My jsme zajisté pro naprosté
právo svobody svědomí, my nedopustíme
znásilňování nikoho, ani znásilňování
lidí z vašeho katolického tábora, pokud
by o takové znásilňování skutečně
mělo se jednati. Jinou ovšem věcí je
diskusse, poučování, debata. Té se
nikdy neuzavírám , ale v té si také
nikdy nedáme brániti. Tábor druhý
stojí na stanovisku zcela jiném: osobuje sobě
výsady, osobuje sobě výhradné právo
na pravdu, osobuje si výhradný nárok na ovládání
svědomí jiných lidí a cítí
se znásilňován prostě již tím,
když kdosi druhý vedle něho vznáší
požadavek občanské rovnosti.
Velectění pánové!
Také náboženství a jeho organisace v
republice, chtějí-li býti loyální,
musí se demokratisovati. To znamená, že musí
uznati vedle sebe jako rovnocenné jiné názory
a státi prostě demokraticky vedle nich a nechtít
osobovati si nadpráví a výsady. Jedině
tehdá můžeme uznati, že vaše přihlášení
se k republice míněno jest opravdově, poctivě
a vážně. (Posl. Sedláček:
Ale musíme spěchat!) Jest ovšem vnitřní
vaší otázkou, jak to uvnitř církve
srovnáte s jimi principy, jak to srovnáte se zásadami,
projevenými ve známém a pověstném
,"Syllabu bludů" papeže Pia IX., kde se
praví, že je bludem již pouhý názor,
ze jinověrec vedle katolíka má býti
trpěn, a kde se prohlašuje za blud, že se papežství
může anebo má smířiti s moderní
kulturou, demokracií a republikanismem. (Výkřiky.)
Je to v "Syllabu errorum" Pia IX. z r. 1868 blud č.
80, ty bludy jsou tam očíslovány a jest jich
tam zrovna 80. (Hlučno a veselo. Hlas: 80 jich ani není!)
Zrovna 80. (Předseda zvoní.) Pak-li ovšem
na toto demokratické a republikánské stanovisko
rovnoprávnosti stoupe katolického světa přistoupiti
nechtějí, pak nemůžeme je považovati
za republikány opravdové, pak všechna jejich
osvědčování loyality republice zůstávají
pouze planými a neupřímnými vytáčkami
a podle toho jest diktováno k nim stanovisko naše.
(Tak! Výborně!)
Otázka pohřbívání
mrtvol ohněm jest jeden z těch požadavků
mezi oběma tábory sporných, ale pro rozumné
nepředpojaté lidi jest věc již dávno
vyřízena a rozhodnuta. U odpůrců této
věci jedná se čistě jen a jen o umíněnost,
o justament, (Hlas: To je správně řečeno!)
a pak o peníze! V otázce manželského
práva opírají se pánové aspoň
o své dogma, tvrdíce, že dogma určuje
nezměnitelně jejich takový a takový
postup, a že nemohou zaujmouti stanovisko jiné. V
otázce pohřbívání ohněm
není, prosím, žádného dogmatu,
jest zde jen nehybnost, prostě tupé, bezmyšlenkovité
lpění na tom, co tu jednou bylo a co prostě
má trvat proto, protože to tu bylo, a proto zůstati
na věky. (Hlas: Staří pohané již
pálili!) o nesvobodě, o nějakém
násilí, nelze v této otázce již
proto mluviti, poněvadž žádá se
pohřbívání fakultativní (Hluk.
Předseda zvoní), že prostě jest
každému ponecháno na vůli (Hluk.
Předseda zvoní), jakým způsobem
chce míti svůj pohřeb opatřen. Prosím,
kde jest zde jaké násilí? Na straně
těch, kteří žádají, aby
byla ponechána každému svoboda, anebo na straně
těch, kteří chtějí (Hluk.
Předseda: Pane kol. Mlčochu!) svoje umíněné
stanovisko diktovati a vnucovati jiným? Hygienicky jest
výhoda spalování nesporná: rychlý
zánik choroboplodných zárodků mrtvolných,
a jest pozoruhodno, že za epidemií i to staré
Rakousko muselo chtě nechtě pohřbívání
ohněm nařizovati. Nebezpečí nákazy
v menším měřítku jest zde ovšem
při hnití vždycky. Rozhodně jest hygieničtější
pohřbívání ohněm, než-li
pohřbívání hnitím. Dokonce
už je hygienická absurdnost, když mrtvoly, jako
bývalo dříve, pohřbívaly se
přímo v kostele, anebo v nejbližší
blízkosti kostelů na hřbitovech, jak ukazuje
německé slovo "Kirchhof" - "kostelní
dvůr", - tedy docela uprostřed osad lidí
živých.
Nábožensky jest otázka
tato, myslím, docela indifferentní, poněvadž.
nechápu, jaký zájem by měla víra
a náboženství na hnití a bakteriích!
(Člen N. S. Zeminová: Finanční!)
Jedině ten snad, ano! Praví se, že ten starý
způsob jest posvěcen zvykem a dekret papežský,
který byl nám zde citován, vyslovuje se proti
spalování mrtvých. Vzpomněl bych právě
v této souvislosti, že mně není znám,
a že také asi pánové z katolické
strany nebudou moci citovati žádný papežský
dekret, který by se vyslovoval proti - spalování
živých, proti pálení jinověrců
na hranicí za živa, proti tomu nebylo námitek,
kdežto spalování mrtvých jim překáží.
Pohřeb hnitím jest prý přirozenější,
a my prý rušivě zasahujeme do přírodního
procesu, když žádáme o fakultativní
pohřbívání ohněm. Jest charakteristické
a zajímavé, že pánové z katolického
tábora najedou vyvstávají s požadavkem
návratu k přírodě, a co si právě
z toho přírodního procesu, z té velké
krásné a věčné přírody
vybírají: tlení a hnití, to se jim
nejlépe zamlouvá.
Že esteticky a citově
pohřbívání ohněm jest ideálnější,
o tom nelze pochybovati. Tělesné pozůstatky
promění se v čistý popel, odpadá
hnusný proces hnilobný, trapné zahazování
mrtvol hlínou, zneuctění pozůstatků
při možném překopávání.
Já jsem sám viděl několikráte
na hřbitovech na svahu, jak vyčnívají
lidské lebky a hnáty, jak to děti a psi vyhrabávají.
Jest toto pieta k zemřelým? Pohřeb ohněm
jest tedy pietnější a ušlechtilejší,
pohřeb hnitím živí mimo jiné
i různé pověry o mrtvých, strach z
pohřbení za živa a podobné obskurní
věci.
Hospodářsky odpadne
jistě zbytečná pompa pohřební,
zjednoduší se celý akt, omezí se také
zbytečně velké plochy hřbitovní.
Po stránce hospodářské padá
na váhu i to, že uzákoněním pohřbu
ohněm doma, odpadnou značné náklady
za dopravu mrtvol do ciziny za příčinou spálení.
Ve všech kulturních státech jest pohřbívání
ohněm již dávno zavedeno. Nechceme-li tedy,
velectění pánové, býti právě
my černou zpátečnickou oasou na mapě
mladé, svobodou omlazené Evropy, nezbývá,
než abychom odstranili všecky zbytky středověké
poroby a nesvobody; jeden z nich má být právě
uklizen projednávanou předlohou. Prohlašuji
proto jménem celého socialistického bloku,
že budeme hlasovati pro návrh, aby fakultativní
spalování mrtvol bylo v naší republice
uzákoněno. (Výborně! Potlesk.)
Předseda:
Další slovo má p. kolega Mareš.
Čl. N. S. dr. Mareš:
Slavné Národní shromáždění,
přál bych si velice, abychom tuto otázku
svedli na věcnou půdu, na kterou náleží.
Je-li napětí mezi stranami tak velké, každá
věc způsobuje takové rozpory. Myslím,
že zde těch rozporů není zapotřebí.
Já sám před
mnoha léty jsem se vyslovil proti spalování
mrtvol a sice v této souvislosti. Jestliže organické
látky spálíme, jsou produkty kysličník
uhličitý, soda a vzdušný dusík.
Tento vzdušný dusík se již vícekráte
- tak jsem tenkrát soudil - nemůže vrátiti
do koloběhu životního, poněvadž
rostliny potřebují sloučenin dusíku,
amoniaku, který se pak oxiduje bakteriemi v kyselinu dusičnou,
a vy víte, jak dusíkaté látky jsou
pro vzrůst rostlin důležité. Tedy to
byl tenkrát důvod, že všecko spalování
organických součástí, ať živočišných
nebo rostlinných, ochuzuje život o dusík, který
uniká do vzduchu jako dusík elementární
a již se nemůže vrátiti do koloběhu
životního. Tak vyjádřil se kdysi jeden
fysiologický chemik, že každá rána
z pušky zabíjí. Proč? Poněvadž
dusičníky prachu se tím rozloží
tak, že dusík unikne do atmosféry. To by mohlo
býti důvodem biologickým proti spalování.
Ale během času pokročila věda tak,
že víme nyní a umíme také udělati,
aby rostliny assimilovaly dusík z atmosféry. Ano,
pokrok jest takový, že dovedeme již dělati
dusičnou kyselinu také ku střílení
z atmosféry. Tedy ten důvod, který mne tenkrát
vedl, že každé spalování jest ochuzování
života o dusík, ten již za naších
časů neplatí.
Jiný důvod věcný
by mohl býti, že soudní medicína by
tím mohla býti uvedena do nesnází,
že by spalováním mrtvol mohlo býti nadržováno
zločinu. Tomu se nevyhneme ani při obyčejném
pohřbívání.
Mohli byste kdokoliv, kterýkoliv
zločinec by mohl (Veselost) svými studiemi biologickými
a medicínskými přijíti na smrtící
prostředky, že by žádná pitva jeho
zločinu neodhalila. Víte ku pr. o tom zločinu
infikování osob pathogenními mikroorganismy,
které se stalo v Německu. Ten důvod, ačkoliv
jest závažný, nemůže přece
býti rozhodující. Tu právě
záleží na tom, aby při každém
spalování byla mrtvola napřed co nejdůkladněji
prohlédnuta, a aby se vůbec všechny poměry
zemřelého posoudily, než bude dáno svolení
k jeho pohřbení ohněm. Předpisy by
tu musily býti přísnější
než jsou při obyčejném pohřbívání,
kde jest možna exhumace, ač i při exhumaci
snadno se může státi, že se zločin
také neodhalí.
Tedy by bylo zapotřebí
skutečně velice přísných předpisů,
co se týče ohledávání mrtvol.
To jest také důvodem, proč není snadné,
aby bylo zavedeno spalování mrtvol všeobecné,
proč jest zde jen návrh, aby bylo spalovaní
fakultativní. To znamená, že je to jen výjimečné,
jen ve zvláštních případech,
když si zemřelý přeje býti spálen,
aby mu nebyla kladena překážka. Já bych
shledával, že zákon je v tom poněkud
slabý, hledí-li se k jistým okolnostem. Vzpomeňte
si na podzim, když zuřila chřipka zde v Praze,
že ležely mrtvoly nepohřbeny na hřbitovech,
poněvadž nebylo lidí, kteří by
je pochovali. Tedy jsou okolnosti, kde by měla vláda
přímo naříditi spalování
ohněm. Tak v případech rozšíření
epidemie, kde není možno na rychlo mrtvoly pohřbíti.
(Hlas. Jak to bude s uhlím? Bude dost uhlí? Což
když udělají horníci stávku,
co potom? Jiný hlas: Když udělají stávku,
nedáme uhlí na faru a dáme je na spalování
mrtvol!). Já upozorňuji, budou-li horníci
dělati stávku, budou se mrtvoly pochovávati,
budou-li hrobaři dělati stávku, nezbude než
mrtvoly spalovati (Výborně! Potlesk.) Ale
uvedl bych vám k tomu spalování, že
je to jen iniciativní, počáteční
stadium, poněvadž mrtvola se skládá
z velmi hořlavých látek, jako jsou tuky,
které potom hoří samy. Tedy jest jen třeba
tu počátečnou vysokou temperaturu způsobiti
a mrtvola se vysuší a pak shoří sama.
(Posl. Rýpar: Ta se musí udržovati!)
ona se udržuje samočinně. Tedy by bylo možno
zostřiti ten zákon tak, že za velikých
epidemií, kde hrozí nákaza, kde je těžké
pohřbívání, je spalování
mrtvol předepsáno. Dále nikomu nenapadne,
aby zaváděl spalování mrtvol na venkově
po vesnicích. Tam ať jsou hřbitovy dál.
Vždyť jest to fakultativní pohřbívání!
Ale ve velikých městech to je veliká závada.
Jenom si račte zajíti na procházku na ty
oddíly olšanských hřbitovů, kde
jsou nové hroby. Nestačí, když ta půda
přikryje to dosti vysoko. Ale tam jest taková atmosféra,
že jest skutečně nevolno na takových
místech. Ve velkých městech jest pohřbívání
do hrobů velikou závadou. Těch hřbitovů
musilo by býti mnohem více a nemělo by se
pohřbívati do šachet, kde potom jest té
země v poměru k tělům příliš
málo. To všechno svědčí, že
ve velikých městech by mělo býti spalování
mrtvol nejenom dovoleno, ale i ulehčeno. Nyní námitky,
které zde byly uvedeny, že totiž zetlívání
jest přirozené. To je důvod, který
jsem vám již také uvedl. To jest pravda. Kdyby
nebylo Promethea, nebylo by ohně. Prometheus ale má
oheň, může dělati něco víc,
než dělá příroda. Kdybychom se
ve všem omezili jenom na to, co sama příroda
dělá, to bychom nebyli daleko pokročili.
(Hlas: Musili bychom jíst syrové maso!) Nejenom
v tom, ale i v jiných věcech. Proto jsme právě
lidé, že můžeme svého rozumu užívati
také k tomu, abychom zlepšili poměry přírodní
tam, kde se zlepšiti dají. (Hlas: Po případě
zhoršeny jsou!). Musíme se vyhýbati tomu
zhoršení, musíme lidí lépe poučiti,
musíme rozšířiti vzdělání.
(Posl. Rýpar: Řeklo se, že má býti
předepsáno! Posl. Aust: Velebný pán
není pro spalování, je pro napalování!
Veselost).
Pánové, snad mi uvěříte,
že já v této otázce nemám žádné
protináboženské tendence. Bylo-li zde řečeno,
že jest ten návrh učiněn jako demonstrace
proti katolickému náboženství, tedy
bych rozhodně protestoval proti tomu, poněvadž
já takové demonstrace bych nemohl schvalovat. A
myslím také, ze taková demonstrace nebyla
zamýšlena. (Hlas: Pardon! Pan dr. Bartošek
spojil to se všemi dnešními kulturními
otázkami!) Pan dr. Bartošek učinil to,
co váš řečník učinil před
tím, a já ani té ani oné strany nechci
následovati.
Já bych na to s této
stránky nehleděl, pánové, a myslím,
že bychom mohli docela klidně ten návrh beze
všech disputací přijmouti. (Hlas: To neškodí!)
ono to nepřekáží a myslím také,
že když Národní shromáždění
tento zákon odhlasuje, nebude tím žádným
způsobem demonstrovati proti katolické církvi,
poněvadž to s tím nesouvisí a to sem
nepotřebovalo býti uváděno.
Mluvilo se docela, že ten návrh
byl diktován nenávistí ke katolické
církvi. Vždyť přece spalování
mrtvol, jak zde bylo řečeno, není žádným
článkem víry katolické. Vždyť
jest to způsob racionelní.
Já tedy, abych vás
již dlouho nezdržoval, myslím, že můžete
s klidným svědomím, aniž byste k někomu
měli nenávist, aniž byste chtěli někoho
urážet a demonstrovati proti někomu, tento
návrh přijati. (Výborně! Hlučný
potlesk).
Předseda: Řečnický
seznam jest vyčerpán, debata jest skončena.
Uděluji závěrečné
slovo p. zpravodajovi.
Posl. dr. Srdínko:
Vážené Národní shromáždění!
Já jsem několikráte
v Národním shromáždění
referoval, a náhodou jsou to vždycky věci,
při kterých se přihlásili řečníci
strany katolické k odporu. Přiznám se, že
jsem si vždy ukládal velikou reservu, abych nevyprovokoval
žádnou stranu a zvláště ne stranu
katolickou k nějakému odporu, ale vždy to bylo
marné, vždy se přece jen debata dostavila a
sice v takové formě jako dnes. Ale ani dnes mne
to neuvede z rovnováhy a já chci jen několika
slovy odpověděti na to, co bylo řečeno.
Ve zdravotním výboru
řekl zástupce strany katolické doslovně
toto: "Nám jest to lhostejno, když se chce dát
někdo uškvařit nebo ne." Bylo mu lhostejno,
ale když přišlo k hlasování, hlasoval
proti. V plenu jest tomu rovněž tak. Páni říkají,
že jest jim to lhostejno, chce-li se kdo dát spálit,
ale ohlašují hlasování proti. Konstatuji,
že žádný církevní zákon
nenařizuje pohřbívání do země,
ale co my zde chceme uzákonit, je to, aby kdo se chce dát
spálit, mohl být spálen, a kdo se chce dát
pohřbít do země, dal se pohřbít.
Uvedl jsem zde řadu důvodů, ale jen ještě
krátce se zmíním, že debata, která
dnes zde jest, se konala také v zemském sněmu
moravském, kde řečník se strany katolické,
kněz p. František Horák, se takto vyjádřil
(čte): "Spalování je drahým
luxusem. Spalování je hrozné: mrtvola se
jako řemen v ohni svíjí, kroutí, prská,
natahuje, puká a otvírá se. A potom, co by
se stalo s mým popelem, když nemám rodiny?
Dají ho snad někam na faru, a až přijde
můj nástupce, zavadí zametačka on
smetákem a vyhodí jej na hnůj. Nedávno
v Berlíně jedna rodina udělala bankrot, vše
jí bylo prodáno a krásnou urnu s popelem
koupil žid. Toho bych si nepřál, aby můj
popel koupil a vysypal nějaký žid.
Takovým tedy tónem
mluvil zástupce strany katolické na moravském
sněmu a zde padlo, že nepotřebujeme pece na
spalování mrtvol, nýbrž pece na chleba.
To jest jen vtip toho druhu, jež byly na moravském
sněmu nazvány hospodskými vtipy.
V ltalii zajisté jsou také
dobří katolíci. Tam jest spalování
mrtvol dávno v činnosti a já myslím,
že v ltalii snad zástupci katolické strany
jsou stejně horliví, jako byli v bývalém
Rakousku.
Myšlénka tato není
nová. Bylo to u Germánů a Slovanů
před Kristem a rovněž u ostatních národů
dávno před Kristem, u Assyřanů, Babyloňanů,
Israelitů byl obojí způsob pohřbívání,
u Hindů, Japonců pohřbívání
ohněm atd.
Pan řečník se
strany katolické se dotkl mých důvodů
a řekl, že hospodářské důvody
mluví proti pohřbívání ohněm,
řekl, že nezáleží na těch
20 km2, které jsou v Italii určeny na
hřbitovy.
Ne, pánové, 20 km2
když se ztratí v úrodné půdě,
to přece jen padá na váhu z ohledů
finančních a hospodářských.
Jestli se jedná o výhodu finanční
při pohřbívání do země,
je to jen ta, kterou mohou uvésti pánové
se strany katolické, že totiž dosud neprovázeli
mrtvoly, určené k spálení, církevně
při pohřbu. Se strany této jsou finanční
důvody, ale jen se strany katolické církve,
že dosud nedovolovala všeobecné doprovázení
mrtvol určených k spálení. Že
jsou ty výlohy vysoké, jak uvedl, to byla doprava
do Německa, to stála dráha, doprovázeč
mrtvoly, to všechno odpadá.
Pak užil ve své řeči
takového výrazu, že důvody moje jsou
malicherné. Na to bych panu řečníkovi,
který řekl, že se zločin dá zjistiti
lučebním mikroskopem, vlastně ani nemusil
odpovídati, poněvadž toho pojmu, že se
dá zločin zjistiti lučebním mikroskopem,
já neznám. Ale když již zde udělal
výtku malichernosti, já řeknu: Pánové,
vy jste malicherní! Ať se jedná, o co chce,
ať se jedná o druhou universitu, zavlečete
sem tutéž debatu. Ať se jedná o opravu
zákona manželského, zavlečete sem tuto
debatu. Ať se jedná o spalování mrtvoly,
opakuje se dnes po třetí tato debata.
Ostatně církev katolická
v poslední době také již udělala
výjimky a dovolila, že kněz katolický
šel na pohřeb takové mrtvoly, která
byla určena k spálení.
Správně zde promluvili
další dva řečníci a hlavně
prof. Mareš se stanoviska vědeckého vyslovil
své stanovisko. Já jsem věděl, jaké
stanovisko zastával před dobou, kdy jsme ještě
nedovedli získávati volný dusík ze
vzduchu, ale na to jsou dnes již celé továrny,
a tak ten důvod, který by zde padal na váhu,
že každým spalováním mrtvoly uvolníme
vázaný dusík a děláme hospodářskou
škodu, úplně odpadá.
Dále mluvil p. prof. Mareš
o epidemii a řekl, že v době epidemie by mělo
býti nařízeno, aby mrtvoly, které
podlehly nákaze, a lékař to prohlásí,
byly spáleny. Ale k tomu směřuje § 6.
prováděcího nařízení,
které je otištěno ve zprávě,
že vypuknou-li nákazy, může býti
ministrem zdravotnictví ve srozumění s ministrem
vnitra a spravedlnosti nařízeno pohřbívání
ohněm osob zemřelých podle posudků
lékařů nákazou, aniž by byly
splněny podmínky, že dotyčný
zemřelý si toho přál, nebo že
by příbuzní jeho mohli dokázati, že
by s tím souhlasil. V tom směru jest v osnově
prováděcího nařízení
na to pamatováno.
Tedy já nechci déle
zdržovati slavné Národní shromáždění
a prosím, aby schválilo zprávu zdravotního
výboru i kratičký zákon, který
se předkládá. (Výborně!
Potlesk.)