Při pohřbívání
ohněm proti pohřbívání do země
jest ten rozdíl, že tělo se promění
za 11/2 hodiny ve vodu, dusík a kysličník
uhličitý a zbude fosforečnan a uhličitan
vápenatý v popeli, který váží
nejvýše 1-11/2 kg. Pohřbívání
ohněm jest výhodné zejména v tom případě,
jestliže se objeví ve velkém množství
nakažlivé nemoci. Zde jest výhoda na straně
pohřbívání ohněm. Pak jest
pohřbívání ohněm výhodnější
pro velká města již z důvodu velkých
komplexů, které zaujímají hřbitovy.
Tak na př. v průměru 8 km kolem Prahy jest
32 hřbitovů, z nichž postupem rozvoje města
mnoho se dostalo již mezi obydlí a zastavěné
ulice.
Důvodů náboženských
proti pohřbívání ohněm není,
protože spalování mrtvol lidských se
nepříčí žádnému
článku víry. Cit křesťanský
se neuráží tímto způsobem pohřbívání.
Vezmeme-li již v úvahu pohřební slavnosti,
kdo byl přítomen při pohřební
slavnosti v síni krematoria, ví, že vyjímá
se slavnost ta jinak povznášejícím způsobem
proti slavnosti, která se musí konati na hřbitově
mnohdy v blátě, za každé nepohody, za
deště a p. V krematoriu za zvuků varhan se
spouští rakev s mrtvým do hloubky, kdežto
na hřbitově se klade za každého počasí
do země a hází se na ni mnohdy hlína
i bláto. Věčný spánek, o kterém
se mluví, když se mrtvý klade do hrobu, není
pro tělo spánkem věčným, poněvadž
velká většina hrobů se otvírá
po určité době za 10-20 roků a tedy
tím přestává onen věčný
spánek mrtvol. Mnohdy se stává, že na
hřbitově se shledáváme s vykopanými
kostmi mrtvol, které někdy hrobník dá
pečlivě do pořádku a uloží,
ale někde v márnici dosti dlouho se povalují.
Co se týče finanční
stránky, snad by nebylo třeba z toho důvodu
uvažovati pohřbívání samo jako
pohřbívání, ale přece i finanční
stránka zde padá v úvahu, co se týče
nákladu na zakupování hrobů, udržování
hrobů, a udržování celých hřbitovů
a zakupování velkých pozemků u velkých
měst pro hřbitovy. Tedy zde rozhodne finanční
ohledy mluví pro pohřbívání
ohněm. Co se týče nákladů samotných
na pohřbívání, tedy snad bude zajímati
pány, že ty výlohy jsou zcela nepatrné
tam, kde pohřbívání ohněm bylo
již v míru zavedeno. Tak v Německu průměrný
náklad na spálení mrtvoly byl 20 marek; pro
nečleny spolku jsou náklady trochu dražší,
ale pro členy spolku stálo to 20 marek a v Berlíně
na ústředním hřbitově pouze
5 marek 30 feniků. V Paříži na centrálním
hřbitově stálo spálení mrtvoly
pouze 11/2 franku před válkou
v míru. Musí býti přihlíženo
zde k finančnímu effektu, i když abstrahujeme
od toho, že pozůstalí vypraví mnohdy
nádherný pohřeb tomu, kdo jim zemřel.
Pohřbívání
ohněm je tedy z důvodů zdravotních,
ethických, esthetických i národohospodářských
ideálním způsobem pohřbívání.
Myšlenka pohřbívati ohněm není
nová. Známy jsou popelnice jak vindické,
tak slovanské. U Germánů i Slovanů
tisíc roků až sedm set roků před
Kristem počalo pohřbívání ohněm
a trvalo ještě dlouho, až teprve rozšířením
víry římskokatolické začalo
pohřbívání ohněm ustupovati
do pozadí a začalo se více pohřbívati
do země.
Ještě na jednu okolnost
poukáži: proč jest třeba, aby bylo možno
pohřbívati ohněm. Jedná se zde u velikých
měst o pohřbení části operovaných
lidí. Když se odejme celá ruka nebo celá
noha, jest potřebí tu část pohřbíti,
a já jen poukazuji na to, že na př. za jeden
rok v Berlíně dělaly ty části,
které se měly od živých lidí
pohřbíti, 195.300 kg, to jest asi tolik váhy,
co obnáší 3000 lidských mrtvol. V Rakousku
to není dosud možno. Zajisté ten, kdo zůstal
po operaci na živu a chce jen, aby třeba ta noha byla
opatřena náležitě, nebude dbáti
o to, aby pro tu nohu byl na hřbitově zvláštní
hrob, aby se tam mohlo docházeti dokonce, a hledí
každý, aby to bylo sebráno a zničeno.
V nemocnicích za starého Rakouska ty části
se ničily protizákonně a větší
části se pohřbívaly v hrobech. Již
z toho důvodu jest třeba, aby takové velké
pece zde byly, aby po velikých operacích, kde se
jedná o celé části těla, mohly
se tyto pohřbívati ohněm.
O ten důkaz mi nešlo,
že pohřbívání ohněm je
výhodnější, mně šlo o to,
dokázati, že je stejně výhodné
aspoň jako pohřbívání do země,
protože se nejedná o to, abychom uzákonili
povinné pohřbívání ohněm,
nýbrž pouze fakultativní. Jest ještě
jedno hledisko, kterého třeba dbáti, totiž
ohled na zájem veřejný, pokud soudní
lékařství může souhlasiti, aby
se mrtvoly spalovaly. A tu již v řadě států
jest to opatřeno a ta opatření budou provedena
i u nás, aby bylo vyloučeno, utajovati zločiny
tím, že by se mrtvoly daly spáliti; tyto kautely
jsou velice snadno proveditelny a zdravotní výbor
ve své zprávě také na ně upozorňuje.
Přímo jich přec nenaznačuje; ponechává
ale vládě a odborníkům v jednotlivých
resortech, aby ty kautely daly se do prováděcích
nařízení. Stačí poukázati
na to, že se dokázalo, že mrtvola určená
k spálení připouští menší
možnost ztajení zločinu, než obyčejná
mrtvola pochovaná do země, poněvadž
se prohlídka zde děje mnohem důkladněji,
a je-li jen malé nějaké podezření,
musí býti provedena pitva, když se neshodne
lékař, který mrtvolu ohledal, s lékařem
ošetřujícím aneb když ošetřujícího
lékaře nebylo. Tu tedy musí prováděcí
nařízení hleděti, aby takové
opatření, takové kautely byly dány.
Zároveň je určeno, že když dotyčný
zemřelý přál si takový způsob
pohřbívání, anebo že lze dokázati,
že by s ním souhlasil, i když takové vůle
písemně nezanechal, může býti
pohřben ohněm. Tak se vyhoví i svobodě
dotyčného, kdo chce, aby mohl býti spálen.
Pánům, kteří
byli v říšské radě býv.
Rakouska, je dobře známo, kolikrát tato otázka
byla projednávána a jaké obtíže
jí byly kladeny, ani ne tak se strany vlády, jako
se strany církve katolické.
Zde v této sněmovně
prvý návrh toho druhu byl podán právě
před 20 lety posl. Drem Jindř. Záhořem.
R. 1905 zemská zdravotní rada česká
se vyslovila pro takový způsob pohřbívání
ohněm. Moravský sněm také v r. 1910
většinou se vyslovil pro takové pohřbívání
ohněm. V parlamentě rakouském to dospělo
až do r. 1918 tak, že zdravotní výbor
poslanecké sněmovny konečně schválit
předlohu zákona, aby i v Rakousku bylo dovoleno
pohřbívání mrtvol ohněm. Rakouská
vláda - vlastně tady bylo rozhodující
mínění správního soudu - vycházela
z tohoto stanoviska: všechny rakouské zákony
jednají jenom o pohřbívání
a kladení mrtvých do hrobu, žádný
rakouský zákon nepovoluje pohřbení
ohněm a jest tedy za to míti, že u nás
není přípustno, aby mrtvoly ohněm
pohřbívány byly. Z toho vycházel správní
soud a toho se držela každá vláda a nedostalo
se to v Rakousku k rozřešení. Ale v jiné
otázce přece správní dvůr vyhověl
v jistém směru do té míry, že
když obec liberecká chtěla stavěti krematorium
a byly podány proti tomu námitky, tu správní
dvůr námitky ty zamítl a přiznal obci
liberecké právo krematorium vystavěti, protože
pravil: změna zákonodárství v tomto
směru každého času je možna a obci
musí zůstati volnost, s touto možností
počítati.
Tak se stalo, že v Čechách
za býv. Rakouska na prvém místě bylo
vystavěno krematorium v Liberci. Jakmile byl proveden obrat
28. října, ihned se tam začalo se spalováním
mrtvol a od té doby je možno pohřbívati
i v naší republice spalováním. Vlastně
zde se nejedná v Nár. shromáždění
o nic, než uvésti zákonodárství
v soulad s tím, co via facti již nastalo. Pohřbívání
ohněm je zavedeno ve všech státech evropských,
vyjma Turecko, Španělsko a Rusko. Jinde přistoupila
všude vláda dávno na to, k čemu ji jaksi
nutily spolky, které se staraly o rozšíření
pohřbívání ohněm. Zdravotní
výbor uznal až na jeden hlas potřebu takového
zákona v naší republice a navrhuje vám
zákon zcela jednoduchý, který takový
způsob pohřbívání dovoluje
a ponechává vládě, aby co nejrychleji
vydala prováděcí nařízení,
kde by se všech hledisk bylo postaráno o zabezpečení
zájmu jak jednotlivce, tak i veřejného.
Zdravotní výbor nastiňuje
ve své zprávě jaksi obsah takového
nařízení a zástupce vlády,
který byl ve zdravotním výboru, celkem s
tím souhlasil, tak že je možno doporučovati
slavnému Nár. shromáždění,
aby tu zprávu schválilo a aby schválilo také
tu osnovu kratičkého zákona. Já tedy
žádám jménem zdravotního výboru
o schválení a projevuji názor, že přijetím
tohoto zákona o fakultativním spalování
mrtvol odstraní Nár. shromáždění
zase jeden přežitek bývalého, prokletého
Rakouska. (Výborně! Potlesk.)
Předseda:
Zahajuji debatu. V řečnické listině
jsou zapsáni proti předloze p. kot. Pospíšil,
pro p. kol. Bartošek a dr. Mareš.
Nebude-li proti tomu námitek,
stanovím řečnickou lhůtu 15 minutami.
(Nebyly.) Námitek není proti tomu. Uděluji
prvému řečníkovi proti předloze
p. kol. Pospíšilovi slovo.
Posl. Pospíšil:
Vážené shromáždění!
Mám čest, jménem
našeho klubu podat následující prohlášení:
že pro nás katolické křesťany jest
pohřbívání do hrobu zvykem, posvěceným
příkladem našeho Mistra a Pána, který
do hrobu byl uložen. Jest zvykem, posvěceným
příkladem prvních jeho vyznavačů,
kteří byli pohřbeni v římských
katakombách. Ježto pak jisté společnosti
a také jednotlivci použili pohřbívání
ohněm k agitaci proti církvi a tím dali této
myšlence osten nepřátelství vůči
církvi, zavrhl papež Lev XIlI. s kongregací
pohřbívání ohněm dekretem svým
ze dne 19. května 1886. Tento dekret platí po dnes
a dokud nebude zrušen, (Výkřiky) - a
zrušen býti může, není příčiny,
proč by nebyl zrušen (Výkřiky.),
- ale dokud není zrušen, jest závazný
pro všechny věřící katolíky.
Tedy třebaže pohřbívání
ohněm neodporuje žádnému článku
víry, přece budeme hlasovati proti tomuto z naznačeného
právě důvodu. (Hlas: proč?)
Jak jsem řekl! (Post. dr. Stránský: Mluvil
jste jenom o katolících!) Naznačil jsem,
že pohřbívání ohněm vlivem
jistých lidí a jistých společností
- chcete-li, abych to vyslovil určitěji, tedy společností
zednářů, nabylo ostnu nepřátelství
proti církvi katolické. Tedy z tohoto důvodu
budeme hlasovati proti.
Avšak jsou i jiné důvody,
o nichž pan předřečník zde mluvil,
které však mluví spíše proti spalování
než pro spalování. Nechci a nemohu se také
šířeji o tom zmiňovati, ale chtěl
bych aspoň několika slovy určité ty
body, jak zde bylo o nich mluveno, projíti.
Přirozeným zjevem jest
pochod zetlení mrtvol - pozvolné. (Posl. dr.
Velich: To jest hnití nikoliv tlení!) To jest
přirozený zjev, poněvadž v přírodě
nevidíme nikde násilné okysličování,
tak zvané spalování. (Posl. Konša:
Člověk jest prach a popel!) Ale násilného
spalování nikde nevidíme.
Člen tohoto shromáždění,
učenec, praví, že " tlení a práchnivění
jest proces přirozený". Zdravému a nezkaženému
lidskému citu se příčí tento
násilný pochod - spálení -, odpovídá
mu však pozvolný pochod tlení, hnití,
jaký se právě děje v hrobě.
(Posl. Aust: Kdybyste se mohl dívat na ten proces rozkládání
v hrobě to by byt jiný pocit!) To již naznačuje
právě způsob uchovávání
mrtvol, že jest lidem milým a přirozeným,
uchovávati své drahé pokud možná
nejdéle. To jest právě onen pochod balsamování,
ty mumie egyptské to nad slunce jasněji dokazují.
(Posl. Aust: To byli jen Ramsesové, nikdo jiný!)
Pan kol. Aust se zmínil,
že prý jest neesthetický pohled na hnijící
mrtvotu, ale myslím, že daleko horší pohled
jest na mrtvolu se pálící. (Posl. Aust:
Já jsem to viděl!) Já bych si to nepřál
vidět. (posl. Aust: To se rázem mění
mrtvola v plyny!) Není to takové! Já
myslím, že je to pohled daleko horší a
hroznější, a nechci se o tom zmiňovati
déle.
Pan řečník přede
mnou mluvil zde také o hospodářských
důvodech, které prý mluví pro spalování.
Zrovna naopak! ty hospodářské důvody
mluví pro pochovávání. Mám
zde mnoho čísel, kterými bych mohl dokázati,
že právě ekonomické, hospodářské
jest pochovávání do půdy.
Ta půda, která se spotřebuje
na hřbitovy, je zlomek procenta, promille. Na př.
v celé Italii, která má na 300.000 km2,
je hřbitovů dle P. B. Branda pouze 20 km2,
tedy je to ničím. A všude jinde takový
hřbitov není opravdu ničím, neznamená
žádný poměrně kapitál
proti tomu kapitálu, který by bylo nutno investovati
do krematorií. Ale vedle toho pro pohřbívání
ohněm je potřeba kapitálu udržovacího
a provozovacího. Ten u hřbitovů vůbec
odpadá. A že tyto kapitály mohou býti
a jsou značné, to je jisté. (Hluk. posl.
Zeminová: Vy jste dražší než krematoria!)
Již dnes se ukazuje, že právě to pohřbívání
ohněm je dražší, o mnoho dražší,
než pohřbívání do země.
(Hluk. Předseda (zvoní): Pane kolego Auste!)
Právě proto si ho mohli přáti
jen ti, kteří mají peníze. (Posl.
Kvapil: Není to pravda!) Je to pravda, poněvadž
na př. ve zprávě Spolku pro spalování
mrtvol stojí, že výlohy pohřbívání
ohněm činí dnes 500 K. (posl. dr. Uhlíř:
Když se musí vyvážeti do cizin!) Dobře,
ale mohl bych dokázati, že, i kdyby byla zde zřízena
krematoria, (posl. dr. Velich: Ta budou!) ano, budou tak
i to spalování bude nutně a nezbytně
dražší. (Odpor. Posl. Zeminová: Dnes
byste nás tam ani za 400 K neodtáhli!) Znám
různé systémy pecí spalovacích,
kde je výslovně stanoveno, jaká je u nich
spotřeba paliva. Proto stačí to vynásobiti
dnešní cenou paliva, a to dá, že na př.
je třeba 10 q nejlepšího koksu na vytopení
takové, na př. Schneidrovy pece. Ovšem jestli
se to lacino pořídí a za kolik se to pořídí,
je jiná věc. (Posl. Časný: To se
vytápí pro mnoho mrtvol najednou!) Dobrá,
ale není to takové, jak pan doktor tvrdí
v té zprávě, že by se ta věc
odbyla nějakými 5-10 korunami. (Lomoz. Předseda
zvoní.)
To, pánové, je konečně
věc vedlejší. Zase vážný
člen tohoto Národního shromáždění
v této věci napsal zcela správně:
"Ať za doby pokoje, ať za války, kremace
je a zůstane nákladným a nepraktickým
luxusem a již tím protiví se požadavkům
národního hospodářství."
Tak napsal vědec, národohospodář a
člen tohoto Národního shromáždění.
A zdravotní důvody
jsou stejně takové. Ty důvody, které
pan řečník tady udával, jsou malicherné,
dají se velice snadno vyvrátiti, poněvadž
příklady nejlépe to dokazují. Ti lidé
na př., kteří bydlí na hřbitově,
hrobníci, jsou zpravidla lidé, kteří
dosahují největšího a nejdelšího
věku ve zdraví. To, myslím, dokazuje dostatečně,
že když hřbitov je řádně
založen, za městem položen, odvodněn,
v patřičné půdě, když
se šetří všech pravidel řádného
pohřbívání, aby mrtvola jistou vrstvou
hlíny byla pokryta, že není žádného
nebezpečí, žádné zdravotní
závady, která by nutně žádala,
aby musely hřbitovy snad býti nahraženy něčím
jiným. (Spodní voda! volá prof. Velich.)
Spodní voda ze hřbitova jest taková voda
jako každá jiná. Já vím, pane
profesore, že půda jest nejlepší filtr
na světě, (Výkřik: Když je
dobrá, úplně kompaktní a když
v ní nejsou trhliny, pane inženýre!), který
úplně vodu vyčistí. Byly případy
cholery. Ne já, pane profesore, ale vědci jako dr.
Pettenkoffer z Mnichova a dr. Matteuci z Bologne tvrdí,
že jest faktum, že nikdo neslyšel nikdy, že
by z vody hřbitovní povstala kdy epidemie. (Výkřik,
tak, to je nepravda, poněvadž jsou případ
zjištěny!)
Mluvil zde pan řečník
také o dalších důvodech, že prý
jest dostatečně postaráno o to v důvodové
zprávě, až bude vydáno k tomuto zákonu
doprovázecí ministerské nařízení.
Mluvil o těch kriminalistických případech,
kde bude zabezpečeno, aby se něco takového
nestalo, co by ohrožovalo světskou spravedlnost. Já
však neshledávám aspoň v tomto návrhu,
který zde leží, že by ty kautely byly
skutečně dostatečné. Mám zase
na mysli právě úsudky znalců o té
věci. Zde právě zase dovolávám
se onoho vědce, zde přítomného, který
praví: "Tato věda (soudního lékařství)
jest jako pochodeň, která svítí na
tmavé, křivolaké stezky zločinů
a sestupujíc do samého příbytku mrtvých,
kde práchniví ubohá oběť, sbírá
zde důkazy proti osobám, na něž - často
po mnoha letech - padlo podezření z mrzkého,
násilného činu." A druhý - Matteuci
- zase: "Avšak pokud oběť v hrobě
odpočívá, potud nemá vrah pokoje,
dobře věda, že každé hodiny může
býti objeven důkaz viny jeho ve kbelíku neb
pod mikroskopem lučebníka." Anebo další
- dr. Brouardel: "V tomto případě by
zlosynové v kremaci nalezli jistoty, které jim posavadní
způsob pochovávání neposkytuje, -
té se jim také dostati nesmí, neboť
by z toho vyplynul zdroj nebezpečí pro lidstvo mnohem
závažnější než jest ono, které
prý hrozí ze hřbitovů lidskému
zdraví." (Revue des deux mondes 1890. pag. 931.) To
je, přátelé, závažný důvod,
který nás nutí, abychom neposkytovali ochrany
takovým zločincům, kteří by
právě velmi rádi takovým způsobem
se svědků svého zlého činu
chtěli zbaviti. (Hlas: Tím, že zemrou?)
Právě tento důvod jest pro nás dostatečný
a myslím, že mnohé i z vás, nepříslušníků
naší strany, příslušníky
z jiných stran, jistě tyto důvody mohou přesvědčiti
a přesvědčí, že budou hlasovati
proti tomu zákonu. Nám stačí úplně
onen důvod, o němž jsem mluvil, k zaujetí
našeho stanoviska, totiž že tento zákon
- jako i jiné - jest diktován nenávistí
chorobnou vůči všemu, co má trochu jen
ráz křesťanský. (Výborně!
Tak jest! Výkřik: Tomu nevěříte!
-) Věřím tomu. (Výkřik:
Fakultativně!) Já jsem z počátku,
pane profesore, vysvětlil, že jsou to jistí
lidé a třídy, - zednářské
lože na př. - kteří právě
toho způsobu pohřbívání použili
jako berana proti církvi.
A zase ten vědec zde přítomný
tvrdí, (Hlasy: Kdo je to?) - snad mi nebude zazlívati,
když to řeknu, - jest to pan profesor Cyril Horáček,
který o této věci psal svého času
a pravil o tomto důvodu, o němž právě
mluvím, že "strmí jako u nějaké
továrny komín spalovací pece, kde v kouři
do vesmíru se rozplývají těla oněch
ťsilnýchŤ duchů, kteří i
po smrti chtějí demonstrovati proti církvi
a starobylému křesťanskému řádu."
Má-li to býti tedy
demonstrací, připustíte, že my této
demonstrace se súčastniti nemůžeme a
nechceme a nebudete nám zazlívati, že z tohoto
důvodu budeme hlasovati proti tomuto zákonu. (Výborně!
Souhlas.)
Předseda:
Dávám slovo dalšímu řečníku,
p. kolegovi dru Bartoškovi.
Posl. dr. Bartošek: Vážené
Národní shromáždění! Návrh,
který zde byl podán, je návrhem samozřejmým
a nyní tedy třeba, abych dlouho o něm hovořil.
Je-li však zde něco v souvislosti s tímto návrhem,
co neuspokojuje, je jedině to, že návrh tento
dostává se k projednání teprve v šestém
měsíci trvání republiky a že
ostatní předlohy, které s touto tvoří
jaksi jednotný komplex otázek kulturních,
nejsou dosud v tomto Národním shromáždění
vůbec projednány jako na př. otázka
reformy manželského práva, otázka laicisace
školy, otázka odluky státu od církve.
Dovolte tedy, abych při této příležitosti
na toto faktum zde upozornil a proti průtahu v projednávání
těchto otázek s této tribuny protestoval,
(Hluk: Předseda zvoní), poněvadž
není, myslím, tímto Národním
shromážděním doceněno faktum,
jež vyzvedl náš president republiky ve svém
poselství: že ten velký boj, který veden
byl v poslední světové válce, veden
byl vlastně mezi starým středověkým
theokratismem a mezi moderní demokracií. Chceme-li
býti věrnými demokraty - a to zajisté
chceme - tu, myslím, naše stanovisko v otázkách
těchto musí býti jasné. (posl.
Rýpar: My teď potřebujeme pecí na chléb
a ne na spalování mrtvol!) Středověké
theokratické uspořádání světa
zmizelo, máme-li se odrakouštit opravdu, znamená
to, vykliditi od nás i jeho zbytky, odstraniti rudimenty,
pozůstatky mrtvolné časti tohoto starého
světa, a když zde mluvíme o pohřbívání
mrtvol, připomínám v této souvislosti
i potřebu odklízení mrtvolných zbytků
starého Rakouska.