Klub soc. demokratický stojí
na stanovisku, aby nejrychlejším způsobem upraveny
byly poměry českého učitelstva. (Výborně!)
Klub soc. demokratický je toho názoru, že forma
odpovědi p. ministra financí nebyla vhodnou se zřetelem
na psychologii našeho učitelstva. (Výborně!)
Následkem toho chce Klub soc. demokratický umožniti
celé vládě, aby se vyslovila o požadavcích
učitelstva a chce tedy ponechati vládě možnost,
aby v nejbližší schůzi rozhodla o tom,
jaké stanovisko zaujímá k požadavkům
českého učitelstva. My jsme přivítali
s povděkem prohlášení ministra vyučování,
který nalezl aspoň slova uznání a
který vyslovil názor, že upravení poměrů
učitelstva jest nutno se zřetelem na zbědované
poměry. Také dělnická třída,
která stejně stojí v boji za úpravu
svých poměrů mzdových a sociálních,
jest toho názoru, že, pracuje-li učitel na
národa roli dědičné a vykonává-li
těžkou práci na poli k kulturním, má
být stejně odměněn jako dělník,
který pracuje v továrně a na poli. My tedy
ponecháme vládě čas, aby nám
vyslovila svůj názor a urychleně projednala
otázku zlepšení poměrů českého
učitelstva. (Výborně! Potlesk.)
Předseda:
Nikdo dále v řečnické listině
není zapsán. Debata jest skončena,
přistoupíme k hlasování. Prosím
pány, aby zaujali svá místa. (Hluk.)
(Zvoní.)
Prosím o klid. Ve smyslu § 67. jednacího řádu
jest debatu o odpovědi na interpelaci zakončiti
hlasováním, schvaluje-li Národní shromáždění
prohlášení čili nic. Současně
však obsahuje tento paragraf jednacího řádu
ustanovení, že Národní shromáždění
může se usnésti, že se hlasování
odkládá.
Byl mi podán panem kolegou
Bradáčem návrh dostatečným
počtem podpisů opatřený k tomuto odstavci
denního pořadu a to. Národní shromáždění
se usnáší, že se hlasování
o odpovědi ministrů na dotaz člena Národního
shromáždění Konečného
a soudruhů odkládá.
Kdo s návrhem tímto
na odložení souhlasí, prosím, aby povstal
se svého místa. (Děje se.) To jest
většina. Návrh jest schválen.
Tím tento odstavec denního
pořadu jest vyčerpán. Přistoupíme
k dalšímu odstavci denního pořadu, kterým
jest 2. zpráva sociálně politického
výboru o vládním návrhu zákona
o omezení práva stěhovacího (tisk
č. 700). Zpravodajem jest p. kol. Jaroš. Uděluji
mu slovo. (Nepokoj.) Prosím o klid.
Zpravodaj posl. Jaroš:
Slavné Národní shromáždění!
Válka, drahota a nedostatek
bytů, jakož i nedostatek sil pracovních a stavebního
materiálu, to vše přivodilo naprostou stagnaci
stavební. Nedostatek, pociťovaný během
války, prohlášením samostatnosti českého
státu se jen zhoršil a zejména Praha a průmyslová
místa trpí nedostatkem bytů a tento nedostatek
také vyvolává paniku a namnoze i lichvu.
Do Prahy a velikých středisk
průmyslových přibývá denně
sta nových příchozích, pro než
není možno nalézti dostatečné
množství bytů. Vláda, aby čelila
lichvě, vydala nařízení 22. ledna
t. r. o zabírání bytů obcemi. Nařízení
ukládá povinnost hlášení bytů
a dává také obci právo disposiční
s byty. Obec dle tohoto nařízení jest oprávněna,
zabrat volné byty vůbec, může vzíti
tomu, kdo má více bytů, byty přebytečné,
ano může také vzíti i část
velikých bytů. Obec však až dosud neměla
práva kontrolovat, kdo se do velikých měst,
míst průmyslových a zejména do Prahy
stěhuje a zdali skutečně bytu, který
zde hledá, potřebuje a dále za jakým
účelem chce se vlastně přistěhovat.
Tomu má býti nyní odpomoženo novým
zákonem, který vám byl dnešního
dne na stůl předložen. Zákon mluví
o obmezení práva stěhovacího a dává
obci aby mohla zkoumati, stěhuje-li se někdo do
města z libovůle, či z potřeby.
Opatření a vydání
tohoto zákona jeví se, zejména pro nás
v Praze, velmi nutným. Sem přicházejí
jistě lidé z valné části z
povinnosti, ale do takových velkých měst,
jako jest Praha, přicházejí také lidé,
kteří zde zrovna nemají co dělat,
přichází sem mnoho lidí, kteří
si zde zakupují domy za jmění, ne zrovna
vždy poctivým způsobem nabyté, přicházejí
sem do měst, aby se uchránili zvědavým
očím doma a mohli se zde ukrýti, přicházejí
sem také lidé, kteří lehce nabyté
jmění zde také lehce rozhazují.
Jest pochopitelno, že v takové
době, kdy jest nedostatek bytů pro úředníky
a zřízence státní, kterých
zde nevyhnutelně potřebujeme, (Posl. dr. Velich:
A pro studenty!) - ano, i pro studenty - musí býti
se strany vlády učiněno opatření,
aby alespoň po čas nouze bytové byla učiněna
přítrž těmto živlům, aby
se nemohly volně do Prahy stěhovati.
To tedy má býti účel
tohoto zákona. Zákon sice obmezuje základní
právo občanů o volném pohybu, jest
však vydání tohoto zákona nutné
vzhledem k nebezpečí, které by mohlo právě
příchodem nepovolaných živlů
zde vzniknouti. Zákonem není a nemá býti
také bráněno jednotlivci, aby se do města
nemohl přistěhovat, zde má býti jaksi
bráněno jen libovůli jednotlivců,
kteří se chtějí do měst stěhovati
a nemají zde co dělati.
Aby bylo čeleno přehmatům
snad se strany jednotlivých obcí, je pamatováno
v zákoně samotném na to, že každý,
kdo myslí, že se mu stala křivda, se může
odvolat.
Tedy zákon v podstatě
žádá v první řadě, aby
každý, kdo se chce přistěhovat do obvodu
obce, která byla k zabírání bytů
zmocněna, aby to předem do měsíce
hlásil. Dříve stěhovati se nemá,
dokud mu nebylo obcí k tomu poskytnuto právo. Obec
sama má však právo, také zameziti a
odepříti stěhování, když
sezná, že se chce stěhovati zbytečně.
Postižený ovšem má právo, jak jsem
pravil, odvolati se k politickému úřadu prvé
instance, v místech se zvláštním statutem
k politickému úřadu druhé stolice.
Z rozhodnutí politického úřadu není
odvolání.
Zákon samotný nevztahuje
se ovšem na osoby, které jsou ve státních
službách, mají v obci domovské právo,
zkrátka na všechny příslušníky
obce, železniční zaměstnance i státní
zaměstnance v činné službě. Zákon
sám má platnost obmezenou, a jeho platnost je stanovena
do 20. dubna r. 1920.
Sociálně-politický
výbor, pojednav obšírně o předloze,
pozměnil určitá ustanovení v předloze,
nebo je doplnil a navrhuje slavnému Národnímu
shromáždění, aby zákonu udělil
ústavní souhlas. (Výborně!)
Předseda (zvoní):
K slovu není nikdo přihlášen. Debata
je skončena. Přistoupíme k hlasování.
Prosím pány, aby zaujali svá místa.
(Děje se.)
Hlasovati budeme tímto způsobem:
Ježto předloha má větší
počet paragrafů, budeme hlasovati odděleně
o jednotlivých oddílech, a to o oddílu l.
§ 1., 2., 3. a 4. o povolení k přesídlení,
o oddílu ll. §§ 5. a 6. o stížnosti,
potom o oddílu Ill. §§ 7. a 8., kdy zákon
neplatí, a konečně o oddělení
IV. §§ 9. a 10., jakož i o závěrečných
ustanoveních, titulu a úvodní formuli zákona.
Je snad proti tomuto mému návrhu nějaká
námitka? (Nebyla.) Ne. Budeme hlasovati, jak jsem
právě uvedl.
Prosím ty, kdož souhlasí
s paragrafy 1., 2., 3. a 4. osnovy výborové, aby
povstali se svého místa. (Děje se.)
To je většina, §§
1., 2., 3. a 4. jsou schváleny.
Kdo souhlasí s oddílem
lI. §§ 5. a 6. ve smyslu zprávy výborové,
prosím, aby povstal. (Děje se.)
To je většina, paragrafy
5. a 6. jsou schváleny.
Kdo souhlasí s oddílem
lII., a to s §§ 7. a 8. dle zprávy výborové,
prosím, aby povstal. (Děje se.) To je většina,
paragrafy 7. a 8. jsou schváleny. Kdo konečně
souhlasí s oddílem IV., a to s §§ 9. a
10., jakož i s nadpisem zákona a úvodní
formulí, prosím, aby povstal. (Děje se.)
To je většina. Paragrafy
9. a 10., jakož i nadpis zákona s úvodní
formulí jsou schváleny.
Žádá pan zpravodaj
nějaké textové změny k druhému
čtení?
Zpravodaj posl. Jaroš:
Žádné.
Předseda:
Přistoupím k druhému čtení.
Kdo souhlasí se zákonem přijatým právě
v prvém čtení, také ve druhém
čtení, prosím, aby povstal. (Děje
se.)
To jest většina. Zákon
jest schválen také ve druhém čtení.
Tím jest tento odstavec denního pořadu vyčerpán
a přistupujeme k 3. odstavci pořadu, jímž
jest
3. zpráva finančního
výboru o vládním návrhu o změnách
a doplňcích některých ustanovení
o zdanění lihu
(tisk 626). Zpravodajem jest pan kolega Zika, uděluji
mu slovo.(Zvoní.) Prosím o klid.
Zpravodaj posl. Zika: Slavné
Národní shromáždění!
Projednávaný vládní
návrh jest rázu provisorního, kterým
se má upraviti poměr státu k hospodářským
a průmyslovým lihovarům.
Účel úpravy
jest, aby dosavadní výhody státem poskytované
lihovarům průmyslovým byly těmto odňaty
a aby výhody, poskytované dosud hospodářským
lihovarům, byly upraveny.
Výhody, které poskytoval
stát dosud lihovarům, byly dvojího druhu,
a to jednak ty, že stanoveno bylo jisté množství
lihu, určeného pro tuzemskou spotřebu za
nižší sazbu o 20 K pro hl. absolutního
lihu, a toto množství alkoholu bylo ze 4/5
rozděleno na hospodářské lihovary
ku výrobě a z 1/5 na lihovary
průmyslové. Nyní však, kdy poměry
ve výrobě lihu doznaly značných změn,
jest také nutno, aby tento zákon, který tuto
úpravu o rozdělení kontingentu z roku 1888
upravil, byl pozměněn. Poněvadž však
poměry ve výrobě jsou a budou ještě
aspoň po 2 léta velmi neurčité, nelze
ani přibližně stanoviti, jaká bude po
tuto dobu neb již v příštím roce
tuzemská spotřeba lihu, jak asi tedy vysoko by bylo
možno ustanoviti tento kontingeng, navrhla vláda,
aby zákon, kterým se tato úprava má
státi, vydat se jen pro nejbližší výrobní
periodu, a sice roku 1918/1919 a 1919/1920. Podle návrhu
má býti průmyslovým lihovarům
kontingent vůbec odňat. Jest to starý, oprávněný
požadavek nejen celé veřejnosti, ale i hospodářských
lihovarů, které tím, že jim část
kontingentu bývalými průmyslovým podniky
byla odňata, velice trpěly.
Průmyslové lihovary,
- které spracují dosud ponejvíce průmyslové
odpadky v závodech velkých, moderním zařízením
vybavených, které mimo to také jsou ještě
doplněny rafinací lihu, mají možnost,
aby pracovaly s menší režií a tudíž
s větším ziskem a není tu též
třeba zvláště nyní, kdy v roce
1915 byl vydán zákon, dle něhož zřizování
dalších průmyslových lihovarů
jest omezeno, kde se tudíž nemusí obávati
konkurence a od které doby také zvláště
tím, že komisí lihovou, hospodaření
lihem jest státem regulováno a také ceny
regulovány a tím také do jisté míry
ceny značně zvýšeny, - aby po této
stránce, nebo tímto způsobem byly nadále
státem chráněny a podporovány. Jiné
poměry jsou u lihovarů hospodářských.
U lihovarů hospodářských není
účelem výroba lihu, jak si tu a tam někdo
mylně představuje, nýbrž hlavním
jejich účelem jest docílen co možná
největšího množství vydatného
krmiva ve výpalcích, dalším účelem
je, aby v těchto závodech zpracovány byly
hlavně domácí plodiny z vlastního
hospodářství, a je to také dokonce
podmínkou docílení hospodářského
charakteru a dále, aby tím, že pomocí
docíleného krmiva možno chovat více
dobytka, docíleno bylo více mrvy a tím i
lepšího, racionelnějšího hospodaření
na dotyčném podniku. Z té příčiny
je nutno výrobu lihu v hospodářských
lihovarech všemožně podporovat, byť i na
úkor lihovarů průmyslových, neboť
tím přímo také podporuje se výroba
zemědělská, výroba všech plodin,
jak živočišných, tak hlavně rostlinných.
Tyto lihovary malé, jichž
výroba je obmezena, - největší množství
roční výroby činí u nich 1680
hl absolutního lihu - mají přirozeně
poměrně větší režii při
malé výrobě a poněvadž musí
hledět, aby zpracováno bylo množství
surovin, rozdělily si výrobu na delší
periodu, aby krmiv docílených ve výpalcích
mohly dále používat, musí téměř
umělým způsobem režii si zvýšiti,
neboť čím delší perioda ta je,
tím méně lihu se smí vyrábět
a tím větší režie poměrně
jim vypadá. Z této příčiny
je tedy nutno, aby dostalo se, i když ne dosavadní,
tedy aspoň částečné ochrany
i hospodářským lihovarům.
Bylo by snad na místě,
aby při této příležitosti vůbec
kontingent na hospodářské lihovary lépe
se rozdělil, neboť mnohé z těchto starších
hospodářských lihovarů, které
hned zpočátku byly kontingentem podělovány,
až příliš velkého kontingentu požívají,
jak je vidno ze zprávy finanční komise, a
je zapotřebí, aby se tento kontingent upravil v
poměru, jednak ku ploše dotyčného hospodářství,
jednak ku množství výroby. Nelze však
s ohledem na stávající provisorní
charakter úpravy tuto otázku již nyní
definitivně řešiti. Proto finanční
komise doporučuje, by prozatím zůstalo při
starém, aby pouze změněn, či vlastně
doplněn byl návrh vlády v §u 1. odst.
2, že družstevním hospodářským
lihovarům, které nejpozději ve výrobním
období 1918/19 a 1919/20 výrobu zahájily,
přidělí se alkoholový kontingent v
množství 11/2 hl na 1 ha úředně
uznané plochy, nejvíce však 600 hl ročně.
Toto omezení, pokud se týče ostatních
hospodářských lihovarů, navrhuje finanční
komise z té příčiny, aby družstevní
lihovary, na nichž sůčastněni jsou malí
rolnici, byly podporovány ve vyšší míře,
jako lihovary jednotlivců, tedy lihovary velkostatkářské.
Mimo tuto výhodu, vyplývající z kontingentu,
tedy z onoho množství přiděleného
při nižší sazbě daňové,
jest výhoda ještě bonifikace, která
byla dosud hospodářským lihovarům
poskytována v té formě, že do množství
denní výroby 2 hl obdržely 5 K, do 4 hl 4 K
a do 7 hl 2 K na 1 hl bonifikace. Nyní s ohledem na zvýšení
cen lihu není zapotřebí, aby i hospodářské
lihovary této výhody nadále požívaly
(Hluk. Předseda zvoní), a navrhuji ve smyslu
návrhu, aby tato bonifikace byla snížena a
sice zavedena byla na dále jen pro první dvě
kategorie menších lihovarů, tedy do 2 hl 4
K a do 4 hl denní výroby 2 K, a sice bez ohledu,
jest-li je to množství kontingentováno, jest-li
připadá na kontingent, aneb exkontingent. Jedná
se o úmluvu provisorní pouze na dvě léta
platnou, která jest v našich poměrech dosti
účelnou a také, pokud se týče
Slovenska, ty poměry upraveny byly na návrh komise
po usnesení finanční komise na ten způsob,
(Hluk. předseda zvoní), že na dále
návrh zákona bude míti platnost i pro Slovensko,
ovšem až příštím rokem, tedy
o jedno výrobní období později, a
sice proto, poněvadž po prohlášení
zástupce finančního ministerstva pro pokročilou
kampaň nedoporučovalo by se, aby se na Slovensku
v této kampani něco měnilo, - jinak tedy
v příští kampani bude slovenským
průmyslovým lihovarům dosud poskytovaný
kontingent rovněž odňat. Vzhledem k této
účelné změně, finanční
komisí usnesené, navrhuji, aby slavné Národní
shromáždění předloženému
návrhu zákona dalo ústavní souhlas.
(Výborně! Potlesk.)
Předseda:
Ke slovu není nikdo přihlášen, debata
je skončena. Přistoupíme k hlasování.
Prosím pány, aby zaujali svá místa.
(Zvoní.)
Jelikož předloha je,
pokud se týče materie, jednotná a nemá
mnoho paragrafů, pouze 6, myslím , že budeme
moci hlasovati o celém zákoně, o všech
paragrafech najednou. Námitek proti tomu není, budeme
si tedy vésti, jak jsem uvedl.
Kdo souhlasí s § 1.,
2., 3., 4., 5. a 6. osnovy zákona podle zprávy výborové,
jakož i s nadpisem zákona a s úvodní
formulí, prosím, aby povstal se svého místa.
(Stalo se.) To jest většina, §§ 1.,
2.. 3., 4., 5. a 6., jakož i nadpis zákona a úvodní
formule jsou schváleny.
Přeje si pan zpravodaj k druhému
čtení slova?
Zpravodaj posl. Zika: Nepřejí!
Předseda:
Kdo souhlasí s přijatým právě
návrhem v prvém čtení také
v druhém čtení, prosím, aby
povstal. (Stalo se.) To jest většina, zákon
jest schválen také v druhém čtení
a tím tento odstavec denního pořádku
jest vyčerpán, a přistoupíme k odstavci
dalšímu, jímž jest
4. zpráva zdravotního
výboru o návrhu člena N.
S. Jar. Kvapila a soudruhů, aby bylo uzákoněno
fakultativní pohřbívání ohněm
v československé republice, tisk č. 682.
Zpravodajem jest p. prof. dr. Srdínko, uděluji
mu slovo.
Zpravodaj dr. Srdínko:
Slavné Národní shromáždění!
Dříve než přistoupím
k vlastní zprávě, dovoluji si předeslati
několik krátkých vět, abych osvětlil
blíže otázku, o kterou se jedná. Pohřbívání
těla do země a ohněm jest jeden a týž
proces s tím rozdílem, že rozklad ústrojných
látek těla úhrnem trvá v zemi 7-10
roků, ve vzduchu, ohřátém na 1000oC,
nejdéle 11/2 hodiny. V hrobě
nastoupí 2 procesy: nejprve proces hnití a pak proces
tlení; hnití jest obyčejný rozklad
látek bílkovitých z nedostatku kyslíku
a jest provázeno plísněmi, dělivými
kvasinkami a tlení plísněmi. To hnití,
které trvá asi 3 měsíce podle doby
roční, jest spojeno přirozeně se zápachem
a pak nastupuje tlení, které jest v tom směru
bezvadné; při tom tedy se nevyvinuje žádný
zvláštní zápach. Rychlost rozkladu spočívá
na stupni vlhkosti a jakosti půdy, pak na teplotě
a též na příčině smrti.
Škodlivost pohřbívání do země
pro živé lidi byla uznána do té míry,
že bylo v jisté době zakázáno
zakládati hřbitovy ve vesnících anebo
na hlízku příbytků lidských.
Tedy podle zákona ze zdravotních důvodů
jest nutno zakládati hřbitovy dále od obydlí.
Zdravotní důvody by tedy mluvily spíše
pro výhodu pohřbívání ohněm.