Čtvrtek 27. března 1919

Podle mého mínění právo sebeurčení nemůže platiti českým Němcům, neboť k právu tomu, aby nebylo pouhou agitací nebo demonstrací, patří území a schopnost soběstačnosti, a těch naši Němci v Čechách nemají. Na místě území celistvého mají v Čechách jen několik úseků - mají území celkem v sedm takových kusů rozdělené. Dostati se v Čechách z úseku do úseku lze jen přes české území. To znamená: jestliže žádáme, ctěné shromáždění, v naší odpovědi zmezinárodnění dráhy z Bratislavy na hranice Jugoslavie, že by "Deutschböhmen" musilo zase žádati o zmezinárodnění drah na území české republiky, aby se mohlo po nich dostati na příklad z Orlických hor na Chebsko. Jinak by se tam nedostali, jakmile by československý stát řekl: My vás tam teď nepustíme.

Dále: ne všecko německé obyvatelstvo chce toto sebeurčení a plebiscit jako prostředek k jeho výrazu. Dobře víme, jaká spousta Němců i celých organisací se vyslovuje proti Deutschböhmen. Nemají ještě kuráže, aby se veřejně hlásili, ale mají tolik svědomitosti a tolik úzkosti, aby buďto přípisy vládě nebo přípisy presidentovi dávali na jevo svoje přesvědčení i svou touhu, aby byli již plnoprávnými členy a občany Československé republiky. (Výborně!) Dále v území smíšeném jsou statisíce Čechů, kteří mají také své právo. Svoboda českých Němců, či, jak oni říkají, sebeurčení, svoboda moci se odtrhnouti od Čechů, znamená pro český národ zkázu, opak znamená pro obojí prospěch hospodářský a národnostní, a pro Němce kulturně ani nejmenší újmu.

Plebiscit, to by byl plebiscit živých Němců. Ale, ctěné shromáždění, já vedle plebiscitu živých Němcův a proti němu stavím ještě právo přírody. České území ve své celistvosti jest tak přirozeným územím, tak přirozenou hradbou české země, českého národa, že Němci mohli kolem dokola se tří stran zničiti slovanské obyvatelstvo a obklíčiti kosočtverec český se tří stran, ale poněmčiti Čechy a Moravu již nedovedli. Tím se vysvětluje, proč do tělesa Němců jest daleko na západ posunut takový slovanský, český klín. Na štěstí síle tohoto přirozeného ohrazení horského odpovídá i síla a tuhost českého národa samotného. Tu nepomohlo Němcům ani dosazení německého rodu Habsburského na český trůn, ani krvavý sněm v roce 1547, ani Bílá Hora. Zase jsme vstali a dnes jsme pány Čech my sami. (Souhlas.) Nepomohlo také němectví nic, že právě na pokrajích Čech pod horami a v horách bylo německé obyvatelstvo, neboť bylo spokojeno v Čechách za panství nečeského a bude spokojeno i za panství českého v českých zemích. Jenže ovšem toto obyvatelstvo nesmí býti spravováno Berlínem ani Vídní, jedině Prahou; pak není nebezpečí. (Souhlas.)

Právo přírody, protest přírody! Pánové, mohl bych vám zde přečísti z velikého spisu Němce Partsche "Mitteleuropa" (1904) stať o tom, jak Čechy jsou klasickým příkladem přirozené jednoty, jak i soběstačné jest hospodářsky i potravinově toto území Čech, a jak končí, že Čechy mají všechny podmínky blahobytu, jen kdyby národnostní boj prý neztrpčoval v nich život.

Mohu vám uvésti ještě klasičtější doklad, a zase pochází od Němce. V "Deutsche Arbeit", revui v Praze vycházející, před 14 roky byl článek zrovna sensačně znějící, kde autor na základě přesně vědeckém dokazuje přírodní, geografickou, dějinnou, hospodářskou atd. jednotu Čech a potom nejen jednotu Čech, nýbrž výslovně mluví o hospodářském celku Čech, Moravy i Slezska. Jen několik vět vám přečtu, abyste viděli, jak Němci, když si myslí, že námi nejsou pozorováni, dovedou mluviti upřímně a věcně a také s porozuměním, co to znamená jednota českého území. "Jednota (Čech) ukazuje se také na fysiognomii charakteru dějinného života. Čechy tvořily vždycky politickou jednotu, t. j. státní celek, a také jednotu kulturní." Teď přijde ve článku Praha. O Praze spisovatel pěje pravé dithyramby: dějiny Čech, toť jsou dějiny Prahy, dějinný vývoj Prahy jest dějinným vývojem Čech. Komunikace, cesty, dráhy, všechno to jako do jednoho středu se řítí a míří - ku Praze, se všech stran, počínaje již od hranic českých. Praha je kulturním výsledkem Čech v nejširším a nejobsažnějším slova smyslu." Čechy tvoří v hospodářském směru toliko s Moravou a Slezskem, tedy jen v rozsahu t. zv. Sudetských zemí území hospodářského jednotného charakteru". "Čechy tvoří vždycky hospodářsky v sobě uzavřené území a eminentně kulturní zhuštění". "Čechy jsou, dík svému centralistickému vývoji mnohých dopravních cest, pro sebe uzavřeným územím dopravním, jsou pro svou zeměpisnou polohu přepravním územím prvého řádu, které, dotýkáno nebo protínáno jest hlavními liniemi střední Evropy."

Řekl bych, že německý článek píše právě tak, jak to napsala naše mírová delegace ve svých memorandech pro mírovou konferenci.

Článek končí:

"Shrnujeme tedy: Čechy jsou jako jádro starokrystalické české hmoty geologickou jednotou. Jsou znamenitou horo- a vodopisnou, to jest morfologickou a výbornou klimatickou jednotou. Jsou tudíž fysicko-geografickou jednotou. Čechy jsou znamenitou dopravní a obývací a dobrou topografickou jednotou; jsou ve velikých rysech dějinnou a kulturně dějinnou, ale také dobře znatelnou moderně hospodářskou, tedy anthropogeografickou jednotou. Jsou tudíž jednotou přírodní a životní a předním typem jednotného zeměpisného pojmu."

Jest zde, pánové, vedle plebiscitu německého a proti němu právo půdy. Jest to slovutný sociolog polský Gumplowicz, který psal před léty úvahu o problému Rakouska se stanoviska sociologického. Píše, že národové dovedou vdechnouti do území, jež obývají, zrovna jako svou duši, že půda sama po svém národě stane se rumunskou, maďarskou, českou, německou atd. a že potom z půdy té zrovna jako by vydechovala, jakoby emanovala duše dotyčného národa. To, co se dějinného tvoří z takovéto půdy, má již charakter dotyčného národa; platí to také o Čechách. Na takové znárodnělé půdě musí se každá cizí dynastie znárodniti, a předpovídá Gumplowicz, že dynastie v Rumunsku musí se státi rumunskou, kdyby chtěla nebo nechtěla. (Zdá se, že si tohoto zákona byli vědomi již Habsburkové, proto se tak záhy vystěhovali z Prahy do Vídně - my se ovšem nezlobíme, že tak učinili.) Jakým způsobem naše půda v historii projevila tento charakter v pojetí Gumplowiczově? Jest zde především husitské období. Celé Čechy přes to, že německé obyvatelstvo tenkráte chtělo zachovati katolictví, staly se toho výrazem! Pak přišlo období 30leté války. Zase celé Čechy a Morava - všechno tu bylo zasaženo českým povstáním. Tenkráte již i čeští Němci se dali strhnouti a šli po boku českého povstání proti Habsburkům. A pak ještě jedno veliké dějinné drama máme před sebou: Naše národní obrození.

Konečně jest právo českého obyvatelstva, jež bydlí ve smíšeném území, vedle a proti tomu dožadovanému plebiscitu německého obyvatelstva.

Jinak si z té duše přeji, aby se německé menšiny cítily šťastny v naší republice; nechci za živý svět, abychom my, Národní shromáždění, ani naše vláda snad něco podnikly, čím by se mohla dosavadní vzájemná odcizenost ještě zvětšiti; přál bych si naopak, abychom podnikli všechno, co by mohlo umožniti návrat jejich, a přál bych si také, aby teď brzy a po případě hned po podepsání míru bylo zřízeno, - jmenuji to přímo - menšinové departement u naší vlády, snad s menšinovým státním sekretářem. Kdybych se nebál, ctěné shromáždění, že bych utržil přídomek rozmnožovatele ministerstev, navrhl bych, aby se přímo zřídilo i menšinové ministerstvo.

Jinak však nesmíme počítati pro budoucnost již s daty, které nám dalo úřední sčítání rakouské. Toto úřední sčítání rakouské dojde se stanoviska národností pronikavé korektury, tak pronikavé, že se dosavadní tradicionelní národnostní data úplně přesunou. Snad jste si všimli, jak, řekl bych přímo sensačně, znějí data o sčítání podle národnosti v moravských městech, jak včerejší česká menšina po spravedlivém sčítání jest dnes velikou většinou! V "Národních listech" byla nedávno číselná tabulka, z níž na základě výsledků nového sčítání asi z devíti měst moravských mohlo se vypočísti, že by počet Němců v české republice klesl až na 2,200.000.

Já nebudu tak, řekl bych, radikální. Přepočítal jsem si to všechno všudy, informoval jsem se u znalců, kolik bude asi Maďarů, kolik Rusínů, kolik Poláků. Poláků bude značně méně, jakmile bychom měli ztratit území východně od Visly a jisté pásmo západně od Visly; tedy počet Poláků klesne neobyčejnou měrou. Konec počítání byl ten, že československé obyvatelstvo v naší republice bude činiti nejméně 70%, kdežto obyvatelstvo ostatní bude činiti nanejvýš 30% dohromady.

A teď sluší se podívati na těchto 30% obyvatelstva nečeskoslovenského. Skládá se předem z Poláků. Řekl jsem, že mají klesnout na takový počet, že ve veřejném životě naší republiky by nehráli celkem význačnější úlohy. Budou zde dále Rusíni; bude jich snad půl millionu, ale Rusíni žádají, aby měli jistou autonomii a jen v určitých bodech aby byli s námi jednotni - byla by to tedy jakási unie reální. Pak přijdou Maďaři; počet jejich odhadují nám znalci slováčtí nanejvýš na 600.000. Ale račte vzíti mapu. Tito Maďaři budou na periferii našich československých hranic. To jest délka málem 500 km. Tedy bude-li tento počet 600.000 Maďarů roztroušen na takovou délku, vidíte, že celkem zase nebudou moci hráti veliké úlohy, jako by snad hráli jako kompaktní celek. Zbývají Němci, jichž počet bude, řekněme, k 1/23 až snad ke 3 milionům. Ale jak budou územně roztroušeni, to již jsem vám řekl. V Čechách na př. budou v 7 nesouvislých útržcích.

Ctěné shromáždění, to všechno říkám proto, že mají někteří obavy, abychom se počtem Němců příliš nezatížili! Vidíte, že ty obavy nejsou na základě statistiky, která přijde spravedlivá a opravdová, opodstatněny. Jinak při spravedlivém postavení menšin, při plné šetrnosti k nim a jejich právům na poli kulturním a k právu jejich jazyka v úřadech atd. mám za to, že by bylo těžkým prohřešením na dějinném podkladě a vývoji, na skutečném stavu věcí, že by bylo, řekl bych i zklamáním zahraničních našich přátel, nejen českých, nýbrž i přátel ve všech státech dohodových, kdybychom zde nedali výraz svému přesvědčení, že každá národnost, i sebe menší, dojde zde práva a spravedlnosti, ale že vůdčím národem zde bude náš národ československý. (Výborně!) Jako jest v království francouzském prvním národem národ francouzský, v zemích německých národ německý, tak má býti v zemích českých prvním národem národ český, to jest zákon přirozený, zákon světský a zákon boží - pravil Hus.

V naší odpovědi na poselství jest také passus, ctěné shromáždění, o přímém teritoriálním spojení naší republiky s Jugoslavií prostřednictvím koridoru. Ať zní zprávy z Paříže jakkoliv, my jsme passus v odpovědi zanechali a doporučujeme jej také ctěnému shromáždění, neboť my potřebujeme takového koridoru. Uzemí projektovaného koridoru má smíšené obyvatelstvo, jest poměrně málo obydleno, jsou tam Maďaři, Němci, Slovinci, Srbové, tedy přírůstek cizojazyčný byl by neobyčejně malý, při čemž geografická, politická, třeba ne už tak strategická úloha byla by veliká. Přimlouvám se za to také proto, že takové přímé spojení bylo vždycky přáním Jugoslavie. Ať vidí bratři Jihoslované, že věrně při nich setrváváme, že přejeme jim, aby dosáhli plné svobody, plného nasycení svých spravedlivých tužeb a přání, že jsme pamětlivi dubnové přísahy: Věrnost za věrnost, složené v jejich přítomnosti. (Hlučný potlesk. Výborně!)

Také jsme ve svém návrhu ponechali odstavec o Lužici a přimlouvám se také za to, abyste jej přijali. Jest tam ovšem alternativně řečeno, kdyby si přáli, aby měli svůj samostatný stát anebo chtějí-li býti připojeni k nám, že jsme hotovi je přijmouti. Jinak že se přimluvíme za to, aby se jim dostalo mezinárodní ochrany. Ctěné Národní shromáždění! Řekl jsem již, že Němcům se podařilo kol dokola poněmčiti, řekl bych, se světa zprovoditi slovanský živel, - to jsou baltičtí Slované - ale lužických Srbů se jim nepodařilo sprovoditi se světa. Jaký jest to zvláštní národ, jaký dar to má od Prozřetelnosti, nám ještě neznámý, že zde setrvává a vzdoruje? Zdá se mi, kdybychom ani nebyli Slovany a bratřími jejich slovanskými, kdyby kdokoliv zde jiný seděl a měl možnost, že by se prohřešil na samé přírodě a na samém dějinném poslání, kdyby jim nechtěl umožniti svobodu.

Máme ve svém návrhu, ctěné Národní shromáždění, passus důrazně řečený, že činíme nárok, aby při likvidaci s Rakousko-Uherskem se nám vrátilo všechno to, co nám bylo vzato, co nám bylo odvezeno, a aby nám poměrný díl vydán byl z toho, co bylo pořízeno společným nákladem. Budiž zde vzdáno uznání profesoru Kybalovi, jenž sestavil neobyčejně svědomitě a pečlivě seznam všeho toho, co jest ve Vídni, ve všech různých ústavech a galeriích, co jest také v Budapešti ve všech různých ústavech a galeriích, co jest notoricky naše, co bývalo dříve v Praze, nebo v různých českých šlechtických galeriích neb archivech, a co nám musí býti vráceno.

Kdybychom chtěli revindikovati všecko, musili bychom ovšem jíti i do Švédska, a ještě jinam a chtíti vše to, co nám bylo vzato v 30leté válce. Pak bychom si nestačili stavěti nová musea a nové budovy, pak by skutečně ne již Mnichov, nýbrž Praha byla takovým střediskem, jež by bylo vyhledáváno všemi ctiteli umění a památek historických.

Dovolte mi, ctěné shromáždění, ježto způsobem, řekl bych, málo promyšleným se vydalo heslo: pryč s naší samosprávou, pryč s našimi okresními výbory, pryč se všemi rozdíly zemskými, abych zde mohl vzdáti uznání naší samosprávě.

Naše samospráva má na našem národním vývoji, ať samospráva okresní nebo zemská, lví podíl (Výborně!) a můžeme říci, že konala svou povinnost svědomitěji než sama státní správa. (Výborně! Potlesk.) A můžeme říci, že přemnohý okresní výbor byl více na svém místě a také více vykonal pro národ náš, než kterékoliv politické okresní hejtmanství, a to, nota bene, při nedostatečných prostředcích, při zřejmé nepřízni státní správy. Já to, ctěné shromáždění, zde neříkám, aby to vypadalo jako nekrolog nebo pohřební píseň, poněvadž jsem přesvědčen, až horečka mine, až se pozná, že stačí pouze zdemokratisovati volební řády do okr. výborů, že bude rozhodně i spravedlivější i účelnější, nikoliv okresní výbory připojiti k okresním hejtmanstvím, - to mluvím o Čechách, - nýbrž obráceně politické státní úřady připojiti k těmto samosprávným okresním úřadům. (Výborně! Potlesk.)

Když zde již vzdávám uznání, dovolte, abych vzdal uznání ještě dodatečně všem činitelům, kteří přispěli k výchově našeho dorostu a našeho mužstva fysicky i duševně a tím umožnili, aby za hranicemi se mohlo vybudovati naše vojsko. Jest to naše Sokolstvo, jsou to tělocvičné spolky dělnické, jest to celá síť sportovní. Tu si vzpomínám na Angličany, jak také jim to pěstění sportu - Angličané jej pěstují s vervou a zápalem jako nějaký náboženský obřad - prospělo v této válce, jak si dovedli opatřiti statečné a otužilé vojáky.

Posléze, ctěné shromáždění, přicházím k pracovnímu programu našeho Národního shromáždění. Je to odstavec, který pokládám za neobyčejně vážný a důležitý. Zcela upřímně a otevřeně dávám výraz svému nazírání, že tento sbor je sborem pouze prozatímním, že jeho nejpřednějším úkolem jest, aby umožnil a aby vykonal všecky přípravy k tomu, aby se mohlo přikročiti k řádným volbám do řádného ústavodárného sněmu naší konstituanty. (Výborně! Potlesk.)

My chceme dále, aby tento sněm, toto Národní shromáždění - žádá to, řekl bych, prozíravost a také ústavní smysl - konečně rozřešilo poměr mezi právy a povinnostmi těch složek, o kterých jsem již mluvil: presidenta, Národního shromáždění a vlády. Dále vytýkáme ve svém návrhu jako úkol řadu aktuálních sociálních požadavků a potřeb, hlavně vzhledem k následkům a ke zpustošení, které válka zde způsobila. Máme v návrhu ještě jiné lidové a sociální požadavky, máme tam ovšem i otázku agrární, máme tam i otázku dolů a velkých podniků monopolistických. Snad stylisace nebude se zdáti všem přespříliš určitá, ale jsme v koalici a jediným prostředkem této koalice je kompromis; jinak nedá se to řešiti. V návrhu se tedy jaksi jen napovídá a uvádí jakýsi seznam otázek, jichž řešení si pak provedeme zde sami, a tu dovolte, abych vyslovil jedno přání, jaksi osobní, z té duše: přál bych našemu Národnímu shromáždění méně radikalismu v návrzích a více radikalismu přál bych naší vládě. (Tak jest!) Takový poměr byl by dojista zdravější.

Naše vláda řekla sice 9. ledna, že bude míti pevnou ruku, ale tu pevnou ruku jsme dosud viděli jen u dvou ministrů: u ministra financí v Praze a u ministra zahraničních věcí v Paříži. (Výborně!)

Dovolte mně také zde tlumočiti jaksi dodatečný povzdech. Když zde vidíme, jaké obtíže činí řešení otázky agrární, jakou krisi vyvolala, říkáme si: oč bylo by lépe bývalo, kdyby tato otázka, jakož i otázky jiné, jako na př. poměr církve ke státu, úprava šlechtictví atd. - kdyby vše to bývalo se mohlo rozřešiti v jednom dni, v den 28. října! To bylo by bývalo rozřešení nejlepší. Nikdo, snad ani postižený, by se byl tenkráte ani neozval, poněvadž byl by býval rád, že vše to aspoň tak dopadlo. To všecko dohromady byla by bývala jedna a jediná revoluce v jeden den. To ovšem se nestalo, - já toho nevytýkám, nešlo to nijak - ale jisto je, teď řešení každé takové jednotlivé otázky znamená vždy jistou novou revoluci a proto ty obtíže, proto ty nesnáze, proto odpory, ultimata, krise atd. My z toho již nevyjdeme - jsme již v tom a takovýmto způsobem bude se každá otázka řešiti.

Ke konci dovolte mně říci tolik: máme svůj stát, ale stát ten není ještě zabezpečen. Mírově dostaneme co nejvíce, - to je pravda - ale přece není ještě stát náš zabezpečen, neboť ani po podepsání míru ještě opravdového míru nebude. Tak vypadá dnes celý svět a každé chvění v Evropě bude se cítiti také zde u nás, každé zemětřesení v sousedním státě bude sem své vlny vysílat (souhlas) a proto říkám, že naše republika není ještě zabezpečena. My potřebujeme tudíž proti vnějším nepřátelům svého vlastního vojska. (Souhlas.) Vojsko to si představujeme jako demokratické svým zřízením, jako republikánské svým smýšlením a svou kázní jako v pravdě československé. To je jaksi na venek proti vnějšímu nepříteli. Pro vnitřní pokoj v československé republice, pro konsolidaci poměrů potřebujeme, aby se konečně našel všeobecně správný poměr mezi prací a kapitálem. (Výborně!) Podle mého přesvědčení jest taková doba dnes, tak pokročilá po této stránce, že v tomto poměru mezi prací a kapitálem žádná strana - ani na pravo ani ve středu - nemůže učiniti ani krok nazpět, může a musí činiti jen kroky ku předu, mohou tedy býti i levice v tomto shromáždění docela klidny. Vše to jest logika, řekl bych, samých dějin, logika vývoje věcí, logika psychologie celé dnešní doby atd.; ona sama zamezuje kroky nazpět. Když tomu věříme a vezmeme takové pojetí za své, najdeme také správný poměr dvou revolucí, z nichž jedné se říká revoluce politická, druhé revoluce sociální. Prvá, revoluce politická, nemůže nikdy sociální vývoj ohroziti, dokonce ne snad zabíti. Druhá, sociální revoluce, může výsledky politické revoluce ohroziti a po případě uvésti vniveč. Dne 28. října měli jsme po výtce revoluci politickou; z ovoce té politické revoluce žijeme; že sedíme zde, děkujeme dvacátému osmému říjnu. Jestliže se někdo ptá, jakým právem tady sedíme, odpovídáme, že právem revoluce z 28. října. Jen abychom si ovoce 28. října nějakým způsobem neohrozili! Bylo by to nebezpečné, mohlo by to být, řekl bych, katastrofální. Pak bychom dokonce již nemohli zaručiti bezpečnost republiky. (Souhlas.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP