Přistoupíme
a sice k
1. Zprávě právního
výboru o vládním návrhu, aby byl vydán
zákon, kterým se mění některá
ustanovení notářského řádu.
Tisk 552.
Zpravodajem jest člen Národního
shromáždění dr. Klouda. Uděluji
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Klouda: Velectěné
Národního shromáždění!
Notářský řád
náš, jako tak mnoho zákonů, které
jsme přejali ze starého Rakouska, potřebuje
a vyžaduje v mnohých a podstatných kusech
náležité opravy. V uznání
naléhavosti tohoto požadavku pracuje se také
na celkové reformě notářského
řádu. Než však tato celková úprava
bude moci býti předložena, ukázala se
naléhavá nutnost, provésti aspoň částečnou
reformu, a sice v těch bodech, které nehodí
se již do dnešní doby. Jest zajisté anachronismem,
jestliže notáři Československé
republiky mají skládati přísahu podle
předpisů starého rakouského, nebo
uherského notářského řádu,
jest anachronismem, jestliže notáři ve své
úřední pečeti mají vykazovati
znak rakouský nebo uherský.
Rozumí se samo sebou, že s nastalým
převratem všechny tyto anachronismy fakticky byly
odstraněny, protože nesnášejí se
s právním cítěním a přesvědčením
jak širších vrstev naší veřejnosti,
našeho lidu, tak i s právním přesvědčením
samotných příslušníků
notářského stavu. Proto také notáři
povolanými svými zástupci ihned po nastalém
převratu domáhali se u Národního výboru
a později také u Národního shromáždění,
a také u vlády samé, aby těmto nesrovnalostem
učiněna byla přítrž a vláda,
vyhovujíc tomuto oprávněnému volání
širší veřejnosti i notářů
samých, předložila předlohu zákona,
kterou tyto nejnaléhavější nedostatky
mají býti odstraněny. Právní
výbor při projednávání návrhu
vládního obmezil se v podstatě jen na
ty změny, které, jak jsem již uvedl, okamžitého
odstranění vyžadují, resp. měly
býti odstraněny již tenkrát, kdy nový
stát náš začal žít.
Předlohou, kterou vám právní
výbor ku schválení předkládá,
má býti jednak zabezpečena jednotnost úřadování
notářů jako osob veřejnou věrou
nadaných, jednak má býti zajištěna
platnost notářských spisů, zejména
listina notářských, protože spisy notářské
k platnosti své vyžadují určitých
formálních náležitostí, aby tedy
byla zajištěna platnost listin, které byly
sepsány nebo ověřeny, v mezidobí
od 28. října až do nabytí účinnosti
nového zákona.
Vedle toho ještě právní
výbor rozšířil platnost nového
zákona také na Slovensko a v důsledku
toho změnil také ustanovení uherského
zákona, dosud na Slovensku platného, tedy jak pokud
se týče meritorních změn, již
uvedených, tak také pokud se týče
pojmenování notářů, přijav
také pro slovenské notáře pojmenování
"notář" a nikoliv pojmenování
"veřejného notáře", jak
notáři na Slovensku po vzoru uherském jsou
nazýváni. Vyžaduje toho tedy jednotnost úřadování
a jednotná terminologie v celé naší
říši, aby funkcionáři státní
byli jednotně pojmenováni.
Z těchto všech důvodů
dovoluji si vám jménem právního výboru
učiniti návrh, aby předloha, ve znění
právním výborem usneseném, byla vámi
schválena.
Předseda
(zvoní): K slovu není nikdo přihlášen.
Debata jest skončena. Přistoupíme
k hlasování. Žádám
pány, aby zaujali svá místa. (Děje
se).
Ježto předloha není příliš
obsáhlá a také, pokud se týče
materie, jest jednotná, budeme hlasovati o celém
zákonu, o nadpisu i o 9 článcích zákona
najednou. Je snad proti tomu námitka. (Nebyla.) Není
tomu tak. Budeme hlasovati, jak jsem právě navrhl.
Kdo souhlasí s článkem
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8 a 9, jakož i s nadpisem
zákona, prosím, aby povstal. (Děje se).
To je většina, zákon
je schválen také ve druhém čtení,
a tím je tento odstavec denního pořádku
vyřízen.
Přistoupíme k dalšímu
odstavci, jímž jest
2. Zpráva výboru ústavního
o návrhu dra Viškovského a soudr., aby byla
zřízena státní kompensační
komise pro dovoz a vývoz zboží (Tisk 586).
Zpravodajem je člen N. S. Malypetr.
Uděluji mu slovo.
Zpravodaj posl. Malypetr: Vážené
shromáždění!
Brzy po našem státním
převratu ukázala se potřeba, vhodnými
opatřeními zabezpečiti regulaci mezinárodních
obchodních styků, a o to pokusila se naše vláda
zřízením tak zv. Československé
vývozní a dovozní komise, kterou uskutečnila
nařízením ministerstva průmyslu, obchodu
a živností ze dne 22. listopadu 1918.
Tato dovozní a vývozní
komise měla jedině míti právo, udělovati
nebo odpírati svoje svolení k dovozu nebo vývozu
určitých druhů zboží. Komise
tato sestávala ze správného sboru a z tak
zvaného odbornického sboru, ve kterémžto
odbornickém sboru byla zastoupena velká řada
různých korporací nebo sborů, kterážto
svojí velkou početností byla hladkému
a rychlému jednání komise do jisté
míry na závadu, ačkoliv nařízení
o této komisi snažilo se tomu odpomoci tím
způsobem, že mohla se tato komise rozdělením
na pododbory zabývati rozdělením předmětů
vývozu a dovozu a o nich činiti svá usnesení.
Komise tato svými usneseními rozhodovala úplně
plnoprávně a jen zástupci ministerstev, sdruženi
ve správním jejím sboru, mohli zastavením
usnesení celé komise neb jednotlivých jejích
odborů způsobiti, že se nemohla uplatniti usnesení
komise v tom neb onom oboru zahraničního obchodu.
Brzy se však ukázalo, že to opatření
není plně dostatečné proto, že
nebylo tu dostatek soustavnosti v posuzování
našich mezinárodních obchodních styků
a to zejména s hlediska toho, jakým směrem
má se náš zahraniční obchod,
zejména pokud se dovozu týče, bráti.
A velmi tísnivá vyživovací situace našeho
státu dala vznik návrhu pana dra Viškovského,
kterýžto návrh směřuje k tomu,
aby veškerý náš zahraniční
obchod bral se nebo řízen byl v první
řadě s hlediska zaopatření, pokud
možno, největšího a nejlevnějšího
množství potřeb denního života,
zejména potravin, a aby zabezpečen byl jejich průvoz
státy sousedními ze států vzdálenějších,
tedy cestou náhrady za zboží z našeho
státu vyvážené.
Byli jsme totiž svědky zjevů,
že různé obchodní korporace, anebo dokonce
i různé ústřední úřady
našeho státu snažily se opatřiti si dovozem
různé potřebné zboží úplně
buď samostatně, bez ohledu na celkový a jednotný
zájem, aneb, že snažily se opatřiti aneb
umožniti vývoz určitých druhů
zboží, aniž by při tom bylo zachováno
výlučně a jedině rozhodující
hledisko všeobecného zájmu, zejména
pokud se týče otázky výživy.
Z toho vznikla pociťovaná potřeba soustředění
veškerého tohoto jednání o dovozu a
vývozu zboží v určitém úřadu
aneb v určité instituci, bez jejíhož
dobrozdání a bez jejíhož svolení
by se nesměl jakýkoli obchod zahraniční
uskutečniti a bez jejíhož dobrozdání
by se ani nesměly přípravné práce,
ani vyjednávání v tomto směru
předsebráti a později také realisovati.
Ministerstvo obchodu, pociťujíc samo velmi dobře,
že dosavadní stav, vyvolaný zřízením
dovozní a vývozní komise, nevyhovuje plně
všem potřebám našeho zahraničního
obchodu a zejména že není zárukou dostatečné
ucelenosti a dostatečného, soustavného řízení
této věci, doplnil jaksi toto nařízení
a to právě v mezidobí, které
uplynulo od podání návrhu dra Viškovského,
až do jednání o tomto návrhu v ústavním
výboru, tedy doplnil nařízení o vývozní
a dovozní komisi dalším nařízením
ze dne 26. února o zřízení tak zv.
dovozních a vývozních syndikátů.
Nelze říci, že by toto
nařízení o vývozních a dovozních
syndikátech bylo právě tím nejšťastnějším
rozluštěním velice spletité otázky
mezinárodního obchodu nově vzniklého
státu, a není ani konečně dnes mojí
úlohou a nesouvisí také úzce s podaným
návrhem, aby o tomto nařízení byla
přímo pronášena kritika, a zajisté
nebylo by ani úplně na prospěch věci,
kterou mám na mysli.
Ústavní výbor při
projednávání návrhu dra Viškovského
uznal plně nutnost zřízení úřadu
nebo instituce, v níž by měla svoje zastoupení
veškerá ministerstva, která by sama uznala
toho potřebu, býti zastoupena v takovém
úřadě, a lze věru velmi těžko
se domnívati, že by některé z ministerstev
nebylo aspoň dočasně interesováno
na rozvoji našeho zahraničního obchodu a zejména
v otázce kompensační, a že tu je
zapotřebí, aby tento kompensační úřad,
resp. jeho vedení bylo plně učiněno
zodpovědným za svoje jednání. Proto
ústavní výbor postavil se na poněkud
jiný názor v otázce zodpovědnosti
správy tohoto úřadu oproti názoru,
uplatňovanému ve zmíněném již
nařízení o komisi pro vývoz a dovoz
tím, že navrhuje v předložené
resoluci slavnému Národního shromáždění,
aby správa tohoto kompensačního úřadu
rozpadala se ve dva sbory, a sice ve sbor správní,
který by záležel ze zástupců
súčastněných ministerstev, a sice
po jednom zástupci z každého, a z poradního
sboru odborníků.
Od citovaného již nařízení
je to tedy zásadní rozdíl tím, že
tento poradní sbor má tak, jako veškeré
jiné poradní sbory, fungovati skutečně
jen podáváním svých dobrých
zdání, kdežto rozhodování, za
něž oproti správě státní
a oproti Nár. shromáždění jest
nésti plnou zodpovědnost, přechází
na správní výbor. Tedy žádná
snaha po omezování určité autonomie
súčastněných kruhů, nýbrž
snaha po plném zdůraznění a uplatnění
přísně veřejné a ústavní
zodpovědnosti vedla ústavní výbor
k návrhu v tomto smyslu.
Rovněž uznal ústavní
výbor za nutné, navrhnouti určitou změnu
i v tomto složení sboru poradního tím,
že jeho na příliš velký počet
rozčleněnou složitost zmenšuje tím,
že navrhuje, by byly v tomto poradním sboru zastoupeny
jedině ústřední korporace různých
povolání a sice korporace obchodní, průmyslové,
živnostenské, zemědělské a dělnické,
jakož i - a to je nové oproti dřívějšímu
stavu - zástupcové úřadoven, nebo
korporací, které byly zřízeny státem
k vedení hospodaření těmi produkty
nebo předměty, státem obstavenými,
které stát má ve své správě.
Další důležitou
změnou, kterou oproti dosavadnímu stavu navrhuje
ústavní výbor, jest návrh, aby náklady
manipulační, které dosud vývozní
a dovozní komise mohla si hraditi přirážkou
k ceně zboží a jichž přebytky
měla odváděti státní pokladně,
nebyly vyměřovány vyšším
procentem anebo vyšší měrou, než
mnoho-li jest potřeba k uhražení potřebných
nákladů, a že nemají vybírané
poplatky tyto potřebné náklady převyšovati.
Kromě toho navrhuje ústavní výbor,
aby vláda byla vyzvána k neprodlenému
předložení výkazů o poplatcích
dosud vývozní a dovozní komisí vybraných
a o tom, jak jich bylo použito, resp. jak bylo použito
přebytků z toho resultujících.
V důsledků všech těchto zde stručně
uvedených úvah předkládá ústavní
výbor slavnému Národnímu shromáždění
návrh následujícího usnesení:
"Vláda se vyzývá,
aby neprodleně změnila nařízení
ministerstva průmyslu, obchodu a živností ze
dne 22. listopadu 1918 č. 43 o zřízení
Československé vývozní a dovozní
komise ustanovením o zřízení kompensačního
úřadu, složeného ze zástupců
súčastněných ministerstev a z poradního
sboru. Zástupcové těchto ministerstev, a
to po jednom z každého, tvoří správní
sbor kompensačních úřadů a
zástupcové ústředních odborných
korporací obchodních, průmyslových,
živnostenských, zemědělských
a dělnických a zástupcové úřadoven
komisí a ústavů, zřízených
k hospodaření s předměty
státem obstavenými, tvoří odborný
poradní sbor.
Tento kompensační úřad
posuzuje a kontroluje všechny smlouvy o směně
zboží s jinými státy, vede v evidenci
a řídí veškerý vývozní
a dovozní obchod našeho státu se zvláštním
zřetelem na opatření potravin a nejnutnějších
potřeb životních (Hluk.)
Předseda (zvoní):
Prosím o klid!
Zpravodaj posl. Malypetr (pokračuje):
Veškeré jednání o dovoz a vývoz
budiž soustředěno v tomto úřadě
kompensačním; k povolení vývozu
neb dovozu jakéhokoliv zboží jest třeba
souhlasu tohoto úřadu. Manipulační
poplatky z dovozu a vývozu zboží, jím
vybírané, nemají převyšovati
náklady správní.
Vláda se vyzývá, aby
neprodleně předložila výkazy o poplatcích,
vybraných vývozní a dovozní komisí,
a o jejich použití, jakož i súčtování
případných přebytků, komisí
vládě odvedených."
Předseda
(zvoní): K slovu není nikdo přihlášen;
debata je skončena, přistoupíme k hlasování.
Prosím pány, aby zaujali svá místa.
(Zvoní.)
Ústavní výbor navrhuje
resoluci, která jest obsažena ve zprávě
panem zpravodajem právě doporučené.
Kdo souhlasí s resolučním návrhem,
obsaženým ve správě výborové,
prosím, aby povstal. (Stalo se.) To jest většina,
resoluce ta je schválena. Tím jest tento
odstavec denního pořadu vyčerpán a
přistoupíme k odstavci dalšímu,
a sice
3. k zprávě zahraničního
výboru o návrhu
prof. dra Horáčka, aby byla zřízena
akademie pro výchovu úředníků
pro službu zahraniční, tisk č. 572.
Zpravodajem jest pan dr. Horáček, uděluji
mu slovo.
Zpravodaj posl. prof. dr. Horáček:
Velevážené Národní shromáždění!
Myslím, že v starém
Rakousku (Hluk. Předseda zvoní.) každý
z nás to nesl s bolestným srdcem, když
četl v naší slavné historii, že
kdysi národ náš vysílal k cizím
panovníkům a k dvorům svá poselstva,
která ujednávala důležité státní
smlouvy a jednala tam o životních podmínkách
českého národa. My víme, že v době,
kdy jsme žili v poddanství rakouském,
neexistovalo více žádného samostatného
politického českého národa v poměrech
mezinárodních. Byl zde pouze národ ve smyslu
etnografickém.
Jest známo, jaké překážky
na př. činily se našim učencům,
anebo různým sjezdům, sportovním i
vědeckým, kde snad příslušníci
českého národa chtěli se prohlásiti
za členy samostatného národa ve smyslu mezinárodním.
Nikoliv, oni byli pouhými Rakušany. Ty poměry
se dnes změnily. My jsme dnes suverénním
státem světovým a potřebujeme ovšem
také své mezinárodní diplomatické
zástupce. A jest známo, jakou důležitost
v mezinárodní politice - dnes to právě
cítíme a vidíme při jednání
mírovém - takoví diplomatičtí
zástupci mají, a zajisté víme, jak
ta věc ve starém Rakousku byla pořízena.
Víme, že diplomatickým zástupcem nemohl
býti v tomto starém státě než
ten, kdo byl nejméně nějakým baronem.
(Tak jest!) A nebyli to ani šlechtici všech národů,
byli to především Maďaři, od toho
Andrassyho, Szegyönyiho, Szeczényiho až do Berchtolda,
Kállaye, Kállnokyho atd. Maďarská šlechta
to byla, která určovala osud rakousko - uherské
říše a také osud našeho národa.
A jestliže to byl někdy nějaký takový
šlechtic, jako náš milý přítel
pan hrabě Czernin, který se nám dobře
vydařil. (Souhlas).
Jest potřeba, pánové,
abychom v té věci postarali se o důkladnou
odbornou výchovu našeho příštího
zahraničního dorostu. Ovšem říká
se někde, že snad toho není třeba, že
vidíme dnes, jaké výborné diplomatické
zástupce máme, kteří vlastně
žádné odborné výchovy neměli.
To jest pravda. Ale to je právě ta šťastná
náhoda, která nás potkala, ale do budoucnosti
na to spoléhati nesmíme. Tak jako v každém
úřadě a v každém povolání
jest třeba odborníků, - a my víme,
že jsme na ty odborníky v Národním
shromáždění kladli zvláštní
důraz - tak také i pro tuto službu jest potřeba
jistých odborníků, a to vedlo mne a také
jiné členy Národního shromáždění
k tomu, abychom podali návrh na zřízení
nějakého zvláštního odborného
učeliště pro výchovu našeho zahraničního
dorostu.
Poněvadž otázka byla
důležitou, tedy zahraniční výbor
se usnesl na tom, pořádati o věci anketu
odborníků. Ta anketa se skutečně sešla,
ale mínění v ní byla nejednotná,
zejména v tom směru, zdali snad opravdu bude
potřeba zřízení nějaké
zvláštní soustavné školy. Proti
tomu byla námitka, že potřeba těchto
úřednických sil bude přece jen poměrně
malá a že tedy z důvodů ekonomických
se neví, zdali se doporučovalo, nějaký
zvláštní ústav pro to zřizovati,
anebo zdali má býti tato výchova přičleněna
k nějakým stávajícím učilištím,
anebo konečně, zdali snad stávající,
tak zvané vysoké učení politické
nemá pro to utvořiti jakési jádro,
ze kterého by se vyvinulo nějaké podobné
učiliště. Dále bylo ještě
uvažováno o tom, zdali ta služba zahraniční,
která má dvě stránky: jednak politickou
(to jest ta služba diplomatická), jednak stránku
hospodářskou (t. j. služba konsulární),
zdali má býti spojena anebo snad odloučena.
Vzhledem k tomu, jak pravím, že zde není
dosud náš zahraniční ministr dr. Beneš,
který o této věci v první řadě
jest povolán rozhodovati a jehož úsudku jsme
nechtěli předbíhat, usnesl se zahraniční
výbor, aby celá tato otázka byla odročena
a ponechána budoucnosti. Ale na druhé straně
se přece jen jeví potřeba, aby pro nejbližší
dobu nějaké takové síly zde přece
jen byly, poněvadž je známo, že skutečně
náš zahraniční úřad postrádá
až dosud takových sil, neboť v starém
Rakousku, jak řečeno, byl to velmi nepatrný
počet příslušníků našeho
národa, kteří se službě diplomatické
věnovali, poněvadž právě zde
jim nekynula žádná naděje a žádná
kariéra.