Čtvrtek 13. března 1919

Pokud se týče prací prvých i druhých, dlužno poznamenati, velevážení, že nejsou všecky ve vyznačených přílohách 1, 1a, jakož i v příloze 2 obsaženy. Vinen tím, prosím, technický výbor nebyl, (Slyšte!) vina ležela na jiných stranách a sice ležela ve stranách, na těch, kteří později, při předložení této předlohy počali proti této předloze jaksi vésti odpor, ovšem nejsouce náležitě informováni, domnívajíce se, že na práce tyto má býti zapomenuto. Technický výbor však nezapomněl, v tom směru je již připravena resoluce, kterou měl na starosti pan kol. Pospíšil, - doufám, že je přítomen. Jsou to zejména práce, týkající se Moravy a Slezska. Tedy i tyto práce jsou pojaty a technický výbor ve své resoluci žádá, aby slavné Národní shromáždění jemu udělilo povolení, aby tyto práce jako dodatek k dnešnímu zákonu mohl v době nejkratší ještě přiložiti. Mám za to, že nebude proti tomu se žádné strany vážného odporu. Vedle toho bych prosil, aby v seznamu 1, položka č. 126 byla vyřazena; týká se to silnic krasských na Moravě, které náležely do skupiny prací druhých a přišly by tedy do seznamu čís. 2. pod číslem 24. Celkový obnos dožadovaných nákladů, jenž byl sjednán také se souhlasem ministerstva financí, 22,200.000 K a 15,000.000 K, se tím nemění. Tím vlastně, vážení, jen zběžně byl bych hotov s důvody, které technický výbor má, aby těmto pracem vyhražena byla přednost, a prosím, abyste celý návrh technického výboru i s příslušným zákonem v osnově obsaženým laskavě schváliti ráčili. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Byl mi k tomuto předmětu denního pořadu podán resoluční návrh technického výboru ke zprávě téhož výboru o rychlém provedení nouzových staveb silničních, aby odstraněna byla nezaměstnanost dělnictva. (Tisk č. 520.) (Čte):

"Přes to, že v seznamu čís. 1, 1a a 2. jmenované zprávy nejsou pojaty všechny projekty rozestavěných silnic na Moravě, ve Slezsku a na Slovensku, ježto výkazy jejich, jakož i výkazy udržovacích prací silničních nebyly technickému výboru včas dodány, usnesl se technický výbor předložiti slavnému Národnímu shromáždění dnešní návrh zákona o nouzových stavbách silničních, aby aspoň s některými z těchto prací mohlo býti ihned započato. Pokud se týče později předložených návrhů těchto prací, ukládá se technickému výboru, aby ty, které právě předloženému zákonu vyhovují, v dorozumění s ministerstvem financí a veřejných prací jako dodatek ku dnešnímu zákonu předložil Národnímu shromáždění v době co nejkratší."

Resoluční návrh tento je dostatečným počtem poslanců podepsán a jest tudíž předmětem jednání.

Ke slovu se přihlásil pan ministr veřejných prací Staněk. Uděluji mu slovo.

Ministr veř. prací Staněk: Vážené Národní shromáždění! Předloha byla panem referentem a předsedou technického výboru tak odůvodněna, že není pochyby, že bude jednomyslně přijata.

Ujal-li jsem se přes to slova, činím tak jenom proto, abych krátce objasnil, co ministerstvem veřejných prací před vydáním tohoto zákona pro nouzové stavby, pro nouzové práce bylo vykonáno.

Ministerstvo veřejných prací, přihlížejíc k dnešní všeobecné nezaměstnanosti lidu a majíc na zřeteli účelnější a hospodárnější upotřebení peněžních prostředků, státem poskytovaných a vyplácených osobám nezaměstnaným, zahájilo hned na začátku svojí působnosti kroky, aby se v době co nejkratší, a to dle možnosti ještě v nynějším období zimním prováděly stavby nouzové.

K tomu se hodily zvláště silniční stavby, a to předně, aby dokončeny byly stavby, které dřívější starou rakouskou vládou byly povoleny nebo započaty.

K dosažení vytčeného cíle uznány byly především veškeré státní příspěvky, povolené na začátku války bývalou vládou rakouskou ku stavbám nouzových silnic v Čechách a na Moravě, a to bez ohledu na to, bylo-li již s dotyčnou stavbou začato nebo nikoliv, v předpokladu, že dokončení těchto staveb jest nutné ku zmírnění nezaměstnanosti. Ježto ve Slezsku podobné stavby nouzové nebyly svého času vůbec navrženy, byla vyzvána současně zemská politická správa v Opavě ku podání návrhu a k působení v tom směru, aby byly dodatečně označeny vhodné práce nouzové.

Ku posouzení významu dokončení neb provedení nouzových staveb, již dříve subvencovaných, pro zmírnění nezaměstnanosti, uvádím následující:

V Čechách jest tou dobou subvencovaných staveb nouzových na státních silnicích 23, k jichž dokončení nutno vyplatiti z povolených státních příspěvků - tedy dle původních rozpočtů - ještě částku 1,801.417 K, a 176 nouzových staveb na silnicích okresních se zbývajícími splátkami státních příspěvků v částce 3,269.505 K.

Na Moravě jest subvencovaných staveb nouzových na státních silnicích 13, k jichž dokončení nutno vyplatiti z povolených státních příspěvků ještě částku 883.450 K, a 36 nouzových staveb na silnicích okresních se zbývajícími splátkami státních příspěvků v částce 402.330 K. Obnáší tudíž úhrnná potřeba pro zbývající státní splátky v Čechách i na Moravě 6,356.702 K, totiž na jeden správní rok. Zde zákon stanoví stavby, které v r. 1919, po případě 1920 nebudou dokončeny, poněvadž jsou to silnice větší. Připomínám zejména stavbu krasových silnic, o nichž léta a léta se vyjednávalo za staré rakouské vlády, která nechtěla uznati jich potřebu a chudému kraji moravskému nevěnovala ani část toho, co věnovala na nákladné stavby v Tyrolsku, považujíc povznesení cizineckého ruchu na Moravě za zbytečné. Teprve v poslední době před samou válkou podařilo se přinutiti rakouského ministra veřejných prací, aby krasové silnice byly postaveny za státní podpory, poněvadž tamnější chudý kraj žádného velkého nákladu věnovati nemůže.

Dle zpráv došlých ministerstva veřejných prací bylo na počátku mírné zimy se stavbami těmito započato, a následujícím okresům byly již vyplaceny další splátky státních příspěvků: Benešov (Benešov-Neveklov a Soběhrady, Žíňany-Čerčany), Ústí n. Orl. (Dl. Třebová-Přívat), Ústí n. L. (vydláždění státní silnice v městě), Nové Město n. Met., Český Dub (Sychrov-Libič), Liberec (Habendorf-Schöborn), Železný Brod, Žamberk (souvlastní), Náchod.

Mimo to byly státní subvence, povolené bývalou rakouskou vládou, na žádost zvýšeny těmto okresním výborům: Ústí nad Orlicí, Opočno, Zbraslav, Nové Město nad Metují, Sedlčany, Náchod, Železný Brod, Habry, Semily, Německý Brod, Landškroun, Jílové, Soběslav, Ledeč, Světlá n. S. atd.

V druhé řadě byly vyzvány veškeré okresní výbory v Čechách a okresní silniční výbory na Moravě a ve Slezsku, aby prováděly ihned opravy okresních silnic, zanedbaných a poškozených během války, anebo zahájily k nim alespoň práce přípravné. Dle došlých dosud zpráv se tak ve většině případů již stalo. Nutno ovšem uvážiti, že stavby silniční mohly se prováděti dosud jen v krajinách níže, aneb příznivěji položených, kde nebylo sněhu a zámrazků. Veškeré téměř okresní výbory mají různá přání a stížnosti zejména na nedostatek pracovních sil pro tu nejprimitivnější, nejobyčejnější práci, jako tlučení štěrku atd. Proto ministerstvo veřejných prací zakročilo, aby dodány byly drtiče štěrku a parní válce silniční, dále nákladní automobily a různé nářadí. Tak opatřeno již 10 silničních válců benzínových od První Českomoravské továrny v Praze, dále 4 parní válce silniční od Moravskoslezské železářské společnosti, objednané rakouskou správou vojenskou, které nyní se souhlasem finančního ministerstva byly zakoupeny a dle potřeby budou přiděleny správám silničním. (Posl. Špaček: "Co dělají válce, které byly rakousko-uherskou správou zabrány a dosud nebyly vráceny?) O ty jsme se již přihlásili u likvidační massy býv. Rakousko-uherského státu a nařídili našemu zmocněnci ve Vídni, aby vydání jich urgoval. Dosud ale nebyla, bohužel, záležitost tato příznivě, vyřízena, ačkoli jest to věc velmi naléhavá.

Za příčinou zjištění počtu potřebných válců a jich rozvržení, byly vyžádány zprávy a návrhy od zemských politických správ a Praze, Brně a Opavě a od prozatímní vlády slovenské v Bratislavi.

Pro dobývání kamene v lomech k stavbám nouzovým bylo ministerstvem Národní obrany na návrh ministerstva veřejných prací povoleno potřebné množství dynamitu a třaskavin vůbec, kterých před tím - jak víte - byl ohromný nedostatek. Tím bude postaráno též o zaměstnání dělnictva v lomech a kameníků. Uvedené práce - dokončení staveb nouzových již dříve subvencovaných a úprava okresních silnic - měly poskytnouti zaměstnání dělnictvu pro první období, než budou navrženy, schváleny a subvencovány stavby nových silnic.

Mimo stavby silniční jsou zde stavby mostní na různých silnicích, jichž jest v Čechách projektováno 9, na Moravě 3 a jejichž náklad se páčí na 6 milionů korun. Předválečné rozpočty činily úhrnem asi 1,500.000 K.

Zemské správy politické v Praze a v Brně byly vyzvány, by provedly všechna opatřením, aby i tyto mostní stavby byly zadány, aby továrny, které dnes trpí částečně nedostatkem objednávek, byly zaměstnány. K této předloze, o které se právě jedná, přijde dodatek z Moravy, Slezska a Slovenska, - poněvadž jsme pro tyto země neměli materiál po ruce. Vůbec i k této předloze nebyl potřebný materiál a pan referent a předseda technického výboru inž. Bečka musel si jej sháněti sám, neboť akta zůstala u starého ministerstva veřejných prací ve Vídni a přes veškeré kroky dosud, bohužel, nedošla.

Na dotyčné mosty byl stejně jako na zmíněné stavby silniční vzat zřetel v návrhu státního rozpočtu pro r. 1919 zařazením částečných mimořádných úvěrů, a to: pro Čechy celkem 9,000.000 K. pro Moravu 4,131.700 K. pro Slezsko 954.910 K. úhrnem 14,086.610 K. Pro Slovensko, rozumí se samo sebou, bude rozpočet zvláštní; práce ta jest v plném proudu.

Vedle toho jest ovšem zařazena v rozpočtu celá řada staveb silničních a mostních, takže celkový obnos, zařazený pro mimořádnou silniční dotaci, obnáší K 15,440.849. Ovšem, že předloha není tak dokonalá, jak by měla býti, má různé vady, které referent zcela přiznává, poněvadž na základě těch předpokladů, které zde jsou, nebylo lze nic dokonalejšího stvořiti. Podotýkám, že byl i odpor proti této předloze. - Mám zde různé protesty - neboť ten příspěvek 3:5 zdá se býti mnohým ovšem malým, a také skutečně je pro některé okresy. Tu však vítán jest námět zemského výboru moravského, že by byl ochoten na akci súčastniti se obnosem asi 500.000 K a snad i více. Zde jsou právě otevřené dvéře této akci, aby zemský výbor zaskočil tam, kde v chudých okresích ten poměr 3:5 se bude zdáti málo, a aby z těchto obnosů podpořil okresy chudé, kde by ty práce jinak nemohly býti dostavěny. Připomínám zde, že v technickém výboru za předsednictví p. inž. Bečky bylo konstatováno, že tato předloha týká se jen staveb, které jsou k dokončení, a nikterak neprejudikuje dalším novostavbám, taktéž třeba nouzovým, které jistě jako nutné budou uznány a které dle přání p. finančního ministra budou zkoumány co do jejich potřeby a účelnosti.

Tím končím své vývody a doufám, že se netřeba přimlouvati za jednomyslné přijetí této předlohy. (Výborně! Potlesk.)

Předseda: K slovu není nikdo přihlášen Debata jest skončena. Přeje si pan zpravodaj závěrečné slovo?

Zpravodaj poslanec inž. Bečka: Prosi bych jen členy Národního shromáždění, aby laskavě přiznali dožadované změny totiž aby pošinuli čísla pol. 126, čímž změn se ovšem také konečná cifra součtu. a v první tabulce na místě 5,961.454 K 01 h vyřazením položky 220.000 K, bude tato suma jen 5,741.454 K 01 h. Naproti tomu ovšem v tabelce druhé o tento plus 220.000 K stoupne konečný součet na 3,029.156 K 09 h. Tím nemění se však celková suma 37,200.000 K, jež Národnímu shromáždění předkládá se ku schválení.

Předseda: Přistoupíme k hlasování. Prosím, aby páni zaujali svá místa. (Zvoní.) Hlasovati budeme tímto způsobem: Ježto jest to předloha, obsahující jednotnou materii a není příliš obsáhlá, budeme hlasovati o všech 7 paragrafech, jakož i o nadpisu zákona i o třech přiložených seznamech, které tvoří integrující součástky §§ 1. až 6., najednou. Jsou snad proti tomu námitky? (Nebyly). Nejsou. Tedy budeme hlasovati způsobem, který jsem právě uvedl.

Kdo souhlasí s §§ 1. až 7., jakož i s nadpisem zákona i se třemi přiloženými seznamy, a sice se změnami, které uvedl pan zpravodaj, prosím, by povstal ze svého místa. (Děje se.) To jest většina.

§§ 1. až 7., jakož i tři přiložené seznamy i nadpis zákona jsou schváleny.

Přistupujeme ke druhému čtení. Přeje si pan zpravodaj slovo ke druhému čtení?

Zpravodaj posl. inž. Bečka: Nemám, prosím, co podotknouti.

Předseda (Zvoní): Sděluji ještě dodatečně, že také číselně staly se změny tím, že v tom seznamu prvém číslo 1. na straně 10. byla vyřaděna položka 126. týkající se Moravy a silnic krasských. Tím přesunuje se číslování a to číslo 127., které se týká Čáslavi, stává se číslem 126. a t. d. a zase na druhé straně v příloze č. 2. po 23. položce vsunuje se 24. položka, která byla vyřaděna z prvního seznamu.

Kdo souhlasí se zákonem, přijatým v prvém čtení, také ve druhém čtení, se změnami právě uvedenými, prosím, by povstal. (Děje se.) To jest většina. Zákona jest schválen také ve druhém čtení.

Přistoupíme ještě k resolučnímu návrhu, který jsem před tím přečetl. Pan zpravodaj navrhl…

Zpravodaj posl. ing. Bečka: Navrhuji, aby byla dotyčná resoluce přikázána technickému výboru.

Předseda (Zvoní): Návrh jest na přikázání resoluce této technickému výboru.

Kdo souhlasí s přikázáním resoluce technickému výboru, prosím, by povstal. (Děje se) Resoluce jest odkázána technickému výboru.

Tím jest tento odstavec denního pořádku vyčerpán a přistupujeme k dalšímu odstavci, kterým jest

2. zpráva kulturního výboru o návrhu dr a F. Veselého a soudruhů na lidové vydání spisů Masarykových, (tisk 536).

Zpravodajem je posl. F. V. Krejčí. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj poslanec F. V. Krejčí: Slavné Národní shromážděni!

Naše republika může se oproti jiným státům honositi tím, že má ve svém čele nejen vynikajícího politika, ale muže, jenž je současně jedním z vůdčích duchů svého národa. Tomáš Masaryk v dobách předválečných jako professor filosofie na universitě pražské dobyl si předního místa mezi českými mysliteli současného poko- lení našeho a jeho osobnost byla po dlouhá léta ohniskem nejintensivnějšího ideového kvasu a nových podnětů jak na poli kulturním, filosofickém, náboženském, tak i politickém. A tak zvykli jsme si již v dobách předválečných, viděti v Masarykovi jaksi dědice nejlepších našich buditelů, ducha širokého, obsáhlého, který v sobě slučoval všechny kulturní a politické snahy našeho národa a ukazoval našemu po- kolení cestu do lepší budoucnosti.

Zvláštní osud historický pak chtěl tomu, že právě tento muž, již sám sebou zastávající v národě místo tak významné v jeho životě duševním, že právě tento muž byl povolán, aby dokonal svoji životní dráhu a vyvrcholil ji velikým činem osvoboditelským: vůdčím úkolem, jejž hrál v naší zahraniční akci, směřující k informaci dohody o postavení našeho národa, k propagandě našich snah a zájmů, na konec pak dokonce k organisaci práce osvobozovací v cizině a dokonce i k sešikování šiků legionářských, jimž v první řadě děkujeme za své osvobození. (Výborně! Potlesk.)

Vidíme tedy, vážené Nár. shromáždění, v historickém postavení Masarykově dvojí: nejen muže, . . . . (Hluk.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Zpravodaj F. V. Krejčí: . . . jenž stál v čele našeho osvobozovacího boje za hranicemi, a nejen prvního presidenta naší republiky, nýbrž my jsme nuceni stále vidět v něm současně onoho Masaryka z dob předválečných, onoho ducha, jenž tak plodným a podnětným způsobem zasahoval do duševního a kulturního života našeho národa. A proto kulturní výbor uvítal jednomyslně návrh dra Františka Veselého, dra Václava Boučka, Cyrila Duška, dra Otakara Krouského, dra Ant. Uhlíře, Otakara Vochoče a soudruhů na lidové vydání spisů Masarykových. Návrh tento ve své původní formě žádal, aby státním nákladem byl vydán a pokud možno každé české rodině rozdán výbor ze spisů Masarykových, pořízený za jeho souhlasu, po výkupu soukromých práv autorských a nakladatelských, redakcí nejlepších znalců za spolupůsobení nejlepších odborníků typografických v dokonalé umělecké úpravě.

Kulturní výbor - jak pravím - jednomyslně uvítal tento návrh. Viděl v něm splátku na ten veliký dluh, jejž má dnes celý národ vůči svému prvnímu presidentovi, a pojednav zevrubně o tomto návrhu, dospěl k přesvědčení, že jest ovšem dnes nutno, aby spisy Masarykovy ve stručné úpravě, v jakési své tresti a výboru staly se pokud možno majetkem celého národa a jeho nejširších vrstev, ale vedle toho, že jest zároveň hned nutno, aby širokým massám lidu českého byla podána vykreslená dějinná postava Masarykova v celé souvislosti mezi myšlénkou a činem, mezi dílem myslitele a spisovatele a vůdcem politickým, tedy zkrátka, aby současně s tím, že širokým massám českého lidu se stlumočí myšlénky a literární díla Masarykova v jistém stručném výběru, že zároveň se jím hned podá celá jeho postava, pokud může dnes býti vystižena a dokonale v svém významu oceněna, zejména ve svém významu pro naše osvobození.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP