Úterý 11. března 1919

Předseda: Musím znova prositi pány kolegy, aby zachovali klid. Mně nebude nijak příjemno, budu-li museti jednotlivé pány volat jménem k tomu, aby zachovali klid. Myslím, že bychom si toho mohli opravdu ušetřiti. Prosím p. zpravodaje, aby pokračoval.

Zpravodaj posl. dr. Slávik (pokračuje): ...vysvetlovaly, že táto umiernenosť je diktovaná i strachom pred slovenskými klerikály. Pánové, věc sa nemá celkom tak. Musíme tu vždy zdôrazňovatí, že na tejto resolúcii usniesl se Klub náš výlučne len z obavy pred maďarskou a maďarónskou agitáciou, ktoré iste že zavinily, i isté nerozumné slová so strany slovenskej. (Hlas: Hlinka!) My si musíme uvedmiť - a tu práve obraciam sa na onu slovenskú stranu, ktorá vie, že ide o ňu - že každé tlačené či povedané nerozumné slovo na Slovensku je len živením tej maďarónskej agitácie. Musíme tedy uvažovať veľmi kriticky a každé také slovo klásť - povedal by som - na vážký apotekárské, musíme sa tedy straniť všetkého, čo by maďarskú alebo maďarónskú propagandu na Slovensku priamo či nepriamo živilo.

Práve včera poznamenal na bratislavských poradách poslanec dr. Markovič, že nám chybí dnes to, čo spojovalo všetkých našich zahraničných pracovníkov: chýbala nám dosiaľ tá fanatická láska k veci. Nehovorím, že všetkým, ale dnes veľmi mnohým chybí fanatická láska k veci, ktorá vyrovnávala všetky rozdiely strán i smerov. Do tej doby - a potrvá to ešte niekoľko mesiacov, než se ustálime a než se pomery konsolidujú - apelujem na všetkých, aby sme pracovali svorne, nie volebnou agitáciou, ale svorným kompromisom jednoho s druhým. Nepatrí to snáď úplne k dnešnému môjmu referátu. Chcel som len naznačiť, čím by vlastne Slovenský klub chce v boji českých strán byť. Neviem, či tento dôvod prospeje tu navrhovanej zmene ústavy, ale dúfam, že moje slová príjmete práve tak uprímne, ako som ich ja mienil. Prosím ctené Národné shromaždenie, aby zmenilo §u 1. zákona z 13. prosinca 1918 v tom smyslu, že doplňuje počet členov Nároného shromáždenia na 270 a že týchto nových 14 členov prideľuje sa Slovenskému klubu, prijalo s takovým jendomyslným súhlasom, s akým tento návrh Slovenského klubu prijal ústavný výbor. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen, debata je skončena.

Přistoupíme k hlasování.

Prosím pány, aby zaujali svá místa. (Hluk. Předseda zvoní.)

Před hlasováním konstatuji, že jest třeba podle §6. zák. ze dne 3. listopadu 1918 o prozatímní ústavě přítomnosti alespoň - dvou třetin poslanců a k usnášení - dvoutřetinové většiny přítomných. Konstatuji, že jsou dvě třetiny poslanců přítomny.

Hlasovati budeme, poněvadž předloha není příliš obsáhlá - má jen tři články najednou. Jsou proti tomu nějaké námitky? (Nebyly.) Není jich; bude se hlasovati, jak jsem právě uvedl.

Kdo souhlasí s čl. 1. - 3., jakož i s nadpisem zákona, prosím, aby povstal. Konstatuji, že pro osnovu zákona hlasuje v prvém čtení dvoutřetinová většina přítomných poslanců.

Přeje si pan zpravodaj snad k druhému čtení slovo?

Zpravodaj posl. dr. Slávik: Ne.

Předseda: Kdo souhlasí s přijatým právě zákonem v prvém čtení, také ve druhém čtení, prosím, aby povstal. Konstatuji, že pro osnovu zákona hlasuje také ve druhém čtení dvoutřetinová většina přítomných poslanců.

Tím jest tento odstavec denního pořádku vyčerpán a přistoupíme k dalšímu odstavci, kterým jest

5. zpráva školského výboru o návrhu dra Stojana a soudruhů, aby slula fakulta bohoslovecká v Olomouci Cyrilomethodějskou fakultou a aby na ní byly zřízeny nové stolice (Tisk č. 522.)

Jako zmocněnec vlády jest přítomen prof. Valouch. Zpravodajem jest dr. Stojan. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Stojan: Slavné Národní shromáždění! (Hluk.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid!

Zpravodaj dr. Stojan (pokračuje): Rádi se řídíme výzvou Kolárovou "Slavně slavme slávu slavných Slávů", a řadu těchto slavných Slávů zajisté nejdůstojněji zahájili věrozvěstové naši, sv. Cyril a Methoděj, o nichž tak krásné a vzácné písně zpíváme: "Hvězdy dvě se z východu berou v slavném průvodu k slovanskému národu." Přinesli nám kříž a s křížem přinesli také první knihu. Dle Palackého řadu spisovatelů co nejdůstojněji započali. Položili základy literatuře, položili základy výtvarnému umění, položili základy malířství, stavitelství. Vykouzlili nám dobu cyrilomethodějskou, kterou následovala doba svatováclavská. My, co nám milé a drahé jest, nazýváme cyrilomethodějským, anebo svatováclavským. Sjednotili tito dva svatí věrozvěstové národy slovanské, nosili je v srdci svém a proto také i národ sjednocený nosil tyto věrozvěsty v srdci svém. Hlavně požehnaná byla činnost jejich v krajích, které zabíhají také do naší československé republiky, neboť jejich hlavním působištěm byla velkomoravská říše. Zde zase byl hlavním působištěm posvátný Velehrad. Jest zajisté důležito, abychom tuto památku požehnanou obnovovali a zase novou památku povzbuzovali. Z té příčiny školský výbor přijal návrh, aby bohoslovecká fakulta v Olomouci slula Cyrilomethodějskou bohosloveckou fakultou. (Výborně!) Čeleď Cyrilomethodějská, která byla získána od sv. věrozvěstů, rozestoupila se, ozývá se stále a stále snaha, aby zase jedenkráte sjednoceni byli všichni Slované. Šlechetní podporovatelé této snahy radívali se opětně a opětně, na jakém základě by toto spojení a sblížení národů slovanských se státi mělo, a zajisté všichni souhlasí s tím, že na náboženství při tom ohled brán býti musí a v tom zajisté směru také toto sblížení se státi má.

Nuže, my Čechové zajisté jsme právě k tomu povoláni jak svou kulturou, tak i svou polohou, abychom byli mostem, spojujícím západ a východ. My přijímáme prvky vědy, která (bonum commune) jest všeobecným dobrem, přijímáme prvky ze západu, assimilujeme je. Zároveň ale musíme sahati zase k literatuře slovanské z východu, abychom takto byli upevněni a posíleni v duchu, ve kterém působili sv. věrozvěstové naši. A v tomto duchu mají také působiti zase naši kněží. Mají pokračovati v tomto díle Cyrilomethodějském. Aby to bylo umožněno, aby mohli v duchu Cyrilomethodějském působiti, odporučuje se, aby zřízena byla stolice na bohoslovecké fakultě olomoucké. Ta by posluchače obeznamovala se slovanskou literaturou. Stolice zmíněná seznámila by je se všemi vymoženostmi východu, aby takto se sbližovali, aby nastal všeobecný zápol na poli vědeckém. Kmeny tyto rozštěpené snažily by se býti snášenlivými v náboženském ohledu a bratrství slovanské více a více by se upevňovalo. K tomu cíli má směřovati ta stolice, která má býti zřízena na bohoslovecké fakultě olomoucké, jako fakulta, která jest neblíže posvátnému Velehradu, hlavnímu působišti věrozvěstů našich. A kněz má býti vším, dle slov sv. apoštola Pavla. Krásně dí náš Sušil: "Buď můj život jedna boží chvála slastí Kristus, tužbou ctnost i krása a mzdou lidu spása." A proto zajisté má býti kněžstvo uzpůsobeno pro své vzácné povolání Cyrilomethodějské.

Jest třeba, aby také na poli dobročinném a národohospodářském obeznámeni byli se všemi možnými problémy, aby co nejvíce lidem svým pomáhali, byli jim vůdcem a světlem. Z té příčiny navrhuje školský výbor, aby zřízena byla stolice sociologie na bohoslovecké fakultě a snad i na jiné.

Má prosba odnáší se k slavnému Národnímu shromáždění, aby vděčnost svou projevilo největším dobrodincům našim, sv. Cyrilu a Methoději, aby přijalo následující návrh:

"Vláda se žádá, aby bohoslovecké fakultě olomoucké propůjčeno bylo pojmenování: Cyrilo-Methodějská fakulta bohoslovecká."

Pak se žádá, aby vláda podle možnosti přišla vstříc návrhům, které vyjdou od profesorského sboru bohoslovecké fakulty olomoucké co do zřízení nových stolic. (Potlesk. Výborně!)

Místopředseda Konečný: Na řečnické listině jako řečník proti zanešen jest člen N. S. dr. Frant. Krejčí. Uděluji mu slovo.

Posl. dr. Frant. Krejčí: Vážené shromáždění, promiňte, že zdržuji projednávání zprávy školského výboru o bohosloveckém ústavě v Olomouci, že zdržuji přihlášením se ke slovu. Mám k tomu důvody, které vyplývají z pochybností, které ve mně vzbuzuje návrh resoluce, p. zpravodajem s takovou sympatickou vřelostí přednesený.

Předně mluví se tam o fakultě bohoslovecké v Olomouci. Jest to správné a nelze proti tomu nic namítati se stanoviska nyní platných zákonů. V Olomouci jest fakulta theologická, poněvadž tam zbyla po universitě. Ale my chceme - pravím my, poněvadž mám právo mluviti jménem celého socialistického bloku, - my chceme, a Národní shromáždění v tom směru projevilo již souhlas při zřízení brněnské university, aby theologické fakulty byly odloučeny od universit. Zůstanou vysokými školami, ale nebudou universitami, tedy nebudou fakultami, poněvadž to slovo fakulta jest spojeno vždy s pojmem university a dá jen smysl jakožto facultas universitatis; tak se toho všeobecně užívá. Ovšem není to věc dosud uzákoněná, ale právě proto pokládám za nemístné, aby se před rozhodnutím o věci té něco stanovilo, co by po případě musilo býti zase změněno.

Za druhé ústav se má jmenovati "Cyrilo-Methodějský". Věcně nemám pranic proti tomu namítati, avšak, řekl-li pan zpravodaj, že se to má stát na oslavu věrozvěstů slovanských Cyrila a Methoděje, - tak to stojí v tištěné zprávě - to již bere na sebe jinou tvářnost. Nemyslíte, že je to spíše čest a oslava olomouckého ústavu, když se uzná za hodna nositi jméno věrozvěstů slovanských? Ale prosím, Národní shromáždění nemá žádné příčiny, - aspoň já jí nevidím, - aby vyznamenávalo právě olomouckou fakultu mezi ostatními. Pravím, Národní shromáždění, a pravím - mezi ostatními. Nechci se dále o tom šířiti, ale mně se taková funkce Národního shromáždění nezamlouvá.

Za třetí, neračte mi zazlívati, když řeknu, že druhá část resoluce, týkající se zřízení nových stolic, jest příliš malicherná, než že by se potřebovalo Národní shromáždění jí zabývati. Já uznávám snahu, aby klerikům bylo poskytnuto širší vzdělání; jest dobře, když se ta kukla, která se jim nasazuje jako proti těm otravným plynům, trochu provětrá a, kdyby tento požadavek nebyl pronesen již na konferenci rakouského episkopátu, vítal bych popud, takto daný z našeho kněžstva, jakožto známku pokroku. Toho však, o co resoluce usiluje oklikou Národního shromáždění, lze dosíci zcela jednoduchou procedurou, jaká jest obvyklá u autonomních úřadů toho rázu, jako jest theologická fakulta, nyní dosud v Olomouci. (Hlas: Větší vážnost bude míti ta věc!) Snad, ale dovolte, abych připomenul, že při ustanovování učebného plánu pro theologické studium, to platí o této části bývalého Rakouska, ne snad Uhrách, jest spolurozhodujícím činitelem episkopát.

Každá změna může se díti jenom s jeho souhlasem. Učebným plánem je určen také počet stolic na theologické fakultě a výbor předmětů učebných. Mezi předměty, které episkopát určil pro rozšíření a zdokonalení přípravy na kněžství, je také křesťanská sociologie, která má býti zavedena stejně jako jiné vedlejší předměty, které se tam uvádějí, podle toho, najde-li se vhodná síla dle okolností a dle potřeby. A také se podobné stolice zřizovaly; i u nás je taková stolice zde v Praze, ale je ovšem spojena se stolicí církevního práva. O tom jsou ministerská nařízení ze dne 30. VI. 1859 č. 319 a 21. III. 1902 č. 359.

Za takových okolností je potřeba jenom, aby sbor theologické fakulty, má-li nějakou vhodnou sílu pro ten obor, aby ji prostě obvyklou cestou navrhl ministerstvu, a to pak bude viděti, jak se k tomu má zachovati bez intervence Národního shromáždění. Intervence Nár. shromáždění je zbytečná, jako by to bylo při obsazování jiných stolic. Račte povážiti, kam by to vedlo, kdyby se pro každou stolici, která má býti zřízena, měly takové resoluce tvořiti.

Jde-li však o stolice takových předmětů, které nejsou v biskupském návrhu vypočteny, tu věru nevím, smí-li se sbor odvážiti, navrhnouti její zřízení přímo ministerstvu. Myslím, a jest to v důsledku těch nařízení, jichž číslo jsem uvedl, že bylo by třeba k tomu opatřiti si souhlas církevní instance. A prosím - něco takového přece nebude chtíti nikdo žádati od Nár. shromáždění. Já bych to alespoň neshledával ani vhodným a se svého osobního stanoviska vůbec přístupným a postavil bych se proti tomu. (Výborně. Tak jest!)

Vážené shromáždění! Tu jsme se zase ocitli u té zásadní otázky, která nás tu již jednou zabývala, totiž o poměru theologie neb učení církevního k vědě. (Hlas: Ano!) Ukázalo se při tom, že vládnou mezi námi názory o této věci, které jsou protichůdné a neslučitelné. Stojím při těch, kteří praví, že theologie není věda (Hlas: Ne!) a že na katolických theologických fakultách nemůže býti věda pěstována. (Odpor.) Činím rozdíl mezi věděním, kterého poznávacím principem jest rozumový důkaz, a mezi věděním, které se opírá o princip víry. To znamená spoléhání na autoritu, která pravdu ví, to jest předpoklad. (Posl. Mareš: Přírodní věda se zakládá na víře. Výborně!) Prosím, já míním princip víry v tom smyslu: spoléhání na autoritu. Jestli se spoléhá přírodní věda na autoritu, hřeší tímtéž způsobem jako theologie. Tyto principy poznávací se vylučují.

Připustíte zajisté, že kde se mohu přesvědčiti a kde něco vím, nepotřebuji věřit, a připustíte také, že tendence vývoje poznání jest, abychom nemuseli věřit. (Posl. Hlinka: Ignoramus et ignorabimus!) Ignoramus - to není ještě věřit. Theolog neobejde se bez principu víry (Posl. Ševčík: A vědátor také ne!) a musí činiti rozdíl mezi pravdami zjevenými - to přírodověda nedělá - a rozumové dokázanými a musí při veškeré myšlenkové práci předpokládati, že její výsledky nesmějí odporovati pravdám zjeveným. A v tom smyslu musí také universitní profesor na theologické fakultě skládati slib.

Při theologii jest volnost bádání obmezena, což se příčí vědeckému duchu. Vědecké bádání nemá žádných z předu daných pravd, teprve pravdu hledá, a to jest postup, jak jest na první pohled patrno, s ponětím pravdy zjevené neslučitelný ... (Posl. Ševčík: Neboť Bůh jest pravda sama!) Ovšem Bůh jest pravda sama! My pravdu hledáme a vy ji již máte, to jest ten rozdíl. My třeba pravdy nenajdeme, ale vy říkáte, že ji máte a nehledáte jí a hledat jest u vás hříchem. (Hlasy: To není pravda!) Tak to zkuste a uvidíte.

Není vyloučeno, aby se vědění, nabyté těmito různými cestami, shodlo. Jednotlivé theologické poznatky mohou býti také vědecké, ale duch, ráz theologického bádání, ať se týče jakéhokoliv oboru, jest a musí býti nevědecký. (Odpor.) Kulturní vývoj to demonstruje ad oculos. Čím? Tím odporem, který kladla církev pokroku vědy, a v tomto slavném shromáždění demonstroval nám ad oculos et ad aures p. kolega Kordač, jak a v čem ta nevědeckost theologického smýšlení záleží, demonstroval nám to řečí svou o tom, jak věda vede k Bohu. Důkaz provedl a není třeba jej prováděti dále. Ale abych rozdíl obou cest vědění naznačil také nějakou známkou hodně konkretní, každému srozumitelnou, připomínám jen slovo: zázrak.

Theologie a myšlení, založené na jejích předpokladech, zázraky připouští, hájí a dokazuje. Pro vědu jest zázrak nesmysl. Zpronevěřila by se sama sobě, podkopala by sama sobě půdu pod nohama, kdyby připustila možnost zasáhnutí moci nadpřirozené do toho železného zřetězení účinků věčně působících sil přírodních, kdyby dovolila myšlením protrhnouti kausální nexus všehomíra. Zázrak a náhoda jsou slova, kterými konstatujeme zatímní nemožnost, pochopiti příčinnou souvislost dění, konstatujeme jím naše nepochopení toho, co se stalo, ale jsme při tom přesvědčeni, že to, co je označeno jako zázrak a co svalujeme nebo svádíme na náhodu, že to svou příčinu má a že se to musí dáti vysvětliti cestou přirozenou. (Posl. dr. Kmeťko: A keď sa nedá, teda je to zázrak!) Když se to cestou přirozenou vysvětliti nedá, tedy konstatujeme, že se to vysvětliti nedá. Vývoj vědeckého myšlení nás o tom přesvědčuje.

Co označujeme jako zázrak, jest pro vědu problémem. Věda již mnoho takových problémů rozřešila. Všech problémů jistě nerozřeší a mnohý fakt zůstane tím na vždy hádankou. To vědomí máme, a to tvoří podstatu positivismu, který pan kol. Kordač tak nesprávně definoval v té své řeči, o níž jsem se zmínil. (Posl. Zeminová: A přece se země točí! Hlas: A ženské mluví! Veselost!) Mnohý fakt zůstane na vždy hádankou, a chcete-li, mnohý fakt zůstane na vždy zázrakem v tomhle smyslu. Působení sil přírodních je a zůstane zázrakem, nerozřešeným problémem, věčnou hádankou. Ale apologeti říkávají a úsměvem takovým, jako tenkrát, když přišli ke Kristu s tím penízem, tázajíce se, sluší-li dávati atd., s takovým úsměvem říkají apologeti: Popíráte zázrak! Není to zázrak, když z housenky vzejde krásný motýl, když ze zrna hořčičného vzejde mohutný strom atd.? A tu odpovídám: Ano, to jsou zázraky v tom smyslu, jak já jsem je definoval. Ale z možnosti takových zázraků nevyplývá možnost něčeho, co odporuje zákonnosti přírodních sil. Co se za takový zázrak vydává, buď je prostě klamem a nebo nedorozuměním. O té věci věda promluvila již poslední slova, a logika dává jí v tom sankci. Je ovšem věcí theologů, aby si v té příčině vedli jak za dobré uznají, a do sféry jejich působnosti, i pokud je jim vyhrazena na školách, netřeba se mísiti, a nechceme se mísiti. Avšak když takový rozdíl, jak jsem již řekl, jest mezi theologií a vědou, když theologie nemůže vědeckou práci podnikati bez předpokladů, které jsou vědeckosti na úkor, nemůžeme se svého stanoviska doporučovati pěstování jakékoli vědy od theologů. Národní shromáždění může jenom vědu odkázati tam, kam patří: na universitu anebo na vysoké školy netheologické.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP