Úterý 11. března 1919

Druhá resoluce týká se toho, aby byly zřízeny tak zv. šeky bez předpisu, aby mohl každý na místě, jako dosud, poukázkami zaslati při každém poštovním úřadu šek, aniž by bylo jméno a číslo konta označeno.

To jsou dva resoluční návrhy kolegy dra Fáčka.

Celý návrh jest pracován na základě demokratickém a liší se hlavně od vídeňské spořitelny tím, že při tom nebude úsporné jednání, ale má veliké výhody oproti spořitelně vídeňské v duchu demokratickém, že na vedení této spořitelny budou míti vliv zástupci širokých lidových vrstev.

My očekáváme, že jako vídeňští němečtí úředníci povznesli vídeňskou spořitelnu na vysoký stupeň a dopomohli jí k velikému rozmachu, že i naši čeští úředníci budou tak schopni a že se postarají o rozvoj našeho nového šekového poštovního úřadu a že, jako vídeňská poštovní spořitelna byla pravým dobrodiním pro rakouský stát, tak náš šekový úřad stane se skutečně pravým ústavem, prospěšným našemu celému československému státu.

Tím zatím končím. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen. Debata jest skončena. Přistoupíme k hlasování. Prosím pány, by zaujali svá místa. (Nepokoj.)

Hlasovati budeme ve třech oddílech.

Oddíl I. jest článek 1 "o působnosti". Potom budeme hlasovati o oddílu II. a sice o článku 2. až 10. "o organisaci" a konečně o oddílu III. článku 11. až 13. "o závěrečných ustanoveních", jakož i o nadpisu zákona.

Jsou snad proti tomu nějaké námitky? (Nebyly.)

Námitky nejsou; budeme hlasovati, jak jsem právě uvedl.

Kdo souhlasí s oddílem I., článkem 1, prosím, by povstal se svého místa. (Děje se.) To jest většina. Článek 1 jest přijat.

Kdo souhlasí s oddílem II., a sice s článkem 2. až 10., prosím, by povstal se svého místa. (Děje se.) To jest většina. Článek 2. až 10. jsou přijaty.

Kdo souhlasí s oddílem III., článkem 11. až 13., jakož i nadpisem zákona, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina. Článek 11. až 13., jakož i nadpis zákona, jsou schváleny.

Přistoupíme k druhému čtení. Přeje si snad pan zpravodaj slova, má snad nějaké textové změny? (Nebyly.) Není jich.

Kdo souhlasí s přijatým právě zákonem v prvém čtení také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina. Předloha jest přijata také ve druhém čtení.

K předloze podány jsou dva resoluční návrhy pana dra Fáčka, schválené výborem finančním.

Přeje si pan zpravodaj k tomu slova? Není tomu tak.

Kdo souhlasí s oběma resolučními návrhy, obsaženými ve zprávě výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina. Obě resoluce jsou schváleny. Tím jest tento odstavec denního pořadu vyčerpán.

Přistoupíme k odstavci

2. ke zprávě finančního a ústavního výboru o vládním návrhu zákona, jímž zřizuje se nejvyšší důchodkový soud (tisk č. 513).

Uděluji slovo panu zpravodaji dru Horáčkovi.

Zpravodaj posl. dr. Horáček: Vážené Národní shromáždění! Věc týká se zřízení nejvyššího důchodkového soudu pro území... (Neklid, hluk.)

Předseda: Prosím znovu o klid, pánové!

Dr. Horáček: ...republiky československé a jest pouhým důsledkem našeho osamostatnění. Až dosud totiž byl nejvyšší důchodkový úřad, t. j. soud, který rozhoduje o přestupcích důchodkových, t. j. o přestupcích proti daním nepřímým a jistým monopolům, ve Vídni pro všechny země bývalého Rakouska mimo Dalmacii. Následkem prohlášení naší samostatnosti přestal tento soud pro naše území fungovati a je nutno, zříditi novou instituci stejné povahy. Má to býti tedy nejvyšší důchodkový soud pro země republiky československé mimo Slovensko samo, ve kterém potřeby důchodkového soudu není, jelikož tam upravena je věc jiným způsobem; jsou tam totiž řádné soudy, které o těchto přestupcích rozhodují. Co do věci samé, prošla věc dvěma výbory: výborem ústavním a výborem finančním a nebyly činěny žádné meritorní změny. Byl sice učiněn podnět, aby při sestavování důchodkového soudu taková změna se stala, aby totiž vedle živlu ryze soudcovského, totiž radů nejvyššího soudu, byli do smíšených senátů přibráni také místo finančních úředníků radové nejvyššího správního soudu, kteří zasedají v tak zvaných finančních senátech, čímž by jaksi byla vyzdvižena ta soudcovská povaha tohoto soudu. Ale tato změna byla by předpokládala změnu důchodkového zákona samého a, ačkoli tento zákon již je velmi ctihodného stáří, - pochází totiž z roku 1835 - přece jenom nebyla nynější doba považována za příhodnou pro úplnou změnu celého tohoto zákona, nýbrž bylo pouze v resolučních návrzích vysloveno přání, aby v dohledné době vláda předložila změnu zákona důchodkového jak po stránce řízení formálního, tak i po stránce práva hmotného.

Další změna učiněna v tom směru, že tak jako náš nejvyšší soud nyní rozhoduje pouze v senátech 5členných na místě dřívějších sedmičlenných, tak aby tento důchodkový soud také měl senáty, které by sestávaly pouze z členů pěti. Jiných změn učiněno nebylo. Nemám, co bych k tomuto návrhu dodal a doporučuji jej slavnému Národnímu shromáždění k přijetí. (Výborně!)

Předseda (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen.

Debata jest skončena. Přistoupíme k hlasování.

Prosím pány, by zaujali svá místa. (Zvoní.) Hlasovati budeme tímto způsobem. Poněvadž není předloha příliš obsáhlá a materií svou jest jednotná, budeme hlasovati o celé předloze najednou.

Jsou snad proti tomu námitky? (Nejsou.)

Námitek není, tedy budeme hlasovati tak, jak jsem navrhl.

Kdo souhlasí s předlohou, a sice s §§ 1., 2., 3., 4., 5. a 6., jakož i s nadpisem zákona a úvodní formulí, prosím, aby povstal se svého místa. (Děje se.)

To jest většina.

§§ 1. až 6., jakož i nadpis a úvodní formule zákona jsou schváleny.

Přistoupíme k druhému čtení předlohy.

Přeje si pan zpravodaj slovo ke druhému čtení?

Zpravodaj posl. dr. Horáček: Nikoliv.

Předseda: Kdo souhlasí se zákonem, právě v prvním čtení přijatým, také ve druhém čtení, prosím, aby povstal.

(Děje se.)

To jest většina.

Zákon jest schválen také ve druhém čtení.

Kdo souhlasí dále s resolučním návrhem výboru finančního a ústavního, by vláda podala co nejdříve návrh zákona, jímž bude provedena reforma celého hmotného i formálního trestního práva důchodkového, aby byl ústavně projednán, prosím, aby povstal se svého místa. (Děje se.)

To jest většina.

Také resoluční návrh jest schválen a tím jest tento odstavec denního pořadu vyčerpán.

Přistoupíme k dalšímu odstavci, jímž jest

  1. zpráva výboru technického o rychlém provedení nouzových staveb silničních, aby byla odstraněna nezaměstnanost dělnictva (Tisk 520.)

K tomuto návrhu bylo z porady předsedů klubovních vysloveno přání, aby byl vzat s denního pořadu.

Jsou proti tomu námitky? (Nejsou.)

Námitek není.

Přistoupíme tedy k dalšímu odstavci denního pořádku a sice ke

  1. zprávě ústavního výboru o návrhu posl. dr. Bellu a súdruhov na zmenu § 1. zákona zo dňa 13. listopadu 1918 o prozatýmnej ústave. (Tisk 568).

Zpravodajem jest pan dr. Slávik, jemuž uděluji slovo.

Zpravodaj posl. dr. Slávik: Slavné Národné shromaždenie!

Zmena prvého paragrafu zákona zo dňa 13. prosinca 1918 je vlastne takej povahy, že by som ju ani nepotreboval odôvodňovať. Stačilo by poukázať na prázdne lavice slovenských poslancov, poukázať k tomu, že slovenskí poslanci nezúčasťňujú sa výborových zasadnutí tak, ako by to potreba vyžadovala, a to bolo dostatočným dôvodom, žiadať rozmnoženie počtu slovenských poslancov Národného shromáždenia.

Je pravda, pánovia a dámy moje, že máme 40 miest v Národném shromáždeniu, je pravda. Ale keď sa týchto 40 poslancov zasedaní Národného shromáždenia nesúčastní tak, ako by mali, nepripisujte to na vrub snáď nejakej pohodlností, alebo tomu, že by sa snáď uťahovali od práce a svojich národných povinností. Sú tu celkom iné príčiny.

Na Slovensku každý pracovník národný, ktorý teraz a ktorý pred válkou pracoval pro národ, je tak zahrnutý prácou na všetky strany, že nemôže sa od neho žiadať, aby tu v Národném shromáždení v Prahe stále zasadal. Na Slovensku každý, kto vládne perom alebo jazykom, kto má aký-taký zdravý úsudok, musí pracovať, musí čeliť maďaronskej agitácii, musí spoluúčinkovať na konsolidovaní pomerov. Není divu, že väčšinu našich poslancov dosavádnych, ktorí boli menovaní z tých našich pôvodných pracovníkov, ktorí pracovali i pred válkou, nemôže Slovensko úplne postrádať.

Keby dnes zo Slovenska odišlo 40 ľudí, 40 spoľahlivých národných pracovníkov, keby títo opustili svoje dôležité postavenia na Slovensku, nastalo by tam také vakuum, taký chaos, že by bol pokojný beh štátnych záležitostí ohrožený. A predsa my požadujeme, aby týchto 40 poslancov nebolo odťahované od národnej práce, požadujeme ešte 14 nových miest. To je ako protimluv, ale uvážíme-li, že nemôžeme stále postrádať 40 národných pracovníkov a že potrebujeme predsa nejakú zámenu, potrebujeme predsa viac miest, aby táto vážna práca, která sa koná v Národném shromáždeni a výboroch, mohla sa so slovenskej strany alespoň ak-tak konať.

Zo 40 dosavadných poslancov, ako to, panovia a dámy moji, viete, sú mnohí vládnymi poradci ministra Dra Šrobára. Pamätate sa, že Národné shromaždenie bolo vyslalo ministra s plnou mocou pre správu Slovenska s vládními poradci na Slovensko. Tí tedy práve ako minister sú odpovední za to, čo vo svojom obore konajú. A preto je účelno, aby ako poslanci zostali v Národném shromáždení.

Menovanie nových 14 poslancov slovenských umožní iste to, že práca vo snemovne a v poradách jednotlivých výborov bude sa môcť konať aspoň za polovičnej účasti slovenských poslancov na poradách Národného shromáždenia musíme už i z technických príčin kliať menšie merítko na poslancov slovenských než na poslancov iných strán. Železničné spojenie so Slovenskom je ešte dnes tak nevýhodné, že je to Opravdu ozajstná výprava, keď musí niekto na Slovensko cestovať. Nemôže sa vždy požadovať od poslancov Slovákov, aby od piatku do utorka obišli Slovensko a vrátili sa zase zpäť do Prahy. Potom musíme uvážiť, že zastúpenie Slovákov nezodpovedalo ani dosiaľ a ani po tejto úprave nebude zodpovedať číselnému pomeru Slovákov k ostatným zemiam československej republiky. To zastúpenie ale práve pre vylíčené ťažkosti je fakticky úplne nedostatočné, takže o nejakej vážnej práci Slovákov pri terajšom počte nemohlo byť ani reči. Nemožno požadovať od slovenských poslancov Národného Shromaždenia ani to, aby stále meškali v Prahe, lebo musia dbať toho, aby si udržali kontakt s ľudom.

Na Slovensku sú dnes nesporiadané pomery, zasiahnutia každého jednotlivého poslanca je skoro každodenne treba. A musí mať spojenie s ľudom i preto, aby sa presvedčil, čo je práve najboľastnejšou a najpalčivejšou aktualitou na Slovensku, palčivou otázkou dňa a budúcnosti.

Národné shromaždenie! Zostáva mi zodpovedať ešte jednu otázku. Čo bude výhodou toho, keď Slováci budu tu lepšie zastúpení, než dosiaľ? Pánovia a dámy! Otázka táto je skoro naívna a prekládam ju len preto, aby som mohol ukázať na niektoré chyby, ktoré sa dosiaľ dialy pri vynášaní našich zákonov. Prichodím práve so Slovenska a tam na vládnej porade sa župani ponosovali, že dostávajú zákony vynášané našim snemom, vo ktorých sú bývalé rakúske zákony, ale nie sú uvedené tie bývalé zákony uherské, ktoré sa týmito rušia. Tak nastáva v právnych pomerech slovenských taký chaos, že nielen neprávnici administratívni, ale ani sami právnici sa v týchto pomeroch nevyznajú. Je teda treba, aby sa pri každom zákone dbalo ešte i starých uhorských zákonov, ktoré pozbývajú platnosti. To je ale len tak možné, bude-li Slovensko vo výboroch dostatočne zastúpené.

A potom Slovenský klub má plniť u Vás ešte jeden vážny úkol. Slováci by tu mali byť smierčivým elementom, ktorý srovnáva ostro vyhrotené protivy medzi českými politickými stranami. Na toto kladol by som dôraz. Slováci by mali byť ti, ktorí by na každom kroku upozorňovali, že práve v tej čiastke československej republiky - na Slovensku - není ešte nič konsolidovaného, nič hotového. Pánovia moji, nemáme ešte hotovú tu československú republiku, nemáme ju ešte vybudovanú. My preto musíme rešiť ešte mnoho neodklaných problémov, musíme svorne, kompromisom strán - poviem to otvorene - vzájomnou dohodou len tie najaktuálnejšie požiadavky dňa riešiť, ale nepúšťať sa do takých otázok, ktoré menovite na Slovensku vyvolávajú nepokoje a ktoré napomáhajú maďarskú agitáciu. Pánovia, nemyľme sa. Ja som iste práve takým ohnivým zastancom pokrokových ideí, ako mnohí z vás, ja nie som z tých, který by som bol zpiatočníkom, viete, že patrím k pokrokovým ľuďom na Slovensku. Prosím-li vás o to, robím tak pod dojmom, ktorý som si práve priniesol so Slovenska. Z úst vynikajúceho sociálne-demokratického pracovníka som počul, že potrebujeme na Slovensku pokoj a že ho musíme za každú cenu zachovať. Maďarská agitácia na Slovensku je nebezpečím a robí a bude robiť stále starosti (Výkřik: Ať tam nedají maď. úředníky!) Príjdem i k tomu, ráčte si len prečitať prejav ministra Dra. Šrobára a budete vedeť, kedy môže k tomu príjsť. Na Slovensku není ťažko neuvedomelý, politicky nevyškolený ľud zfanatisovať, žiaľ bohu že práve s tej strany, s ktorej sme to neočakávali. Tieto javy, túto agitáciu nesmieme ani indirektne napomáhať, musíme sa straniť všetkého, čo by živilo agitáciu, nech pochádza z ktorejkoľvek strany, české by si maly uvedomiť, ba každý jednotlivec, ktorý prichádza na Slovensko, že tam neprichodí ako straník, ale ako pracovník československej republiky. (Výborně!)

Musím vám jedno vyčítať, že nám úplne nerozumiete práve preto, že to Slovensko natoľko neznáte a neviete, aké sú tam teraz ťežké pomery.

Před nedávnom usniesol sa Klub slovenských poslancov na resolúcii, v ktorej sa ohradil proti maďaronskej agitácii na Slovensku. V druhej části tejto resolúcie žiadal takého umiernené stanovisko, aby sa riešily len otázky prvotriedne, len otázky nejaktuálnejsie, nejpalčivejšíe. Je zajímavo, jako sa k tejto resolúcii český tisk staval. Niektoré časopisy uverejnily len prvú časť tejto resolúcie, druhé časopisy len druhú čásť a niektoré k tomu podaly i isté vysvetlenie. Vysvetlovaly to tým, že není to diktované len strachom pred maďarskou a maďarónskou agitáciou, ale že je to diktované i strachom... (Nepokoj).

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP