Vláda, jsouc v područí
Němců, povinnosti této neučinila zadost,
naopak, ačkoliv byla roku 1848 zavedena na universitě
svoboda jazyka, činila všecko, čím by
vývoji v tomto směru a tím vyhovění
českému požadavku zabránila. Ze zprávy
p. referenta vidíme, jak systematicky poněmčována
byla universita zvláště od Stremayra. Němci
usilovali, když politická nouze je k tomu donutila,
o rozdělení university proti vůli Čechů
a proti etickému principu, a když Češi
z téže politické nouze byli nuceni na takovéto
řešení přistoupiti, bylo rozdělení
provedeno způsobem, který možno nazvat nejen
nespravedlivým, ale při tom cynicky urážlivým
pro Čechy. Rozdělení nebylo provedeno na
základě rovnocennosti obou národů,
ani neodvažovalo na zlatých vážkách
rovnoprávnosti, nýbrž, co bylo k čemu,
co mělo historický nebo jiný význam,
co bylo lepší a pohodlnější, to
si prostě nechali a vedli si tak nehorázně
sobecky, že to je přímo nedůstojno národa
kulturního a vysvětlitelno jen tím smýšlením
brutálním a domýšlivě superiorním,
které - jak zde bylo několikráte zdůrazněno
- charakterisuje německé universitní profesory
v nazírání jejich na poměr k národům
malým a především k národům
slovanským, které naplodilo tolik hořkosti,
zvláště v soužití národů
v celém bývalém Rakousku a které Lueger
nestačil pranýřovati. Byli vždy proniknuti
velkoněmeckou a hohenzollernskou ideou a v tom duchu konali
bezohledně vše dle zásady "Účel
posvěcuje prostředky", aby češství
a slovanství v Rakousku učinili mrvou pro germánství.
Jim nebyla země ničím, jim nebyla dynastie
ničím, leč nástrojem k provádění
jich cílův, a nerespektovali žádných
práv, leč když to bylo na prospěch jejich.
Němci rozdělením spáchali křivdu
jednak tím, že se provedlo proti vůli Čechů,
jednak tím, že porušili princip parity, a pak
tím, že se to stalo cestou neparlamentní, nařízením
císařským, že to byl tedy vlastně
oktroj.
Vláda, poslouchajíc
jejich diktátu, páchala křivdu dále.
Nejen, že oddalovala provedení zákona, ale
šetřila, skrblila, jak jen mohla, takže ještě
dnes, po 40 letech, není provedeno všecko, co bylo
v důsledku zákona. Postupovalo se při tom
tak, že za každý ústav, za každou
novou vymoženost pro českou universitu dostali Němci
- tak to bylo ve smyslu jimi chápané rovnoprávnosti
- také nějaký ústav nový, aneb
nějakou vymoženost, tak že k tomu, co již
měli, za to, co my jsme neměli, dostávali
s námi stejně. Takto by se do nekonečna nedospělo
k napravení křivdy a splnění oprávněných
našich požadavků. Němci zůstali
by o to, co již měli, resp. o to, co si podrželi,
vždy ve výhodě neoprávněné
a to nesmíme trpěti a díky osudu, díky
vítězství spravedlnosti naší
věci, anebo díky revoluci, nemusíme trpěti,
my máme právo na to a máme také moc,
která dle právnické školy německé
činí teprve právo právem, můžeme
odstraniti to, co je příčinou křivdy,
a obnoviti stav, který umožní, jednati podle
zásad sebeurčení a rovnoprávnosti
spravedlivě na obě strany
A k tomu směřuje náš
návrh. Já chtěl zrušiti rozdělení
university z roku 1882 a kolegové navrhují jen zákon
ten změniti. Já nebudu zatím přirovnávati
a rozhodovati, který návrh jest vhodnější.
Záleží především na tom,
aby dodržen byl princip restituce, který jest oběma
společným a jejž zdůrazniti nám
velí politický rozum právě oproti
stanovisku Němců, které zaujali vzhledem
k universitě v nové přechodní situaci,
a které jest stejné s tím, jak interpretují
právo sebeurčení pro sebe vůči
československému státu, v němž
mají, ale nechtějí býti menšinou.
A kdyby nás zdržovaly nevím jaké ohledy
státnické a obavy, abychom si nezkazili dobré
oko, které na nás prý mají neutrálové
a spojenci, po tom, co podnikl akademický senát
německé university podáním protestu
proti oběma návrhům dříve,
než byly projednány v Národním shromáždění,
po protestu podaném k ministerskému předsedovi
jsme mravně nuceni, státi na provedení restituce
ať již ve smyslu toho neb onoho našeho návrhu.
Jsme tím povinni své cti a nesmíme dopustiti
zdání, že ustoupením od svého
úmyslu dáváme za pravdu důvodům
protestu. Vždyť Němci staví se nyní,
kdy selhalo jim právo silnějšího a princip
nadčlověka, na stanovisko mravní, najednou
- dovolte, abych si také zaněmčil - čteme
v "Tagblattu": "Wir wissen, daß wir am Ende
besiegt worden sind, aber wir wissen, daß der endgiltige
moralische Sieg nicht bei jenen sein wird, die die ethischen Pflichten
der verantwortlichen Gewalt ignorieren wollen." - Němci
tedy utěšují se mravním vítězstvím.
Avšak nikoliv, mravního vítězství
jim nedopřejeme, nesmíme dopřáti,
to bychom se zpronevěřili sobě a svým
ideálům a nesmíme žádnou koncesí
a žádným ústupkem podporovati jejich
šalebný úmysl, aby nás nechali jeviti
se ve světle mravně nepříznivém
v očích kulturního světa. Máme
přesvědčení, že jsme zvítězili
v tom ohromném zápase všech proti všem
jen proto, že naše věc měla mravní
sankci a, abychom vítězili i nadále, musíme
se držeti mravního stanoviska bez výhrady,
za všech okolností a zvítězíme
mravně také v poměru svém k Němcům.
Zapomínati na mravní zásady a povinnosti,
jest proti našemu přesvědčení.
Němci své chtění
stavěli vždy nad mravnost, t. j., nad chtění
všech, dokud měli moc a, utíkají-li
se nyní k mravnosti, těžko nás přesvědčí,
že to myslí do opravdy. Jest to zneužívání
mravnosti, jest to ethický klerikalismus, šovinismus,
aby si vynutili na jiných to, na co jim nestačí
fysická moc. Proto budou tvrditi, že třeba
byli poraženi v poli, nebyli poraženi mravně
a nebudou hledati příčiny výsledku
války v sobě, nýbrž v jiných,
jako to činí všichni zpupní a násilníci.
Když v druhém období války byli na vrcholi
své slávy vojenské a když z celého
světa ostatního zaznívaly výkřiky
nevole nad barbarským způsobem vedení války,
výkřiky lítosti a hněvu nad ztrátou
zmařených statků kulturních, tu 94
německých spisovatelů a vědců
hájilo Němce proti, jak říkali, pomlouvačům,
a tam otevřeně prohlašují, že německá
kultura a militarism jest jedno a totéž. Není
prý pravda, že boj proti tak zv. militarismu není
bojem proti německé kultuře, jak pokrytecky
předstírají nepřátelé
Německa, neboť bez německého militarismu
byla by německá kultura vyhlazena se země;
k její ochraně tu vzešel na zemi, která
byla po staletí navštěvována lupičskými
vpády, jako žádná jiná. Německé
vojsko a německý národ jsou jedno a totéž.
Toto vědomí sbratřuje prý duch 70
millionů Němců bez rozdílu vzdělání,
stavu a stran. A ujišťují, že tento boj
dobojují jakožto národ kulturní, jemuž
odkaz Goethův, Beethovenův, Kantův jest zrovna
tak svatý, jako jeho krb a hrouda.
Tu to vidíme tedy: militarismus
jest německé kultury podstata. Německá
kultura od militarismu nemá býti odloučena.
Je-li však militarismus něco, co se nedá srovnati
se zásadami etickými, máme v tom vysvětlení
toho ducha, který ovládá velkoněmectví
a jeho hlasatele a předbojníky na universitách.
University jsou ve službách jeho imperialismu a tím
ve službách militarismu. Němci jsou na ně
pyšni a my jsme jim ty university záviděli,
což jsme prozradili tím, že jsme je hleděli
napodobiti i s tím militarismem. S tím duchem šli,
lépe řečeno, hnali se do války a porážka
Němců znamená tedy porážku německé
kultury a všeho myšlenkového světa, který
s ní souvisí. Ideálem lidství není
ideál der blonden Bestie. Když uvažovali o podmínkách
svého nenadálého, ale skvělého
vítězství v r. 1866 a 1871, prohlásili
s hrdostí, že u Sadové nezvítězily
repetýrky, ale německý Schulmeister a Nietsche
sarkasticky dobíral si své krajany, že se domnívají,
jako by u Gravelotte a v Paříži triumphovala
německá intelligence nad francouzskou, a citoval
jim Horácův verš Graecia capta. Dnes může
se říci, že světovou válku prohrál
Němcům universitní profesor. (Souhlas.)
Typ německého universitního profesora stělesňuje
všechno, co německé sebevědomí
vybičovalo ke vzdoru proti bohům, vše, co učinilo
Němce celému světu nesympatickými,
vše, co musilo býti poraženo, aby mohlo triumfovati
právo a spravedlnost pro lepší budoucnost celého
světa i Němců samých. Je to typ individualismu,
který nad sebou neuzná žádnou instanci,
jíž by musil ustoupiti, typ Stirnerovské suverénosti
svého Já, jež jest obmezeno pouze násilím,
mocí větší. Ustoupí jen, když
najde svého mistra, a to jen při bezprostředním
tlaku. Jakmile a kdekoli tlak ten povolí, vztyčuje
se zlobivě ujařmená šíj a činí
se pokusy, uniknouti z dosahu moci mistra. V tom je vysvětlení
pro chování se našich Němců k
Československému státu. V nás neviděli
a nevidí své "mistry" a pak s námi
není řeči. Jsou v téže situaci,
jako tehda, když Hus uprostřed zápasu o 3 hlasy
r. 1409 jim řekl: "Sic deberent iurare nationes exterae
cum suis senioribus regi Bohemiae Venceslao, ut forent sibi fideles
et oboedientes," - a po česku to opakoval: "A
tiemto obyčejem měla by pokolenie německá,
jenž jsú v Čechách, jíti před
krále a přisáhnúti, aby jemu i zemi
byli věrni!"
Dnes není král Václav,
jak se podotýká, jest tu československá
republika. Ale Němci jsou stejní. Ještě
se had na ledě neohřál. Neuznávají
české republiky a necítí před
sebou nutnost. Víme, co kde dělali, než přišly
naše legie. Vidíme pana Lodgmana a akademický
senát při práci. Vidíme, jak interpretují
princip sebeurčení; aby se vyhnuli jeho důsledkům,
reklamují pro Deutschböhmen samostatnou státní
existenci, také pro Sudetenland, ale zapomínají,
resp. nedbají toho, že jsou to uzemí smíšená
(Výborně!) a že pro české
menšiny platí co pro německé, zcela
správně řekl náš president, že
se smíšeného území nevzdáme
nikdy. Němci vědí, že na mírové
konferenci bude proneseno poslední slovo v náš
prospěch - ale ještě není proneseno
a proto hledají, jak by nějak paralysovali. Tím
si vysvětlíme také tu bernskou konferenci,
proč zasedala právě teď a jak zasedala
a proč jsme tam se svými požadavky nepochodili.
Nikoli proto, že čeští delegáti,
jak stálo v jednom časopise, neuměli francouzsky
a anglicky a nedovedou francouzské a anglické soudruhy
přesvědčiti, jak se věc má;
bylo by také smutno, aby uznání ethických
požadavků záviselo na takové podmínce.
Příčina jest jinde. Je to duch této
neinternacionální internacionály, který
jest týž, jako kdysi ve Štokholmě, jehož
jsme se instinktivně báli - však se na to ještě
dobře pamatujeme. Proto tam Němci šli, věděli,
kam se mají obrátiti. My se však bernského
vota báti nemusíme; s plebiscitem jíti proti
principu restituce a soběstačnosti, který
našim požadavkům dává mravní
sankci, jest sofistika, která může přesvědčiti
jen na bernské konferenci.
Vážené shromáždění!
V přednášce o Masarykovi, která byla
otištěna v "Českém Slově",
řekl jsem, že poměr náš k Němcům
jest symbolicky vyjádřen ve Smetanově Libuši
Chrudošem. Jsem přesvědčen, že
dojde a musí dojíti k smíru mezi námi
a Němci, ale jen tak, jak je to naznačeno v opeře
Smetanově: uražené Libuši musí
se dostati zadostučinění. (Výborně!
Tak jest!) A to nám určuje stanovisko také
v otázce universitní. Kategoricky stojíme
na tom, aby odčiněna byla křivda, a až
se to stane, budeme jednati dále. Akceptujeme zásadu,
které se dovolává dr. Rauchberg, zásadu
"suum cuique" - vždyť je to heslo našeho
Palackého "Svoji k svému, ale vždy dle
pravdy a práva". (Souhlas.)
Avšak, vážené
shromáždění, k tomu mi nedostačuje
to, co se navrhuje v návrhu prof. Mareše. Já
si nemohu pomoci - ale pořád vtírají
se mi na mysl otázky, co by činili Němci,
kdyby byla zvítězila koalice ústředních
mocností. (Hlasy: Ti by nás byli oběsili!
To bychom tady nebyli!) Vzpomínám také,
co činili jim v podobných případech.
Není to zrovna nejethičtější
stanovisko a nechtěl bych je nikterak činiti zásadou
obecnou, to známé: "Si hic, si ille, cur tu
non, Augustine?", to by vedlo ke konci k té překonané
zásadě "oko za oko", ale v případech
návalu velkodušnosti a pokušení politické
sentimentálnosti mohou ty otázky, které se
hlásí, instinktivně přispěti
k vystižení pravého stupně, co jest
příliš a co jest málo. Můžeme
se domysliti, co by nás čekalo, kdyby oni mohli
při vyjednávání o mír hoditi
na váhu meč a diktovati. Osud tomu bohudík
chtěl, že mír brestský - ten vítězný
mír v duchu německé kultury - zůstal
jen jako výstražný dokument pro lidstvo, aby
vědělo, čeho se má báti a čeho
nesmí dopustiti.
A co se nás týče,
tu Němci s bezohledností sobě vlastní
ve chvílích opojení úspěchy
zbraní svých řekli nám, co nás
čeká, až zvítězí. Bylo
také zde toho vzpomenuto. Ale v brožuře "Neuösterreich"
stojí mezi jiným, že by naši universitu
prostě zavřeli a počet škol zredukovali
vůbec na minimum. A když Rakousko se shroutilo a český
stát vyvstal z jeho rozvalin, tu hned Němci vzpomněli
svých vysokých škol a žádali -
jako by se to rozumělo samo s sebou - za přenesení
jich do zázemí, někam do Solnohradu, do Lince.
Jak si tedy představovali
a představují poměr své university
k naší české universitě? Nechci
o tom rozumovati, ale když srovnám tento požadavek
s nároky senátu německé university,
jest mi zcela zřejmo, že to s těmi právy
a historickými nároky nemyslí do opravdy,
nýbrž že jim jde o nějaký právnicky
vypadající argument, pro okamžitou potřebu
nahodilé diskuse a že se jejich pružným,
kolísavým stanoviskem právním nemusíme
dáti vyrušovati.
Dovedeme a chceme býti spravedliví,
ale žádáme také spravedlnost pro sebe,
a to nápravou křivdy, bezvýhradnou. Tady
nepřipustíme žádné ale.
A poněvadž myslím,
že v zákoně, jak jej podává zpráva
školského výboru, není tomuto požadavku
učiněno dosti a, poněvadž nevidím,
proč bychom měli z ohledu na krásné
oči německé obětovati jen píď
svého práva, vracím se k svému původnímu
návrhu a žádám slavné Národní
shromáždění, aby se usneslo, vrátiti
zprávu školského výboru k opětnému
projednání v tom smyslu, aby poměr university
německé k české úplně
odpovídal principu restituce. (Potlesk.)
Předseda
(zvoní): Uděluji slovo poslednímu
řečníku, zapsanému v řečnickém
seznamu, p. Houserovi.
Posl. Houser: Slavné
Národní shromáždění!
Škola zaujímá
v českém národě velice čestné
místo. Úsilí o školu rostlo u nás
s přesvědčením, že svou početní
malost přemůžeme silou ducha. Téměř
čtyři desítiletí byla starost o školu
u nás na čelném místě. Zřizovali
jsme školy po celé oblasti svého jazyka. Stavěli
jsme ze škol hráze na jazykovém rozhraní,
aby do našich krajů nemohli vnikati Němci.
Jednalo se nám o školy střední, a péči
nad jiné velikou jsme věnovali i znovuzřízení
a vypravení české university. Ochota ke školám
byla dosti často rozhodujícím momentem i
pro naše kruhy poslanecké, pro jejich poměr
k vládám rakouským.
Postavení českého
národa v Rakousku nebylo příznivé
velkým akcím politickým, které by
nám přinesly prospěch. Ta zkušenost
nás vedla k tomu, abychom zvolili cestu sice delší,
ale přece jen na konec slibnou, totiž aby národ
vyspěl kulturně tolik, že by měl za
sebou ostatní vzdělaný svět a jeho
pomocí dospěl ke svým cílům
politickým. Měli jsme velmi obezřetného
protivníka, který křižoval naše
plány. Němci věděli dobře,
že naše vzdělání ohrožuje
jejich nadvládu, a bránili mu, kde mohli. Naši
krajané z uzavřeného území
museli konat křížové cesty za každou
menšinovou školou. Kdykoliv jsme dostali reálku
nebo gymnasium, museli Němci dostati také takový
ústav, a když jsme projevili touhy po druhém
vysokém učení, bývali jsme odbýváni
způsobem, který nám dával na jevo,
že nejsme národem s Němci rovnocenným.
Toto jednání německých obcí
a německých vlád rakouských nahromadilo
v nás tolik trpkosti a oprávněného
hněvu, že jen vědomí naší
slabosti překáželo jejich výbuchům.
A teď jsme ve svém československém
státě pany. Kulturní útisk přestal,
zařizujeme se u nás ve své domácnosti
po svém. Rozumí se, že nemůžeme
zapomenouti křivd, které jsme museli snášeti.
Zpráva, která jest napsána jako doprovod
navrhovaného zákona, jest takový zpětný
pohled na utrpení české university v minulých
letech, a žádost o změnu zákona z roku
1882 jest ztělesněná snaha po odnětí
výhod německé universitě, kterých
nabyla mnohdy na újmu své sestry české.
Pan referent všechny tyto výhody
vytýká takto (čte): "Dělení
staroslavné university pražské bylo nařízeno
oktrojem proti vůli Čechů a po vůli
Němců. Slib vlády z r. 82., že česká
universita bude stejně vybudována jako německá,
byl splněn tak, že dnes tu stojí německá
universita vypravená i novými rozsáhlými
ústavy, kdežto universita česká se tísni
v přístavcích ke starým budovám
provisorním, je umístěna v Kaulichově
domě, v Lázeňském sále a v
činžovním domě v Krakovské ul.
Německá universita podržela i takové
budovy a nadání, které podle znění
zakládacích listin náleží Čechům.
Tak má německá universita půl Karolina
a půl nadace Rečkovy t. j. velkostatku Michle s
Malešicemi a Štěrboholy. Němci mají
archiv, sbírky a učebné pomůcky, které
byly připraveny českými vědci."
Česká universita od r. 1882 byla odbývána
přímo macešsky. Nadarmo jsme volali, aby nám
byly dány takové ústavy a sbírky,
jako universitě německé, která jich
užívala k dokonalému a pohodlnějšímu
studiu. Česká universita byla jediná, Němci
měli universit několik a pěkně vypravených.
Na naší universitě se shromáždilo
brzo tolik posluchačstva, že ho bylo více nežli
na universitě německé, a v poslední
době jest na české universitě hotový
nával.
Předložený návrh
zákona říká: Změňme
zákon z r. 1882, který podělil obě
university podle nesprávného klíče,
a přikažme z ostatních budov německé
university, z jejího zařízení, sbírek
a knihoven české universitě tolik, aby obě
měly poměrně k počtu svých
posluchačů v zimních semestrech r. 1913,
1914 a 1919.
Československý stát
má za povinnost, starati se o vzdělání
svých českých synů, jako synů
německých. A přece k této záležitosti
připojují se mnohé úvahy. Bez rozpaků
přisvědčuji k § 2. předloženého
zákona: "Jmění, budovy, statky, nadání,
fondy obou universit pražských jest znova rozděliti
mezi obě university a správě jejich podříditi
podle toho, pro kterou národnost byly původně
určeny."
Vedle toho jsou jiné budovy,
které byly zřízeny pro universitu německou.
Německá universita byla štědřeji
obmýšlena rakouskou vládou než universita
česká. Státní pokladna nerovnoměrně
platila oběma universitám a známý
rakouský loket byl vždycky kratší, když
se jednalo o věci české. Ale přece
bych se zeptal: Byla vydání, která byla dána
na universitu německou, tak veliká, že byla
zbytečná? Byla ta vydání bez prospěchu?
A byli bychom toho mínění i tehdy, kdyby
česká universita se byla těšila takové
přízni jako universita německá, kdyby
byla česká universita mohla jíti s universitou
německou týmž krokem?
Dovolte, abych své mínění
objasnil konkretním srovnáním. Podle počtu
všech žáků na obecných školách
v Praze a podle počtu všech tříd pro
české žáky, připadá na
třídu 38 žáků. To je na českých
školách. Podle všeho žactva na německých
školách pražských a podle počtu
všech tříd na těch školách
připadá na třídu 33 žáků.
Německé školství je ve výhodě
před českým. Česká škola
stojí za německou. Obě školy je třeba
zrovnoprávniti, ale myslím ne tak, aby se zrušilo
tolik tříd německých, až by počet
na nich stoupl na 38, nýbrž aby se zřídilo
tolik tříd českých, aby počet
žactva klesl na nich na 33.