Čtvrtek 27. února 1919

Musíme žádati, aby česká universita byla nejméně tak vypravena, jako universita německá, aby byla vypravena, lépe než universita německá. Je to věcí naší národní cti. Nemůžeme souhlasiti s tím, co se žádá, totiž: "ústavní budovy, vystavěné po r. 1882 pro universitu německou, kdežto budovy slíbené universitě české zůstaly provisoriemi, doplňovanými provisorními přístavky, buďte odevzdány universitě české a německá universita budiž opatřena místnostmi provisorními." Není možno, abychom ten stav, na který jsme po desítiletí naříkali, připravovali některému kulturnímu ústavu jinonárodnímu.

Naše svízelné jednání o české školy, neporozumění rakouské správy státní našim vzdělanostním touhám, překážky, které nám kladly německé obce, vytvořily určité ovzduší, jež je nebezpečně citlivé v otázkách školských. Za toho stavu není divu, že ani na naší straně nebývalo vždycky dost ochoty ke školským požadavkům německým, jestliže náš hlas padal na váhu. Může se říci, že nejen pro Čechy, ale také pro Němce je škola netýkavkou.

Němci nemohou pořád najíti své místo v československém státě. Rozvažují pořád, co by bylo pro jejich národní existenci výhodnější: zda-li hospodářské sliby, které vidí v československém státě, anebo spolužití s mnohými miliony jejich soukmenovců. Jednou vyslovují se pro první případ, jindy pro druhou eventualitu. Toto kolísání, jejich naděje a obavy, způsobují, že se nechtějí rozhodnouti k poslednímu kroku, ke slibu československé republice, která by je přivedla sama mezi nás, aby s námi pracovali na budoucnosti své a naší vlasti.

Pro nás není otázkou, budou-li Němci v sudetských zemích patřiti k československému státu - věříme v to pevně a v tom jsme stále utvrzováni. Na naší straně není pochyb, nýbrž sebevědomí, jistota. Svoji převahu můžeme uplatniti tím způsobem, jak se zde navrhuje: súčtováním a činy, které jsou v předloženém zákoně, nebo tím, že podáme Němcům pomocnou ruku, aby udělali také ten zmíněný poslední krok.

Národní shromáždění v několika svých projevech řeklo, že se mu upřímně jedná o klidné soužití s Němci a o jejich získání. Nemám k tomu za schůdnou tuto cestu. Němci se prve opírali vždy o moc, kterou měli, a dávali nám ji tím způsobem na jevo, že jsme s nimi nechtěli žíti. Vadí mně také spěch, se kterým projednáváme tuto věc, aniž bychom mohli slyšeti Němce. Budeme musiti nejen o universitní otázce, ale i o celém souboru jiných otázek jednati ještě s Němci. Na tom, jak rozřeší se tyto otázky, bude záležeti národnostní mír v celé naší republice. Přál bych si, aby toto řešení stalo se nejen podle našeho rozhodování, ale při nejmenším také za přítomnosti Němců.

Jednání o předloženém návrhu zákona dává příležitost, aby se pojednalo o našem poměru k Němcům. Naše strana chce při něm říci, jak opravdově se jí jedná o to, aby Československá republika osvědčovala všem svým národům stejnou lásku, získala důvěru všech, aby se v ní cítili všichni národové doma. Doufáme, že se také u Němců projeví snaha, aby byli jako my: oddanými občany československé republice. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Byl mi podán tento návrh: Navrhuji vrácení zprávy školského výboru k opětnému projednání v tom smyslu, aby poměr university německé k české odpovídal úplně principu restituce.

Návrh jest dostatečně podepsán a jest předmětem jednání.

Řečnická listina jest vyčerpána; debata je skončena. Dávám závěrečné slovo panu zpravodaji dru Marešovi.

Zpravodaj posl. prof. dr. Mareš: Slavné Národní shromáždění!

Dovolte, abych se především zmínil o passu, o kterém se zmínil p. řečník přede mnou, totiž, že ty budovy, které byly pro německou universitu vybudovány po roce 1882, mají jí zůstati zachovány, že jest také německá universita, jako česká škola každá netýkavka. Rozumím tomu tak dobře? Upozorňuji, že tento pasus není v zákoně. Zákon z r. 1882 netýká se budov, které byly vystavěny po roce 1882, nýbrž jen těch budov, které tenkrát stály. A to je pochopitelno. Tyto budovy nové, které byly vystavěny po roce 1882, v zákoně z roku 1882 nejsou obsaženy, na ty se tento zákon nevztahuje, ty budovy byly libovůlí rakouské vlády přiřčeny universitě německé. O těch také zákon ten nejedná. Ty budovy může zrovna tak krátkou cestou i vláda Československé republiky dát v užívání universitě české a nepotřebuje k tomu žádného zákona, to jest čistě administrativní opatření. Tedy to, co je uvedeno v motivech, není věcí toho zákona samého.

Upozorňuji dále na to, že může vláda československého státu tuto změnu provést, aniž by německé universitě ublížila. Nabízí se jim budova, ve které je umístěno 5 ústavů české university, za budovu, ve které jsou umístěny 3 ústavy německé university. (Slyšte!) Prosím, to je právo rovnoprávné, jak si ho nikdo jinak nemůže přát; když mohla býti česká universita se svými 5 ústavy v budově 40 let, vydrží tam několik let také 3 ústavy university německé. (Tak jest!) A tak daleko naše spravedlnost nesmí choditi. Chelčický a Žižka, to jsou ty dva české typy. Nevíme, zdali bychom, kdybychom sledovali Chelčického, nedošli zase na Bílou Horu. Tedy pozor! Je to velmi krásné, býti spravedlivým, ale my jsme lidé a musíme počítati s danými poměry. Já na toho hada, který se na ledě ohřeje, čekat nebudu. (Výborně!) Chce-li kdo čekat, čeká snad na něco jiného. Já docela dobře rozumím, proč se ustavičně čeká na smíření s Němci, ale o tom se nechci zmiňovat.

Tedy k návrhu, který zde byl podán, chci zaujmouti zkrátka svoje stanovisko. Návrh náš byl původně učiněn proto, že na české universitě jsou poměry nemožné. My máme v anatomii zapsáno přes 1000 posluchačův a máme pro ně pouze 10 pitevních stolů atd., kdežto na německé universitě jsou paláce s prázdnými, velkými místnostmi. Byla to tedy věc nouze, která vyžaduje okamžité opravy. Tu opravu může provésti administrativně naše vláda způsobem, jejž jsem naznačil, totiž budovami, které nejsou pod závorou toho zákona z r. 1882, - rozumíte tomu, pánové? - nepotřebujeme tedy o tom jednati. Za tou podmínkou, že naše vláda se vynasnaží, aby touto administrativní cestou té nemožné tísni na české universitě ihned odpomohla - my nemůžeme čekat, až nám vystaví budovy nové, jak se nám slibovalo, abychom 20 let čekali, až se nám postaví nové budovy a Němci aby zatím byli v poloprázdných palácích, kde by se z rakouského vlastenectví zřizovala vojenská nemocnice, oni tak velké mají ústavy, že mohou ten ústav udržeti v činnosti po 4 léta a ještě tam míti velkou vojenskou nemocnici, kdežto u nás nemáme, kam bychom hlavy položili - a to je jedna z podmínek, kterou bych kladl, mohli bychom jednati o návrhu, má-li se tento návrh vrátiti školskému výboru. Tedy to výslovně pravím, že by musila vláda učiniti kroky, aby se té tísni, která skutečně panuje a která musí býti okamžitě odstraněna, odpomohlo, nemají-li nám naši studenti utéci zpět a ztratiti semestr, jako jich ztratili již 8 za ty čtyry roky války.

Co se týče druhého návrhu prof. dra Krejčího, kterému není ten návrh můj dosti ethicky důsledný, poněvadž příliš mnoho hoví německému stanovisku - s tím návrhem bych se srovnal, a sice tím způsobem: Dříve, než jsme naši zprávu podali, a po té zprávě přišly protesty německé university, zejména akademického senátu; ty protesty jsou toho způsobu, že ovšem ten náš zákon, jak byl navržen, abychom si zachovali prioritu české university na universitě Karlově, jest na ty protesty slabý. (Hlas: Velmi slabý!) Já jsem to již také v tom smyslu naznačil, že bychom měli udělati zákon tak, aby německá universita - nechceme se jí dotýkati - byla oddělena od university Karlovy a aby jakožto Karlova universita byla postavena universita česká, jak to odpovídá jejímu založení. Tedy jestliže slavné Národní shromáždění by s tímto pojetím souhlasilo, aby v tomto smyslu byl ten návrh vrácen školskému výboru, tak bych se mu přizpůsobil. Tedy činím vám tuto proposici, chcete-li v tom smyslu, jak já jsem to přednesl, ten návrh toho zákona vrátiti školskému výboru. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Debata jest skončena, přistoupíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa. Prosím pana zpravodaje, aby zaujal své místo zde.

Dám nejprve hlasovati o návrhu na vrácení zprávy výboru školskému, o návrhu, který podal prof. Krejčí a jemuž se přizpůsobil pan zpravodaj. Kdyby tento návrh nebyl přijat, tedy přirozeně bych přistoupil k hlasování o zprávě samé. Není proti tomu námitek, přistoupíme k hlasování.

Kdo souhlasí s návrhem pana prof. Krejčího, jemuž se přizpůsobil pan zpravodaj, aby zpráva byla vrácena výboru školskému, prosím, aby povstal se svého místa. (Stalo se.) To je většina. Návrh jest přijat, zpráva jest vrácena výboru.

Tím jest tento odstavec denního pořádku vyčerpán a přistoupíme k dalšímu, a sice

2) ke zprávě ústavního výboru o návrhu dra. Bohuslava Němce a soudruhů, aby všechna úřednická místa při nově zřizovaných státních úřadech republiky československé byla obsazována odborníky veřejným konkursem. (Tisk č. 503.) Zpravodajem jest pan dr. Weyr; uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. prof. dr. Weyr: Slavné Národní shromáždění!

Návrh, o němž jednáme, žádá, aby byl na všechna místa úřednická vypisován veřejný konkurs, a žádá to z důvodů jasných, totiž proto, aby byl umožněn výběr nejlepších sil a aby se nedálo obsazování nových úřednických sil bez kontroly veřejnosti. Ustavní výbor tuto tendenci prohlásil beze všeho za dobrou a jasnou. I my chceme, rozumí se, zamezovati, aby se nezahnizdovalo v naší nové republice něco podobného, co jsme viděli v Rakousku a co vidíme také v jiných státech, že totiž nebyly povolávány vždy nejlepší síly na úřednická místa. Jedná se jen o to, zda-li prostředek, kterého si přejí navrhovatelé, skutečně také jest jediným, jímž možno docíliti toho výsledku. V tom ohledu měl ústavní výbor jisté obavy. Tyto obavy týkají se především pojmu konkursu. Konkursem rozumíme takové obsazování míst, že mohou býti konkurenty jen ti, kdož v určité lhůtě se o nějaké místo ucházejí, z čehož plyne, že ten, kdo se nebude v té lhůtě ucházeti, jest vyloučen z kompetování, i kdyby byl sebe lepší silou.

Avšak i kdyby toho nebylo, měl ústavní výbor přece jisté obavy, zda-li se hodí obsazování konkursem pro všechny případy. Obsazují se přece místa nejrůznější, od oficiála do státního tajemníka, od sluhy až do universitního profesora atd. Někdy jistě by nebylo vhodno vypisovati konkurs v takovém případě, když jest okruh kompetentů předem znám. Nepopírám, že jest naprosto nutno, aby byl způsob obsazování změněn. Ale to, pánové, nemůže se státi pouhou resolucí, poněvadž nemůžeme vládu vyzývati resolucí, aby užívala jistého způsobu při obsazování míst, který se po případě příčí platným předpisům právním. Uvádím jen jako příklad zákon, na kterém jsme se nedávno usnesli, totiž zákon o zřízení university v Brně. V tomto zákoně bylo řečeno, že se má zříditi jistá komise, která má navrhnouti vládě kandidáty profesur. Tato komise je navrhne a vláda je bude jmenovati nebo ne, dle toho, jak se akkomoduje návrhu komise. Kdybychom nyní resolucí vyzvali vládu, aby všecka místa obsazovala veřejným konkursem, vyzvali bychom ji, aby nedbala onoho zákona, na kterém jsme se usnesli nedávno. Myslím, že není podnět panů navrhovatelů tak zralý, abychom jej pouhou resolucí odbyli, ač na druhé straně se neuzavíráme tomu, že celá tato instituce právní není dostatečně upravena a nevyhovuje všem moderním požadavkům. Proto se ústavní výbor usnesl, doporučiti Národnímu shromáždění resoluci, která žádá na vládě povšechně, aby šetřila při ustanovování státních úředníků zásad veřejnosti, to znamená, že má býti postupováno tak, aby při všech těchto obsazováních byla zásada veřejnosti co nejvíce chráněna za tím účelem, aby se mohli všichni kompetenti o tom dověděti.

Dále mluví návrh p. kolegy Němce a soudr. o tom, že mají býti všecka místa obsazována odborníky. To jest postulát, který jest tak samozřejmý, že nemusím o něm široce pojednávati. Rozumí se samo sebou, že nebudeme obsazovati místa lidmi, kteří nejsou odborně schopni, aby vykonávali práce, které jim připadnou jejich úřadem. Proto jsme do navrhované resoluce tuto samozřejmost nepojali, ale tím ovšem nechtěli tvrditi, že by vláda měla obsazovati místa neodborníky. Jest arciť otázkou, co dlužno rozuměti pojmem odborníka vzhledem k úřední funkci. O tom se zde šířiti nebudu a postačí snad Národnímu shromáždění a pánům navrhovatelům, když všeobecně prohlásím, že se s nimi shoduji v tom, že všecka místa mají býti obsazována odborníky, t. j. lidmi, věci znalými.

Proto navrhuje ustavní odbor tuto resoluci:

"Vláda se vyzývá, aby při obsazování úřednických míst dbala, hledíc k zvlášní povaze jednotlivých případů, co nejvíce zásady veřejnosti proto, aby všichni schopní kandidáti mohli se o dotčená místa ucházeti." Myslím, že touto resolucí jsme vyhověli intencím pánů navrhovatelů, a proto prosím, aby tato resoluce byla slavným Národním shromážděním přijata.

Předseda (zvoní): K tomuto předmětu denního pořádku byly mně podány tyto dva resoluční návrhy:

Resoluce člena Národního shromáždění V. Dyka a soudr.

"Vládě se ukládá, aby - vzhledem k pochybnostem veřejně projevovaným o kvalifikaci úředníků jednotlivých ministerstev - sdělila s Národním shromážděním jména úředníků dosud jmenovaných, jejich odbornou kvalifikaci a způsob obsazení. Jestliže nebylo dbáno v některém případě postupu obsazení veřejnou soutěží, buďtež sděleny věcné důvody, proč se tak nestalo."

Resoluční návrh jest podepsán dostatečným počtem členů Národního shromáždění a jest předmětem jednání.

Další resoluční návrh byl podán členem Národního shromáždění drem B. Němcem a soudr. a zní:

"Vládě se ukládá, aby v době co nejkratší předložila osnovu zákona, jímž se zabezpečí veřejná kontrola obsazování míst ve veřejných úřadech, a to tak, aby se mohli všichni schopní odborníci ucházeti a aby se o obsazování dozvěděla co nejširší veřejnost."

Také tento resoluční návrh jest podepsán dostatečným počtem členů Národního shromáždění a jest předmětem jednání.

K slovu dále není nikdo přihlášen. Debata jest skončena. Uděluji závěrečné slovo panu zpravodaji.

Zpravodaj posl. dr. Weyr: Prohlašuji tímto, že navrhuji, aby tyto resoluce byly přiděleny ústavnímu výboru k projednání.

Předseda (zvoní): Přistoupíme k hlasování. Prosím pány, by zaujali svá místa.

Resoluci navrženou výborem přečetl již pan zpravodaj, tedy ji nepotřebujeme snad znovu čísti. Žádám pány, kteří souhlasí s resolucí navrženou výborem a doporučenou zpravodajem, by povstali se svého místa. (Děje se.) To jest většina. Resoluce je přijata.

Kdo souhlasí s návrhem pana zpravodaje, aby obě resoluce, které jsem přečetl, a sice pana dra B. Němce a Vikt. Dyka, byly odkázány výboru ústavnímu, prosím, by povstal se svého místa. (Děje se.) To jest většina. Jest usneseno ve smyslu tohoto návrhu.

Tím jest tento odstavec denního pořádku vyčerpán a přistoupíme k odstavci dalšímu, jímž jest

3. zpráva právního výboru o návrhu zákona na reformu manželského práva, (tisk 298).

Zpravodajem jest pan dr. Bouček. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Bouček: Slavné Národní shromáždění! Právní výbor se většinou hlasů usnesl, navrhnouti, aby osnova vrácena byla výboru, by vláda k ní mohla zaujmouti stanovisko.

Předseda: K slovu není dále nikdo přihlášen. Debata jest skončena. Žádám pány, by zaujali svá místa, poněvadž přistoupíme k hlasování. (Zvoní.)

Slyšeli jste návrh, přednesený právě panem zpravodajem, dle něhož se právní výbor usnesl, že má býti navrženo Národnímu shromáždění, aby osnova vrácena byla výboru, by vláda mohla ke zprávě zaujmouti stanovisko.

Kdo souhlasí s tímto návrhem, prosím, by povstal se svého místa. (Děje se.) To jest většina. Návrh jest přijat.

Tím jest tento odstavec denního pořádku vyčerpán.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP