Pánové, bylo by bláhovostí,
kdyby se někdo domníval, že až bude mírová
konference hotova a mír podepsán, že v Čechách
bude mír. My si ho přejem všichni jak jsme
zde, všechny kluby a strany, ale to bychom musili vyříznout
tu naši republiku z mapy Evropy a přeložiti ji
jinam; pokud hraničíme s tím velikým
německým mořem, není možno, aby
zde byl klid, jaký by byl kýžený. Tady
jest boj nutným, jako jest boj v přírodě
všude, boj dále a veliký a běda nám,
jestli se zřekneme těch momentů, které
při našem malém počtu dává
nám ta okolnost, že jsme spoluvítězi;
jakmile se toho zřekneme, běda nám i našim
potomkům. Němcům se nesmí věřiti,
nejsou hodni víry od glejtu Husova až do neutrality
Belgie, vše, co bylo, jest porušování
slova.
V otázce, která se
projednává, pánové, třeba říci
Němcům, že vídeňská vláda
nesprávně po desítiletí hýčkala
universitu německou v Praze, že ten zákon o
rozdělení universit byl bezprávně
proveden na úkor náš. Takovým konáním
příkoří se nezískává
pro nikoho právo a, jestliže si naříkají,
že je chceme utiskovati revisí toho zákona,
není to pravda. My chceme pouze napraviti křivdy,
které se na nás spáchaly a na to máme
nejen právo, ale to jsme povinni sobě a celému
národu. (Výborně! Dlouhotrvající
potlesk.)
Předseda:
Dávám slovo dalšímu řečníku
v řečnickém seznamu zapsanému, p.
prof. dr. Syllabovi.
Posl. prof. dr. Syllaba: Slavné
Národní shromáždění!
Po skvělých a pádných
vývodech obou pánů řečníků
jest můj úkol jednak zlehčen, jednak ztížen.
Zlehčen tím, že oba pánové vyčerpali
hlavní část důkazového materiálu,
znesnadněn tím, že mi bude nesnadno, dosíci
výše jejich řečnického effektu.
Úvodem zavedu Vaše mysli v myšlenkovou oasu.
Rozvoj praktických věd lékařských
se podstatně urychlil teprve tehdy, když na praktických
školách lékařských bylo zavedeno
vyučování klinické. Až do té
doby se mladí medikové zaučovali medicině
hlavně theoreticky: četbou vybraných starých
knih, řeckých a latinských, praxe se pak
omezovala na pitvu.
Teprve na přelomu 17. a 18.
věku slavný holandský lékař
Heřman Boerhaave začal vyučovati medicině
jinak. Postavil se se svými žáky přímo
k lůžku nemocného člověka a učil
je dívati se na nemocného, pozorovati celkový
stav, teplotu tělesnou, tep, dech, a pozorováním
stanoviti odchylky od stavu normálního. Vyšetřování
lékařské se přestalo omezovati na
četbu starých knih a pitvu a přešlo
přímo do nemocnic k lůžku nemocných
lidí na kliniky a stalo se klinickým. Přímý
styk mezi učitelem a žákem, mezi žákem
a nemocným člověkem stal se základem
a ideálem lékařského vyučovaní,
ideálem Boerhaavovým a jím zůstává
po všechny časy.
Kdo z Vás by se byl podíval
na počátku zimního semestru do našich
klinických poslucháren, kdy po převratu se
naši medikové začali vraceti zpět k
svým studiím, byl by se snadno přesvědčil,
že nic nebylo tak daleko Boerhaavovu klinickému ideálnímu
vyučování, jako vyučování
na našich klinikách. Budiž mi dovolena ta neskromnost,
přednésti zde nejprve své vlastní
zkušenosti. Máme v tomto semestru zapsáno ve
své koleji přes 220 posluchačů. Mým
učitelským úkolem jest, zaučiti tyto
posluchače lékařskému poklepu a poslechu
a tím je uvésti ve vlastní klinické
studium. Ale jak seznámiti se všemi jemnými
rozdíly zvuku poklepového posluchače, kteří
sedí v zadu na posledních lavicích a kteří
stojí, tísníce se, v pozadí sálu,
kam ani za úplného ticha zvuk poklepový nedoléhá,
tím méně jeho rozdíly? Jak demonstrovati
každému posluchači jednotlivé odchylky
zvuku poslechového, které se může naučiti
znáti jen přímým odposloucháním
lidského těla, a to tím méně,
když humánní šetrnost káže,
aby počet těch, kdož vyšetřují
po sobě na jednom těle, nebyl velký? Přirozeně
tu ostatní posluchačstvo vyjde na prázdno.
Stejná svízel jest
na všech ostatních klinikách českých,
ať interních, ať externích. Jděte
na kliniku prof. Thomayera, prof. Dejla, prof. Kukuly, prof. Šambergra,
prof. Piťhy, kteří všichni mají
zapsáno v tomto semestru půltřetího
sta, tři sta až přes tři sta posluchačů,
a uvidíte všudy tytéž poměry! Za
takového stavu věcí ideál Boerhaavova
klinického vyučování nemůže
býti uskutečňován. Valná část
posluchačů se znudí, přestává
choditi do přednášek a úroveň
lékařského vzdělání
v širších vrstvách dorostu klesá.
Jest možno, že němečtí
kliničtí profesoři mohli by pronášeti
tytéž stesky, ale jistě s důvody daleko
méně opodstatněnými. Jim se učí
jistě mnohem snáze než nám; a právě
tento nepoměr byl hlavním důvodem k návrhu
zákona, který jest, páni poslanci, před
vámi.
Jsem přesvědčen,
že o vysokoškolské požadavky našich
Němců bude v našem státě náležitě
postaráno, ale jsem neméně přesvědčen
o oprávněnosti nároků, tlumočených
návrhem zákona Marešova a opřených
o nynější nerovnoprávný stav
české a německé university pražské.
Dovolte, abych vám přednesl
některá čísla. Počet posluchačů
na fakultách lékařských v posledním
školním mírovém roce - roku 1913/14
- byl tento: Na české 1100 bez jednoho, na německé
740, tedy o třetinu méně. V tomto semestru
jest počet mediků na české fakultě
1860, na německé 817, tedy ani ne polovina. Přirozeně
v tomto poměru jest také nával mediků
na kliniky německé mnohem menší než
na kliniky české.
Při tom počet profesorů
a docentů na německé fakultě lékařské
je sice o 2 menší, tedy 70 proti našim 72, ale
počet všech učitelů, profesorů
a docentů některých důležitých
praktických odvětví, jako na příklad
ve vnitřním lékařství nebo
chirurgii, jest naopak menší než na německé.
Všech učitelů vnitřního lékařství
jest na české fakultě 12, na německé
14; počet všech učitelů-chirurgů
na české fakultě jest 6, a německé
8. Pro vyučování ve vnitřním
lékařství jest při I. interní
klinice německé zřízena ještě
třetí klinika, přípravná, klinika
i propaedeutická, které my jsme se na naší
universitě po všechna léta domáhali,
ale marně.
Ale němečtí
profesoři, pokud působí ve všeobecné
nemocnici, mají ještě jiné zvláštní
postavení. Hlavní kontingent nemocných ve
všeobecné nemocnici pražské jest, jak
přirozeno, národnosti české, mnohem
méně jest jich národnosti německé.
Rozdělovaní těchto nemocných po jednotlivých
klinikách se děje v určitém turnu
podle zásad parity, a to tak, že na př. každá
z interních 4 klinik, ať česká, ať
německá, má příjem každého
čtvrtého dne; tedy příděl nemocných
jest úplně stejný, a při tom na německé
kliniky se dostávají nejen nemocní národnosti
německé, kterých jest, jak pochopitelno,
zcela málo, ale také, a to hlavně nemocní
národnosti české. Jsou tedy nuceni býti
učebným materiálem pro německé
profesory a německé studenty, kteří
jim často nerozumějí, a, jak snadno pochopitelno,
do podstaty jejich stesků vniknouti nedovedou a nemohou.
Tedy při mnohem menším
počtu posluchačů mají Němci
stejný počet ústavů, stejný,
ba v některých důležitých praktických
oborech dokonce větší počet učitelů
a stejný počet nemocných.
Také v theoretických
oborech jsou na tom Němci lépe než my. Theoretické
ústavy lékařské jsou postaveny v budovách
samostatných a mají namnoze takový nadbytek
místa, že na př. ve fysiologickém ústavu
německém byla za čas války umístěna
na návrh přednostův při nepřerušeném
vyučovaní fysiologii vojenská nemocnice,
filiálka záložní nemocnice č.
3. Některé theoretické ústavy německé
byly vybudovány v posledních letech před
válkou co nejmoderněji, kdežto se našim
ústavům, kterých je stěsnáno
15 v jedné mizerné činžácké
budově, nedostává ani nejnutnějších
opatření hygienických (na př. klosetů
pro posluchačky, které činí čtvrtinu
všeho posluchačstva). Z klinik první lékařská
klinika německá je zařízena s takovým
přepychem, že marně bychom něčeho
podobného hledali na fakultě naší.
Do tohoto urážejícího
provisoria byla česká lékařská
fakulta vestrčena alternativou, kterou jí dal svého
času místodržitel Kraus, řka,
buď fakulta přijme to, co jí vláda nabízí,
nebo že jí nebude. Provisorium toto stále jsouc
zhoršováno, trvá již přes 35 let
a jeho účelem bylo zničiti české*
učení lékařské. Při
jiné příležitosti jsem hovořil
o tom, jak celá generace, ke které patřím,
byla ve svých vědeckých aspiracích,
ve svém vědeckém rozvoji poškozována
a odstrkována na vedlejší kolej. Těžko
bylo, pánové, na české fakultě
lékařské zachovati si lásku k vědě
a snahu vědeckou, těžko bylo vyučovati
a těžko bylo se také medicině učiti.
Naši medikové stěží se dostávali
k pitvě a k tomu, aby náležitě poznali
skladbu lidského těla, ve všech posluchárnách,
v laboratořích, u mikroskopů jest jim zápasiti
o místo a v pravém slova smyslu chytati praktické
vědomosti. Na klinikách nebylo jim možno dostati
se k tomu, aby mohli popatřiti z blízka na nemocného,
a tím méně, aby jej mohli vyšetřovati.
Pro naše mladé, z vojny právě se vracející
lékaře není dosti místa ve všeobecné
nemocnici; jsou nuceni domáhati se toho, aby byli přiděleni
nemocnicím venkovským, čímž jsou
připraveni o styk s kulturou velkého města,
pro úroveň mladého člověka
jistě nezbytný a blahodárný.
Tíseň, která
na vysoké učení české doléhala
vždycky, ale která při tom návalu posluchačů,
jaký je teď, doléhá na ně dvojnásobně,
je jistě pro všechny členy vysokého
učení tohoto stísňující,
ale nejtrapnější jest pro českou fakultu
lékařskou, neboť nedostatky výchovy
nejsou na žádné fakultě tak pociťovány
a nemají takových vážných následků,
jako na fakultě lékařské. Neboť
čím zanedbanější je výchova
zde, tím méně vzdělaní lékaři
vycházejí do praxe a tím více je ohroženo
fundamentum primum reipublicae: zdravotní služba a
veškerá péče o zdraví lidu v
tomto státě. (Výborně!) Jest
za těchto okolností nespravedlivo, žádáme-li
zákonem Marešovým, aby nesrovnalosti, o kterých
zde hovořil p. referent prof. Mareš nebo kol. Srdínko,
byly vyrovnány? Jest nespravedlivo, chceme-li, aby pražské
universitní ústavy byly rozděleny mezi obě
university v poměru k počtu posluchačů,
příslušných k některé
obci československého státu? Je nespravedlivo,
aby český medik měl na lékařském
učení pražském tolik volnosti a příležitosti
ku vzdělání, jako jí má medik
německý? Kdybychom tuto otázku s náležitými
doklady položili nějakému nepředpojatému
cizinci, kdybychom jej zavedli do našich poslucháren
a do poslucháren německých, a kdybychom mu
demonstrovali, jak se učí u nás a jak se
učí na německých klinikách,
není jistě pochyby, jak by zněla jeho odpověď.
Ale Němci jsou národem, který má jinou
mentalitu nežli kterýkoliv jiný národ
na světě; podle odpovědi, kterou - jak jste
slyšeli od pana referenta - dal akademický senát
pražské německé university, i pražský
německý tisk, jsou požadavky zákona
Marešova nespravedlivé, ba podle nejmenovaného
universitního profesora v "Prager Tagblattu"
jsou dokonce loupeží. Neboť Němci řád,
zavedený v poměru obou pražských universit
od rakouské, nám nepřátelské
vlády na jejich prospěch a na náš neprospěch,
prohlásili za definitivní a nedotknutelné
právo a za svou državu.
Německé právo
vycházelo vždy z pojmu moci, a německá
spravedlnost byla vždy jiná nežli spravedlnost
všelidská. V projevech a odpovědích
pražských Němců na zákon Marešův
shledáváme týž duch, který ze
všech německých projevů, jichž
značnou část jsme mohli poznati z řeči
dra Srdínka, jsme poznali v celé jeho podstatě
i ve všech jeho intencích za války až
příliš dobře.
Nečekám, že by
se způsob německé mentality mohl změniti
na ráz, přes noc. Lze čekat, že se změní
aspoň v příští generaci, lze
čekat, že se uskuteční krásná
věta švýcarského badatele de Candollea,
kterou v díle, napsaném francouzsky r. 1873, tedy
2 leta po válce německo-francouzské, parafrasoval
myšlenkové změny, kterými jsou provázeny
velké události dějinné, na př.
revoluce francouzská, sjednocení Německa?
Dovolte, abych zde, na konec svého výkladu, citoval
příslušný odstavec, jak se přesvědčíte,
aktuálnější nežli jindy a pravý
pendant k citátům, které předvedl
p. prof. Srdínko: "Směšnost snah jedné
generace překvapuje osoby, které k nim mají
odstup aspoň několika let. Ale hluboké a
trvalé změny myšlenkové se dějí
jinak (t. j. nikoliv za několik málo let). Vyplývají
z úvah těch lidí, kteří byli
ještě dětmi při sběhu
velkých událostí dějinných.
Ve Francii Voltairiáni, kteří nezhynuli na
popravišti r. 1793, zůstali Voltairiány až
do konce života. V Německu sentimentální
společnost XVIII. věku přetrvala neštěstí
vlasti. Teprve synové a vnuci měli jiné myšlenky
a rostli pod jiným vlivem než Schillerovým
a Goethovým. Jaký bude za 40 let (t. j. od r. 1873,
tedy r. 1913) účinek rostoucí jednoty německé,
jeho duševní síly, mravní i vojenské,
jaký bude účinek změny v úsudku
sousedních národů, z nichž jedni začínají
Německu lichotiti, jiní se ho báti a je proklínati,
toť velmi těžko předvídati."
Naše doba dala již odpověď
na duchaplné tyto vývody de Candolleovy. Za 40 let
po vojně německo-francouzské, tedy r. 1913
stáli jsme před světovou vojnou. Z těch,
kdož za vojny německo-francouzské byli ještě
dětmi, vyrostli v Německu hlasatelé theorie
o "vyvoleném národu", v sousedních
zemích bojovníci za svobodu všech národů,
velikých i malých. Příští
doba ukáže, zda ve smyslu úvah de Candolleových
z dnešních dětí německého
národa vyrostou jiní lidé než dnešní
Němci, s jinou mentalitou a s jiným myšlenkovým
obzorem. Lze to čekati? Tato otázka se znovu a znovu
vrací člověku přemýšlejícímu.
Rád by pronikl tmou příštích
dob, rád by znal odpověď. Neboť její
význam jest osudově vážný. Na
této odpovědi závisí klid a mír
této země, klid a mír celého světa.
(Výborně! Potlesk. Řečníku
se blahopřeje.)
Předseda
(zvoní): Dalším řečníkem
je pan prof. Krejčí. Uděluji mu slovo.
Posl. prof. dr. Fr. Krejčí:
Vážené shromáždění!
Dovolte, abych, ačkoli již
dosti toho bylo řečeno, jako podavatel jednoho z
těch návrhů, o kterých se jedná
ve zprávě školského výboru, směl
objasniti, proč s mým návrhem bylo naloženo
tak, jak je udáno ve zprávě, a zároveň
proč nepřipojuji se k návrhu zpravodajem
doporučenému. Můj návrh vyplynul z
týchž motivů, jako návrh, o němž
jednáme, a při různosti konečného
závěru směřuje k témuž
cíli: nikoliv sáhati Němcům na to,
co jim po právu náleží, aniž zkracovati
je v jejich oprávněných nárocích
s nějakým gestem vítěze, nýbrž
napraviti křivdu, která se stala českému
národu s jeho universitou. Napraviti křivdu jest
prvním příkazem vyrovnávací
spravedlnosti. Bez nápravy křivdy jest heslo"Suum
cuique tribuere", které dr. Rauchberg v "Bohemii"
nedávno právě u příležitosti
diskuse o zákoně universitním pokládá
za " undässliches Merkmal der Rechtschaffenhein"
nesplnitelné. Právo sebeurčení, nedoplní-li
se právem restituce, nápravy křivdy, znehodnocuje
se ve svém významu mravním. Proti požadavku:
napraviti křivdu, pozbývá ta "Besitzstandtheorie",
se kterou tak dobře dovedou manipulovati držitelé
moci a výsad na obranu svého nadpráví,
veškerého oprávnění. Žádné
právo v žádném oboru, jehož předpokladem
je křivda, nemůže býti zváno
"wohlerworben." Napraviti křivdu, jest požadavek
plynoucí z práva přirozeného a na
tom právu stojí vše, co bylo od nás
podniknuto na dobytí samostatnosti. Do něho náleží
i právo revoluce a na něm musíme státi
také při vybudování svého státu
a při řešení všech problémů,
týkajících se našeho poměru k
jiným národům. A všechno historické,
nacionální a státní a Bůh ví
jaké právo, které nejen naši krajané
němečtí vykřikovali a na odiv stavěli
k odůvodnění svých nároků,
ačkoliv se jimi přece nedali nikdy vázati,
dokud jim nebylo ku prospěchu, všechno takové
právo, pokud se nedá redukovati na právo
přirozené, musíme zamítnouti pro sebe
i pro jiné. Neboť jen přirozené právo,
to, které vyplývá z principu mravního,
platí pro všechny lidi a jen na jeho základě
možno uskutečniti ideál humanity. Tím
jest dáno s etickým posvěcením také
naše stanovisko k otázce universitní. Stala-li
se křivda, musí býti napravena nikoliv pácháním
křivdy jiné, nýbrž podle práva
a spravedlnosti. Z historického vývoje, jak jest
s náležitou důkladností vylíčen
ve zprávě, vysvítá a nedá se
to ničím vykličkovati, že pražská
universita byla Karlem IV. založena pro Čechy a že,
pokud chceme mluviti o historických nárocích,
náležela národu českému, třeba
že na ní během času nabyla převahy
němčina a třeba že si na ni Němci
osobovali výlučné právo.
Historický vývoj činí
pochopitelným, jak a že Němci dostali universitu
ve svou moc, ale také jest z něho patrno, že
tento proces šel v příčinné souvislosti
se vším, co bylo podnikáno na ponížení,
zdeptání a vyhlazení přímo
národa českého, jakožto národa
kacířů. Změny s universitou a na universitě
"Karlově" se stavší jsou této
vyhlazovací snahy výsledkem, aneb, řekněme,
exponentem, udavatelem. Jestliže touto vyhlazovací
snahou stala se v předešlých staletích
národu českému do nebe volající
křivda, jestliže to pobělohorské vládnutí
Habsburků v Čechách pod heslem: "Vae
victis"! - jest dosud nesmířený černý
hřích proti lidskosti, jest také všechno,
co se v souvislosti s tím na universitě stalo na
úkor Čechů, tím samým křivdou
na národu českém páchanou. Páchala
se dříve snad někdy nevědomky, nebo
můžeme říci, že páchala
se někdy docela bona fide. Když se však Češi
probudili k politickému sebevědomí, bylo
to již jen vědomé páchání
křivdy, pokud to odporovalo přirozenému právu
národa českého. Historický vývoj
naší university jest takový, že je přirozeno
a pochopitelno, že i Češi i Němci mohli
si činiti nároky na universitu. Bez právnických
formulí řečeno: Češi mohli žádati,
aby jim byla universita vrácena, - Němci zase mohli
se odvolávati na to, že jest universita jejich majetek,
nabytý zákonitou cestou vývoje čili
jak říkají, že mají "Erworbenes
Recht" na ni.
Formulí pro vyrovnání
tohoto sporu mravně, národnostně, historicky,
vývojově a konečně - což všechno
zahrnuje - politicky jedině možnou je: veskrzný
utrakvismus řeči i národnosti, úplná
parita na téže universitě. Ať se již
stalo co stalo, tímto způsobem, utrakvismem mohlo
býti všechno vyrovnáno. Víme také,
že v tomto směru vývoj šel.
Češi od r. 1848 o takové
řešení sporu a takové uspokojení
svého přirozeného práva nepřestávali
usilovati, ale Němci se tomu bránili; tudíž
všechno, co v tomto směru činili, bylo a jest
křivdou.
Křivdou bylo, když Němci
reklamovali universitu pro sebe a když považovali zřízení
české za věc vyrovnání, za
kompensační objekt, za který zase oni měli
něco obdržeti. To jest stanovisko neethické,
neboť - nehledě k našim nárokům
na stávající universitu - má každý
národ přirozené právo na všechen
politický i kulturní vývoj, kteréžto
právo nezávisí na rozhodnutí a milosti
národa jiného. Stát má povinnost,
tyto podmínky opatřiti. Němci toto právo
popírali a dožili jsme se také toho - můžeme
říci - kulturního skandálu, že
říšští němečtí
profesoři universitní protestovali proti zřízení
české university, tak jako později proti
zřízení druhé university na Moravě,
jakoby jim se tím stalo něco na úkor.