A třetí sloup: my jsme
republika, my představujeme svrchovanost lidu. To příčí
se učení církve, která popírá
svrchovanost lidu, popírá větu, že všechna
moc pochází z lidu, popírá liberalismus
atd. Doklad o tom máme opět tento: Když v Belgii
v r. 1870 zvítězila klerikální strana,
tu na první hostině arcibiskup malinský,
primas Belgie, pronášel zdravici především
papeži a na druhém místě belgickému
králi. A v Německu, když ponejprv do centra
bylo zvoleno 58 poslanců katolických v r. 1871,
tehdy toto katolické centrum odepřelo hlasovati
pro adresu císaři Vilému I., poněvadž
v té adrese byla stať, v níž se pravilo,
že Německo se nebude míchat do poměrů
jiných států. Poněvadž tehdy
katolíci němečtí si přáli,
aby Německo zvedlo boj proti Italii pro obnovení
papežského státu, hlasovali proti adrese německého
lidu. Oni chtěli zahraniční zápletku.
A ostatně myslím, že jen smrt konopištského
pána uchránila nás od okamžiku, kdy
bychom byli také vyhlásili válku Italii,
poněvadž ideálem jeho bylo obnovení
papežského státu.
Jak ve všech věcech národnostních
může biskup a arcibiskup státi proti svému
národu, viděli jsme v Čechách a ještě
více to vidíme na Slovensku. Na veliký pátek
loňského roku primas uherského království
Csernoch vydal pastýřský list. Důvodem
k tomuto pastýřskému listu bylo heslo tehdejšího
ministra spravedlnosti Vaszonyiho. Ten chtěl totiž
postátnit uherské školství. Primas Csernoch
odpověděl v pastýřském listu:
Vy pracujete do rukou lidem, kteří se brání
pomaďarštění národů uherských.
Jeho argumentace je taková doslovně: "Kdo chce
učiniti ze všech národů Uhry obývajících
pravé maďarské vlastence, ten musí míti
na zřeteli hlavně mravnost, (Hlas: Maďarskou!
Veselost.) a ta se pěstuje v našich katolických
školách. Kdo by útočil proti nim a dokonce
je odstraňoval, pozbyl by podpory všech těch
činitelů, kteří budují vlastenectví
na hlubokém morálním základě
našeho státu samého, neboť daleko spíše
může pro maďarisaci bojovati v katolických
školách kněz, než to bude možno obyčejnému
státnímu učiteli. Kněz má všude
přístup, kněz dovede mluviti do srdcí,
dovede přesvědčiti neoblomně; kdo
se v tomto směru může knězi vyrovnati?
My katolíci maďarští můžeme
směle a hrdě tvrditi, že maďarské
školství nezůstalo nikdy pozadu v rozšiřování
maďarštiny za státem, ano můžeme
říci, že v té věci jej vysoko
předčilo."
Csernoch sám je rodem Slovák
ze Skalice, jeho rodiče a příbuzní
neumějí maďarsky, domnívám se
dokonce, že tento Csernoch je kmotrem našeho kolegy
Blaha. (Hlas: Rodina skalická!) Podle našeho
pojmu občanského, kdo se vědomě odnárodní,
jest mravní lump. (Hlas: Výborně! Dr.
Bouček: Jak církev udělá takového
lumpa arcibiskupem?) Bohužel maďarská inteligence
proto tak špatně pochodila v této válce
a hrozilo jí nebezpečí i bez války,
že se z největší části skládá
z takových mravních lumpů. Nás ovšem
zajímá jen to, kterak církev může
vstupovati do služeb protinárodních svými
biskupy, jichž ovšem duchovenstvo opětně
jest povinno poslouchati.
Velectěné Národní
shromáždění! Domnívám
se, že tedy ti naši katolíci, kteří
jsou organisováni politicky, musí v této
chvíli sloužiti dvěma pánům,
republice a papeži, a to, jak známo, v písmě
svatém je řečeno, že dvěma pánům
nelze sloužiti. Říká se někdy,
že dvěma paním lze, ale já ani tomu
nevěřím. (Hlas: Těžko! Dlouho
ne! Veselost.)
Ale snad se řekne, přátelé,
- a já si tu námitku dávám - že
naši političtí katolíci složili
slib republice a že nesmíme jich podezřívati,
že by chtěli slib rušit. Já tak důvěřivý
nejsem, neboť se domnívám, že není
prostě vždy v jejich moci, aby sloužili republice.
Viděl jsem přísahati několik pánů
z katolické strany 13. dubna 1918 v representačním
domě a vím, že i po této přísaze
jejich časopisy psaly a štvaly proti této přísaze
a proti všemu, co bylo naším národním
programem. Proto jsem nebyl mezi těmi, kteří
v Národním výboru dne 29. září
1918 tleskali, když mluvčí katolické
strany prohlašoval, že místo katolické
strany jest tam, kde je místo celého národa.
Pánové z této strany nesmějí
se horšiti, když Národnímu shromáždění
připomenu bajku o Palomarově ohlávce. Je
to sice z velké minulosti národa Českého,
ale přece jen je to pro nás vždy bolestné
a poučné.
Bylo to v době, kdy ani po
5 výpravách křížových
západní Evropa, král a papež nemohli
Husitů zdolati. Proto se odhodlalo Basilejské koncilium,
s Čechy vyjednávati. Ale jak vyjednávati.
Auditor Palomar vyřkl zásadu, na které se
bude jednání s Čechy díti a vyslovil
ji tak: "S Čechy se musí jednati pěkně
jako s koněm anebo s mezkem, když se krotí,
pokud se mu nepřehodí ohlávka; nebo teprve
potom se přiváže k jeslím. A rovněž
tak se stane Čechům, kteří nechtějí
do ovčince, až jen přijmou jednotu s církví."
To jest příklad z minulosti dávné,
ale příklad z politiky nedávné máme
na př. na Boulangerovi ve Francii. Papežská
stolice od počátku republiky francouzské
chovala se k republice nepřátelsky, z tradice nepřátelsky
a katolické organisace francouzské dělaly
nepřetržitě podkopy pod republiku francouzskou,
až do r. 1879. Z té doby, jak známo, pochází
okřídlené slovo Gambettovo: "katolicismus
- toť náš nepřítel," neboť
biskupové vháněli republiku francouzskou
do boje s Italií, domnívajíce se, že
když by byl restaurován papež v Římě,
bude také restaurován ve Francii král. A
hrabě Chambord již tehdy oblékal se v háv
královský.
Ještě r. 1883 president
francouzské republiky Grévy musil ironicky odbývati
Lva XIII., který si naříkal na proticírkevní
smýšlení ve Francii. Grévy mu odpověděl:
"V tomto trapném konfliktu protivných vášní
mohu na neštěstí jen velmi málo působiti
na nepřátele církve. Vaše Svatost má
však veliký vliv na nepřátele republiky."
Známo, že dobrodružný generál vyhlédnut
byl od církve a od šlechtických kruhů
k tomu, aby vyhodil republiku do povětří
a na to mu bylo věnováno mnoho milionů peněz.
Teprve, když jeho akce se r. 1889 shroutila a když Boulanger
skončil sebevraždou, papež odhodlal se uznati
republiku. K tomu pobídl 5 francouzských kardinálů,
kteří vydali prohlášení: "Prohlašujeme
v souhlase s učením svaté stolice i s katolickou
tradicí, že nečiníme žádné
oposice vládní formě, kterou si dala Francie."
Velectění přátelé,
jest v tom zvláštní fatalismus církevní;
když nemohla tu republiku odstraniti, přistoupila
na mínění, že ji Bůh chce, a
pak ji uznala. (Veselost.)
Ještě dvě poznámky,
přátelé. Pravilo se v této debatě
s několika stran, že s § 303. počíná
se kulturní boj. Myslím, že po výkladech,
které jsem učinil, je to přirozené.
Kdykoliv se vyskytují činitelé protikulturní,
tam živý moderní člověk všude
povede kulturní boj. Zajímavo jest, že také
kulturní boj německý vznikl z takového
paragrafu proti kazatelnám a že to nebyli protestanti,
kteří milovali i takový kazatelský
paragraf, nýbrž že návrh vyšel z
katolického Bavorska. Katolické Bavorsko ve spolkové
vládě podalo návrh proti kazatelnám.
Jestli by nás ještě něco z toho tehdejšího
německého kulturního boje mohlo zajímati,
tedy je to sjezd biskupů katolických ve Fuldě,
který prohlásil, že státní zákony
nejsou závazny, příčí-li se
zákonům božským. Na to bych já,
přátelé, přistoupiti mohl a nepochybuji,
i Vy všichni, jen kdyby nebylo pravda, že se tu stotožňuje
Bůh s papežem. (Souhlas.) Světový
názor katolické církve vůbec jest
protikulturní a zejména názor politický
této organisace církevní. A proto právě
tento názor politický musí nás zajímati
a musíme si býti opět vědomi, v jakém
rozsahu a v jaké síle tato moc církve katolické
se udržuje, ať již v theorii, poněvadž
ona čeká moc svou zase takovou, jako měla
před reformací, a až by té moci dosáhla,
uplatnila by všechna svá pravidla a nařízení
a učení, kterých nikdy neodvolala.
Politický názor církve
byl stále formulován od dob, kdy obnoven byl řád
jezuitský, zejména v pověstném Syllabu
papeže Pia IX. z roku 1864, jenž obsahuje snůšku
80 bludů, které církev zatracuje. Tento Syllabus
jest doplněk, řekl bych, k římskému
katechismu aneb výklad o podrobnostech, a my musíme
si toho Syllabu všímati, poněvadž musíme
si toho býti vědomi, jaká nařízení
církevní stojí proti nám, jaká
pravidla, jaký duch a jaký obsah jest těch
pravidel. Rozumí se, pánové, že nebudu
v Národním shromáždění
všech 80 paragrafů citovati, nýbrž jen
ty, které se týkají právě politického
smýšlení, ducha zákonů, moci
státu a poměru církve ke státu.
Paragraf 15. praví: "Budiž
proklet, kdo tvrdí, že jest každému člověku
svobodno, aby přijal a vyznával to náboženství,
které podle osvícení svého rozumu
pokládá za pravé."
§ 20. "Budiž proklet,
kdo tvrdí, že církevní moc nesmí
svou autoritu vykonávat bez dovolení a souhlasu
státní moci."
§ 24. "Budiž proklet,
kdo tvrdí, že církev nemá moci, užíti
prostředků násilných, a že vůbec
nemá žádné přímé
nebo nepřímé dočasné moci."
§ 39. "Budiž proklet,
kdo tvrdí, že stát má jako zřídlo
a pramen všech práv docela neobmezené právo."
§ 45. "Budiž proklet,
kdo tvrdí, že celá správa veřejných
škol, v nichž se vychovává mládež
křesťanského státu, může
a musí býti podřízena státní
moci (vyjma biskupské semináře v některém
směru), a to tak, že žádné jiné
autoritě nemůže býti přiznáno
nějaké právo, aby se vměšovala
do školní kázně, do studijního
řádu, do propůjčování
hodností a do volby nebo aprobace učitelů."
§ 55. "Budiž proklet,
kdo tvrdí, že církev má býti
odloučena od státu a stát od církve."
§ 76. "Budiž proklet,
kdo tvrdí, že odstranění světského
panství, které má apoštolská
stolice, mnoho by přispělo ke svobodě a blahu
církve."
A poslední, závěrečný
kámen tohoto učení, pánové:
§ 80. "Budiž proklet,
kdo tvrdí, že římský papež
může a musí se smířit a srovnat
s pokrokem, s liberalismem a s moderní civilisací."
Tato závěrečná
věta, přátelé, ukazuje nám
ducha "Syllabu" a kdo je mezi námi tak naivní,
aby věřil, že republika naše může
přisvědčiti tomuto temnému učení,
a když nepřisvědčí, že se
vyhne konfliktům a kulturnímu boji?
Jeden rakouský jezuita, člen
komise, která "Syllabus" připravovala,
vyložil, že papež chtěl tímto Syllabem
odsouditi zásady, na kterých spočívá
moderní společnost, a papež Pius IX. tento
jeho výklad schválil.
V debatě bylo řečeno,
přátelé, že nynější
papež, jmenuje se, myslím, Benedikt, zakázal
přenášeti politiku na kazatelny, zejména
politické spory. To jest málo, když římský
papež zatracuje každého, kdo myslí, že
se on musí smířit s pokrokem, liberalismem
a civilisací. A co jest platný ten zákon
papežův, když se skutečně káže,
a když dle všeho buď biskupové nebo konsistoře
přikázali, co papež zakazuje, jakož se
na př. na Moravě děje skoro ve všech
kostelích.
Poslední poznámka,
přátelé! V dosavadní debatě
o §u 303. bylo vzpomenuto toho, že katolické
duchovenstvo má veliké zásluhy o probuzení
národní. Tato připomínka měla
nepochybně dvojí účel: měla
nám připomínati vděčnost, kterou
máme zachovávati k svým buditelům,
a nepochybně měla nás konejšiti, abychom
se nebáli svého kněžstva českého,
které národně cítilo a cítí,
které je vlastenecké atd.
Naše národní probuzení
má několik legend, také legendu o tomto buditelském
povolání kněží. Je snad známo,
že já jsem málo důvěřivý
k legendám svatým a světským, a za
15letého studia našeho probuzení a po přečtení
snad všech knih, které za doby od panování
Marie Terezie až do r. 1848 vyšly, tuto legendu jsem
pochoval. Ale nebudu věc zde rozpřádat. Musí
býti nejdříve literárně zpracována,
aby byla přesvědčující, zejména
pomocí božské vědy arithmetiky. Připomínám
jen, že v r. 1837 v "Musejníku" jest uveden
seznam zakládajících členů
musea, který obsahuje 118 členů, ale duchovních
je mezi nimi jen 16.
Ale něco přece řeknu,
co s touto legendou souvisí. Chci tím zároveň
odpověděti k některým slovům,
které kolegové z katolické strany, zejména
opat Zavoral a děkan Kroiher pronesli. Nemám důvěry
k slovům, že katolíci chtějí
spolupůsobiti při reformách katolické
církve. Pokládám to buď za naivnost,
nebo neznalost historie. Reforma katolické církve
je nemožná vůbec, reforma katolické
církve ve století 19., nepočítaje
do toho našeho šlechetného Bolzana, jak se projevila
u Schella, Ehrhardta a jiných, byla uložena do hrobu.
Dokonce nechť se pánové nedomnívají,
že by papež k nějaké reformě dal
svolení. Pánové z katolické strany
mluvili vlastenecky. Jsem přesvědčen ve svém
nitru, - není to fráse - že jsou kněží
hlubokého citu vlasteneckého, sám jich několik
znám a počítám je mezi své
přátele, ale v tom vězí osudná
překážka, že právě jejich
vlastenectví je ve stálém konfliktu s církví.
Uvedu případ nedávný. Na podzim 1917
arcibiskup olomoucký Skrbenský přikázal
ve své arcidiecési, oslavovat vítězství
církve na Bílé Hoře. Táži
se kněží: Uposlechli či neuposlechli?
Kdo uposlechne a oslavuje vítězství bělohorské,
dostává se do konfliktu s cítěním
celého národa. To jest těžký
konflikt mravní. Pakli kdo neuposlechne, dostává
se do konfliktu se svou povinností, poslouchati svých
vrchností, což jest věc velice vážná,
jak nám kol. Hlinka zde jednou vyložil.
A jak se věci mají
s bitvou bělohorskou, tak s celou českou reformací.
My jsme se jako národ učili od Palackého,
že dějiny husitské jsou vrcholem českých
dějin a bratrství že bylo nejkrásnějším
květem křesťanství. To pánové
z katolické strany musí popírati a musí
proti tomu bojovati. Takovým způsobem stává
se v katolickém národě českém,
že máme dva katolické národy. Jeden
ten národ katolický představuje největší
část i této sněmovny: to jest katolický
národ, který ctí Husa, Chelčického,
Komenského, reformaci vůbec, který plakával
nad Bílou Horou, a druhý katolický národ
v menšině: který potírá Husa,
opovrhuje reformací, pokládá ji za neštěstí,
který ještě i proti Komenskému r. 1892
vystupoval se stanoviska politického, jako proti velezrádci
proti Habsburkům atd. atd. Ta část národa,
která jest organisována v katolické straně
lidové, žije uprostřed národa v nemožném
stavu. 25. února 1891 hlasovalo se na Staroměstské
radnici, má-li se v Praze postavit pomník Husovi.
Při tom hlasování tehdy se Rieger a Tomek
vzdálili, ale továrník Oliva, dobromyslný,
jednoduchý člověk, při hlasování
zůstal, jenže hlasoval takto: "Co Čech
hlasuji pro pomník, co katolík hlasuji proti němu."
(Veselost.) Nevědomky vyslovil tento dobrý
muž záhadu vnitřního sporu v české
duši, nevědomky vyslovil pravdu, že duch českého
národa jest jiný, nežli duch katolické
církve, a že mezi těmito duchy není
smíru.
Mluví-li se o těch
kněžích buditelích, musí se vyznat,
že všichni byli tehdy lepší Češi
nežli katolíci, většina z nich byli odpůrci
církve katolické, byli Josefinisté a největšího
pronásledování došli právě
od svých katolických spolubratří.
Já si troufám říci, že české
katolictví dlouho do století 19. žilo z podvědomé
tradice českého husitství a české
reformace. Kardinál Schwarzenberg nechtěl ještě
r. 1870 hlasovat pro neomylnost papežskou, poněvadž
se obával svých husitských kněží,
a byl to jednou v "Čechu" P. Kopal, jistě
autorita v katolické straně, který upozornil
kněžstvo, že naši buditelé skoro
všichni, a zejména Antonín Marek, nebyli pravověrní.
Předseda
(zvoní): Pane kolego, musím vás upozorniti,
že máte jen půlhodinovou lhůtu k řeči
a že mluvíte již déle než tři
čtvrti hodiny.
Posl. dr. Herben (pokračuje):
Ještě bych řekl to: Jestliže i ti buditelé
i dnešní klerikální hnutí nezpůsobili
v českém národě tolik škod, kolik
mohli, přičítám to vyšší
úrovni našeho vzdělání, nežli
jest úroveň římské církve,
zejména v Italii, a této úrovni vzdělání
nemohli se ubrániti naši kněží.
Ale přišly časy, kdy husitské tradice
v katolickém knežstvu pohasly a kdy zásady
Syllabu vedly k organisaci katolicko-politických jednot
a katolických stran. Máme je nyní před
sebou a tu musíme si býti vědomi, že
máme část kněžstva a část
katolického obyvatelstva, jež přijímá
nejen pravidla víry, nýbrž i zásady
občanského života odjinud, než z vlastního
národa, že máme voliče, kteří
jsou orientováni nejen republikou, nýbrž i
cizincem, cizím suverénem.
A aby se v tomto konfliktu dvou povinností
nešířilo v republice zlo, musíme stát
na stráži, a § 303. je jedním z těch
strážných vrchů, pro které, prosím,
abyste všichni hlasovali. (Výborně! Potlesk.)
Předseda
(zvoní): Nikdo dále v řečnickém
seznamu není zapsán. Debata je skončena.
Uděluji k doslovu slovo panu zpravodaji.
Zpravodaj posl. dr. Stránský:
Slavné Národní shromáždění!
Právní výbor
sešel se znova, aby rozhodl o pozměňovacím
návrhu, který podal k § 303., jak jej navrhujeme,
pan dr. Dolanský, aby uvážil námitky,
které s oposičních stran proti našemu
návrhu byly předneseny.
Právní výbor
se usnesl, nedoporučiti pozměňovací
návrhy dra Dolanského Národnímu shromáždění
k přijetí.
Toliko ve 2 bodech se rozhodl jednohlasně,
doporučiti Národnímu shromáždění
k přijetí původní zprávy s
určitou změnou. Bylo namítnuto se strany
oposiční, že platné předpisy
církevní o tajemství zpovědním
jsou takové, že by kněz, který by se
ocitl před soudem obviněn, že při zpovědi
porušil zákon, který teď bude uskutečněn,
byl úplně bezbranný, poněvadž
platné přísné předpisy církevní
o zpovědním tajemství mu brání
i v prostém popření té obžaloby,
která proti němu je vznesena. To je situace, do
které jistě nechceme nikoho přivésti,
a vzhledem na tento moment se usnesl právní výbor
jednomyslně, navrhnouti Národnímu shromáždění,
aby slova "při přisluhování svátostmi"
byla vypuštěna. Z této genese tvoření
tohoto zákona bude tedy zřejmo při výkladu
zákona, že se jeho ustanovení zejména
na zpovědní tajemství a na zpověď
nevztahují. Tedy ta slova "při náboženském
úkonu" vůbec nemohou býti ani v této
všeobecnosti vztahována na jednotlivé svátosti,
zejména na zpověď.
Dále nejen se strany oposiční,
nýbrž také s jiných stran byly námitky
již při původním projednávání
zákona, že slova "přímo nebo nepřímo"
by mohla připouštěti takový široký
výklad tohoto zákona, který my neintendujeme,
totiž, že by v nich bylo involvováno nebezpečí,
že snad by bylo bráněno kněžím,
na kazatelně mluviti také o věcech ryze dogmatických
nebo mravoučných, týkajících
se věrouky nebo mravouky církevní, a že
se vydávají tím slovem "přímo
nebo nepřímo" v nebezpečí, že
budou potom obviněni, že nepřímo chtěli
přece jenom politisovat na kazatelně. Tu z toho
důvodu se usnesl právní výbor zase
jednohlasně, aby slova "přímo nebo nepřímo"
byla vypuštěna, neboť - a to jest má věc
a má povinnost, abych to prohlásil jako referent
- není naším úmyslem a není smyslem
tohoto zákona, brániti duchovním kteréhokoli
vyznání v nauce dogmatické, nebo věroučné,
nebo mravoučné na kazatelně. Smyslem tohoto
zákona je, brániti jim jenom v politisování.
Tedy znovu opakuji ten výklad: "nikdo nechce brániti
katolickým kněžím, aby na kazatelnách
svých kostelů učili o svátostnosti
manželského svazku, o nerozlučitelnosti manželského
svazku, aby z kazatelen doporučovali výchovu náboženskou,
jakožto výchovu, která jest pro výchovu
mravní důležitou.