Úterý 18. února 1919

Mám před očima slobodnú Ameriku a je tam taký paragraf? Tam není, lebo tam všetci sú slobodní. Elegantný a slušný člověk, keď sedí pri jednom stole a druhý pri druhom stole, nemieša sa do toho, čo pri tom druhom stole sa hovorí a nedenuncuje, lebo k tomu stolu nepatrí, to je zákon primitivnej společenskej slušnosti. Stojíme-li na stanovisku slobody svedomia náboženstva, neodvislosti církve od štátu, slobody církve ve štáte, nebudeme sa starať o to, čo rabín, lutheránský, evangelický nebo katolický kazateľ so svojej kazateľňe hovorí, preto aby sa on potom neopovážil miešať do inej církve a prípadne do tých vecí, ktoré si ustálime my tu z vôle ľudu. Práve ako tu není nikdo oprávnený menom církve hovoriť, ale len menom národa, lebo pochádza z ľudu a je volený z vôle ľudu, podobne sa nesmie miešať církev do štátných záležitostí. Keďby sme tým duchom boli vedeni, duchom slobody svedomia, slobody slova, neodvislosti církve od štátu, slobody církve vo štáte, myslím, že tento návrh by sem nebol přišiel. Na mňa to robí dojem malichernosti straníctva, kde sa strany boja, že jeden vyhraje, druhý propadne a všetci sa musíme assekurovať.

Mne neide ani o klerikály, ani o ľudovú stranu, agrárnu, ani socialne-demokratickú. "Amicus mihi Plato, amicus mihi Cicero, sed magis amica mihi veritas". A ľudská sloboda, sloboda slova, sloboda svedomia, neodvislosť naboženstva od štátu, to sú moje stanoviská a preto odpusťte, že prosím p. referenta, aby v tomto smere vykonal istú zmenu, aby čest osobná, majetok, vôbec zakonem platne bol chránený proti neoprávnenému napadeniu, ale dla mojej mienky je malichernosťou, ktorá robí na každého človeka dojem uberánia slobody slova, uberánia slobody náboženstva, uberánia práva ľudu, keď ľud nemôže čuť od svojho človeka, ktorého si ustanoví, jeho presvědčenie, ako káže sloboda cirkve a náboženstva vo štáte a bez ohľadu na strany a prosím preto, aby to nejak opraviť ráčil. I v náboženství sú isté hranice a v hraniciach zákonných a slušnosti má sa omezovať v istej miere slovo kteréhokoľvek náboženstva, ale, prosím, majte pred očima slobodu slova, slobodu svědomia, slobodu církve, slobodu občanov. V tomto duchu dôverujem, že pán referent tento návrh zákona opraví. (Výborně! Potlesk.)

Místopředseda Konečný: Dalším řečníkem je občan Svozil. Uděluji mu slovo.

Posl. Svozil: Vážené Národní shromáždění!

Několika řečníky v této debatě bylo vykládáno, že zákon, který je navržen, je prý vlastně útokem na svobodu slova, že je útokem na svobodu občanskou, že je to tedy hotový výminečný zákon. Já trvám důsledně na stanovisku proti každému výminečnému zákonu, a kdybych považoval tuto věc za výminečný zákon, musil bych se také postaviti proti němu. Ale můj názor o této věci je trochu staršího data, než jenom z poslední doby a z doby válečné. Já už tehdá, když jsem šel do alumnátu a když jsem byl knězem, kazatelnicový paragraf, jak se tomu obyčejně říká, jsem považoval za nevyhnutelný, dokud jsou takové právní poměry, jaké byly ve starém Rakousku a jaké jsou de facto v Československé republice, která po této stránce uznala platnost všech zákonů rakouských, takže máme situaci docela jinou, než je situace svobodného národa. Řekl bych to hned jaksi pro zajímavost, od kdy jsem toto stanovisko zastával. Bylo to asi v roce 1890 nebo 1891. Tehdy pořádal posl. Dr. Herold a V. Dyk zájezd na Moravu a přijeli také do Litovle, tedy do mého rodného okresu. Já byl tehdy jako nastávající kandidát theologie na kázání děkana Vykydala, který přišel z Velehradu do Choliny, a ten kázal na slova: "Ďábel jako lev řvúcí obchází, hledaje, koho by sežral." Evangelium prý povídá, že obchází ďábel jen jeden, ale tady obchází těch ďáblů víc, jsou z království, a tímto způsobem vykládal, že Herold s Dykem jsou ďáblové a co všechno chtějí dělat. V době voleb - měl jsem to přece příležitost slyšet z vlastního názoru - dělo se to na velké většině kazatelen, že se jich zneužívalo, a, chcete-li příklady z posledních dob, tedy naše organisace rožnovská zrovna v poslední době oznamuje, že v Rožnově řekl kněz ve škole při náboženství chlapcům, když viděl, že mají střepiny z poprsí císařova: "To je neslušné, to by se mělo schovat na památku, vždyť by se mohlo stát podobně se sochou Masarykovou nebo Kramářovou!" a dodal výklad, jak si to asi představuje.

Na Horní Bečvě farář na kazatelně velmi zle řádil proti pořádku v republice, tedy zase čistě politické kázání. Ve Vidči dokonce farář - jak uvádí ta zpráva - řekl, že legionáři jsou vlastně křivopřísežníci, poněvadž porušili přísahu. Pokud jsem se dověděl, tento případ, který uvádím, není vyšetřen a žádám za jeho vyšetření. Ve Střešovicích jsou děti od katechety trestáni za to, že jejich rodiče vyslovili požadavek, aby nechodily na náboženská cvičení.

Uvádím tedy jaksi případy toho porušování, že jsou a byly, vědí to také pánové s druhé strany, ale říkám: kdyby i tyto případy byly a, kdybychom měli spořádané poměry, pořádek ve státě, tedy kdyby byla církev odloučena od státu, kdyby se považovala za spolek jako jsou spolky jiné a žádala pro sebe plnou svobodu, myslím, že jsme se docela dobře mohli vyhnouti tomuto kazatelnicovému paragrafu. Nevím, kde vězí toho příčiny, ale pokud vím, byly i se strany katolické činěny námitky, aby otázka rozluky státu od církve se řešila hned, a myslím, že tímto nedostatkem odvahy k rozhodným činům, který se jevil v té či oné straně, ztrácí naše republika na prestyži všude. (Potlesk.)

Já bych mohl uváděti případy i z jiných oborů, ale ty sem nepatří. Myslím, že i tady ztrácíme. Ale nedovedou-li a nechtějí-li snad někteří pánové z tábora katolického pochopiti, že tento paragraf plyne nutně z poměrů, pak budeme musit zmíniti se o věci, která zde ještě asi nebyla, alespoň ne obšírně, ujasněna. Řeklo se, že se stanoviska náboženského a náboženské svobody je potřeba toho paragrafu. Ale toho je potřeba se stanoviska svobody občanské. A mluvil-li tedy pan koll. Juriga o tom, že prý se tímto paragrafem jedná o ručník, který se vstrká hlasatelům určité strany do úst, aby prý nemohli tak snadno agitovati, a my druzí abychom měli agitaci snadnější, není to prostě pravda. Je to výnos, který je hodně nerozvážený, zrovna jako je nerozvážený výrok, když chce, aby z toho omezení, které ten zákon stanoví, byla vyňata ta menší provinění, jak myslí pan kol. Juriga. Já nevím, ale pokud znám, hlásá katolická morálka, že ani všední hříchy nejsou dovoleny, poněvadž z všedního hříchu člověk snadno skočí k těžkému, smrtelnému, a tudíž myslím, že zákon musí pamatovati na to, aby stíhal lehčí přestupky, má-li býti zachován pořádek.

Jaký je právní stav, ze kterého to vzniklo? Právní stav byl takový: Kněz a kněžstvo nebylo jenom orgánem církevním, nýbrž ve starém Rakousku byl - a dokud nejsou staré zákony zrušeny, je každý farář, každý farní úřad atd. úřadem státním. (Výborně.) Je úřadem státním, pokud se týče matrik, je úřadem státním, pokud se týče školy, a je do značné míry úředníkem veřejným a, pokud je na kazatelně, poněvadž do toho kostela musí na jeho kázání celá řada lidí, - třeba snad ne ještě dospělých občanů, -, kteří jsou vázáni zákonými předpisy tam choditi. To je studenstvo na středních školách, které chodí chodí často na společné bohoslužby, to byli vojáci, resp. podle zákona vlastně jsou dosud, vždyť ten zákon a zákonná prakse není zrušena, - podle celého zákonného stavu jsou to děti ze škol obecných, ale jsou tam také nuceni jiní. Manželství de facto dle rakouského práva jest právoplatné jedině církevní, poněvadž civilní sňatek je u nás podle platného řádu jenom sňatek z nouze. Tedy zase je to zde úřední výkon, který vykonává kněz nejen jako úředník církve, nýbrž také jako úředník státu, jmenovitě při manželství, poněvadž při manželství nemohou říkat ani, že by kněz byl udělovatelem svátostí, on je svědkem, asistentem, a svátosti, jak učí sama dogmatika, si udělují ti lidé sami, kteří v manželství vcházejí. Je to ale prostě proto, že církev vlastně žádá a trvala na tom, aby byla uznávána za orgán jaksi státní. Proto žádala, aby stát ji chránil při jejích výkonech, jako chrání státní úředníky při jejich výkonech, ba ještě ostřeji, než úředníky, předpisy, které jsou daleko drakoničtější.

My de facto vycházíme z poměrů, které jsou takové: církev má určitá privilegia proti ostatním občanům. Zejména má ta privilegia, že při výkonu svého úřadu může dělati věci, které jiným úředníkům při vykonávání úřadů nejsou dovoleny. Nejsou dovoleny soudcům, nejsou dovoleny podle platných předpisů ani okresním hejtmanům, ani jiným lidem, aby využívali úředního výkonu k nějaké politice, k nějakému politisování, neřku-li k nějakému útočení. Z tohoto důvodu nejde v tom paragrafu o žádné omezování svobody, nýbrž o ochranu svobody svědomí proti úřední zvůli.

Pánové, rozdíl mezi námi v tom nazírání jest prostě proto, poněvadž většina zástupců církve se staví na stanovisko autority, která má mocenské postavení, která má moc, prostě něco dělati, a není zodpovědna. Na to stanovisko se staví a nyní se bojí důsledků, když na příklad v tom širším návrhu jednalo se, aby ten paragraf platil pro zneužívání zpovědnic. Někdo nám namítne, pánové z katolického tábora, že kněz, který zpovídá, bude ohrožen svědectvím jediného člověka. Ano, svědectvím jediného člověka, když nebylo svědků a důkazů jiných, byli lidé ohroženi v takovém pořádku, jako byl v Rakousku, kde svědectví jednoho mizerného, po případě nejmizernějšího náhončího policie platilo více, než svědectví deseti důvěryhodných lidí, poněvadž se říkalo, že složil úřední přísahu, je autorisován a má pravdu. My se nechceme a nebudeme stavěti také a podívali bychom se, kdyby se chtěli soudcové na to stanovisko stavěti. Myslím, že stojíme blíže stanovisku: "Eines Mannes Rede, keines Mannes Rede" - "Schwaben- und Sachsenspiegel". Kde není svědka a není důkazu, nemůže býti člověk odsouzen. Nemusili by se kněží tak báti, ale plyne to z toho, že oni byli zvyklí na to stanovisko: Zde jest autorita; ta má právo a takový autorisovaný svědek je dokonalejší než druzí, jako by přísaha jeho nebo ten úřad již dělal z něho člověka pravdomluvného a jakoby člověk, stojící ve službách určité moci, třeba že složil přísahu, nemohl míti zájmu na tom, aby ve prospěch té moci posvětil prostředky, kterých užívá, i když nejsou kalé. Jest potřeba všimnouti si, z čeho jaksi vyplývá to celé stanovisko. Celé to stanovisko nám dokazuje, že to jest nesvoboda, co my žádáme. To plyne prostě z principů, falešně snad vykládaných nebo falešně aplikovaných, ale musíme si uvědomiti, že to plyne z principu neomylnosti a samospasitelnosti, který si církev přikládá. Říkám, ze špatné aplikace. Kdyby se církev a její representanti spokojili tím, že učení její jest neomylné, že mají tedy moc nebo právo mezi svými věřícími, kteří dobrovolně k nim jdou, tyto zásady nejenom hlásati, ale také prováděti, udělati si spolek, po případě disciplinární opatření proti členům, kteří v tom spolku chtějí býti, proti tomu by nikdo ničeho nenamítal. Ale církev se postavila na jiné stanovisko. Její representanti, její hierarchie u nás a po celém světě postavila se na to stanovisko, že mají právo, tu neomylnost jaksi - poněvadž jejich učení je neomylné - vnucovati také jiným lidem. Jestliže se to děje pomocí matričních zařízení, pomocí předpisů o povinném udávání náboženství, když někdo někam se hlásí, nucenou účastí úřednictva na jistých úkonech náboženských, jest lhostejno. Nucení zde bylo a trvalo a, kdybychom to nechali při tom starém stavu, mohlo by dojíti k opakování. Jestliže přicházíme do konfliktu s názorem, který jaksi plyne z toho, co církev si vzala, nebo postavila za základ, co jest to?

Jeden z prvních pánů řečníků katolické strany - byl to, tuším, pan dr. Dolanský - vytýkal, že prý republika nemá dosti důvěry k sobě, když žádá tento zákon, ve svou sílu. Jak to? Republika nemá dosti důvěry, že by bez toho zákona katolické kněžstvo zachovávalo řád a rovnost občanskou, jak jest potřeba. (Výborně!) Ne v sebe a svou sílu, ale republika ví, že by ten pokoj a řád zachováván nebyl, a republika ví, že je potřeba pořádek zachovávati, a právě proto, že to ví a že není možno řešiti celou otázku od základu, musí dělati toto částečné opatření, aby znemožnila to, co znemožniti je nutné. Jestliže se pánové staví proti tomu na to stanovisko, aby to zůstalo, jak bylo, při starém, pak, promiňte, bojí se oni, že by prostými, solidními duševními zbraněmi nezvítězili. Snad chtějí míti tu starou oporu v policii a tedy vůbec v moci a násilí, aby pro ně platila privilej, aby oni na př. s kazatelen mohli štvát proti komukoliv, ale ten druhý aby se jim nesměl brániti. Tedy dráždidlo nebo to dráždivé za těch poměrů, ve kterých jsme žili, musíme chápat a myslím, že každý z nás řekne otevřeně a zejména mezi socialisty: My chceme, aby byla plná svoboda pro každý spolek, pro každou organisaci, pro každý projev. Ale pak to znamená, že každý spolek, každá organisace musí míti naprosto rovná práva a že žádný nemůže býti privilegován, znamená to, že musí býti církev odloučena od státu, a že musí býti odcírkevněna škola, odcírkevněn veškerý život. Pak je to možné. Ale když se řekne to, co dělá "Čech" a co dělají různé orgány strany katolické, že chceme je zbavovat náboženství, pak na to není pomyšlení. Já bych rád slyšel jednou od těch činitelů a sice naprosto rozumně a závazně: Chtějí mluvit skutečně o poctivé odluce? Nám přece nejde o stíhání a pronásledování a, bylo-li zde mluveno o kulturním boji, pak mu byl dáván naprosto jiný význam, než v jakém jsem to mínil já a p. referent dr. Stránský. Referentu dru Stránskému, pokud vím, šlo ve věci skutečně o boj ideový, nešlo mu o boj proti lidem, kteří zastávají určité přesvědčení, proto že je zastávají.

Nešlo tedy o pronásledování stoupencův určité ideje, nýbrž šlo prostě o náraz dvou ideových světův a ten náraz už vlastně tu je, ten náraz nikdo nevyvolává, v tom kulturním boji tohoto způsobu jsme již od staletí, to není tedy nic nového. Nové bylo by ovšem, kdybychom chtěli, aby republika užívala násilí proti stoupencům katolické nebo kterékoli jiné církve. A to my právě vylučujeme. Ale my musíme právě z týchž důvodů vyloučiti, aby možnost jakéhokoli znásilnění zůstala kterékoli společnosti a jmenovitě církvi, musíme to vyloučiti tím spíše, poněvadž - jak jsem řekl - církev nepovažuje se jen za společnost, která by hlásala své ideje a uplatňovala je mezi svými členy a po případě propagovala je duševními prostředky mezi ostatními, nýbrž považuje se vlastně za státní politický útvar. Ničím jiným nikdy nebyla, ničím jiným není dosud její stanovisko proti Italii a konec konců i oproti státům vůbec. Vždyť podnes trvá se přece na zásadě, že vlastně stát má býti podřízen církvi, jako má býti tělo podřízeno duchu. A tedy právě proto, že se staví na tento princip a že se staví na princip absolutismu, z něhož nutně to zneužívání plyne, a že se zde zneužívá toho, čemu se říká "božské poslání" - právě proto musíme my míti docela světské záruky, že toho "božského poslání" nebude proti nám zneužíváno. Říkám: "docela světské záruky proti zneužívání onoho božského poslaní". Tím nijak neohrožuji mravnost, to se bude musit také uznati, snad přestanou doby, kdy by se mohlo s tímhle choditi, že by to ohrožovalo mravnost, neboť řeknu-li, že já jsem poslán Bohem, anebo řekne-li to druhý, není to ještě zárukou pořádku. To řekl po případě Vilém II. také, že je nástrojem božím, a proč by to nemohl říci plným právem Ravachol, když vychází člověk z rukou božích jeden jako druhý.

Toto zdůvodnění jest nanejvýše motivací, ale jest zárukou nejvyššího nepořádku, libovůle a zvůle každého, kdo jest dostatečným absolutistou, kdo jest dostatečným autokratem a násilníkem, že může si vykládati to své poslání tak, že je mu dovoleno, co chce; ale my nemůžeme směřovati k absolutismu, my směřujeme k pořádku. Církev na základě svého absolutismu chce stále více vlády, ale my chceme stále více pořádku. My chceme více pořadatelské činnosti, nežli mocenské, ve státě. A řekne-li se nám, že vyháníme náboženství tím způsobem, že omezujeme kazatelny, že je vyháníme ze škol a podobně, a řekne-li se nám, že mravnosti bez náboženství není, promiňte, nač komplikujete otázky, které jsou přece prajednoduché? Bez náboženství mravnost jest možná. U člověka, který má náboženství a věří, není ovšem mravnost bez náboženství možna, ale u člověka, který nemá toho náboženského přesvědčení, tedy řekněme katolického, přece nikdo ho neudělá mravným katolickou výchovou, která jest mu vnucována, když ten člověk toho přesvědčení nemá. Mravnost musí býti opřena o vnitřní přesvědčení, a žádné božské poslání neopravňuje církev, aby si osobovala nárok na hmotné nějaké prostředky, řekl bych na propagaci na konto úřadů. Odvolávají-li se na božská práva, tedy mohlo by se klidně říci, jestli se kdo odvolával k božskému poslání, že byl to Kristus, kterého oni říkají, že hlásají, a ten Kristus prosím to byl, který svého božského poslání si netroufal použíti k hmotné moci, ani na ztrestání těch, kteří ho vyháněli, a nechtěl trestati anebo zasahovati hrubou mocí. Tedy to poslání neodůvodňuje nic a nezakládá žádný řád a pořádek. Řád a pořádek, jak my ho chceme, může býti zaručen jen konkrétními, kontrolovatelnými, řekl bych zrovna: měřitelnými předpisy zákona. Když my předpisujeme: "Nesmíš dělati to a to", musí to míti důvody, a sice dostatečné, které mohou každého přesvědčiti; ty záruky musíme žádati, ale subjektivní přesvědčení jednoho člověka dělati zákonem pro druhého nemůžeme. Aby se to nemohlo díti, to subjektivní přesvědčení dělati zákonem pro jiného, - a to se právě dělalo zneužíváním kazatelen, to se dělá zneužíváním škol, to se dělá celou praksí, jak bylo hlásáno - aby to nebylo možné, jest - když nedošlo již u nás k rozluce - nutno, aby tento zákon byl přijat. Ten zákon podle mého zdání bude míti ovšem platnost dočasnou jen potud, pokud nebude provedena dokonalá rozluka státu a církve. Pak by se mohlo přijíti a říci, že je to výminečný zákon, neboť, co dovolíme spolku jednomu, dovolíme také spolku, za jaký bude uznána církev. Tedy žádná výjimka ze zákona, a nebude také potřebí výminky. Ale do té doby toto opatření jest potřebné a, ukazuje-li se nám, že lid se bouří, jak bylo zde řečeno na příklad panem kol. Jurigou, že lid řekne: "Náš farář, na kterého si platíme, nesmí nám kázati pravdu," ten lid to neřekne, když mu to nebudete namlouvati vy, ten lid klidně to přijme a dokonce možná, že si oddechne, až ho přestanete s kazatelen krmiti tím, co nechtěl, po čem ani netoužil, až ho začnete krmiti tím, po čem touží ve své prostoduché víře! (Výborně! Potlesk.)

Předseda Tomášek: Dalším řečníkem jest kol. F. V. Krejčí, uděluji mu slovo.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP