Úterý 18. února 1919

Posl. Fr. V. Krejčí: Slavné Národní shromáždění!

Není to ponejprv, co můžeme pozorovati, jak úroveň jednání této slavné sněmovny stoupá a s jak živým a vážným zájmem jest jednání toto sledováno, jakmile jde o zákon rázu církevně-politického. Totéž známe my, kteří přicházíme před lid, mluvíme-li o úkolech republiky; nikde necítíme ohlasu tak vášnivě živého, jako když mluvíme o akcích rázu církevně-politického, před nimiž naše republika stojí. Troufal bych si říci, že je to naše stará, česká, husitská krev, která vášnivě vzplane, kdykoli jde o tyto věci náboženské, o tyto věci, vymykající se všedním vztahům životním a zasahující do sfér vyšších, duchovních. I v tomto případě jde o nejvážnější otázky našeho bytí - jakkoliv p. kolegovi Jurigovi se zdá, že tu jde o věc malichernou - ale to není věc malicherná, je to jen jeden z článků, akcí, u nichž naše republika musí postupovati tím směrem, aby bylo provedeno to, co jsme v této debatě slyšeli, co bylo tolik akcentováno; aby církvi a její náboženské činnosti byla vykázána vlastní její sféra, aby byla odkázána tam, kam její činnost náleží, a aby nadále nevyužívala církev k politickým účelům mocí státní a jiných institucí a prostředků agitace a propagandy ze starých dob, jako jsou chrám a kazatelna.

Nemusím, pánové, asi dlouho šířiti se o tom, že strana, za niž mám čest mluviti, nerada hlasuje pro zákon, v němž se mluví o zákazech a dokonce o trestech. Jestliže však to činíme v tomto případě, jsme si vědomi toho, jak vážně ohrožovala kazatelna a všecka tato agitační činnost církevní tam, kde byla smíšena s agitací politickou, volnost našeho politického života, a jakým zejména vážným nebezpečím by byla pro ducha naší mladé republiky.

Paragraf navrhovaný čelí k tomu, aby přestalo zneužívání především kazatelen. Co bylo toto zneužívání kazatelen, co znamená? Do kostela přichází lid, ta část národa, která tohoto chrámu ještě stále potřebuje, pro niž tato cesta do kostela jest ukojením vážné záležitosti ducha a srdce. Tato část národa plní dosud ještě chrámy. Co hledá v těchto chrámech? Hledá tam povznesení vnitřní, jistou duševní očistu od nánosu všeho toho všedního, čím denní život na ni naléhá.

Církev katolická chytře a důmyslně se postarala o to, aby prostředky estetickými upoutala mysl věřících, a aby povznesla jejich ducha do vyšších duchovních sfér. Věřící lid slyší tam hudbu, zpěv, vidí posvátnou architekturu, dýše vůni kadidla, to všecko působí naň skutečně způsobem povznášejícím. Když pak kněz vystoupí na kazatelnu, tu v této chvíli pod dojmem všech těchto suggescí nabývá slovo jeho zvláštní závažnosti, nechť posluchači jeho jsou upřímně věřícími, či chodí do kostela jen ze zvyku, nebo věří jen polovičatě, zpravidla přece však jen tento kněz zachovává si v jejich očích autoritu, posvěcenou tisíciletou tradicí; neboť on tu nehlásá jen svůj osobní názor, svoje individuelní přesvědčení, on jest tu hlasatelem starobylé soustavy náboženské, on jest pouhým nástrojem veliké mezinárodní organisace, která si troufá tvrditi, že za jejími pravdami a názory stojí sám Bůh. Posluchač pod dojmem kázání mívá - aspoň věří-li upřímně - dojem, že, abych tak řekl, se mu otevřelo okno do věčnosti. Cítí se odnesen z prachu všedního, cítí se býti povznesen do vztahů absolutních, nadpozemských. A co tu najednou se stane z toho okna, které mělo býti výhledem do věčnosti? Ozve se z něho triviální zlozvuk, a místo slov a pravd povznášejících volá se tu: "Volte toho a toho nevolte, to čtěte a toho nečtěte, karikují se tu snahy pokrokové, socialistické, demokratické, veškerá novověká kultura jest tu zkreslována zpravidla jizlivým, zlovolným a lživým způsobem; a takovým způsobem je zneužito té chvíle, která má býti pro ten věřící lid posvátnou, jest jí zneužito, aby se s touto jeho touhou po světech nadpozemských, s tím, co nazývá Schoppenhauer metafysickou potřebou člověka, aby se s ní udělal politický obchod. A to právě jest nutno zameziti. Jest to nezbytno v zájmu politické svobody, v zájmu naší republiky. A jest to nutno v řadě neposlední i v zájmu kultury, která bývá právě s těchto kazatelen chrámových tak často zohyzďována, zkreslena a takovým způsobem našemu lidu, který ve škole jest vychováván ve víře v lidský pokrok, v lidské vědění, takovým způsobem témuž lidu s kazatelen se líčí všechno lidské vědění jako malomocné, lživé, a všechno, co nestojí na půdě církevní, se líčí jako protináboženské, mravně inferiorní a pod. Aby toho nebylo, k tomu čelí navrhovaný paragraf zákona. Jde tu o obranu politických svobod, o vysoké a cenné statky kulturní.

Ale já bych pánům z katolické strany vyšel i tak daleko vstříc, že bych řekl, že tu jde - neřekl bych, jak tu často slýcháme - o to pravé náboženství, poněvadž jest mým osobním míněním, že není dosti jasno, co jest tím pravým náboženstvím, a kde je máme hledati, ale řekl bych, že tu jde o tu duchovní žízeň v lidu po něčem, co by ho povzneslo nad hmotné starosti životní, že tu jde o vrozený pud člověka po něčem absolutním, po nějakém vysvětlení životních záhad. Tato duchovní žízeň v našem lidu jest velmi živá a musíme si přiznati, že velká část národa ukájí dosud tuto duchovní žízeň způsobem náboženským, na půdě katolické církve.

My, strana aspoň, za niž já zde mluvím, zajisté nestojí na světovém názoru katolickém a jistě že pracujeme k tomu, abychom někdy mohli lidu ukázati jinou cestu k ukojení této duchovní žízně. Ale pokud tu je církev katolická v našem národě a pokud na část našeho lidu působí, musíme si přáti, aby toto působení církve bylo opravdu jen náboženské a nic více, aby tato duchovní žízeň našeho lidu po něčem vyšším nebyla porušována a třísněna špínou politických agitací. Neboť tato duchovní žízeň v našem národě, tak hluboko, po staletí stále ještě živá, ta jest, pánové, drahocenným fondem pro kulturu dnešní i příští, jejž musíme šetřit a který nesmíme dát znečistit.

Náboženství, a zejména církevní náboženství, jest, pánové, jen jedním z prostředků k ukojení této žízně. Jest to jen jeden ze způsobů, jimiž lze odpověděti na životní záhady, které na nás se všech stran doléhají. A právě proto, že každé učení náboženské, tedy i katolické, jest jen jednou z těchto odpovědí, nemůžeme připustiti, aby bylo, jako ve starém Rakousku, zvláštním způsobem vyznamenáváno, aby bylo oficielně sankcionováno, aby prostředky propagandy církevní měly větší svobodu a větší práva, než prostředky, jimiž my vládneme, a místa tak starobylá, takovou mocnou suggescí na lid působící, jako je chrám a kazatelna, aby měla jaksi privilegované postavení.

My, vážení pánové, my socialisté jsme odděleni od náboženského obsahu církve katolické celými propastmi světového názoru. Ale proto, jestliže stojíme za navrhovaným paragrafem, nemíníme tím náboženství potlačovati. Nechceme nic jiného, než vytvořiti půdu pro naprosto volnou soutěž, pro volný zápas světových názorů. Tam světový názor katolický - zde náš. Pro ten i onen stejná svoboda, stejná práva. A my, pánové, mohu dodati, nespokojíme se na vždycky tím, abychom byli označováni jen za protiklerikální, nebo dokonce my, kteří oficielně nejsme zapsáni do žádného vyznání náboženského, abychom byli označováni pouze negativně jako bezvěrci. Budeme se přičiňovati, abychom si pro svůj světový názor nalezli také určitý kladný výraz. To byly právě poměry ve starém Rakousku, které z nás, kteří představujeme názory, můžeme říci, průměrné názory většiny myslících a vzdělaných lidí v národě, činily stále jakousi negativní oposici, kdežto za něco oficielního, kladného, positivního platila stále církev se svou náboženskou naukou.

To se musí v naší republice změniti. Snažíme-li se, aby náš světový názor nabýval také kladného výrazu, neznamená to, že chceme svádět s církví katolickou kulturní boj v takovém smyslu, že by tento boj měl ohrožovati základy naší republiky. Zde byly vysloveny v tom směru nějaké obavy, p. kolega Juriga dokonce přímo varoval, ba skoro hrozil naší republice následky takového kulturního boje. Já myslím, že takového boje netřeba se bát a mohu také říci, že ho nechceme vyvolávat v takovém smyslu, aby se právě nyní, v prvých letech našeho osvobození, v národě vyvolávala nějaká divoká, nespoutaná vřava pro věci náboženské. Nikoliv. Tento kulturní boj nemůžeme ani odhlasovati ani zastaviti, ten kulturní boj jde po staletí a nezastaví se před hradbami žádného národa a žádného státu. Je to prostě zápas duchovních a kulturních sil, zápas zejména novověkého myšlení s dogmaty církevními, zápas, který nemůžeme zarazit, který každým způsobem bude pokračovat i v našem národě, ale o to jde, aby tento zápas se dál na půdě naprosté svobody a vzájemné šetrnosti (Výborně!) a aby tu jeden tábor nevyužíval prostředků nečistých, nekalých, nýbrž aby tu byly rovné zbraně na obou stranách.

Žijeme, slavné Národní shromáždění, dnes v době velikých splnění. Dosáhli jsme národní samostatnosti. Vstupujeme do éry plné demokracie. Vidíme socialismus na postupu k uskutečnění a myslím, že není už také utopií, věřit dnes, že toto nové sociální a morální ústrojí Evropy bude korunováno dříve nebo později i duchovní tvorbou, která dá tomu všemu jakýsi synthetický vrchol, a která vytvoří na místo starých symbolů náboženských pro dnešní a budoucí lidstvo nový vztah k Nadsmyslnu, odpovídající lépe nežli církevní nauky dnešnímu rozumovému a mravnímu stupni lidského vývoje.

A tato naděje nás činí, pánové, klidnými. My nevoláme do žádného kulturního boje z úmyslů strannických, my prostě chceme, aby pro kulturní boj, pokud on vyplývá z dané situace sociální a kulturní, jak se vytvořila v nynější převratné době, se otevřela volná dráha a aby světové názory na sebe narážely, přemáhaly se, navzájem spolu zápasily na půdě naprosté svobody. Chceme tedy náboženství prostě odkázati do jeho pravých mezí, chceme, aby náboženství nebylo obklopeno tím vším, co postavilo kolem něho staré Rakousko, všechnu tu patronanci, zákonnou a policejní, sepjatost se zájmy dynastickými a feudálními. (Nepokoj.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Posl. Krejčí (pokračuje): Chceme, aby každá diskuse o věcech náboženských požívala naprosté volnosti na té i oné straně. Této volnosti dosud nebylo. Kněz na kazatelně mohl nejzlovolnějším způsobem tupiti věci, které nám jsou drahé a svaté, neboť pánové z katolické strany musí si býti vědomi, že i my máme věci, na něž nedáme sáhnouti, které nám jsou drahé a svaté. Ale kdežto jejich názor byl chráněn paragrafem o rušení náboženství, náš názor nebyl chráněn ničím a kněz na kazatelně měl vůči nám právo nejen volné kritiky, nýbrž i nejjizlivějšího a nejlživějšího hanobení.

Již jednou, vážení pánové a dámy, slyšela tato sněmovna zajímavou debatu o věcech náboženských, a já se vracím k tomu jen proto, abych v souvislosti s tím, co jsem prohlásil o tom, jak i my si přejeme, aby ten fond touhy po něčem nadzemském v lidu zůstal uchráněn pro příští doby a pro další útvary kulturní, jen ve spojitosti s tím si dovolím ještě prohlásiti, že, stojíme-li proti církevní nauce, že to neznamená, jak zde jsme byli líčeni, že se ztotožňujeme s jakýmkoli krátkozrakým materialismem, že naším evangeliem jest právě jen Haeckel, nebo Darwin, nebo že chceme horempádem tvořiti nějaké nové náboženství z empirické přírodovědy. Nikoliv, pánové z katolické strany, tak tomu není! My se neztotožňujeme s jednotlivými takovými pokusy lidského myšlení, s jednotlivým směrem a snahou moderní přírodovědy, třebas že se snažíme stopovati tuto klopotnou a těžkou cestu lidského ducha za poznáním a vybíráme z těchto vymožeností věd všechno, co může míti pro dnešní život cenu. My však víme, že věda je ve svých prostředcích omezená a že nemůže podávati poznání absolutního. To však neznamená, že bychom neměli, oč se opírati, že bychom stáli tu v nějaké situaci jaksi jen obranné a že bychom neměli čím doložiti svůj životní názor. Proto, že se snad Haeckel s něčím mýlil, nebo darvinismus nevysvětlil celou záhadu přírodní, nemá ještě platnosti starý Mojžíšův výklad o stvoření světa. To jen chci říci, aby, když už se zde jedná o věcech takové závažnosti a když se máme dotýkat samého obsahu náboženské nauky, aby se nám snad stále nevmítalo v tvář to, že na jedné straně je církev, náboženství, a jakási vyšší mravnost, a na druhé straně že jsme my, kteří inklinujeme k materialismu a kteří máme svou mravnost bez náboženství, jež se pak líčí, jakoby to pravá mravnost nebyla atd. Zkrátka, vážení pánové, vstupujeme do kulturního boje. Přiznejme si to. Ale opakuji: ne do kulturního boje, vedeného za účely stranickými, nýbrž jen do toho, jímž jsme strženi jako každý národ u prostřed Evropy, do kulturního boje, který se vyvíjí už od staletí a půjde dál, a navrhovaný paragraf zákona není ničím jiným, nežli jen krokem k tomu, aby právě v tomto kulturním boji nedošlo k věcem politování hodným, aby nebyl zahalován špínou právě stranických a denních takových bojů, aby tu ty věci veliké, povznesené právě nad tuto všednost životní, zůstaly v té své výši, aby byly chráněny, nechť už jim dnes říkáme náboženství, a nechť jim třebas budeme říkati zítra jinak.

A o to právě tu jde, pánové, aby katolicismus, - řeknu to zcela konkretně - který byl našemu národu vnucen protireformací pobělohorskou a který se opíral po 2 staletí u nás především o moc Habsburků, nyní, když tato opora v Habsburcích a ve staré jejich feudální monarchii padla, prokázal, pokud ještě může v našem národě působit, ale jen čistě svou vnitřní silou. Hic Rhodus, hic salta! Tím končím. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Přerušuji debatu o tomto předmětu denního pořádku a, nebude-li námitek proti tomu, vykonáme ještě doplňovací volby a sice do výboru zemědělského, zásobovacího, jakož i branného.

Jsou snad proti tomu námitky? Nejsou.

Přistoupíme k volbám.

Z výboru zásobovacího vystupuje Chaloupka, navrhuje se Ing. Ferdinand Klindera.

Z výboru zemědělského vystupuje Chaloupka, navrhuje se Jan Malkus.

Z výboru branného vystupuje Johanis, navrhuje se Hampl.

Prosím pány, aby zaujali svá místa.

Kdo souhlasí s navrženými změnami, prosím, aby povstal. (Stalo se.) To jest většina. Uvedení jsou zvoleni.

Přistoupím k ukončení schůze.

Navrhuji, aby příští schůze konala se ve čtvrtek dne 20. února 1919 o 2. hod. odpolední.

Denní pořad tento:

1. Zpráva výboru právního o návrhu dra Boučka a soudr., aby byl doplněn § 303 tr. z., tisk 406.

2. Zpráva finančního výboru o vládním návrhu zákona o celním území, o tom aby byla zavedena franková měna k placení cla za dovoz zboží určitého druhu a aby byly stanoveny celní úlevy pro některé druhy zboží, tisk 495.

3. Zpráva sociálně-politického výboru o vládním návrhu zákona o státním bytovém fondu, tisk 490.

4. Zpráva školského výboru o návrhu dra Preisse a soudr., aby byla zřízena vyšší textilní škola průmyslová v Hradci Králové n. L., tisk 494.

5. Zpráva ústavního výboru o návrhu dra B. Němce a soudr., aby všecka úřednická místa při nově zřizovaných státních úřadech republiky československé byla obsazována odborníky veřejným konkursem, tisk 503.

Jsou snad proti tomuto mému návrhu, jak pokud se týče dne, tak pokud se týče denního pořádku, námitky? (Nebyly.) Není tomu tak. Prohlašuji jej za přijatý.

Schůze je skončena.

(Konec schůze v 5 hod. 45 min.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP