Čtvrtek 13. února 1919

Posl. dr. Schieszl: Slavné Národní shromáždění!

Odstraniti účinně lichvu, jež jest rozšířena na takové množství zboží, jako jest dnes, možno toliko jediným prostředkem, totiž opatřením dostatečného množství zboží. Všecko ostatní jest toliko léčení symptomatické a jako lékař nemůže se vzdáti ani tohoto prostředku léčebného, tak ani vláda resp. společnost nemůže se vzdáti prostředků léčení symptomatického. Tento účel měl také podaný návrh, o němž mám čest referovati. Návrh chce, aby byl vydán zákon, kterým by se povlovně dnešní drahota odstraňovala a kterým by bylo čeleno lichvě. Čeliti lichvě chce také cís. nařízení z roku 1917., známé cís. nařízení o opatřování obyvatelstva předměty spotřebními. Jest tedy nutno zkoumati, zda jeví se potřeba opravy tohoto císařského nařízení, snad protože nevyhovuje anebo protože se poměry zatím nějak změnily.

V § 1. osnovy navrhuje se, aby ministerstvům obchodu, zemědělství, financí a sociální péče příslušelo, vésti dozor na ceny a obchod jakýmkoliv zbožím.

Stejné ustanovení má také císařské nařízení z r. 1917 s tím rozdílem, že rozděluje jinak kompetenci, ale v té příčině není podle názoru výboru potřebí žádné změny. V §u 2. návrhu dává se ministru právo, vydati přísná ustanovení proti lichvě s jakýmkoliv zbožím. Zkoumáme-li citované nařízení z r. 1917, musíme uznati, že pokud jde o tuto přísnost, není také potřebí žádné změny. Citované nařízení, jak pokud jde o definici trestných činů, tak pokud jde o tresty, o přísnost trestů, vyhovuje úplně. Je potřebí také si uvědomit, že nejen trestné činy sem spadající stíhány jsou jako zločiny, ale že uvaluje se na ně trest tříletého žaláře a vedle žaláře pokuta až do půl milionu korun. Zejména tento moment, ze totiž vedle pokuty uvaluje se vězení, že není možno jako dříve, již z takového případu lichevního vyplatiti se určitým obnosem, jistě vyhovuje jak všeobecnému cítění dneška, tak také potřebě.

Jest nutno zkoumati - a výbor se zabýval touto otázkou -, zda nařízení z r. 1917 postihuje všechny případy lichvy. Návrh sám v té věci nerozšiřuje ochrany zákona. Ale výbor zabýval se i přes návrh sám otázkou lichvy. A tu především vzal v úvahu otázku lichvy bytové. Se stanoviska občanského práva jsou nájemníci chráněni známými opatřeními o ochraně nájemníků. Po té stránce jest zde ochrana dostatečná. Ale § 19. nařízení o ochraně nájemců obsahuje i trestná ustanovení, takže nejenom po stránce civilní, nýbrž i po stránce trestní jest možno lichvu bytovou stíhati. Od doby, kdy zpráva byla ve výboru vypracována, stala se ostatně ještě další opatření. Ministerstvo sociální péče a ministerstvo spravedlnosti vydala další dvě opatření, jimiž se lichvě bytové čelí a to opatření zajisté velmi ostrá.

Šlo by ještě o jeden obor předražování, totiž o předražování práce. Bylo zde v minulé schůzi tvrzeno s jedné strany, že předražování práce jest pouhou frásí, že takového předražování není a že ani nemůže býti. Velectění! Akta úřadu pro potírání lichvy dala by nám materiál, z něhož by se dalo dokazovati, že se skutečně práce předražuje. Se stanoviska národohospodářského není o tom pochyby, že by bylo docela dobře možno stanoviti maximální cenu zrovna tak na práci, jako na každé jiné zboží, ale uvazujeme-li klidně o této otázce se stanoviska politického, dospějeme k tomu názoru, že nebylo by účelno, touto otázkou hýbat.

Zbývá na konec, promluviti ještě o otázce řízení při potírání lichvy. Má-li se dosáhnouti účelu, který tu sledujeme, totiž aby byl odstraněn pocit křivdy, který každý případ lichvy ve veřejnosti zanechává, tedy vidíme, že je to možno jen tehdy, když trest za lichvu následuje, pokud možno rychle, za činem. Tohoto výsledku nelze dobře dosáhnout řádným řízením trestním před soudy a sice proto, poněvadž každé řízení trestní - to leží v jeho charakteru a to nemůže býti žádným způsobem odstraněno - vyžaduje určitých kautel, vyžaduje určitého času. Tím vším uplyne delší doba mezi trestem a činem a společnost není jaksi po této stránce dostatečně uspokojována. Ministerstvo práv vynasnažilo se sice a vydalo koncem ledna t. r. státním zastupitelstvům zvláštní výnos, ve kterém se ukládá, aby případy lichevní byly pokud možno rychle a přísně vyřizovány. Třeba musíme vítati tento prostředek, není nejmenší pochybnosti o tom, že toho účelu se plně nedosáhne a sice právě pro ten důvod, který jsem uvedl: pro povahu řízení trestního. Úřad pro potírání lichvy je toho názoru, že bylo by možno dosáhnouti účelnějšího a rychlejšího potírání lichvy, kdyby úřad pro potírání lichvy byl sám nadán právem výkonným. Bylo by to možno, aspoň v těch případech, kde jsou stanoveny maximální ceny. Jest ovšem pravda, že řízení správní trpí jistými nedostatky a zejména jedním vážným nedostatkem, že ho totiž může býti velmi lehko zneužito. Jest to dvojsečná zbraň, ale žijeme v mimořádných dobách a tu jest nutno spokojiti se leckdy i s mimořádnými prostředky. Ovšem, že by tu bylo nutno stanoviti určité kautely.

Velkou překážkou proti potírání lichvy objevila se ustanovení o tak zv. zkušebnách. Ukázalo se, že zkušebny cen ve dvojím směru jsou překážkou. Jednak proto, že při značné části zboží, zejména při výrobcích průmyslových, nebylo dobře možno sestaviti komise nestranné. Komise musela býti zpravidla sestavena tak, že byli do ní povoláni výrobci neb obchodníci s těmito předměty, jejichž úsudek přirozeně nebyl vždy nestranný. Vedle toho tím, ze soud byl nucen dotazovati se těchto zkušeben a že tyto zkušebny velmi často s udáním svého dobrého zdání otálely, stalo se, že se řízení prodlužovalo do nekonečna. Proto výbor zásobovací dospěl k názoru, že je třeba doporučiti vládě, aby předpisy o zkušebnách cen byly zrušeny.

V § 3. návrhu navrhuje se zřízení zvláštního úřadu pro potírání lichvy. Takový úřad existoval pro obvod Čech v úřadu pro potírání lichvy v Praze. Od té doby byly zřízeny ještě 2 takové úřady, jeden se sídlem v Brně, jeden se sídlem v Mor. Ostravě. Tyto úřady ovšem nehoví svému účelu. Nejsou se svůj úkol, a sice proto, poněvadž nejsou vůbec vybaveny. S počátku jim bylo dáno jen asi 13 úředníků k disposici, teď snad jich mají jen v Praze 70, ale to všechno na velký obvod země České nestačí. Návrh navrhuje také, aby v těchto úřadech byl zastoupen také živel laický, to je zajisté návrh, který zasluhuje úvahy a který je možno a snad nutno provésti.

Po těchto úvahách dospěl výbor zásobovací k tomuto návrhu:

Vláda se žádá, aby pro úspěšné potírání lichvy zrušila zkušebny cen, vybavila dostatečně úřady pro potírání lichvy a vzala v úvahu, nemá-li býti vydán zákon, kterým by úřadům pro potírání lichvy dána byla výkonná moc aspoň v těch případech, ve kterých lichva stala se se zbožím, pro které jsou stanoveny maximální ceny.

Dovoluji si navrhnouti slavnému shromáždění, aby tento návrh zásobovacího výboru byl přijat. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen. Debata je skončena.

Přistoupíme k hlasování. Žádám pány, aby zaujali svá místa. (Děje se.)

Prosím, kdo souhlasí s návrhem sociálně politického výboru, tlumočeným p. zpravodajem drem Schieszlem, aby povstal se svého místa! (Děje se.)

To je většina. Návrh zprávy sociálně politického výboru je přijat.

Tím je tento odstavec denního pořádku vyčerpán a přistoupíme k odstavci poslednímu a to:

6. Zprávě výboru právního o návrhu dra Boučka a soudr., aby byl doplněn § 303 trestního zákona. Tisk 406. Zpravodajem jest dr. Jaroslav Stránský. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj dr. Stránský: Velectění pánové a paní!

Právní výbor navrhuje vám, - je to usnesení, které se stalo všemi hlasy proti jedinému - abyste § 303. trestního zákona, který jedná o přečinu rušení náboženství, doplnili dalším ustanovením tohoto znění:

"Stejně - t. j. tuhým vězením od 1 do 6 měsíců - budou pro přečin, pokud tu není těžšího trestního činu, potrestání duchovní kteréhokoliv vyznání, nebo jiná osoba v podobné funkcí činná, která při úkonu náboženském, zejména při vykonávání úřadu kazatelského, při přisluhování svátostmi. při náboženském vyučování nebo cvičení, při procesí, pouti nebo podobných shromážděních buďsi přímo nebo nepřímo promlouvá o věcech státního nebo politického života, kritisuje platné nebo navrhované zákony nebo nařízení vládní, doporučuje určité politické organisace neb strany, proti určitým politickým organisacím nebo stranám brojí, tisk určitého politického směru doporučuje nebo odmítá, do volebního zápasu, ať ve prospěch ať ke škodě některých kandidátů nebo stran zasahuje. (Výborně!)

Velectění přátelé, toto usnesení je změnou původního návrhu dra Boučka, který navrhl vlastně něco zcela jiného. Dr. Bouček k původně navrhoval, - a o jeho návrhu se zde dnes usnášíme - aby bylo uzákoněno, že smí v kostele, kde kněz na kazatelně politisuje, kdokoli z přítomných hned na místě tomuto knězi odporovat, s ním polemisovat. upozornit ho na nepříslušnost a nemístnost jeho počínání a po případě přihlásiti se po skončeném kázání sám ke slovu a na místě s knězem polemisovat.

Velectění přátelé! Právní výbor. . . (Post. Čuřík: To je zneuctívání kostelů!) Ano, s kazatelen! (Nepokoj.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid!

Zpravodaj posl. Dr. Stránský (pokračuje): Právní výbor právě proto nechce, aby se v kostelích dály politické debaty, aby v kostelích to vypadalo, jako v hospodách, za politické hádky, právě proto právní výbor obrátil tu věc a řekl: Ne, v kostele se nebude politisovati, nebude politisovati v kostele nikdo, ani kněz. (Výborně!) Právní výbor chce postaviti pod trestní sankci, a to přísnou trestní sankci počínání knězovo.

Velectění přátelé! Proč zde právní výbor tento návrh, který čelí vlastně k ochraně něčeho, co vám, pánové, musí ležeti více na srdci než nám, činí, to dokazují zprávy, které dostáváme dnes, které přinesl právě kol. Votruba z Náměšťska, že tam dějí se již v některých kostelích takové politické debaty. Kněžím se už volá do kázání, kněží odpovídají, to ovšem může dnes míti nevinné formy. . . (Hlas: Vy k tomu navádíte!) Ne, my k tomu nenavádíme. Kdybychom k tomu naváděli, nepřináseli bychom návrhy takové reformy, jaké jsme sem právě přinesli.

Velectění pánové a dámy, dovolte, abych krátce uvedl pohnutky, které vedly navrhovatele, právní výbor, které povedou také Národní shromáždění, jestliže učiní tuto reformu zákonem. Ty pohnutky jsou docela aktuální, jsou, abych tak řekl, nejnovějšího data.

Vy víte, velectění přátelé, že mezi jinými návrhy, které zde byly podány, byl také návrh na reformu manželského práva. Já myslím, že nejkonservativnější člověk musí uznati, že platné manželské právo, i když se postaví na to nejkonservativnejší stanovisko, že to staré staleté manželské právo jest prostě něco hnusného, něco nemožného. Byl dále podán návrh v Národním shromáždění, aby náboženské vyučování a zejména náboženská cvičení na obecných školách nebyla obligátní, to jest, aby nebyli rodiče nuceni, posílati své děti do náboženského cvičení, nebo vyučování, jestliže nechtějí. Byly zde rozvinuty některé problémy. které se týkají otázky poměru mezi státem a církví. Zejména nám bylo ovšem jasno, že tam, kde půjde o konfiskaci velkých latifundií, že se nezastavíme také před jměním církevním.

A tu, velectění přátelé, když zde tyto návrhy byly podány, mělo to za následek, - nevím do jaké míry se to dálo zde v Čechách, u nás na Moravě opravdu neslýchaným způsobem - že se z kazatelen staly pravé politické tribuny, začalo se tam proti těmto návrhům ne agitovati, to jest příliš slabé slovo, začalo se tam štváti, nejen potírati tyto návrhy věcným způsobem, nýbrž začalo se přímo štváti proti původcům těchto návrhů, proti stranám, z nichž tito původcové vyšli, začalo se štváti proti nám všem. (Posl. Čuřík: Chodíte na kázání?) Ne, nechodím, není toho zapotřebí. Já myslím, že také vy nechodíte. (Tak jest! Výborně! Veselost.) A jest-li tam chodíte. . . (Posl. Heinrich: Tak jest vidět, že to kázání nemá dobrý účinek! Posl. Čuřík: Můžete mne kontrolovati, pane doktore! Hlasy: Čuříku!) Vaše strana Vás volá ostatně, abyste dodržel "marschroutu", kterou ona patrně k této debatě dala.

Velectění přátelé! Jsou zjištěny případy, kde bylo s kazatelen štváno nejen proti politickým stranám, nýbrž také proti úřadům, proti parlamentu a proti. Národnímu shromáždění, ba zjištěny jsou případy, že bylo s kazatelen mluveno takovým způsobem, že to dalo podnět k úřednímu jednání, že z úředního místa, z okresního hejtmanství bylo učiněno oznámení ústřední vládě a byla vláda žádána, aby dala direktivu, jakým způsobem mají republiky proti těmto útokům chrániti. (Post. Heinrich: Pastýřský list brněnského biskupa bylo nutno konfiskovat, poněvadž byl velezrádný! Hlasy: Slyšte! Slyšte!) Já přijdu ještě k pastýřskému listu. (Posl. Čuřík: Co píšou dělnické listy proti republice? Posl. Mattuš: To jsou přátelé! Veselost.) Tyto zjevy nejsou nic nového, co by bylo jenom tohoto data.

Velectění přatelé! Je všeobecně známo, že nikdy, také ve starém Rakousku, nebylo voleb, které by se nebyly dály ve znamení kazatelnické agitace. (Post. Heinrich: Vystavili nejsvětější svátost na dobrý výsledek!) Při posledních volbách, nevím určitě, ale zdá se mi, že to bylo pro celou diecési nařízeno biskupům, byla vystavena svátost oltářní za šťastný výsledek voleb, t. j. za vítězství klerikální strany. (Posl. Časný: Proto dostali také nejvíce hlasů!) Ale nejen to, vy víte asi, pánové z katolické strany, že zasahovala církev do politiky také jiným způsobem. Vy víte, ze poslední, tuším, pastýřský list rakouských biskupů, - něco, co bohudíky již patří minulosti, není již žádných rakouských biskupů - poslední pastýřský list této společnosti směřoval přímo proti zájmům celého národa. (Výborně!) Jsem dalek toho, kteréhokoli z příslušníků přítomných - páter Ševčík tu dnes není - viniti, že snad on s tím souhlasí, že na tom stanovisku stojí, já vím dobře, že vy jste tehdy skřípali zuby jako my, když ten pastýřský list vyšel.

Ale Vám musí z něho plynouti totéž poučení, kteréž z něho plyne pro nás, totiž poučení, že republika musí býti chráněna proti invektivám a proti vsahování cizí hierarchie. (Výborně!) Velectění přátelé! To jsou volby, to jsou pastýřské listy, to jsou velehradské pouti, které - jak zase všichni dobře víte - jsou také jedinou promiscuí církevních konání, náboženských cvičení a politických agitací.

Předseda (zvoní): Prosím, aby řečník nebyl rušen!

Zprav. posl. dr. Stránský (pokračuje): Ale, velectění přátelé: jděme ještě dále do minulosti a najdeme, že zde skutečně nejde o něco časového, o něco nahodilého, nýbrž o něco, co vězí v instituci samotné. Teď se velmi často mluví o Bílé hoře, o pobělohorské persekuci. My jsme vždycky říkali: jenom Rakousko, jenom Vídeň, ale, velectění přátelé, my přece, vzpomínáme-li na toho Ferdinanda II., který se týčí jako takový zloduch českých dějin, my přece velmi dobře víme, že ten Ferdinand II. byl jen takovou mariacelskou loutkou, - v čí rukou: zase v rukou té instituce, která jeho prostřednictvím, vlivem na něho, tedy vlivem do politiky zasahovala přímo do osudu českého národa. Jestli zde v Praze bylo tolik a tolik českých lidí popraveno, tolik a tolik české krve prolito, jest-li zde v Praze byli lidé přibíjeni za jazyk, živí lidé za jazyk na šibenici, tož se to dálo proto, že katoličtí, jezuitští kněží přesvědčili Ferdinanda II., že jeho "Seelenheil", jeho duchovní spása závisí na tom, aby byli lidé popravováni a za jazyk přibíjeni na šibenici. (Různé výkřiky.)

Ono se vlastně mnoho nezměnilo. Dříve šla ta hierarchie k panovníku, dokud stát byl panovník. Ty věci se změnily, bez přičinění pánů z katolické strany - oni jsou, jak my všichni víme, velicí demokraté a stejně víme, že se ty věci nezměnily jejich přičiněním. Dnes již nejen že není panovník státem, nýbrž tu vůbec žádného panovníka není a my máme čistou demokracii. To ovšem pro pany z katolické strany neznamená, že by klidně složili ruce v klín. Pro ně se vlastně nic nezměnilo. Pro ně se změnil jen adresář, kterému mají adresovati ty výhrůžky o duševní spáse. Dříve to byl jen Ferdinand II., který byl přesvědčen, že spása jeho duše závisí na tom, aby se choval politicky tak a tak, dnes ovšem to není Ferdinand II., dnes je to voličstvo, dnes je to ta demokracie, lid. A my tohle prostě nechceme. My prostě nechceme, to bylo stanovisko, které vedlo k tomu právní výbor, nic jiného, my nechceme, aby v demokratické republice na místě, které má plnou náboženskou autoritu, bylo zasahováno takovým způsobem do politického -boje. (Výborně!)

Jde tady o rozvoj, jde o rovnost zbraní v demokracii, jde o to, aby nesmělo z jedné politické strany býti agitováno na místech, kde nikdo nemůže odpovídati, kde se nikdo nemůže brániti, ale jedná se také poctivě a upřímně, ať tomu věříte nebo ne, velké většině o to, aby byl opravdu chrámový mír kostelní zachováván také v zájmu klidného náboženského vývoje, klidného vývoje náboženského života našeho lidu. Dovolte nyní, velectění pánové, abych se dotkl těch důsledků, které páni z katolické strany uvádějí proti našemu návrhu, a zkoumal, jestli jsou tu také důvody, které by byly s to, aby nás přesvědčily, aby nás změnily v našem odhodlání, učiniti tuto předlohu zákonem. Především se zde docela všeobecně říká a my jsme obviňováni, že prý zahajujeme kulturní boj. To je to perhorreskované slovo, z Německa. Velectění přátelé, není zapotřebí, abychom se báli tohoto slova (Výborně! Potlesk). . . zahájíme kulturní boj. (Potlesk.) Velectění přátelé, já mohu říci, veďte ten boj s námi, neveďte jej proti nám. (Posl. Kadlčák: Napřed nasyťte lid, lid má hlad!) Ne samým chlebem jest živ člověk podle vašeho mínění. (Hlas: Udělejte zázrak! Hluk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP