Slavné Národní
shromáždění, tím myslím
ohromnou část, ohromné masy lidu, kteří
se hlásí ke straně československé
lidové. Tyto masy chtějí vytrvati v práci,
v poctivé, v práci fysické i morální
pro tento stát. A když se jim znechucuje různým
způsobem jejich opravdu čestný pobyt v tomto
státě, když se přímo dráždí
a škádlí všelikými návrhy,
které vycházejí z důvodů strannických,
pak tím se zavádí ne bolševismus, ale
tím se podlamují pevné kořeny tohoto
státu.
Dovolte, abych při ukončení
svých krátkých vývodů ještě
na vás apeloval. Pakli řešíme otázku
nezaměstnanosti, řešíme úkoly,
které jsou sociálními, řešme
tyto úkoly rukou společnou a ne rozdílnou,
řešme pouze ty úkoly, které jsou nezbytny,
abychom udrželi pořádek, výživu
lidu a zabezpečili mu práci a blahobyt. Ale úkoly
takové, které tomuto blahobytu odporují,
ponechme stranou, poněvadž nejsou s to, než aby
rozčeřily hladinu naší republiky.
Končím a doufám,
že při dobré snaze se nám podaří,
abychom tohoto zákona využili ve prospěch pracujících
tříd dělnických. (Výborně!
Potlesk.)
Předseda
(zvoní): K slovu se přihlásil p. ministr
sociální péče. Uděluji mu je.
Ministr sociální péče
dr. Winter: Slavné Národní shromáždění!
Zákon o podpoře nezaměstnaných
byl vyvolán jednak nemožností opatřiti
zaměstnání osobám propuštěným
z armády a osobám propuštěným
z továren, které nemohly s dostatečnou rychlostí
přejíti z hospodářství válečného
do hospodářství mírového, jednak
potřebou, aby osobám těm dostalo se pro nejhorší
dobu zimní nějakých prostředků,
aby se uživily.
Provádění zákona
dělí se na tři stadia: Na zprostředkování
práce, poukazování podpor a výplatu
podpor. Bylo svého času projeveno přání,
které také nyní bylo opakováno, aby
všechny tyto tři činnosti byly spojeny v jedněch
rukou. Nebylo však jednoty ve zodpovědění
otázky, které ruce to mají býti. Na
jedné straně bylo vyžadováno, aby činností
tou byly pověřeny jedině úřady,
na druhé straně, aby jí byly pověřeny
organisace dělnické. Spojiti celou činnost
v rukou úřadů nebylo ani technicky možno,
poněvadž rozvrat rakouského státu a
nutnost vybudovati stát nový, vyžadovaly tolik
úřednických sil, že nebylo myslitelno,
aby úřady mohly zdolati úplně také
tuto činnost. Na druhé straně bylo nutno
počítati s tím, že zvláště
v Čechách jest již zákonným způsobem
vybudováno veřejné zprostředkování
práce, že není dobře možná
přejíti tuto organisaci právě v době,
kdy se má nejvíce osvědčiti, mimo
to pak správa finanční nebyla ještě
tak dalece obeznámena s odborovými organisacemi,
zejména v severních Čechách, aby mohla
upustiti od principielního požadavku, že státní
peníze mají vypláceti státní
úřady.
Není pochybností, že
v technické stránce provádění
zákona objevily se jisté závady, tak zejména
v místech se značnějším počtem
nezaměstnaných nemohly úřady berní
zdolati práci jim uloženou, takže správa
finanční byla nucena svěřiti mnohdy
úřadům obecním výplatu podpor.
Také zprostředkovatelny práce, které
nebyly zařízeny na mimořádnou poptávku
po práci, neosvědčily se všude tak,
jak bylo očekáváno, zejména neosvědčily
dosti energie proti živlům, které práci
za normální doby se vyhýbaly. Ovšem
nutno uznati, že zprostředkovatelny práce nebyly
s dostatek podporovány zaměstnavateli, kteří
přes povinnost zákonem stanovenou, aby ohlašovali
uprázdněná místa u veřejných
zprostředkovatelen, stále ještě se obracejí
k zprostředkovatelnám soukromým a inseráty
v novinách vyhledávají pracovníky,
takže musilo býti vládou proti tomu zakročeno.
Největší obavy
byly vyslovovány proti instituci zákonem nově
zřizované, proti demobilisačním výborům.
Bylo zejména tvrzeno, že demobilisační
výbory nebudou pracovati s náležitou objektivitou,
že budou podléhati vlivům a nátlakům
z venčí a že budou poukazovati podpory k výplatě
i v případě, kdy není k tomu zákonných
podmínek. Jistě se i v tom směru mnohdy vyskytly
závady. Celkem však jest nutno říci,
že demobilisační výbory počínaly
si seriosně, že se chopily úkolu na ně
vzneseného s veškerou horlivostí, že zkoumaly
podmínky pro přiznání podpory a že
samy upozorňovaly na eventuelní závady. Ze
zpráv, které o jednotlivých výborech
demobilisačních došly, jest viděti,
že nepoukazovaly podpory bez rozmýšlení,
tak na př. demobilisační výbor v Selci
za 120 žadatelů odmítl jich 29, demobilisační
výbor v Nových Hradech z 1263 přiznal podporu
618, demobilisační výbor v Plánici
přiznal podpory 19 osobám, ačkoliv se jich
hlásilo 49, výbor v Přerově z 500
přihlášek vyřídil kladně
256 atd.
Měniti něco na dosavadní
soustavě, pro krátkou dobu, na kterou působnost
zákona jest prodloužena, nepovažovaly ani vláda,
ani sociálně-politický výbor za účelné,
poněvadž by poruchy způsobené změnou
organisace nevyvážily výhod, které by
jí snad byly způsobeny. Proto také žádal
jsem pana předřečníka, aby nevyžadoval
změny z 6 na 8, aby také příslušníci
jeho strany mohli býti v demobilisačních
výborech zastoupeni, aby od tohoto požadavku upustil
a nevyžadoval změny, poněvadž provádění
změny na tuto krátkou dobu by vyžadovalo takovou
práci administrační a způsobilo by
takový rozruch zase v těchto organisacích,
že, jak pravím, nevyvážily by těch
výhod, které si pan předřečník
od toho sliboval. Osnova nového zákona ukládá
však výslovně předsedovi demobilisačního
výboru povinnost, aby zastavil usnesení tohoto výboru,
kdyby je pokládal za nezákonné. Pokud jde
o meritorní stránku zákona, totiž o
otázku, mají-li býti podpory vypláceny
a má-li býti platnost zákona prodloužena,
slyšíme ovšem řadu stesků, že
lidé, kterým zákon přiznává
nárok na podporu, vyhýbají se práci
a že se chtějí živiti na útraty
státní a že odpírajíce práci,
způsobují celému národnímu
hospodářství značné škody.
Tato tvrzení generalisují případy
nikoliv všeobecné. I v kruzích dělnických
se uznává, že řada dělníků,
kteří, odňati byvše práci za
4 válečná léta, těžko
nachází zpět cestu ku práci. Člověk,
který po dobu 4 let byl v zákopech, anebo vykonával
ještě méně namáhavou práci
v různých zařízeních etapy,
anebo dokonce ve vnitrozemí, odnaučil se práci
a ztratil chuť ku práci. Navrátiv se nyní
domů, nemá vždy tolik síly a tolik pevné
vůle, aby ihned zase vyhledával zaměstnání.
Válka jistě způsobila mravní spousty
i v řadách dělnictva. Na společnosti
se mstí, že zabraňovala statisícům
pilných lidí po řadu let v užitečné
práci. Máme-li my dnes více tuláků
a lidí práce se štítících,
nežli tomu bylo před válkou, jest to přímý
následek války zrovna tak, jako neobyčejné
rozšíření pohlavních nemocí,
tuberkulosy, zpustnutí mládeže a zločinnosti.
Přes to nutno říci,
že počet osob, které zneužívajíce
výhody zákona, práci odpírají,
práci se vyhýbají, dokonce přímo
z práce vystupují, netvoří jádro
dělnické třídy, ba že tvoří
poměrně malou část dělnictva.
Když na př. Praha vykazuje za dobu pěti neděl
pouze 3297 osob podporovaných, nelze zajisté říci,
že by větší počet dělnictva
úmyslně se obracel o podporu v nezaměstnanosti,
když má možnost uplatniti se v řádném
zaměstnání.
Demobilisační výbory,
sestávající z osob, jež nejsou vesměs
zvyklé kancelářské práci, nepodaly
sice všechny zprávy o počtu nezaměstnaných,
takže není možno sděliti úhrnný
počet nezaměstnaných osob. Naproti tomu jsou
přesnější zprávy až do 20.
ledna t. r.
Když bylo v Národním
Shromáždění jednáno o zavedení
podpor v nezaměstnanosti, řekl jsem, že vláda
nemůže naznačiti, jaké částky
podpory v nezaměstnanosti budou vyžadovati. Jest však
přirozeno, že jsme si museli učiniti aspoň
přibližný obraz o nákladech, s nimiž
jest nám počítati. Nemohu dnes zmiňovati
se o bližších cifrách a z pochopitelných
důvodů nechci tak ani učiniti, mohu však
říci, že částky vyplacené
na podpory nezaměstnaných, nepřevyšují
sum, s nimiž jsme původně počítali.
Při tom je přímo
nápadno, jak poměrně malé obnosy vyžadují
podpory nezaměstnaných v krajích českých
oproti severočeským krajům, převážně
německým. Já chtěl bych uvésti
pánům pouze některé cifry ze zpráv
berních úřadů až do 20. ledna
1919. Za tu dobu bylo vyplaceno ve velké Praze, tedy v
Praze, Žižkově, Karlíně, na Vinohradech,
Smíchově a v Nuslích úhrnem na podporách
823.858.34 K. Naproti tomu bylo v téže
době v jediném okrese karlovarském vyplaceno
913.795.50 K, tedy o 90.000 K více, než
v obvodě Velké Prahy, se všemi okresními
soudy dohromady. V Plzni naproti tomu bylo vyplaceno za stejnou
dobu 193.001.60 K, tedy ani ne 1/5
toho, co v karlovarském obvodě průmyslovém;
v jiných obvodech, v Jablonci nad Nisou bylo vyplaceno
za tu dobu 154.000 K, ve Cvikove 600.000 K, v Chomútově
pouze 18.000 K, v Chrástavě 200.498 K 64 h, tedy
zrovna tolik, co ve vnitřní Praze samotné,
atd. Naproti tomu jest zajímavé, že zvláště
obvody uhelné vykazují poměrně malý
počet podporovaných, malé vyplacené
částky; Kladensko vykazuje 51.444 K, Mostecko má
pouze 20.222.60 K, Duchcovsko vůbec nevyplácelo
za celou tu dobu podpor. Moravská Ostrava vyplatila podporu
docela nepatrnou, 945 K, Polská Ostrava nevyplatila vůbec
podpory. Zkrátka jest vidět, že v uhelných
revírech, kde je možno opatřiti lidem práci,
kde je možno prostě lid poslati do práce na
př. na dolech, že tam nezaměstnanost se nevyskytovala
a že tam se nevyskytly případy, o kterých
často se mluví, že by se lidé práci
byli vyhýbali, že by byli se snažili, aby podporu
dostali a práci opouštěli. Zjev ten, že
v severních Čechách byly vypláceny
podpory mnohem vyšší, než-li v ostatním
obvodě státním, jest do značné
míry vysvětlitelný, jak bylo již uvedeno
ve zprávě výborové a jak také
dnes p. zpravodaj se o tom zmínil, jednak tím, že
v severních Čechách jest průmyslu
nahromaděno poměrně více než
v ostatních krajích státu, jednak tím,
že tento průmysl byl více obdařován
dodávkami pro válečné potřeby,
než-li v ostatních oborech, konečně
pak tím, že německé mužstvo bylo
z armády vesměs propuštěno, kdežto
z českého mužstva zůstalo ještě
16 ročníků ve svazku armádním.
Ve veřejnosti vyskytly se
zprávy, že zatížení státu
podporami, vyplácenými v severních Čechách,
jest způsobeno z důvodů politických,
že německé demobilisační výbory,
nešetříce pokladny státní, poukazují
podpory i osobám, které na ni nároků
nemají. Jedna taková stížnost, doložená
konkrétními fakty, jest obsažena v dotaze pp.
Tučného a soudruhů, který se týká
Třebenicka. Avšak ani tuto výtku nelze generalisovati.
Ministerstvo sociální péče dostalo
od řady demobilisačních výborů
v německých místech zprávy o stavu
věci v dotyčném obvodě, z nichž
vyplývá, že zejména organisace dělnické,
kterým ovšem morální porucha v dělnictvu
nemůže býti lhostejna, snaží se
najíti prostředky, jak by bylo nezaměstnanosti
čeleno, a stíhají jednotlivce, kteří
zákona zneužívají. Považuji přímo
za svoji povinnost sděliti, že demobilisační
výbor v Mimoni oznámil, že dělníci
žádají, aby, jakmile dostanou opět zaměstnání,
mohli v malých splátkách vraceti vyplácené
podpory, připomínajíce výslovně,
že nechtějí zemské pokladny poškozovati.
Pravda jest, že celkem částky, vyplácené
berními úřady, stoupaly a že zejména
v posledním týdnu zprávy byl vzestup přímo
rapidní. Tento zjev vysvětlen jest jednak tím,
že lidé dovídají se opozděně
o platnosti zákona, jednak, že i mnozí zaměstnavatelé
propouštěli více dělníky, když
věděli, že je o ně státem postaráno,
- ač nutno uznati, že mojí výzvy, v
Národním shromáždění pronesené,
aby dělnictvo nebylo hromadně propouštěno,
do značné míry bylo dbáno - připomínám,
že vláda působí na jednotlivé
zaměstnavatele, aby dělnictva nepropouštěli,
jak vyžaduje resoluce II. sociálně-politického
výboru, - jednak konečně tím, že
jednotlivci naučili se zákona zneužívati.
V tom směru došla řada oznámení.
Tyto jednotlivce, kteří
zákona zneužívají, lze dle zpráv
děliti na dvě skupiny. Jednu tvoří
notoričtí povaleči, kteří vždycky
vyhýbali se pravidelné práci a vyhýbají
se i nyní. Druhou však tvoří osoby poměrně
zámožné, které nejsou na podporu státní
svou výživou odkázány, které
však zvykly demoralisaci, způsobené různými
příspěvky, a chtějí využívati
republiky československé zrovna tak, jako využívaly
státu rakouského.
Demobilisační výbory
nemohly v prvním návalu práce úspěšně
čeliti tomuto útoku na státní pokladnu.
Teprve nyní dostaly se ke zřízení
kontrolního aparátu, jenž zjišťuje
případy nepravdivých udání
a zařizuje jak zastavení podpory, tak také
odevzdání vinníků soudu. Zvláště
úspěšně počínají
si při tom dle došlých zpráv demobilisační
výbory na Smíchove a v Nuslích. Podvodné
manipulace dělníků nebyly by však po
většině možny, kdyby nebyly podporovány
nepravdivým udáním zaměstnavatelů,
kteří buď nepravdivě potvrzují,
že dělník byl u nich zaměstnán,
anebo potvrzují mu větší výdělek,
než jakého dělník ve skutečnosti
požívá. Nařídil jsem proto demobilisačním
výborům, aby uschovávaly bedlivě potvrzení
zaměstnavatelů. Tato potvrzení budou předložena
příslušným nemocenským pokladnám,
aby bylo zjištěno, zdali dělník byl
u nemocenské pokladny přihlášen se mzdou,
jako jest uvedena v potvrzení pro podporu v nezaměstnanosti.
Zaměstnavatelé, u nichž budou zjištěna
nepravdivá udání, budou stíháni
trestně a bude na nich požadována náhrada
škody, státu způsobené; rovněž
budou ovšem stíháni a souzeni dělníci,
kteří takovým způsobem vylákají
podporu, jaká jim dle zákona nepřísluší.
Poněvadž hospodářský
život nedostal se ještě do takových kolejí,
aby všichni lidé, o práci se hlásící,
mohli býti zaměstnáni, jest nutno prodloužiti
působnost zákona o podporách, přičemž
však osnova se snaží docíliti toho, aby
podpor nebylo zneužíváno.
Vláda soudí, že
stačí prodloužení zákona do 15.
března, poněvadž jednak v té době
zvláště na venkově jest zapotřebí
tolik pracovních sil, že velká část
lidí, hlásících se o podporu, bude
moci býti zaměstnána, jednak doufám,
že bude možno v krátké době zavésti
pojištění pro případ nezaměstnanosti.
Považuji za svou povinnost,
výslovně upozorniti, že v době tak mimořádné,
jako jest doba dnešní, nikdo nemůže se
stavěti na stanovisko, že musí býti
zaměstnán ve svém oboru. Zrovna tak, jako
na vojně vykonával každý práci
jemu přidělenou, bez ohledu na to, zdali se jí
dříve učil čili nic, zrovna tak bude
nutno nyní, nežli hospodářství
dostane se do normálních kolejí, přijmouti
práci, jaká se naskytne, jen když k ní
stačí tělesné síly. Kdo nechce
společnosti každým způsobem přispěti,
nemůže ovšem požadovati, aby společnost
přispívala jemu.
Na druhé straně musí
si ovšem býti zaměstnavatel vědom, že
naprosto se nevystačí za dnešních drahotních
poměrů se mzdou, jaká byla placena před
válkou. Věnuje-li dělník svoji pracovní
sílu určitému zaměstnání,
musí za normální denní práci
vydělati tolik, aby se svou rodinou uhájil aspoň
nejnutnější existenci. Ačkoliv nemáme
dosud zákona o minimální mzdě, považoval
jsem za svou povinnost, zakročiti v továrně,
ze které mi bylo dělnictvem hlášeno,
že zaměstnavatel nabízí dělnictvu
práci za mzdu, jakou jim platil počátkem
roku 1914. (Výborně!).
Bylo několikráte již
zdůrazněno, že republika potřebuje práce,
aby byla vybudována a aby byla udržena. Osnova vyslovuje
ve svém článku povinnost pracovní.
Tato povinnost nevztahuje se ovšem pouze na dělníky,
kteří v nezaměstnanosti jsou nuceni hlásiti
se o podporu v nezaměstnanosti, nýbrž vztahuje
se na každého státního občana
bez rozdílu společenského postavení.
Vláda jest ochotna, ve zvláštním zákoně
vytknouti tuto povinnost znovu s veškerým důrazem
a opříti ji o zákonné kautely. Jest
však také zapotřebí, aby zvláště
samosprávné svazky chopily se práce. Podpora
státní byla jim zaručena, ale všude
je patrna u samosprávných organisací neobyčejná
nehybnost. Appeluji, jak jsem již učinil ve výboru
sociálně-politickém, na vlivné činitele
v samosprávě, aby v ní působili na
nejrychlejší rozhodování a nejrychlejší
provádění prací, o kterých
dostali již vyřízení a zprávy
od ministerstva veřejných prací, o kterých
usnesl se výbor technicky za souhlasu správy finanční,
že budou hrazeny tři pětiny zvýšených
nákladů. Přes to v Praze přes tyto
výzvy neudělalo se na nouzových pracech takřka
docela nic. Tím jsme byli nuceni odkázati lidi na
podporu v nezaměstnanosti, lidé jsou nuceni obraceti
se o podporu v nezaměstnanosti, a my ochuzujeme republiku
a neopatřujeme jí hodnot, kterých bychom
prací dělnictva mohli získati, kdyby samosprávné
orgány rychleji činnosti se chopily. Jinak obsahuje
osnova pouze výsledek dosavadních zkušeností,
nabytých praksí zákona o podporách
v nezaměstnanosti, i žádám, aby Národní
shromáždění s osnovou projevilo souhlas.
Snahou nás všech musí
býti, aby morální a mnohdy, kde toho zapotřebí,
i hmotnou podporou státní, život dostal se
opět do normálního chodu, aby v nejbližší
době mohla býti zjednána příležitost
pracovní a aby odpadlo podporovaní v nezaměstnanosti,
které jak vláda, tak i dělnictvo považuje
za zlo, se kterým musí dnes počítati.
(Výborně! Potlesk.)
Předseda
(zvoní): Dávám slovo dalšímu
řečníku, panu dru Viškovskému.
Posl. dr. Viškovský:
Když usnesen byl první zákon o udělování
podpor pro nezaměstnané, věděli jsme
téměř předem, že tato směnka
bude prolongována, že vláda a také strany
sněmovní přijdou s novým požadavkem,
aby termín 15. února byl dále prodloužen.
Mohu říci, že s potěšením
slyšel jsem projev některých pánů
předřečníků, zejména
pana kol. Hrizbyla, který prohlásil, že jeho
strana bude hlasovati sice pro tento zákon, ale s jednou
výhradou: že totiž vláda nesmí
se opovážiti přijíti znovu po 15. březnu.
s návrhem na prodloužení těchto
podpor. (Hlas: Zcela správně! Ať se postará
o práci!) Já toto prohlášení
zde přibíjím a sice proto, abychom kolem
15. března, (Posl. Kouša: Prodloužíme
to zase!) až se bude mluviti o tom znovu, mohli se vrátiti
k tomuto projevu. Velevážení pánové
a dámy! Když uvažovalo se o důsledcích,
které nastanou v příčině zaměstnanosti
aneb nezaměstnanosti z této veliké války,
tu byly názory o této věci velmi rozdílné.
Mluvilo se o tom, že bude ohromná nezaměstnanost
a z té hrozné tísně i přímo
katastrofální následky. Mluvilo se na druhé
straně, že bude neobyčejný nedostatek
pracovníků následkem velikých ztrát
lidstva a následkem nechuti k práci. My jsme nezažili
v plné míře ani jedno ani druhé, ale
objevilo se spíše, že válka vyvolala novou,
zvláštní atmosféru, novou náladu
obyvatelstva, zejména pracujícího, která
chuti k práci nebyla právě přízniva.
A je to pochopitelné, díváme-li se na věci
zcela lidsky. To neobyčejné utištění
individua, jeho vehnání do úplně jiného
oboru zaměstnání a do úplně
jiného oboru myšlenkového, to ohromné
napětí nervové, které pak náhle
povolilo, to musilo způsobiti zcela jiné myšlenkové
prostředí, které má ráz jistého
morálního nezdraví, způsobilo jisté
morální seslabení vůle a chuti k práci.
Tato věc musí býti léčena.
Když jsme mluvili poprvé o této otázce,
tehdy jsme řekli: nezaměstnaný může
míti vůči státu nárok na práci,
nikoliv nárok na podporu následkem nucené
nečinnosti. Ale věděli jsme předem,
že tímto způsobem věc nebude patrně
ihned možno řešiti, a že, dojde k jakémusi
kompromisu, ve kterém jsme se ocitli, to jest k podporování
nezaměstnaných z peněz státních.
Že tímto způsobem se nic neléčí,
že se tímto způsobem nic nenapravuje, zejména
že nenastává žádné morální
zlepšení, jest faktem, a my musíme se snažiti,
aby k odstranění tohoto systému také
došlo. A tu musím vítati spolupůsobení
každého, zejména zakročení vlády,
aby možnost příležitosti k práci,
a také přímo nebo nepřímo nucené
práci došla k platnosti.