Tato hesla, která v poslední
době byla vyřčena, formuloval sociálně-politický
výbor v resoluci zvláštní; poukázal
zvláště k tomu, že samosprávné
svazky, které jsou nezaměstnaným bližší
a mohly by býti v principu hybnější
než státy, mají mnoho práce, která
je připravena. Poukazuji na silniční stavby
a opravy - a těch je mnoho žádoucích
a nutných - a bylo by nutno, aby práce regulační
a stavební byly podnikány, ale zdá se, že
doposud se nestalo vůbec nic, anebo velice málo.
Technický výbor se
usnesl již, aby stát subvencoval takové samosprávné
svazky místní při pracích nouzových
toho druhu tím, že by převzal 3/5
nákladu na sebe. Sociálně-politický
výbor přijal resoluci, která vyzývá
vládu, - a dovolím si ji pak přečísti
- aby sama pracemi z nouze čelila nezaměstnanosti
a podporovala snahy samosprávných svazků
podporou peněžní.
V souvislosti s tímto zákonem
dotkl se sociálně politický výbor
jiné zajímavé sociálně politické
otázky, otázky tarifních smluv, pracovních
smluv. Nezaměstnaný smí totiž odmítnouti,
přijati práci bez následků ztráty
podpory tenkrát, je-li mu nabízena nižší
mzda než cenníková, než tarifová.
V případě, že by mu zaměstnavatel
nabízel mzdu nižší, může ji
odmítnouti a stát vyplatí podporu. To ustanovení
jest zde k tomu, aby platnost tarifních smluv byla pojištěna.
Tarifní pracovní smlouvy totiž u nás
dosud podle stavu zákonodárství nejsou ještě
právně závazny, nemáme žádného
paragrafu, na který bychom se mohli odvolávati a
vymáhati jich provádění a tímto
způsobem má se vynutiti, aby tarifní pracovní
smlouvy byly zachovávány.
Přihlédneme-li k věci
blíže, vidíme, že akce k zachování
tarifních smluv není namířena tak
proti zaměstnavateli, aby ji dodržoval, nýbrž
proti státu, který v případě
nedodržení cenníkové mzdy musí
platiti podporu. Proto přijal sociálně-politický
výbor resoluci, kterou se vyzývá vláda,
aby přinesla do Národního shromáždění
osnovu zákona, kterou by se pojistila platnost tarifních
pracovních smluv.
Sociálně-politický
výbor konečně poukázal k tomu, že
mnoho firem, zvláště německých,
z politických důvodů a bez nutné příčiny
propouští dělnictvo a rozmnožuje počet
nezaměstnaných. V té příčině
bylo na tento moment poukázáno při poslední
debatě a sociálně-politický výbor
shrnul vše ve zvláštní resoluci, aby vláda
působila vhodnými prostředky na zaměstnavatele,
aby se tak nestávalo. Arciť resoluce tato může
míti více méně jen morální
význam, poněvadž není zákona,
kterým by mohl zaměstnavatel býti donucen,
aby dále proti vlastním intencím pracoval.
Dovolím si při té příležitosti
jako referent v dohodě se sociálně-politickým
výborem navrhnouti doplňovací článek
11., který byl v osnově opomenut a to prováděcí:
ministru sociální péče se ukládá,
aby zákon tento provedl.
Návrhy sociálně-politického
výboru tedy jsou:
Slavné Národní
shromáždění, račiž přiložené
osnově zákona ve znění, přijatém
ve výboru sociálně politickém, uděliti
ústavní schválení.
Slavné Národní
shromáždění račiž přijati
tyto resoluce:
1.) Vláda se vyzývá,
aby čelila nynější nezaměstnanosti
urychlením veřejných prací státních
a podporou nouzových prací samosprávných
svazků.
2.) Vláda se vyzývá,
aby působila na podnikatele, aby bez vážné
příčiny, nebo poruchy podniku nepropouštěli
dělnictvo z práce.
3.) Vláda se vyzývá,
aby co nejdříve předložila Národnímu
shromáždění osnovu zákona, jímž
by se pojistila právní platnost tarifních
pracovních smluv.
Jako referent pak prosím,
aby byl přijat ještě čl. 11. k tomuto
zákonu, který by zněl: Ministerstvu pro sociální
péči se ukládá, aby tento zákon
provedlo. (Výborně! Potlesk.)
Předseda
(zvoní): Přistupujeme ke generální
a případně také ke speciální
debatě. Ve smyslu jednacího řádu navrhuji,
aby byla řečnická lhůta zase vymezena
na půl hodiny. Jest snad proti tomu námitka? Není.
Považuji návrh svůj za schválený.
V řečnické listině
jsou zapsáni zatím členové Národního
shromáždění: Jakubka, Hrizbyl, Čuřík
a dr. Viškovský.
Uděluji slovo prvnímu
řečníku v listině zapsanému,
členu Národního shromáždění
Jakubkovi.
Posl. Jakubka: Vážené
Národní shromáždění! Ctěné
dámy a pánové!
Sociálně politický
výbor přichází s návrhem na
prodloužení zákona o podpoře nezaměstnaných
na další měsíc. Z tohoto návrhu
by se dalo snad dedukovati, že nezaměstnanost za 4
neděle pomine. Ale pánové, jak situace vypadá,
máme obavu, že jdeme ještě do horší
nezaměstnanosti, než ji prožíváme
teď. Velectění pánové, my máme
zatím demobilisováno pouze několik ročníků
a teď ministerstvo národní obrany zabývá
se propouštěním opět několika
ročníků domů. Ti, kteří
budou propuštěni, jistě práci těžce
naleznou. My můžeme říci, že většina
propuštěných nenalezne práce. Když
řekneme na 4 týdny, ptejme se, co bude po těch
4 týdnech? Já také chci na to ještě
poukázati. Mluvím-li zde ve jménu dělníků,
jistě to není ideál dělnictva, aby
bylo nějak podporováno, nýbrž dělníci
chtějí práci a za práci slušnou
existenci. To jest požadavek dělnický. Nemůže-li
společnost dáti dělníkovi práci,
pak je povinna, uchrániti jej před smrtí
hladem. Tak se na to dívá prostý dělník
a myslím docela právem. (Posl. Němec:
Milejší je mu práce než podpora!)
To jsem již řekl. Jistě vezme dělník
raději práci, než podporu. Vážení
pánové! Dělníci se táží:
udělala-li naše republika, náš stát
tolik, kolik mohl, aby práce byla jim opatřena?
A jistě odpověď bude zde negativní.
Viděli jsme, že dělníci na Brněnsku
musili donucovati příslušné ministerstvo,
aby látky tam nahromaděné byly dány
do práce, aby mohlo dělnictvo pracovati a ještě
dlouho to trvalo, než se tak stalo. Když dělníci
hrozili, že si to rozebéřou, teprve naše
ministerstvo se rozhoupalo a dalo k tomu sankci. Myslím,
že jsou zde ještě jiné možnosti a
příležitosti práce. V odboru textilním,
pánové, jestli jste informováni, leží
asi 2 miliony kilogramů vlny, která čeká
na své zpracování. A my se ptáme:
proč nemůže býti dáno do práce,
proč nemůže býti dělnictvu textilnímu
poskytnut výdělek? Ono podpory nežádá,
dejte mu výdělek, když je to možné.
Dále mám ještě
jednu bolest. U nás v Praze jest na 2000 kovodělníků
bez zaměstnání. 2000 kovodělníků
bere od státu podporu, což jest náklad naprosto
neproduktivní. Podívejte se, jak vypadá při
tom to celé naše zařízení! Měl
jsem příležitost, v neděli vidět
takový obrázek: Z Masarykova nádraží
měl vyjíždět vlak ke Kralupům
v 6.30 hod., ale lokomotiva byla v takovém stavu,
že ji museli na kolejích spravovat a náhradní
lokomotivy, aby vlak mohl vyjet, nebylo. Náš vozový
park jest v takovém stavu, že vůbec není
schopen provozu a 2000 kovodělníků zde stojí
bez zaměstnání, jsou podporováni,
ale nepovolají se k tomu, aby tento materiál opravili.
Tak vypadá hospodářská politika naší
republiky! (Hluk. Předseda zvoní.) A to není
jen v odboru kovoprůmyslu, to jest ve všech oborech.
Podívejte se, jak to i všude jinde vypadá.
My žádáme v prvé řadě,
velevážení pánové, aby stát
nepodnikal nouzové práce (Nepokoj. Předseda
zvoní), nýbrž práce, kterých
jest nejnutněji potřebí, které již
dávno před válkou byly nutné, ty aby
stát v první řadě podnikal, poněvadž
výmluvy, že dnes nemůže ministr financí,
nebo ministr železnic objednati lokomotivy, že jsou
příliš drahé, padají, neboť
nemáme žádných dokladů, že
budou příště lacinější,
naopak máme obavu, že budou ještě dražší.
Vytýká se, že
následkem vysoké ceny práce nemůže
se soukromé podnikání rozvinouti. Ale myslím,
že tomu také není tak. Stát sám
má možnost přezkoušeti, zdali na nedostatku
soukromého podnikání nesou vinu vysoké
mzdy dělníků a jsem přesvědčen,
že na př. u podnikání stavebního
nerozhodují mzdy dělníků, nýbrž
spíše lichva s materiálem stavebním.
(Tak jest! Hlas: A také dovozné!) Zajisté,
i dovozné! Ať zkoumá státní správa
poměr mezd k ceně výrobků a přijde
ke smutnému poznání, že ony výtky
na vysoké mzdy jsou naprosto neoprávněné.
Nechtěl bych se pouštěti
do oborů, kterých neovládám, nýbrž
chci poukázati jen na odbor, do kterého trochu vidím.
V oboru železářském na př. stojí
náš průmysl téměř před
zastavením, poněvadž ceny materiálu
se čím dále, tím více zdražují.
Od Nového roku byla cena železa zdražena o 30
K. Před válkou stál tento produkt 18 K, tedy
zdražení jest skoro dvojnásob větší
nežli cena železa za míru. A když uvážíme,
že cena před válkou byla 18 K, nyní
pak jest 130 K, musíme si říci, že tu
není žádného poměru mezi mzdou
dělníků a mezi cenami těchto výrobků.
Dělníci v hutích měli před
válkou základní mzdu 5 K denně, nyní
mají 15 K, to jest 3krát tolik, ale cena železa
stoupla z 18 K na 130 K, tedy 7krát! Vezmeme-li uhlí,
stoupla cena také trojnásobně a u jiných
věcí také, tak že není to žádný
poměr. Vláda tedy by musela přihlédnouti,
zdali nejsou zde jiné okolnosti, které brání
soukromé výrobě. Odstraniti nezaměstnanost,
znamená opatřiti dělnictvu práci,
podpora nezaměstnaných znamená pouze, zmírňovati
následky nezaměstnanosti a jistě že
99 % dělníků chce raději pracovat,
nežli bráti podporu nezaměstnaných.
Pánové! Jak těžce
se musí dotýkat dělníka, který
má ten los zde, že musí brát podporu
v nezaměstnání, když se mu veřejně
vrhají ve tvář poznámky, že je
lenochem. Pánové, já bych vám mohl
posloužit dopisy, kde dělníci prosí
pro Boha, abychom jim opatřili práci, poněvadž
z podpor 6-7 K nemohou uživit rodinu. Těmto dělníkům
se vrhá v tvář příhana, že
jsou lenoši, a i osnova má již určitý
terč, který znamená, že zde se myslí,
že jsou zde dělníci lenoši, kteří
chtějí žíti na účet státu.
Tedy my nijak se nestavíme
proti tomu, aby ten, kdo se práce štítí,
byl veřejně tak označen. Proti tomu se jistě
nemůžeme stavět a nestavíme, ale pánové,
naopak, my to budeme vítat, poněvadž když
bude zde postupováno docela správně a spravedlivě,
jsem přesvědčen o tom, že v jiných
řadách se najde větší procento
těch, kteří se práce štítí
a nechtějí vůbec pracovat, a větší
procento, myslím, nebude v řadách dělníků,
nýbrž, pánové, v řadách
jiných.
Pánové, je potřeba
se podívat do těch našich podniků kavárenských
a hostinských. Tam najdete ty, kteří se práce
štítí! Pánové, náš
representační dům města Prahy by ukázal
hodně exemplářů těch, kteří
se práce štítí a přece jenom
při tom velmi pěkně žijí.
Tedy, pánové, my se
nestavíme proti tomu omezení, poněvadž
máme naději, že všemi činiteli
bude pracováno k tomu, aby dělníci práci
dostali. Ale, já chci ukázati ještě
na něco. My zde máme ještě také
řadu nezaměstnaných, o kterých je
zde nutno se zmíniti. Řada závodů
propouští dělníky, resp. vysazuje dělníky,
když závod nemá uhlí, aby mohl výrobu
provozovati. Za staré rakouské vlády, za
starého Rakouska, dostávali dělníci
60 % své mzdy, později ovšem těch 60
% bylo zvýšeno na 70 %.
Naše vláda přijala
toto ustanovení, ale v praxi ho nechce provádět.
A pánové, toto stanovisko ministerstva financí
jistě reputaci naší československé
republice nezjedná. Pánové říkají:
to je podpora továrníků, my nebudeme shromažďovat
ještě více kapitálu, než je dosud.
Ale to je mylný názor. Tato náhrada mzdy
má býti dána dělníkům,
a ne kapitalistům. My jsme jistě již měli
příležitost, abychom ukázali na to,
jak může pan ministr financí zasáhnout
kapitály tam nahromaděné, ale v tomto případě
jde čistě o náhradu mzdy dělníkům
a zde pan ministr financí nesprávně a neprávem
staví se na stanovisko, že náhrada mzdy těmto
dělníkům nenáleží. Pánové,
tito dělníci jsou ochotni pracovat, kde je to možno,
i zkrácenou pracovní dobu, jen aby byli všichni
zaměstnáni. Ale v některých případech,
hlavně kde jsou vysoké pece, to naprosto možné
není. Já ukazuji jen na Škodovku. Tam již
vyplatilo se na této podpoře přes 6 milionů
korun. Naše vláda stále slibuje, - je to ministerstvo
veřejných prací, - že dá tomuto
závodu uhlí, aby mohl býti v provozu.
Ale co vidíme? Sliby jsou
jen sliby a skutky jsou vedlejší věcí
u našeho ministerstva. Tam se slibovalo, že se dá
80 vagonů denně, aby závod mohl býti
v provozu, ale vidíme, že se dává jen
40 vagonů a méně, takže závod
v provozu býti nemůže. A tak jsou tam dělníci,
kteří mohou a chtějí pracovat práci
produktivní, odkázáni na podporu státu.
Zde musí se státi náprava. Jsem přesvědčen,
že naše obchodní politika sleduje ty cíle,
až budou doby mírové, abychom měli,
kam vyvážet. V této době však děje
se docela něco jiného: že budeme musit vyvážet
živý materiál, dělníky. Je potřeba,
aby bylo domácímu průmyslu dáno uhlí,
aby mohl dále provozovati svou výrobu. Po té
stránce se jistě málo udělalo.
Velectění pánové!
Mám doklady o tom, že všady se to uhlí
tak účelně nedává za ty kompensace,
jako by bylo dáno tam, kde průmysl jest naprosto
zastaven. Myslím, že uhlí, které se
dává do Bavor, by nám naopak jistě
umožnilo, abychom udrželi řadu závodů
v chodu. V tom směru se bude museti vláda na tyto
věci blíže podívati a potřebné
zaříditi.
Já, pánové,
mohu říci, že dělníci mají
o podpoře v nezaměstnání docela jiné
názory. Návrh, aby byla podpora prodloužena
na 4 týdny, naprosto nedostačuje a není to
žádné novum, aby stát nebo komuny zde
přispívaly těm, kdož nemohou práci
nalézti. Viděli jsme, že v řadě
obcí, ve Švýcarsku, Dánsku i Německu,
již dávno před válkou podpory zavedeny
byly; ovšem v jiné formě, ve formě,
která se zde ještě nezdá býti
dosti přiléhající. Ve Švýcarech
nejlepší pojištění měl Gent,
kde velké obce připlácely dělníku,
který sám staral se o to, jak bude žíti
v době bez zaměstnání; byl pojištěn.
Takový dělník pojistil se v odborové
organisaci, a obec mu určitou část na to
připlácela. My si představujeme, že
prodloužení zákona o podpoře všem
nezaměstnaným (Nepokoj. Předseda zvoní)
může býti jenom na tomto podkladě provedeno.
Jistě přijdeme s návrhem, aby prodloužení
podpory nezaměstnaným spočívalo na
tomto základě.
Pánové, já prohlašuji
znova, že dělnictvo nežádá almužny,
dělnictvo podporu v nezaměstnání reklamuje
jen proto, poněvadž zaměstnání
nalézti nemůže: nalezněte mu zaměstnání,
a dělnictvo rádo se vzdá té podpory,
která přece jen jest určitou příhanou,
když zdravý dělník může
obživu k životu si sám obstarati. Tím
končím (Výborně! Potlesk).
Předseda:
Než udělím slovo dalšímu řečníku,
přečtu resoluční návrh člena
N. S. Johanise, který mi byl právě
podán (čte):
Člen N. S. Johanis
podává tento resoluční návrh:
Při snížení podpor v nezaměstnání,
které se ukazuje nutným, bude třeba současně
působiti k tomu, aby dělnictvo práci přijímalo
a vykonávalo, případně použíti
donucovacích prostředků a zaváděti
pracovní povinnost. Takový nátlak však
vyvolal by jistě nebezpečné projevy nespokojenosti,
kdyby byl namířen jen proti jedné společenské
třídě a kdyby stejně nebylo zakročeno
i proti vrstvám a jednotlivcům, kteří
podpory sice nepožívají, ale notoricky žijí
bez práce, z rent a pod. Proto jevila by se účelnými
tato opatření: 1. Důsledný a bezohledný
postup proti všem povalečům. 2. Veřejná
kontrola práce. 3. Registrování dělníků
a všech pracujících. 4. Ľegitimace práce.
5. Kontrola a vyšetřování, zda v legitimacích
jsou správné údaje. Diktuje-li zájem
republiky, aby bylo intensivně pracováno na udržení
a zdokonalení naší výroby, bylo by hrubou
sociální nespravedlivostí, kdyby povinnost
práce pro mladý náš stát byla
ukládána jen jedné třídě
v národě, která válkou nejvíce
utrpěla a u níž jest fysická i duševní
únava a snad také i mravní pokleslost nejsnáze
vysvětlitelna a omluvitelna. Je třeba uzákoniti
všeobecnou pracovní povinnost pro všechny zdravé
muže a ženy a dokonalou i přísnou soustavou
kontrolní vymáhati, aby u nás každý
pracoval. Vláda se vyzývá, aby dle těchto
zásad vypracovala příslušnou osnovu
zákona.
Resoluce tato nese dostatečný
počet podpisů; jest předmětem jednání.
Uděluji slovo dalšímu
řečníku zapsanému, členu N.
S. Hrizbylovi.
Poslanec Hrizbyl: Slavné
Národní shromáždění!
Zákon o prodloužení
nezaměstnanosti dává se opětně
na program sněmovny, aby lokalisoval to, co válka
sebou přinesla, aby obmezil tu zoufalou situaci našeho
dělnictva. Je nutno říci si také,
jaké dobro tento zákon o nezaměstnanosti
v době obdobné vykonala tu sluší konstatovati,
že tento zákon z větší části
dobro vykonal veliké a že mohou ti, kteří
tohoto zákona použili, býti vysoce vděčni
československé republice, že ve velké
nouzi, že ve velké bídě, že ve
velkém nedostatku veškerého materiálu
dostalo se jim aspoň částečné
podpory, aby nemusili strádat bídou a nedostatkem.
Slavné Národní
shromáždění, je pravda, že v tomto
zákoně našlo se mnoho nedostatků a že
našly se určité věci, které oprava,
t. j. osnova, která se nám dnes k odhlasování
předkládá, jaksi mění, a tu
sluší konstatovati se stanoviska strany, za kterou
mám čest mluviti, že s ní plně
souhlasíme, neboť strana, ke které náležím
- a mohu to s plným sebevědomím prohlásiti
- není pro to, aby se podpora vyplácela každému,
nýbrž jedině tomu, kdo velkou nouzí
nebo nedostatkem materiálu byl postaven do nejstrašnější
situace, a aby tomu, kdo následkem drahoty a nedostatku
všeho, co jeho rodina potřebuje, nemůže
si těchto potřeb kupovati, aspoň touto podporou
se umožnilo ukojiti domácí jeho potřebu.
Jsou-li zde, vážené
Národní shromáždění, s
různých stran námitky a zejména se
stran městských, že touto podporou zavádí
se mezi dělnictvem lenošství nebo vlastně
- jak již zde několikráte bylo řečeno
- povalečství, nemůže žádná
dělnická strana, ani strana, ke které náležím,
bráti zodpovědnost za ty, kteří tohoto
dobrodiní zákona využívají, kteří
nikdy nepracovali, zejména ve velkých městech,
která mají spoustu jednotlivců, pracujících
k tomu, aby se nepracovalo. To tedy budiž konstatováno,
že tyto živly my paušálně odmítáme
a těch se také naše osnova nemůže
dotýkat.