Úterý 11. února 1919

Schůze zahájena ve 2 hod. 25. min. odpol.

Přítomni:

Předseda: Tomášek.

Místopředsedové: dr. Hajn, Konečný, Udržal.

Zapisovatelé: Pik, dr. Veverka a větší počet členů N. S.

Zástupcové vlády: Členové vlády: Habrman, Prášek, dr. Rašín, Staněk, dr. Soukup, dr. Stránský, Stříbrný, Švehla, dr. Winter, dr. Vrbenský, dr. Zahradník.

Z kanceláře sněmovní: JUDr. Haasz, tajemník sněmovní, zástupce jeho JUDr. Říha.

Denní pořad

28. schůze Národního shromáždění československého v úterý dne
11. února 1919 o 2. hod. odpolední.

1. Zpravodaj J. Šamalík. Zpráva zásobovacího výboru o návrhu J. Šamalíka a soudr., aby byla vydána jednotná nařízení pro odevzdání dobytka ve všech zemích státu československého (tisk 429).

2. Zpravodaj dr. Mareš. Zpráva školského výboru o návrhu dra Mareše. dra Srdínka a dra Krejčího na změnu zákona ze dne 28. února 1882, ř. z. č. 24., o universitě Karlo-Ferdinandově v Praze (tisk 433).

3. Zpravodaj dr. Srdínko. Zpráva školského výboru o návrhu dra F. Krejčího a soudr. na vydání zákona o úpravě platů učitelů vysokých škol (tisk 445)

4. Zpravodaj dr. Engliš. Zpráva výboru sociálně-politického o vládní osnově zákona o podpoře nezaměstnaných (tisk 471).

Předseda: (zvoní): Národní shromáždění jest schopno se usnášeti. Zahajuji schůzi.

Omluvili se:

Churavostí: Kalina (pro delší dobu), Fr. Navrátil (do 25. února), dr. Fáček (i pro příští schůzi);

zaměstnáním: Janoška (pro delší dobu), dr. Medvecký (do 12. února), Buříval, Boh. Rosenkranc, Vilém Votruba, Mattuš, dr. Witt (na tento týden);

účastí při mírovém jednání v Paříži: Brožík, Dušek, Hampl, dr. Hnídek, Houdek, Hudec, F. Jirásek, Laube, Lukeš, dr. Markovič, Mečíř, Modráček, dr. Rambousek, dr. Rolíček;

účastí při mezinárodním sjezdu v Bernu: Edmund Burian.

Dodatečně se omluvili pro schůzi dne 6. února: Hübner (zaměstnáním), pro schůzi dne 7. dr. Fáček (nemocí).

Dnes byla tiskem rozdána odpověď ministra železnic na dotaz člena Národního shromáždění Jana Pelikána a spol., aby byl umožněn přístup členů zaopatřovacích institucí bývalých soukromých drah ke stejným institucím kmenových drah státních. (Tisk 477.)

Výborům byly přikázány z předsednictva tyto návrhy: Žádám, aby byly přečteny.

Náměstek tajemníka Národního shromáždění dr. Říha (čte):

Výboru pro vnitřní kolonisaci:

Tisk 455. Návrh členů Národního shromáždění Prokůpka, Vraného, Berana, Marchy, Hybše a soudr., aby byl vydán zákon o právu pachtýřů na výkup pozemků. (Současně přikázán výboru právnímu).

Tisk 456. Návrh členů Národního shromáždění Bradáče, Vraného, Berana, Marchy, dra Černého, Hybše a soudr. na zrušení fideikomisů. (Současně přikázán výboru právnímu.)

Výboru železničnímu:

Tisk 457. Návrh členů Národního shromáždění Václ. Johanise, Jos. Šády a spol. na stavbu dráhy ze Sedlčan do Příbramě s odbočkou do Dobříše.

Tisk 469. Návrh členů Národního shromáždění J. Marchy, Rud. Malíka, dra Kyjovského a spol. na vybudování dráhy ze Sokolnic přes Těšany, Diváky, Martinice, Polehradice, Morkůvky, Brůmovice do Čejče, a trať z Čejče do Hodonína a do Holíče na Slovensku, aby byla vybudována na trať prvořadou. (Současně přikázán výboru technickému.)

Výboru finančnímu:

Tisk 470. Návrh poslance dra O. Srdínka a soudr. na podporu a vybavení z dluhů učitelů a úředníků nižších tříd platových, kteří válkou nezaviněně byli ochuzeni neb nuceni se zadlužiti.

Výboru ústavnímu:

Tisk 473. Návrh člena Národního shromáždění dra K. Viškovského a soudruhů v příčině zřízení státní kompensační komise pro dovoz a vývoz zboží.

Výboru poštovnímu:

Tisk 474. Návrh člena Národního shromáždění Em. Špatného, Jos. Šády a soudr. na zavedení autobusového spojení poštovního Černý Kostelec-Český Brod a Říčany-Černý Kostelec-Kouřim.

Tisk 475. Návrh člena Národního shromáždění Em. Špatného a soudr. na zavedení autobusového spojení poštovního Praha-Jesenice-Kamenice u Jílového.

Výboru státně zřízeneckému:

Tisk 464. Návrh člena Národního shromáždění Lud. Austa a spol. na poskytnutí stálého sezonního přídavku státním zaměstnancům v Kladně.

Výboru železničnímu:

Tisk 463. Návrh člena Národního shromáždění Holejšovského, Slavíčka a soudr. na změnu směru stavby dráhy Dolní Kralovice, Čechtice, Pelhřimov.

Předseda: Zápisy o 26. a 27. schůzi Národního shromáždění československého byly vyloženy ve sněmovní kanceláři. Proti znění těchto zápisů nebyly podány námitky, i budou podle § 79. jedn. řádu uveřejněny.

Došla žádost okresního soudu v Brně za souhlas N. S. Č. k trestnímu stíhání člena N. S. Č. dra Karla Novotného, advokáta v Brně, pro přestupek proti bezpečnosti cti.

Přikázal jsem žádost tu výboru imunitnímu.

Předsednictvo ministerské rady republiky československé předložilo podle § 3. zákona ze dne 24. července 1917 č. 307. ř. z. dne 1. února 1919 č. 1941. nařízení ministra sociální péče a ministra spravedlnosti ze dne 17. prosince 1918, č. 83. sbírky zákonů a nařízení, vydané dne 23. prosince 1918, o ochraně nájemníkův, - a dne 5. února 1919 pod č. 2247, nařízení vlády, o zabírání bytův obcemi ze dne 22. ledna 1919, č. 38. sbírky zákonů a nařízení, vydané dne 29. ledna 1919.

Nařízení ta přikázal jsem výborům sociálně-politickému a právnímu k řízení podle uvedeného zákona.

Přistoupíme k dennímu pořadu dnešní schůze.

Na denní pořad dnešní schůze navrhl jsem v poslední schůzi jako poslední odstavec zprávu soc. pol. výboru o vládní osnově zákona (tisk 454), aby prodloužena byla platnost zákona o podpoře nezaměstnaných, bude-li do dnešní schůze rozdána.

Ježto osnova, o níž zpráva jedná, obsahuje časovou lhůtu, - zákon má totiž nabýti platnosti 15. února 1919, tedy v sobotu, - pokládám ji za nejnaléhavější předmět dnešního denního pořadu a dám jej, nebude-li proti tomu námitek, projednati jako první odstavec dnešního denního pořadu.

Je proti tomu snad námitka? (Nejsou.) Námitek není, přistoupíme tedy ke zprávě sociálně-politického výboru o vládní osnově zákona, aby byla prodloužena platnost zákona o podpoře nezaměstnaných, tisk č. 471. Zpravodajem jest člen Národního shromáždění dr. Engliš. Uděluji mu slovo (Hluk. Předseda zvoní.)

Zpravodaj posl. dr. Engliš: Slavné Národní shromáždění!

Zajisté všichni máme v paměti poměry, za kterých jsme přijali původně zákon o podpoře nezaměstnaných v prosinci minulého roku. Byla to situace nouze a jako v nouzi přijali jsme kommunistický princip práva na existenci, že každý, kdo nemá z čeho by žil do 15. února a nemůže najíti pracovní příležitost, má nárok na podporu ze státní pokladny. Zásady toho zákona jsou dostatečně známy. Jeho platnost vyprší v polovici tohoto měsíce a jest otázka, nezměnily-li se poměry tak, že by bylo možno nadále ho neprodlužovati. Všechno nasvědčuje tomu, že poměry se tak nezměnily. Kdybychom měli souditi z vyplacených podpor, musili bychom míti za to, že nezaměstnanost nejen že neklesá, nýbrž stoupá, neboť týden od týdnu vzrůstají náklady na podporu nezaměstnaných, ač v celku zůstává to pod očekáváním onoho počtu, se kterým před vydáním zákona bylo počítáno, a sice hluboko. Musíme počítati s tím, že v té příčině jsou mezi českými a německými okresy veliké rozdíly a že zvláště veliké obnosy žádají německé oblasti, oproti tomu české okresy žádají mnohem menší podporu a to právě nejprůmyslovější, jako Ostrava, Kladno a pod. (Hluk. Předseda zvoní), které žádají obnosy minimální. (Slyšte!) Jest zajímavo, že právě v německých oblastech tak velikých obnosů vyžadují podpory v nezaměstnanosti a to má své příčiny jednak v tom, že německý průmysl byl daleko více favorisován státem při válečných dodávkách a nyní potřebuje větší doby a musí větší obtíže překonati k návratu do normálního hospodářství. Vedle toho souvisí to dále s tím, že v německých okresích byla provedena úplně demobilisace, kdežto u nás nikoliv a tam jest proto daleko více živlů k práci ochotných, způsobilých a práci nenalézajících. Nemůžeme míti za to, že vzestupná tendence znamená ve skutečnosti vzrůst nezaměstnanosti, nýbrž znamená něco jiného. Znamená, že zákon teprve postupně byl uváděn v působnost. Nezačaly všechny demobilisační výbory současně pracovati a také se lidé teprve postupně naučili tohoto zákona užívati a - řekněme hned - též zneužívati. Nezaměstnanost však trvá v neztenčené míře doposud, zejména nyní následkem velikých mrazů a vláda proto přišla s návrhem, aby zákon byl o další měsíc prodloužen. Proč o další měsíc, vysvětluje se tím, že můžeme očekávati, že 15. března, do kdy zákon má býti prodloužen, nastanou jiné výrobní poměry, otevře se v zemědělství možnost pracovní, překonána bude kalamita uhelná a roztočí se kolečka v průmyslu. Ale každým způsobem bude žádoucí, ten zákon ne najednou, jako by uťal, odstraniti, nýbrž spíše restringovati a tuto methodu sledujíc, prodlužuje vláda nyní tento zákon o další měsíc. Ta restrikce děje se ve všech oněch směrech, ve kterých zkušenost ukázala, že ho bylo zneužíváno.

Jako nejkardinálnější zjev za vlády tohoto zákona o podpoře v nezaměstnanosti můžeme konstatovati, že jest veliká nechuť k práci. Jak jsem svého času konstatoval, vedle ztrát, které válka přinesla na obětech statků a lidí, jest jednou z největších hospodářských ztrát úbytek morálních kvalit lidstva a k tomuto úbytku morálních kvalit musíme počítati to, že lidé odvykli si pracovati, že odvykli zodpovědnosti, že odvykli míti povinnost a to pozorujeme na všech stranách. Mimo to jsou to ale vnější momenty některé, které to způsobují, poněvadž v některých odvětvích jsou mzdy ještě tak malé, že úhrnná podpora, kterou nezaměstnaný dostává pro sebe a příslušníky své, jen o málo zůstává za tou mzdou, tak že se vyplácí dávati, přednost nízké podpoře bezpracné před mzdou za práci o málo vyšší. A také konstatuji, že v některých textilních odvětvích lidé přímo houfně opouštějí práci a na druhé straně - a to nelze zapříti pro mnohá odvětví výrobní hledají se dělníci, a dělníků dostatek není, nehlásí se k práci. To jest jedna a kardinální věc a proto zákon a jeho nová osnova hledí v té příčině restringovati podpory. resp. navázati je na další, přísnější podmínky.

Osnova se staví na stanovisko pracovní povinnosti. V čís. 2. uzákoňuje se pro občany československé republiky bez ohledu, jsou-li dělníky anebo samostatní, princip pracovní povinnosti. Arciť ten princip jest monologem zákonodárce, jest principem čistě mravním, poněvadž zákon neobsahuje žádných trestů a jiných sankcí k jeho uskutečnění, ale zůstane příznačným, že československá republika na tomto stanovisku stojí. Praktický význam pro pracovní povinnost mají ustanovení další, týkající se oněch dělníků, kteří žádají za podporu, neboť pro ně se vyslovuje povinnost, přijmouti práci z nouze, kterou stát, země, okres aneb obec jim nabízí. Mimo to ony předpisy, které vázaly dělníka, hlásiti se u sprostředkovatelny a přijmouti určitou práci pod ztrátou podpor, se zostřují v ten smysl, že musí dělník přijmouti práci, odpovídající jeho tělesným silám. Dříve bylo ustanovení, že může odmítnouti práci, přiměřenou jeho tělesným a duševním schopnostem. To bylo arci možno vykládati v ten smysl, že jest povinen přijmouti práci odbornou, k níž podle svého výcviku jest schopen. Ale na toto stanovisko se postaviti nelze. Proto sociálně-politický výbor přijal zásadu, že každý musí přijmouti práci, které jest tělesně schopen. Dále bylo pojato ustanovení, že ony živly které v této příčině práci odmítají, mají býti vedeny ve zvláštním seznamu jako živly práce se štítící.

To jest v jednom směru. Ale i v jiných směrech bylo zákona zneužíváno, především a hlavně v tom, že byl počet příslušníků nesprávně udáván, také byl potvrzován obecními starosty nesprávně, a také údaje o mzdě a její výši byly udávány nesprávně, ale dokonce dřívějšími zaměstnavateli potvrzovány jako existentní, ač toho zde nebylo. Ve všech těchto směrech osnova zákona tomu chce čeliti. Především, pokud běží o okruh příslušníků, restringovala příspěvky korunové, jichž se dostávalo příslušníkům nezaměstnaného, pouze na družku nebo manželku na jedné straně a na děti na druhé straně a vylučuje příbuzné, poněvadž pod formou příbuzenství bylo možno rodinu rozšiřovati a pro ni získávati podpory. Dále byla snížena hranice věku pro děti z 18 na 14 roků ve vládní osnově, což bylo sociálně-politickým výborem přijato. Dále bylo učiněno opatření, že nemůže rodina míti více než 2 hlavy, to znamená: dosud mohli v domácnosti bráti podporu jako nezaměstnaní ne pouze otec, nýbrž také jiní členové rodiny, kdežto dnes jen a jedině hlava rodiny smí bráti podporu, a všichni ostatní, i když dříve k práci způsobilí a výděleční byli, budou bráti jen příspěvky.

To jsou restrikce, tykající se příslušníků rodiny. Kromě toho úhrnná podpora jak nezaměstnaného, tak i jeho rodiny byla kontingentována denní částkou 10 K na celou rodinu, aby bylo čeleno umělému přibírání cizích živlů, aby byly účastny podpory. Poněvadž pak obce a zaměstnavatelé podporovali nezaměstnané namnoze ve falešných údajích a také demobilisační výbory nepočínaly si vždy dosti rigorosně při vyšetřování těchto poměrů, přináší osnova jisté zpřísnění pro všechny ty, kdož jakýmkoliv způsobem přímo nebo nepřímo chtí nesprávnými údaji pro nezaměstnané získati větší podporu, než jim dle zákona přísluší, tím, že staví ty osoby pod trestní sankci obecného zákona trestního. Aby si demobilisační výbory přísněji počínaly, zvyšuje se právo předsedy, suspendovati rozhodnutí demobilisačního výboru, až do rozhodnutí ministerstva pro sociální péči v těch případech, kdyby pozoroval, že rozhodnutí tohoto výboru jest protizákonné. Konečně rozšiřuje zákon platnost podpor pro nezaměstnané také na Slovensko. Na Slovensku nebyl zákon minulý proveden a ovšem nebylo lze provésti jej v té formě jako u nás a proto zvláštní zmocňovací paragraf zmocňuje ministra pro sociální péči, aby vhodným opatřením rozšířil jeho působnost i na Slovensko.

Sociálně politický výbor rokoval o některých otázkách, souvislých se zákonem o podpoře nezaměstnaných. Především o otázce, nebylo-li by vhodno, jak již při debatě o posledním zákonu bylo vyzvednuto, a aby bylo hleděno, více prací podpořit lidi než penězi, aby stát a veřejné svazky v něm raději hleděly i nákladnější práce podnikat, budou-li míti zejména hodnotu výnosu pracovního, a i kdyby jí neměly, poněvadž jest to morálnější, než dávati předem peníze bez práce a příčiny.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP