Pátek 7. února 1919

A nyní, velectění, aniž bych chtěl nějakým způsobem polemisovat, budiž mi dovoleno, několika slovy odpověděti na vývody pana předřečníka.

Já nepochybuji o tom, že intence jsou jistě u všech společné a dobré. Ale bylo by to klamné, podezřívati, že kterákoli ze stran v této slavné sněmovně zastoupených a zastoupených v ústavním výboru měla na mysli, vytvořiti ve finančních komisích nějakou panskou sněmovnu.

Skutečně bylo zcela věcně uvažováno tak, jak již jsem to vylíčil v předešlých svých projevech, byly tu jen ty věcné důvody, chrániti obecní hospodářství před marnými vydáními. Já jsem jist, že pánové ze stran socialistických byli by jistě i proti takovým vydáním pozvedli svého hlasu, byli by řekli: není nám zapotřebí takového representačního domu a pod., neb nějakého podniku, který se setkává s naprostým deficitem; takový podnik nemůže žádným způsobem sloužiti celkovému prospěchu ani obce, ani všech občanů v obci bydlících. Ale klamným jest názor, že by právě pánové ze strany agrární byli zaujímali v té věci nějaké stanovisko nepříznivé. Naopak, mohu prozraditi a konstatovati, že to byl člen strany agrární, - račte mi prominouti, já jsem členem československé státoprávní demokracie, že se zde ujímám jaksi příslušníka strany jiné - já jsem přesvědčen, že by bylo dosti výmluvných úst, která by to dovedla, ale ten, kdo by to mohl říci, ten by musel mluviti sám o sobě a proto budu mluviti o tom já. Právě to byl člen agrární strany p. profesor dr. Horáček, který - a já to zase otevřeně doznávám - proti mému odporu původně zkonformoval se návrhu kol. Kloudy, aby to bylo rozšířeno na všechny obce. Prosím, tedy to jest velký a tak zřejmý důkaz naprosté loyality a naprosté nestrannosti v jednání ústavního výboru, že by to skutečně bylo škodou, abychom takové podezření, vržené na kteroukoliv z našich politických stran, v čas, přímo a otevřeně nedesavouovali. To budiž, prosím, přijato na vědomí. Dále si dovolím ještě uvésti: Mluveno zde o maření projektů z ohledů čistě fiskálních. Velectění pánové, obec jako každé jiné hospodářství, jako soukromník, jako země a stát musí míti jistou rovnováhu mezi příjmy a vydáními. Finanční komise má nad touto rovnováhou bdíti. Když ta finanční komise poukáže k tomu, že na vydání, které se navrhuje, nenajde obec přiměřené úhrady v řádných příjmech, že by na to musila zciziti kmenový statek, nebo že by musela uvaliti na obec dluh značnějšího rozsahu, který by se nedal amortisovati v běžných příjmech, možno zde mluviti o fiskálních důvodech. Důvody ty jsou věcně založeny v podstatě toho obecního hospodářství. I těm, kteří jsou pro ty nejširší reformy sociální, pro ten největší kulturní pokrok, musí záležeti na tom, aby ta obec se udržela finančně, protože, dostaneme-li ji do rozvratu, pak nám veškeré úmysly po sociálních reformách a sociálně kulturním pokroku nebudou nic platny, poněvadž se nám pod rukama ztratí také základ, kterým bychom to prováděli.

Tedy prosím, velectění pánové a dámy, račte laskavě s tohoto hlediska na tu celou záležitost finančních komisí pohlížeti. O tuto věc jde, o nic jiného; nikomu nenapadlo a také žádným způsobem nebylo tak debatováno, že by šlo o institut, mířící proti některé politické skupině, nebo některé třídě občanstva, nýbrž skutečně o institut hospodářsky, finančně a věcně odůvodněný.

Co se týče dalších vývodů pana předřečníka, většinou se pohybují v takovém směru, že vlastně úzce s tím předmětem nesouvisí, ač jsou zajisté zajímavé. Já se dotknu jen ještě jedné věci a tím skončím. Bylo zde řečeno, že státoprávní demokracie jest také pro sociální reformy. Já, velectění pánové, vycházím z toho stanoviska, že každý podle svých poměrů životních, podle toho, z jaké vrstvy vyšel, podle toho, v jakých poměrech žil, nemá možnost býti organisovaným socialistou, ale proto každý může míti otevřené oči pro sociální bídu a pro sociální reformy, a to, myslím, velectění pánové, je nejen právem, nýbrž i povinností každého z nás, ať přináleží ke straně té či oné, a proto, třeba někdo řekl "já nemohu býti organisovaným socialistou", není ještě člověkem, který by byl zaujat proti sociálním reformám. To jsou zkrátka určité požadavky, určité potřeby, které jsou lidstvu společné bez rozdílu politických stran a ke kterým každý pokrokový člověk se hlásí. Tím jistě není činěna žádná neloyální konkurence jedné politické strany proti straně druhé, tím prostě jenom vykonáváme každý svoji povinnost se stanoviska člověka. Domluvil jsem. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Debata o této skupině je skončena, přistoupíme k hlasování. Hlasovat budeme tímto způsobem, a činím v tom smyslu návrh:

K § 13. jsou podány návrhy pp. kolegů Lukavského a Kloudy. Oba návrhy jsou odvolány, budeme tedy hlasovat o předloze ve znění uzpůsobeném p. zpravodajem.

K § 14. odst. 1. a 2. nebyl podán žádný pozměňovací návrh, budeme tedy o § 14. odst. 1. a 2. hlasovati ve smyslu zprávy výborové, pozměněné podle doplňovacích návrhů pana zpravodaje.

Při odst. třetím § 14. je pozměňovací návrh p. kol. dr. Mazance a sice na vsunutí slov "a povinnost." Budeme hlasovati o tomto odstavci nejprve ve znění, navrženém p. zpravodajem a teprve potom o vsuvce slov "a povinnost." O odstavcích čtvrtém, pátém, a šestém budeme hlasovati ve smyslu zprávy výborové, ale ve znění, navrženém p. zpravodajem s některými dodatky jím navrženými.

§ 15. K tomu není podán žádný pozměňující návrh z plena. Budeme hlasovati ve smyslu zprávy výborové se změnami, navrženými p. zpravodajem.

Podobně při § 16. budeme hlasovati ve smyslu návrhu p. zpravodaje.

§ § 17. a 18. jsou beze změny. Budeme hlasovati o nich ve smyslu zprávy výborové.

§ 19. K tomu byl podán návrh p. kol. dr. Lukavského, jenž jej odvolal, a budeme hlasovati ve smyslu návrhu p. zpravodaje s příslušnými doplňky. (Posl. dr. Lukavský: Já svého návrhu neodvolal!) Poněvadž s tímto návrhem pan zpravodaj se konformoval, budeme hlasovati ve smyslu návrhu p. zpravodaje.

§ 20. K tomu jest podán doplňovací návrh p. kol. Stivína, aby místo slova "Státní správa převezme," byla uvedena slova "Širší sbory samosprávné, po případě státní správa, převezmou." Tomuto návrhu konformuje se pan zpravodaj. Dám hlasovati o tomto návrhu, jak jej pan zpravodaj doporučuje.

§ 21. K tomu je podán návrh p. kol. Mazance. Dám nejprve hlasovati o tomto paragrafu ve smyslu návrhu p. kol. Mazance, a kdyby nebyl přijat, ve smyslu návrhu ústavního výboru.

Podobně při § 22. byl podán k odstavci třetímu návrh p. kol. Mazance, aby místo slova "odstavec čtvrtý" byla vsunuta slova "odstavec třetí až pátý." Dám předem hlasovati o zprávě výborové s vynecháním tohoto čísla, na to dám hlasovati nejprve o širším návrhu p. kol. Mazance, a kdyby tento byl zamítnut, dám hlasovati o zprávě výborové.

Jest proti tomuto způsobu hlasování nějaká námitka? (Nebyla.) Není; přistoupíme k hlasování.

Nejprve budeme hlasovati o § 13. Poněvadž jsou odvolány návrhy p. kol. Lukavského a Kloudy, budeme hlasovati o znění, navrženém panem zpravodajem. Kdo souhlasí s § 13. v tomto smyslu, prosím, aby povstal se svého místa. (Stalo se.) To jest většina, § 13. jest přijat.

§ 14. Budeme hlasovati nejprve o odstavci prvém a druhém ve smyslu návrhu pana zpravodaje. Kdo souhlasí s odstavci prvým a druhým § 14., prosím, aby povstal se svého místa. (Stalo se.) To jest většina, jsou přijaty.

Při odstavci třetím jest dodatečný návrh p. kol. Mazance, a sice, aby za slovo "právo" byla vsunuta slova "a povinnost." Dám hlasovati nejprve o návrhu ve smyslu zprávy výborové. Kdo souhlasí s odstavcem třetím ve smyslu zprávy výboru, prosím, aby povstal s místa. (Stalo se.) To jest většina, jest přijato.

Kdo souhlasí s tím, aby byla vsunuta za slovo "právo" také slova "a povinnost," prosím, aby povstal s místa. (Stalo se.) To jest menšina, návrh se zamítá.

Kdo souhlasí s odstavcem čtvrtým, pátým a šestým, novým odstavcem, který doporučil pan zpravodaj, prosím, aby povstal se svého místa. (Stalo se.) To jest většina, odstavce 4., 5., 6., navržené panem zpravodajem, jsou schváleny.

Přistupujeme k § 15.-18. Kdo souhlasí s § 15., 16., 17. a 18., ve smyslu návrhů pana zpravodaje, prosím, aby povstal se svého místa. (Stalo se.) To jest většina, paragrafy 15.-18. jsou přijaty.

K § 19. byl podán doplňovací návrh p. kol. dr. Lukavského, jemuž se přizpůsobil pan zpravodaj. Kdo souhlasí s § 19., prvním odstavcem, jak se pan zpravodaj přizpůsobil návrhu p. kol. Lukavského, prosím, aby povstal se svého místa. (Stalo se.) Jest přijat.

Kdo souhlasí s odstavcem druhým a sice s doplňky, navrženými panem zpravodajem, prosím, aby povstal se svého místa. (Stalo se.) To jest většina, také odstavec druhý jest schválen.

K § 20. jest podán pozměňovací návrh p. kol. Stivína, jemuž se přizpůsobil také pan zpravodaj, a sice, aby začáteční slova zněla: Širší sbory samosprávné, po případě státní správa převezmou" atd. Kdo souhlasí s § 20., upraveným ve smyslu návrhu p. kol. Stivína, jemuž se přizpůsobil pan zpravodaj, prosím, aby povstal. (Stalo se.) To jest většina, § 20. jest schválen.

Při § 21. jest podán návrh p. kol. Mazance a sice má zníti takto: "Ku provedení změn, podle § 20. zamýšlených, budou vydány zákony zvláštní nejdéle do doby, kdy převezmou správu obcí dle nového volebního řádu do obcí volená obecní zastupitelstva."

Dám nejprve hlasovati o tomto návrhu p. kolegy Mazance, kdyby nebyl přijat, teprve o návrhu ústavního výboru. Kdo souhlasí s právě přečteným návrhem p. kol. Mazance, prosím aby povstal. (Stalo se.) To jest menšina. Návrh jest zamítnut.

Kdo souhlasí s § 21. dle znění, navrženého ústavním výborem, prosím, aby povstal. (Stalo se.) To jest většina. § 21. ve smyslu zprávy výborové jest schválen.

V § 22. zůstávají odst. první a druhý beze změny. Kdo souhlasí s odstavci prvním a druhým §u 22. ve smyslu zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Stalo se.) To jest většina, odstavce první a druhý jsou schváleny.

K odstavci třetímu podán jest návrh p. kolegy Mazance a sice, aby v posledním odstavci místo §§ 13. a 14. odst. 4. byly uvedeny "odst. 3. až 5." Dám hlasovati nejprve s vynecháním slova "odst. 4.", kdo souhlasí s odst. třetím, s vynecháním slova "odst. 4.", prosím, aby povstal se svého místa. (Nepokoj.)

Znovu sdělím, jakým způsobem byl navržen mnou a pak schválen způsob hlasování při tomto odstavci třetím, aby bylo možno rozhodnouti se buď pro "odst. 4." aneb, jak to navrhl p. kol. Mazanec "odst. 3.-5."

Dám hlasovati nejdříve s vynecháním té číslice o celém tom odstavci. Až bude odstavec ten schválen, dám hlasovati nejprve o návrhu p. kolegy Mazance, aby tam byla vsunuta slova "odst. 3.-5."; kdyby byl návrh ten zamítnut, dám hlasovati ve smyslu zprávy výborové o číslici "odst. 4."

Budeme hlasovati znovu. Kdo souhlasí s odst. třetím §u 22. podle zprávy výborové s vynecháním slov "odst. 4.", prosím, aby povstal. (Stalo se.) To jest většina. Odstavec třetí jest schválen s vynecháním té číslice.

Kdo souhlasí, aby byl přijat návrh pana kol. Mazance, aby na tom místě vsunuta byla číslice "odst. 3.-5.", prosím, aby povstal. (Stalo se.) To jest menšina. Zamítá se.

Kdo souhlasí ve smyslu zprávy výborové, aby tam bylo vloženo "odst. 4.", prosím, aby povstal. (Stalo se.) To jest většina. Odst. třetí jest tím schválen.

Tím jest vyčerpána skupina druhá a přistupujeme ke skupině třetí a sice "Hlava III. o ustanoveních přechodných a závěrečných"; jsou to §§ 23-28, str. 10. zprávy výborové.

Uděluji slovo k zahájení debaty panu zpravodaji.

Zpravodaj posl. dr. Brabec: Slavné Národní shromáždění, poslední oddíl novely o obecním zřízení obsahuje ustanovení přechodná a závěrečná. Zachovám tentýž postup, jako při projednávání předcházejících oddílů a dotknu se jen toho, co se má oproti tiskopisu ve vašich rukou se nalézajícímu měniti. Jest to § 23., obsahující zmocnění vlády, který byl podroben pronikavé kritice a ohledně kterého ústavní výbor se usnesl na určité změně. Zde totiž předně stojí, že vláda se zmocňuje, aby v přechodné době do konce r. 1919 slučovala nebo rozlučovala obce a za tím účelem měnila hranice obcí a okresů.

Bylo uvažováno a také namítnuto arciť, že někde bude zapotřebí upraviti hranice obcí i bez sloučení a bez jejich rozloučení. Takové případy se stávají, že u některé obce jest nějaký pozemek, na kterém se nalézá i důležitý podnik průmyslový - mám na zřeteli docela určitou, konkretní obec - a tam jsou zaměstnáni a bydlí lidé, kteří mají do své obce hodinu a půldruhé hodiny cesty. Ti lidé, zejména v dnešní době, to těžce pociťují, poněvadž nemohli dostati své alimentační doklady a potřebné věci. Byli vydáni vlastně na pospas, byli bez chleba, bez mouky a beze vší podpory své vlastní obce. V takovém případě se jistě doporučuje, aby byly hranice přiměřeně upraveny, a to by nebylo možno, kdyby tam stála slova: "za tím účelem". Navrhuje tudíž ústavní výbor, aby - s mým souhlasem arciť - slova "za tím účelem" byla vynechána, takže bude znění: "a měnila hranice obcí a okresů".

Mimo to se navrhuje, aby k témuž paragrafu byl dán ještě dodatek. Byla zde totiž projevena pochybnost, že by se snad mohlo státi sloučení a rozloučení obcí na základě úředního jednání, aniž by ty obce o tom věděly nebo byly slyšeny. Proto, aby se tomu vyvarovalo - ačkoliv nemám snad v té míře tu obavu, poněvadž si nedovedu představiti, jak by vláda, aniž by si zjednala příslušný věcný materiál, aniž by se dotázala súčastněných korporací, obce slučovala nebo rozlučovala - přesto však, jelikož ve světě jest možno leccos a snad všechno, tedy navrhuji následující dodatek: "Vláda však jest povinna, zamýšlené sloučení, rozloučení nebo změnu hranic uveřejniti po dobu osmi dnů vyhláškou v sučastněných obcích. V dalších osmi dnech má každý právo, podati u ministerstva vnitra připomínky". Tedy tím jest zachována aspoň veřejnost té věci. Arciť na vládu nemůže to vykonávati nějaký zvláštní vliv, ale přece jen věc již je zde, a není při poněkud rozšafném počínání možno očekávati, že by se přes takovou věc přecházelo k dennímu pořádku, aniž by byla náležitě uvážena a vyřízena.

Dále, velectění pánové, jest zapotřebí změny § 27. a to jednak stylistické, totiž místo slova: "působnost" - "účinnost", jednak změny meritorní, ale přece jen změny malé. Tam totiž stojí: "Zároveň pozbývají platnosti všechna starší nařízení, pokud zákonu odporují". Má tam státi: "Všechny zákony, pokud tomuto zákonu odporují..., protože nařízení pozbývají takovým způsobem účinnosti, resp. platnosti samozřejmě, a nemohou proti zákonům býti vydávána.

Konečně dovoluji si k celku té předlohy uvésti, že páni kolegové Slováci mne požádali za stylistickou změnu. V zákoně se totiž několikrát promiscue objevuje termín "dohlédací úřad" a "dozorčí úřad". Nám je to celkem zřejmé a běžné, ale Slovákům to není tak zcela běžné. On ten "dozorčí úřad" jest jim poněkud cizí termín, ten "dohlédací" jest jaksi běžnější a žádají za unifikaci. Já se tomu komformuji a navrhuji, aby všude bylo užíváno terminologie "dohlédací úřad".

Jest to tak snad správnější, to už také cit dá, že oni Slováci toto znění volí, že to bude asi správnější terminologie, než "úřad dozorčí". Tím jsem, velectění pánové, skončil a prosím jenom, abyste oddíl laskavě schválili tak, jak podle usnesení ústavního výboru vám jej předkládám (Potlesk.).


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP