Já potvrzuji, co bylo řečeno
kol. Stivínem: má to býti panská sněmovna
a my jsme se také vyslovili rozhodně pro zrušení
článků 14. až 19. A vychází-li
nám dnes pan kol. zpravodaj do jisté míry
vstříc vzhledem na usneseni ústavního
výboru, že nejen v obcích, čítajících
nad 5000 obyvatel, nýbrž že ve všech obcích
mají zřízeny býti finanční
komise, pak toto ustanovení ústavního výboru
jistě bude nemile neseno na straně pánů
agrárníků. Já myslím, že
v srdcích jejich není toho horoucího přání,
aby usnesení ústavního výboru stalo
se skutkem, nýbrž snad něco jiného je
přáním jejich, poněvadž to, co
stálo v čl. 14.: že jen obce do 5000 obyvatel
mají míti finanční komise a obce pod
5000 obyvatel, že těchto komisí mají
postrádati, znamenalo výhodu pro velkostatkáře,
znamenalo výhodu pro větší sedláky,
kteří pak nepotřebovali té kontroly
finanční komise a kteří mohli hospodařiti
tak, jak hospodařili až dosud. A já v tomto
směru vítám usnesení ústavního
výboru, poněvadž jest mnoho shnilého
ve státě dánském, tedy na straně
tam té, o které jsem se zmínil, poněvadž
proskakují pověsti, pověsti, které
jsou skoro pravděpodobné, že vlastně
není tady zájem o parcelaci velikých statků,
o rozdělení velkých statků mezi malé
zemědělce, tedy konfiskaci velkých statků,
ale že se jedná rychle o začachrování
statků obecných, toho statku, který zde má
býti zachován, který má býti
pevně zajištěn, aby byl základnou pro
zdravé hospodářství venkovské,
(Hlas: Pro chudý lid venkovský!), aby byl
právě údělem chudých lidí,
aby na něm mohli zajišťovati svou existenci a,
jestli jsme svojí oposicí proti finančním
komisím docílili toho, že zde bude platiti
toto ustanovení také i pro venkovské obce,
jak se říká, až do poslední obce,
pak jsme docílili tím určité koncese.
A my budeme pak hlasovati pro návrh ústavního
výboru, ale s prohlášením, že toto
své hlasování činíme závislým
do budoucna. Budeme viděti, jakého souhlasu budou
míti finanční komise v místech nad
5000 obyvatel.
A při nejbližší
příležitosti, kde bude rušivě zasahovati
finanční komise do práv zvolených
občanů a kde bude chtíti tato finanční
komise mařiti projekty, které jsou nutny a potřebny
čistě z ohledů rašínovských,
tedy z ohledů fiskálních, anebo z odporu
proti určitým věcem, pak pozvedneme svého
hlasu a řekneme: Pánové, to nebyla opravdová
snaha, to nebylo, jak posledně jsme četli v "Národních
Listech", že i na straně státoprávní
demokracie možno také nalézti socialisty, kteří
nehlasují pro určité reformy socialistické
jen ze strachu, nýbrž také ze zásadního
přesvědčení. Já byl překvapen,
proč tito pánové nejsou tak upřímnými
a nevstoupí do socialistického bloku, abychom věděli,
s kým máme co dělati, abychom neviděli
v jednotlivcích snad své odpůrce aneb na
konec snad své nepřátely. Ono se namlouvá
celému světu, že státoprávní
demokracie jest celá prosáklá ideou socialismu,
a že naprosto nemají sociální demokraté
ani, dejme tomu, českoslovenští socialisté
patent na socialismus a idee socialismu. Tedy já s tohoto
místa to prohlášení srdečně
vítám a já bych měl opravdovou radost,
kdyby se nalezlo ve všech třídách československého
národa hodně vzájemného soucítění,
toho vzájemného pochopení a té vzájemné
spolupráce pro zřízení naší
Československé republiky jako vzorné dokonalé
a socialistické republiky.
Já upozorňuji ještě
jednou, že budeme dávati pozor, co se bude díti
o volbách, jak si budou finanční komise počínati.
Jinak souhlasím také v plné míře,
aby volba finančních komisí dála se
ve smyslu návrhu ústavního výboru.
My s tím nesouhlasíme uvnitř, nesouhlasíme
s touto zásadou, poněvadž zde se sice slaďounce
namlouvá, že tam musí býti odborníci,
že tam musí býti lidé, kteří
mají tužku v ruce, dovedou kalkulovati, dovedou zjistiti,
je-li podnik slibný, nebude-li míti spíše
ztráty nežli výtěžek, tu sladkou
mluvu chápu, my jsme již ji zkusili po celá
desetiletí, ale víme, že tam budou ti lidé,
kteří to mají v rukou a budou počítati,
kolik procent přirážek to bude činiti
a budou se snažiti, aby ta procenta přirážková
byla co nejmenší, ať při tom trpí
veřejnost třeba v sebe větším
rozměru, jen když nebude poškozen zájem
kapsy, jen když nebude poškozen zájem zisku.
Věřím, že tomu nebude tak, jak si myslím,
a byl bych rád, kdybych v této víře
své nebyl zklamán a kdybych nalezl opravdové
charaktery, kdybych nalezl opravdové občany, kteří
budou míti zájem pro rozvoj hospodářský,
politický, kulturní našich obcí a naší
Československé republiky.
Pokud jde o volbu finanční
komise, řekl jsem, že s tím nesouhlasím.
Přál bych si, aby tato finanční komise
byla v rámci obecního zastupitelstva, aby v ní
zasedali lidé, kteří jsou výrazem
vůle občanstva, aby to nebyla kuratela. My máme
u nás případně také finanční
komisi, říkáme jí rozpočtová
komise. Vedle městské rady a vedle starosty zasedá
rozpočtová komise, která jest volena obecním
zastupitelstvem a která tvoří také
takovou finanční komisi, kontrolní orgán,
a která teprve po dohodě s městskou radou
ve vzájemné dohodě předkládá
rozpočet obecnímu zastupitelstvu ke schválení,
tak že obecní zastupitelstvo a současně
tím i občanstvo jest zajištěno, že
neděje se nic bez ní, poněvadž městská
rada jest kontrolována rozpočtovou komisí.
A tu jsme si přáli, aby v tomto směru byla
finanční komise volena, a v tom vidíme určitou
vadu, která vnucuje nám do jisté míry
nedůvěru, že vlastně má zde dohlédací
úřad, tedy vyšší instance, zvoliti
polovičku této finanční komise, a
tento má jednati úplně nezávisle.
To znamená: kdo měl zde při volbě
polovice finanční komise rozhodovati? Ne voličstvo,
nýbrž dohlédací úřad pod
vlivem těch, kteří byli ze správy
obce vysazeni, t. j. větší poplatníci.
V tom směru mohl dohlédací
úřad, nedbaje náhledů a návrhů
stran, voliti kohokoliv, a ten byl všemohoucí, ten
zde rozhodoval a mohl protestovati. Žádali jsme dvoutřetinovou
většinu finanční komise, která
by byla volena zastupitelstvem a jednu třetinu aby volil
dohlédací úřad. Jestliže zde
v ústavním výboru proti tomu našemu
návrhu byl odpor, my se přizpůsobujeme, ovšem
s tou podmínkou, že bude přijat návrh,
že volení druhé polovice finanční
komise dohlédacím úřadem může
se díti jen po vyslechnutí náhledů
a přání politických stran.
Článek 19. má
pro nás také určité směrnice,
a přicházím k čl. 20.
My sociální demokraté
spatřovali jsme v obci základní formu celé
organisace společenské pro život kulturní,
pro život hospodářský, pro život
politický atd. a zejména byla obec pro nás
vysoce důležitou organisací proto, poněvadž
byla samosprávnou a mohla pouhým jednoduchým
usnesením vtěliti v tak zvaný zákon
přání a vůli voličstva, nabývající
výrazu ve zvolených zástupcích, prostě
samospráva, která má svou finanční
moc a která může také rozhodovati o
vysoce důležitých otázkách hospodářských,
kulturních, politických atd. Proto náš
boj, proto náš zápas o obec. Věděli
jsme, že parlament jest namnoze akademickým místem,
my jsme věděli, že usnášení
o zákonech v parlamentě jest, jak se říká,
trnitá cesta a zejména v rakouském parlamentě.
Proto vítali jsme možnost, súčastniti
se hospodářství a spolupracovati v hospodářství
obecním, poněvadž viděli jsme pevně,
že tam se dá velice mnoho činiti ve prospěch
chudého pracujícího lidu a že není
třeba, aby ty ohromné massy byly odkázány
na milost parlamentu a zákonů státních.
A já jsem vítal srdečně rád
prohlášení ministra vnitra Švehly
v poslední době, napsal jsem si jeho výrok,
když prohlásil, že samospráva, založená
na nejširší součinnosti všeho lidu,
vykoná v budoucnosti veliké dílo obrodné.
To jsou opravdu krásná slova. Ale nyní v
článku 20. jest pravý opak toho. Z pravomoci
obce berou se nejdůležitější věci,
nejdůležitější obory obecní.
Po vyjmutí těchto ustanovení, tedy věcného
nákladu na školství obecné, policie
bezpečnostní a polní, policie zdravotní
a mravnostní, stavby a udržování silnic,
správy chudinské a ústavů dobročinných
zbudou obci velice nepatrné věci.
Zbude jí tak zv. policie čelední
a v tom měla obec nejtěžší poslání.
Co jest čelední řád, víme.
Víme docela dobře, že tím jest urážena
důstojnost člověka - dělníka,
a zrušení čeledního řádu
jest nejsvětější povinností sněmovny,
našeho Národního shromáždění.
Já považuji za nejpřednější
povinnost zrušení knížek pracovních
a čeledního řádu vůbec, poněvadž
dělník jako dělník, pracovník
kladivem jako pracovník perem, považuji je stejnou
měrou za důstojné a poctivé. Ale tak,
jako jest cejchován dělník zemědělský,
to přesahuje všechnu kritiku. To není dělník,
to není člověk, to není občan.
To je prostě otrok, odkázaný na libovůli
svého zaměstnavatele. Vždyť čelední
řád, velectěné shromáždění,
dává právo zaměstnavateli k tělesnému
trestání svého dělníka. Znám
nesmírně mnoho případů, že
se zaměstnavatel dopustil přímo zločinného
hrubého násilí tělesným ztrýzněním
a ztýráním, že byl odsouzen na několik
týdnů vězení. Máme Slánsko,
Rakovnicko, Lounsko a jiné obvody. Jakým způsobem
počínali si tam mnozí z pánů
zaměstnavatelů proti čeledi? Vyzvedám
zde tento požadavek přímo a přímo
prosím, by celé Národní shromáždění
sňalo tuto potupu s čel dobrých, poctivých
pracovníků, dělníků zemědělských,
dělníků a dělnic v domácnostech
a postaralo se o nejrychlejší zrušení
čeledního řádu.
Zůstává zde
obci důležitá právomoc, rozhodovati
o příslušenství k obci, tedy o právu
domovském, a já současně v této
chvíli prosím také, by pamatováno
bylo na zrušení zákona ze dne 5. prosince 1896
č. 222., kterým dostává se příslušnosti
a a jest přiznáváno domovské právo
teprve tehdy, když o to jmenovaný žádal,
tedy na výslovné požádání
a teprve po 10 letech.
Osnova volebního řádu
nám stanoví lhůty nejdelší, tříletí,
že tedy každý nabude občanského
práva, každý nabude práva spolurozhodovati
ve státě a obcích v období 3 let,
ale domovského práva nabude podle zákona
z roku 1896 až po 10 letech. Navrhuji v tomto případě,
aby změna zákona o domovském právu
stala se v tom smyslu, by práva domovského mohl
nabýti každý občan po uplynutí
2 let trvalého pobytu.
Současně zůstává
obci vyhraženo právo tak zvaného článku
11.: rozhodovati o tom, kdo se smí v obci zdržovati,
kdo je úhonný a kdo bez úhony.
Já jsem v poslední
době, velectění pánové, byl
nesmírně rozrušen. Vám jsou známy
důsledky války, že ano? Loňského
roku 7. května u nás na Kladně naše
hornictvo manifestovalo proti odročení parlamentu.
Naše dělnictvo manifestovalo za lepší
výživu, manifestovalo proti zločinnému
brakování a zločinnému rekvirování
životních potřeb rakouskými centrálami
u nás v Čechách. Prohlásilo 2denní
stávku. V tom období 2denní stávky
sebralo se a šlo ven zakoupiti si od rolníků
obilí, případně mouku, brambory atd.
Všude mezi pšenicí je koukol, a tu se stalo,
že někteří nerozumní a neprozřetelní
tam, kde jim byla mouka odepřena, prostě dožadovali
se jí výkřikem. Z toho vzešlo soudní
vyšetřování a toto soudní vyšetřování
mělo za následek, že řada těchto
dělníků dostala výpověď
z obce, poněvadž považoval starosta a považovalo
obecní představenstvo toto vyšetřování
za úhonnost, za překročení ustanovení
čl. 11. Uvažte! V této těžké
době, kdy keťasové loupili miliony a miliardy
z kapes nejchudšího lidu, kdy vlastně bylo
přímo organisováno loupežnictví
statků chudého pracujícího lidu, v
tomto okamžiku a za těchto poměrů osmělují
se ti, kteří byli keťasi, - pánové,
to mohu pevně potvrditi, - kteří prodávali
metrák pšenice za 600, 800 až 1200 K, ti si dovolili
vypovídati dělníka z obce, proto, že
proti němu bylo, zavedeno vyšetřovaní
pro násilné vymáhání si kousku
živobytí brambor a mouky. Zde je tedy náprava
v celém směru důležita.
Ale my máme právě
jednu obavu, kterou zde přenáším, ač
jinak uvnitř souhlasíme a máme předpoklady,
že stát bude lepší, blahovolnější
a bude také uznalejší k potřebám
nejširších vrstev lidových, a že
nebude třeba tolik odkladů a tolik proseb, jako
dříve, když se chtělo něco ve
prospěch širokých vrstev pracujícího
lidu učiniti.
Mám zde na mysli otázku
bytovou. Velectění pánové! Kdybyste
dnes, v této době, mohli tak nahlédnouti
do poměrů u nás v Čechách!
Neváhám říci, že jsou zde tisíce
a tisíce rodin, které zítra budou vystěhovány
na ulici. 8. února končí termín a
9. února bude velká řada obcí v ulicích
míti vystěhovány své spoluobčany,
kteří bojovali za republiku Československou,
kteří byli ochotni bojovati dále, ale které
nemilosrdné, nelidské srdce vlastníka domu,
poněvadž mu nechtěli přidati na nájemném,
neb z jiné příčiny vyhodilo prostě
na ulici. Obce neměly příležitosti,
otázku bytovou luštit v takových rozměrech,
jak to bylo zákonem. Proto očekáváme,
že zde záležitost tato bude luštěna
daleko intensivněji a že stát bude k nejširším
vrstvám potřebného obyvatelstva konati také
svou povinnost. Otázka chudinství jest pro nás
nesmírně důležitou. Já jsem onehdy
řekl jsme zváni a považováni za národ
nejvýš vzdělaný a kulturní. Můj
názor je, že kultura je jen a kulturním národem
může býti nazván jen ten národ,
v jehož řadách není chudých,
není žebráků a není zoufalců
z hladu.
Ale národ, který ve
svých řadách trpí tisíce a
statisíce hladových, národ, který
klidně se dívá, jak defilují tisíce
a tisíce jeho spolubratří a spolusester nahých
po ulici, který se dívá, jak tisíce
a statisíce dětí zmírá hladem
a nedostatkem výživy, ten národ nemá
práva, aby zval se národem kulturním, národem,
stojícím na nejvyšším stupni kultury.
Chceme-li býti zářivým příkladem
do budoucnosti, chceme-li opravdu, jak nám bylo řečeno
naším milým presidentem Masarykem, sloužiti
za vzor národům ostatním, pak musíme
jíti, jak se říká, k srdci, pak musíme
pracovat k tomu, aby nebylo mezi námi chudých, aby
nebylo porobených, aby nebylo strádajících
v žádném směru. Ze bychom toho
dovésti nemohli, není pravda. Naše republika
jest bohatá a žádný národ nevešel
po revoluci do dalšího života tak bohatý,
jako národ český. Naši agrárníci
jsou plně zajištěni a v našich městech
je milionů také dosti. Je třeba jenom lidského
srdce, je třeba jenom dobré vůle, je třeba,
jak se říká, jen toho vzájemného
tepla, aby vykonáno bylo veliké dílo.
Budu snad míti v pozdější
době příležitost, abych ukázal
na všechno to, co chceme od obcí. My, sociální
demokraté, chceme, aby obec byla opravdově útočištěm
všech, aby byla v pravdě rodinou, kde každému
jejímu členu dostává se všeho
stejným dílem, kde každý člen
rodiny se cítí šťastným a chce
pracovat a působit k rozvoji a sesílení této
své rodiny - domovské obce!
My tedy očekáváme,
že v republice naší bude v tomto směru
pracováno a v důsledku toho přikloňujeme
se a budeme hlasovati pro § 20. v jeho znění
s dodatkem "i širší sbory samosprávné"
neboť jde nám o župy, poněvadž máme
za to, že i župní zřízení
bude mít určitou právomoc, která bude
zasahovati v obor působnosti obce, a že odtud budeme
moci také určité výhody pro obec získati.
Neponecháváme jen vládě právomoc,
rozhodovati o těch 5 oborech obecní působnosti,
nýbrž žádáme, aby též
širší sbory samosprávné měly
v tomto ohledu možnost působiti a pracovati.
Poněvadž čas mně
vyměřený již uplynul, končím
a pravím ještě jen: Jest nutno působiti
také ke změně finanční soustavy,
poněvadž přirážkový systém,
jak všeobecně je uznáno, je nespravedlivý
a neodpovídá duchu doby. Jest nanejvýše
důležito, vzíti v úvahu vzestupnou daň
z příjmu, která může zasahovati
kruhy nejširší. Jde jen o to, aby zrušeny
byly co nejvíce daně nepřímé
a aby celé hospodářství vedeno bylo
na podkladě čisté spravedlnosti.
Jménem svých druhů
a družek s důvěrou pohlížím
k velikému dílu, které se blíží
ke svému ukončení. Jak první oddíl,
volební řád, tak i druhý oddíl,
zřízení obecní, vzbuzuje u nás
důvěru, vzbuzuje u nás víru v lepší
budoucnost, vzbuzuje v nás víru, že bude možno
rukou nedílnou a společnou pracovati na velkém
díle, na moci a síle československé
republiky, na lepší a svobodnější
existenci pracujícího lidu československého!
(Výborně! Potlesk.)
Předseda (zvoní):
Ke slovu dále není nikdo již přihlášen.
Debata jest skončena. Uděluji závěrečné
slovo p. zpravodaji.
Zpravodaj posl. dr. Brabec:
Velectěné dámy a pánové!
Dříve nežli odpovím
na vývody pana řečníka, dovoluji se
ještě vyjádřiti k návrhu pana
kol. dra Mazance. Návrh ten v ústavním výboru
nebyl akceptován a sice týká se ustanovení
§ 14. odstavce 3., §§ 21. a 23.
V § 14. odstavec 3. žádá
se v návrhu, aby bylo vedle slova "právo"
uvedeno též "a povinnost", "finanční
komise má právo a povinnost kontrolovat atd."
Velectění, to je věc
se stanoviska veřejnoprávního zbytečná.
Když nějaký veřejnoprávní
institut má právo, poněvadž je to důvod
veřejného práva, má také povinnost,
to své právo vykonávat, a bylo by skutečně
jakýmsi zbytečným rozšiřováním
dikce zákona, kdybychom to všude uváděli.
Mimo to by se arciť mohlo stát, že by se něco
mohlo dedukovat v těch případech, kde to
uvedeno není. Že pak by se řeklo: Tam to stojí:
"právo a povinnost"; kde to nestojí, tam
snad to povinností není. Tedy, prosím, z
té opatrnosti zákonodárné dikce nemohl
ústavní výbor na návrh přistoupiti.
Dále pro § 21. je navrženo,
aby k provedení změn dle § 20. zamýšlených
vydány byly zákony zvláštní nejdéle
do doby, kdy převezmou správu obcí dle nového
volebního řádu do obcí volená
obecní zastupitelstva. To jest arciť myšlenka,
s kterou, myslím, že bychom souhlasili všichni.
Ale není možno, aby vláda nějaký
specielní zákon důkladně propracovaný
do té krátké doby, nežli se dle nového
volebního řádu zastupitelstva ujmou správy
obcí, vypracovala, anebo snad, jak se zde zamýšlelo,
docela byl projednán. To je naprosto vyloučeno.
I ta lhůta, velectění,
která se dává vládě, jednoroční,
jest velmi krátká, přemýšlíme-li,
jak hluboko budou tyto specielní zákony zasahovati
do obecních zřízení a jak důležitých
materií zákonodárných se budou dotýkati.
Jenom, pánové, připomínám chudinství
a školství. Již tyto dva obory jistě mluví
tak jasnou mluvou, že to bude úkol neobyčejně
těžký. My nemůžeme tudíž
při těch nejlepších intencích
tuto lhůtu vládě zkracovati a vlastně
činiti nějaké zákonné ustanovení,
které by skutečně bylo naprosto neproveditelné,
naprosto ilusorní.
Konečně, pokud jde
o § 22, nepřistoupil ústavní výbor
na změnu citace, § 14., odst. 3.-5. místo citace
§ 14. odst. 4., poněvadž v odst. 4. se jedná
o osobní zodpovědnost členů komise,
v odst. 3. se jedná o finanční komisi jakožto
právnické osobě, a tu dobře není
možno podrobiti tu právnickou osobu nějakým
trestům, tedy postačí ta citace, která
je ústavním výborem navržena.