Pátek 7. února 1919

Občanská výchova nemůže býti ponechána jenom jakési diletantské libovůli našich obcí, našich korporací, nebo jednotlivců, nýbrž za nových poměrů jest zapotřebí, aby lidová výchova byla vzata do rukou státu, jest zapotřebí státní organisace občanské výchovy. Zákon náš, jak jej předkládá kulturní výbor, jest výslovně nadepsán: "Organisace lidových kursů občanské výchovy", nikoliv pouze občanského vzdělání. To znamená, že nám nejde pouze o rozumové poučování, vštěpování nových pojmů politických, nýbrž že novým zákonem směřujeme také k tomu, abychom všechno cítění a chtění vedli ve směru moderní demokracie, kulturní, politické a hospodářské. Na tomto díle musí se soustřediti všichni lidé dobré vůle v našem národě. Proto jest zapotřebí, aby kursy tyto, které navrhujeme novým zákonem, vyznačovaly se svou nestranností, svou objektivností a svou věcností, aby tyto kursy povzneseny byly nad stranické interessy, aby jimi vyjadřován byl ten nejvyšší zájem, zájem všem nám společný, zájem republiky, celého našeho nového státu.

Nemůže býti sporu o tom, že tyto kursy musí býti zřízeny co nejdříve, to je přímo životní podmínkou naší demokracie. Potřebují této výchovy veškeré vrstvy všech stavů a tříd, a lze doufat, že v tomto kulturně demokratickém úsilí sblíží a vyrovnají se protivy společenské, které tvořil celý náš dosavadní režim všelikých privilegií. Kursy občanské výchovy, které tímto novým zákonem chceme zříditi, budou míti nesporně i ten hluboký morální dosah v tom, že zde bude příležitost, aby veškeré vrstvy společenské stýkaly se v jednom bodě působnosti a tím aby se překlenuly i protivy společenské a politické, aby se lidé různých vrstev sblížili a aby začalo pravé demokratické vyrovnaní nejen v ohledu politickém a hospodářském, ale abychom také konečně přistoupili k pravé demokratické kultuře, k vyrovnání kulturních statků, jež jsou podmínkou pravé demokracie politické a sociální. Těmito kursy má se buditi soustavně vědomí občanské, což je důležito právě v republice, kde se konají velmi často všeobecné volby, jichž účelu a dosahu má rozuměti i poslední volič. Této uvědomělosti občanské potřebujeme u nás všude a ovšem i na Slovensku. Slovenský muž, slovenská žena bez politických tradic byli vychováni ve zcela jiných poměrech, než vyrostl český národ, a tito všichni lidé mají lístkem rozhodnouti o správě obcí a o státních věcech. Jako my na jedné straně musíme se odrakouštiti, odněmčiti, tak na druhé straně zase Slováci musí se odmaďarštiti. To je úkol nesmírně těžký, převychovávat se až do posledních důsledků. Nejde jen o politiku, tu je otázka ještě hlubší: mravní obrat, celý světový a životní názor demokratického člověka musí se vybudovati v nových poměrech.

Kursy občanské výchovy jsou vůbec počátkem velké organisace lidového školství celého našeho státu. Domnívám se, že tímto zákonem klademe první základ k nové organisaci demokratického, lidového, občanského školství. Krok za krokem půjdeme k tomu, aby naše národní výchova se zdokonalovala, prohlubovala a zjemňovala.

Zprvu půjde hlavně o elementární poznatky republikánské: co je republika, jak vypadá republikánský režim ve Francii, v Americe a ve Švýcarech; bude tu dále zapotřebí, aby se všude co nejvíce konaly přednášky, aby se šířily spisy a letáky, pojednávající o thematu státu republikánského. Bude třeba čítáren a knihoven, které by se v tomto ohledu doplňovaly a také naše politická literatura musí býti rozhojňována spisky, pojednávajícími o republikánském režimu. To ovšem bude nikoliv povinností naší, nýbrž povinností ministerstva školství a národní osvěty, aby co nejvíce literatura lidová, populárně a ovšem vědecky založena, byla rozšířena. Je přirozeno, že za poměrů, v nichž v této chvíli jsme, není úkol ten tak snadný. My nemáme ještě definitivní ústavy, ale je samozřejmou naší povinností, bychom připravili, co lze vůbec připraviti již od této chvíle pro doby, kdy budeme na podkladě nové ústavy definitivní míti možnost, politicky žíti v celém svém státě.

Jest otázkou, jak organisovati tyto kursy. Že je jich zapotřebí, je nesporno. Je jen otázkou technickou, jak je organisovati. Zákon, jak vidíte, žádá, aby byly splnomocněny kruhy samosprávné, školské, vzdělávací instituce, různé korporace lidovýchovné a ovšem náležitý zřetel aby byl vzat ke stranám politickým. My se domníváme, že jest opravdu cesty zákonné zapotřebí, aby byla uložena tato organisace veřejným úřadům, a také našim lidovým institucím, které až dosud často diletantsky a často jen libovolně se těmito věcmi zaměstnávaly. Bude tedy zapotřebí, aby z této instituce občanské výchovy stala se instituce zákonná, tak jako v mnohých demokratických státech jinde také se děje. V Anglii na př. Ruskin pomýšlel na to, aby kursy lidovýchovné nebyly jen bezplatné, jak se to samo sebou rozumí, ale přímo v některých případech obligátní. I u nás musí jíti o to, aby poučení, vzdělání, výchova demokratická a republikánská stala se přímo obligátní. Nemůžeme jen tak připustiti, aby občan, který půjde voliti, ať již do té nebo oné veřejné politické instituce, neměl náležitého poučení k této své nové funkci. Tedy jest zapotřebí, aby stát se postaral, aby lidovýchova byla co možno nejvšeobecnější a pak zejména také obligátní, jako vůbec naše lidovýchova bude muset býti postavena na zákonný podklad, jednak aby obec byla zavázána k této činnosti jako ve školství ostatním, a jednak aby se čelilo lidovýchovnému diletantství odborným vzděláváním lidových pracovníků, aby se staly samozřejmými prázdninové kursy, které by připravovaly naše odborníky pro tyto lidové kursy. Tedy z těchto kursů, jež chceme uzákonit, má se pozvolna vytvořiti trvalá instituce pro výchovu lidu vůbec, tedy i v otázkách vědeckých, uměleckých a kulturních.

Mohu dáti vám příklad, jak můžeme již v samých počátcích přistoupiti k této instituci kursů občanské výchovy. Když jsme v kulturním výboru projednávali jednotlivé body nového zákona, došel mne dopis ze sociálně-vzdělávací komise ve Zbiroze, ve kterém se vlastně vykládá již na konkretních dokladech, jak se tato práce má v budoucnosti realisovati. Já tento dopis přečtu, poněvadž jest v něm velmi mnoho poučných poznámek a námětů, a zajisté ministerstvo školství a národní osvěty, jakmile bude pověřeno zákonem, aby realisovalo kursy občanské výchovy, bude k těmto zkušenostem dosavadním přihlížeti. V kulturním výboru bylo usneseno, aby v každém městě byl zřízen sbor pro občanskou výchovu, a k tomu píší pánové ze sociálně-vzdělávací komise ve Zbiroze toto (čte):

"Návrh tento lze s povděkem vítati a doporučuje se, aby co nejdříve byl uskutečněn, neboť občanské výchovy nejširších vrstev lidových a zvláště žen, hledíc k nastávajícímu životu politickému a veřejnému, jest třeba jako aprovisace.

Okresní hospodářská rada ve Zbiroze již před státním převratem a okresní Národní výbor ve Zbiroze po převratu chopily se této práce a v obcích okresu zbirožského pořádaly řadu přednášek z oboru státně-politického, hospodářského, sociálního a kulturního, hledíce k poměrům vytvořeným převratem a k duchu demokraticko - republikánskému, které plným počtem občanstva, zejména ženami byly navštěvovány. Bylo znáti, že občanstvo hltá přímo poučení, že doba jest vhodná, aby vědomosti občanstva byly rozhojněny k prospěchu celku. Když okresní Národní výbor zbirožský jednal o svém rozejití dle nařízení vládního, přišel k náhledu, že bylo by neodpustitelnou chybou, tuto časově nezbytnou činnost vzdělávací zastaviti, a proto usnesl se dne 15. prosince 1918 na tom, aby se Okresní národní výbor ve Zbiroze přeměnil ve svém složení v Sociálně vzdělávací komisi pro zast. okres zbirožský, která má býti orgánem okresního zastupitelstva zbirožského dle § 50. a 51. zákona o zast. okres. a tedy povahy veřejné.

Tímto připnutím k okresnímu zastupitelstvu má býti zachována komisi autorita veřejná, jaké požíval okresní národní výbor, jednak prostředky finanční. Okresní zastupitelstvo dalo komisi subvenci 2000 K.

Předsedou komise je okresní starosta, ale jinak bez stanov jedná se dle zvyklostí spolkových. Členy jsou členové dřívějšího okresního národního výboru, tedy příslušníci všech politických stran, a kooptovaní osvědčení pracovníci veřejní. Komise stanovila si především tyto úkoly: vzdělávati občanstvo, hlavně přednáškami a debatou v oborech politických, hlavně státně polit. bez stranictví, hospodářských, sociálních a kulturních v duchu demokratickém a republikánském; sledovati veškerý život v okrese a pracovati dle možnosti k zlepšení; odstraňovati neb aspoň mírniti spory a protivy v obcích mezi stavy a třídami a pečovati o součinnost politických stran pečovati, aby obyvatelstvo z neznalosti nevědomky nejednalo proti republice a demokracii; pečovati o provedení čistých, spravedlivých voleb.

Komise pořádá nyní ve větších obcích cykly veřejných přednášek: o státu (republice), o hospod. a sociálním řádu, o politických stranách českých, o poměru církve a státu, reformě držby pozemkové, o Masarykovi, a připravuje další, usiluje o veř. čítárny a knihovny.

Poučení a práce v těchto směrech je dnes nezbytná. Valná část občanstva, hlavně ženy, nemají dostatečné znalosti otázek, o nichž se dnes jedná a o nichž bude jim hlasovacím lístkem rozhodovati. My všichni neumíme v pravdě demokraticky a republikánsky chodit. Věcným a nestranným výkladem o palčivých otázkách dneška mnohé spory a nedorozumění se odstraní neb aspoň zmírní, rozšíří se smysl pro ohromnou důležitost a spletitost problémů veřejných a obtíže provedení a tím pro nutnost pozvolného vývoje a škodlivost násilných převratů nebo překotných oprav. Tím občanstvo se uklidňuje.

Nový volební řád do obcí a novela k obecnímu řízení vyžadují co nejdříve dobrého poučení občanstva, ježto některá ustanovení jsou spletitá, od dosavadních odchylná a nové vrstvy, zejména ženy, dosud věcí těch si vůbec nevšímavší, budou povolány, dle nich jednat.

K takové činnosti nebylo třeba čekati podnětu Národního shromáždění. To mělo býti provedeno ve všech okresích a městech hned po převratu. Národní výbory měly se toho chopit a pracovat v tom směru i po sproštění jich působnosti politické. Nedovedeme dosud pracovat za plné svobody politické, organisovat život veřejný a práci z vlastní iniciativy, svépomocně a decentralisticky, nýbrž čekáme ve všem spásu od naší vlády. A přece nutno organisovat účelně práci, pracovníky, prostředky na místě samém v každém okrese a městě v rámci celkového národního prospěchu a cílů ve všech oborech života, v oboru politickém, hospodářském, sociálním a kulturním. Občanstvo touží po poučení, tedy využít této žízně, ale dávat lidu víno čisté, ne kalnou vodu. Nedoporučuje se však, stavěti tuto organisaci kulturní výhradně na základ politický, totiž na zástupcích jen politických stran. Organisace tato bude převážně zabývati se nepolitickým životem národa. Politika před válkou i za války byla slabou stránkou a chabým činitelem národního života.

Na vývoji národa pracovali jiní činitelé a přivedli jej k dnešní výši a moci. Těmto činitelům musí ponechána býti plná účast a součinnost na této práci národní vedle činitelů politických. Často nejlepší pracovníci veřejní a národní byli a dosud jsou mimo politické strany nebo aspoň neúčastní se politiky hlučněji. V občanstvu nutno vzbuditi smysl pro svépomocnou, iniciativní práci a organisaci ve všech oborech života, aby nečekalo jen a jen pomoci od státu a vlády, na její nařízení, zákony, subvence atd.

Učíme se, co je svoboda. Anglická svépomoc jednotlivců i organisací, anglická samospráva musí nám býti nejen vzorem, nýbrž přejíti v náš život jednotlivce i celku.

K tomu nutno národ vychovávati ve škole i mimo školu a též jeho vychovatele."

Vážené Národní shromáždění! Ve smyslu těchto výkladů, jak jest za dnešní situace samozřejmo, přistoupili jsme k tomu, aby co nejdříve vydán byl zákon o organisaci lidových kursů občanské výchovy.

V § 1. praví se, že bezplatné kursy mají býti pořádány v celé oblasti státu československého, kde by se tedy všemu občanstvu dostávalo odborného lidového výkladu o ústrojí státu, o působnosti jeho ve všech oborech jeho činnosti a o právech a povinnostech občanů státních.

V § 2. stanovíme, které korporace mají býti pověřeny touto funkcí. Mají se zříditi v každém městě, které je sídlem dosavadního okresního zastupitelstva, resp. sídlem župním, s náležitým zřetelem na politické strany zvláštní sbory, složené z osob věci znalých a z delegátů vzdělávacích spolků a jednot místních a okolních. Sbory tyto mají pořádati ve všech obcích svého okrsku tyto kursy a jsou oprávněny zřizovati v jednotlivých místech své odbory.

§ 3. pojednává o nákladech na tyto lidové kursy, na pořádání těchto kursů a praví, že náklad na pořádání těchto kursů se hradí z příspěvků měst, obcí, okresní, resp. župní samosprávy a ze subvencí státních. Obce jsou povinny se postarati o vhodnou místnost (vyloučeny jsou hostince) a nesou náklad věcný.

Tu jsme vyloučili hostince ze samozřejmých důvodů. Obce nesou náklad věcný: Osvětlení, teplo a ostatní věci.

§ 4. stanoví (čte): "Organisace i správa těchto kursů a dohled na ně náleží příslušnému oddělení ministerstva školství a národní osvěty."

Toto oddělení v ministerstvu školství a národní osvěty bude v nejkratší době zřízeno, jakmile tento zákon bude u nás odhlasován.

Vážené Národní shromáždění! Domnívám se, že není potřeba obšírných výkladů, jak je nutno, aby lidové kursy občanské výchovy co nejdříve u nás byly zřízeny, a žádám, abyste tento návrh jako samozřejmý přijali. (Hlučný souhlas.)

Předseda: Zahajuji debatu. K slovu jsou přihlášeni: pan professor dr. Velich a kolega Houser. Uděluji slovo prvému řečníku, panu kolegovi dru Velichovi.

Posl. dr. Velich: Slavné Národní shromáždění!

Věc, o které máme jednati, jest věcí, která jest samozřejmá, samozřejmý požadavek, který jsme měli již od počátku ve svém kulturním programu. Již od počátku kladli jsme váhu na to, aby byly zřizovány a organisovány lidové kursy pro výchovu a sami také starali jsme se, pokud na naší straně bylo, aby takové kursy byly konány. Těch kursů dělala každá strana jistě hojně, a můžeme říci, že se strany předstihovaly v tom, aby na tomto poli činnosti podaly pokud možno nejvíce. Avšak byla jedna vada, vada veliká těchto kursů, totiž ta, že všechno bylo dílem ochotnickým - a co je dílo ochotnické, ráčíte věděti. Vždyť ochotnické dílo nevykoná plně to, co vykonati má, a nemůže to také vykonati. Není možno žádati od ochotníků, aby prováděli úkol svůj tak, jako oni lidé, jimž je to svěřeno jako povinnost a kteří také cítí, co povinnost jest.

Máme veliké úkoly před sebou, abychom teprve učili lidi nazírati na to, co jest stát, jaké má povinnosti náš občan. Vždyť jest potřeba, abychom se přerodili, aby se naši lidé všichni přetvořili úplně. To, co staletí bylo v lidské duši právě tvořeno, co staletími do lidské duše bylo jaksi vtisknuto, co se dědilo s generace na generaci, to jest velice těžko najednou přetvořiti. A k tomu přetvoření nazírání na stát bude potřebí těchto kursů. Bude potřebí, aby, jak bylo praveno panem referentem, teprve se ku příkladu Slováci odmaďarštili, aby nabyli docela jiného ponětí o tom, co jest jejich povinností k národnosti. My máme jen malé ponětí o tom, jaká právě jest potřeba a nutnost toho, aby Slováci, intelligence slovácká navázala styky s národem pokud možno největší, aby jej naučili myslit po slovácku. Konečně chtěl jsem říci, že veškerá dosavadní činnost lidovýchovných kursů rozbíjela se o náklad. Náklad na pořádání těchto kursů nyní podle nového zákona má se krýti z příspěvků měst, obcí, okresů atd. a hlavně ze subvencí státních. To jest paragraf, který doporučuji co nejvíce, který zabezpečí teprve skutečně prosperitu těchto kursů a to, co od tohoto zákona žádáme. Doporučuji co nejlépe přijetí tohoto zákona. (Výborně! Potlesk.)

Předseda: Dávám slovo dalšímu řečníku zapsanému, panu kol. Houserovi.

Posl. Houser: Vážené shromáždění!

Za rakouského režimu, který jsme tak těžce snášeli, nemluvilo se u nás o občanských právech. - Naopak, čím méně se mluvilo o občanských právech, tím se zdálo býti lépe. Jako by hovor, který býval ve veřejnosti o občanských právech a povinnostech, byl něco, co bouří proti státnímu zřízení. Jen výjimečně dostávaly se projevy v těch věcech do veřejnosti. Trvalo to hodně dlouho a teprve v posledních 10letích soustavně začalo se v českém národě jednati o občanských právech a povinnostech. O povinnostech nebylo třeba se zmiňovati zvláště, poněvadž ustanovení o povinnostech přicházela, řekl bych, se shora, přicházela úřední ustanovení a musilo se jim vyhovovati. S právy bylo jinak.

Pomaloučku teprve se vžilo, že nejen občanstvo má povinnosti, nýbrž i stát má povinnost, aby svému obyvatelstvu pomáhal.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP