Pátek 7. února 1919

Bylo to před 2 desitiletími, že učitelstvo přišlo s myšlenkou, aby již mezi dětmi propagovala se znalost zařízení státního, aby se poučovaly o zákonodárství i o státní správě. Byli učitelé, kteří přicházeli do školy i s tím, že by měly se dělati s dětmi pokusy, jež by byly ukázkami občanských práv. Byla příležitost voleb do říšské rady, do zemského sněmu, do obecního zastupitelstva, a učitelé s dětmi, které byly ve škole, ty volby vykonávali. Ale tato dobrá snaha učitelů nesetkávala se vždycky se souhlasem. Zejména když šlo o to, aby děti byly uvedeny do zřízení obecního a aby poznaly, že obec tvoří občanstvo, které všechno má právo do obecních záležitostí mluviti, že takoví učitelé nebyli milí v obcích. Znám případ z českého jihu, že učitel u příležitosti voleb do obecního zastupitelstva provedl takové volby ve škole, a proti tomu učiteli v obci bouřili proto, že prý upozorňuje děti, že všichni lidé mají jíti k volbám, ba že upozorňoval děti, že by všichni občané měli míti v obci právo hlasovací.

Aby v obcích nedostali se všichni lidé k projevu svého mínění, to bylo úzkostlivě chráněno. Je vám známo, že byly to zvláště dělnické kluby, které vnesly do obcí snahu, aby byly také zastoupeny, alarmovaly všechny, kteří byli zapsáni ve volebních listinách, aby chodili k volbám, aby dostali do obecního zastupitelstva svoje zástupce. Bývaly to hotové boje mezi vrstvou majetnou, která měla v rukou celou obec, a mezi vrstvou druhou, která pomalounku dostávala se v obci k moci. Dělnické organisace, organisace sociálně-demokratické, mají veliký podíl na osvětové práci, té, která znamená seznamování s občanskými naukami. Dělnictvo sociálně-demokratické svými organisacemi v krajích, okresích a potom i v obcích zanášelo v občanstvo povinnost, aby chodilo k volbám, aby moc, kterou měli pořad jen lidé, kteří využívali jí se stanoviska třídního, přenesli také na sebe. Dělnictvu sociálně-demokratickému bylo to velmi často vytýkáno, bylo za to i pronásledováno. A znova říkám: právě to, co vykonaly vrstvy dělnické, byla první škola občanských nauk v obcích!

Později, když široké vrstvy občanstva hleděly soustavně uplatňovat své nároky, bylo třeba, aby se zřídila trvalá instituce k takovéto práci propagační. Tou v dělnictvu sociálně-demokratickém byla Dělnická akademie. Byla založena s krásným programem, který neznamenal jen, aby se pořádaly přednášky všeobecně vzdělávací, aby se zakládaly knihovny, aby se pořádaly kursy odborné, nýbrž aby se také v občanstvo vnesl smysl pro občanská práva a povinnosti.

Dělnická akademie v Praze pořádala podobné kursy, o nichž zde dnes jest řeč, ovšem ne v takovém rozsahu, jak předloha zákona vytýká. Dělnická akademie obsáhala těmito snahami Čechy, měla kromě ústředí krajské vzdělávací sbory, které na budově všeobecného vzdělání také pracují, a pak místní politické organisace a místní vzdělavací spolky, takže se může říci, že Dělnická akademie utvořila celou síť vzdělavací práce v občanstvu.

Záleží nám velmi na tom, aby ti, kteří posud neměli účasti na veřejných záležitostech občanských, byli o těchto záležitostech náležitě poučeni. Jest zvláštní, že nedostatek vzdělání, který se jeví v mnohých vrstvách lidových, pociťují právě tyto vrstvy nejvíce a chtějí tento nedostatek odstraniti. Kdybychom napsali historii českého školství, tedy bude ta historie míti krásný jeden list, kde se bude mluviti o menšinovém školství, ale bude míti i neméně krásný list, na němž bude napsáno, jak lid, jeho nejširší vrstvy, domáhaly se zřízení škol, jak proti těm, kteří budovat je nechtěli, z ostatního občanstva se podávaly rekursy, jak z dělnictva docházely deputace do Prahy, jen aby školy se zřídily. Všeobecné vzdělání je veliká posila pro dělníka. Všeobecné vzdělání neznamená jen, že dělník má rozhled po světě, nýbrž znamená, že jest-li celá vrstva dělnická bude míti otevřený rozum, smysl pro veřejné záležitosti, potom v práci za své osvobození bude stanovit s jasným vědomím určité cíle, a bude k nim pracovat nejkratšími cestami.

O to všeobecné vzdělání dělnictvu jde, ale kromě toho všeobecného vzdělání žádá i vzdělání odborné a potom vzdělání občanské. Řekl bych: občanské vzdělání už mělo být dávno součástí vzdělání všeobecného, ale bohužel posud není.

Rakousko máme za sebou a československou republiku před sebou. Československá republika říká: Všichni občané mají stejná práva v obci; touto větou československá republika získala srdce nejširších vrstev lidových. Bude jinak než bylo posud. Aby občanské vzdělání vniklo všude, a aby práv, která republika lidu dává, bylo také využíváno, k tomu čelí nynější předloha zákona.

Zákon, o němž jednáme, nebude však jen míti smysl, aby občanstvo bylo připraveno, aby bylo vykonavatelem toho, co je, nýbrž má i ten smysl, aby občanstvo se připravovalo na to, co by mělo býti a co by bylo lepší, neboť poučování o občanských naukách nepovede se jen tak, že se bude vykládati, jak vypadá nynější naše zřízení republiky, nýbrž povede se také tím duchem, jakby vypadati mělo! Naše zákonodárství a správa - jest známo - kulhají neobyčejně, kulhají tolik, že s některými jejich ustanoveními jsou nespokojeni všichni pokrokoví lidé. To se bude musit odstranit!

Příležitost k tomu, aby tyto nedostatky všichni lidé si uvědomili, aby o odstranění těchto nedostatků usilovali, aby směřovali k lepším zařízením republiky, budou podávati kursy, o kterých se tady právě mluví. Je zajímavo, že na příklad o demokratisaci jest u nás mínění jiné než v státech, kde demokracie dávno vládne. Zmíním se jen o jednom: jaká je demokratická škola v Čechách a jaká je demokratická škola ve Švýcarsku. V Čechách spravuje naši školu jen jistý počet lidí, jen jistý počet lidí o záležitostech školských jest informován. Na Curyšsku škola je záležitostí všeho občanstva. Všechno občanstvo jest povoláno, aby nejen o školních záležitostech přemýšlelo, uvažovalo, ale do školních záležitostí také mluvilo. U nás se shora určuje, co ve školách se má díti, tam o tom rozhoduje školní výbor, volený všeobecným právem hlasovacím. I o tom, zdali na příklad některé partie učebné látky mají býti vypuštěny, aby se probíraly jiné, které jsou občanstvu bližší. V Rakousku jsme mívali tak směšné věci, že ministerstvo ustanovilo pro celou říši, kdy se mají vydávati zprávy a vysvědčení, v který den i hodinu, směšná ustanovení, naproti tomu demokracie dává učiteli plné právo, aby nejen o těchto malých, ale také o důležitých věcech rozhodoval sám, po případě se školním výborem místním, který celý obor školských záležitostí ovládá dokonale. Upozornil jsem na správu našeho a cizího školství, ale jest spousta veřejných záležitostí jiných, které přijdou v takových kursech také na přetřes; všechny budou tvořiti jistý okruh vědomostí, který posud, žel, nepatří ke vzdělání všeobecnému, ale který se duševním majetkem všeobecným státi musí. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Řečnická listina jest vyčerpána, debata je skončena a uděluji závěrečné slovo p. zpravodaji kol. dru Uhlířovi.

Zpravodaj poslanec dr. Uhlíř: Vážené Národní shromáždění!

Mohu s potěšením konstatovati, že pánové, kteří zasáhli do debaty, v meritu věci i v podrobnostech formálních s návrhem souhlasí, že tedy v těchto dnech vstoupí v platnost zákon, který kulturní výbor navrhuje, totiž zákon o organisaci lidových kursů občanské výchovy. V doslovu chci jenom připomenouti tolik, že tyto lidové kursy občanské výchovy mají býti prvním krokem k celé obsáhlé organisaci nové naší republikánské demokratické výchovy. S tímto návrhem na organisaci lidových kursů občanské výchovy souvisí totiž hned jiný návrh, který, doufám, také v nejkratší době zde bude projednáván: návrh na zavedení občanské nauky do škol všech kategorií, kde se vyzývá ministerstvo školství a národní osvěty, aby hned vykonalo všechny přípravy, aby do škol obecných v nejvyšších třídách, do škol měšťanských, středních a odborných jako zvláštní předmět vyučovací zavedena byla občanská nauka. Nám tedy na prvním místě jde o to, abychom široké vrstvy lidové, které již snad v nejbližších měsících povolány budou, aby rozhodovaly svým lístkem hlasovacím o osudech našich obcí a našeho státu, aby tyto lidové vrstvy byly co nejdříve informovány o nových poměrech, o nových skutečnostech politických, aby byly rozumově, intelektuálně připravovány k nové své funkci. Ale ovšem nemůžeme se spokojiti jen s touto intelektuální přípravou našeho občanstva, nám musí jíti o to, abychom dospěli ke stavu pravé, občanské, demokratické, republikánské výchovy i ve směrech mravních a ve směrech přípravy naší vůle, naší činnosti, naší prakse.

První krok zahajujeme těmito kursy lidovými, které pozvolna rozšíří se na povinné kursy všeobecně vzdělávací a výchovné, kde by se přednášelo tedy o zdravotnictví, umění, nejen politických, ale i kulturních, uměleckých a vědeckých otázkách nové doby, kde by byl dán základ k tomu, aby byla zvýšena mravní a rozumová úroveň celého národa československého a celého našeho státu. Nám jde tedy o to, aby vedle čistě rozumového vzdělání připravovala se také pravá demokratická výchova, vedle vědění a znalosti o poměru jednotlivce ke státu a společnosti vůbec, aby se také přispívalo k občanské výchově, aby se pěstovala pravá pospolitost vědomí odpovědnosti a chuť a vůle k práci na prospěch celku.

Jestliže i o tuto mravní výchovu budeme usilovati a starati se, aby co nejdříve uskutečněny byly tyto mravní předpoklady nového našeho demokratického, republikánského státu, jsem jist, že budeme míti zabezpečenu budoucnost svého československého republikánského státu. Demokratickou kulturou dojdeme k pravé demokracii. (Souhlas.) Prosím tedy celé Národní shromáždění, aby jednohlasně tento zákon přijalo. (Výborně! Potlesk.)

Předseda: Přistoupíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa. Ježto předloha je obsahově naprosto jednotná, budeme hlasovati o celé předloze, a sice o § 1.-6., jakož i o nadpisu předlohy a úvodní formuli najednou. Je proti tomu námitek? (Nebylo.) Není. Přistoupíme k hlasování.

Kdo souhlasí s §§ 1.-6., jakož i s nadpisem a úvodní formulí zákona, prosím, aby povstal se svého místa. (Stalo se.)

To je většina, zákon je v prvním čtení schválen.

Textové změny není.

Kdo souhlasí s předlohou, přijatou právě v prvním čtení, také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Stalo se.)

To je většina, zákon je schválen také ve druhém čtení.

Tím je odst. 4. denního pořádku vyčerpán. Přistoupíme k odst. 1., a sice k pokračování debaty o zprávě ústavního výboru o návrhu zákona na částečnou změnu obecních zřízení a městských statutů (tisk 381).

Ježto řečnická listina je již vyčerpána, uděluji závěrečné slovo panu zpravodaji.

Zpravodaj posl. dr. Brabec: Slavné Národní shromáždění!

První oddíl novely k obecnému zřízení, obsahující dvanácte paragrafů, jak byl probrán pány předřečníky, vyžaduje, abych ještě několika slovy dotkl se některých podrobností, a sice především na základě usnesení ústavního výboru, který uznal za potřebno, vložiti do § 10. jakožto odst. 3. následovní usnesení: "Veřejným zřízencům, kteří jsou členy obecního zastupitelstva, rady nebo komisí, musí býti bez újmy platových i postupových nároků poskytnuta možnost, vykonávati tyto funkce." Je to v duchu tohoto zákona, aby skutečně nejširším vrstvám byla poskytnuta možnost, súčastniti se v samosprávě obecní, neodporuje to tedy v žádném směru ostatním ustanovením zákona. Ústavní výbor vám tudíž navrhuje a já jako referent to předkládám, aby v tomto směru § 10. byl doplněn, takže bude míti místo tří odstavcův odstavce čtyři.

Dále je zapotřebí ještě k tomuto oddílu novely některých stylistických změn, na které dovoluji si tedy upozorniti a je navrhnouti: V § 2. místo slova "předepsané" dáti slova "zákonem stanovené", v témž paragrafu místo slova "předem" v obou případech, jak se tam vyskytují, dáti slovo "napřed". K § 3. jest podán návrh.

Předseda: K § 3. byl podán následující návrh dra Lukavského: Podepsaní navrhují, aby čtvrtý odstavec § 3. byl změněn v ten smysl, že na místo slova "osmý" se vloží slovo "třetí" (den) atd. Návrh jest náležitě podepsán, jest tedy předmětem jednání.

Zpravodaj dr. Brabec: Já tomu návrhu se konformuji, je to důsledek ustanovení, že schůze obecního zastupitelstva se mají svolávati 3 dni napřed. Kdyby to bylo na osmý den, není vyloučena ta možnost, že by starosta, který by si chtěl počínati tendenčně, hned po podání návrhu ustanovil schůzi a řekl by, že ten předmět nemůže dáti na denní pořádek, poněvadž schůze se bude konati čtvrtý den po podání návrhu. Tím způsobem by bylo možné chikanování, a aby se tomu vyvarovalo, tedy činí se návrh na změnu místo "osmý den" "třetí den".

V § 5. stylistická změna místo "dotýčného" - "dotčeného" sboru. Rovněž v témže paragrafu v odstavci posledním místo slov "výloh" má býti "útrat". Pak v § 10. odstavec poslední aby zněl: "v obcích do 1000 obyvatelů" a v §11. poslední věta "není-li v té věci zvláštních zákonných nařízení" místo "v té příčině". V § 12. stížnost "do usnesení obecní rady" místo "proti usnesení obecní rady". Pak ještě v § 10 místo "ve způsobě diet" - "dietami".

Tím by byly tyto nepatrné korrektury provedeny. Já nebudu zbytečným způsobem prodlužovati debatu, bylo to dostatečně projednáno, věc je jasná a doporučuji, velectění pánové, aby tato skupina zákona byla přijata.

Předseda (zvoní):Přistoupíme k hlasování. Hlasovati budeme - činím v té věci návrh - způsobem následovním: K paragrafům 1. a 2. nejsou podány žádné pozměňovací ani dodatečné návrhy. Budeme o těchto dvou paragrafech hlasovati najednou. K § 3. Jest podán návrh pana kol. Lukavského, aby místo slova "osmý" v posledním odstavci bylo dáno slovo "třetí". Dám o § 3. hlasovati s vynecháním slova "osmý"; až bude přijat, pak dám hlasovati nejprve o návrhu pana kol. Lukavského na vložení slova "třetí", jemuž se přizpůsobil pan zpravodaj. Kdyby návrh ten byl zamítnut, teprve pak dám hlasovati ve smyslu zprávy výborové o slově "osmý".

Dále k paragrafům 4., 5., 6., 7., 8. a 9. nejsou podány žádné pozměňovací návrhy a poněvadž pan kol. Lukavský odvolal návrh k § 5. a tedy není žádných pozměňovacích ani dodatečných návrhů, tedy dám od § 4. až do § 9. hlasovati ve smyslu zprávy výborové. K § 10. jest navržena jako odstavec třetí vložka tohoto znění:

Zpravodaj posl. dr. Brabec (čte). "Veřejným zřízencům, kteří jsou členy obecního zastupitelstva, rady anebo komisí, musí býti bez újmy platových i postupových nároků poskytnuta možnost vykonávati tyto funkce".

Předseda: Dám hlasovati tím způsobem, že nejprve budeme hlasovati o odstavci prvém a druhém paragrafu 10. a na to o této nové vložce jakožto odstavci třetím, na to o odstavci třetím zprávy výborové v § 10., jakožto odstavci čtvrtém. K § 11. a 12. nejsou podány žádné pozměňovací návrhy, budeme tedy hlasovati ve smyslu zprávy výborové.

Je snad námitka proti tomuto mnou navrženému způsobu hlasování? (Nebyla.) Není. Budeme si vést tím způsobem, jak jsem právě uvedl.

Kdo souhlasí o § 1. a 2., ve smyslu zprávy výborové, ať povstane se svého místa. (Stalo se.) To je většina. §§ 1. a 2. jsou přijaty.

Kdo souhlasí s § 3. s vynecháním slova "osmý" v posledním odstavci, prosím, aby povstal se svého místa. (Stalo se.) To jest většina. § 3. s vynecháním slova "osmý" jest přijat.

Kdo souhlasí s vložením slova "třetí" místo slova "osmý" v posledním odstavci § 3., prosím, aby povstal. (Stalo se.) To jest většina. Tím jest celý § 3. přijat.

Kdo souhlasí s §§ 4., 5., 6., 7., 8. a 9. ve smyslu zprávy výborové, prosím, by povstal se svého místa. (Stalo se.) To jest většina. §§ 4.-9. jsou přijaty.

Kdo souhlasí s prvními dvěma odstavci § 10. ve smyslu zprávy výborové, prosím, aby povstal se svého místa. (Stalo se.) To jest většina. První dva odstavce § 10. ve smyslu zprávy výborové jsou přijaty.

Kdo souhlasí s přečteným právě odstavcem 3. jak jej doporučuje pan zpravodaj k § 10., prosím, aby povstal. (Stalo se.) To jest většina. Také odstavec 3. jest přijat.

Kdo souhlasí s odstavcem původně třetím, teď ale odstavcem čtvrtým § 10., ve smyslu zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Stalo se.) To jest většina, i odstavec třetí, nyní čtvrtý § 10. jest přijat.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP