Pátek 31. ledna 1919

Zde zase, velectění pánové, se ocitáme u bodu, kterého nemůžeme pominouti mlčením, i když všichni poznáváme a jsme přesvědčeni o tom, že jsou velké a podstatné rozdíly mezi obcemi venkovskými a velkými obcemi městskými. I když víme, že dnešní skutečný stav je takový, že nedá se hospodaření v menších obcích a ve větších obcích směstnati pod jeden klobouk, dovolte, abych upozornil na to, že toto stálé rozlišování mezi obcemi menšími, tedy de facto venkovskými, a mezi většími, tedy městy, jest zásadně velmi nebezpečné.

Z naší ústavní historie víme, že to byla také jedna z těch umělých pomůcek bývalého státu, že stavěl, kde mohl, různé přehrady, vyvolával různé rozpory mezi jednotlivými zájmovými skupinami, jednotlivými vrstvami, určitými kruhy místními, po případě jednotlivými obcemi, a tak tomu bylo, také mezi obcemi venkovskými a městskými.

Víme, co neblahého působilo toto rozlišování mezi obcemi venkovskými a městskými, a nemusíme choditi daleko, abychom ty smutné důsledky tohoto našeho rozdvojení na vlastním těle pociťovali.

Vždyť celá válka byla živoucím a nejbolestnějším dokladem tohoto rozdvojení, ač není národa, kde by vyrůstaly všechny vrstvy z jednoho společného kořene, jak obyvatelstvo venkovské, tak městské, jak jest tomu v národě českém, kde toto vzájemné prolínání, vzájemné vztahy a vzájemné zpětné působení mezi městy a venkovem nemůže býti vzájemnější, než tomu jest u nás. Tedy my to na vlastním těle pociťovali a dosud pociťujeme bolestné ty rozpory, kterými se vrstvy občanstva městského a venkovského navzájem odcizují, a já myslím, že byla by to smutná perspektiva, kdybychom měli pokračovati v tomto sesilování umělých hranic, umělých ohrad, umělých zdí, které vystavěny jsou mezi venkovem a mezi městskými obcemi, že naopak bude na nás, abychom ty umělé ohrady rozdrobovali, seslabovali a odstraňovali. (Výborně!)

Mně se zdá, že tato hranice, tato mez mezi obcemi menšími pod 5000 obyvatelů a mezi obcemi nad 5000 obyvatelů, je příliš náhodná. Ničím není odůvodněna. Víme, že máme vsi, které čítají daleko nad 5000 obyvatelů, víme, že máme městyse a městečka, která mají daleko pod 5000 obyvatelů. Není zde, řekl bych, vnitřního, věcného a také ne vědeckého zdůvodnění pro tento rozdíl.

A druhá věc! Pan ministerský rada dr. Bobek se zde v minulé debatě velmi důtklivě ohrazoval proti tomu, aby venkovské obce byly pokládány za obce secundi generis, aby byly pokládány za obce druhého řádu. Já se vás ptám, pánové: proč mají v tomto bodě zase obce městské býti pokládány za obce druhého řádu, proč těchže pravidel a těchže ustanovení o přísné kontrole, o finančních komisích nemá býti použito také pro obce menší, pro obce venkovské? Kde je záruka, že v obcích do 5000 obyvatelů bude hospodařeno bezvadně, nebo alespoň lépe, než v obcích velkých?

Principiis obsta, sero medicina paratur! To již byla zásada státníkům dříve známá. Myslím, že i my měli bychom této zásady dbát, ne tedy zvyšovat rozdíly, ale zmenšovat, rušiti je. Právě proto je zrušovat, že to byly umělé ohrady, které nikoli z našeho nitra, z našeho kořene rostly, nýbrž že nám byly vštěpovány s cizích stran a s úmysly, rozdvojiti a rozeštvat nás vzájemně a celý národ rozdělit a pak nad ním vládnout a ovládnouti jej.

Velectěné shromáždění! Nevyhovuje však po mém mínění a není domyšlen ani způsob, jakým finanční komise budou zřízeny a jak mají fungovati. Hned k 1. odstavci § 14. dovoluji si upozorniti, že není v ustanovení počet členů finanční komise, která obligatorně má býti zřízena. Prosím, kolik bude členů finanční komise, čím se to bude říditi, kdo to bude určovat, kolik členů finanční komise má míti? Nezbude zase nic jiného, než aby to bylo uvedeno v prováděcích nařízeních a zůstane to zase v rozhodování dohlédacích úřadů, aby ony samy určovaly, kolik členů finanční komise v tom kterém místě má míti.

Tedy zase podstatné zúžení, zmenšení kompetence naší samosprávy!

A teď složení této finanční komise. Kdo smějí býti členy finanční komise? Smějí to býti jenom údové obce či smějí to býti též občané obcí jiných, když má býti nejméně 1/2 členů finanční komise z nečlenů obecního zastupitelstva? (Post. Hrouda: Mají to být odborníci!) K tomu ještě přijdu. Věc tato není objasněna. Bude svěřena dohlédacímu úřadu. Jestliže nerozřešíte, velectěné shromáždění, otázku tuto hned napřed v zákoně, vydáváte obec, která jest tím nejužším svazkem, která jest, řekl bych, rozšířenou rodinou, v nebezpečí, že budou rozhodovat po případě cizí zájmy, po případě nepřátelské, v nejlepším snad případě indiferentní zájmy, ale přece budou rozhodovati zájmy cizí, po případě konkurující zájmy jednotlivců a sousedních obcí. (Souhlas.)

My se nemůžeme vyhýbati těmto důsledkům. My, velectěné shromáždění, ze svých zkušeností dřívějších víme, jak kolikrát netečností občanů, neb zástupců jednotlivé obce byly nejživotnější zájmy obcí vydány v šanc. Vzpomeňme jen, když tak cestujeme po českých městech a musíme daleko z nádraží jíti do města a dáme si vypravovati pak historii těch měst, jak se stalo, že nádraží byla stavěna tak daleko od měst, že nebyla připuštěna do měst, shledáváme, že to byly zájmy různých místních formanů, poštmistrů, hostinských, zkrátka lokálních patriotů, kterým šlo o prospěch vlastní kapsy. Máme-li takové historie na mysli, musíme býti velice opatrní, musíme přičiniti se, aby v zákoně nebyla dána možnost takových škodlivých využití slabin zákona.

Nedemokratické a pro nás i jako občany, i jako vyznavače samosprávy prostě nepřijatelné jest ustanovení, aby dohlédací úřad, - tím míním úřad politický, - jmenoval polovici členů finanční komise. Republika naše - takovou ji chceme míti a taky chceme vybudovati - jest a musí býti státem lidovým a ne úřednickým. To jest podstata lidového státu, to jest jedno z jeho základních pravidel, že zde rozhodovati musí zásada všeobecné schopnosti občanů k zastávání veřejných úřadů, kteří jsou důvěrou a volbou občanů povoláni k takovémuto úřadu, a ne zásada schopnosti jednotlivců úřadem vyvolených. Úřednímu aparátu může býti přiznán v samosprávě obecní jen vliv nejobmezenější, jenom vliv na nutné a přesně vytčené případy aspoň dotud, dokud zase lidu, voličstvu nebude přiznána vzájemná kontrola, aby tak lid kontroloval úřady státem jmenované a mohl na ně dohlížeti. Při takové vzájemné kontrole, kde by se zase vykonávati mohl zpětný vliv na úřady dohlédací, na úřady politické, ovšem mohli bychom pak učiniti nějaké ústupky. Dokud toho není, zásadně musíme býti proti tomu, aby do finanční komise při vlivu a rozsahu působnosti, který podle našeho zákona jest přiznán, jmenováni byli nečlenové, tedy lidé nezvolení.

K tomu ovšem přistupuje ještě dnes časová nebo přechodná bolest, že totiž dosud nemáme ty, kdo budou v těchto dohlédacích úřadech rozhodovati, totiž ty různé politické úředníky převychované v zásadách naší lidové republiky, abychom míti mohli plnou důvěru v nestrannost jejich, v naprostou objektivnost, která by nedovolovala, aby zneužívali ti různí pánové postavení, vlivu a moci své ve prospěch určitých vrstev, ve prospěch určitých tříd, určitých skupin, určitých rodin a dynastií a také určitých jednotlivců. (Výborně!)

My známe ty vlivy jednotlivců, víme, jak to bylo před válkou, jak to bylo za války a jak jest to po válce.

Jen mi dovolte, abych jeden konkrétní a drastický příklad z vlastní zkušenosti uvedl. Týká se to jmenování správní komise v předměstské obci, která přímo souvisí s Prahou. To dohlédací právo po rozpuštění obecního zastupitelstva vypadá tak:

Zastupitelstvo obce se pro nespokojenost jedné politické strany rozpustilo a pan okresní hejtman, dvorní rada, dopsal si prostě s panem farářem, dohodli se in camera caritatis, takže to zůstalo nejtajnější tajností, kterou se nám podařilo teprve při porotním líčení odhaliti, dohodli se a ponechali stranou dříve rozpuštěné obecní zastupitelstvo i nově zvolené obecní zastupitelstvo i okresní výbor a stanovili lhůtu tak směšně krátkou, že se zastupitelstvo i výbor nemohli vyjádřiti. Pan okresní hejtman a pan farář najmenovali si prostě všecky členy správní komise podle své libosti. (Hlasy: Slyšte! Kde to bylo?) To stalo se v Břevnově u Prahy. A z vlastní zkušenosti vím, jaké zlořády děly se v aprovisačních komisích. To bude také jedna z těch bolestných kapitol, které budou rozviřovat veřejnost zrovna tak, jako by ji rozviřovaly ony trapné aféry, o nichž dokumenty ve včerejší a předvčerejší schůzi byly předloženy.

V § 14. je další ustanovení, že komise, která má se skládati aspoň z polovice z nečlenů obecního zastupitelstva, má míti mezi sebou odborníky. Pánové, budiž mě dovoleno říci, že se o tom odbornictví začíná u nás až příliš mnoho mluvit. Vypadá to tak, jako bychom zase chtěli rozviřovat starou otázku dávno již zapadlou, prodebatovanou a probojovanou v bojích mezi Staročechy a Mladočechy: potřebuje-li národ odborníků či charakterů. U nás, v našem Národním shromáždění tolik se mluví o těch odbornících, všude se mluví o jejich nezbytnosti a potřebě, takže pomalu není otázky, které bychom rozuměli my prostí členové Národního shromáždění, a na všechno budeme musit mít odborníky, ba pomalu budeme musit zřídit i zvláštní instituci odborníků pro odborníky (Veselost.), ale, pánové, to vše ponechávám stranou.

Já se ptám: jaké odborníky má míti finanční komise, v jakém směru: jen finanční, aneb má míti odborníky jen samosprávné, nebo oboje? Podle důvodové zprávy ústavního výboru zdálo by se, že měl ústavní výbor na mysli odborníky jen finanční, ale právě těchto finančních odborníků nejméně bude zapotřebí ke kontrole obecního hospodaření v obcích, které mají nad 5000 obyvatelů, kde celý aparát obecní vybaven je řadou úředníkův-odborníků samotných, kteří jsou kontrolováni jednak svým starostou, svým zastupitelstvem, svými referenty z toho kterého oboru, takže myslím, že i v tomto směru není ustanovení § 14. nijak odůvodněno.

Zásadně nebezpečné je právo, kterým nadána je finanční komise: stěžovati si do všech usnesení finanční povahy. Práva tohoto může tedy býti použito také při základním právu obecném, při stanovení rozpočtu, neboť to je ustanovení nejfinančnější a nejzákladnější povahy v každé obci. My, kteří známe praksi samosprávnou a kteří viděli jsme, jak jsme stáli před nedokončenými rozpočty vinou jednotlivých obecních funkcionářů, budeme nyní míti příležitost státi před oddalovanými rozpočty následkem stížností finanční komise. Uvažme, vážené shromáždění, - a o tom zde bylo mluveno velmi vystižně také panem referentem - jak velké úkoly čekají dnes naše obce. Právem zde předřečník, pan učitel Houser, vytkl, že to vypadá tak, jako by se nám volebním řádem velmi mnoho dávalo, ale v obavě, abychom toho velmi mnoho neužili, ihned se druhou rukou sahá a omezuje působnost obce a zde v případě finanční komise omezuje se ještě dvojnásobně.

Obce naše budou státi v nedaleké budoucnosti před nejdůležitějšími úkoly sociálními, hospodářskými a kulturními, Úkolem obcí našich bude podporovati podnikatelský ruch, všude se volá po práci, všude se volá po formách nového podnikání - obce naše to budou, kterým lví podíl bude v této úloze náležeti, a podle znění osnovy stačí vůle určité skupiny osob, stačí po případě zájem silného jednotlivce, který svoji vůli dovede uplatniti ve finanční komisi, aby zarazil celý komunální stroj, čímž způsobeny mohou býti škody nedozírné. (Výborně!)

A k tomu ke všemu jest přiznána stížnosti finanční komise moc odkládací! Tímto způsobem lze nejen protáhnouti, ale i zmařiti mnohé užitečné podniky, neboť se zřetelem k tomuto nařízení § 14. a proto i se zřetelem k § 17. zákona o správním soudu - kde uvádí určitý případ - může být i při potvrzujícím rozhodnutí samosprávného úřadu přiznán účinek odkladný.

Aby byla zrušena všechna tato nebezpečí, o kterých jsem se zmínil, nestačí lhůty, ustanovené v § 14., podle kterých komise má své vyjádření podati do 8 dnů a ve zvláště nutných případech do 3 dnů, nebyla-li při rozhodování obecním zastupitelstvem nebo obecní radou dána lhůta delší, jinak se k vyjádření nehledí.

Především mám pochybnosti, jestliže tato povinnost komise, pokud se týče vyjádření, týká se také stížností, k nimž finanční komise jest oprávněna. To není dostatečně jasně v zákoně řečeno a jest v tom směru zde rozpor. Avšak není zde naprosto žádná sankce, a tu specielně uvádím § 15., když se má komise vysloviti o návrhu na nové vydání v příslušné položce rozpočtu neuhrazené, není zde žádné sankce, co se stane, jestliže komise se nevyjádří. Toto ustanovení, týkající se návrhu na nové vydání mimorozpočtové, není po mém soudu domyšlené.

Tytéž zásadní námitky, velectěné shromáždění, které jsem zde přednesl proti jednotlivým ustanovením, týkajícím se finanční komise, chovati jest také proti ustanovení § 19. novely, ve kterém se ustanovuje, že, jde-li o nový podnik neb zařízení v rozpočtu neuvedené, k jejichž úhradě bude třeba uzavříti půjčku, zvýšiti přirážky, anebo zciziti kmenové jmění, že stačí námitka jedné desetiny voličů, aby podnik byl oddálen anebo i zmařen.

Bylo zde řečeno, velectěné shromáždění, že budujeme provisorium, a proto stačí plně pro dnešní stav, pro ty úkoly, které si ústavní výbor vytkl, jednak dohlédací právo dosavadních úřadů samosprávných, jednak dozorčí právo úřadů politických, jež mohou v určitých případech usnesení obecního zastupitelstva zastaviti, jež mohou dokonce při nezákonitostech obecní zastupitelstvo rozpustiti. (Výborně!) Jest třeba rozšířiti a vybudovati činnost revisních kanceláří jednak u okresních výborů a zejména také u zemských výborů zavedených, ale zaváděti finanční komise po mém soudu dnes účelno a prospěšno pro samosprávu není. (Výborně! Tak jest!)

Mám tedy za to, že dostatečně dovodil jsem, že zásady, na kterých má vybudováno býti důležité dílo nové finanční komise, nesnášejí se s duchem občanské samosprávy, jsou pro rozvoj obcí a pokrok a podnikání jejich, o kterém právě nyní ták rádi a mnoho mluvíme, nejvýš škodlivé a nemůžeme s nimi souhlasiti.

Obec naše jest základem našeho státního celku. Chceme-li, aby celé národní těleso bylo zdrávo, musí býti také zdráva část tohoto celku, tedy naše obce. Na druhé straně musíme vytvořiti i ve svém státě, na který jinak hledíme, protiváhu všemohoucnosti státní. Také z toho důvodu, abychom tuto protiváhu všemoci státní vytvořili, pečovati musíme o zdravou a silnou obec, o zdravou a co nejsvobodnější také po stránce hospodářské a o samosprávu co nejsvobodnější.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP