Pátek 31. ledna 1919

Otázka sama nebyla definitivně rozřešena. Ono se to, jak řečeno, slibuje do roka, že má nějaký takový zákon vyjíti, ale poukazuji jenom na to, že z toho již je viděti, že ty názory ani snad v ústavním výboru, ani snad u zástupců vlády, zejména pokud se týče ministerstva vnitra, ministerstva financí atd., do jista tu ještě nejsou jednotny a úplně vyhraněny.

A tu se mi zdá, že jaksi bude přece jenom nutno v této finanční otázce našich samosprávných svazků nastoupiti cestu jinou, která bude spočívati v tom, že celá soustava bude musit býti změněna.

Víme, že v jiných zemích soustava finanční samosprávných svazků spočívá na docela jiných základech. Víme na příklad, že ve Francii valná část daní spotřebních, tak zv. "octroy", jest přikázána místním svazkům samosprávným. Víme, že na příklad v Prusku se to osvědčilo, že jisté druhy přímých daní, a to daně reální, tedy daň pozemková a daň domovní co do výnosu svého jest přikázána obcím a jest to i věcně odůvodněno, poněvadž právě tyto tak zv. daně reální jaksi nejvíce, nejúžeji souvisí s místní příslušností občanstva.

A já myslím, že ani nám nezbude nic jiného, než kdysi v budoucnosti - a doufejme v blízké budoucnosti - přikročiti k takové reformě, tedy finanční reformě našich svazků samosprávných, tak jako budeme musiti přikročiti k reformě finanční vůbec, a to k finanční reformě velikého stylu, jakého budou vyžadovati právě následky nynější světové války. To ale ovšem je "hudba budoucnosti".

Nám zde nyní nezbývá, než vykonati nejnaléhavější úkoly a jedním z těchto nejnaléhavějších úkolů je právě předložená reforma, částečná reforma obecního zřízení. Ustavní výbor ji doporučuje k přijetí za souhlasu všech stran a má za to, že právě tím podnikneme první krok k soustavnému vybudování veřejnoprávního základu naší Československé republiky. (Výborně! Potlesk.)

Místopředseda Konečný: Uděluji slovo dalšímu řečníku, obč. Houserovi.

Posl. Houser: Slavné Národní shromáždění!

Zákon o volebním právu do obcí, o kterém jsme se právě usnesli, naplnil nás jistě všechny radostí. Ale ta radost jest zkalena návrhem zákona, který se právě předkládá, jakoby měla býti omezena a jakoby ani obecní zastupitelstvo, vyšlé z vůle lidu, vůli jeho nemohlo posuzovat. Zdá se mně, jakoby Národní shromáždění předlohou zákona o volebním právu do obcí dalo lidu příliš mnoho, jakoby ta občanská rovnost byla pro Národní shromáždění přílišná, a proto na ten dar sáhá a chce jej zpět, když ne celý, tedy jistě jeho část.

V navržené předloze zákona jsou tak zv. finanční komise. Ta finanční komise jest živel v obci docela cizí. Dohlédací úřad bude jmenovati polovinu členů této finanční komise a smysl její jest, aby kontrolovala obecní hospodářství, ba aby obec zdržovala v tom, když bude míti obec dělat nějaké větší podniky a bude míti s nimi větší vydání. Dohlédací úřad dobře jest charakterisován v § 19. Jestliže obec bude chtít něco podniknout, co je větší, a dáti na ten větší podnik peníze, ale 1/10 voličstva bude proti takovému návrhu, rozhodne o tom dohlédací úřad.

Kdo jest ten dohlédací úřad, jak bude složen, bude volen všeobecným hlasovacím právem?

Jest správné, aby obecní zastupitelstvo bylo kontrolováno, ale ta kontrola může býti různá. Instancí, která jest obecnímu zastupitelstvu nejbližší, jest celá obec. Jestliže obecní zastupitelstvo a obecní rada se na něčem usnesou, co by mělo býti nějakou vyšší instancí schvalováno, jistě že by měla rozhodovati celá obec, všechno občanstvo všeobecným hlasováním, zdali ten návrh obecního zastupitelstva bude přijat neb odmítnut.

Právě na tuto demokratickou instituci předložený návrh obecního zřízení úplně zapomněl. Snaha, aby obec vydávala co možná nejméně peněz či aby nepodnikala, co by stálo peníze, vedla k tomu, že mnohé úkoly obecní se z bývalé působnosti obce vyňaly a daly státu. Některé ty obory obecní působnosti se sestátňují, či alespoň náklad na ně se sestátňuje.

Nemám se za povolána k tomu, abych řešil otázku, který způsob ústrojí zprávy státní zaručuje nejdokonalejší řešení úkolů státních v jiných oborech, ale poukazuji k tomu, - a myslím, že můj náhled bude přijat jako náhled odborníka - že v oboru školském toto zřízení se neosvědčuje.

Škola a její poslání tím, že by měla býti sestátněna, nejen nebudou podporovány, nýbrž budou poškozeny.

Všichni přátelé lidové kultury se sestátněním školství jistě by se dočkali té dobré věci, že by byl zrušen hned školní plat. Školné jest daň, která nijak nesouhlasí s povinností školní.

Stát nutí rodiče, aby posílali děti do školy, ale stát nutí ty rodiče, aby za tu docházku platili.

Školné je daň, která není všeobecná. Nařizuje se jen některým rodinám, totiž jen těm rodinám, které mají děti, a ty rodiny, už proto, že musí živiti děti, mají mnoho jiných starostí a musí ještě zvlášť platiti na školu. Také v jiných zemích, které jsou kolem Čech, školné bývalo čím dále tím častěji škrtáno, zrušováno, ale v Čechách školné zůstalo.

Mám obavy, že by, kdyby školství se sestátnilo, stát zdržoval tempo při zřizování škol nových a při rozšiřování škol starých. Všechny vrstvy občanstva by měly míti stejný interes o školu.

Vzdělání školní se počítá za vydatného pomocníka v životní praxi, ale v obci nebývá tak, že by škola občanstvu stejně k srdci přirostla. Majetnější vrstvy nejsou závislé se svými dětmi jen na domácí škole. Ty mohou posílati svou mládež do škol městských, které jsou lépe vypraveny, které mohou dáti dětem lepší vzdělám, než domácí jednotřídka nebo dvoutřídka.

Majetné vrstvy mohou své děti posílati do vyšších škol, ale chudý člověk se svou mládeží jest odkázán jen na domácí školu, třeba byla jen jednotřídní nebo dvoutřídní. Tomu záleží na domácí škole nejvíce. Proto také bývaly v našich obcích časté boje o školu, a nemajetné třídy stály na jedné straně a stály při škole. Jestliže drobný člověk se dostane do obecního zastupitelstva, ten bude potom pohánět obec, aby doplnila to svoje poslání kulturní, aby postarala se o školu a tu mám obavy, že by obec byla škole přátelštější než stát.

Jestli bude demokratický rozpočet obecní, bude pamatovat na to, aby všechny děti dostaly knihy školní a školní pomůcky zadarmo. Posud toho není. Takové podělování všech školních dětí knihami a potřebami školními má nejen důležitost pro chudé rodiny, ale obsahuje i vysoký moment výchovný. Dítě, které se musí o knihu anebo o sešit ve škole hlásit, protože je chudé, nedělá to s lehkým srdcem. Ví, že sousedi všichni nebudou muset zdvihnout ruku jako k prosbě a cítí se být poníženo.

Školní rozpočty obecní jsou veliké. Všeobecně se říká, ale musí býti ještě vyšší, Obce musejí pamatovat na to, aby děti dostávaly, čeho potřebují i k svému tělesnému zaopatření. Je třeba, aby děti dostávaly ve škole jíst. Školní rozpočty již pamatovávají na školní potřeby a knihy, ale na tuto otázku dosud hodně zapomínaly. Pak na stravování dětí se dívají takovými skly, jako by to byla almužna. Pořád obce neuvažují, že zrovna jako učení, jest také stravování povinností obcí a že se musí děti soustavně sytit.

Pražští lékaři školní shledali, že ze 3200 školních dětí prvních tříd nemá výživy dobré ani polovina. 40 % má výživu prostřední a 11 % špatnou. To zjistili pražští školní lékaři před válkou. Co by asi zjistili během války anebo nyní po válce?

Slavné shromáždění! Znáte aprovisační chléb z mouky, který jest samá otruba, znáte černou neslazenou kávu z cichorie? To a brambory jest často jediná potrava chudých dětí. Žaludek dospělého člověka to těžko stráví, což potom žaludek dětský. (Tak jest!) Ale té potravy není ani dosti. Děti na začátku války hubly, později ani nerostly a dnes i po válce jsou takové děti 4leté málo vyvinuty, nechodí posud, protože jsou dosud slabé. Žactvo prvních tříd jest neobyčejně drobounké, ale také vzrůst ostatních dětí školních se zarazil. Ty děti přicházejí do školy, mají ve škole konati práci duševní, ve škole mají se učiti, ale tělesné strádání jako by stlačovalo schopnost učiti se, chápati, děti sedí ve škole ospale, otupěle, zmalátněle, učitel užívá všech možných prostředků, aby pozornost takových dětí podnítil, aby je upoutal k předmětu, který se přednáší, na chvíli se mu to podaří, ale po nějaké době zájem odpadne, neprobudí se již. Z těch dětí vyroste pokolení občanské, které bude míti zdravý život, které bude míti otevřenou hlavu, které bude míti pevnou a odhodlanou vůli, aby celý národ se probil ku předu?

Nejen stravovací, ale i ostatní potřeby tělesné musí míti zastoupení ve školních rozpočtech. Tedy také tam má býti položka na oděv a obuv školní. Naše obce však na tuto věc velmi často zapomínají, i tehdy, když se jí všimnou, dávají nedostatečné položky do rozpočtu.

Ty nedostatečné položky, čili nedostatečné peníze ani nevěnují na oděv a obuv, nýbrž odevzdávají je lidumilným spolkům, což znamená, že lidumilné spolky udělají z těchto peněz, jež dostanou, anebo z těch, které vyberou, něco pro chudou mládež, ale nestačí to nikde. Obce se takovým způsobem zbavují odpovědnosti.

Jest třeba, aby škola i děti byly podrobovány pravidelnému dozoru lékařskému. Takový lékařský dozor má prohlížeti školní budovu, hřiště, místnosti školní, jejich čištění, osvětlování, topení a větrání a nejen to: má prohlížeti i děti. V Berlíně se to děje velmi podrobně; tam na začátku roku děti jsou prohlíženy školními lékaři; a ti shledávají, že asi 10 % nemá býti do školy přijato proto, že jsou to děti slabé, churavé, nemocné a že by jim sedění v lavicích školních škodilo.

Zrovna tak má býti prohlídka školními lékaři i později. V Praze prohlíželi školní lékaři před nějakou dobou děti v prvních třídách a shledali, že 38 % dětí má vady sluchové nebo zrakové.

Zjistí-li lékaři školní, že některé dítě je nemocné, potom ho neléčívají, nýbrž vzkáží rodičům, aby to dítě dali léčiti. Bylo by jistě správné, aby lékaři nekonstatovali jen nemoc u dětí, nýbrž, aby všechny děti také opatrovali.

Při svých studiích školství švýcarského na Curyšsku jsem všechny tyto stránky péče o mládež viděl zrealisovány, ale viděl jsem tam ještě něco jiného: viděl jsem tam, jak často jsou děti posílány do feriálních osad. Není tam větší obce, aby děti nebyly posílány do feriálních osad. V obci Horgen se 7000 obyvateli se hlásilo do feriálních osad 150 dětí a bylo jich vysláno 36, i nabídla obec těm ostatním dětem, že jim bude dávat mléko a že je bude živit mlékem o prázdninách. Obec získala od střeleckého spolku místnosti, město jim dalo kamna na sváření mléka a zvalo děti ráno a večer, aby tam přicházely. Děti sedly ke stolu a měly plné hrnečky svařeného, ještě teplého mléka. Kdo chtěl, dostal druhý, třetí i čtvrtý hrneček a chleba, který k tomu byl bílý, pšeničný, tolik, kolik snědl. Tam jsem se s dětmi také koupával v obecních lázních, ale ty obecní lázně byly všem dětem přístupny zadarmo. Je možno namítnouti: tohle vše by se mohlo také dělat z rozkazu státního, z rozkazu úředního, jen bylo by žádoucno, aby domácí lidé o takovou péči o mládež dbali. Ale, že stát bude na tu mládež platit, to je mylné domnění. Je třeba nejen peněz, nýbrž je třeba také interesu pro ty věci, interesu v domácím obyvatelstvu, a tu pravím: nerv takového zájmu je, když domácí lidé budou na tuto věc také platit. Takové placení neznamená jen opatření peněz, nýbrž znamená také spoluúčast duševní. Příspěvky, které by dával stát obci na školy, na opatření dětí, také by se odváděly podle určitého pravidla, ale není možno s tím pravidlem přijíti na obce všecky. Život v obcích je tak rozmanitý, že nedá se upravit ani takovými příspěvky, ale takovému úřednímu přídělu by chybělo něco, to jest láska k dětem, která je v domácí obci téměř bez výhrady (Výborně!), ale která láska neodměřuje dětem tak skromně, jako by odměřoval úředník ve vzdáleném městě. Kdyby někdo namítal, že snad odmítám pomoc státní, pravím, že nikoliv. Já naopak státní pomoci se dožaduji, jsou obce, které mají platit na školy, a to na budovy škol i všechny ostatní věci školní až k péči o mládež.

Ty obce musí věnovati velký náklad na všecky ty věci, mnohé obce při dnešním svém podkladu finančním nestačí na ně a je přirozeno, aby takovým obcím slabým poskytla se pomoc taková, aby byly na témž stupni, jako obce silnější. Je nutno, by stát na veškeré ty věci obecní platil, ale aby na ně dával příspěvky, jen, aby je nezaplatil zcela.

Mám obavy při sestátnění nákladu na školství, aby naše místní školní rady nestaly se úřadem, který by prováděl úřední fakta, jak mu budou poslána shora. Proti našim místním školním radám jsou mnohé stížnosti; naše místní školní rady nestarají se dosti horlivě o pravidelný chod školy, některé ani o topivo pro školy; jistě členové místních školních rad pro sebe zásoby topiva získali, ale pro školu topivo získati nemohli. Vytýká se místním školním radám, že nedbají dosti docházky školní a že jsou také členové místní školní rady, kteří užívají dětí ku práci i v době školní. Říká se o našich místních školních radách - a správně - že při obsazování učitelských míst dbají toliko známostí osobních, než aby dbaly stáří služebného a způsobilosti učitelské (Tak jest!), ale to proto, že v našich místních školních radách rozhodují virilisté a lidé určitých tříd. Doufám, že naše místní školní rady budou složeny jinak, ani si nepřeji, aby naše místní školní rady byly složeny jen z delegátů obecního zastupitelstva, třeba voleného podle všeobecného práva hlasovacího; chtěl bych, aby naše místní školní rady byly znova voleny podle všeobecného práva hlasovacího (Výborně!) tak, aby bylo vidět, že jsou z lidu a za své činy odpovědny. Ale takové místní školní rady nebudou se starat jen o zevnější věci škol, nýbrž musí hleděti také k vnitřní práci škol. Místní školní rady po poradách s učiteli přijdou k tomu, že některé partie učební látky se vyškrtnou podle místních poměrů a jinými se nahradí.

Místní školní rady budou se starati, aby práce učitelova byla co nejintensivnější a také nejvýslednější, budou tedy odstraňovati nedostatky školní, o nichž jim bude referovati učitel. Místní školní rady budou také dbáti, aby do škol nedostaly se cizí tendence, ať již tendence určitých náboženství, nebo tendence určitých tříd, nýbrž aby vychovaly školy k pravé lidskosti. Místní školní rady budou míti na paměti, že nejen škola, nýbrž i mimoškolní život jsou důležity pro děti a budou tedy učitelé starati se o mravní výchovu dětí mimo školu. Budou také dohlížeti k tomu, aby snad dětí nebylo zneužíváno k těžkým a namáhavým pracím, aby rodiče neporušovali svých povinností k dětem, ale získávali ostatní občanstvo, aby se v obci udělalo určité ovzduší vychovávací. Takovémuto vychovávacímu ovzduší pak také mládež podlehne.

Přál bych si, aby celá obec byla velikou vychovatelskou rodinou. Český národ vzbuzoval celá staletí za hranicemi úctu tím, že usiloval o menšinové školství. Když se lidé za hranicemi dověděli, že bojujeme o menšinové školství, že tedy jde nám v německých krajích ne o potlačování Němců, nýbrž o kulturu, souhlasili s námi vždycky. Ústřední matice školská a její historie je skvělým listem českých dějin. Školy matiční byly a jsou miláčky českého lidu, ale takové lásce se netěší školy, které jsou v oblasti české uvnitř. Nová doba české demokracie přinese i zvýšený zájem o školu. Přál bych si, aby ten zájem o školu vlivem demokracie na školu nebyl nikterak omezován. Ten zájem bude se jeviti nejen v tom, že se budou stavěti školní budovy, že se budou co nejdokonaleji vypravovati, že se budou obce starati o sociální úkoly takové, aby se pomohlo chudým dětem, ale že budou hleděti také k prohloubení vnitřní práce školní. Česká škola potřebuje ke svému životu nové, svěží krve. Tu novou, svěží krev může čerpati jen z občanstva, jen z obce, i pravím: V obci jest obrození české školy. Nemohu tedy souhlasiti s předlohou zákona, která chce školství sestátniti. (Výborně! Potlesk.)

Místopředseda Konečný (zvoní): Uděluji slovo dalšímu řečníku, občanu dru. Lukavskému.

Člen Nár. shr. dr. Lukavský: Slavné Národní shromáždění!

Nemožno nevzpomenouti toho, že otázce obecního zřízení všichni zákonodárci věnovali největší zájem a největší péči, již z toho důvodu a z toho přesvědčení, že zdravý život v obci jest nejjistějším základem zdravého života celého státu. A i dnes po řadě let s jistou pietou přečítáme protokoly z let 60tých, na př. řeči dra Riegra, kde se jednalo o obecním zřízení. - Snad ani tenkrát v plném rozsahu netušili, jak velkou zbraň tímto zákonem dávají v základ. A kdyby byla tehda Vídeň za červánků a za úsvitu naší svobody - rámcový zákon říšský vyšel 1862 - domyslila, v jaké národní posice se vytvoří naše obce, jistě by ten zákon dopadl docela jinak. Rámcový zákon byl vydán v jednotlivých zemích r. 1864, máme tedy za sebou 50 let historie obecních zřízení. Nezůstalo to v původní formě, vidíme, že doba se svými požadavky sociálními a hospodářskými nutila, aby bylo toto obecní zřízení doplněno, aby byly vydány doplňovací určité zákony, zákon domovský, chudinský, zákon zdravotní, školský, stavební, čelední, o policii požární, zákon silniční atd. Zvláště důležitý jest zákon z r. 1908 o úpravě poměrů samosprávného úřednictva, poněvadž tam byla provedena stabilisace úřednictva samosprávného, tohoto důležitého elementu pro celý vývoj naší samosprávy. Víme dobře, kdo byl největším nepřítelem všech těch opravných návrhů, všech návrhů pro zdemokratisování a zmodernisování našeho obecního zřízení, a jest dobře si vzpomenouti na osud různých návrhů, podávaných na českém sněmu a jest dobře připamatovati si stanovisko vídeňských vlád k našim kommunám.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP