Budiž mně zde dovoleno
projeviti názor, že by se tak pokud možno mělo
státi ještě v tomto shromáždění
a že by to snad nemělo býti odkládáno
až po zvolení konstituanty, poněvadž nový
parlament jistě po rušných volbách stěží
nabude tak brzy klidu a tak brzy času, aby se k této
zákonodárné látce vrátil a
aby zde velmi naléhavé potřebě kodifikace
včas vyhověl.
Velectění přátelé!
Dali jsme právě vykonaným hlasováním
obcím nový volební řád, avšak
nestačí, širokým vrstvám obecenstva
pouze otevříti bránu, aby se uplatnily při
správě obecní, jest zapotřebí
dáti obecenstvu ve správě obecní zúčastněnému
také vhodný nástroj do ruky a takovým
nástrojem nejsou ani zřízení dosavadní,
ani úplně zákon, jak bude nyní podle
našeho usnesení pozměněn. Nesmíme
to tedy žádným způsobem přehlédnouti,
nýbrž musíme přihlížeti
k této zákonné práci jako k pouhému
začátku, jaksi výpomoci z nouze.
Velectění pánové!
Obec má ve veřejné správě po
mém skromném mínění stejnou
důležitost jako stát sám. Obec je jakýmsi
státem v malém. Právě jako člověk
v rodině musí mít pořádek a
musí býti uspokojen, tak i v obci musí se
státní občan cítiti jako doma, a bude-li
státní občan spokojen v obci, možno
souditi, že bude i ve státě nakloněn
ke spokojenosti. Vy všichni, pánové, dobře
pociťujete potřebu a živý interes, jaký
máme na tom, aby celé. naše státní
ústrojí se vyvíjelo v klidu a způsobem
normálním.
A nyní přicházím
k otázkám, ve kterých směrech je pro
tento okamžik nejnutnější, opraviti dosavadní
obecní zřízení.
Především měla
dosavadní obecní zřízení ráz
autokratický. Starosta podle obecního zřízení
dosavadního vedl celou běžnou agendu obecní
správy. Jemu bylo přidruženo k ruce představenstvo
obecní a městská rada pouze jako sbor poradní.
Zde jest zajisté potřebí se stanoviska principu
konstitučního, aby nastala změna a ta změna
se v navrhovaném zákoně také kodifikuje.
Další takovou otázkou
jest otázka naprosté nestrannosti vedení
obecní správy, naprosté vzdalování
veškerých vlivů, zachování úplné
čistoty zájmové. Na tuto otázku odpovídá
kodifikace paragrafu 5. o tak zvané podjatosti, o které
ještě podrobněji arciť bude jednáno
v debatě speciální.
Jinou takovou otázkou, kde
skutečně je zapotřebí opravy a doplnění,
jest otázka účasti vedoucích úředníků
autonomních při jednání sborů,
tedy městských, obecních rad a obecního
zastupitelstva.
Příliv širokých
mass občanstva do obecní správy vyvolává
sám novou otázku, která jest řešena
v paragrafu 10., tak zvanou otázku diet.
Občané, kteří
by utrpěli hmotnou újmu výkonem funkcí
v obecním zastupitelstvu, mají dostati v některých
případech náhradu tímto způsobem.
Konečně jsou doplněna
některá ustanovení o stížnosti,
o lhůtách, a hlavní zřetel jest věnován
úpravě hospodářské, kontrole
hospodářství obecního kodifikováním
finančních komisí.
Při této otázce
úpravy obecního hospodářství
jest dlužno především uvážiti
otázku rozsahu samosprávy obecní. Vyskytovaly
se v tom směru názory různé. Jeden
v tom směru, že se dá odlehčiti hospodářství
obecnímu tím, že samospráva obce se
zúží, jiný, který, myslím,
správně i dotýká se toho vskutku bolavého
bodu obecního hospodářství, úpravou
finanční base obecního hospodářství.
Velectění pánové,
já jsem pro nejširší obor samosprávy
obcí. Byl jsem pro nejširší obor místní
samosprávy i v dobách starého rakouského
režimu, kdy obecní samospráva z důvodů
ovšem též národnostních bojovala
proti režimu centralistickému, kdy byla takřka
jedinou hradbou práv národa, českého
lidu proti centralisačnímu úsilí,
kdy vykonala nesporně veliký a dodnes nedoceněný
úkol, ale jsem toho názoru, že i dnes, kdy
máme stát vlastní, samostatný, kdy
jsme ve své republice, že nepozbyla místní
samospráva na svém významu.
Naopak se mi zdá, že
když přihlížím k duchu našeho
státu, k duchu republikanismu, místní samospráva
na významu ještě stoupá. (Post. Dyk:
Výborně!)
Uvážíme-li, že
jde tu o správu veřejných věcí
v obvodu místně omezeném a uvážíme-li
dále, že by tu mělo být snad centralisticky
postupováno, myslím, že je jasno, že centralisovaná
správa nemůže žádným způsobem
vnikat tak dalece do místních potřeb, aby
se nedopouštěla generalisace a nivelisace.
Naopak v místní správě
jest zapotřebí individualisovati a to jest možné
jen tehdy, když místní veřejná
správa je v rukou občanstva, které v místě
se zdržuje, zná jednotlivé místní
potřeby a může tudíž veškeré
místní otázky s naprostým konkretisováním
posuzovati. (Nepokoj.)
Předseda
(zvoní): Prosím, pánové, o
klid.
Posl. Brabec (pokračuje):
Velectění pánové, avšak nejen
je tu tento moment místního konkrétního
pozorování, jest zde ještě jiná
věc, která mluví pro široký obor
místní samosprávy. V místní
samosprávě se mohou uplatniti - jelikož jde
o věci individuu blízké, - občané
bez zvláštního školení, nevycvičení,
stačí jen, když jsou to občané
povahově neporušení, kteří mají
možnost zdravého pozorování a nazírání
a správného logického úsudku. To se
velmi často právě v těchto vrstvách
méně školených objevuje a může
býti dobře zužitkováno ve prospěch
veřejné správy. Bylo by jistě tudíž
škoda, kdybychom takové živly z veřejné
správy přílišným obmezováním
vylučovali.
Jest známo, že v dobách
rakouského režimu bylo se zanášeno myšlenkou,
obmeziti místní samosprávu, a že, kdyby
byla po vítězné válce moc centra zesílila,
že by jistě tento úmysl také uvedli
ve skutek.
Táži se: proč
takovým způsobem zamýšlela státní
správa rakouská postupovati? Jistě proto,
že dobře věděla, jak intensivním
způsobem místní samospráva zasahuje
do správy veřejné, jak pěstuje samostatnost
individua jednotlivého státního občana,
jak vlastně v něm pěstuje - abych tak řekl
- přímo ducha republikanismu a proti tomu veškeré
centralisační snahy přirozeně musely
býti namířeny.
Mimo to dlužno ještě
uvážiti, že dobra obecní správa
jest také zárukou určitého prohloubení
vůbec veřejné správy státní.
Ovšem dnes snad nebude takového rozdílu mezi
správou státní a mezi správou autonomní.
Bude to zajisté jedna a táž správa veřejná,
pracující za stejným účelem
celkového prospěchu československého
lidu, tedy navzájem se podporující a nikoliv
proti sobě bojující. Konečně
v místní správě dlužno ještě
jeden moment uvážiti další, že totiž
místní správa má možnost, rychlejším
způsobem postřehovati potřeby veřejného
života a rychlejším způsobem vyhovovati
těmto potřebám, čili, že má
povahu jisté přizpůsobivosti.
To by byly ty nejhlavnější
důvody pro nejširší obor místní
samosprávy, vzaté - abych tak řekl - z minulosti
naší. Do budoucnosti vidím v široké
místní samosprávě zabezpečení
nejenom - jak jsem již řekl - republikánského
ducha v našem československém státě,
ale zároveň také to, že všechny
politické strany československé republiky
staví zájmy národa československého
nad jakékoliv zájmy jiné, - a o tom jsme
zde měli všichni vespolek dosti příležitosti
podati důkaz - že zajisté budou trvati na tom
životním zájmu udržení tohoto republikánského
ducha, že budou se moci prolínat v místní
samosprávě, takže místní samospráva
může působit i velmi dobrým způsobem
na vyrovnání určitých protiv mezi
politickými stranami a připravovat tak jejich součinnost
v parlamentu ústředním.
Je však otázka, čeho
je tedy zapotřebí, aby odlehčeno bylo místní
samosprávě se stanoviska hospodářského
a finančního. Zákon řeší
tuto otázku jaksi pokusmo v §§ 20. a 21. Stát
projevuje úmysl, převzíti některé
obory místní samosprávy, a to zejména
některé náklady, jako jsou školský
a chudinský. Není žádné pochyby,
že tím způsobem obecnímu hospodářství
může býti ulehčeno do jisté míry,
ale jsem přesvědčen, že bohužel
je to kusá odpomoc, že bude se musit sáhnout
k mnohem pronikavější reformě finanční
basi veškerého obecního hospodářství,
k reformě, kterou by obce nebyly odkázány
na nedostatečný systém přirážkový,
nýbrž kterou by obcím dány byly k disposici
takové samostatné daně, které současně
s rozvojem obcí automaticky by se také rozvíjely
a které by také umožnily, že by obecní
hospodářství ruku v ruce se svým daňovým
systémem podle potřeb a požadavků moderní
doby rostlo. Jen takovým způsobem podle mého
názoru je možno přivésti do hospodářství
obcí potřebnou rovnováhu a zabezpečiti
obcím skutečný rozvoj, který by všem
těm velikým potřebám moderním,
a zejména sociálním, které v nejbližší
době nesporně na obce přistoupí, mohlo
býti vyhověno.
Slavné Národní
shromáždění! Končím vývody
své u vědomí, že návrh zákona,
který mám čest vám předložiti,
může býti velmi pronikavě a právem
kritisován. Avšak má-li býti naléhavému
požadavku doby vyhověno, nezbývá nic
jiného a doporučuji vám, abyste návrh
ten schválili. Jsem jist, že tím vykonáte
pro tento okamžik prospěšný kus zákonodárné
práce a že zároveň tím neznemožníte
opravu systematickou a důkladnou, o které v nejbližší
době bude musiti tento slavný sbor uvažovati.
(Výborně! Potlesk.)
Předseda
(zvoní): Přistoupíme ku generální
debatě. Než udělím slovo prvnímu
řečníku, dovoluji si podobně jako
při předešlé předloze ve smyslu
§ 39. našeho jednacího řádu navrhnouti
půlhodinnou řečnickou lhůtu. Jsou
proti tomu námitky? Pokládám ten návrh
za přijatý.
Do řečnické
listiny jsou zapsáni členové Národního
shromáždění dr. Horáček,
Houser, Lukavský, Klouda a Sabata.
Uděluji prvnímu řečníku panu
dru. Horáčkovi slovo.
Posl. dr. Horáček:
Vážené Národní shromáždění!
Když byl ústavní
výbor pověřen úkolem, vypracovati
nový volební řád do obcí, tedy
si záhy uvědomil, že není možno
tento volební řád uzákoniti sám
o sobě, nýbrž že úzce s tímto
volebním řádem souvisí také
celé naše obecní zřízení,
a ovšem býval by měl úkol vlastně
podrobiti revisi celé zastaralé naše zřízení
obecní.
Tento úkol však v dnešní
době a při té prozatímnosti stavu,
ve kterém se celé Národní shromáždění
nalézá, nebylo ovšem lze uskutečniti,
a tak nezbývalo ústavnímu výboru nic
jiného, než, řekl bych, vytrhnouti z toho celého
obecního zřízení jisté části
a omeziti se jen na to, tyto nejdůležitější
části nějakým způsobem pozměniti,
aby aspoň tato změna volebního řádu
a obecního zřízení tvořila
jistý celek, a aby takto bylo vyhověno nejnaléhavější
potřebě.
A při tom bylo vůdčí
myšlenkou ústavnímu výboru, aby zejména
dvě věci byly pokládány za nejnaléhavější.
Jedna věc jest samozřejmá: - a celá
řada vážených řečníků
již při debatě o volebním řádu
se té věci dotkla - není pochyby, že
naše obecní samospráva ve svém jádře
jest zdravá, ale že, řekl bych, na samém
kořenu této samosprávy hlodal a hlodá
dosud snad jistý červ, a to jest to, co nazýváme
tou korupcí a tím nepotismem, a co já bych
nazval raději jistým projevem upřílišněného
egoismu, který zejména naší samosprávě,
zvláště pak v obecní samosprávě
takovým nepříznivým způsobem
se projevuje, a který zejména v dobách válečných,
bohužel, tak velice u nás se rozmohl. Já tyto
úkazy zde nechci rozšiřovati. Je to ten nepotism,
jest to strýčkovství, jest to to protekcionářství,
které se zejména objevuje snad v tom obsazování
různých míst v našich úřadech
samosprávných, ale je to ještě něco
více, jest to to, co bych rozuměl pod nedostatkem,
podříditi zájmy soukromé prospěchu
obecnému. A my víme, že v nejrůznějších
sborech samosprávných skutečně se
tak děje, že mnozí ani nejsou si toho vědomi,
že nemají té moci, kterou jim svěřilo
voličstvo, a kterou mají vykonávati ve prospěchu
veřejném a obecním, nikdy zneužívati
ve svůj prospěch soukromý. A mnohdy často
se to děje, že někdo už svým povoláním
jako právní zástupce, jako stavitel anebo
jako člen různých korporací výdělkových,
akciových společností, správcovských
rad a nevím čeho ještě, přichází
do jisté kolise mezi zájmem obecním a mezi
prospěchem svým vlastním anebo tím
zájmem, který má na té korporaci výdělkové,
ve které zasedá.
Tedy odstranění tohoto
úkazu, v naší samosprávě tak
nehezkého, pokládal ústavní výbor
za hlavní svou úlohu, a toho se týkají
ona ustanovení, která právě mají
vylučovati možnost takového nějakého
egoismu, řekl bych, egoismu soukromého a individuálního.
Ale vedle tohoto egoismu individuálního bych ještě
soudil, že zde ještě může býti
jistý egoismus povahy kollektivní, to je ten egoismus,
kterého snad neprojevuje jednotlivec ve svém vlastním
zájmu, ale který projevují snad celé
strany a třídy obyvatelstva. Mohou to býti
politické strany, mohou to býti stavovské
strany, mohou to býti vrstvy třídní,
které také mají jisté zájmy
a tyto jejich zájmy nalézají se mnohdy ve
sporu se zájmy obecními a není vyloučeno,
že, když tyto strany nebo tyto třídy,
ať rázu politického, ať třídního,
ať sociálního, ať stavovského,
domohou se v nějaké veřejné korporaci
většiny, že pak této své většiny
využívají ve prospěch těchto
svých zájmů třídních.
A i to jest v naší samosprávě nebezpečné
a proti tomu zase směřují ona ustanovení
předložené novelly obecního zřízení,
kde se žádá jistých zvláštních
opatrností, kde se žádá jistých
zvláštních záruk a kautel, aby snad
nemohlo té převahy a moci v takové korporaci
býti využitkováno ve prospěch takového
egoismu kollektivního. Jsou to na příklad
ta ustanovení, zejména o finančních
komisích ve větších obcích, kde
nemohou snad libovolně činěny býti
nějaké náklady, které by nebyly ve
prospěch všech občanů, rovněž
ta ustanovení, že určitá menšina
občanstva může položiti své veto
proti nákladům, které by se činily
ve prospěch podniků nebo zařízení,
pokud by přesahovaly určitou míru, a jichž
by právě k těmto účelům
stranickým mohlo býti nějakým způsobem
využitkováno.
Tedy to bylo to jedno hledisko, z
kterého vycházel ústavní výbor:
čeliti a bojovati proti tomuto egoismu, který se
jeví právě jak v zájmu soukromém,
tak i v zájmu stranickém.
Druhé hledisko, které
měl ústavní výbor v tomto svém
návrhu, to bylo ono hledisko, aby naše samosprávné
korporace, tedy zejména svazky obecní samosprávy,
pokud možno postaveny byly na jistou zdravou basi finanční.
To je druhá vada dosavadní
naší samosprávy, nejen samosprávy obecní,
ale i samosprávy jiné, zejména zemské.
Víme, že sice za bývalého režimu
rakouského od samosprávných korporací
se vyžadovaly stále větší úkoly
a služby, že jejich působnost byla stále
rozšiřována, ale každé rozšíření
působnosti vyžaduje také větších
nákladů. A tu, ačkoliv na jedné straně
bylo žádáno větších služeb
od korporací samosprávných, nebylo jim poskytováno
na druhé straně možnosti, aby si k tomu účelu
opatřily potřebné náklady, a víme,
že naše samosprávné korporace stále
bojovaly a zápasily s finančními nesnázemi
a že tak ovšem činí až dodnes.
Víme, že naše finanční
soustava samosprávná spočívala až
na některé méně významné
výjimky hlavně na soustavě přirážkové,
a jsou známy ty veliké námitky a podstatné
námitky, které se proti celé soustavě
přirážkové činí. Soustava
přirážková sice má v sobě
něco pohodlného a něco lákavého,
lze zde zcela mechanickým způsobem snadno vypočítati
potřebu a snadno lze ji rozvrhnouti ve formě přirážkové
na veškeré poplatníky. Ale právě
tato snadnost může někdy potom sváděti
k jistým výdajům snad neuceleným a
zbytečným; tato snadnost ovšem má za
účinek, že také ty nestejnoměrnosti
daňové, které jsou při státních
daních, zejména i při výnosových
daních, že tyto se touto soustavou přirážkovou
zvětšují a zostřují.
A konečně soustava
přirážková, jak známo, má
i tu velikou vadu, že i místní nestejnoměrnost
daní se jí velice podporuje. Vždyť víme,
že v některých obcích jest 100 % až
200 % přirážek, v jiných obcích
jen 20 % až 30 % přirážek, a vidíme,
že obyvatelstvo téže země, ba mnohdy téhož
okresu, podle toho, v kterých obcích bydlí,
docela různě daňově jest zatíženo.
To se stanoviska národohospodářského
jest zjevem velice nepříznivým.
Šlo tedy ústavnímu
výboru o to, aby také v této věci
mohl zjednati nějakou nápravu. Ale ovšem tu
jeho úkol byl velice obtížný. A když
pánové vezmou do ruky předlohu ústavního
výboru, tedy mohou z ní pozorovati jisté
rozpaky, do kterých se ústavní výbor
při řešení této otázky
dostal. On totiž zde měl jedno dilemma: buď zjednati
těm samosprávným korporacím větší
příjmy, větší prameny důchodů,
anebo na druhé straně omeziti působnost těch
samosprávných korporací.
Vidíme, že zde asi volil
takovou poloviční cestu, že zde skutečně
v jednom paragrafu slibuje se, že jisté úkoly
samosprávných svazků, a to velmi důležité
úkoly, mají býti v budoucnosti - tedy jenom
jakýsi slib - převzaty na vrub státu - na
příklad věcné náklady, školství,
celé chudinství, budování místních
silnic, náklady na policii bezpečnostní,
na policii zdravotní, na policii stavební. To ovšem
zdánlivě pro naši samosprávu by mělo
velké výhody. Tím největší,
anebo alespoň velmi značná část
nákladů, které tyto obory působnosti
vyžadují, by skutečně přesunuta
byla na někoho jiného, tedy na stát.
Ale ono to má také
jistou stinnou stránku: totiž tu, že tím
naše samospráva vzdává se jistých
funkcí a oborů působnosti, které až
dosud jí náležely, a že tím ovšem
význam této samosprávy velmi poklesne.