Čtvrtek 30. ledna 1919

Jiná politika byla v dělnických ústavech, nemocenských pokladnách, v odborové organisaci. Tu musím, když p. kol. Sís vytáhl dopis, respektive nechal si předati dopis - a, pánové, tu připomínám na adresu české státoprávní demokracie, zejména na její opravdovou inteligenci: mezi lavicemi protějška jsou pánové, kteří jsou pýchou této strany a také pýchou národa: Pánové, když chcete takovými zbraněmi působiti, upozorňuji, že dopis, který se p. kol. Sísovi dostal, přišel z rukou nepočestných. Pan kolega Sís dostal dopis z rukou nepočestného člověka, který se dopustil ve velkém ústavě nemocenském veliké zpronevěry. Poněvadž jej nechceme vzíti zpátky, pan Sís operuje tímto dopisem proti nám, že za servilnosti jsme se nestyděli. Když ale nás úřady, zejména politické a živnostenské, nutily k servilnosti, tak jsme řekli, když chcete míti nějaký kousek papíru, tak vám ho dáme. To byl první a poslední dopis, ač jej nikdo u nás vážně nebral.

Jest-li právě v republice zavedete zásadu, aby byly dopisy brány, úředníky ponoukati, aby dělali taková opatření, já vám, pane kolego Sísi, řeknu na adresu státoprávní demokracie, že můžeme takové dopisy také vytahovati, a kdybychom je vytáhli kam to povede. To musíte uznat, že takový způsob politiky se dělat nemůže.

Pánové, čas kvapí, chci jen dále konstatovat, že bych mohl posuzovat, co se muselo dělat za války, snášeti kroniky: Dovolávám se jen toho, jak psal nynější ministerský předseda v "Národních listech" r. 1914, dovolávám se dále toho, co napsal při úmrtí císaře rakouského nynější ministr vnitra p. Švehla, a pak toho, jak vypovídal nynější ministr obchodu p. dr. Stránský v procesu Chocově. Všichni mluvili a psali devotně ku prospěchu národa a ne ku škodě. I toho nenáviděného Smerala, který byl zejména redakcí"Národních listů" kacerován, i ten u nás řadu servilností dělal, aby věci našeho národa prospěl, zejména kdy šlo o amnestování p. dr. Kramáře. Za to chcete vztahovati to na nás, když nemáte argumenty proti zásadám. Já jsem včera postrádal ve. vývodech p. kol. Síse argumenty proti socialismu.

Oba bojovní mluvčí, jak p. kol. Sís, tak p. kol. Dyk, když přijdou proti zásadám, nemohou nalézti důvody. Socialismus nemohou potírati, ale potírají jej osobními útoky, hanobením jednotlivých osob a myslí, že tím věci prospívají, že bychom mohli v takových věcech pokračovati. Uvedu konkretní případ u pana dra Stránského. Nechci být osobním, ale řeknu: Váš otec jel do Těšína ke Conradovi Hötzendorfovi žádat, abyste byl jako redaktor "L. N.", ač jste nebyl ve frontě, osvobozen. (Post. dr. Stránský: Není to pravda!) Pane doktore, budete míti příležitost novinářsky to vyvrátit (řečník pokračuje) - abyste byl osvobozen. (Posl. dr. Stránský: Není to pravda!) Jen mne nechte domluvit (Posl. dr. Stránský: Můj otec si byl stěžovat vládě do persekuce, které jsem byl půl třetího roku vydán!), abyste byl povýšen za důstojníka. (Posl. dr. Stránský: Půl třetího roku jsem byt persekvován na vojně!) Já konstatuji věci zaručené a p. dr. Stránský bude míti možnost dokázati opak. Ale i kdyby to nebyla pravda, konstatuji, že by to bylo bývalo věci jen na prospěch, kdybychom každého ze svých lidí bez rozdílu byli mohli zachrániti, ať již osvobozením nebo delší dovolenou, že by to věci rozhodně nebylo bývalo na škodu. Já to tedy nevytýkám, nýbrž jenom konstatuji, co se všecko tehdá musilo činiti. A právě v Praze musili jsme vůči policii a vůči místodržitelství prováděti těžší věci, než jsme prováděli ve Vídni. Konstatují, že např. pražský magistrát, když jsme žádali za osvobození našich úředníků, zejména v dělnických organisacích, navrhl nejvýš dva až tři měsíce a jen v málo případech zněl jeho návrh na neurčito. Za to ve Vídni děl se pravý opak a tamnější magistrát svých úředníků a dělníků daleko více se ujímal. Uvádím to jen jako příznak doby.

P. dr. Herben proto správně charakterisoval situaci českého národa ve své přednášce ze dne 7. listopadu 1918 v Národním domě na Vinohradech.

Dr. Herben tehdá říkal, že každý člověk za války veřejně činný měl dvě tváře: tu jednu hezkou, s kterou provozoval politiku lsti a klamu, tu druhou a pravou, nevěřící a skeptickou, kterou mohl ukázati jen mezi čtyřma očima a čtyřmi stěnami.

Byla to škraboška, kterou ti, kteří ani s ní se za války neodvážili vyjíti z koutu za pecí, nyní, když byla odhozena, zvedají a ukazují celému světu, že to byla pravá tvář. - Tohle je správná charakteristika tehdejších poměrů. Pánové, nestyďte se za to, co jsme všechno tehdá dělali; pokud se nám podařilo tu dvojí tvář udělat umělečtěji, bylo to jen věci na prospěch. Ale dnes, pánové, když je po pádu Rakouska, když máme svoji republiku, dnes ze sebe dělat hrdinu, jak to udělal kol. Sís, považuji českého života za nedůstojné, nechutné a neslušné. (Posl. Rýpar: Pan Bechyně nám vytýkal, že jsme měli dvojí tvář a vy jste řekl, že každý člověk měl dvojí tvář; to je divná logika!)

Myslím, že dr. Herben měl na mysli, že dvojí tvář musili jsme tehdá po stránce politické míti všichni. Ale nesprávno je, jestliže z této dvojí tváře vyvozují se důsledky. A tu chci vysloviti jedno přání: My rozumíme tomu, proč kolega Sís včera přišel s útokem na pražskou okresní nemocenskou pokladnu. Výslovně připomínám, že on je právě příslušníkem strany, která okresní nemocenskou pokladnu jako ústav sociálně humánní nejvíce poškozovala zakládáním registrovaných pokladen, přihlašováním německých podniků k jejich "trucpokladnám", jako německého divadla a některých německých bank(K posl. Sísovi): Pane kolego, vy-jako sekretář o tom víte, jak máte odvahu tyto věci zapírati? Chci konstatovati, že přednášení těchto věcí na tomto foru má úkol jen útočný a agitační k volbám. Pánové, já vám mohu přislíbiti, když chcete takovéto okolnosti, jako jste včera přinesli ústy p. kol. Síse, přinášeti do Národního shromáždění, že nás máte k disposici. Ale apeluji na mistra Machara, na mistra Jiráska, kolegu Sokola a ostatní pány. Pánové, kam to povede? Myslíte, že to české republice bude prospívati, když budeme se stranickým záštím pro takovéto lapálie a titěrnosti bojovati? Máte-li proti socialismu a proti jeho zásadám námitek, tož pánové, pojďme na schůze, ale tady se dělají nálady, mluví se z oken a to zejména v dobách, kdy potřebujeme klidu. Já říkám úmyslně, že jsou to titěrnosti, poněvadž z vaší strany nás k tomu donutil pan kolega Sís. On ví, jak se štvalo a dopouštělo neslušností proti nám, a my jsme ochotni s vámi bojovati po této stránce, ale varuji vás, abyste veřejný život neskandalisovali a abyste lidi počestné, jakými se cítíme my, kteří jsme byli upřímně pro republiku, když pan kolega Sís nevěděl ještě, bude-li příslušníkem a generálním sekretářem české státoprávní demokracie, kteří jsme přinášeli českému státu tolik obětí, že jsme byli nejen persekvováni a osobně za to od svých německých kolegů snášeli veliký útisk v bojích o samostatnost naši ve Vídni - neuráželi. To my si nezasloužíme. Když chcete takovými cestami postupovati proti nám, budeme to stejně opakovati a důsledky odnesete si sami. (Hlučný potlesk.)

Předseda (zvoní): Uděluji slovo poslednímu řečníku zapsanému, panu kolegovi Svozilovi.

Člen Národního shromáždění Svozil: Vážené Národní shromáždění!

Nejprve bude potřebí, abych se dotkl věci, která skutečně do specielní debaty patří, a není to mojí vinou, že se budu potom musiti dotknouti věci, která do specielní debaty nepatří. Já sám nemám z toho nijaké radosti, že se tady zahnízďuje zvyk, specielní debaty měniti vlastně v generální debaty a sice, řekl bych, nejnižší úrovně a nejhoršího druhu.

Pokud se týče specielního předmětu, tedy jest. tady hlavně spor o vázanost a nebo nevázanost volebních listin a říká se, že právě vázanost obecních listin jaksi bude proti individuelní svobodě voličově, že tu svobodu jaksi omezuje, že tvoří, anebo dělá jaksi z těch lidí občany anebo voliče druhořadné.

Já vím, že žádný systém volební, který vymyslíme, nebude takový, aby dokonale šetřil individuality a také zájmu společnosti. Žádný! Ale uvažujeme-li do čela klidně a střízlivě, tedy si myslím, že při individuelním způsobu volení jsou také cesty, kterými se utlouká takováto individualita voliče a, promiňte, jest-li řeknu, že při individuelním volení se vlastně jedná jen o to, jak jest kdo populárním a jak jsme to daleko dotáhli při tom systému, kdy okresní popularity, tedy veličiny, které měly okresní popularitu a konečně i popularitu v národě, byly kandidovány? My přece víme, že lidé, kteří si dovedli po případě zjednati největší popularitu, nebyli vždy nejlepší lidé v národě a že vedle nich bylo mnoho daleko lepších pracovníků, lidí, kteří viděli do práce a do těch potřeb národa daleko líp, a ti lidé byli právě tou omezenou, řekl bych, svobodou odbyti, poněvadž nebylo přece možná, aby vstoupili v závod s těmi okresními populárními veličinami, jimž začasté nebyl žádný prostředek dosti silný a žádný prostředek dosti sprostý, aby ho proti svým volebním odpůrcům nepoužili Jak tomu bylo v obcích? (Hluk.)

Tam to bylo tím horší, poněvadž tam se vybíjely ty vášně těch lidí, kteří byli v bezprostředním styku, ty měly větší tam potravu a myslím, že tím se nedosáhlo celkem dohromady ničeho lepšího a také, že svoboda občanská nebyla tím nikterak hájena.

Pokud můžeme posouditi nebo budeme moci posouditi, jak bude působiti vázanost listin, myslím, že předně je vyloučeno, aby do vázaných listin v obci postavila se strana lidí, proti. nimž jest přímo odpor, poněvadž by poškodili celou svou kandidátní listinu. Ale bude to míti jednu výhodu: že vedle těch, kteří požívají popularity, může strana postaviti také ty, kteří dovedou pracovati a popularity nemají, kteří se nemohou udělati známými ve veřejnosti, poněvadž - jak se říká v běžné mluvě - neumějí dosti dobře podati to, co umějí.

To, myslím, že bude předností vázaných listin. Jest pravda, že se zde může namítati, že do určité míry místní organisační výbory, výkonné výbory stran, po případě v ústředí, že budou míti příliš veliký vliv. Ale myslím, že tento vliv zase nebude na škodu, poněvadž bude nutiti k tomu také, aby strany samy v sobě měly organisaci co nejdemokratičtější, aby právě se nemohlo toho vlivu zneužívati. A musíme si říci, že doposud po této stránce jistě má každá strana mnoho co doháněti, aby také její organisace, její ústrojí bylo veskrze demokratické tak jak by to odpovídalo principu. Řekl bych, nebojím se těch potíží, které plynou z vázanosti listin a myslím, že výhody jsou větší a, vezme-li se na zřetel zájem jednotlivého voliče, který tím pozlátkem popularity se dá snadno zlákati a oklamati, myslím, že ani svobodě voliče se neublíží a věci celku se vázanými listinami spíše prospívá, než způsoby jinými. Nám nemůže býti měřítkem jen to právo, které se tu hájí a na které se odvolávají ty individuality, nám nemůže rozhodovati také popularita.

Tu když mluvím o té věci, bylo právě řečeno panem Sísem, že nezáleží na zásadách strany, jako na tom, jak je vůdcové stran plní. Myslím, že záleží na obojím, ale hlavně na těch zásadách, poněvadž jestliže ve straně, která má určité zásady, vůdcové anebo část vůdců se jim zpronevěří, je tu vždy možnost a naděje, že v té straně vznikne odpor proti těm vůdcům, kteří se zpronevěřují, a že strana se regeneruje sama ze sebe, poněvadž ti lidé, kteří chtějí regenerovati, mají možnost dovolávati se zásad, které tu jsou.

Zdá se mi, že bylo mluveno také o těch poměrech ve stranách, jako sociálně demokratické a v naší straně, a tu se zmínil pan kolega Sís o tom, že zatím co jedni naši lidé byli v žaláři atd., jiní prý se hájili také tím, že prohlašovali aneb dokazovali nepravdomluvnost - nebo ještě ostřeji - prof. Masaryka. Dobře. Kdyby to byl řekl a jmenoval určitý konkrétní případ, - který byl to jediný a ojedinělý, který byl nota bene v procesu, kdy, jak známo, trvají právníci na tom, kdo jest obviněn, že má právo popírati atd., a má právo odváděti po případě do značné míry ten soud i se stopy, kterou po něm má, - kdyby byl vylíčil ten případ, jak jest, budiž. Ale pan šéfredaktor použil toho k tomu, aby ukázal, že také u nás nezáleží na tom jaké zásady má strana, nýbrž jak je vůdcové plní, a mám to štěstí, že mohu zde konstatovati, jestliže u nás jednotlivec toho užil v obraně jako obviněný u soudu,. věděli jsme, co jsme povinni.

Také jsme v té věci krátce udělali, co bylo nutno, ale ostatní všichni naši lidé, aspoň ti, kteří stáli v čele, byli spíše mezi těmi, kteří byli v kriminále, nebo aspoň pod policejním dozorem, když je pustili. A byla mezi nimi řada lidí, kteří si nedělali renomé, ani reklamy, ale zatím, co naprosto zdánlivě nečinně seděli, pomáhali zajatým ruským důstojníkům utíkati ze zajetí, převáděli je dokonce přes hranice; u nás prostě byla situace taková, u nás jediný člověk mohl jaksi projeviti jakousi slabost, když stál před soudem, ale ti ostatní a právě vedení strany šli důsledně. A proč: poněvadž jsme měli takové zásady, které byly před válkou a musili jsme podle nich jednati.

Jaký byl poměr u strany pana kolegy? Až do samé války, prosím: jak psaly "Národní Listy" o profesoru Masarykovi? Jak psaly o nás radikálech? Co dělaly v době, kdy jsme dělali obstrukci proti vojenským předlohám, které vlastně byly přípravou na válku? Co se všechno dělalo? Proč to připomínám? Proto, abychom již jednou začali správně chápati. Vy se zříkáte dnes svých Maštálků atd. Dobře. Ale ti pánové, co dělali za války, to dělali v důsledcích, protože byli věrni zásadám a taktice strany až do války. (Potlesk.) Pan dr. Kramář a ostatní obrátili až za války. Jestliže v jiných stranách, které měly pevné zásady, byla regenerace možná z jejich nitra samého pánové, poněvadž vždy se zachovala část organisovaných lidí zásad čistých a viděla ideál tak, jak jej viděti měla, tak právě ve straně, dříve svobodomyslné, té možnosti regenerace zase skoro ani nebylo. Bylo potřeba proto založiti novou stranu, hledati mermomocí jinou firmu. Jestliže o té věci mluvím, mluvím proto, poněvadž jsem byl k tomu donucen, a musím také mluviti o jiné věci, ke které bych nebyl tak rád přikročil, poněvadž mně byla jasná. Já vím, že mnoho těch gloriol, které se nadělaly za války, hodně se scvrkne, vím, že mnoho těch gloriol, které se nadělaly za války, zmizí vůbec, a já sám v jednom případě jsem nepovažoval za účelno, abych na to upozorňoval. Glorioly dostávali moji političtí odpůrci, glorioly dostávali odpůrci, proti kterým jsem měl osobní důvody, abych proti nim vystoupil. Nikdy jsem však nevystoupil. Proč? Poněvadž mně bylo příjemno, čím větší počet byl těchto gloriol, tím více to působilo na staré Rakousko, tím více to působilo na solidaritu, která měla býti u nás, abychom se dočkali rozvratu Rakouska. Tedy z těchto důvodů taktických.

Myslili jsme si také, že teď bychom to tak nepotřebovali, ale neradi bychom, aby se takové věci prostě roztahovaly, protože je to nechutné, ale mimo to nemáme té dostatečné oddálenosti, které je třeba k objektivnímu posouzení. A tu řekli jsme si, že jest třeba k těmto věcem přistupovati jen potud, pokud by v nich bylo nebezpečí pro naši Československou republiku.

Proto jsme vystupovali proti oportunismu jen tam, kde jsme viděli, že by mohl býti škodlivý republice, proto jsme vystupovali proti zbrklému radikalismu tam, kde jsme viděli, že by byl nebezpečný republice. Jinak myslím, že máme všechny příčiny projeviti stanovisko, že nechceme roztahovati aféry. Aby bylo možno je dělati, bylo by třeba jen rozcupovati velké procesy, jejichž akta se vydávají, bylo by třeba rozcupovati historii toho, jak bylo žádáno v poslední době a jakými cestami bylo domáháno se obnovy vydávání Národních Listů. A shledalo by se, že tam byly takové všelijaké ústupky, že se objevily také. Trvám na tom, že těchto věcí bychom měli nechati.

Naší republice již škoditi nemohou a my víme, že často je dělávali lidé v takové situaci, že nebylo dosti dobře možno vyhnouti se tomu, nechtěli-li přímo nalítnout na bodáky. Musíme tu situaci dobře uvážiti, ale pak bych varoval ještě před jednou věcí. Začíná se operovati dopisy, které jsou vzaty nebo obdrženy od jednotlivých úředníků. Byli jsme proti špionství ve starém Rakousku a ve jménu starého Rakouska a nechceme špionství ani v Československé republice. (Potlesk.)

Já konstatuji, že nejsou to nejlepší úředníci, kteří tyto dopisy dodávají, nýbrž nejčastěji kariéristé, které si chtějí pomocí strany, které to dávají, šplhnout, a velmi často lidé, kteří za starého režimu zrovna tak byli ochotni zrazovat, jako teď. Jsou to, řekl bych, profesionálové, kteří jako najatí žoldnéři slouží každé vrchnosti, která přijde. Kdybychom nechtěli mluvit tak slušně, mohli bychom to říci hůř a neuráželi bychom jich tím. Takové prodávání je stejně hnusné. Nezavádějme si je do svého mladého státu, poněvadž jinak budeme míti kreatury ve vlastním státě, a nevím jak bezpečně bychom si stáli.

Vedle toho je potřeba, se zmíniti o tom braní víry. Faktem jest a nedá se dobře popírati, bylo řečeno, že se lidu víra bere. I kdybychom vzali ten fakt na Staroměstském náměstí, který byl proveden! Komu to může vzíti víru? Ti, kteří nevěří a kteří svým přesvědčením hleděli na to tak: ten sloup je nám ještě symbolem té staleté poroby, toho hnusu, který u nás vládl, ti lidé jsou spokojeni a řekli si: ten symbol zmizel. Ti, kteří věřili a znali motivy, že kterých se to stalo, řekli si: stalo se to snad cestou, kterou nevítáme, ale musili bychom s tím souhlasiti, kdyby se to stalo cestou legální, aby ten sloup, který píchal každého do očí, byl odnesen. Jestli jsou to pánové, kteří mají přesvědčení, např. p. kol. Andrej Hlinka, tomu to víru teprve nesebere, naopak ještě je rozplamení proti těm nevěrcům více. Komu to sebralo tedy víru?

Druhá věc: jest možno vůbec někomu brát víru? Jakmile někdo z nás přijde na nějakou schůzi, schůzi veřejnou a mluví o věcech církevně-politických, ne o dogmatech, říká se: berete lidu víru! Pardon, mluvíme mezi těmi, kteří si nás zvou a kteří tam dobrovolně přijdou, ačkoliv vědí, jací jsme. Kdyby měli víru takovou, že by nechtěli nic takového slyšeti, tak tam nepůjdou. To jsou lidé, jejichž víra je zviklána dávno, a jestli jim něco bereme, jsou to jenom pochybnosti, kterých je zbavujeme. My nechodíme do rodin, nevkrádáme se tam za jednotlivými lidmi, abychom jim brali víru, chodíme za nimi, tak jako se chodí při udělování svátosti a pod.; ukládáme ženám, aby proti mužům dělaly pasivní resistenci, když nebudou chtíti být katolicky hodni? (Odpor u československé strany lidové.)

Pánové! Tyto povinnosti byly ukládány za mých časů na Moravě a já to jmenuji právě tak, jak to mohu jmenovat se zřetelem na veřejný mrav. S tím braním víry, myslím, že by bylo nejlépe přestat.

Mluvíme-li my veřejně a přesvědčujeme, přesvědčujte vy také, ale neříkejte, že by bylo možno brát víru. A když hájíte víru, pak jest potřebí, abych se zase dotkl p. kol. Andreje Hlinky. On si snad vzpomene, co napsal před léty před válkou, kdy psal o hlízách nebo vředech, které jsou na těle národa českého, které je třeba vyřezat.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP