A vyřezat by bylo třeba
podle p. kolegy Hlinky nejenom mne, nejen Roučka a všechny
ty expátery, nýbrž vyřezat je třeba
především i hlavu všech těch nevěrců,
prof. Masaryka. Ten tam byl výslovně uveden a jmenován.
Pan farář se tedy bude
snad pamatovat na ten článek na který jsem
mu tehdy odpovídal, a promine mně, že to není
žádné hájení víry, to
je prostě rada používat násilí
a sice nejhrubšího násilí proti těm,
kteří jsou jiného smýšlení.
My si musíme ve své
republice zachovati svobodu co nejplnější,
ale musíme míti také ten smysl pro svobodu
v sobě a ne teprve volati po policii.
To je také jedna z příčin,
proč se zmiňuji o tom, že u nás začínají
zase se jeviti tak divné moresy jako bývaly před
válkou. Jest to zvláštní, když
se člověk dovídá, že v Radměřicích,
kde si občané, svolali schůzi, aby se obecní
zastupitelstvo poděkovalo, dal starosta zavolat četníky,
asistoval na té schůzi, a teď ty lidi stíhají
a hrozí jim, protože prý se provinili proti
§ 2. shrom. zákona, předvedením. To
se stalo tento týden a 19. ledna v Horusicích (okres.
Veselí-Mezimostí), když chtěli uspořádati
naši domkáři schůzi, místní
starosta a místní organisace - snad strany agrární
- dali povel, že jim nesmí býti povolena žádná
místnost. Když jim tedy žádná místnost
nebyla povolena, udělali si domkáři schůzi
na návsi a tu dal starosta četníky rozehnati.
Vím, že se to děje
bez vědomí p. ministra vnitra. Vím, že
se to děje jistě také proti intencím
vedení strany agrární, ale upozorňuji,
že tyto věci jsou nebezpečné. Což
když tohle nebude hned p. ministrem vnitra vyšetřeno
a nebudou viníci stíháni? Neujme se snad
domněnka, že zákony nebo výhody ze zákona
platí na venkově jen pro jednu stranu a pro ostatní
nikoli, a nebude to popudem k tomu, čemu pak budete říkati
bolševismus? Upozorňuji na ty věci proto, že
mně co nejvíce záleží, aby byla
zachována svoboda postupu i v těch bojích.
My přece, pánové, budeme si často
dosti ostře ve vlasech, - když jich budeme mít
málo, bude nás to tím více bolet (Veselost.)
- ale rád bych a měli bychom dbáti, abychom
si do nich nevjížděli na tolik, abychom pak
nemohli spolu jeden s druhým ani mluviti a nemohli spolu
pracovat tam, kde je to nejvýš nutn.
Nyní, když jsem si vyřídil
tyto věci, vracím se k tomu, co jsem řekl.
Myslím, že specielně
právě systém vázaných listin
bude působiti k tomu aby volby byly klidnější.
Ale když p. kol. Dyk operoval proti p. zpravodaji
jako by to byly dvě věci neslučitelné,
když řekl, že by disciplinovaná menšina
národnostní mohla dekapitovati četné
menšinové pracovníky, a na druhé straně,
že tam budou živly fluktuujicí, tu musím
prohlásiti, že fluktuujíci živly tam ovšem
budou, ale ti, kteří budou organisovani v té
menšině, budou pevní a disciplinováni.
Když se jim dá komando, aby dekapitovali, dekapitovali
by, kdyby měli k tomu možnost. To se nijak nevylučuje,
nýbrž to, co pan referent řekl, zachycuje prostě
dvě skutečnosti, které naprosto vedle sebe
mohou existovati, poněvadž se netýkají
jedněch a týchž lidí, nýbrž
jsou to tři kategorie lidí: Jedni pevně organisovaní
ve většině, druzí v menšině,
a třetí kategorie zahrnuje ty lidi, kteří
nevědí, čí budou. Ty máme všude
a to není důvod proti vázanosti nebo síle
důvodů, které přednesl pan referent.
Proto se přimlouvám, aby vázanost listin
byla přijata. (Výborně! Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dodatečně se přihlásil k slovu ještě pan kolega
Mattuš.
Uděluji mu je.
Posl. Mattuš: Slavné
shromáždění!
Nepřihlásil jsem se
k slovu ohledně záležitosti vázaných
listin, nýbrž jenom k upozornění, jak
pan poslanec Johanis za své řeči mně
křivdil, když uvedl moje jméno jako nějakého
vynikajícího straníka v souvislosti s tím,
že prý soudcové v době války
vynášeli rozsudky tak nespravedlivé, že
mnohým českým lidem tím škodili.
Poněvadž by tato výtka v té souvislosti
patrně padla na mne, dovoluji si jen konstatovati se svolením
pana předsedy, že od r. 1905 jsem přidělen
obchodnímu soudu, který se trestními věcmi,
jak je známo, vůbec nezabývá, a že
nad to asi od r. 1913, tedy již před válkou
a po celou dobu války jsem byl pověřen referátem
konkursním a vyrovnacím a že jsem následkem
toho za celou dobu války neměl příležitosti
pronésti jediného rozsudku jménem Jeho Veličenstva
císaře a krále. (Potlesk.)
Předseda
(zvoní): Tím je debata vyčerpána.
Než udělím slovo panu zpravodaji, dovolím
si sděliti, že došel od pana kolegy Zbořila
pozměňovací návrh na doplnění
§ 31. osnovy zákona o řádu volebním
do obcí; má to býti vsunuto jako 7. odstavec.
Jako 7. odstavec mají býti
uvedena následující slova: -Náhradní
kandidátní listiny všech stran buďtež
vyloženy též ve volební cele.
Návrh ten jest opatřen
dostatečným počtem podpisů, je tedy
předmětem jednání. Uděluji
slovo panu zpravodaji.
Zpravodaj posl. dr. Meissner:
Vážené Národní shromáždění!
Ze specielní debaty vyberu
pouze několik věcných podnětů.
K návrhu p. kolegy Zbořila, by § 31. byl doplněn,
vyjadřuji se tak, že navrhuji, aby návrh ten
byl zamítnut. Návrh ten mám za nepraktický.
Je sice na prospěch tajnosti voleb, když ani volební
komise nezví jakou kandidátní listinu volič
žádá, anebo který volič žádá
kandidátní listinu. Avšak návrh pana
kolegy Zbořila tomuto přání, této
tendenci by nevyhověl, neboť budou-li v uzavřené
oddělené místnosti, jak jest míněna
volební cela, budou-li kandidátní listiny,
pak se může přihoditi, že některý
volič - vezme např. všechny kandidátní
listiny určité strany. Nikdo do volební cely
nesmí vstoupiti, aby to kontroloval, a důsledek
toho by pak byl, že by některá kandidátní
listina ve volební cele vůbec nebyla a nemohlo by
býti vyhověno přání voliče,
nechtěl-li by prozraditi, jak chce voliti a nechtěl-li
by říci volební komisi, že ta neb ona
volební listina schází.
Proto jsem toho názoru, že
by návrh pana kolegy Zbořila nebyl účelný
a praktický a že by nevyhověl asi tendenci,
kterou sleduje.
A nyní, vážené
shromáždění, budiž mi dovoleno,
abych ještě reagoval na debatu, pokud se točila
kolem sporného bodu, zda máme přijmouti systém
přísně vázaných listin. Mohu
tu reagovati toliko na vývody p. kolegy Dyka a p. kolegy
Síse. Přiznávám, že mi pan kolega
Sís úkol můj zpravodajský do jisté
míry stížil. Stížil mi ho proto,
poněvadž na odůvodnění svého
názoru, pokud se týká návrhu, přišel
s výtkami politickými proti straně. ke které
mam čest náležeti. Jsem si plně vědom
úkolu svého jako zpravodaj, ne. mám práva,
abych jako zpravodaj odpovídal na výtky neb útoky,
které jsou proneseny proti straně, a také
toho jako zpravodaj neučiním. On mně ale
stížil úkol můj proto, poněvadž
odůvodnění návrhu jeho jest takového
druhu, i odůvodnění, jak bylo zde podporováno
p. kol. Dykem, jest takového druhu, že musí
vzbuditi zdání, že návrh p. kol. Dyka
a Síse směřuje proti stranám, u nichž
jest obava, že výkonné výbory nemají
dostatečné schopnosti, aby rozlišovaly mezi
schopnými, mezi odborníky a mezi neodborníky,
čili, jak to bylo zde nazváno, mezi agitátory,
že tu bylo vzbuzeno zdání, že návrh
jejich směřuje k očistě právě
těchto stran, které nemají této schopnosti
ve výkonných výborech, kdežto jiné
strany takového korrektivu se strany voličstva nepotřebují,
poněvadž mají dostatek záruky ve výkonných
výborech. Tomu svědčí výrok
p. kol. Dyka, že jest obava, aby výkonné výbory
nedaly přednost při výběru kandidátů
agitátorům před odborníky, a výrok
p. kol. Síse, když poukázal na to, že
strana sociálně-demokratická zradila svůj
program antimilitaristický a antidynastický, že
tu jest rozdíl mezi programem a rozdíl mezi osobami.
Mám proto stížen
svůj úkol zpravodajský, poněvadž
může snadno býti vzbuzeno zdání,
když jsem tu hájil systém přísně
vázaných listin, že jsem tak učinil
z důvodů stranických, že jsem tak učinil
z toho důvodu, aby snad právě korrektiv,
kterého se dožadují p. kol. Sís a p.
kol. Dyk, korrektiv vůči straně, k níž
náležím. byl vyloučen.
Vážení pánové!
Já znovu bych opa koval to, co jsem již jednou řekl.
Pan kolega Sís a p. kol. Dyk nedovedou se vmysliti v soustavu
poměrného zastoupení. Znovu musím
opakovat: systém poměrného zastoupení
znamená, že každá menšina v každé
skupině, která soustředí určitý
počet hlasů na své kandidátní
listiny, má právo na zastoupení a že
nemá právo většina menšině
znemožniti zastoupení a že nemá právo
většina jí zabrániti, aby určité
osoby, třeba většině nepříjemné,
byly zvoleny. V tom spočívá podstata poměrného
zastoupení. Nemá práva jedna skupina, ať
jest to většina nebo menšina, druhé skupině
rušivým způsobem zasahovat do kandidátní
listiny při poměrném zastoupení.
To, co chtějí p. kolega
Sís a p. kolega Dyk - já budu reagovat jen na vývody
p. kolegy Síse - to jest, jak oni jasně dali na
jevo, skutečná dekapitace. Proto oni navrhují
panachování, poněvadž chtějí
provésti, řekl bych, soud nad minulostí určité
strany, poněvadž chtějí znemožniti,
aby výkonný výbor mohl tu, řekl bych,
oktrojovati - abych tu užil výrazu ve smyslu jejich
myšlení, - oktrojovat veřejnosti určitého
kandidáta nebo určité kandidáty, se
kterými by část veřejnosti ráda
súčtovala. To má býti účel.
Vážené Národní shromáždění!
Takovýto omezený účel, takovýto
časový účel dle mého názoru
nesmí býti směrodatným, když
určujeme soustavu pro volební řád
na dlouhou řadu let, na desítiletí, to jest
účel čistě místní, účel
čistě časový, který by nás
mohl svésti, abychom zvolili něco, co by nás
v budoucnosti mohlo mrzet.
Pánové, z toho je patrno,
že skutečným účelem návrhu
p. kolegy Síse a Dyka je dekapitace, ovšem
dekapitace toliko ve straně jedné. Ale tu prosím,
aby mně nebylo zazlíváno, upozorním-li
na to, že to je poněkud zbraní dvojsečnou.
Jestliže některá strana, resp. její
vůdcové nebo představitelé poruší
zásady takovým způsobem, že zasluhuje
to naprostého odsouzení, jestliže někteří
představitelé této. strany dopustí
se takových chyb, že nemají býti zvoleni,
- jak již p. kolega Svozil správně na
to poukázal - když strana taková přichází
před voliče s osobami kompromitovanými, pak
dle mého názoru nese sama největší
risiko.
To je, řekl bych, tak jako
když více osob připojí se provazem,
chtějíce docíliti vrcholku. Tak jako dobrý
vůdce může, maje přivázané
další lezce, dovésti i - ostatní bez
pohromy k vrcholu, tak na druhé straně může
špatný lezec býti přítěží
a způsobiti pád celé té skupiny do
propasti. Tedy k tomu není třeba nějak o
panachování se strany voličstva, nýbrž
tohleto je věcí dotyčné skupiny, ale
tu voličstvo má pak možnost pronášeti
úsudek o celé kandidátní listině.
Jestliže, vážené Nár. shromáždění,
chyby představitelů některé strany
nebo celé strany, nebo vedení strany nejsou takového
druhu,. aby působily na voličstvo tak, že by
kandidátní listinu odmítlo, pak dle mého
názoru nemá naprosto někdo jiný, kdož
patří ke skupině jiné, práva,
aby do kandidátní listiny této strany zasahoval.
(Souhlas.)
Velectění pánové!
Prosím, aby se nezapomínalo na vážnou
okolnost. Pan. kol. Dyk řekl, že on svůj
návrh činí i na úkor vlastní
strany. Pánové, vy můžete súčtovati
s minulostí, pokud jde o kandidáty, ale je naprosto
nemožno, súčtovati s minulostí, pokud
jde o voliče. Vy nemůžete ty osoby, které
v minulosti dle vašeho názoru chybily, zbaviti práva
volebního, vy nemůžete "Salon odmítnutých",
který zbavujete de facto volitelnosti, zbaviti i aktivního
práva volebního. Pánové, právo
k panachování, právo k zasahování
do pořadí kandidátních listin budou
míti nejen ti voličové, kteří
v sobě cítí právo býti kritiky
nad minulostí, nýbrž budou je míti také
ti voličové, kteří se cítí
býti odmítnuti, a nevím, jestli právě
ti nespokojenci, ti odmítnutí, nebudou pak panašovati
ne ve straně, ve které byste si vy přáli
míti panašování, nýbrž ve
straně, ve které byste si přáli míti
přísnou disciplínu, a nevím, jestli
bychom přijetím vašeho návrhu nepohoršili
právě. vaši situaci. (Souhlas.) Nevím,
vážení pánové, jestli nám
nebudete vděčni za to, že jsme vás přehlasovali.
Prosím, budiž mi dovoleno
v souvislosti s tím ještě upozorniti na zjev,
který považuji s hlediska politické výchovy
a politického vývinu v českém národě
za velmi důležitý a který dle mého
skromného názoru nesmí býti podceňován.
Náš politický
život trpěl v minulosti příliš
velikým počtem malých stran. Sešlo se
několik málo lidí, pravidelně inteligentních
a utvořili stranu. A nebyli-li lidé spokojeni v
určité straně, odštěpili se a
již tu byla strana nová. My jsme měli zejména
v městském obyvatelstvu tolik skupin a stran - na
venkově tomu tak nebylo -, že to nebylo -politickému
životu zdrávo. Pánové, dle mého
názoru jest politickému životu nejzdravější,
když se obyvatelstvo seskupí podle velikých
myšlenek, podle velikých ideí, podle velikých
zájmových potřeb na několik větších
stran, jako jest to v Belgii, liberálové, sociální
demokraté, klerikálové, jak tomu jest také
v Německu a jak tomu jest také vlastně téměř
ve všech pokročilejších státech.
A jsou to - znova to opakuji - chyby
a vředy našeho politického života, že
jsme trpěli a měli příliš mnoho
těch malých stran. Nyní, prosím, nastal
potěšitelný obrat. My i s našeho stanoviska
jako odpůrci, jako stojící mimo strany a
nebo proti stranám občanským, v podstatě
jsme to vítali, že tu nastala koncentrace stran, že
na jedné straně jest veliká strana agrární,
na druhé straně se nyní utvořila veliká
strana městská, že se tu blížíme
ke koncentraci tábora socialistického a že
tu v podstatě máme - když jmenujeme ještě
klerikální stranu - čtyři veliké
strany, které mohou méně osobními
způsoby, boji osobními, bojovati aspoň více
méně všeobecnými hledisky. Vážení
pánové! Představte si, jak bude působiti
systém, který navrhuje pan kol. Sís
a Dyk na tuto koncentraci? Odstředivým způsobem.
Koncentrace jest jen tehdy možná, když všechny
tyto skupiny, které utvoří tu stranu, budou
na kandidátní listině zastoupeny a když
mají také záruku všechny tyto kandidované
osoby, že budou zvoleny v onom pořadu, jak výkonný
výbor to navrhuje. Jaké je tu nebezpečí,
že na příklad příslušníci
určité největší skupiny, kteří
neradi viděli koncentraci, kteří neradi viděli,
že do veliké strany byla přibrána skupina
nejmenší, - a to nejen u státoprávní
demokratické strany, to jest také u českoslovanské
strany socialistické - tedy kteří třeba
ještě nedovedou se s touto myšlenkou spřáteliti,
že využijí tohoto svého práva a
budou, prosím, voliti jen ty příslušníky
své dřívější strany a
škrtati příslušníky druhých
stran. Co to znamená? Že vzbuzena bude nespokojenost,
že nastane zase rozštěpení, že jest
věta po koncentraci a znamená to tvoření
se nových stran na škodu celého politického
života.
A když, vážené
shromáždění, vůbec chceme docíliti
toho, aby např. v národnostně ohrožených
obcích anebo vůbec v obcích bylo možné,
aby dohoda stran byla možná kompromisy, pak dle mého
názoru toho můžeme docíliti jen při
přísně vázaných listinách.
Vždyť mám na mysli a myslím, že k
tomu dojde, že nebude všude volební boj v obcích,
nýbrž prostě jako ve Švýcarsku,
když strany si sečtou hlasy, vidí, jak jsou
silné a řeknou si: "Nač potřebujeme
každé 4 roky voliti, co potřebujeme každé
4 roky počítati, dnes volby nemohou přivoditi,
co přivodily dříve, že nahodilá
většina třeba jednoho hlasu úplně
převrátila většinu, my víme,
jak jsme silní, my se dohodneme o počtu kandidátů,
pořadu kandidátů a budeme voliti kompromisně!"
Kompromisní volba jest jedině možnou podle
systému, který navrhujeme, a nikoliv dle systému,
který navrhuje pan kolega Dyka a Sís.
Já bych při té
příležitosti reagoval na jednu výtku
pana kolegy Dyka, jako bych jedním dechem tvrdil
dvě konkrétní věci, jako bych tvrdil,
že jest nemožno, aby v jedné obci v národnostně
smíšených obvodech lidé volili uceleně,
tedy příslušníci menšiny volili
uceleně a mohlo se tam se strany většiny panachovati
a dekapitovati, a na druhé straně jako bych tvrdil,
že budou lidé nespolehliví. Můj názor
jest, že oboje jest možné - v různých
obcích. Když jsem mluvil o prvních, měl
jsem na mysli český sever, a o druhých, Moravu.
Dle mého názoru nebyly
tu se strany pana kolegy Dyka a Síse
předneseny naprosto žádné věcné
výtky. Technickou stránku oba dva pánové
úplně pominuli, námitku, kterou jsem učinil
ohledně § 49., úplně pominuli. Z celého
jest patrno, že sledovali toliko jeden cíl: že
hledali nějakou cestu, jak by mohli u jedné strany
provésti soud české veřejnosti. Tato
cesta dle mého názoru není schůdná,
tato cesta by nám poškodila volební řád.
Jsem toho názoru, jsou-li zde nějaké rozpory
mezi stranami, pak prosím, jak pan kol. Dyk řekl,
vyřiďme to uvědomením. lidu, ale ne
výhradně technikou aneb systémem volebním,
který dle mého názoru by byl nepraktický
a který by nás na léta poškodil. Proto,
prosím, abyste návrh ústavního výboru
přijali nezměněný. (Výborně!
Potlesk.)
Předseda:
Podrobná rozprava o této části jest
skončena, i přistoupíme k hlasování.
Žádám členy Národního
shromáždění, aby se odebrali na svá
místa a snad vzali k ruce zprávu, aby mohli sledovati
hlasování.
Při hlasování
budeme postupovati takto:
Při §§ 28, 29, 30
není pozměňovacích návrhů,
dám tedy hlasovati o znění těchto
paragrafů dle návrhu výboru ústavního.
Při § 31. při
odst. 1. člen Národního shromáždění
Sís navrhl toto znění: "Starosta
obce nejdéle 3. den přede dnem volby dá doručiti
každému voliči do bytu platné kandidátní
listiny všech volebních skupin a jeden prázdný
lístek hlasovací a mimo to v obcích s více
než 1000 obyvatelů lístek legitimační."
Pan zpravodaj přizpůsobil
návrh výboru tomuto návrhu takto: "Starosta
dá ve všech obcích nejdéle třetí
den přede dnem volby doručiti každému
voliči do bytu platné kandidátní listiny
všech volebních skupin a v obcích s více
než 1000 obyvatelů též lístek legitimační."
Dám nejprve hlasovati o pozměňovacím
návrhu pana kolegy Síse, a kdyby ten byl
zamítnut, o návrhu pana zpravodaje.