Čtvrtek 30. ledna 1919

Toto nebezpečí dekapitace, jak již opětovně bylo řečeno, objevuje se při takových, řekl bych, podmínečně vázaných kandidátních listinách, tedy při těch, kde sice není dovoleno, aby volič si sestavoval kandidáty výběrem z různých kandidátních listin, ale kde je dovoleno voličům, aby škrtali, a kde potom při skrutiniu ve stranách se přikazují mandáty kandidátům, kteří dosáhli nejvyššího počtu hlasů.

Kdyby bylo možno, jakýmkoli ustanovením obmeziti možnost dekapitace uvnitř stran samých, pak zajisté, myslím, že by bylo málo nás, kteří bychom toto ustanovení nevítali, poněvadž by bylo velmi mocným korektivem straníků oproti různým excessům ve vedení stran (Výborně!), ale nelze se domnívati, že by bylo možno nalézti takové ustanovení zákonné, které by tuto volnost voličům jen ve stranách samých poskytovalo, a proto je třeba na mysli míti to mnohem větší nebezpečí, že nikoliv příslušníci strany, nýbrž příslušníci cizích stran - já bych to nebezpečí viděl právě v tom, že příslušníci z jiných stran a zejména, vážené shromáždění, ty vrstvy voličstva, které tak trefně nazval pan referent voličstvem, které stojí pod stranami, mohly by býti zneužívány k tomu, aby se postaraly o to, aby stranám kandidujícím znemožnily zvolení těch nejlepších lidí, a to nejlepších nejen s hlediska stranického, ale nejlepších i s hlediska účelu, ku kterému jsou kandidováni a ku kterému mají býti zvoleni. (Výborně! Zcela správně!)

A tu, vážení pánové, přicházím k jednomu návrhu, který v návrhu pánů kolegů není obsažen, ale který byl velmi často přetřásán ve veřejnosti a který, ať rozhodnutí dopadne jakkoliv, jistě ještě jako důsledek jednání bude pronášen, a to k tomu, proč nebylo alespoň voličům poskytnuto právo anebo možnost, aby se vyslovili o jednotlivých kandidátech, když dle článků časopiseckých je to možno zabezpečiti dle tzv. systému belgického.

A vážení pánové, kdyby tu skutečně byla možnost, anebo kdyby výsledek udělení tohoto práva voliči byl takový, že by odpovídal jednak technickým obtížím, které by vyvolal při skrutiniu, jednak skutečnému úmyslu, kterým by se chtěla volnost voliče dosáhnout, jistě bychom se přimlouvali za to, aby ten způsob byl zaveden. Ale, vážení pánové, tento způsob, řekl bych, podmínečného škrtání v kandidátních listinách může býti proveden jen dvojí cestou, má-li alespoň částečně odstraniti nebezpečí dekapitace. Buď může býti stanoveno vůbec, že určitý počet kandidátů, od prvního počínaje ovšem, nesmí býti škrtnut, nebo kdyby byl škrtnut, že to škrtání je neplatným, že tito určití kandidáti v určitém počtu jsou za všech okolností zvoleni, nebo druhý způsob, kde tohoto ustanovení není, kde ale procento neměněných odevzdaných hlasovacích lístků proti měněným je procento, které určuje ten počet kandidátů na kandidátní listině od počátku jmenovaných, kteří se pokládají za zvolené za všech okolností, bez ohledu na to, mnoho-li hlasů ve volbě sami dostali.

Vážené shromáždění, prvý způsob, který uvádí určitý počet těch neměnitelných kandidátů a který má zabezpečiti zvolení vůdců anebo nejlepších lidí ve straně, pokládám za neproveditelný v tomto zákoně o volbách obecních proto, poněvadž máme velice různý počet osob, které se současně budou voliti, jak již bylo řečeno, v jednom sboru, a že by tedy po případě počet 3 osob byl při zastupitelství 9členném velmi veliký, ale při zastupitelství o 60 členech naprosto nepostačitelným, aby zabezpečil straně její nejlepší lidi tímto způsobem proti dekapitaci.

Naproti tomu, vážené shromáždění, způsob druhý, dle něhož určité procento neměněných odevzdaných hlasovacích lístků určuje procento zvolených kandidátů, je něčím, co bych, dovolíte li, po starém přísloví nazval, že by bylo ustanovením, aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Volič by měl zdání volnosti, volič by měl snad radost z toho, že může nenáviděného kandidáta škrtnouti, ale výsledek by byl stejný: zvolen by byl přece jen ten, kdo je na prvém místě stranou jako kandidát postaven. A tu myslím, vážené shromáždění, že toto ustanovení, které by nemělo žádných výsledků, není takového rázu, aby předloha proto musila býti měněna.

Já jsem, vážení pánové, řekl, že bude v zájmu stran samých, aby svoje vnitřní poměry uspořádaly tak, aby skutečně jim nemohly býti činěny výtky, že vykonávají postavením určitých kandidátů nezřízený mocný tlak na voliče v tom směru, aby výběr kandidátův odpovídal jenom úmyslu po případě některé skupiny, anebo, řekli bychom, třeba i kliky ve straně, neb v jejím vedení.

Mám za to, vážené shromáždění, že důsledkem tohoto volebního řádu bude také určitá reorganisace ve stranách samých, a že strany samy ve vlastním svém zájmu budou museti rovněž na princip tohoto poměrného zastoupení přistoupiti uvnitř svých vlastních organisací, že výkonné výbory a presidia budou pravděpodobně také na nějakém podobném principu v budoucnosti voleny, poněvadž ve stranách bude uznávána skutečná pravda, že menšiny jsou skoro ve všech případech takovým určitým kontrolním elementem ve shromáždění nebo v organisacích a že jsou tou příslovečnou štikou v rybníku.

Jestliže toto ozdravění ve stranách samých se nestane, nemůže býti pochyby o tom, že jak poměrné volební právo samo, tak i ta určitá reorganisace ve stranách bude míti svoje vlivy, a jistě vliv blahodárný na celý náš veřejný život. Neboť jistota že žádný hlas žádného voliče - a tím ovšem nemám na mysli jenom volby do obcí, nýbrž volby do širších správních sborů, zejména volby do parlamentu - se neztratí, a že jest tu zabezpečeno určité, síle stran odpovídající zastoupení za všech okolností, bude zajisté míti ten příznivý následek, že neodstraní sice agitaci, že neodstraní také demagogii, tento, řekl bych, plevel na žírných nivách demokracie, ale že přivede do našeho veřejného života více reelnosti v nazírání, více opravdovosti a více snahy po skutečných velkých cílech.

Nelze se ovšem domnívati, že by se tak stalo brzy, ale se stoupajícím vzděláním nejširších vrstev lidových, o které musíme se všichni pokud možná nejvíce a nejúčinněji starati, lze zajisté doufati, že tato doba nebude daleka!

Vážení pánové! Jestliže uzákoněním volebního řádu do obcí, tohoto zákona o rovnosti všech, učiníme první krok k tomuto ozdravění veřejných poměrů, mám za to, že tím uskutečníme dílo nejen velmi spravedlivé, ale pro budoucnost i blahodárné. (Výborně! Potlesk).

Předseda (zvoní): Dávám slovo dalšímu řečníku "proti", panu Pospíšilovi.

Posl. Pospíšil: Slavné Národní shromáždění!

S opravdovým povděkem přijal jsem sdělení pana referenta, že ústavní výbor přiklonil se k našemu návrhu v tom smyslu, aby byla zajištěna tajnost voleb. Ale ještě jeden bod leží nám na srdci, a to jest § 46., o němž navrhujeme, aby měl následující znění:

"Jestliže nebyly způsobem uvedeným v § 45. obsazeny veškeré mandáty, přikáží se zbývající mandáty postupně skupinám, které při dělení dle § 45. provedeném vykázaly nejvyšší zbytek dělení, anebo, které nedosáhly ani tolik hlasů, kolik činí volební číslo. Tyto hlasy se považují také za zbytek." Tím přirozeně žádám škrtnutí třetího odstavce tohoto paragrafu.

Je to, pánové, ustanovení o tak zvaném "quorum". Pan referent mluvil pro toto ustanovení, tedy proti našemu návrhu a udával zde příklad číselný, který měl znázorniti, že původní usnesení ústavního výboru je správné, a který čelil proti našemu návrhu. Ale tu, pánové, dovoluji si poukázat na skutečnosti, že uvedený příklad je prostě nemožný, poněvadž podle předešlých ustanovení není vůbec možno aby některá skupina, některá strana odevzdala pouze 4 hlasy, poněvadž by to odporovalo ustanovení § 20., které jsme posledně přijali, dle něhož je třeba, aby kandidátní listina byla podepsána určitým počtem voličů, a tam ten počet voličů činí nejméně 10. Příklad p. referentem uvedený mne tedy nikterak nepřesvědčil, ale dovoluji si slavnému shromáždění uvésti jiný příklad, kde téměř křiklavě je vidět následky, které by mělo takové quorum třeba jen ve výši onoho volebního čísla.

Dejme tomu, že v obci je voličů 420. Dle odhadu měla by tato obec s. 1000 obyvatelů 15 obecních starších. Pro stranu jednu bylo by odevzdáno na př. 180, pro stranu druhou 115, pro stranu třetí 60, pro stranu čtvrtou 40, pro stranu pátou 25, dohromady 420 hlasů. Dělením volebním číslem dostaneme, že nebudou obsazeny dva mandáty, bude tedy obsazeno pouze 13 mandátův a ty dva mandáty je třeba dáti zbytku. Ovšem tedy u prvé strany zbytek je 12, u druhé strany 3, u třetí 4, u čtvrté také dvanáct a u páté, která nedosáhne volebního onoho čísla, t. j. 28, obnáší 25. Dle návrhu páně referentova dostala by tu strana první a čtvrtá ony 2 mandáty, kdežto strana pátá, která vykazuje 25 členů, by nedostala onen mandát, ač strana se zbytkem 12 členů by onen mandát dostala.

Ještě křiklavější je případ, který jest uveden na straně 22. ve zprávě ústavního výboru, kde je rovněž 5 stran. Poslední strana má 91 voličův a volební číslo činí 93. Na tuto stranu by také neměl žádný mandát připadnout a přece dle návrhu ústavního výboru by ty tři zbývající mandáty měly býti rozdány těm stranám, které vykazují nejvyšší zbytky, to jest straně třetí (s 91 hlasy), straně čtvrté (s 87 hlasy) a straně druhé (se zbytkem 47 hlasů); tedy strana se zbytkem 47 hlasů by onen mandát dostala, kdežto strana, které náhodou scházejí pouze dva hlasy do onoho volebního čísla, tedy se zbytkem 91 hlasů, by onoho mandátu nedostala. To je opravdu křiklavý příklad, který opravdu varuje, abychom nepřijímali ustanovení o tomto quorum a který žádá právě dle našeho návrhu, aby i ty strany, které nedosáhly náhodou volebního čísla, aby hlasy těchto stran byly považovány za zbytek a, když tomu zbytku připadne mandát, ať je také té straně přidělen. Pánové, jedná se zde o akt spravedlnosti, tedy myslím, když chceme takovým křiklavým nespravedlnostem zabrániti, že jest naší povinností, abychom to ustanovení o quorum zrušili.

Ale ještě z jiného důvodu, pánové, je to nutno. Pan referent zde správně poukázal, že zde snad má býti tím čeleno něčemu z ohledu národnostního, z ohledu na národnostní menšiny. To jest pánové zbraň dvojsečná. My máme zde např. v Praze národnostní menšinu německou. Ted y zde snad v náš prospěch by se toho paragrafu dalo užíti, ale nezapomínejme na nesčetné menšiny české v německém území, kde týmž paragrafem byli bychom my postiženi. Tedy z toho důvodu jest potřebí, tento paragraf také zrušiti a ponechati čiré náhodě, která ať rozhodne, ať se to týká Čecha nebo Němce.

Ale já mluvím zde za to širší stanovisko, ne pouze s ohledem na ty obecní volby. Již to jsem měl na zřeteli při jiných otázkách, abychom patřili na tyto zásady, na tento volební řád, který snad bude ve svých zásadách přijat také do jiných sborů, s toho širšího hlediska, tedy s hlediska voleb do říšského našeho parlamentu. A tu myslím, že bychom takové quorum rovnající se volebnímu číslu přijati nemohli. Podle výpočtu myslím, že volební číslo v naší republice bude obnášeti kol 20.000 a tu, pánové, račte uvážiti, strana, která vykazuje se v naší říši 20.000 voličů, anebo maličko pod to volební číslo, by byla zbavena jakéhokoliv zastoupení a přece v určitém případě by strana s daleko menšími zbytky, snad 5.000, zastoupení ještě jedním mandátem dostala. Tedy s tohoto hlediska musíme také na tuto věc patřiti.

V paragrafech dalších navrhujeme ještě následující změny. K § 49., aby byl vypuštěn. Přirozeně, když byl přijat § 19., tedy musíme odvolati svůj návrh, poněvadž se stává bezpředmětným.

V § 50. jest tentýž případ, tedy také zde upouštíme od svého návrhu.

V § 52., tam jsme navrhovali následující znění: Konala-li se volba v několika okresích, anebo několika osadách, anebo katastrálních obcích, provedou volební komise jednotlivých volebních místností pouze úkony atd.

Tedy tu se nám stal - přiznávám, pánové - lapsus, a sice v tom smyslu, že jsme opomenuli patřičnou změnu provésti v §§ minulých, které nyní. jsou schváleny a tím pánové se to ovšem napraviti nedá a jsme nuceni, také od tohoto návrhu upustiti.

Tím, pánové, byly by odbyty všechny paragrafy této volební skupiny. Ale dovolte mi, abych při jednom zmínil se také o paragrafech následujících, které jsme navrhovali, aby byly změněny, a které spadají do debaty další a to proto, poněvadž stávají se ony návrhy bezpředmětnými přijetím právě hlavně onoho paragrafu 19. a proto, pánové, dovoluji si tyto své návrhy odvolati.

A nyní dovolil bych si ještě několik slov na ukončenou. Pánové, provádíme práci velikou, tato práce blíží se ku konci a opravdu ty návrhy, které my jsme zde podali, směřovaly jen ku zjednodušení těch voleb, k ničemu jinému, jak jste zajisté z debaty mohli poznati, a lituji že v mnohých aspoň případech jste nepřiznali nutnost, aby v tom směru osnova zákona byla změněna. Můžeme konstatovati s díkem, že v jednom, ale pravím v nejdůležitějším bodu, dali jste nám za pravdu, a za to vám upřímně děkujeme.

Víme, že nyní snad nebyla uznána nutnost našich návrhů, ale jsme přesvědčeni, že volební praxe nám dá za pravdu a ta volební praxe v brzké době vynutí si mnohé změny, které jsme navrhovali. Ale to nám bude, přijde-li k tomu snad v dohledné době, jen zadostiučiněním. Na konec nemůžeme nevysloviti více než přání, aby tento zákon, který jistě jest tak důležitý pro veškerou ústavu naší republiky, přispěl ku blahu našich obcí a ku blahu celé Československé republiky. (Výborně! Souhlas.)

Předseda: K slovu jest dále přihlášen posl. Hlinka. Uděluji mu je.

Posl. Hlinka: Veľactené Národné shromaždenie!

Prv, než pristúpim k meritu pojednávania, totiž k návrhu volieb do obcí, ráčte mi dovoliť o slovenských pomeroch jedno - druhé povedať, a to preto, lebo o slovenských pomeroch v 18. schôdzi dnes týždeň padly tiež poznámky, poznámky, ktoré týkajú sa mojej osoby, nie práve najsympatickejšie, ba naprosto poznámky môj charakter do pozadia kladúce. Preto ako muž, ako politik a i ako charakterný človek musím s tohoto miesta jedno - druhé vysvetlím.

Veľactené shromaždenie, v 18. schôdzi kolega B e c h y n ě dovolil si odvolávať sa na moju jednu prednášku, ktorú jsom mal v Národnom dome, a z tejto prednášky predniesol úryvky a síce úryvky z časopisu Čecha. V týchto úryvkoch boly poznámky, ktoré by mohol celý český národ vzťahovať na seba a ktoré by mňa mohly označiť ako nepriateľa celého národa, alebo ako nepriateľa celej československej republiky, mňa, ktorý som, veľactené shromaždenie, iste jeden z najprednejších, jeden z najvernejších ich stúpencov a členov.

Veľactení pánovia, keď kritisujem a posudzujem jednu alebo druhú, či tretiu politickú stranu, vtedy neposudzujem samotný štátny útvar. Keď kritisujem jednoho alebo druhého môjho politického protivníka, nekritisujem český národ. Sme radi a pyšní, že my bratrom Čechom môžeme sa poďakovať, že sme dnes voľným národom a že si môžeme ruku podať. Naše rany boly veľké, náš bôľ bol ťažký a keby nebolo bratského českého národa, tak by náš bôľ a egyptská poroba neboly vyšly nikdy najavo.

Veľactení pánovia, kolega Bechyně odvoláva sa na "Čecha", že som povedal, že 90% katolíkom berú vieru. Ale on ne povedal, kde berú, ako berú, čo berú. Len vytrhnul jednu vetu, premissiu vynechal, konsekvenciu vynechal, povedal len, že berú.

Páni moji! Já nechcem urážať nikoho, chcem len vážne radiť, lebo Wilson hovorí: Rozum a umiernenosť v politike sa má tak ako panovník v ústavnom štáte. Panovník len vladári, panujú ale iní. Tak i v politike rozum len vladári, panujú ale mnohokrát vášne, panujú náruživosti, často osobné sympatie a i antipatie. Preto u mňa v tomto osvedčení nehľadajte žiadnej sympatie ani antipatie. Ja keď som hovoril o týchto veciach, hovoril som pod dojmom tých vecí a udalostí, ktoré sa tu bohužiaľ staly a ktoré naše presvedčenie katolícke hlboko urážaly. Ja mám za satisfakciu, že národný výbor vyslovil nad činom tretieho novembra svoje poľutovanie a tým som bol uspokojený. Ale, pánovia, ten fakt sa odčiniť nedá, ten fakt, čo sa stal na Staromestskom námestí, ten sa odčiniť nedá, a tento prišiel cestou časopisov do verejnosti. Preto cítilo Slovensko akési obavy v náboženskom ohľade, akúsi bázeň, a to je pre nepriateľov našej Československej republiky, pre Maďarov, pre nepriateľov našich na pravo i na ľavo veľmi vítané. Tí hneď ukazujú: Slováci, pozrite, čo Vás očakáva. My sme Vám brali len reč, ale tam Vám idú brať i vieru.

Pánovia, rozhliadnime sa! Tá naša krásna ríša, táto naša krásna republika, aká je vznešená, aká je bohatá! Máme všetko, čo nemá iný. Počínajúc od pšenice, máme hory, máme lesy,. drevo, kamenné uhlie, mramor, máme zlato, železo, antimón, máme i kráľovský napoj, i tokajčiny kus. Sme iste najkrásnejšou republikou v Európe. Sme, pánovia, republikou, ale obkľúčení z každej takmer strany nepriateľmi. Ráčite pozrieť na tú podobu našu! Keď chcem ísť z Ružomberka do kráľovskej Prahy, vážené shromaždenie, ráčite vedeť, koľko musím cestovať? 31 hodín musím cestovať, a to vo voze chladnom, neosvetlenom, nevytopenom. Na severu a východe vidíme, tam máme nepriateľov Poliakov, ktorí nás dnes z Těšínska vyháňajú. Na juhovýchode máme nepriateľov Maďarov, ktorí nás tak ľahko nezabudnú, ktorí tak ľahko korisť z rúk nepustia. Máme i Nemcov. Máme iných nepratieľov, ale máme nepriateľovi v nútri, a to sú rôzne elementy.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP