Čtvrtek 30. ledna 1919

Schůze zahájena ve 2. hod. 20 min. odpol.

Přítomni:

Předseda: Tomášek.

Místopředsedové: dr Bella, dr. Hajn, Konečný, Udržal.

Zapisovatelé: Pik, dr. Veverka a větší počet členů N. S.

Zástupcové vlády: Členové vlády: Habrman, Prášek, dr. Rašín, Staněk, Stříbrný, Švehla, dr. Winter a ministerský rada dr. Bobek.

Z kanceláře sněmovní: JUDr. Haasz, tajemník sněmovní, zástupce jeho JUDr. Říha.

Denní pořad

24. schůze Národního shromáždění československého ve čtvrtek 30. ledna 1919 o 2. hod. odpolední.

1. Zpravodaj dr. Meissner. Zpráva ústavního výboru o řádu volení do obcí republiky československé (tisk 302).

2. Zpravodaj dr. Brabec. Zpráva ústavního výboru o návrhu zákona na částečnou změnu obecních zřízení a městských statutů (tisk 381).

Předseda: (zvoní): Národní shromáždění jest schopno se usnášeti. Zahajuji schůzi.

Omluvili se pro dnešní schůzi:

Churavostí: Sonntág, dr. Bulín, Zatloukalová-Coufalová, Heinrich, Bařina, Kalina.

Neodkladným zaměstnáním: Klega, Brodecký, Měchura, Ferd. Jirásek, Ecksteinová, Janoška. dr. Witt, Cobrda.

Účastí při mírovém jednání v Paříži: Brožík, Dušek, dr. Franke, Hampl, dr. Hnídek. Houdek, Hudec, Laube, Lukeš, dr. Markovič, Mečíř, dr. Preiss, Prokeš, dr. Rambousek, dr. Rolíček.

Účastí při mezinárodním sjezdu ve Švýcarech: Bechyně, Edmund Burian, Antonín Němec.

Podán byl vládní návrh zákona o nejvyšším soudu. Přikázán byl výboru správnímu.

Ministr spravedlnosti požádal, aby výboru byla dána lhůta 8 denní k podání zprávy.

Jsou snad námitky proti tomu?

Není jich. Lhůta je přijata.

Z předsednictva byly přikázány tyto návrhy: Žádám pana tajemníka, aby je přečetl.

Sněmovní tajemník dr. Haasz (čte):

Výboru zásobovacímu:

Tisk 418. Návrh Sechtra, Chlebounové, Hübnera, Vraného a soudr., aby bylo vyloučeno existenční minimum domkářů a malorolníků vůbec z rekvisice a veřejných dávek naturálních.

Výboru technickému:

Tisk 419. Návrh Bečky a soudr.,aby bylo využito vodních sil k získání elektrické energie.

Tisk 420. Návrh Bečky, Nekvasila, dra Weyra a soudruhů, aby byl zřízen ústřední úřad pro veřejné vyměřování v republice československé.

Výboru finančnímu:

Tisk 422. Návrh dra Velicha a soudruhů na reorganisaci "České Spořitelny".

Výboru zdravotnímu:

Tisk 421. Návrh dra Syllaby, dra Velicha a soudr., aby byla ihned zřízena stanice pro léčbu vztekliny podle způsobu Pasteurova.

Předseda: Přistupujeme k dennímu pořadu a sice k pokračování v debatě o zprávě ústavního výboru o řádu volení do obcí republiky československé (tisk 302).

Uděluji slovo dalšímu řečníku pro návrh p. Malypetrovi.

Posl. Malypetr: Slavné shromáždění!

Projednáváním této předlohy o právu volem v obcích Československé republiky dostalo se Národní shromáždění k svému nejdůležitějšímu úkolu, pro který vlastně bylo zřízeno a ustaveno, totiž k vybudování ústavního zřízení a k úpravě veřejné správy našeho státu. Ačkoliv nelze uznati za správný názor v naší veřejnosti velice často pronášený, jako by ústavní shromáždění bylo oprávněno k práci jedině v tomto směru, přece nutno uznati, že bychom se měli zabývati přede vším jiným těmito věcmi, a ostatní že bychom měli luštiti a řešiti jen potud, pokud se dotýkají zájmů neodkladných, zájmů kulturních, hospodářských a sociálních a zájmů celostátních. Měli bychom, myslím, při tom míti na paměti slova prvního velkého našeho presidenta, která pronesl ve svém prvním poselství, když pravil: "Varujme se překotnosti, máme času dost, nemusíme míti všecko najednou. Začněme s tím nejnutnějším, s tím, co umožní další vývoj a vývoj organicky."

Vážené shromáždění, mám za to, že by aspoň po dobu tohoto zasedání našeho zatímního parlamentu bylo velmi dobře, kdyby tato vzácná slova byla nadepsána nad vstupem do této síně a kdyby byla nadepsána proti tomuto místu.

Předloha, o níž jednáme, jest zajisté takovým nejnutnějším požadavkem doby, nelze však tvrditi, že bychom se při jejím tvoření úplně vyvarovali veškeré překotnosti.

Doba, vyměřená ústavnímu výboru k vypracování této předlohy, byla tak krátká, že stěží poskytovala členům výboru dosti času k důkladnému propracování a neposkytla veřejnosti dosti možnosti, aby s plným zájmem sledovala postup projednávání.

Důsledkem toho aspoň částečným jsou některé vady tohoto zákona, jejichž existenci sám pan referent přiznal a živá debata o části předlohy, týkající se způsobu, jak volič bude vykonávati volební právo, jest důkazem toho, že veřejnost nenabyla před projednáváním této předlohy dosti jasnosti a dosti samostatných názorů o jejích ustanoveních.

A je to zcela zřejmo, přirozeno i potěšitelno, že naše veřejnost takový čilý zájem o tuto předlohu jeví. Vždyť jest tato předloha návrhem zákona, který dotýkati se bude všeho občanstva v jeho každodenních zájmech a ve všech jeho poměrech oproti obcím. A proto také všechny strany tohoto slavného shromáždění přistoupily -k jednání o tomto zákonu s plným vědomím, že kladou se tu základy k budově ústavy a veřejné správy našeho státu. Pan referent prohlásil ve své úvodní řeči, že zákon tento je výsledkem spolupráce všech stran. V generální debatě však bylo prohlášeno a důrazně tvrzeno, že socialistické strany musily svésti tuhý zápas o to, aby uchránily demokratický ráz předlohy. Rád bych věřil, vážené shromáždění, že toto prohlášení jest důsledkem špatných informací, poněvadž kdyby tomu tak nebylo, bylo by projevem otevřené a přímé zlovůle.

Pokládám za svou povinnost to zde konstatovati, a jménem naší strany prohlásiti, že upřímně a svědomitě súčastnili jsme se na spolupráci na této předloze a vítáme její skoncování, očekávajíce, že do správy v obcích s novými živly vnesen bude také nový duch. (Výborně!) Nejednalo se nám o to, zabrániti jakýmkoli způsobem přístupu nejširších vrstev lidových do veřejné správy, nýbrž o to, abychom kromě rovnosti práva politického v obcích zabezpečili také rovnoprávnost v povinnostech proti obci. A to doufáme, že dá se provésti některými změnami obecního zřízení, které současně s tímto zákonem mají vejíti v platnost.

Vážené shromáždění! Řekl jsem, že veřejnost neměla dosti času zabývati se podrobnostmi tohoto zákona. Důkazem toho jest také včerejší debata o § 40. této osnovy, který stanoví, že volby mohou se prováděti jen pomocí kandidátních listin, na nichž nesmí volič ničeho škrtati, nesmí jména měniti aneb nesmí jména připisovati. Možno říci, že toto ustanovení vzbudilo tolik rozruchu v naší veřejnosti, jako žádné jiné ustanovení, a že vzbudilo téměř pravý poplach.

V článcích novinářských i na schůzích byl vyslovován podiv na tím, jak je možno do volebního řádu státu tak demokratického, ba té doby nejdemokratičtějšího dáti ustanovení, kterým omezuje se tak dalekosáhle vůle voličova. A důsledkem tohoto názoru jest návrh pana kolegy Síse, Dyka a soudr., dle něhož má býti tento systém volby pozměněn, a sice na volby úplně volnými kandidátními listinami.

Vážené shromáždění! Přiznávám, že první dojem tohoto ustanovení o tak zvaných přísně vázaných kandidátních listinách není příznivý, a že bude toto ustanovení vždycky a zůstane jakýmsi omezením svobody voličovy, zejména jak výstižně naznačil pan referent v porovnaní s nynějším stavem.

Avšak toto omezování svobodné, suverénní vůle voliče jako jednotlivce nespočívá v tomto ustanovení, nýbrž, jak opět referentem bylo zdůvodněno, v principu poměrného volebního práva samotného.

A já, vážené shromáždění, soudím, že volební právo poměrné a všecky jeho důsledky jsou vyšším zájmem, než zájem o zachování naprosto ničím neomezené vůle jednotlivcovy až do okamžiku, kdy hlasovacím lístkem má projeviti svou vůli, mnohdy projevovanou nikterak tak příliš svobodné, nýbrž s velkými úchylkami na tu stranu, na kterou se uchýliti dá.

Pan referent ve svém úvodu k této debatě, ve kterém snad úplně do všech detailů vyčerpal všechny důvody, mluvící pro vázanost kandidátních listin, upozornil také na to, že při volebním poměrném zastoupení ztrácí volič možnost, samovolně, účinně a přímo do voleb zasáhnouti, a že rozhodnutí jeho musí se státi vlastně již několik dní před volbami, a to tehdy, když vydávají strany své kandidátní listiny.

Obhájce pozměňovacího návrhu, pan kol. Sís vytýkal systému přísně vázaných listin především tyto vady: volební právo stává se tím nepřímým, neboť mezi voliče a kandidáty staví stranu, lépe řečeno, diktaturu stran; dále nutí voliče, aby se rozhodoval jedině pro program nebo princip strany a nikoliv pro osoby, které mají tyto programy realisovati.

Dále brání voličům posouditi způsobilost a vhodnost kandidáta a dle toho jedině rozhodovat a nemá záruky tento systém, že strany budou své kandidátní listiny sestavovati jen dle hlediska ke kvalifikaci a hodnosti kandidáta. Nebezpečí dekapitace, které tak velice je vážné, pokládají páni navrhovatelé za odstranitelné tím, že strany budou kandidovati nejlepší lidi, těšící se všeobecné oblibě.

Vážené Národní shromáždění! Uvedl jsem již, že pan referent vyčerpal a vyvrátil všechny téměř výtky, které proti tomuto systému se uvádějí, ale mám za to, že tato otázka, která vzbudila tak veliký zájem nejširší veřejnosti, zasluhuje osvětlení pokud možná nejvšestrannějšího, a že nemůže škoditi, budou-li se některé vývody snad opakovati.

První výtkou pánů navrhovatelů je, že tímto ustanovením proměňuje se volební právo přímé v právo nepřímé, a nutno přiznati, že tato výtka má v sobě jisté oprávnění, poněvadž fakticky tím, že jest voliči volno, rozhodnouti se jen pro hromadnou skupinu osob, kterouž navrhnouti má opětně možnost a právo zase jen určitá skupina voličů, staví se tu mezi voliče vůle jiná, a sice vůle těchto skupin, která velmi ráda se nazývá diktátem stran.

Ale uznáme-li, vážené shromáždění, že pro správu obce, pro její směr, byly nebo měly býti nebo v budoucnosti mají býti důležitějším měřítkem programu a cíle stran nebo skupin, - a já zdůrazňuji, že nemůže se vždycky a za všech okolností mluviti o stranách politických - mám za to, že k posouzení vhodnosti a kvalifikace kandidáta je také velmi důležito, ku které straně on se hlásí, nebo který program, anebo který cíl přeje si, aby byl dosažen.

Jestliže dává toto volební právo voličovi možnost rozhodnouti, se jedině v tomto směru, pak také svaluje na strany veškerou zodpovědnost za to, že k dosažení těchto programových svých cílů navrhují osoby, za které musí bráti za všech okolností plnou zodpovědnost.

Tu myslím, vážení pánové, že před tím strašákem diktatury stran, diktatury výkonných výborův a dokonce - promiňte, že to tak otevřeně říkám - diktatury pánů sekretářů, není třeba míti tolik obav, poněvadž v budoucnosti neb aspoň s ohledem na budoucnost každá strana si velmi dobře rozmyslí, aby v čelo správy jakékoliv obce, za které při boji volebním se plně postaví, stavěla muže, kteří by nejen důvěru veřejnosti, nýbrž důvěru strany samé sklamali. (Výborně!)

A tu myslím, vážení pánové, že tato okolnost skutečného programu a skutečných cílů, za nimiž stojí určitá řada lidí, jak jsem řekl již, nejen snad ve stranách politických, nýbrž určitých stranách místních jest tak důležitým a vážným zájmem obecní správy samé, že snese to, co sama současně vyvolává, totiž určité obmezení práva voličova, kterého, jak jste sami ráčili při čtení předlohy viděti, naprosto za všech okolností jest potřebí, jde-li o zavedení poměrného volebního práva, poněvadž tento princip poměrného zastoupení to sám sebou přináší. Bude zajisté povinností stran a všech straníků, aby ve svých stranách pracovali v tom směru, aby vedení strany bylo v budoucnosti upraveno tak, aby bylo zárukou výběru kandidátů dle kvalifikace pokud možná nejbezpečnější, aby se tím prospělo skutečným potřebám obce.

Že není možná se při tom vyhnouti určitým zjevům, které by snad nebyly za všech okolností pěkné a pro správu obce zdravé, jest přirozeno, tak jako u všeho, poněvadž na světě není nic dokonalého, není ničeho, co by nemělo dvojí stránky, stránky světlé i temné.

Vážené shromáždění, bylo zde poukázáno jako na jeden z hlavních důvodů, mluvících proti volnosti kandidátních listin, tedy proti volnosti hlasování a proti možnosti, aby volič se rozhodoval o celé řadě osob jednotlivých bez ohledu na jejich stranické příslušenství, - na nebezpečí dekapitace, které, jak jsem již řekl, vidí páni navrhovatelé odstraněno tím, že by se za kandidáty stavěly nebo vybíraly osoby vždy nejlepší a u všech stran oblibě se těšící.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP