Středa 29. ledna 1919

Vážení pánové, všimněte si důsledku toho v Německu. Při prvé volbě byl interes intensivní, napjatý, bez volební povinnosti dostavilo se k volbě na 90 % voličů, a když za několik dnů na to byly konečně volby do pruského sněmu, dostavilo se již jen 40-45 %. Můj názor jest ten, že rozdíl jednoho roku nemůže míti naprosto žádného vlivu, a já bych řekl, že také návrh pana kol. Dyka, když je takto odůvodňován, není dost důsledný. Je-li to opravdu zřetel na legionáře, že má býti prvé období volební zkráceno, pak by jediný důsledek byl, aby s volbami se počkalo buď až se vrátí, jak jsme to chtěli původně my a jak jsme navrhovali původně v Národním výboru, nebo, když to není možno, aby okamžitě byly vypsány volby, až se vrátí, a nikoliv za dvě léta.

Jsem toho názoru ve smyslu ústavního výboru, že tento návrh není dostatečným způsobem odůvodněn.

Ještě tu bylo se strany pana kol. Jurigy poukázáno na mimořádné poměry na Slovensku. Poměry ty opravdu jsou takového druhu, že je odůvodněno, aby bylo pro Slovensko pojato do zákona zvláštní mimořádné ustanovení. To se ale stalo, resp. stane; na Slovensku nepotřebují míti ustanovení, že prvé volební období je toliko 2leté, poněvadž tam vůbec nebudou voliti podle návrhu, který ústavní výbor v dohodě se Slovenským klubem učinil, nýbrž tam vejde v účinnost řád volební teprve koncem roku 1920; tam ony dva roky uplynou, aniž se volba bude konati, a teprve po uplynutí oněch 2let se bude voliti, tedy v době, kdy legionáři slovenští, z Ruska se vrátivší, dávno budou doma a budou moci vykonávati vliv na volby. Zde tedy nemůže jíti o Slovensko, mohlo by jíti nejvýš o potřeby zdejší, jak jsem si dovolil dovoditi. Není jistě potřebí, abychom tak často volili, a zájmům legionářů je podle mého mínění dostatečným způsobem vyhověno, když postaráme se o to, aby co nejdříve se vrátili a aby se vrátili ještě dříve, než se vykonají volby do Národního shromáždění a do župních zastupitelstev. (Výborně!)

Předseda (zvoní): Přistoupíme k hlasování o skupině II. a to o hlavě 2., 3. a 4. Žádám členy Národního shromáždění, aby zaujali svá místa a snad aby vzali také k ruce zprávu výborovou, aby mohli sledovati potom postup hlasování. (Zvoní.)

Budeme hlasovati nejprve o § 9. osnovy zákona podle znění, navrženého výborem ústavním, ježto k němu nebyly podány pozměňovací návrhy.

Při § 10. budeme hlasovati nejprve o 1. odstavci ve znění, navrženém ústavním výborem, s vynecháním doby, na níž má býti obecní zastupitelstvo zvoleno.

Potom budeme hlasovati o návrhu ústavního výboru, aby první volební perioda trvala 3 léta; kdyby návrh ten nebyl přijat, o návrhu člena Národního shromáždění Františka Síse, aby tato perioda trvala toliko 2 léta.

Potom budeme hlasovati o návrhu člena Národního shromáždění Pospíšila, aby při druhých a dalších volbách volena byla obecní zastupitelstva na dobu 5 let. Kdyby ten návrh byl zamítnut, dám hlasovati o návrhu ústavního výboru, aby při druhých a dalších volbách obecní zastupitelstva byla volena na dobu 4 let.

Potom budeme hlasovati o odstavci 2. § 10. osnovy zákona podle znění výborového.

O odstavci 3. § 10. budeme hlasovati ve znění, navrženém ústavním výborem.

O §§ 11. a 12. budeme hlasovati ve znění, navrženém ústavním výborem.

O odstavci 1. § 13. budeme hlasovati ve znění, navrženém ústavním výborem, a rovněž tak i o prvé větě odstavce 2.

Abych vyhověl návrhu člena N. S. Lukavského, s nímž se shodl také p. zpravodaj, dám o větě druhé odstavce 2. § 13. hlasovati s vynecháním slov, jež jsou uvedena v závorkách: "popisných i orientačních."

O odstavci 3. a 4. § 13., jakož i o §§ 14., 15. a 16. budeme hlasovati ve znění, navrženém výborem ústavním.

Rovněž i o §§ 17. a 18. budeme hlasovati ve znění, navrženém výborem ústavním.

Při hlasování o § 19. budeme postupovati tak, že dám nejprve hlasovati o pozměňovacím návrhu člena N. S. Pospíšila a po případě pak o znění, navrženém výborem ústavním.

Při hlasování o § 20. dám hlasovati nejprve o znění odstavce 1., navrženém výborem ústavním.

Pak dám hlasovati při odstavci 2. § 20. o pozměňovacím návrhu člena N. S. Pospíšila a pak po případě o znění, navrženém výborem ústavním.

O odstavci 3. § 20. budeme hlasovati ve znění, navrženém výborem ústavním.

O §§ 21., 22., 23., 24., 25., ke kterým nebyly podány žádné pozměňovací návrhy, budeme hlasovati ve znění, navrženém výborem ústavním.

Při hlasování o § 26. budeme hlasovati tak, že dám hlasovati nejdříve o pozměňovacím návrhu člena N. S. Pospíšila o prvém odstavci a pak po případě o znění, navrženém výborem ústavním.

O odstavci 2. a 3. § 26., jakož i o § 27., k nimž nejsou podány pozměňovací návrhy, budeme hlasovati ve znění, které navrhuje výbor ústavní.

Jsou proti navrženému způsobu hlasování nějaké námitky?

Není tomu tak.

Provedeme tedy hlasování podle naznačeného způsobu. Kdo souhlasí se zněním § 9., navrženým výborem ústavním, prosím, aby povstal s místa. (Hlasuje se.)

To jest většina. - Jest přijat.

Kdo souhlasí s prvým odstavcem § 10., ve znění navrženém výborem ústavním, avšak s vynecháním doby let, na něž má býti obecní zastupitelstvo zvoleno, nechť povstane. (Děje se.)

To jest většina. - Jest přijat.

Kdo souhlasí s návrhem ústavního výboru, aby první období volební trvalo 3 roky, nechť povstane. (Děje se.)

To jest většina. - Návrh jest přijat.

Tím odpadá hlasování o návrhu člena N. S. p. Síse.

Kdo souhlasí s návrhem ing. Pospíšila, aby při druhých a dalších volbách voleno bylo obecní zastupitelstvo na dobu 5 let, nechť povstane. (Děje se.)

To jest menšina. - Návrh jest zamítnut.

Kdo souhlasí s návrhem ústavního výboru, jenž souhlasí s návrhem p. Síse, aby při druhých a dalších volbách voleno bylo obecní zastupitelstvo na dobu 4 let, nechť povstane. (Děje se.)

To jest většina. Návrh jest přijat.

Kdo souhlasí se zněním odst. 2 a 3. § 10. ve znění, navrženém výborem ústavním, nechť povstane. (Děje se.)

To jest většina. Návrh jest přijat.

Kdo souhlasí se zněním § 11. a 12. ve znění, navrženém ústavním výborem, nechť povstane. (Děje se.)

To jest většina. Paragrafy tyto oba jsou přijaty.

Nyní přistoupíme k § 13.

Kdo souhlasí se zněním odstavce 1. a s prvou větou odstavce 2. § 13. ve znění, navrženém výborem ústavním, nechť povstane. (Děje se.)

To jest většina. Jsou přijaty.

Nyní budeme hlasovati o druhé větě.

Kdo souhlasí, aby druhá věta odstavce 2. § 13. zněla podle návrhu dra Lukavského, kterému se přizpůsobil i výbor ústavní: "pro každý z těchto obvodů sestaví se zvláštní seznam voličský, a to podle abecedního seznamu ulic a náměstí, do obvodu pojatých, v ulicích a náměstích podle čísel domovních a v domech podle abecedního pořadu voličů" - tedy s vynecháním slov "popisných a orientačních", jež uvedena jsou v závorkách, nechť povstane. (Děje se.)

To jest většina. Jest přijato.

Kdo souhlasí se zněním odstavce 3. a 4. § 13., dále se zněním §§ 14.,15., 16., 17. a 18. podle návrhu výboru ústavního, nechť povstane. (Děje se.)

To jest většina. Paragrafy tyto jsou přijaty.

K § 19. navrhl člen N. S. Pospíšil, aby zněl takto: "Volby do obecního zastupitelstva dějí se ve všech obcích bez výjimky podle zásady poměrného zastoupení." Kdo s návrhem tím souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest menšina. Návrh zamítnut.

Kdo souhlasí, aby § 19. zněl podle návrhu p. zpravodaje (v odstavci 2. "více než 1000 obyvatelů"), nechť povstane. (Děje se.)

To jest většina. Takto upravený paragraf tento jest přijat.

Kdo souhlasí se zněním odstavce 1. paragrafu 20. podle návrhu výboru ústavního, nechť povstane. (Děje se.)

To jest většina. Návrh jest přijat.

K druhému odstavci paragrafu 20. navrhl člen N. S. Pospíšil toto znění: "Kandidátní listina musí býti podepsána nejméně tolika voliči, z kolika členů má se skládati obecní zastupitelstvo podle paragrafu 9." Kdo s návrhem tímto souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest menšina. Návrh je zamítnut.

Kdo souhlasí se zněním odstavce 2. paragrafu 20., upraveného výborem ústavním podle návrhu zpravodajova: "V obcích do 1000 obyvatelů", nechť povstane. (Děje se.)

To jest většina. Je přijat.

Kdo souhlasí, aby odstavec 3. paragrafu 20. zněl podle návrhu výboru ústavního, nechť povstane. (Děje se.)

To jest většina. Je přijat.

Kdo souhlasí se zněním paragrafu 21., 22., 23., 24. a 25., a to ve znění, navrženém výborem ústavním, nechť povstane. (Děje se.)

To jest většina. Paragrafy tyto jsou přijaty

K prvnímu odstavci § 26. navrhl člen N. S. Pospíšil toto znění: "Zmocněnci volebních skupin u obecního úřadu mohou předložiti společné prohlášení, že listiny navzájem se sdružují." Kdo s návrhem člena N. S. p. Pospíšila souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest menšina. Návrh jest zamítnut.

Kdo souhlasí, aby odstavec 1. paragrafu 26. zněl podle návrhu výboru ústavního, nechť povstane. (Děje se.)

To jest většina. Návrh jest přijat.

Konečně, kdo souhlasí, aby odstavec 2. a 3. paragrafu 26., jakož i paragrafu 27. zněl tak, jak navrhuje ústavní výbor, nechť povstane. (Děje se.).

To jest většina. Návrh jest přijat.

Tím jest vyřízena skupina druhá, totiž hlavy II., III. a IV. výborové zprávy a přistoupíme ke skupině třetí, a to k debatě speciální o hlavě V., to jsou paragrafy 28.-42. (volba), a to strana 37.-41. zprávy výborové, potom o hlavě VI. (o zjištění a prohlášení výsledku voleb), to jsou §§ 43.-52., str. 41.-43. zprávy výborové, a konečně o hlavě VII. (o řízení opravném) §§ 53.-56., str. 43.-44. zprávy výborové.

Ve skupině té podali návrhy pozměňovací členové N. S. Sís, Pospíšil a Lukavský. Žádám, aby byly přečteny.

Sněmovní tajemník dr. Haasz (čte):

Pozměňovací návrh Fr. Síse:

§ 31. - odst. 1.

"Starosta obce nejdéle třetí den přede dnem volby dá doručiti každému voliči do bytu platné kandidátní listiny všech volebních skupin a jeden prázdný lístek hlasovací a mimo to v obcích s více než 1000 obyvatelů lístek legitimační."

§ 40.

Volič může hlasovati buď pro celou kandidátní listinu, nebo pouze pro jednotlivé kandidáty škrtnutím ostatních, aneb z různých kandidátních listin sestaviti sobě volný hlasovací lístek. Hlas odevzdaný na jméno, jež něm v žádné kandidátní listině uvedeno, jest však neplatný.

§ 45, odst. 2. a 3.

Součet všech platných hlasů, odevzdaných všem kandidátům, rozdělí se počtem mandátů, jež mají se obsaditi, zvětšeným o jednu: celé číslo nejblíže vyšší výsledku dělení jest číslem volebním.

Volebním číslem dělí se počet hlasů odevzdaných všem kandidátům téže volební skupiny a přikáže volební komise každé skupině tolik mandátů, kolikráte jest volební číslo obsaženo v součtu hlasů pro kandidáty skupiny té odevzdaných.

§ 50, odst. 1.

Z jednotlivých volebních skupin zvoleni jsou postupně za členy zastupitelstva ti kandidáti, kteří obdrželi největší počet hlasů. Ostatní kandidáti jsou náhradníky a nastupují rovněž podle počtu jim odevzdaných hlasů.

Jsou-li hlasy sobě rovny, rozhoduje los.

Pozměňovací návrh Ing. Pospíšila:

§ 38., třetí odstavec, z nějž:

"Volební komise převezme od voliče legitimační lístek a vydá mu úřední obálku, do které volič sám v prostoru tak odděleném, aby nemohl býti pozorován, vloží hlasovací lístek a hodí obálku do volebního osudí. Všechny obálky atd ..."

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP