Vážení pánové,
všimněte si důsledku toho v Německu.
Při prvé volbě byl interes intensivní,
napjatý, bez volební povinnosti dostavilo se k volbě
na 90 % voličů, a když za několik dnů
na to byly konečně volby do pruského sněmu,
dostavilo se již jen 40-45 %. Můj názor jest
ten, že rozdíl jednoho roku nemůže míti
naprosto žádného vlivu, a já bych řekl,
že také návrh pana kol. Dyka, když je
takto odůvodňován, není dost důsledný.
Je-li to opravdu zřetel na legionáře, že
má býti prvé období volební
zkráceno, pak by jediný důsledek byl, aby
s volbami se počkalo buď až se vrátí,
jak jsme to chtěli původně my a jak jsme
navrhovali původně v Národním výboru,
nebo, když to není možno, aby okamžitě
byly vypsány volby, až se vrátí, a nikoliv
za dvě léta.
Jsem toho názoru ve smyslu
ústavního výboru, že tento návrh
není dostatečným způsobem odůvodněn.
Ještě tu bylo se strany
pana kol. Jurigy poukázáno na mimořádné
poměry na Slovensku. Poměry ty opravdu jsou takového
druhu, že je odůvodněno, aby bylo pro Slovensko
pojato do zákona zvláštní mimořádné
ustanovení. To se ale stalo, resp. stane; na Slovensku
nepotřebují míti ustanovení, že
prvé volební období je toliko 2leté,
poněvadž tam vůbec nebudou voliti podle návrhu,
který ústavní výbor v dohodě
se Slovenským klubem učinil, nýbrž tam
vejde v účinnost řád volební
teprve koncem roku 1920; tam ony dva roky uplynou, aniž se
volba bude konati, a teprve po uplynutí oněch 2let
se bude voliti, tedy v době, kdy legionáři
slovenští, z Ruska se vrátivší,
dávno budou doma a budou moci vykonávati vliv na
volby. Zde tedy nemůže jíti o Slovensko, mohlo
by jíti nejvýš o potřeby zdejší,
jak jsem si dovolil dovoditi. Není jistě potřebí,
abychom tak často volili, a zájmům legionářů
je podle mého mínění dostatečným
způsobem vyhověno, když postaráme se
o to, aby co nejdříve se vrátili a aby se
vrátili ještě dříve, než
se vykonají volby do Národního shromáždění
a do župních zastupitelstev. (Výborně!)
Předseda
(zvoní): Přistoupíme k hlasování
o skupině II. a to o hlavě 2., 3. a 4. Žádám
členy Národního shromáždění,
aby zaujali svá místa a snad aby vzali také
k ruce zprávu výborovou, aby mohli sledovati potom
postup hlasování. (Zvoní.)
Budeme hlasovati nejprve o §
9. osnovy zákona podle znění, navrženého
výborem ústavním, ježto k němu
nebyly podány pozměňovací návrhy.
Při § 10. budeme hlasovati
nejprve o 1. odstavci ve znění, navrženém
ústavním výborem, s vynecháním
doby, na níž má býti obecní zastupitelstvo
zvoleno.
Potom budeme hlasovati o návrhu
ústavního výboru, aby první volební
perioda trvala 3 léta; kdyby návrh ten nebyl přijat,
o návrhu člena Národního shromáždění
Františka Síse, aby tato perioda trvala toliko
2 léta.
Potom budeme hlasovati o návrhu
člena Národního shromáždění
Pospíšila, aby při druhých a
dalších volbách volena byla obecní zastupitelstva
na dobu 5 let. Kdyby ten návrh byl zamítnut, dám
hlasovati o návrhu ústavního výboru,
aby při druhých a dalších volbách
obecní zastupitelstva byla volena na dobu 4 let.
Potom budeme hlasovati o odstavci
2. § 10. osnovy zákona podle znění výborového.
O odstavci 3. § 10. budeme hlasovati
ve znění, navrženém ústavním
výborem.
O §§ 11. a 12. budeme hlasovati
ve znění, navrženém ústavním
výborem.
O odstavci 1. § 13. budeme hlasovati
ve znění, navrženém ústavním
výborem, a rovněž tak i o prvé větě
odstavce 2.
Abych vyhověl návrhu
člena N. S. Lukavského, s nímž
se shodl také p. zpravodaj, dám o větě
druhé odstavce 2. § 13. hlasovati s vynecháním
slov, jež jsou uvedena v závorkách: "popisných
i orientačních."
O odstavci 3. a 4. § 13., jakož
i o §§ 14., 15. a 16. budeme hlasovati ve znění,
navrženém výborem ústavním.
Rovněž i o §§
17. a 18. budeme hlasovati ve znění, navrženém
výborem ústavním.
Při hlasování
o § 19. budeme postupovati tak, že dám nejprve
hlasovati o pozměňovacím návrhu člena
N. S. Pospíšila a po případě
pak o znění, navrženém výborem
ústavním.
Při hlasování
o § 20. dám hlasovati nejprve o znění
odstavce 1., navrženém výborem ústavním.
Pak dám hlasovati při
odstavci 2. § 20. o pozměňovacím návrhu
člena N. S. Pospíšila a pak po případě
o znění, navrženém výborem ústavním.
O odstavci 3. § 20. budeme hlasovati
ve znění, navrženém výborem ústavním.
O §§ 21., 22., 23., 24.,
25., ke kterým nebyly podány žádné
pozměňovací návrhy, budeme hlasovati
ve znění, navrženém výborem ústavním.
Při hlasování
o § 26. budeme hlasovati tak, že dám hlasovati
nejdříve o pozměňovacím návrhu
člena N. S. Pospíšila o prvém
odstavci a pak po případě o znění,
navrženém výborem ústavním.
O odstavci 2. a 3. § 26., jakož
i o § 27., k nimž nejsou podány pozměňovací
návrhy, budeme hlasovati ve znění, které
navrhuje výbor ústavní.
Jsou proti navrženému
způsobu hlasování nějaké námitky?
Není tomu tak.
Provedeme tedy hlasování
podle naznačeného způsobu. Kdo souhlasí
se zněním § 9., navrženým výborem
ústavním, prosím, aby povstal s místa.
(Hlasuje se.)
To jest většina. - Jest
přijat.
Kdo souhlasí s prvým
odstavcem § 10., ve znění navrženém
výborem ústavním, avšak s vynecháním
doby let, na něž má býti obecní
zastupitelstvo zvoleno, nechť povstane. (Děje se.)
To jest většina. - Jest
přijat.
Kdo souhlasí s návrhem
ústavního výboru, aby první období
volební trvalo 3 roky, nechť povstane. (Děje
se.)
To jest většina. - Návrh
jest přijat.
Tím odpadá hlasování
o návrhu člena N. S. p. Síse.
Kdo souhlasí s návrhem
ing. Pospíšila, aby při druhých
a dalších volbách voleno bylo obecní
zastupitelstvo na dobu 5 let, nechť povstane. (Děje
se.)
To jest menšina. - Návrh
jest zamítnut.
Kdo souhlasí s návrhem
ústavního výboru, jenž souhlasí
s návrhem p. Síse, aby při druhých
a dalších volbách voleno bylo obecní
zastupitelstvo na dobu 4 let, nechť povstane. (Děje
se.)
To jest většina. Návrh
jest přijat.
Kdo souhlasí se zněním
odst. 2 a 3. § 10. ve znění, navrženém
výborem ústavním, nechť povstane. (Děje
se.)
To jest většina. Návrh
jest přijat.
Kdo souhlasí se zněním
§ 11. a 12. ve znění, navrženém
ústavním výborem, nechť povstane. (Děje
se.)
To jest většina. Paragrafy
tyto oba jsou přijaty.
Nyní přistoupíme
k § 13.
Kdo souhlasí se zněním
odstavce 1. a s prvou větou odstavce 2. § 13. ve znění,
navrženém výborem ústavním, nechť
povstane. (Děje se.)
To jest většina. Jsou
přijaty.
Nyní budeme hlasovati o druhé
větě.
Kdo souhlasí, aby druhá
věta odstavce 2. § 13. zněla podle návrhu
dra Lukavského, kterému se přizpůsobil
i výbor ústavní: "pro každý
z těchto obvodů sestaví se zvláštní
seznam voličský, a to podle abecedního seznamu
ulic a náměstí, do obvodu pojatých,
v ulicích a náměstích podle čísel
domovních a v domech podle abecedního pořadu
voličů" - tedy s vynecháním slov
"popisných a orientačních", jež
uvedena jsou v závorkách, nechť povstane. (Děje
se.)
To jest většina. Jest
přijato.
Kdo souhlasí se zněním
odstavce 3. a 4. § 13., dále se zněním
§§ 14.,15., 16., 17. a 18. podle návrhu výboru
ústavního, nechť povstane. (Děje
se.)
To jest většina. Paragrafy
tyto jsou přijaty.
K § 19. navrhl člen N.
S. Pospíšil, aby zněl takto: "Volby
do obecního zastupitelstva dějí se ve všech
obcích bez výjimky podle zásady poměrného
zastoupení." Kdo s návrhem tím souhlasí,
prosím, aby povstal. (Děje se.)
To jest menšina. Návrh
zamítnut.
Kdo souhlasí, aby § 19.
zněl podle návrhu p. zpravodaje (v odstavci 2. "více
než 1000 obyvatelů"), nechť povstane. (Děje
se.)
To jest většina. Takto
upravený paragraf tento jest přijat.
Kdo souhlasí se zněním
odstavce 1. paragrafu 20. podle návrhu výboru ústavního,
nechť povstane. (Děje se.)
To jest většina. Návrh
jest přijat.
K druhému odstavci paragrafu
20. navrhl člen N. S. Pospíšil toto
znění: "Kandidátní listina musí
býti podepsána nejméně tolika voliči,
z kolika členů má se skládati obecní
zastupitelstvo podle paragrafu 9." Kdo s návrhem tímto
souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.)
To jest menšina. Návrh
je zamítnut.
Kdo souhlasí se zněním
odstavce 2. paragrafu 20., upraveného výborem ústavním
podle návrhu zpravodajova: "V obcích do 1000
obyvatelů", nechť povstane. (Děje se.)
To jest většina. Je přijat.
Kdo souhlasí, aby odstavec
3. paragrafu 20. zněl podle návrhu výboru
ústavního, nechť povstane. (Děje
se.)
To jest většina. Je přijat.
Kdo souhlasí se zněním
paragrafu 21., 22., 23., 24. a 25., a to ve znění,
navrženém výborem ústavním, nechť
povstane. (Děje se.)
To jest většina. Paragrafy
tyto jsou přijaty
K prvnímu odstavci §
26. navrhl člen N. S. Pospíšil toto
znění: "Zmocněnci volebních skupin
u obecního úřadu mohou předložiti
společné prohlášení, že
listiny navzájem se sdružují." Kdo s návrhem
člena N. S. p. Pospíšila souhlasí, prosím,
aby povstal. (Děje se.)
To jest menšina. Návrh
jest zamítnut.
Kdo souhlasí, aby odstavec
1. paragrafu 26. zněl podle návrhu výboru
ústavního, nechť povstane. (Děje
se.)
To jest většina. Návrh
jest přijat.
Konečně, kdo souhlasí,
aby odstavec 2. a 3. paragrafu 26., jakož i paragrafu 27.
zněl tak, jak navrhuje ústavní výbor,
nechť povstane. (Děje se.).
To jest většina. Návrh
jest přijat.
Tím jest vyřízena
skupina druhá, totiž hlavy II., III. a IV. výborové
zprávy a přistoupíme ke skupině třetí,
a to k debatě speciální o hlavě V.,
to jsou paragrafy 28.-42. (volba), a to strana 37.-41. zprávy
výborové, potom o hlavě VI. (o zjištění
a prohlášení výsledku voleb), to jsou
§§ 43.-52., str. 41.-43. zprávy výborové,
a konečně o hlavě VII. (o řízení
opravném) §§ 53.-56., str. 43.-44. zprávy
výborové.
Ve skupině té podali
návrhy pozměňovací členové
N. S. Sís, Pospíšil a Lukavský.
Žádám, aby byly přečteny.
Sněmovní tajemník
dr. Haasz (čte):
Pozměňovací
návrh Fr. Síse:
"Starosta obce nejdéle
třetí den přede dnem volby dá doručiti
každému voliči do bytu platné kandidátní
listiny všech volebních skupin a jeden prázdný
lístek hlasovací a mimo to v obcích s více
než 1000 obyvatelů lístek legitimační."
Volič může hlasovati
buď pro celou kandidátní listinu, nebo pouze
pro jednotlivé kandidáty škrtnutím ostatních,
aneb z různých kandidátních listin
sestaviti sobě volný hlasovací lístek.
Hlas odevzdaný na jméno, jež něm v žádné
kandidátní listině uvedeno, jest však
neplatný.
Součet všech platných
hlasů, odevzdaných všem kandidátům,
rozdělí se počtem mandátů,
jež mají se obsaditi, zvětšeným
o jednu: celé číslo nejblíže
vyšší výsledku dělení jest
číslem volebním.
Volebním číslem
dělí se počet hlasů odevzdaných
všem kandidátům téže volební
skupiny a přikáže volební komise každé
skupině tolik mandátů, kolikráte jest
volební číslo obsaženo v součtu
hlasů pro kandidáty skupiny té odevzdaných.
Z jednotlivých volebních
skupin zvoleni jsou postupně za členy zastupitelstva
ti kandidáti, kteří obdrželi největší
počet hlasů. Ostatní kandidáti jsou
náhradníky a nastupují rovněž
podle počtu jim odevzdaných hlasů.
Jsou-li hlasy sobě rovny,
rozhoduje los.
Pozměňovací
návrh Ing. Pospíšila:
§ 38., třetí odstavec,
z nějž:
"Volební komise převezme
od voliče legitimační lístek a vydá
mu úřední obálku, do které
volič sám v prostoru tak odděleném,
aby nemohl býti pozorován, vloží hlasovací
lístek a hodí obálku do volebního
osudí. Všechny obálky atd ..."