Úterý 28. ledna 1919

Předseda: Byl mi podán p. prof. Marešem a soudruhy tento návrh: §

§1. má zníti: "V Brně se zřizuje československá státní Masarykova universita o třech fakultách, právnické, lékařské a filosofické."

V § 2. budiž slovo "přírodovědecká" škrtnuto.

Návrh má dostatečný počet podpisů jest předmětem jednání.

Uděluji slovo dalšímu řečníku zapsanému, p. kol. Krejčímu.

Posl. Krejčí: Vážené Národní shromáždění!

Chápu se slova, abych jen v krátkosti odmítl požadavek, jenž tu byl právě vysloven a jenž příčí se zajisté pojmům o universitě, jako nejvyšší vědecké instituci v národě: pojmu, jaký si o universitě vytvořila většina našeho národa.

Co jsme zde právě slyšeli, pánové, ten požadavek, abychom obveselili moravská srdce klerikální. (Hlasy: Tak to Msgr. Stojan neřekl!) Mluvilo se o tom, že máme obveseliti. (Nepokoj. - Předseda zvoní.) Já prostě opakuji slova, jež slyšelo celé Národní shromáždění. (Hlasy: To se neřeklo! Posl. Sedláček: Zůstaňte na té úrovni!) Já jsem s té úrovně neklesl.

Opakuji tedy: Byl vysloven požadavek, abychom způsobili radost pánům se strany klerikální tím, že bychom. (Hluk. Hlasy: Slovo "klerikální" jest nadávka!) Tedy se strany katolické! Také jsem užíval slova "katolíci".

Ve školském výboru byl již vypracován a bude co nejdříve plenu Národního shromáždění předložen návrh, aby theologická fakulta na pražské universitě byla z pražské university vyloučena. Jestliže tento zákon má býti zde v brzku odhlasován, - zákon, který do jista odpovídá veškerému kulturnímu, v pravdě kulturnímu světu českému, - nemůžeme přece budovati druhou svou universitu na základech. (Posl. dr. Šrámek: Jiní národové nemají patrně rozumu, když mají theologické fakulty na universitách! Německo a Francie to má taky!) méně pokrokových, méně vědeckých, nežli bude naše universita první. (Hlasy. Zcela správně! Výborně!)

Známe všichni, velectění pánové, k jakým koncům vedla ta nepřirozená situace, ta příslušnost bohoslovecké fakulty, jejíž kořeny jsou ve středověku, která pracuje methodami myšlení nikoli vědeckými, nýbrž čistě jen autoritativními. (Posl. dr. Šrámek: To neznáte theologii, pane kollego!) Nejsem theologem, a nepotřebuji to znát, abych to mohl říci. Kdo mluví proti theologii, nemusí býti theologem, pane doktore! (Posl. Kadlčák: Ale věci musí rozuměti!)

Je přesvědčením, nikoliv mým, ale mohl bych se odvolati na přesvědčení nesmírné, převážné většiny duševních pracovníků českých jak vědeckých, tak filosofických, literárních, uměleckých, že theologická fakulta nepatří na moderní universitu (Potlesk), ježto není tato fakulta institucí, sloužící zájmům čistého vědeckého bádání, nýbrž je to učeliště budoucích kněží, tedy sluhů určité náboženské církve. (Posl. Kadlčák: My řekneme, že universita je učelištěm budoucích učitelů nebo profesorů týmž právem!) To je něco jiného.

Profesor, vyšlý z jiných fakult, jest a zůstane pracovníkem vědeckým, kdežto kněz, vyšlý z bohoslovecké fakulty nemá s pravou vědou co činiti. (Posl. Čuřík: Neznáte vzdělance kněze?) Pokud kněz je vzdělancem, čerpá z ostatních oborů kulturních, není knězem, to je mimo jeho kněžství.

Opakuji: většina českého kulturního, duševního světa jest v tomto stanovisku jednomyslná, a já, pánové, myslím, že zde nenarazím na odpor, jestliže se přimlouvám, aby byl přijat návrh tak, jak byl zde přednesen panem referentem, v tom znění.

Jestliže jsme se, pánové, dovedli osvoboditi od Vídně, bylo by naše osvobození nedokonalé, kdybychom se také neosvobodili od Říma. (Výborně! Hlučný potlesk.)

Předseda (zvoní): Slovo má pan prof. dr. Kordač.

Posl. dr. Kordač: Velevážené Národní shromáždění!

Nevyžádal jsem si slova sám, byl jsem k němu komandován, a proto mluvím ex abrupto a proto prosím také, abyste byli shovívaví Především reaguji na slova mého váženého předřečníka, pana spisovatele Krejčího. (Posl. Juriga: Občana!) Občana pana Krejčího. On odůvodňoval svůj návrh, aby v Brně theologická fakulta byla pominuta, když se tam universita bude zřizovat, tím, že většina kulturního světa jest o tom přesvědčena, že theologie není žádnou vědou. Dovolte, pánové, abych na to krátce reagoval. Kruh smýšlení pana předřečníka patrně má na mysli v přední řadě vědy empirické. Myslím, že on je dle systému filosofického asi positivista.

Nuže pravím: vědy empirické logickou nutností nás vedou k metafysice a metafysika logickou nutností nás vede k Bohu, k theologii. (Hlas: To ne!)

Prosím, já aspoň několika slovy naznačím, abyste tu souvislost ráčili poznati. Vědy empirické, jak známo, vykládají zjevy, fenomény kosmetické z bezprostředních příčin mechanicko-fysických a uvádějí je na poslední princip energie, konečné hmoty v pohybu.

Pánové, ale sám Dubois Raymond upozornil své kolegy empiriky, vzhledem k tomu, že empirie je vedou svým nepřetržitým řetězem souvislých příčin: das ununterbrochene Kausalfaktgesetz, a tato nit veškeré vědy, tento nepřetržitý kausální zákon nás vede až na hranice veškeré empirie, řekněme k energii, která se pak differencuje ve fysice v různé odbory, jsouc konečně hmotou v pohybu. Pánové, tu vám předkládá sám skvělý empirik Dubois Raymond svým kolegům otázky: odkud hmota, odkud její první pohyb, odkud organisace hmoty, odkud život rostlinstva, odkud čivost živočišstva, co jest to pravda, co jest to právo, mravnost atd. Odpovězte! Na základě empirie, jejíž methoda jest určena tím, co mohu zvážit a co mohu změřiti, co mohu spočítati, jest věda empirická ve svém oboru (Posl. Aust: Jenom na to bylo zapotřebí Boha, aby pohnul atomem!), ale když přijde na ty hranice a má odpověděti na otázky, které hýbají a hýbaly myšlením veškerého lidstva, - pravím, že tvořily středisko myslitelů všech věků, myslitelů, kteří tvoří epochy ve filosofii a ve vědeckém badání a j., - tu vykládá Dubois Raymond: Ignoramus et ignorabimus. Nevíme a nezvíme! Pravdu má. Na základě empirie, - pokud zůstáváme v oboru a methodě jen empirických věd, pokud zjevy jen vážíme, počítáme a měříme, nikdy se nedostaneme do ideální říše pravdy, práva a krásna, které nejsou barevny, nejsou těžké, nejsou měřitelné, nejsou počitatelné, ty jsou proniknutelný, ty jsou noumenon, ty nejsou pouhý fenomenon. Proto Heine, čistokrevný stoupenec této vědy positivistické, která mimo positivní zjevy nevidí dále, která ducha lidského, který jest jako orel a chce z těchto nížin zemských se povznésti do říší ideální pravdy, dobra a krásna, uzavírá orla do husího chlévka positivismu.

Proto Heine žádá na této vědě, aby mu zodpověděla otázky: Woher ist der Mensch, wo geht er hin? A odpovídá oproti pantheismu a materialismu: Ein Narr wartet auf Antwort. Jen blázen čeká na odpověď. To je pessimism moderní filosofie bez theologie a proto kdo se nechce vzdát odpovědi na tyto otázky, musí od empirie jíti tam, kam ho empirie odkazuje. Empirie podává ruku, sestersky podává ruku na hranicích poznatelná (die Grenzen des Naturwissens), podává ruku filosofii, filosofie hledá poslední příčinu, navazující na ty příčiny bezprostředně mechanicko-fysické. Již velký myslitel Aristoteles nazval tuto vědu "Filosofia próté" (první filosofii). Nazval ji "Theologiké", poněvadž poslední důvod vědění je Bůh, jakožto inteligence absolutní, a nemůže býti hmota, nýbrž jest inteligence a vůle, jak sám Hegel řekl: In der Vernunft ist alles und ausserhalb der Vernunft ist nichts. (Hluk a nepokoj.) Já jen cituji. A proto jen ten, pro nějž přestává věda tam, kde pravá věda teprve začíná, je v universitě pro oddělení theologie od ostatních věd. Kdo se chce omeziti jen na obor pesimismu. (Hluk a odpor. Hlasy:A co evropská válka?) Jurisprudence sama ve svém pojmu nás nutí, bychom řekli: Práva není bez mravnosti a mravnosti není bez náboženství (Odpor), není bez Boha (Hluk). Dovoltež, páni kolegové, abych to vyložil. Ta přítomná světová válka, o níž jste se ráčili zmíniti, toť závěrečný akt velké tragedie lidstva. (Hluk.) Račte mně jen dovoliti volné slovo. Ta tragedie lidstva začala emancipací rozumu a vůle lidské ode všeho, co je nad člověkem, ta emancipace začala již ve XIV. a XV. věku, t. zv. macchiavellismus, o němž velký historik a filosof práva Stahl pravil, že macchiavellismus je úplné odtržení lidstva od Boha, to že jest ten kořen (Hlas: Ale vždyť starý Procházka, Vilém a Albán se také drželi Boha!) To jsou argumenty! (Veselost.) Proto to pokračovalo.

Předseda: (zvoní) Prosím o klid.

Posl. dr. Kordač (pokračuje): Tato odluka ethiky od náboženství a politiky od Boha pokračovala a obdržela svého vědeckého odůvodnění v autonomii Kantově, kde na místě posledního principu závaznosti mravní a právní, Boha, nebo jak se to nazývá: theokracie, zavedl suverenní "Já". V životě soukromém kategorický imperativ zbožňovaného člověka, který se stává nejvyšším principem závaznosti mravní a správní a ve státě, ve veřejném životě jest to vůle a pouhá vůle majority lidu a někdy i davu. A pánové, to vede k absolutismu, ať ten absolutismus má v ruce caesar římský, který hlásá: "Co se líbí mně, jest zákonem světa", - anebo ať jest to vladař křesťanský, který hlásá: "Cujus regio, illius religio!" (Výkřiky.)... Prosím o slovo.

Anebo jest to vladař nejkřesťanštější, Ludvík XIV který hlásá: Stát jsem já!, anebo jest to parlamentární majorita jisté kliky (Hlas: Tak jest!), která penězi a tiskem (Potlesk) umí dokazovati, že ona majorisuje a tyranisuje absolutistickou vládou, kterou, pánové, vy (obrácen k soc. demokratům) jste na svém těle i v liberálním konstitučním státu vycítili až do krve, to jest absolutismus ve formách moderních: bez Boha, posledního principu zákona. (Hlas: Jak to bylo, když jste vy vládli?)

Církev byla v stálém kulturním boji proti těmto ideám a podlehla. (Hlas: Zehnala těm zbraním vzdor přikázání "Nezabiješ!")

Předseda: Pane kolego Buriáne, prosím o klid, aby řečník nebyl vyrušován. (Hlas: Sundejte kolárek, bude vám to lépe slušet!)

Posl. dr. Kordač (pokračuje): Svým časem se to stane. Empirie je sestrou theologie a jen ten, kdo nepochopuje hranice věd různých fakult, které si navzájem ruce podávají, jest pro to, aby universita, všeobecnost veškerého poznatelna, theologii vyloučila. Jako paprsky jednoho slunce, rozražené o hranol, se rozkládají v sedmero duhových barev, tak ta prvopravda, jejíž pramen jest Bůh, se rozráží o tento hranol světa v tolik paprsků, kolik jest věd a odborů a ty vzrůstají do nekonečna do šíře, jsou tím početnější, čím věda jde hlouběji v těchto oborech (Výborně!) a všechny dohromady jsou sestry, jelikož jsou dcerami jediného otce světel, prazdroje veškeré pravdy, absolutní inteligence božské. (Výborně! Potlesk. Posl. Aust: Co je to, spektrální analysa? Tam není viděti duhy!)

Předseda: Pane kolego Auste!

Posl. dr. Kordač (pokračuje): Ale já chápu stanovisko mého předřečníka a většiny jeho posluchačů. Vy jste prostě na stanovisku moderního positivismu, který hlásá, že mimo fenomén, který svými smysly konstatuji, jiného poznatelna něm, že mimo fenomén je vše nepoznatelno dle systému agnosticismu a že vy zůstáváte lidstvu dlužni odpověď na onu otázku, na niž duch lidský kategoricky odpověď žádá a to s jistotou žádá: jest Bůh anebo není? Je život věčný nebo není? (Poslanec Johanis: Boha není, Bůh jest předmětem blouznění!)

Proto zde musí býti jedna fakulta, která jest v koncertu ostatních fakult, které se zabývají více jevy hmotného kosmu, musí zde býti jedna fakulta, která je oduševňuje a odkazuje od hmoty k duchu. Kdo trhá theologii a náboženství vůbec z oboru university, a veškerých škol, ten materialisuje výchovu a vyučování lidstva. A materialismus vede přímo k zásadě: moc předchází právo, vis major rozhoduje. Ta vede přímo logickou nutností, říkejte co chcete, k militarismu, jen bodák a železo, a jen kanóny, jak Bedřich II. odkázav na baterie, řka: Ultima ratio rerum; to jest nezbytný závěr, páni kolegové, této theorie positivismu. Kdo tedy hlouběji nazírá na vědy empirické, kdo se Straussem, Schoppenhauerem a Leibnitzem a jest přesvědčen, že čím jest hlubší věda fysicky, tím, že jest nutnější metafysika, zkrátka kdo jde vědě do hloubky, ten bude pro spojení theologie s ostatními sestrami universitními. Jen povrchnost nazírání ve vědě, jen materialistické nazírání empirismu nás odtrhuje od idealismu, a běda světu, jest-li my po válce z toho světa materialistického před válkou se nevrátíme k většímu idealismu. (Výborně! Potlesk.)

Konečně, pánové, ten návrh není ani originální. Známe ho od prvního apoštola této vědy positivismu, Haeckla z jeho "Welträtsel", tam máte ten návrh doslovně jakožto závěr z těchto premis, které jsem - Vám vyložil: není mimo empirii žádné vědy. Ale, pánové, jest-li chcete býti logickými, pak musíte vyloučiti nejen theologii, ale i veškeru duševní vědu, jak je zavedena na filosofické fakultě, musíte vyloučiti jurisprudenci, ta spočívá na téže methodě jako theologie, musíte vyloučiti sociologii, to jsou veškeré vědy duševní, ty nemůžete na vážkách vážiti, ty nemůžete arithemeticky počítati, tedy by to nebylo předmětem vědy právě tak, jako Bůh není měřitelný a sčítatelný. Přes to ale jest objektem vědy právě tak, jako říše pravdy, práva a aestetiky. (Hlas: To je novina!) To je empirie vlastního já. Když logicky posuzujete, musíte konstatovati, že vedle zákonů mechaniky a fysiky jest říše, kde vládnou zákony logiky, zákony ethiky a zákony aestetiky. A to bylo podkladem jiným zákonům a těmi se zabývá thelogie kat exochén (Posl. Dr. Velich: Těmi se zabývá filosofie katexochén!) Filosofie, jak již Aristoteles učil, jest filosofia próté. (Hlas: Nebyl katolík!) Byl filosof.

Tito filosofové hlásají pravdu; kde ji najdeme, tam ji bere theologie vždy.

Dovolte mi ještě několik slov. Klassická filosofie, kterou právě citují Aristoteles a Plato, jest závislá od filosofie orientální a filosofie orientální - čtěte posvátné knihy Číňanů: King, čtěte posvátné knihy Indů: Véda, čtěte posvátné knihy Zendavesta Iranů, čtěte klínové Assyřanů a Peršanů, čtěte hieroglyfy Egypťanů - kam Vás vedou?

Historie Vám dokazuje, že z náboženství, z theologie se vyvíjely veškeré vědy ostatní. To jest nevděk, to jest neznalost historie! Jen ten, kdo zapírá tuto genealogii, o níž nám dějiny všech národů svědčí, jen ten může býti ve 20. století pro odluku theologie od ostatních věd. (Výborně! Potlesk.)

Pánové! Když tedy pan profesor Haeckel, předseda svazu monistů v Německu, ten návrh podává a náš pan professor universitní jej přejímá, pánové, já to považuji, že jsme se v politice od tohoto vlivu německého bohudíky vyprostili, ale že se uvádíme v otroctví mnohem větší a hnusnější, v otroctví ducha atiideí, a že je prostě přejímáme bez kritiky.

A jménem vědy to dělá Haeckel! Ale jménem vědy odsoudil toto dílo odborný znalec, velký fysik jménem fysiky Chwolson, když napsal, že po stránce faktických vědomostí jest tak úžasná nevědomost Haecklova v těchto dílech, že i průměrný středoškolský žák při zkoušce musí vědět více, než prozrazuje tento positivista Haeckel, k němuž velká část naší tak zv. kulturní intelligence chodí do školy a papouškuje.

Jménem filosofie odsoudil velký filosof Paulsen to dílo a jeho návrh slovy: "Já se stydím za to, že jeho dílo bylo v tolika stech-tisících v Německu mezi národem myslitelů rozšířeno, já se za to stydím." A po stránce náboženské to odsoudil Loofs, když mu dokázal, že své vědomosti o křesťanském náboženství čerpal z obskurního autora Salavina.

A v Anglii se za to styděli, proto v překladu jeho díla tuto kapitolu o křesťanství vynechali proto, že jsou kulturně vzdělaní! Ale u nás jsou potravou inteligence a mají se státi základem vyučování vašeho. (Posl. Krejčí. To nikdo neříká!) Pánové, to máte na programu. Revoluční theorie Haecklova se má státi na místě theorie víry podkladem výchovy. Pánové, napomíná mě p. předseda a já jsem muž poslušnosti, proto končím. Jménem historie, která nám dosvědčuje fakt o nerozlučitelnosti svazku theologického s ostatními vědami a udává, že theologie jest lůnem a kořenem věd ostatních, jménem hlubší vědy empirie, která nás logickým řetězem příčinnosti nezbytně vede až k první příčině - alfa -, a účelností až k poslednímu cíli - omega, to jest Bůh, též jménem sociální politiky si dovolím vám připomenout výrok Guizotův a Proudhonův, kteří praví: veškeré vědy politicko-sociální vedou ve svém hlubším kořenu k náboženství a k theologii. Proto, pánové, když toto slavné shromáždění jest na tom, aby položilo základy veliké Československé republiky, nesmí základní kámen - náboženství a theologii - vylamovat, odstraňovat od ostatních kvádrů, nýbrž s nimi spojovat; jestiť náboženství zároveň jak jsme viděli, závěrečným kamenem této klenby tohoto chrámu, celistvé kultury, která veškeré složky v sobě obsahuje a kterou náboženství oduševňuje; - a náboženství jest předmětem theologie. Proto vám doporučuji z lásky k vlasti, z lásky k náboženství, abyste hlasovali, by v Brně theologická fakulta byla s ostatními zřízena a v Praze s universitou spojena zůstala. Končím. (Výborně! Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP