Úterý 28. ledna 1919

Kulturním skandálem a hanbou na věčné časy pro Němce jest jak 4. listopad 1904, kdy němečtí kulturträgři v pravém slova smyslu demolovali italskou právnickou fakultu v Tridentě a vídeňská vláda ji proto prohlásila via facti za zrušenou a rovněž tak neblahý den r. 1915, kdy na ulici brněnské prolita byla krev českého muže Františka Pavlíka, jenž byl na prahu besedního domu zabit vojenskou četou proto, že české Brno toho dne uspořádalo obrovskou manifestaci pro druhou českou universitu.

Ano, krev česká prolita byla v bývalém Rakousku za druhou českou universitu a násilnická cháska vídeňská zůstala neústupnou dále. V roce 1906 dokonce hrozil na německé schůzi v německém brněnském domě dr. Erler z Inšpruku, že, bude-li proti vůli Němců v Brně zřízena druhá česká universita, že zakročí proti ní Němci stejně, jako učinili v r. 1904 proti právnické fakultě v Tridentě, a doslovně řekl ten ušlechtilý Germán, že by z české university nezůstal v Brně kámen na kameni. To ten "kulturträger" německý prohlásil.

A co říci o zločinu prokletého rakouského ministra, který v dobách, kdy národ český byl hnán v zástupech na jatky pro dynastii a stát, odvážil se zciziti millionový obnos, určený jako legát pro zřízeni druhé české university?

Těchto několik dokladů uvádím úmyslně, abych je přidržel jako zrcadlo před očima Pferschů, Rauchbergů, Sauerů a stejných s nimi ostatních profesorů německé university, kteří na jedné straně štvali proti nám, nesprávně vychovávali německou mládež, otravovali celý veřejný život v Čechách - pamatuje se Praha jistě dobře na onen den, kdy po ulicích pražských ubíral se průvod studentů německých pražských vysokých škol, v jehož čele byla nesena poduška s pozlacenou dýkou zemřelému profesorovi německé university Pferschemu - a na druhé straně nyní jesuitsky skuhrají memorandy u vlády naší a snaží se získati sympatie našich spojenců pro svoje plány, které zůstávají i nadále - byť Němci sebe dovedněji se chtěli před světem obestříti závojem znásilňovaných a námi utiskovaných - plány bez důvodu domýšlivé, panovačnosti zvyklé, zpupné menšiny. Menšina tato musí býti i s plány naznačenými odkázána do svých mezí a v těch po právu a spravedlnosti budiž jí dáno vše, co jí patří. Co my jsme po právu chtěli od bývalého Rakouska a co nebylo nám dáno, to podle návrhů odůvodněných my Němcům dáme, protože chybu bývalého Rakouska nebudeme opakovati. Tolik na adresu Němců.

Osvobození naše přineslo nám možnost zříditi, druhou českou universitu, jejíž význam pro celý národ, zvláště pro Moravu, Slezsko a Slovensko, jest nedozírný. Význam universitního studia pro celý národ nebývá vždy v nejširších vrstvách národa správně pojímán z toho důvodu, že přímou účast na studiu universitním má poměrně malý počet synů a dcer národa a zvláště třídy méně majetné pro dosud značný náklad, spojený s pobytem studenta v universitním městě i pro výlohy přímo se studiem spojené, zcela zřídka berou přímou účast na studiu universitním. Třeba míti však na paměti skutečnost, že nepřímo působí universita svým účinkem jak do nejchudšího bytu na předměstí velkoměsta, tak do nejzastrčenější chaty pohorské vísky. Jaký byl účinek českých vysokých škol a české university až do doby přítomné, vysvitne nejlépe z úvahy, jaké by byly u nás poměry kulturní, kdybychom nebyli měli ani jediné university. A poměry kulturní úzce souvisejí s poměry politickými. Vždyť bez české university bychom byli podnes v rakouském otroctví, patrně by bývaly scházely řady žáků Masarykových ať přímých nebo nepřímých, kteří pomohli vlast osvobodit, a scházel by i profesor české university Masaryk sám.

Ještě s jiné stránky třeba poukázati na objevující se názor, že by vysoké školy byly pro nejširší vrstvy méně důležité, než školství ostatní, zvláště obecné. Veškeré školství tvoří nedílný celek, ve kterém všechny složky mají vzájemnou nepostrádatelnost. Jako v lidské společnosti nelze tvrditi, že by jeden stav byl důležitějším a potřebnějším, nežli druhý, tak i ve školství mají pro národ význam veškeré jeho složky. Organisace školy je podobna organisaci armády: vůdcové bez mužstva nesvedou ničeho a mužstvo bez vůdce je ztraceno. Ve školství je třeba udržovati každou složku, tedy školy obecné, střední, odborné i vysoké na takovém stupni, aby harmonickou spoluprací kulturní výsledky školství byly toho času takové, jaké jsou nejvýš dosažitelný. Vysoké školy mají vychovávati vzorné vzdělané učitele nižších kategorií, aby žactvo středních i obecných škol melo největší užitek ze školy. Kvalita žactva zase má zpětný vliv na školy vyšších kategorií, protože vysokým školám a zvláště universitě na tom záleží, jaký materiál žákovský, jací studenti co do předběžného vzdělání přicházejí na universitu

Tím jsem se přiblížil k naléhavé otázce reformy studia a to reformy studia na školách středních, odborných i vysokých. Ihned řeknu, že otázky tyto nebudeme řešiti v této sl. sněmovně ihned, protože k tomu všemu jest ještě třeba úřad kruhů odborných, které ještě nejsou hotovy, a až budou hotovy, bude třeba elaborát předložiti k veřejné diskusi a v té veřejné diskusi nechati názory definitivně uzráti. Varuji před ukvapenými opravami a radím raději ještě několik roků posečkati při tom řádu studijním, jak jest, a korrigovati jen to nejnutnější. Pokud university se tyče, třeba oprav ve studijních řádech všech fakult - o fakultách theologických se nevyjadřuji; - tyto opravy však se dají provésti teprve potom, až bude vypracován nový plán pro studium středních škol. University samy mají otázky, které čekají na rozřešení, otázky didaktické a organisační. U nás sleduje tyto otázky řada pracovníků a není pochybnosti, že budou pozvolna všechny tyto věci se řešiti. Jest pozoruhodno, jak nastal vzrůst počtu povolání, pro něž se vyžaduje vzdělání vysokoškolské, hlavně universitní. A proto roste počet přednášek a cvičení, určených potřebám těchto nových posluchačů: v tom, jak nové a nové tyto potřeby jednostranně smířiti se starým úkolem universit, jak odstraniti nové a nové obtíže, rodící se tím, že posluchačstva přibývá a jak konečně vyhověti potřebám prakse a nesestoupiti z vědecké výše a neklesnouti na úroveň škol obecných - v tom vězí nejtěžší problém university budoucnosti. Osnova, kterou školský výbor předložil slavnému Národnímu shromáždění, realisuje aspoň jednu novotu, dávno zralou k řešení.

Činí totiž návrh, aby fakulta, dosud zvaná filosofická, byla rozdělena na fakulty dvě, fakultu filosofickou a fakultu přírodovědeckou, a v tomto ohledu dovoluji si učiniti pozměňovací návrh v souhlasu s výborem školským i našimi kruhy vysokoškolskými, aby v osnově zákona v § 1. a 2. bylo použito pro fakultu, která jest tam nazvána filosofickou, také českého pojmenování, aby se nazývala duchovědnou, tak že založeny budou 4 fakulty: právnická, lékařská, přírodovědecká a duchovědná.

Všeobecným přáním jest, aby universita použila veškerých styčných bodů ve vysokém školství, kde se škola může přiblížiti lidu, což zvláště má význam v některých oborech fakulty přírodovědecké a duchovědné. Přirozené schopnosti lidu, který žije na Moravě, Slezsku a na Slovensku, jeho houževnatost, síla jeho vzplanutí, předpoklady přírody, vlastnosti zeme a jejího bohatství dávají nové universitě veškeru možnost velkého, svérázného vlastního rozvoje. Universita v Brně bude nejen prospívati vědě světové v otázkách, které na kolbišti světa se vyskytují v konkurenci vědecké, světové, ale bude i vyplynulá z lidu a země československé. V tom bude svéráz university Masarykovy.

Ještě o jedné věci se chci zmíniti: Voláno jest po jistou dobu po vysokoškolském anebo universitním vzdělání učitelů. Požadavek jest oprávněn a prospěšný sociálně i národně. Jedná se o některé discipliny filosofické, paedagogické a methodické. Ty mohly by učitelé poslouchati na fakultě duchovědné podle zvláště sestaveného plánu, anebo by se mohly discipliny ty sloučiti ve zvláštní fakultu školskou a tam by mohlo učitelstvo získati svého vzdělání. Tyto úvahy nejsou dosud hotovy a řešení bude provedeno asi s celkovou reformou opravy studia středoškolského a vysokoškolského.

Vrcholnou otázkou pro universitu jest upravení učitelské a vědecké činnosti. Svědomité plnění povinností učitelských a examinatorských jest na újmu činnosti badatelské a sledování cílů čistě vědeckých poškozuje činnost učitelskou. Vinu v tom nese čas potřebný pro to i ono. Ideálem vědeckého pracovníka jest, býti zbavenu každoroční povinnosti přednášeti tytéž partie, opakovati své discipliny a ztráceti čas úmorným zkoušením. Leč za to jest placen, to jest jeho hmotným zaopatřením - vědecká činnost jest nehonorována, tu mu stát neplatí. Tento vrcholný problém musí býti v naší republice řešen způsobem důstojným této nejvyšší duševní činnosti lidské

Slavné Národní shromáždění! To co jsem dosud uvedl, nebylo nic stranického a nic stavovského. Přece však dovolím si jednu poznámku. Učitelé vysokých škol a vědečtí badatelé jsou tělesní lidé a ne samou vědou živ je člověk, a práce duševní namáhá stejně, ne-li více, než činnost fysická. Nechci tuto kapitolu rozváděti; ale prosím, aby slavné Národní shromáždění mělo na paměti tuto poznámku, až snad při nejbližší příležitosti přijde školský výbor s návrhem, aby hmotné poměry malé skupiny učitelů vysokoškolských - je nás pouze 300 a asi 200 asistentů - byly upraveny, a snad pan ministr financí najde v koutě své pokladny nějaký zakutálený peníz, kterým by hmotné postavem vysokoškolského učitelstva podepřel. Bude příležitost snad brzy, vylíčiti četné případy českých učenců, které by bylo možno zařaditi do kapitoly s názvem: "Z očistce českého badatelství." Stejné tužby k státu má české studentstvo vysokoškolské.

Před 10 lety uveřejňoval jsem články o zlevnění studia a žádal a žádám takové zlevnění, aby i nejchudší syn a dcera československá, projeví-li touhu a nadání, mohli studovati na universitě. Zlevnění studia jest otázkou naléhavou, která musí býti řešena a to co nejdříve. K odůvodnění, je-li nějakého třeba, stačí to faktum, že největší synové našeho národa vyšli po většině z nejchudších rodičů českých nebo slovenských, jestliže jim osud byl přízniv, že mohli svůj talent uplatniti. Netřeba příkladů, existence osoby presidenta české republiky jest nejhodnějším důkazem. Otázkou však jest, kolik talentů se nám v posledním desetiletí ztratilo. Žádáme proto: Zlevněte studium a zachováte národu to nejdrahocennější, co má: talenty, nadané české duše.

Vedle zlevnění studia jsou naléhavými pro studentstvo vysokoškolské další otázky: péče o byty, péče o výživu, péče o tělesnou výchovu. Na to vše musí správa státu pamatovati při zřizování nové university.

Slavné Národní shromáždění! Než skončím, osměluji se pronésti malou žádost slavnému Národnímu shromáždění i k vládě. V osnově zákona jest paragraf, kterým se ukládá, že budovy nové university mají býti zřízeny do r. 1930. My zde nebudeme tak pohromadě, ani slavná vláda, ač jí přeji dlouhého trvání. Přece však prosím ty, kteří budou zde, aby vždy měli na paměti ten zákon, který bude dnes odhlasován - doufám, že jednosvorně - celým Národním shromážděním, aby universita Masarykova neměla podobných potíží stavebních a ubikačních, jaké mela česká universita v Praze. Mohu uvésti 2 markantní případy. Na českou universitu v Praze v r. 1882 byl povolán prof. Pavlík z Vídně a byla mu slíbena gynaekologická klinika. Prof. Pavlík zde působil čtvrtstoletí, jeho kosti dávno trouchnivějí a česká universita kliniky gynaekologické dosud nemá.

Druhý případ: Česká technika žádala za novostavbu. Ale dříve musil spadnouti strop na posluchače a profesora, než vláda přistoupila ke stavbě nového ústavu. Nemalým úkolem vlády bude, aby provedla zákon, který bude usnesen. Kéž ministerstvo školství má šťastnou ruku ve volbě těch osob, kterým vytvoření nové university bude svěřeno. Chyba, která by zde byla spáchána, mstila by se neschopným tohoto velikého úkolu, zvláště by se mstila po celou dobu jak na universitě, tak na celém státě.

Zakončuji a volám: Druhá česká universito, ty naděje nesplněná celé vědecké generace posledního čtvrtstoletí, pro niž život dal nejen mladý Pavlík na ulici brněnské, nýbrž i řada vědeckých pracovníků, která bez existence, bez uznání sešedivěla v hodnosti mimořádných profesorů bez platu, vysíláme tě ze své vůle a moci na družnou naši Moravu, abys tam zářila jako slunce pravdy, vědy a poučení a byla šiřitelkou čistoty charakteru! Správně o tobě radil Moravanům r. 1913 dr. Pavel Blaho, drahý bratr náš: "Chápete význam české university v Brně pro naše Slovensko. Viete, jaké slunce by žiarilo na naše temné Slovensko. Keby som Vam mohol raditi, tak volám ku vám: všemi prostriedky vymáhajte českú universitu v Brne. Až vtedy dosáhne plnost našeho národního života na Morave toho vrcholu, po kterém touží celý národ!"

Universito Masarykova, nikdy se nezpronevěř zásadám svého tvůrce, našeho osvoboditele, šiř lásku k pravdě, haj pravdy, hlásej všude poctivost jednání a uč čistému lidství! Theorie Mommsenovské nesmí nalézti nikdy v tobě místo, ani žádný Sauer nesmí s tvé katedry volati na odpůrce: "Vae victis", jako v polemice se mnou učinil jmenovaný rektor německé pražské university roku 1912, proti české universitě a celému našemu národu!

Universito brněnská, zapusť co nejhlouběji a nejšíře kořeny do nádherného lidu Moravy, Slezska a Slovenska; jen tak budeš sloužiti nejlépe národu a lidstvu!

Vysíláme tě na jihovýchod svého státu jako první velký kulturní čin Národního shromáždění československého, v té blahé naději, že záhy vypučí na podkladě tvém a tvé pražské družky další, třetí universita naše na Slovensku. (Výborně! Bouřlivý potlesk.)

Předseda: Byl mi podán tento návrh pana kolegy dra Stojana:

K § 1. zákona, kterým se zřizuje druhá česká universita, činí návrh na toto znění: "V Brně se zřizuje československá státní "Masarykova universita" o pěti fakultách, a to: bohoslovecké, právnické, lékařské, přírodovědecké a filosofické.

§ 2. znějž za prvním odstavcem: "Dosavadní bohoslovecký ústav v Brně budiž organisován v bohosloveckou fakultu počátkem studijního roku 1919."

Návrh je podepsán dostatečným počtem podpisů poslanců a je předmětem jednání. Uděluji slovo dále panu dru Stojanovi.

Posl. dr. Stojan: Slavné shromáždění!

Není mým úkolem, dokazovati potřebu university české na Moravě, o níž právě řeč jest. Jest to starý náš požadavek a my bojovali o požadavek ten jak na sněmu, tak i na říšské radě a všechny strany bez rozdílu. Všechny strany politické zasazovaly se, aby česká universita na Moravě zřízena byla. A my dosáhli toho konečně na říšské radě, že vydán byl dekret, že se zřizuje česká universita na Moravě, ale bez udání doby a času. Tento dekret skutečně byl a viděl ho v Pánu zesnulý vůdce Pacák. Pravím, že není tedy mým úkolem, dokazovati potřebu, neboť bylo by to zrovna dříví nositi do lesa a vodu do moře. A to jsou zajisté prazbytečné věci. Projádřím toliko přání, aby opravdu tato universita česká zachovala svéráz Moravy. Vždyť to není na překážku vědeckému bádání a zajisté, jestli kdo na světě, přejeme si my, aby na světovém kolbišti duchovním tato česká universita opravdu se vyznamenala a hodně hluboko a do té báně věd světových se ponořila.

Zajisté věda jest i bonum commune, všeobecné dobro, ale při tom nivelujícím systému, který nyní máme, přece prosím, aby svéraz Moravy zachráněn byl.

Bude to zajisté k povznesení a k radosti národa.

Přihlásil jsem se ke slovu, abyste byli té dobroty a souhlasili s námi, aby také tato universita česká byla spojena s theologickou fakultou. Jsme tedy pro spojem theologické fakulty s universitou. A proč? Zajisté otcem i matkou universit všech na západě byla církev. Z theologické fakulty vyšly všechny ostatní fakulty. (Posl. Aust: To bylo ve středověku!) To bylo ve středověku a po celou tu dobu, co byly university. Netřeba mi poukázati na zdejší universitu, a na jiné university. Zajisté theologická fakulta patří do svazku universit. Netoliko historie pro to mluví, ale zajisté i věcná a vniterní souvislost. Zjevy mechanicko-fysické objasňuje ovšem příroda, avšak člověk myslící neuspokojuje se toliko těmito empirickými objasněními, logickou nutností sáhá dále a dále a dotazuje se, proč to neb ono jest i zde.

Fysika vede k metafysice a metafysika vede zase k bohosloví, které jest alfou a omegou všeho. Přírodopisné vědy poukazují zajisté na účelnost všeho a účelnost všeho přivoditi k závěru, proč to zde a kdo jest tou poslední příčinou toho všeho. Plným douškem pojaté vědy - všechny cesty, vedou k Bohu - k theologii. Theologie jest zajisté alfa a omega všeho.

Historie není přece jenom chaos jakýchsi rozmanitých událostí. Vždyť vidíme, že v historii vládne jakýsi historicus pragmaticus. Sv. Augustin to překrásně praví: Jako nitka celou historií se vleče prozřetelnost boží a historikové k tomu přicházejí, že je zde jakýsi účel, přicházejí k opatrnosti boží, čili k prozřetelnosti boží. Dáte tedy za pravdu, že věcně a vnitřně souvisí theologická fakulta s universitou, a proto prosím, aby byla také spojena s novou universitou. Když se má radovati veškerý národ, tož také nám té radosti popřejte a nevylučujte nás z ní! Vždyť my jsme také k tomu přispěli, čím jsme mohli, aby tento požadavek byl uskutečněn. Jest to snadné! V Brně jest theologické učiliště, profesoři mají kvalifikaci úplně patřičnou pro universitu, pro fakultu theologickou, může tedy tato theologická fakulta ještě tohoto roku 1919 zřízena býti. Buďtež tedy od té dobroty a přijmětež můj návrh! Pravím, že obveselíte tím celou Moravu. A jestliže můj předřečník si přál, aby ta universita hodně vzkvétala, i já z té duše, z toho srdce přeji, aby hodně mnoho odchovala těch, kteří se budou líbiti Bohu a rodákům svým, kteří svým rodákům budou světlem a kteří budou povznášeti národ a rodáky své pro právo, pravdu a krásu! (Výborně! Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP