Úterý 28. ledna 1919

Vážení pánové! Prosím, není to ustanoveni § 5. stejného druhu, jako ustanovení § 6.? Není, prosím, tento příbuzenský nebo švakrovský poměr stejně významný jako - řekl bych - poměr úřední, ten vztah úřední, ve kterém je někdo, kdo je úředníkem nebo zřízencem v malé obci a kdo má býti současně členem obecního zastupitelstva? Možno, že třeba poměr mezi takovýmito příbuznými, anebo sešvakřenými bude napjatější a bude méně důvodů podezření, že by zneužívali svého postavení, než ku př. u některého, kdo má nějakou úřední funkci. Tedy prosím vážené Národní shromáždění, aby ustanovení § 5. bylo pojímáno jako ustanovení, které má sloužiti tomu, by vyloučeny byly případy inkompatibility. Prosím tudíž, aby návrh pana kolegy Síse, aby ustanovení § 5. bylo škrtnuto, byl zamítnut a aby § 5. byl přijat v nezměněném znění, jak ústavní výbor ho navrhuje. (Výborně!)

Předseda (zvoní): Přistoupíme k hlasování. Žádám pány členy Národního shromáždění, aby se odebrali na svá místa. Hlasování provedeme tímto způsobem: budeme hlasovati o hlavě první, tedy o §§ 1. - 8. (ve zprávě str. 26. - 29.)

K § 1. předložen jest dodatečný návrh ing. Pospíšila. Dám nejprve hlasovati o prvých třech odstavcích. § 1. podle návrhu výboru ústavního a pak teprve zvláště o dodatku pana ing. Pospíšila. (Zvoní.)

O §§ 2. - 4., u nichž nebyl podán návrh pozměňovací, budeme hlasovati podle zprávy výborové.

Člen Národního shromáždění pan Sís navrhl, aby § 5. byl škrtnut. To jest návrh širší. Dám tedy nejprve hlasovati o návrhu pana kol. Síse a pak po případě teprve o znění § 5. podle návrhu výboru ústavního.

K §§ 6. - 7. nebyly podány pozměňovací návrhy, budeme hlasovati tudíž o návrhu výboru ústavního. Rovněž tak o § 8.

Jsou snad námitky proti tomuto mému návrhu? Není jich, budeme hlasovati tedy podle návrhu, jak jsem jej právě přednesl. (Zvoní.)

Kdo souhlasí se zněním tří prvých odstavců § 1. podle zprávy výboru ústavního, prosím, aby povstal. To jest většina, jsou přijaty.

Doplňovací návrh ing. Pospíšila by tento paragraf doplněn byl odstavcem čtvrtým, zní:

"Voliči, kteří mají volební právo ve svém stálém bydlišti, ale svým zaměstnáním jsou nuceni přechodně bydleti v obci jiné, mají volnou jízdu všemi dopravními prostředky státními do místa, kde mají své voličské povinnosti zadost učiniti, i zpět."

Kdo souhlasí s dodatkem člena Nár. shromáždění ing. Pospíšila, prosím, aby povstal.

To jest menšina, návrh je zamítnut.

Žádám pány členy, kteří souhlasí s § 2. - 4. podle návrhu výboru ústavního, aby povstali se svého místa. To jest většina, §§ 2., 3, a 4. jsou přijaty.

Žádám pány členy, kteří souhlasí s návrhem člena Národního shromáždění Síse, aby § 5. byl škrtnut, aby povstali se svého místa. To jest menšina, návrh jest zamítnut.

Kdo souhlasí s § 5. podle zprávy výborové, prosím, aby povstal. To jest většina, návrh jest přijat.

Kdo souhlasí s § 6. až 8. podle zprávy výborové, prosím, aby povstal. To jest většina, §§ 6., 7. a 8. podle zprávy výborové jsou schváleny. Tím jest skupina I., §§ 1. - 8. vyřízena a přistupujeme ke II. skupině paragrafů a to k hlavě II. (o počtu členů) § 9. - 10., k hlavě III. (o přípravném řízení volebním) §§11. - 26., konečně k hlavě IV. (vyhlášení výsledků volby) § 27.

K této skupině paragrafů byl podán pozměňovací návrh p. inž. Pospíšila, aby § 10. první odstavec byl pozměněn. Žádám pana sekretáře, aby tento návrh přečetl.

Sněm. tajemník dr. Haasz. (čte):

§ 10., první odstavec, budiž pozměněn: "Obecní zastupitelstvo volí se při prvních volbách podle tohoto volebního řádu provedených na dobu 3 let, později na dobu 5 let, počínajíc ode dne, když volba obecní rady stala se právoplatnou".

§ 19. budiž škrtnut a znějž: "Volby obecního zastupitelstva dějí se ve všech obcích bez výjimky dle zásady poměrného zastoupení".

§ 20. druhý odstavec znějž: "Kandidátní listina musí býti podepsána nejméně tolika voliči, z kolika členů obecní zastupitelstvo podle § 9. má se skládati".

§ 26. první odstavec znějž: "Zmocněnci volebních skupin u obecního úřadu mohou předložiti společné prohlášení, že listiny navzájem sdružují".

Pozměňovací návrh Františka Síse:

§ 10.

Obecní zastupitelstvo volí se při prvních volbách podle tohoto řádu provedených na dobu 2 let, později na dobu 4 let, počítajíc ode dne, kdy volba obecní rady stala se právoplatnou.

Předseda: Oba dva návrhy jsou dostatečně podepsány a jsou předmětem jednání.

Dále podal člen Národního shromáždění František Lukavský návrh k § 13. Žádám, aby byl přečten.

Sněm. tajemník dr. Haasz (čte): § 13., druhá věta, druhý odstavec: "Pro každý z těchto obvodů sestaví se zvláštní seznam voličský a to podle abecedního pořadu ulic a náměstí do obvodu pojatých, v ulicích a náměstích podle čísel popisných a v domech podle abecedního pořadu voličů."

Předseda: Návrh tento je opatřen dostatečným počtem podpisů, jest tudíž předmětem jednání.

V této časti rozpravy přihlásil se ke slovu p. inž. Pospíšil proti a člen Národního shromáždění Novák Antonín pro.

Uděluji nejprve slovo p. zpravodaji.

Zpravodaj dr. Meissner: Vážené Národní shromáždění!

K § 10. jsou podány dva pozměňovací návrhy. Jednomu návrhu jest období volební příliš krátké a podle druhého návrhu jest volební období alespoň pro první volby příliš dlouhé. Ustavní výbor rozhodl se ve své schůzi, setrvati na původním svém návrhu, aby volební období nebylo 5leté, nýbrž 4leté a aby první volební období bylo nikoliv, jak navrhuje pan kolega Sís 2leté, nýbrž 3leté.

Jsou sice velmi vážné důvody, které mluví pro to, aby první volební období nebylo tak příliš dlouhé, jako volební období ostatní, avšak příliš krátké volební období, jakým by bylo volební období toliko. 2leté, nemohlo by prospěti věci. Okolnost, že vyžaduje zaučení se určité doby, vedla právě ústavní výbor k tomu, že zvětšil, prodloužil volební období, které dosud bylo 3leté, na 4 roky. Proto ústavní výbor jest toho názoru, že volební období 2leté by bylo příliš krátké, a navrhuje, aby pozměňovací návrhy byly zamítnuty.

K § 13. jest podán pozměňovací návrh p. kolegy Lukavského. Tomuto pozměňovacímu návrhu se ústavní výbor přizpůsobuje tím způsobem, že navrhuje, aby v II. odst. slova uvedená v závorkách "popisních i orientačních" byla škrtnuta, takže by dotčený odstavec zněl:

"Pro každý z těchto obvodů sestaví se zvláštní seznam voličský a to dle pořadu ulic a náměstí do obvodů pojatých, v ulicích a náměstích dle čísel domovních a v domech dle abecedního pořadu voličů".

K § 19. je podán pozměňovací návrh pana kolegy Pospíšila.

Pozměňovací návrh tento týká ve velice závažné věci. Jde tu o to, rozhodnouti, jestli volba podle soustavy poměrného zastoupení má býti povinná, či zda má býti fakultativní. Ustavní výbor navrhuje ve své předloze, aby volba podle této zásady byla toliko fakultativní a aby byla volba v určitých obcích fakultativní a volba v těchto obcích se dála podle zásad poměrného zastoupení toliko tehdy, když o to zažádá určitý počet voličů, zapsaný v seznamech voličských.

Vážené Národní shromáždění! Správnější zásadou jest volba obligatorní a také téměř všechny volební řády v zemích, ve kterých poměrná volba jest zavedena, zavádějí volbu tu obligatorně. Také theorie vyslovuje se v podstatě proti fakultativní volbě a my shledáváme se s fakultativní volbou dle zásad poměrného zastoupení toliko v některých malých obcích, které jsem v písemné zprávě vypočítal.

Jestli ústavní výbor přes tento názor v theorii hájený a přes to, že v praksi pravidelně zavedena jest volba obligatorní, doporučuje volbu fakultativní v určitých obcích menších, pak stalo se to vzhledem k poměrům, které zde panují, vzhledem k tomu, že zavádíme něco zcela nového, že zavádíme způsob volby, na který naši obecní funkcionáři a členové volebních kommisí nebudou míti dosti průpravy, že zavádíme něco, co v praksi bude narážeti na dosti značné obtíže.

Ovšem v poslední době vyskytl se hlas z našich menšinových korporací, který poukazuje k tomu, že počet obyvatelstva 700 jest příliš vysoký, že, jestli je volba dle zásady poměrného zastoupení závislá na žádosti jedné desetiny voličů, že to může míti za následek, že v některých obcích nebudou voliti dle této zásady a že se znemožní, aby menšina, která čítá méně než 10% - čítá 6 nebo 8% - a která má nárok na jednoho zástupce, aby taková menšina mohla takového zástupce prosaditi.

S tímto podnětem našich menšinových korporací se ústavní výbor zabýval a přišel po všech úvahách přece k tomu předsvědčení, že má býti zachováno původní znění, totiž, že volba v obcích, čítajících méně než 700 obyvatel, má býti fakultativní a má býti závislá od žádosti nejméně jedné desetiny voličů.

Pokud jde o Slovensko, je v předloze úchylka. Tam totiž podle původního přání pánů ze Slovenského klubu byla volba fakultativní stanovena do 1. ledna 1928 pro obce, které čítají více než 1500 obyvatel. Podle zmíněného přání pánů ze Slovenského klubu navrhuje ústavní výbor změnu §u 19., a to, že má zníti § 19. odst. 2. pokud jde o Slovensko."Na Slovensku do 1. ledna 1928 viac než 1000 obyvatel" místo 1500.

K §u 20. je tu návrh pozměňovací p. kol. Pospíšila. Ustavní výbor navrhuje, aby tento návrh nebyl přijat. Naproti tomu však navrhuje, aby odstavec 2. první věta byl změněn takto: "Kandidátní listina musí v obcích do 1000 obyvatelů (místo 500) býti podepsána nejméně 10 voliči."

Pokud jde o návrh pana kolegy Pospíšila, dovoluji si upozorniti na to, že návrh ten neznamená snad v praksi příliš veliké změny, neboť jde tu někde toliko o počet dvou až pěti voličů atd. V praksi to tedy nemá významu naprosto žádného. Proto ústavní výbor navrhuje, aby návrh pozměňovací pana kolegy Pospíšila byl zamítnut.

Posléze jest tu ještě návrh p. kolegy Pospíšila k § 26. Návrh tento souvisí s § 9. Bude-li návrh p. kolegy Pospíšila na změnu § 19. zamítnut, odpadá hlasování o pozměňovacím návrhu p. kolegy Pospíšila k ustanovení § 26., poněvadž jest to jenom důsledek jeho pozměňovacího návrhu k § 19.

Místopředseda Udržal: K této části přihlásil se k slovu pan inž. Pospíšil proti, p. Novák Antonín pro. K slovu přichází řečník proti p. inž. Pospíšil. Prosím, aby se ujal slova.

Posl. inž. Pospíšil: Slavné shromáždění!

Náš klub dovolil si navrhnouti v § 10. zcela nepatrnou změnu, která spočívá v tom, že bychom si přáli, aby volební období druhé a další bylo pětileté. Pro tuto změnu, pánové, mám zvláštní důvod, překvapující snad svou novostí a také zvláštností, ale myslím, že ten důvod je tak důležitý, že zaslouží, aby byl vzat v úvahu. Předpokládám totiž jedno a sice to, že ty zásady, které zde přijímáme pro volební řád do obcí, že tytéž zásady přijmeme také do ostatních sborů, do nichž voličstvo posílá volbou své zástupce, tedy ne pouze do sborů obecních, ale také do sborů krajských, případně župních, zemských a také zákonodárných, říšských.

A tu v tomto případě pak by bylo možno zavésti novinku, která neobyčejně by zjednodušila náš veřejný život a tato novinka by spočívala, pánové, v tom, že bychom jedněmi jedinými volbami obsadili všechny ony sbory, o nichž jsem mluvil, ať obecní, neb okresní, župní, zemské, říšské, jak naše ústava je vytvoří. Tato myšlenka ovšem by se mohla státi skutkem pouze tenkráte, když by ono volební období bylo stejné pro všechny tyto sbory. A aby mohlo býti stejné, z toho důvodu, pánové, navrhujeme období - pětileté.

Odůvodňovati tento návrh pro jeho samozřejmé výhody pokládám skoro za zbytečné, ale přes to dovoltež mi, abych aspoň několika slovy objasnil a odůvodnil tento návrh.

Je to novinka pro nás, ale nikoliv novinka pro některé státy jiné. Jak, pánové, sledujete zprávy z ciziny, mohli jste zajisté pozorovati, že na příklad ve Španělsku s rozpuštěním parlamentu se rozpouštějí všechna obecní zastupitelstva a s volbou do parlamentu obsazují se všechna obecní zastupitelstva také. To je novinka pro nás, ale tato novinka zaslouží povšimnutí a zaslouží uvážení.

Namítne snad někdo, že volby do obcí nesou se docela jiným směrem, docela jinými hesly, než volby do parlamentu. Možná, že volby do obcí dnes snad, zvláště do obcí menších, byly určovány docela jinými motivy, že byly to docela jiné pohnutky, které vedly voliče ve volbách obecních, a docela jiné pohnutky, které vedly voliče při volbách - do říšské rady, ale každý znatel politického života mne zajisté přisvědčí, že přirozený vývoj v této věci směřuje k tomu, že i do obcí bude se voliti na základě těchže hesel, dle kterých v minulosti volilo se do sborů zákonodárných, ať již zemského nebo říšského sněmu. A to byly směrnice politické, směrnice sociální a směrnice kulturní.

Ty ohledy familiární, rodinné, osobní a místní, podle kterých se do obce volilo, ty v budoucnosti jistě přestanou. (Výborně!) Tento přirozený vývoj uspíší a dovrší právě toto demokratické právo volební s poměrným zastoupením, neboť již nyní lze pozorovati v obcích, které volily již za toho demokratičtějšího snad zřízení, radikální převrat, že není již možno mluviti tam o nějakých dynastiích určitých vládnoucích rodin, že nelze již mluviti tam o výsadách nebo zájmech určitých osob a rodin, nýbrž že i tam pronikají ta volební hesla politická, sociální a kulturní, kterými jsme se řídili při volbách na příklad do říšské rady vídeňské.

A proto, že lze očekávati tento převrat, že se bude voliti také podle těchto hesel příště šmahem také do obecního zastupitelstva, právě proto tyto obecní volby možno položiti jako základ pro volby do všech ostatních sborů.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP