K §u 1. o podmínkách
práva volebního vyslovil především
člen slavného Národního shromáždění
p. Jaroslav Mattuš pochybnosti o tom, zda lhůta, kdy
má se počítati stáří
voliče, má počínati již dnem
vyhlášení voleb, anebo zda má býti
počítána ode dne vyložení volebních
seznamů. Ministerstvo vnitra souhlasí úplně
s návrhem ústavní komise, aby lhůta
byla počítána ode dne vyložení
volebních seznamů. Také dotyčné
textování v odst. 1. §u 2. jest uvedeno a prosím
slavné Národní shromáždění,
aby tento výklad přijalo za autentický.
K témuž paragrafu předložil
člen Národního shromáždění
p. Pospíšil návrh. aby vláda
byla povinna, poskytnouti volnou jízdu všemi státními
prostředky dopravními těm, kteří
v den voleb obecních zdržují se mimo obec.
Tento návrh, vážené
Národní shromáždění, který
je jistě upřímně demokratický,
podle mínění ministra vnitra nelze provésti
tak, aby nenastala kolise a aby ho zejména nepovolanými
činiteli nebylo zneužíváno. Především
je zde rozpor a zasluhuje vážné úvahy
okolnost, že až do dnešního dne nejsou veškeré
prostředky dopravní v moci republiky Československé,
nýbrž že převážná část
železných drah je dosud v držení soukromníků.
A tu jest otázkou, jakým způsobem má
ministerstvo vnitra zaříditi věc, aby nebyli
favorisováni voliči, sídlící
poblíž drah spravovávaných státem,
resp. které jsou majetkem státním a jakým
způsobem má býti zařízena věc,
aby i ti voličové, kteří jsou poblíže
drah soukromých, mohli dobrodiní § 1. resp.
návrhu p. posl. Pospíšila použíti.
A tu jest ministerstvo vnitra toho
náhledu, že nelze za dosavadního stavu věci
věc zregulovati tak, aby voličstvo v celé
říši mohlo používati dobrodiní
§u 1. resp. tohoto návrhu. A z tohoto důvodu
má ministerstvo vnitra vážné pochybnosti,
zda by schválení tohoto návrhu se doporučovalo.
Upozorňuji výslovně,
že dle návrhu osnovy, jak prošla ústavním
výborem, mají volby ve všech obcích
naší republiky Československé konati
se v neděli. A tu zajisté i ten dělník
a volič, který ve všední den bude působiti
mimo obec svého řádného bydliště,
svého řádného pobytu, na neděli
jistě sám se do obce svého pobytu dostaví
a není dle náhledu ministerstva vnitra zapotřebí,
aby stát pečoval o to, aby volič dotyčný
zdarma se k volbám do obce svého pobytu dostavil.
Nanejvýše mohlo by se uvažovati o tom, že
když osnova řádu volebního ukládá
voliči povinnost, aby se k volbám dostavil, aby
stát každému voliči bez rozdílu,
zda jest zámožný či chud - umožnil,
aby se k volbám mohl dostaviti.
Avšak tu dovoluji si poukázati
k tomu, že volební povinnost, pokud se týče
vzdálenosti místa obce volení od místa
dočasného pobytu jest velmi omezena. Vždyť
v § 7. odst. 3. se praví, že od volební
povinnosti jsou osvobozeni veškeří voličové,
kteří v den voleb jsou vzdáleni od obce více
než 25 km. Je-li tudíž volič vzdálen
více než 25 km., není povinen, aby se k volbě
dostavil a není povinností státu, aby zvláštním
způsobem pečoval o dopravu voličů
k volebnímu osudí. Z tohoto důvodu prosím
slavné Národní shromáždění,
aby návrh p. poslance Pospíšila, jinak
za jisté dobře míněný, byl
zamítnut. K § 5. osnovy, který jedná
o okolnostech vylučujících z volitelnosti,
předložili pp. poslanci Sís, Mattuš
a Hrouda návrh, aby všechny 3 odstavce tohoto
paragrafu byly škrtnuty.
První odstavec § 5. jedná
o tom, že z volebního práva mají býti
vyloučeni: "zaměstnanci obce, nad nimiž
přísluší obecnímu zastupitelstvu
nebo obecní radě moc disciplinární,
avšak jen v obcích s méně než 5000
obyvatelů. V obcích majících 5000
nebo více obyvatelů, nemohou býti zvoleni
za starostu, náměstka nebo člena obecní
rady"
Velectění pánové!
Jaké důvody vedly ústavní výbor
k tomu, že trval na tomto nařízení,
a jaké důvody vedou k setrvám na něm
také ministerstvo vnitra? Důvod pro to, že
vláda souhlasila s tím, aby v obcích menších
než s 5000 obyvateli, byli úředníci
obecní vyloučeni z pasivního volebního
práva, jest ten, že v těchto obcích
malých zpravidla - je-li tam vůbec úředník
- je úředník pouze jeden. Jestliže ráčíte
připustiti, aby tento jediný úředník
obce mohl býti také zvolen za starostu, za radního
nebo za člena obecního zastupitelstva, pak může
se velmi snadno státi, že budeme míti sice
dostatečný počet mužů při
hlasování v obecním zastupitelstvu a v městské
radě, ale že nebude nikoho, kdo by úřední
akta vyřizoval.
Poukazuji výslovně
k tomu, že ve státech s tak demokratickým zřízením
jako je republika francouzská a jako jest republika severoamerická,
jest ve státních zákonech výslovně
ustanoveno, že z pasivního volebního práva
jest vyloučen každý do té korporace,
z níž béře jakýkoliv důchod.
Jestliže tudíž tam neobávají se
nikterak výtky zpátečnictví při
schválení tohoto ustanovení, pak myslím,
že mohu konstatovati i zde, že není třeba
báti se jakékoliv výtky při odhlasování
tohoto paragrafu, poněvadž se jedná o důvody
čistě věcné a nejedná se o
to, aby pro určitou kategorii občanů resp.
voličů byla dána menší kvalifikace
nežli voličům ostatním.
Pokud pak jde o 2. odstavec §
5., žádá ministerstvo vnitra slavné
Národní shromáždění, aby
rovněž beze změny schválilo návrh
ústavního výboru, totiž aby ti úředníci,
kteří mají právo zasedati a přednášeti
referát ve vyšších instancích samosprávných
a správních vůbec, byli rovněž
vyloučeni z pasivního práva volebního.
Ani v tomto směru nechová vláda žádných
obav a nechce poškoditi veřejné úředníky,
naopak! Ale právě tak jako při organisaci
soudů trvá celé slavné Národní
shromáždění nesporně na zásadě,
že úředník, který rozhoduje v
první instanci, musí býti nutně vyloučen
z rozhodování v instanci druhé, aby nenastal
případ inkompatibility, tak také v řízení
správním, kde se rozhodují věci ne
menší důležitosti, nýbrž daleko
větší, je nutno, aby toto ustanovení
platilo pro úřady správní. Prosím
proto, aby i odstavec 2. byl schválen, jak jej navrhuje
ústavní výbor.
Rovněž odstavec 3., který
jedná o tom, že mají býti vyloučeni
z pasivního práva volebního ti, "kdož,
byvše osobně řádně upomenuti,
ve lhůtě aspoň na 5 dní v upomínce
jim dané, nezaplatili nějaké veřejné
dávky obecní déle než rok splatné,"
žádá ministerstvo vnitra za schválení
tohoto nařízení, neboť nejde jen o malé
domkáře, nýbrž jsou, pánové,
zjištěny případy, že to nebyli
domkáři, nýbrž byly to velké
průmyslové podniky a byly to velkostatky, které
z důvodů nedosti věcných neodváděly
obci, co podle zákona odváděti měly.
Z toho důvodu prosím,
aby celý § 5., jak byl ústavním výborem
navržen, byl slavným Národním shromážděním
schválen.
Pokud se týče podnětů,
které dali jednotliví páni poslanci in merito
pro kompetenci obecního zastupitelstva, dovolte, abych
se zmínil o významném a důležitém
podnětu posl. Němce, jakož i paní posl.
Ecksteinové a Stychové-Landové, kteří
zmínili se o otázkách sirotčích
a trvali na tom, aby otázky sirotčí již
konečně ve státě našem vyloučeny
byly z oboru charitativního a aby byly přikázány
státu k řádnému provádění,
tak jako otázka chudinská také toho vyžaduje.
Já mohu ubezpečiti
slavné Národní shromáždění,
že právě v tomto směru, jakož i
co do převzetí věcných nákladů
školských z obcí na stát vážně
se pracuje, a že ministerstvo vnitra bude mít v nejbližší
době příležitost, aby příslušné
osnovy slavnému Národnímu shromáždění
předložilo. Já prosím, aby slavné
Národní shromáždění schválilo
předložené paragrafy tak, jak byly navrženy
ústavním výborem. (Výborně!
Potlesk.)
Předseda:
Řečnická listina je vyčerpána.
Debata je skončena. Uděluji slovo ještě
panu zpravodaji dru Meissnerovi.
Zpravodaj posl. dr. Meissner:
Vážené Národní shromáždění!
Pokud jde o § 1., ústavní
výbor, vyslechnuv zástupce ministerstva vnitra a
jeho názor o pozměňovacím návrhu
pana kol. Pospíšila, připojil se k prohlášení
a k názoru, vyslovenému panem zástupcem ministerstva
vnitra, a navrhuje ctěnému Národnímu
shromáždění, aby návrh pana koll.
Pospíšila nebyl přijat, nýbrž.
aby § 1. byl přijat v původním znění.
Důležité jsou
pozměňovací návrhy k § 5. My
tu máme jednat o otázce velice zásadní.
Vážení pánové, § 5. prodělával
při pracích ústavního výboru
zajímavé změny. Historie tohoto paragrafu
je opravdu velice zajímavá. Šlo nejprve o zásadní
otázku, zda úředníci - a nikoli jen
úředníci, nýbrž zaměstnanci
obce, a tím také šlo o zásadu, zda zaměstnanec
určité korporace vůbec může býti
členem této korporace, může rozhodovati
v této korporaci jako plně oprávněný
člen. Není tomu dlouho - ještě po 28.
říjnu, několik dní po 28. říjnu
- strany všechny nestály na stanovisku, že by
těmto zaměstnancům, a zejména samosprávným
úředníkům mělo náležeti
pasivní právo volební. Naopak vyslovovaly
se proti jejich volitelnosti, proti jejich účasti
v rozhodování ve sborech, ve kterých jsou
úředníky, nebo ve kterých jsou zaměstnanci.
Ale, vážení pánové,
proti tomu bylo namítáno, že je to nedemokratické,
že naopak zásady demokratismu vyžadují,
aby i zaměstnanec určitého podniku měl
právo, býti účasten ve správě
toho podniku. Požadavek demokracie naopak vede k tomu, aby
zřízenci určitého podniku byli nejen
těmi, kteří pro podnik pracují, nýbrž
aby také byli povoláni ke správě podniku
- a to, co platí pro průmyslové a zemědělské
podniky, že má také platiti pro podniky veřejnoprávní.
Tedy ústavní výbor
postavil se na zásadu, že nemůže býti
vylučován ze správy určité
veřejné korporace ten, kdo je zaměstnancem
této korporace, nýbrž naopak, že mu má
býti přiznána volitelnost, že má
míti právo rozhodovati také ve věci
samé. A jestli tedy přijal ustanovení paragrafu
5. odst. 1. a jestli vám po opětné úvaze
doporučuje, aby toto znění bylo přijato
nezměněně, pak to nebyly důvody zásadního
rázu, pak to nebyly důvody ty, aby zaměstnanec
obecní byl vylučován z volitelnosti z důvodů
zásadních, nýbrž pak to byly čistě
důvody oportunity, důvody účelnosti.
Vždyť můžete, prosím, pozorovati,
že se tu činí rozdíl mezi obcemi, které
mají více než 5000 obyvatelů, a obcemi,
které mají méně než 5000 obyvatelů.
A já tu, ctěné Národní shromáždění,
s největším důrazem prohlašuji,
že ústavní výbor byl si vědom
veliké práce, kterou zejména samosprávné
úřednictvo vykonalo pro povznesení samosprávy,
a kterou samosprávné úřednictvo vykonalo
v tom směru, aby samospráva se povznesla, že
samozřejmě není tímto ustanovením
vyjádřena nějaká nedůvěra,
nýbrž že toto ustanovení bylo proto pojato
do předlohy zákona, poněvadž jde o obce
tak nepatrné, že sloučení funkce zřízence,
na jehož úřadování dozírá
obecní zastupitelstvo, nad nímž obecní
zastupitelstvo má moc disciplinární a funkce
voleného zástupce, že by nemohlo býti
na prospěch věci, nýbrž naopak, že,
by bylo na škodu.
Tedy, vážené Národní
shromáždění, to jsou důvody,
které vedly ústavní výbor k tomu,
aby nepřiznal volitelnost všem zřízencům,
nikoliv snad jen úředníkům, nýbrž
všem zřízencům obce vůbec, nad
nimiž obecnímu zastupitelstvu přísluší
moc disciplinární, v obcích, které
čítají méně než 5000 obyvatelů.
Nyní, pokud jde o druhý
bod. Bylo zde již panem ministerským radou Bobkem
na to poukázáno, že on sám z vlastní
zkušenosti může podati doklady, k jakým
neblahým důsledkům to vede, když úředník,
často jediný úředník okresního
zastupitelstva, tedy okresní tajemník, jest současně
členem obecního zastupitelstva. To znamená,
že on v první instanci rozhoduje jako volený
člen obecního zastupitelstva a ze on, když
jde o dozor nad tímto zastupitelstvem, neb když jde
o rozhodovaní o stížnosti, která byla
podána proti rozhodnutí tohoto zastupitelstva, kde
on spoluúčinkoval, najednou rozhoduje jako soudce.
To jest, vážené
Národní shromáždění, princip
dle mého názoru naprosto nepřijatelný
a netýká se, prosím, jen úředníků.
Podotýkám, že ústavní výbor
- měl na mysli také volené zástupce.
My jsme měli dříve neblahé zjevy,
že vlivní členové obecního zastupitelstva
velké obce byli současně členy okresních
zastupitelstev, která nad těmito obcemi dozírají,
a zemského výboru, a že byly podávány
žádosti touto osobou, nebo některou osobou
u obce, u okresu a zemského výboru, takže prostě
tu byl zjev naprosté inkompatibility.
Ústavní výbor
má proto na mysli, aby toto ustanovení netýkalo
se toliko úředníků, a naproti tomu,
aby připouštěl, by někdo mohl býti
voleným členem toho nižšího i vyššího
sboru, který má dozírati, nýbrž
má na mysli, aby v budoucnosti, až půjde o
zákon, kterým se zavádí župní
neb krajské zřízení, aby podobné
ustanovení bylo do zákona pojato. Ze to nebylo již
dnes do zákona pojato, stalo se jedině proto, že
prozatím nějakých dozorčích
orgánů, které by byly voleny, nemáme,
když nepřihlížíme k zemským
výborům, které jsou nahrazeny zemskými
správními komisemi, které co nejdříve
ukončí své úkoly.
Podle mého názoru a
názoru ústavního výboru bude toto
věcí budoucího zákonodárství,
zákona o župních zřízeních,
aby v těchto obcích úplně na roveň
postavilo úředníky a volené členy
sborů samosprávných.
Nyní přichází,
velectění pánové, třetí
bod. To jest ovšem věc, která vyvolala velikou
debatu, která může opravdu způsobiti
různé názory, ale jsem toho mínění,
že stanovisko ústavního výboru je správné
a odpovídá skutečné potřebě.
Pánové, my jsme jednali o tom, jestli má
býti z aktivního práva vyloučen ten,
kdo neodvede obci nějakou veřejnou dávku.
Já podotýkám, že názor pana kolegy
dra Mattuše, jakoby šlo o státní daně
a jakoby byla tu možnost, aby tato státní daň
byla doplacena do konce lhůty reklamační,
jest mylný. Takové ustanovení má toliko
obecní statut pražský, nikoliv ale předloha
naše. Předloha netýká se starých
daní, nýbrž týká se veřejných
dávek obecních, ani ne soukromých nějakých
dluhů proti obci. Pokud jde o aktivní právo
volební, byli jsme si dobře vědomi toho,
jak takovéto ustanovení vede k hrozným důsledkům.
Byly to zejména volby v Čes. Budějovicích,
kde německá správa prostě využila
té okolnosti, že mnozí čeští
voličové nezaplatili včas obecní dávky
a kde dokonce to umělým způsobem přivodila,
že totiž peníze odvedené neodepsala na
obecní dávky, nebo kde úmyslně neupomínala
a kde využila tohoto ustanovení k tomu, že potom
čeští voličové přišli
o aktivní právo volební. To nás vedlo
k tomu, abychom podobné ustanovení do okolností,
které vylučují z aktivního práva
volebního, nepojímali. Ale jinak má se věc,
jde-li o volitelnost.
Ten, kdo se chce dát volit,
kdo chce býti členem nějaké komise,
kdo chce býti členem nějaké korporace,
má podle mého mínění nejprv
povinnost ke korporaci, ve které zasedá. My měli
v Praze případy, kde člen městské
rady dluhoval za mnoho let dávky obecní a nikdo
ho nedonutil, aby zaplatil, poněvadž byl rozhodujícím
činitelem na radnici a máme takové případy
i na venkově. Vážení pánové,
nejde tu o nějaká zadní dvířka,
kdyby někdo využil tohoto ustanovení k tomu
cíli, aby mohl se proti nařízení §
8. vzdáti volby, nebo vzdáti úřadu,
nýbrž jde přímo o případ
inkompatibility. Pánové, prosil bych, abyste ustanovení
§ 5. nepojímali jako nějakou nedůvěru
k nějakému stavu, proti státnímu a
samosprávnému úředníku, nebo
úředníku nadřízeného
úřadu dozorčího. Račte prominouti,
že ještě odbočím. § 5. odst.
2. netýká se jen nadřízených
samosprávných sborů, nýbrž též
zeměpanských, politických, to se týká
také okresních hejtmanů - podobné
ustanovení měli jsme již ve volebním
řádě - a bylo by nesprávno, aby okresní
hejtmané, kteří mají dozírati
nad obcí, v obci zasedali. To je tedy věc, která
je úplně odůvodněná.
Prosím tedy, abychom nepojímali
ustanovení § 5. jako nějakou nedůvěru
nebo podceňování nějakého stavu;
ustanovení. § 5. musí býti pojímáno
v souvislosti s ustanovením § 6. a v souvislosti s
ustanovením předlohy, kterou se mění
některá ustanovení obecního zřízení,
o kteréžto předloze budeme jednati později.
Ustavní výbor je totiž toho názoru,
že je třeba zameziti jisté ošklivé
zjevy, že je třeba zákonným ustanovením
zameziti, aby někdo mohl svého postavení
v obecní správě zneužívati. Může
někdo, když si vezmete ustanovení § 6.
podle kterého manželé nemohou současně
býti členy obecní rady, říci,
že vyslovujeme nějakou nedůvěru, nebo
podezření proti každému, kdo je ženat,
nebo proti každé, která je vdaná? Můžeme
říci, že vyslovujeme nějaké podceňování
ve směru veřejné činnosti proti každému,
kdo má děti, nebo kdo má rodiče? A
přece je v § 6. ustanovení, že manželé
nemohou býti současně členy obecní
rady a že tchýně se zetěm nemůže
býti současně členem obecní
rady.