Úterý 28. ledna 1919

Nemůžeme ani po 70 letech říci, že by naše obce konaly rády svoje povinnosti osvětové. Jsou ovšem obce, které rozumějí duchu doby, ale jsou to řídké výjimky, a nám musí jíti o to, aby z výjimek se stalo všeobecné, všude platné pravidlo. Již zpravodaj ústavního výboru, když předkládal Národnímu shromáždění návrh zákona o volebním řádu obecním, zmínil se o velikých povinnostech, které plynou politickým stranám z nových práv. Pravil: "Vrstvy, které budou nově povolány ke správě obcí, nesmějí býti ponechány samy sobě. Pokud školská soustava nebude vybudována tak, aby i vrstvy, odkázané toliko na školství obecné, vycházely ze škol připraveny pro život veřejný, do té doby budou musiti politické strany nahrazovati lidu to, co na nich vyučovací soustava zanedbala. Pořádati lidové kursy o samosprávě, vydávati lidově psané listy, samosprávě věnované, a spisky o jednotlivých oborech právních, udíleti porady při jednotlivých úkonech, buditi vědomí o odpovědnosti úřadu a svědomitém hospodaření se svěřeným majetkem veřejným, potírati bezohledně zjevy korupce a nepotismu ve správě samosprávných těles, toť jsou nejpřednější úkoly stran pro nejbližší budoucnost. "

Domnívám se, že politické strany naše dosud nestačí na výchovný úkol v naší demokracii; nemáme ještě pravé moderní demokratické tradice, náš politický život není dosud vyhraněn v duchu demokracií světových, a nesdílím tedy názoru, že by nové výchovné úkoly mohly býti svěřeny jen starým politickým stranám. Hned po převratu bylo zjevno, že k ohromným mravním, výchovným a vzdělávacím úkolům, které nám připadají v novém režimu, bude třeba zmobilisovati všecky inteligentní síly v našem národě. (Výborně!)

K tomu účelu bude nutno vybudovati celou novou soustavu školskou, lidové školství, které by národ vychovávalo k demokracii. Dosavadní pokusy o výchovu lidu trpěly buď nesoustavností, anebo diletantstvím, kdežto v nových poměrech, ve svém novém národním státě potřebujeme nyní výchovné a vzdělávací instituce pevné, stálé, odborné a všude povinné. Musíme lidové školství, které by pečovalo o pravou demokratickou výchovu našeho lidu, postaviti na základ zákona a neponechati jí dobré nebo nedobré vůli obcí, spolků a jednotlivců. Je v zájmu státu, aby se opírati mohl o demokratickou národní kulturu. Proto jsem již v prvních sezeních Národního shromáždění učinil návrh na organisaci lidových kursů občanské výchovy (tisk 23) a zároveň návrh, aby co nejdříve do škol všech kategorií zavedena byla nová občanská nauka (tisk 22). Jestliže jsem dnes konstatoval, že předloha zákona volebního řádu do obcí přihlíží jen formálním, věkovým podmínkám voličstva a že nemluví o mravních a intelektuálních podmínkách voličské zralosti, doufám, že Národní shromáždění, uznávajíc nutnost demokratické výchovy a vzdělání, bude ochotno schváliti zákon o lidových kursech občanské výchovy, jejž budu míti čest jako zpravodaj kulturního výboru zde v plenu v nejbližší době přednésti, a stejně že schválí také zákon o zavedení nové občanské nauky ve všech našich školách.

Nové demokratické a občanské kultury potřebujeme všichni; vyrostli jsme v ovzduší německo - rakouského absolutismu a chceme žít duchem moderní československé demokracie; to je těžká povinnost, a přece tak radostná a tvůrčí, že by každý z nás měl ji bráti vážně a opravdově jako věc svědomí a cti. Zkoumáme-li, které vrstvy a strany v národě potřebují nejvíc nové demokratické výchovy, nemůžeme říci, že by massy dělnictva na tom byly nejhůře. Naopak: naše zámožné měšťanstvo a stavy s ním souvislé musí velmi dohánět, aby se dostaly na výši dnešní doby. Sám jejich duševní a mravní habitus je ještě prosáklý pseudoaristokratickým, konservativním anebo liberalistickým duchem věku již minulého. Všecko naše školství musí býti proniknuto novou myšlenkou demokracie.

Občanská výchova je v zemích pokročilých podstatnou součástí školského programu. Ve Francii takřka splývá s laickou morální výchovou. V Americe už v obecných školách nejoblíbenější jest hra na volby, mládež hravě se seznamuje s technikou volební, v žákovské samosprávě se učí technice parlamentární, spolkové i soudní, v hodinách občanské nauky dostává se jí včasného poučení o politických událostech místních, o sněmovních volbách, o samosprávě atd.

Američtí původcové žákovské samosprávy vycházejí z názoru, že se tím budí zájem a pochopem pro život veřejný a láska k veřejným funkcím, a naučí-li se hoch již ve škole dodržovati ideální čistotu těchto funkcí, jest potom ve skutečném životě odolnější a citlivější proti veřejné korupci. Ve Spojených státech znalost občanských práv a povinností, ověřená zkouškou, jest podmínkou, může-li přistěhovalec nabýti občanství či nic. Některé republiky před plnoletostí zavádějí zkoušky z občanských vědomostí. Ve Švýcarsku mladý muž bez náležitých vědomostí občanských nestane se ani vojákem; musí se podrobiti dvojímu odvodu: tělesnému a inteligenčnímu (Rekrutenprüfung). Československá milice může našemu státu prospěti jen tehdy, bude-li prolnuta novým občanským demokratickým duchem - školství, vojsko, všechno občanstvo musí se převychovávati. Slovensko bez všeobecného vzdělám občanského nemůže přejíti z maďarských voleb k čistým moderním formám volebním.

Odhlasovali jsme nedávno zákon o 8hodinné době pracovní. Dělníkům může zbýti denně několik hodin na sebevýchovu a sebevzdělání - nikdo by se této příležitosti neměl chopiti radostněji, nežli naši vzdělanější lidé, aby dobrodiní kultury vnesli i do nejzazších vrstev společenských. Heslo kulturní demokracie, zásada, aby duchovní statky rozdíleny byly všem a všude, kde je touha po vzdělání, měla by pobízeti nás všechny k nové kulturní politice. Nejde tu jen o problém duchovní demokratisace našeho národního života, dosah úsilí kulturně demokratického jest mnohem hlubší. Kdyby se naši vzdělanci, kteří dosud tvoří jakousi i společensky oddělenou kastu tak zv. inteligence, upřímně a bratrsky dělili o své vědomosti s vrstvami širšími, lidovými, zapudili by demagogii a povznesli by pozvolna mravní, rozumovou a politickou úroveň lidu tak, že bychom se v budoucnosti nemusili lekati žádného protidemokratického teroru. Ale dlužno přiznati, že naše inteligence se uměle isoluje a nemá odvahy bojovati za prapor pravdy a spravedlnosti. (Výborně!)

Mnohdy pohnutky této aristokratické pósy a politické a sociální zbabělosti (Výborně!) nejsou právě nejideálnější, značná část naší inteligence, která se tak ráda vynáší svým nacionálním idealismem, někdy až radikálním, svůj praktický cíl nevidí v činorodé demokracii, nýbrž v pasivní byrokracii. (Výborně!)

Chci tím říci, že nové demokratické výchovy bude zapotřebí všem vrstvám naší národní společnosti a nejvíce ovšem těm, které vyrostly ve všelikých privilejích společenských, a musí se nyní naučiti žíti jako rovní mezi rovnými. Úkol nejdůležitější však je ten, aby se povznesla mravní, kulturní a sociální úroveň celého národa československého, což bude možno zase jen tak, že ti, kdo žijí v přebytku vzdělanosti, práv a majetku, rozdělí se poctivě se všemi ostatními. Sociální spravedlnost jest smysl demokracie. (Výborně!)

Tak nutno pohlížeti i na dnešní českou otázku. Musíme již jednou a opravdově přejíti od politiky extensivní k politice intensivní. Bojem o státní právo vyčerpávaly se celé generace našeho národa. Vítězstvím našich vojsk za hranicemi a revolučním převratem doma rozhodnut byl definitivně tento dávný boj: máme státní právo, jsme stát mezi státy. Ale jsme stát republikánský a chceme býti ještě více: chceme býti demokratickým státem republikánským. To znamená, že musíme úkoly demokracie promysliti a uskutečniti až do posledních důsledků. Proti přežilé theokracii duchovní, hierarchické, aristokratické a kapitalistické vybudovati demokracii, rovnoprávnost všech na statky duchovní, rovnost občanských práv politických a zákonnou spravedlnost ve věcech hospodářských.

Česká strana pokroková, kterou zde zastupuji, v důsledcích svého humanitního a sociálního programu v dnešní situaci vnitropolitické a světové stojí na stanovisku radikálně demokratickém. A poněvadž jedinou cestou k dokonalé demokracii jest jen socialisace všech hodnot mravních i hmotných, spravedlivé rozdělení statků kulturních a materiálních, má-li nastati jakási rovnováha společenská, aby nebylo v národě tolik duševních, politických a hospodářských nesrovnalostí, na jedné straně tolik bídy, příkoří a utrpení, a na druhé straně tolik výsad, výhod, nadpráví a kapitálu, jdeme k této ideální československé demokracii cestou socialismu.

Autor "Otázky sociální" napsal, že "dnešní socialism svou praxí a svou theorií každého nutí k revisi své filosofie a svého života. Socialism je dnes crux našeho vědění, vědomí a svědomí." Socialism je tedy theoreticky nový názor na svět a prakticky úsilí o nový společenský řád. Válka se svými příčinami a důsledky ukazuje, že nelze už trvati na programu individualistického liberalismu. Právě z důvodů mravních je třeba překonávati onen sobecký pud po individuálním vlastnictví, pokud přesahuje minimum k životu potřebné. Míti nadbytek bohatství, míti nad skromnou osobní a rodinnou potřebu, míti nad přiměřené existenční minimum, zatím, co ostatní nemají nic než hlad a nedostatek všeho, je nemorální, nebratrské a nedemokratické. (Výborně! Potlesk.) Naše národní společnost není proniknuta ještě dost sociálním svědomím, jestliže naše národní vědomí projevilo se v posledních letech způsobem tak skvělým, je svrchovaně na čase, aby se probudilo všude nyní i lidské, sociální svědomí. (Výborně! Potlesk.) Nikdo nechce almužny, chceme jen sociální spravedlnost, zákonem zaručenou. Na jedné straně naší společnosti bují a hýří luxus, na druhé straně vztahuje se kostlivá ruka bídy a hladu. Dějinná spravedlnost srovnala křivdy mezi národy, srovnejme, než bude pozdě, také křivdy v národě. (Výborně! Potlesk.) Je v naší vlasti pro všecka místa i chleba i kultury dost, a nemůžeme strpěti, aby tak zvané "silné individuality" žily a bohatly na úkor ostatních. Musíme se všichni, jako jednotlivci, podřídit vyšším cílům sociálním, učit se sociální kázni. Naše národní otázka obrací se nyní v otázku podstatně sociální. Domohli jsme se rovnosti mezi národy, musíme se domoci rovnosti a spravedlnosti i uvnitř vlastního národa.

Je veřejným tajemstvím, vážené Národní shromáždění, že sociálně-hospodářský program, jejž vláda prohlásila 9. ledna 1919, nebyl spontánním projevem přesvědčení a vůle většiny jejích členů. Lze si vypočítati na prstech, jaká to byla situace. Není však vyhnutí, sociální otázka se hlásí velmi důtklivě, a všichni, kdo ještě dnes, kdy svět žije v duchu socialismu, přísahají na zvetšelý prapor hospodářského liberalismu, nechť si připomenou slova, jichž neřekl nikdo menší, nežli premier-ministr naší vlády 12. ledna 1919 na sjezdu státoprávně-demokratickém: "Není nejmenší pochyby, že doba jest velice těžká, že od nás žádají se veliké oběti, všeho toho, co jsme si myslili, že jest nedotknutelným, aneb, že lze to změniti jen velmi pomalým postupem. Já toho nelituji, jestliže nás okolnosti nutí k tomu, abychom postupovali rychlejším tempem, než jsme si mysleli. Doba je taková, že to vyžaduje. Jestliže dostane kapitalista méně a třeba o hodně méně, než dostává nyní, to není žádné neštěstí."

Souhlasím docela s tímto názorem. Nebude to žádné neštěstí, naopak bylo by štěstím pro celý národ, kdyby vrstvy, privilegované ať majetkové, ať politicky a kulturně, včas pochopily, že demokracie musí býti už nikoli jen pomyslem, ale nejskutečnější skutečností (Výborně!), komunistický teror by u nás vyzněl naprázdno, kdyby vláda byla radikální v reformě sociálních poměrů. Její vlažnost, která mnohdy činila dojem neschopnosti, je nejnebezpečnější životu naší republiky. (Souhlas.)

Dosazujte dál protekcionářsky na úřední místa lidi bez kvalifikace (Výborně!), vydávejte peníze na zbytečné funkce, nechte v naší veřejnosti hospodařit zločinné lichváře, ponechte zbohatlíkům nakradené kapitály, nehněte otázkou konfiskace dolů a vyvlastnění velkostatků, ponechte církvi mrtvou ruku, nechte v polotmě otázku církve a školy, nechte vojsko a mládež v dosavadním úpadku mravů, a rozvrátíte za nedlouho celý stát v samých základech. (Výborně! Potlesk.)

Jsme dnes spjati s dějinným vývojem celého světa, a jímá až pocit úzkosti, srovnáváme-li, jak skoro na puntík stejně s naší vládou počínala si vláda ruská po pádu carismu, a co z toho následovalo. Bolševism by neměl v Rusku tak příznivé půdy, kdyby se byla utvořila vláda pokroková, socialistická, demokratická, která by energicky konala svoje povinnosti. Nebylo potravin, zuřil hlad, peníze nesmírně poklesly, řádila lichva, - ale prozatímní vláda ruská se bránila reformám a půl roku neučinila nic k nápravě. Začala revoluční agitace, vznikly stávky, sociální rozpory prolomily politickou jednotu národa. Ani nová vláda nepochopila svých úkolů, úřady byly neschopné, ústavodární shromáždění se nescházelo, půda se lidu nerozdávala. Necelý rok této vládní netečnosti a neschopnosti stačil, aby lid přestal věřit novému politickému režimu. Konec této historie jest znám, a memento její hrozivě se dere i mezi nás. Nechcete-li dopustit komunismu, který jest přece překonanou fásí historickou, poněvadž je to v praxi režim zmatené ochlokracie, přistupte otevřeně a energicky k socialisaci všech práv a hodnot, abychom tím dříve harmonicky zorganisovati mohli svůj demokratický stát. (Výborně!)

Pod dnešním vnějším složením našeho politického života již se rýsují odstíny budoucí stavby našeho státu. Lidé opravdové demokratické vůle revidují politické dědictví starého režimu a orientují se ve směru politiky moderních demokracií světových. Nesmí u nás býti místa pro lidi reakce, musíme všichni zaměřit na cesty pokroku a nového sociálního řádu. Radikální socialisace všeho duchovního, politického a hospodářského života je podmínkou existence republiky demokratické. Je nám dnes třeba hluboce mravního a hospodářského pořádku, je třeba utužovat v národě řád sociální spravedlivosti. To je příkaz doby, a kdo ho nedbá, poškozuje celý národ. První vláda Československé republiky vyšla z republikánské revoluce. Přejeme si v zájmu národa, aby nezklamala důvěry lidu. (Souhlas.)

Ovšem povinnost k československé demokracii je dvojstranná: vláda spravuje lid, a lid má takovou vládu, na jakou svojí uvědomělostí stačí, jaké jest hoden. Nový volební řád obecní jest zřízení demokratické. Lid musí mu dáti život a smysl. Aby to vykonati mohl, musí demokraticky býti vychováván. Česká strana pokroková vítá nový volební řád obecní, poněvadž je demokratický. Doufám však, že Národní shromáždění nezůstane jenom při tomto formálním zákonu, který k volbám povolává muže i ženy od 21. roku, nýbrž že po tomto zákonu přijaty budou zákony další, které by jej doplnily i po stránce mravní a rozumové přípravy a demokratické výchovy našeho občanstva Československé republiky. (Výborně! Potlesk.)

Předseda: K slovu se přihlásil dále p. min. rada dr. Bobek. Uděluji mu slovo.

Zást. vlády min. rada dr. Bobek: Slavné Národní shromáždění!

Za oficielní debaty o prvé hlavě řádu volení do obcí v republice Československé bylo s několika stran slavnému Národnímu shromáždění učiněno několik návrhů, o nichž radil se dnešního dne ústavní výbor, a dovolte, abych i já jménem ministra vnitra k tomuto paragrafu zaujal své stanovisko.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP