Úterý 28. ledna 1919

Schůze zahájena ve 2 hod. 15min. odpol.

Přítomni:

Předseda: Tomášek.

Místopředsedové: dr. Hajn, Konečný, Udržal.

Zapisovatelé: dr. Herben, Vacula a větší počet členů N. S.

Zástupcové vlády: Členové vlády: Prášek, dr. Rašín, Stříbrný, Švehla, dr. Winter, dr. Vrbenský, dr. Zahradník a ministerský rada dr. Bobek.

Z kanceláře sněmovní: JUDr. Haasz, tajemník sněmovní, zástupce jeho JUDr. Trmal.

Denní pořad

22. schůze Národního shromáždění československého v úterý, dne 28. ledna 1919, o 2. hodině odpolední.

1. Zpravodaj dr. Meissner. Zpráva ústavního výboru o řádu volení do obcí republiky československé (tisk 302).

2. Zpravodaj dr. Brabec. Zpráva ústavního výboru o návrhu zákona na částečnou změnu obecních zřízení a městských statutů (tisk 381).

3. Zpravodaj dr. Engliš. Zpráva sociálně-politického výboru o návrhu dra Engliše s osnovou zákona o organisaci statistické služby (tisk 323).

4. Zpravodaj Slavík. Zpráva sociálně-politického výboru o upotřebení části přebytku hromadných sirotčích pokladen (tisk 372).

5. Zpravodaj dr. Budínský. Zpráva školského výboru o zřízení university s českou vyučovací řečí v Brně (tisk 375).

6. Zpravodaj Smrtka. Zpráva školského výboru o vládním návrhu zákona, jímž se poskytují drahotní přídavky aktivním a pensionovaným učitelům veřejných obecných a měšťanských škol, jakož i vdovám a sirotkům po těchto učitelích na dobu od 1. ledna 1919 do konce června 1919 (tisk 408).

Předseda (zvoní): Národní shromáždění jest schopno se usnášeti. Zahajuji schůzi.

Omluveni pro dnešní schůzi jsou:

Pro churavost: Kalina, Navrátil, dr. Novotný, Mlčoch.

Pro zaměstnání: dr. Witt, Petr Pavlán, Skurský, Chaloupka, Nohel, dr. Fajfrlík.

Pro účast při mírovém jednání v Paříži: Fedor Houdek, dr. Ivan Markovič, Brožík, Hampl, Hudec, Prokeš, dr. Hnídek, dr. Rolíček, Mečíř, Lukeš, Dušek, dr. Preiss, dr. Franke, Laube, dr. Rambousek.

Pro účast při mezinárodním sjezdu ve Švýcarech: Bechyně, Edm. Burian, Antonín Němec.

Omluveni bez udání důvodu: Jaroslav Kvapil a Slavík.

Pro 21. schůzi, 24. ledna1919, dodatečně omluveni: dr. Kyjovský a Hübner.

Do dnešní schůze dostavil se člen Národního shromáždění Josef Hybeš, který složí slib.

Žádám pana zapisovatele, aby přečetl příslušnou formuli a pana člena Hybeše, aby povstal a pronesl "slibuji".

Zapisovatel dr. Herben (čte): Slíbíte jako člen Národního shromáždění československého, že budete zachovávati zákony státu Československého a že svůj úřad budete zastávati podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.

Posl. Hybeš: Slibuji, protože jsem již přes půlstoletí republikánem. (Výborně!)

Předseda: Přikazuji návrhy jednotlivým výborům a žádám pana tajemníka dra Haasze, aby je přečetl:

Sněmovní tajemník dr. Haasz (čte):

Výboru sociálně-politickému:

Tisk 397. Návrh vládní o změně nařízení o správě sirotčích pokladen.

Tisk 403. Návrh člena Národního shromáždění Slavíka, Skorkovského a spol., aby byly zlepšeny existenční podmínky invalidů. (Současně přikázán návrh ten výboru brannému.)

Tisk 411. Návrh člena Národního shromáždění Hrizbyla, Špatného a soudr., aby byli vycvičeni psi pro slepce.

Výboru pojišťovacímu:

Tisk 398. Návrh poslance Slavíka, Vojty a soudr., aby bylo sestátněno pojišťování. (Současně přikázán návrh ten výboru sociálně-politickému.)

Výboru železničnímu:

Tisk 402. Návrh člena Národního shromáždění dra K. Viškovského a soudr., aby byly vystavěny místní dráhy Tábor - Mladá Vožice - Vlašim -Rataje a Zruč Štěpánov.

Tisk 409. Návrh posl. Pelikána, Fr. Buřívala, O. Vochoče a spol., aby byl oznámen investiční program pro stavbu železnic a potřebných budov pro dopravní účely.

Výboru školskému:

Tisk 410. Návrh posl. dra Krejčího a spol., týkající se tak zv. "aféry čítankové" a revise žákovských knihoven.

Předseda: Návrh člena Jana Šrámka, aby byla zásadně vymezena činnost Národního shromáždění, přikázán byl ústavnímu výboru.

Navrhovatel požádal, aby výboru byla dána lhůta osmidenní a aby byla podána zpráva podle § 33. jedn. řádu, změniv tak původní návrh svůj.

Je námitka proti tomu?

Není jí.

Lhůta ta to jest schválena.

Dnes ve 22. schůzi Národního shromáždění tiskem rozdáno:

Tisk 413. Odpověď ministrů vnitra a financí na dotaz p. J. Svozila, Jiráska a soudr. o úřednictvu, činném při zásobování lidu.

V sobotu, dne 25. ledna 1919 poštou byl zaslán tisk č. 408, zpráva školského výboru Národního shromáždění o vládním návrhu zákona, jímž se poskytují drahotní přídavky aktivním a pensionovaným učitelům veřejných obecných a měšťanských škol, jakož i vdovám a sirotkům po těchto učitelích na dobu od 1. ledna 1919 do konce června 1919 (tisk č. 401).

Tato zpráva jest na denním pořadu dnešní schůze jako bod 6.

Zápisy o 19., 20. a 21. schůzi byly vyloženy ve sněmovní kanceláři.

Proti znění těchto zápisů nebyly podány písemné námitky a budou tedy podle §u 77. jedn. řádu uveřejněny.

Upozorňuji, že někteří členové v poslední schůzi nezapsali se do seznamu přítomných, vyloženého v zasedací síni, ač byli přítomni ve schůzi.

Vydávají se tím v nebezpečí, že by byli vedeni jako nepřítomní a že by jim bylo se pak dodatečně omlouvati, po případě výkonnému výboru strany.

Přistoupíme k dennímu pořadu, a to ke zprávě ústavního výboru o volebním řádu do obcí republiky československé, tisk č. 302.

Ke slovu jest přihlášen ještě p. kol. dr. Uhlíř, uděluji mu slovo.

Posl. dr. Ant. Uhlíř: Vážené Národní shromáždění!

Návrh zákona volebního řádu v obcích republiky Československé, který jest nám předložen, stanoví v paragrafu 1. podmínky práva volebního. Praví se tam, že právo, voliti do obecního zastupitelstva, přísluší všem občanům Československé republiky bez rozdílu pohlaví, kteří překročí 21. rok věku. Dokonaný dvacátý prvý rok opravňuje tedy muže i ženy, rozhodovati volebním lístkem o těch, kdo zastupovati mají obec, a podle paragrafu 4. volebního řádu obecního mohou těmito zástupci se státi mužové i ženy již ve svém 26. roce.

Nemám zcela žádné námitky proti číslům, jež stanoví předloha zákona. Zákon je zákon, musí býti matematicky přesný, stručný a objektivní. Avšak za tímto psaným zákonem, který se omezuje na kvantitativní formulaci občanských práv a povinností, je veliká a podstatná otázka náležité mravní a rozumové přípravy občanstva k výkonu volebních povinností. Vedle psaného zákona věkové kvantity voličstva musíme pamatovati také na nepsaný zákon duševní kvality republikánského a demokratického občanstva. Novým zákonem povoláváme k obecním volbám muže a ženy již jedenadvacetileté a k výkonu veřejné správy občany šestadvacetileté, ale bude nutno, aby vedle svého věku prokázali také dostatečnou míru občanské, demokratické uvědomělosti. (Výborně!)

Přešli jsme z absolutistické monarchie v demokratickou republiku, a tu nekonečně více než kdy dříve záleží na dokonalé správě obcí jakožto základní složce státního celku. Území, občanstvo i moc kommuny jest podstatnou součástí území, občanské sounáležitosti i svrchovanosti státní a vztahem jednotlivce k obci měřiti lze také jeho vztah k celému státu. Cifra věková o právech a povinnostech občanských praví příliš málo a nový volební zákon imponuje leda odvahou, s jakou v některých předpisech formálních předbíhá volební řády i zemí nejpokročilejších. Zavedli jsme osmihodinnou dobu pracovní a dáváme nyní volební právo i ženám - v jednom i druhém případě stojíme v popředí demokratického zákonodárství světového.

Ovšem, demokratická forma volebního práva musí býti naplněna pravým demokratickým duchem, a to je právě těžký úkol našeho národního a státního převychování z německorakouského absolutismu v československý demokratism. Zákonná nařízení, a kdyby byla sebe demokratičtější, selžou, nebudou-li podporována mravním vědomím samého občanstva. Francouzský filosof a historik Taine řekl: "Un nouveau systéme ď institutions ne fonctionne que par un nouveau systéme ď habitudes." Nová soustava zřízení jest uváděna v činnost jenom novou soustavou zvyků. Schvalujeme nové, demokratické zřízení, ale potřebujeme k němu také nových demokratických mravů!

V tom je vlastně celý náš dnešní problém: abychom se nespokojili pouhými zákony a formami novodobé demokracie, nýbrž abychom jim dali svůj zvláštní, národní, lidový obsah. Je-li národ v podstatě vnitřní kultura a stát vnější forma, pak jedním slovem je nám zapotřebí politiky opravdu kulturní. Je to přirozený důsledek dějinného vývoje států a národů v minulém věku i dnešní sociální situace v našem národě.

Hnutí demokratické, které vyvolala velká revoluce francouzská, stále více sjednocovalo stát s národem. Národní státy byly cíl i plod bojů XIX. století; světová válka se skončila vítězstvím ideje národního sebeurčení, národní demokracie nad absolutistickou theokracií. Národní myšlenka je tím mocnější, čím demokratičtější jest její základna, to jest čím více společenských vrstev národa má činnou účast ve správě věcí veřejných, protože roste tím také vědomí obecné odpovědnosti za zdar či nezdar věci pospolité. V občanech svobodné země prohlubuje se cit solidarity a vzájemnosti, neboť positivní hodnoty životní, duchovní i hmotné, jsou-li společně sdíleny a spravedlivě rozdíleny, utužují kázeň a vědomí, že jednotlivec je organickou součástkou vyššího celku. Takto demokratisace veřejného života šla ruku v ruce s moderní myšlenkou národní. Z doby, kdy politickým národem, politickou representací národa byla jenom tenká společenská vrstva lid privilegovaných, pánů, šlechticů, kněží a boháčů, pokračujeme stále zřetelněji a vědoměji v dobu, kdy politická representace národa je v plné šířce založena na všech vrstvách národní společnosti. A nejenom to; proces a logika společenského vývoje jest taková, že aristokracie duchovenská, politická i kapitalistická ztrácí svoje výsady, mizí v úrovni nového života mravního a hospodářského, a všechen národní život ovládán jest stále pevněji novým společenským řádem. Bylo snadno vládnouti v absolutistickém státě a bylo i snadno poslouchati, kde tíha odpovědnosti nespočívala na poddaných, nýbrž přímo na panovníkovi a kde panovník byl odpověden jenom nevyzpytatelné vůli boží. V demokracii však se všechny statky kulturní a hmotné zobecňují, socialisují, a tu spořádaná demokracie není možná bez dokonalé uvědomělosti národ a vůbec a každého jednotlivce zvláště.

Jsme dnes v situaci takové, že této vnitřní intensivní práci musíme věnovati nejopravdovější péči, nechceme-li uváznout ve zvycích a mravech našeho období předrevolučního, starorakouského.

Co tuto pravím všeobecně o potřebě vážné přípravy občanstva k veřejným úkolům politickým, mohl bych doložit i příklady zcela určitými a denními. K volebnímu výkonu a ke správě veřejných věcí novým zákonem povoláváni budou mužové a ženy všech povolání, všech kategorií společenských a při tom již v letech zcela mladých. Občanská práva a povinnosti v demokracii mají mnohem větší a hlubší dosah, nežli v státech režimu absolutistického. Zákon, kterým se stanoví volební řád obecní v demokratické republice, musí třeba mlčky předpokládati jakousi politickou přípravu občanstva k aktu tak důležitému. Již zde padlo slovo, že "volby do obcí vrhají dlouhé černé stíny na Národní shromáždění". To by byly trapné předzvěsti budoucího stavu našich věcí veřejných: místo hluboké práce průpravné, místo objektivní přípravy a výchovy československého občanstva k novému životu ve svobodě, rovnosti a bratrství, místo humanity a vzdělanosti divoká stranická agitace, která rozumnou úvahu a nesobecký hlas lidskosti přehlušiti chce brutálním pudem po společenském nadpráví ať duchovním, ať politickém, ať hospodářském. Kdyby takto vypadati měla mravní a intelektuální příprava občanstva k volbám, jež zákon předpisuje ve formách nejdemokratičtějších, pak věru na dlouhá léta přetrženo by bylo revoluční a republikánské dílo, tak slibně započaté československými legionáři a naším presidentem. (Výborně!)

Volební řád v obcích republiky československé, který máme schváliti, nedotýká se onoho mravního předpokladu pravé demokracie; dává právo voliti neb volenu býti, nezmiňuje se však o povinnosti náležité, mravní a rozumové přípravy k těmto občanským funkcím.

Havlíček již r. 1846 v článku "Co jest obec" ukázal na mravní podklad samosprávy: "Občan, neznající účele a zřízení obce sví, nevědoucí, co se v ní děje... nemůže také ani dobře znáti své povinnosti, tak jako ani svých práv nezná. Taková nevědomost a slepota občanů jest však k největší škodě celé obce (ovšem i všech občanů jednotlivých). Hlavní povinností obce tedy jest: "Vzdělávání mládeže, to jest budoucích občanů... Jest svatá povinnost každé obce, státi vždy na vrcholu vzdělání svého času. "

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP