Má v mnohém, třeba
ne ve všem, pravdu a já jsem přesvědčen,
pokud o tuto část jeho vývodů jde,
že přednesl je nejdříve ve svém
klubu a pak v tomto shromáždění jako
v druhé instanci.
Nemám tak velikých
obav, jako měl pan dr. Meissner. Jsem si toho vědom,
a zajisté každý z vás, že tento
parlament patří k nejmladším, nežijeť
ani 3 celé měsíce, a jestli děcko,
třeba ne nemluvně, má své dětské
choroby, snad ani ne choroby, jenom chvíle rozmaru, není
třeba míti té úzkostlivosti, kterou
mívají rodiče takového novorozeňátka,
kteří hned volají lékaře, když
dítě jen trochu křičí. Kdybychom
my, nebo náš veliký president povolal, ve strachu,
že snad jsme ve stadiu, které není zdrávo,
nějakého velkého lékaře, neb
sociologa, neb psychologa, snad by mu řekl: "Nic to
nevadí. Řve, protože je zdrávo."
(Veselost.)
Vidím doklad, že toto
shromáždění je zdrávo, více
ve výsledku jeho činnosti, než v některých
těch malých výstřelcích, které
konečně lze omluviti.
Výsledky tohoto parlamentu
jsou zajisté za dobu, po kterou má příležitost
jednat, velké, velké zvláště
na poli sociálního zákonodárství.
Uvážíte-li, co všechno do dnes bylo uzákoněno,
vidíte, že celý tento valný sbor se
zabýval takřka výlučně péčí
o sociálně slabé a že poskytl jim v
mnohém ohledu pomoci.
Bylo by nesprávno, kdyby snad
jedna nebo druhá strana chtěla za svou zásluhu
strhovati, že se těmto vrstvám sociálně
slabším věnovala skoro veškerá
pozornost tohoto slavného shromáždění.
Na tom mají stejnou zásluhu
všichni, jak je vidět při výsledcích
hlasovacích. Doposud jsme hlasovali všichni společně
a stejně, neměli jsme různých hlasování,
poněvadž konec konců jsme neměli různých
tendencí a cílů; jdeme všichni za stejnou
prací, ač občas se srážíme.
Tu myslím, že ty scény,
které se panu referentovi tak nelíbily, jsou vyvolávány
z valné části tím, že máme
strany, které musí stůj co stůj míti
odpůrce, ony musí bojovat, aby, až přijdou
mezi své, mohly říci: "Vidíte,
my jsme vám to vybojovali, oni vám to nechtěli
dát, nám vděčíte, že jsme
vám přinesli to, co máte."
Pro takové strany jest největším
neštěstím, když nemají odpůrce.
Co mají dělat, pro co mají zápasit,
když všichni pomáháme slabým a
jdeme za tou sociální prací a všichni
ruku v ruce jdeme za stejným cílem? Že se pak
zde takový odpůrce markýruje, že zde
máme místo bitev manévry, to není
žádné neštěstí. (Veselost.)
Jest-li pan referent rozezná vojnu opravdovskou a manévr,
- a může to rozeznat, poněvadž mnohým
stranám vidí až do jejich ledví - pozná,
že příčiny k nějakým velkým
stížnostem mezi námi není.
Mně to připadá
kolikráte tak, že když již se zde mluvilo
včera o nějakém rychlíku, že
v té zákonodárné činnosti jedeme
na dvou souběžných kolejích a spějeme
všichni k jednomu cíli: utvrditi naši republiku,
povznésti její lid (Posl. Brodecký: Jest
zakázáno jezditi po dvou kolejích!) a
dáti tomu lidu veškerá práva, která
mu patří.
Ale ti pasažéři,
poněvadž koleje jsou vedle sebe, myslí chvílemi,
že vlaky do sebe vrazí; povstává křik,
rámus a nepokoj a pak zase jest vidět, že všichni
jdeme za stejným cílem. Méně rozčilení
a více chladné krve a pan dr. Meissner bude s námi
se všemi spokojen.
Bude s námi také spokojen
proto, že, pokud jde o volební řád do
obcí, zase jedeme po stejné koleji a že konec
konců volební oprava tak, jak bude uzákoněna,
bude snad uzákoněna hlasy nás všech
aspoň v podstatných kusech. Jen, zejména
pokud jde o první oddíl, který je vlastně
dnes předmětem naší speciální
debaty, byly jen malé odchylky, se kterými jednotlivé
naše strany nesouhlasí. Jsou v něm odchylky
nebo nedokonalosti, které právě při
rušné činnosti, kterou vyvinoval ústavní
výbor, se sběhly. Některé věci
možno snad pouhým výkladen objasniti.
V § 1. tohoto zákona
se prohlašuje, že volič nabývá
volebního práva po uplynutém 21. roku svého
věku. Bude třeba stanoviti, kdy vlastně tohoto
věku dosáhl. Po mém názoru - a doufám,
že pan referent v tomto směru se mnou souhlasí
a že jeho výklad bude pro další posouzení
směrodatný - jest pokládati za rozhodující
onen den, kdy volby byly vypsány, tedy voličové,
kteří došli řečeného věku
v den vypsání voleb aneb den před tím,
mají právo volební. Voličové,
kteří dospěli toho věku během
řízení volebního, tedy ještě
před odevzdáním hlasovacího lístku,
byli by ovšem z volebního práva vyloučeni.
To není žádné bezpráví,
poněvadž jde o několik málo neděl
a poněvadž je třeba tuto hranici přesně
stanoviti z toho důvodu, aby hlasovací seznamy včas
mohly býti veřejně vystaveny a aby hlasovací
seznamy byly naprosto správné a přesné.
Dále bych poukázal
k § 5. návrhu tohoto zákona. V tomto paragrafu
mluví se o osobách, které jsou vyloučeny
z práva volebního. Jsou to zřízenci
obecní v obcích do 5.000 obyvatelů, v obcích
přes tuto hranici číselnou nesmějí
tito zřízenci býti zvoleni za starosty, náměstky
nebo členy obecní rady, v ostatních obcích
pak vůbec není připuštěno dle
tohoto návrhu zákona, aby úředníci
sborů samosprávných vyšší
kategorie byli zvoleni do sborů samosprávných
nižší kategorie.
Vážení pánové!
Uvážíte-li objektivně, kdo všecko
z našeho občanstva bude míti právo hlasovací
a kdo všecko bude míti volební právo
pasivní, myslím, že musíte na první
pohled viděti, že - objektivně vzato - toto
ustanovení není spravedlivé. Již druhý
řečník přede mnou upozornil, které
osoby jsou pojaty do volebního práva. Ale tito zřízenci
a úředníci obecní mají býti
vyňati? Proč? Poněvadž patrně
to asi bude ratio legis - by mohli snad uplatňovati nějaké
své osobní zájmy, neb osobní své
prospěchy na úkor ostatních úředníků,
neb na úkor obce tím, že sedí ve sboru
s ostatními členy správního sboru
neb výboru. Ale, vážení pánové,
je to vůbec možné, je to uvěřitelné,
že by takový zřízenec nebo úředník
obce mohl na ostatních členech obecní správy
vymáhati si nějaké zvláštní
výhody? Vždyť v první řadě
právě ti, kteří s ním sedí
v té správě, by to byli, kteří
by ho upozornili: "Sem nestrkej ruku, zde bys se mohl připálit,
zde sedíš jen, abys chránil zájmy obce,
starej se o záležitosti obce, svoje osobní
prospěchy musíš nechat přede dveřmi
síně, do které jsi vstoupil."
Na druhé straně ale,
když je vyloučíme ze správy obce, vyloučíme
právě ty osoby, které celým svým
praktickým povoláním osvědčily
a osvědčují, že jejich první
starostí, jejich životním povoláním
jest, všemi silami pečovati o zájmy její,
budou vyloučeni ti, kteří nejlépe
a do posledních detailů znají správu
obce, vědí, co jest potřebí, vědí,
jakým způsobem má býti obec spravována,
a všechny ty bohaté zkušenosti, které
po drahnou řadu let nastřádali, nemají
býti upotřebeny ve prospěch obce. To by zajisté
nebylo věcí spravedlivou.
A pokud jde o ustanovení druhého
odstavce, kde úředníci nadřízených
úřadů samosprávy nemají býti
voleni do sborů kategorie nižší, tu patrně
zase sledoval zákonodárce ten úmysl, aby
někdo neseděl ve dvou rozhodujících
stolicích, aby v prvém sboru obecního zastupitelstva
nerozhodoval a v zemském zastupitelstvu anebo v krajském
nerozhodoval o téže věci podruhé. Ale,
slavné shromáždění, tu přece
jest třeba uvážiti, že se rozhoduje kolegiálně,
že takový zřízenec, který jest
v obci členem obecního zastupitelstva, tam přece
nerozhoduje sám, že ten má jenom takové
votum, jako kterýkoliv z těch 9, 24, 50 anebo 100
členů celého sboru, že tam nepoloží
on svůj hlas na váhu, že tam jest jen nepatrnou
veličinou, která spolupůsobí s ostatními.
Také v druhé instanci
zase rozhoduje se kolegiálně; jestli jest on při
této druhé instanci úředníkem,
tedy jeho vliv na toto kolegium není tak veliký,
tak mocný, aby mohl jakýmkoliv způsobem zmařiti
nějaké rozhodnutí, které by se jinak
stalo, kdyby on v tomto sboru nadřízeném
neseděl, nehledě k tomu, že přece docela
dobře by se mohlo v takovém případě
jednoduše stanoviti, že úředník
nadřízené kategorie, jakmile se jedná
o záležitost obce, ve které on jest členem
správy její, nemůže sám při
tom spolupůsobiti.
To jest i věc velmi snadná,
označila by se tím jeho inkompatibilita, nebylo
by třeba v zákoně ji vyznačiti, jakýmkoliv
nařízením se to dá naříditi
a zachováme si zase pro jednotlivé obce celou řadu
zdatných pracovníků, jejichž síly,
znalosti a vědomostí pohřešovati takové
obce nemohou, anebo jen ztěžka.
Já bych, vážené
shromáždění, viděl v tomto vyloučení
zřízencův a úředníků
samosprávy z činnosti v samosprávě
velikou úhonu pro ni a velikou újmu pro obce.
Úhonu z toho důvodu,
že, poněvadž právě my všichni
velmi dobře víme, co nám jest samospráva,
jakou mohutnou oporou byla českému životu po
celá ta dlouhá desítiletí, když
jsme pod panstvím rakouským neměli pro svůj
národní vývoj žádných
jiných organisací, žádných jiných
působišť, než právě samosprávu.
A jsou mezi vámi mnozí, kteří ji znali
do kořene.
Když přihlížíme
blíže k české samosprávě,
komu v prvé řadě vděčíme
za její vyspělost, za všechny krásné
činy, kterými jest popsáno v naší
historii samosprávy mnoho a mnoho stran? Zajisté
v prvé řadě jejímu úřednictvu,
neboť toto jest páteří samosprávy,
a tato páteř se osvědčila a byla vždy
k službám našeho národa, k jeho prospěchu
a ke cti.
Račte jen, vážení
pánové a vzácné shromáždění,
uvážiti, kdo vlastně na našem českém
venkově pracoval v tak zvané drobné národní
práci? (Výborně!) Kdo byl v Ústřední
Matici, v Národní Jednotě Severočeské
a Pošumavské jednotě a ve všech těch
našich obranných pracovních sborech, kdo byl
na špici, kdo byl vlastně iniciátorem, kdo
byl vykonavatelem těchto našich obranných jednot
a kulturních podniků?
Račte si všimnouti charitativní
činnosti. Kdo na venkově ty charitativní
sbory uvedl v život a v životě je udržuje?
Nesměli bychom nedati pravdě průchod, kdybychom
neřekli, že v prvé řadě vděčíme
za všechny tyto úspěchy samosprávnému
úřednictvu, a toto samosprávné úřednictvo,
které v dobách největšího útisku
bylo našemu národu štítem a pavezou, tento
sbor našich národních pracovníků
by neměl míti kvalifikace, aby byl členem
sboru kterékoliv naší české obce?
Vždyť bychom těmto lidem, o nás tak zasloužilým,
činili přímo příkoří,
kdybychom jim nevyhradili stejných práv v obci jako
každému jinému občanu. Jak jsem řekl,
obci samé bychom neprospěli, nýbrž bychom
jednali na újmu obcí, poněvadž bychom
je zbavili opory, které potřebují v mnohých
dobách.
Zbýval by v tomto § 5.
jeden odstavec, který zní, že z volebního
práva pasivního jsou vyloučeni ti, kdo po
dobu jednoho roku nezaplatili daní a dávek, a byvše
upomenuti, přece jich nezaplatili. Tu bych se zeptal po
ratio legis, jaký byl účel zákonodárcův?
Mohlo by se říci, že to je z důvodů
berní morálky proto, aby byl takový kandidát
donucen konati své povinnosti k svému státu,
republice, kraji a obci.
Ale, vážení pánové,
pak bychom měli vlastně dvojí berní
morálku: prvního a druhého řádu.
Prvního řádu směřuje proti
těm, kteří jsou kandidováni, druhého
řádu proti těm, kteří jsou
voliči.
Voliče žádného
nevylučujeme z volebního práva proto, že
nemá daň zaplacenou, toho voliče ale, který
má býti volen, vylučujete. Mohlo by se říci,
že vylučujeme ho proto, poněvadž má
větši povinnosti, že od něho jest nutno
žádati, aby on jako vzor zaplatil daně. Souhlasím
s tím, že je třeba daně platiti, ale
račte uvážiti poměry dnešní
doby. I mezi vašimi lidmi jsou lidé, kteří
mají jen malé domky i kus pole a nemohou skutečně
tu daň okamžitě zaplatiti. Státu nic
neubývá, poněvadž jest možno, aby
erár exekucí tyto daně vymáhal. Nějaká
škoda se státu nepůsobí, ale na druhé
straně může vzniknouti obci škoda z toho,
že by mohli tohoto ustanovení používati
ti liknavci, kteří jsou sice způsobilí,
aby byli členy správy obecní, ale buď
ze svého pohodlí anebo, aby ušetřeni
byli nepříjemnosti, rádi by se vymanili z
této povinnosti. Říkám povinnosti,
poněvadž zákon ukládá za povinnost
v paragrafu 8., dáti se voliti a přijmouti volbu.
Kdo by se jí chtěl vyhnouti, nezaplatí za
poslední rok daně, zaplatí je až po
reklamační lhůtě anebo, až jsou
vypsány volby, a vymaní se z povinnosti přijmouti
úřad.
Z toho důvodu, aby nebyla
dávána občanstvu možnost, tímto
způsobem uchylovati se od svých povinností,
jsem toho náhledu, že i tento 3. odstavec do této
osnovy nepatří a, jestli by měl nějakým
trestem býti stíhán takový liknavý
poplatník, že by to patřilo do nějakého
berního zákona neb nařízení.
Proto si dovoluji slavnému
shromáždění doporučiti, aby osnovu
vrátilo, pokud jde o paragraf 5. nového zákona,
ústavnímu výboru, který by pak po
rozumu Národního shromáždění
tento paragraf 5. vůbec z osnovy zákona eliminoval.
Z toho shluku paragrafů, o kterých dnes jest vám
jednati, jsou dále ještě vysoce důležité
paragrafy 7. a 8. Jsou to ony paragrafy, které jednají
o povinnosti volební a povinnosti dáti se voliti.
Kdybychom nazírali na právo volební jako
nějaké právo v technickém slova smyslu,
jako na nějakou výhodu, která jen někomu
patří, aneb nějaký znak občanské
rovnosti, tu by ovšem bylo obtížno a těžko
voličovi přikazovati, že toto právo
musí vykonati, poněvadž pak to není
právo. Mám li nějaké právo,
to znamená, že mohu, ale nemusím.
Ale my nenazíráme na
volební právo jako na nějaké právo,
my jsme toho náhledu, dle učení mnohých
spisovatelů v ohledu státoprávním,
že se tu jedná o funkci, o jistý úřad,
který svěřuje stát svým jednotlivým
občanům. Je to úřad, kterým
ukládá stát svému občanu, aby
vybral z řad ostatního občanstva ty, které
pokládá za nejzpůsobilejší ke
spravování obce. Jakmile nazíráme
na právo hlasovací jako na takovou funkci občanskou,
jako na část povinností, které stát
svým občanům ukládá, pak máme
právo také žádati, aby tuto funkci také
vykonávali. To právo má tedy stát
žádati na svých občanech, aby každý
z nich se súčastnil na výběru těch,
kdož mají obec spravovati.
Toto ustanovení jest velice
důležité, protože tímto způsobem
jsou jednak liknaví občané doháněni,
aby šli k volbě, a je-li volič doháněn
k volbě, jest doháněn k tomu, aby o ní
myslil, aby uvažoval, proč vlastně volí,
za jakým účelem se volí do obce, jaké
jsou úkoly obce, a tímto způsobem každému
občanu se vlastně ukládá, aby se vžil
do toho, že jest jeho povinností a svatou povinností,
starati se s ostatními o věci veřejné.
Na druhé straně jest
tato povinnost hlasovati, i ochranou. Je to ochrana pro slabší,
poněvadž by se mohlo stát, že zaměstnavatel,
který zná své dělníky a zaměstnané
své zřízence, ví, že třeba
nesouhlasí v politických neb obecních otázkách
s jeho názorem, mohl by je nutiti, aby se volby nesúčastnili,
mohl by to zaříditi tak, aby v době volby
byli nuceni pracovati. Jakmile stanovíme volební
povinnost, není možno, aby někdo, kdo jest
odvislý, byl jakýmkoliv způsobem znásilňován
v tom směru, že by se mu upíralo, ba znemožnilo
právo volební.
Vidíme v té povinnosti
i vysoké morální momenty takové hodnoty,
že všechny ty malé nepříjemnosti,
které spojeny jsou s povinností volební,
proti tomu pranic neznamenají.
Jedna z těch nepříjemností
jest, že volič, který nesídlí
přímo v místě, musí se dostaviti
do místa volby, a za tím účelem byl
zde podán návrh, dle kterého voličům
má býti zaručena bezplatná doprava
k volebním osudí a od něho zpět. Já
s tímto dodatkem nesouhlasím, a sice z toho důvodu,
že jest v zákoně samém o to postaráno,
aby tato povinnost volební nebyla občanu příliš
těžkou. Jakmile bydlí dále než
25 km., nemusí se dostavovati k volebnímu osudí.
Tím je také dána záruka, že nebude
to právo volební, a řekněme povinnost
volební, spojena s takovými náklady, které
by nemohl každý z nás nésti.
Slavné shromáždění!
Já jsem jen dle možnosti v nejstručnější
formě vyjádřil malé závady,
které v rámci osmi §§ jménem svého
klubu měl jsem čest vám přednésti,
a prosím vás, abyste z důvodů, které
zde byly uvedeny, hlasovali v tom směru, že §
5. navrženého zákona má býti
škrtnut v celém svém rozsahu. (Výborně!
Potlesk.)
Místopředseda dr.
Hajn: Slovo má paní Štychová-Landová.
Posl. Štychová-Landová:
Slavné shromáždění!
Je to několik málo
slov, jimiž začíná první paragraf
řádu volení v obcích republiky Československé,
ale těmito slovy jsou rozmetány poslední
zbytky, tisíciletých předsudků, které
nás uvědomělé ženy hluboce urážely.
Dobrý psycholog dozná, že soustavné
podceňování musí míti na postiženého
nevyhnutelně účinky, někdy až
osudně neblahé. Buď ho stiská k zemi,
udusí v něm všecku tvůrčí
mohoucnost, zkřiví jeho charakter, který
je páteří morálky, až ho zcela
zotročí - nebo ho provokuje k revoltám, které
někdy jsou očistnou bouří, ale někdy
mohou státi se chorobou. Tak tomu je nejen u jedinců,
tříd a národů, tak je tomu zejména
u žen.
Právě v těch
dobách, kdy porobou lidí méně rvavých,
nebo vůbec prostých dravčích instinktů
byly zabezpečeny základy soukromovlastnických
řádů, byla to žena, která se
stala první jejich obětí. Označena
jménem majitele jako vlastnický objekt, podléhala
těžkému pokoření své osobnosti,
ztratila právo sebeurčení a podrobovala se
dočasně v domnělém zájmu svých
dětí.