Poslanec Dyk: Vážené
shromáždění!
Dovolte, abych vám způsobil
jakési překvapení, poněvadž já
budu chvíli mluviti o předloze. (Výborně!
Zcela správně!) Zabývaje se jí,
musím především konstatovati, - to není
chlubení se, to je konstatování fakt - musím
konstatovati, že všeobecné rovné hlasovací
právo do obce se vší upřímností
vítám. Mám za čest konstatovati zde,
že toto všeobecné rovné hlasovací
právo bylo ve všech programech stran, které
utvořily státoprávní demokracií.
Mohlo by se namítnouti, že v programu bývají
leckteré věci, které se nemíní
vážně, že bývají takové
dekorativní programy, na jejichž provádění
nikdo nepomýšlí. Proti tomu musím konstatovati,
že my jsme tak vážně o tom myslili, že,
když běželo o to, aby se utvořila státoprávní
demokracie, bylo udáno za základ požadavků
praktických, které jedna ze súčastněných
stran postavila a které všechny ostatní strany,
při tom jednání súčastněné,
s největší radostí a ochotou přijímaly.
Musím říci, že
nebylo to jen nějaké čistě theoretické,
ale že to bylo přesvědčení hluboké
o tom, že všeobecné hlasovací právo
jest pro nás aktualitou.
Lituji velice, že kolega Špatný
s místa, na němž stojím, užil výroku,
který považuji za svou povinnost odmítnouti,
zároveň omlouvaje se před váženým
Národním shromážděním,
že jsem se dal strhnouti k neparlamentárnímu
výrazu. Ale trvám věcně na tom, co
jsem řekl. Jest nepravdou obsah tvrzení kol. Špatného,
že by na poradě turnovské kterákoliv
ze súčastněných stran byla se postavila
proti všeobecnému rovnému hlasovacímu
právu. Kdo informoval pana Špatného, informoval
ho špatně. (Posl. Špatný: Jednotlivec
měl ten názor!)
Já ponechávám posouzení
vašemu, jak jest možno, aby obsah důvěrné
porady trousil se v takové zohavené formě
v našich politických kruzích. Nerozčiluji
se nad tím, že takové věci jsou tradovány
po kavárnách, že jimi se proti naší
straně operovalo, ale lituji, že na slavnostním
foru Národního shromáždění
takové kavárenské tlachy se opakují.
Musím konstatovati, že - což snad také
je ke cti (Hlas: O tom volebním právu!) -
chci konstatovati, že daleko dříve ještě,
než rozvířil se se stran socialistických
nátlak na provedení opravy volebního práva,
už loni o vánocích čeští
spisovatelé učinili nutkavý projev, jehož
smysl byl ten, aby komuny české dobrovolně
postoupily dělnictvu to, co mu patří, než
to budou moci učiniti podle ustanovení zákona.
Vážení pánové!
Jedna zásada vedla nás při tom že všechny
tyto věci nemohou se řešiti buď nějakou
agitací v jednotlivých místech, anebo nějakým
nízkým terrorem, nýbrž systematicky
s vyšších hledisek, že musí předcházeti
dohoda všech stran. Jakmile 28. října bylo
umožněno, aby tato dohoda byla provedena, naše
strana byla ochotna, princip všeobecného rovného
práva hlasovacího převzíti za jediný
základ volební reformy.
My jsme si byli vědomi, že jest
to důsledek revoluce, která se provedla, my jsme
si byli vědomi, že kdyby tento důsledek uplatněn
nebyl, že by to vedlo k nedůvěře širokých
vrstev - a já říkám k neoprávněné
nedůvěře, a že oprávněně
mohly by říkati, že změnila se sice
firma, ale nezměnil se obsah. Vycházejíce
od toho, úplně loyálně jsme se súčastnili
veškerého jednání. Ale s tohoto místa
považuji za svou povinnost prohlásiti, že není
to korrektní a že není to ani v zájmu
věci, aby věc, která je nepochybně
žádána, se promrskala tak rychle, jako v tomto
případě. Bylo přece jasno všem
interessentům, že předloha přijata bude.
Jestliže to bylo jasno, veškerý nervosní
neklid byl zbytečný a mohly se všechny tyto
požadavky, všechny návrhy probírati věcně
s klidem, který by přivodil také zdravé
rozřešení veškerých, mnohdy velmi
těžkých otázek. Ježto nebyla nikdy
tato předloha ohrožena, nebylo by bývalo neštěstím,
kdyby se bývalo protáhlo jednání o
týden, o 14 dní s tím výsledkem, že
by se odstranily některé sporné body.
Lituji, že v Národním
shromáždění ujal se zvyk, považovati
za jediné forum debatní výbory. Všem
těm členům Národního shromáždění,
kteří nezasedají v těchto výborech,
bere se možnost, zasahovati do jednání a degradují
se na členy druhé kategorie. (Hlas: Ano. To jest
správné!)
Vážené dámy a
pánové! Nepochybuji o kvalifikaci všech, kteří
zasedají v ústavním výboru. Jenom
pochybuji o tom, že by se mezi ostatními členy
Národního shromáždění
nenašel jediný, který by mohl k tomu něco
podotknout, navrhnout, neb opravit.
Nesmí se to pak považovati,
jestli se v debatě vyskytnou názory odchylné,
za nějakou neloyalitu. My jsme všechny závazky
loyálně dodrželi, ale říkám,
že také plenum má právo mluviti do obsahu
zákona. Jak to vypadá dnes? Řečník,
který mluví, když již předloha
je hotova, přichází s křížkem
po funuse. Jsem si vědom této trapné úlohy
a mohu jenom konstatovati, že jdu-li s křížkem
po funuse, že nejsem truchlícím pozůstalým.
Naprosto nelituji privilegovaného
řádu volebního do obcí. Nelituji,
odstraní-li se křivda, která těžce
se dotýkala nezastoupených, jednak nemajetných
vrstev, jednak žen, naopak říkám, že
tohoto funusu súčastnil jsem se s velikou radostí.
Považuji za svou povinnost prohlásiti,
že úplně odmítáme veškeré
třídní privileje z toho důvodu, že
není možno, aby v demokratické společnosti
kterákoliv třída udržela nějakým
zvláštním privilejem zákona postavení,
které není založeno v povaze věci, postavení,
které je vybojováno jinak, nežli převahou
ducha a vykonanou prací. (Výborně!)
Veškerá privilegia ostatní jsou naprosto neudržitelná
a také nehajitelná.
Má-li kdo a měl-li kdo pochybnosti
o oprávněnosti všeobecného hlasovacího
práva, jestliže říkal, - jako byly citovány
p. referentem určité obavy - že by mohlo přinésti
ten či onen neblahý důsledek, já stojím
na stanovisku, že jest lépe - i kdyby to snad všechno
bylo pravda, jako já tomu nevěřím
- jest lépe, jestliže dočasný výsledek
voleb přesune dočasně poměry mocenské
snad tak, že je to křivdou pro určité
vrstvy, jest to lépe, nežli kdyby se vyvolal v naší
republice trvalý stav války třídní,
kde by zápolily určité vrstvy o moc a kde
by zápasila určitá pohlaví o moc.
(Výborně!) A já si přeji z
upřímného srdce, aby se nerozhodovalo o tom,
je-li občan chudý či občan majetnější,
nýbrž, aby se jen rozhodovalo, je-li pro funkci, kterou
zastávati bude a kterou já považuji za velmi
odpovědnou, duševně uzrálý a
je-li schopen, povinnosti svého úřadu čestně,
spravedlivě a dobře vykonávati. A já
bych si přál, aby se nerozhodovalo o tom, je-li
to muž či žena, kdo bude zvolen, poněvadž
ani muž nemá práva býti volen proto,
že jest muž, ani žena nemá práva
býti volena jenom proto, že jest žena, nýbrž
i muž i žena musejí býti voleni proto,
že jsou schopni zdárně vykonávati povinnost
občanskou.
Otevřeně říkám,
že rovnoprávnost pohlaví ženského
nebude dobojována, dokud naše ženy si neuvědomí,
že jsou jen a jen občankami rovnoprávnými,
u nichž nerozhoduje rozdíl pohlaví, poněvadž
ať muž, ať žena má společný
zájem a tím zájmem jest zdar demokratické
naší republiky. (Výborně!)
Řekl jsem, že z těchto
důvodů mohu s velkou radostí mluviti pro
hlavní zásadu, obsaženou v předloze,
která nám byla podána, pro všeobecné
rovné hlasovací právo bez rozdílu
mužů a žen. A považuji také, jako
mnozí jiní řečníci, za správné
a velmi důležité, jestliže při
předloze zákona, jak jsme již dávno
žádali, bylo užito zásady poměrného
hlasování. Proto nezáleží na
tom, která strana dočasně tím bude
poškozena, které straně to dočasně
prospěje. O tom není dnes možno pronésti
všeobecných soudů, prospěje to zde té,
onde jiné straně, ale jest tu hlavní základní
idea: že se tím umožní, aby byla v obcích
kontrola.
Víme, že jakmile zmocní
se určitá strana radnice, zbavena jsouc této
kontroly, že jest příležitostí
vedena k tomu, aby tohoto nedostatku kontroly zneužívala.
Jakmile však zásadou poměrného zastoupení
dá se i ostatním stranám přiměřené
zastoupení na radnici, donutí soutěž
stran jednotlivé strany k tomu, aby si počínaly
tak, aby do příštích voleb mohly jíti
s pravděpodobnou možností úspěchu.
Toť veliká výhoda zastoupení poměrného.
A vážené shromáždění,
dámy a pánové, musím reagovati ještě
na jeden výrok, který zde padl. Ať volby v
Německu nebo kdekoli jinde dopadly tak, či onak,
ať snad skončily relativním úspěchem
t. zvaných měšťáckých stran
a relativním neúspěchem tak zv. stran socialistických,
na našem stanovisku to nic nemění. Není
pravda, že bychom měli proto radost. Konstatuji úplně,
že je mi to naprosto lhostejno. Dočasné volební
výsledky nemohou nic změnit na společenských
zákonech. Já naopak vítám a budu vítati,
jestliže přinesou volby do obcí úspěch
a značné úspěchy stranám socialistickým.
Proč? Jakmile strany socialistické přijdou
na ty radnice, učiní všelijaké zkušenosti.
Nebylo vždy naším štěstím,
jestliže, byť z valné části neprávem,
se nám vytýkalo, že jsme stranami radničními.
Až těmi radničními stranami budou strany
socialistické, budou jejich zkušenosti a zkušenosti
s nimi rehabilitací pro nás, poněvadž
se ukáže, že leccos, co se vytýkalo jako
neřest nesocialistických stran, bývá
bohužel dosti obecnou neřestí.
Já nechci nijak pochybovat, že
v řadách socialistických je mnoho těch,
kteří věří, že jejich
strana sestává jen a jen z Katonů. Jakmile
však vstoupí tyto strany socialistické na radnici,
poznají, že leckdy, kdo se zdál Katonem, takovým
Katonem není. Čistě z toho důvodu
je přímo v našem zájmu stranickém,
aby došlo k uplatnění socialistické
vlády na radnicích v míře značné.
Vždy najde se v kterékoliv straně,
opakuji: ne pouze v stranách socialistických, dosti
těch, kteří mluví o nutném
vyčišťování Augiašova chléva
jenom, aby pak sámi ho mohli zaneřáditi.
A ukáže se, že určité defekty v
hospodářství radničním se z
velké části neprávem házely
na nás, že nebyly ve spojení s programem stran,
jimž se neprávem říká "měšťáckých",
ale že souvisejí a také za vaší
éry souviseti budou s otázkou charakteru, či
bezcharakternosti lidí, s otázkou jejich slabosti,
poněvadž každá moc u člověka
slabého svádí k zneužití.
Ale je ještě něco, proč
vítám uplatnění se vrstev socialistických
v komunách.
Jakmile převezmou tyto strany moc,
převezmou také určitou zodpovědnost,
vstoupí do praktického života a uvidí,
kdož věří ve všemocnost programův
a všehojivost většiny, že ani sebe větší
většina při volbách neumožní
provádění věcí neproveditelných
a že zkušeností společenských a
zákonů z nich plynoucích nelze sprovoditi
se světa. Věřím pevně, že
touto praktickou činností socialistické strany
budou donuceny ke kooperaci s námi a že bude tato
kooperace ku prospěchu všech vrstev našeho národa.
Vrátím se k idei poměrného
zastoupení. Jako jsem prohlásil, že s jeho
ideou souhlasím, musím se velice energicky
vysloviti proti provádění této
idee, jak byla formulována v zákoně, a to
z důvodů zásadních.
Zdá se mi, že návrh zákona
stůně jednou vážnou chorobou. Tvoře
volební řád pro obce, měl příliš
již na mysli volby do příštího
československého parlamentu. Chtěl, aby obojí
tyto volby byly prováděny dle jednotného
systému a pustil se zřetele, že volby do obcí
mají předpoklady zcela jiné a různé,
nežli volby do parlamentu. Zákon sám snad by
zdánlivě získal na jednotnosti, kdyby postavena
byla jediná regule i pro obce i pro parlament. Ale konstatuji,
že sám ten zákon tuto jednotnost porušuje,
jestliže, - jak již bylo řečeno, ustanoví
jednotnou zásadu poměrného zastoupení
pro všecky obce. V obcích, jež mají méně
než 700 obyvatelů, na Slovensku 1500, je poměrné
zastoupení fakultativní. Předpokládá
žádost aspoň 1/10 voličů.
Sám návrh zákona říká,
že tam, kde toto ustanovení jest, se ho velmi zřídka
užívá. Neužívá se ho v podstatě
proto, poněvadž skutečně jest velmi
obtížno, sháněti a zjišťovati
1/10 voličů do 8 dnů
ode dne vyložení seznamů voličských.
Snad proti tomu uvádí se,
že to jsou technické obtíže; ale technické
obtíže nejsou zde po mém rozumu tak závažné,
aby mohly porušiti jednotnost zákona a správnost
určité idee. Jednota stavby není tedy dokonalá.
Bylo už mnou řečeno, že jest rozdíl
mezi volbou do obcí a volbou do parlamentu. A já
bych to rád vysvětlil. Volby do parlamentu jsou
čistě politické. Volby do obcí snad
by tento charakter politický také měly míti,
ale v praxi ho nemají. Pan referent mluvil o anglických
vzorech, mluvil o jednotné nutné úpravě
hospodářství státního a samosprávného
dle těchto anglických vzorů. Dojde-li k této
úpravě nevím, chci jen konstatovati, že
dnes volby do obcí ve značné míře
bývají určeny momenty nepolitickými.
Čím menší oblast volební, tím
více padají na váhu zřetele a zájmy
osobní. Každý ví, že za takovýchto
okolností volby obecní neprovádějí
se podle vysokých politických hesel, ale podle hesel
čistě místních a prospěchových,
a že není tedy správné, jestliže
jediné, co určuje výsledek voleb těch,
je kategorický imperativ určité strany.
Lituji, že poměrné zastoupení,
jak jest projektováno, znemožňuje vůbec
iniciativu jednotlivcovu. Volič, či volička
musí buďto celou kandidátní listinu
přijmout, nebo celou kandidátní listinu odmítnouti.
Předloha odůvodňuje to slovy na stránce
13.: "Ustanovení o kandidátních listinách,
o předložení, řízení,
úpravě, vyhlášce a rozmnožení
jich jsou technickou pomůckou pro volbu dle zásady
poměrného zastoupení. Bez nich by poměrná
volba nebyla proveditelna."
Dovolte, bych se tázal: Proč?
Při předloze byl daleko větší
zřetel vzat na domnělý zájem stran,
než na zájem obce. Jako hlavní a podstatný
důvod, červená niť, která se
vlekla všemi debatami, je myšlenka dekapitace předáků
stran. Dekapitace to znamená, že určitým
obmyslným manévrem politických nepřátel,
znemožnila by se volby předáků určité
strany. Tento bubák je bubákem jen proto, že
tvůrcové systému tohoto myslili příliš
schematicky. Připadnuvše při svých úvahách
na princip vázaných listin, přestali dále
uvažovat o jiných možnostech poměrného
hlasování, Kdyby si byli vzali práci a studovali
dnešní způsob voleb do obcí, berouce
v úvahu jednak rozšíření volebního
práva na všecky vrstvy a na ženy, a nutnost zastoupení
menšin, musili by říci, že lze bez všech
obtíží provésti. Je pravda, že
zákon musil předbíhat tříštění
hlasů. Při tak značném rozmnožení
počtu hlasujících bylo by skuritinium technicky
opravdu obtížné. Do jisté míry
bylo nutno omeziti právě individua, ale proti čemuž
protestuji, je, že individuum je dokonale škrtnuto.
Předloha v tom směru jde příliš
daleko.
Já soudím, že volební
listiny neměly by býti nikdy něčím
závazným, soudím, že by měly
zůstati kandidátům, jako bývaly kandidátka
před tím. Tato kandidátka by činila
volitelným potud, že nikdo, kdo by nebyl na některé
z kandidátek, které byly včas podány,
nebyl by volitelným. Jakmile však tato kandidátka
byla by vydána, až do skuritinia by neměla
významu. V obcích do 20.000 obyvatelů volí
se - abychom to objasnili příkladem - kandidátů
36. Jsou, dejme tomu, podány tři kandidátky.
To znamená, že 108 občanů by se stalo
volitelnými, to znamená, že hlasující
mohl by si z těchto 108 vybrati kandidáty dle svého
uznání. Význam kandidátek by nastoupil
teprve při skuritiniu, poněvadž by se sčítaly
pro jednotlivé strany hlasy všech 36 hlasů;
součet hlasů, jež by dostalo těchto
36 kandidátů, rozhodoval by potom o počtu
kandidátů, kteří jsou zvoleni, z těch
pak kandidátky zvoleni byli ti, kteří dostali
největší počet hlasů. Zase uvedu
případ: Strana A by soustředila na své
kandidátka 4000 hlasů, strana B 3000, stran C 2000
hlasů. Úhrnný počet byl by 9000, děleno
36 znamená 250 hlasů. Strana, která dostala
4000 hlasů, na základě toho by prosadila
16, strana, která by dostala 3000 hlasů, 12 a strana,
která by dostala 2000, 8 kandidátů. Proč
já kladu tak veliký důraz na to, aby byli
zvoleni ti kandidáti, kteří dostali největší
počet hlasů? Proto: Mám veliké obavy,
že kdyby to nebyly jen a jen strany, které
by pořadem kandidátů určovaly, kteří
kandidáti budou zvoleni, že by došlo k bojům
o první, druhé třetí a ostatní
výhodná místa, že všichni kandidáti
by prostě se tlačili na místa přední,
kde by nebezpečí propadnutí nebylo, a ti
kandidáti, kteří by zůstali na místech
vzdálenějších, byli by svedeni k tomu,
aby roztřišťovali své strany a usilovali
o postavení takových kandidátek, kde by se
sami na přední místo dostali. To by v praksi
znamenalo, že každý takový kandidát,
který svým sokem byl zatlačen na 10. nebo
11. místo, sháněl by tolik voličů,
kolik nutno, aby listinu podali, vydal by určité
heslo, čistě a naprosto nepolitické nebo
lokální a teď by se volby dokonale rozbily.
Tak silným, aby doma sehnal 50 voličů, může
býti každý vlivný činitel a místo
zjednodušení voleb došlo by pak jen ku komplikacím.
Ale to jest jen moment spíše
technický. Hlavní a rozhodující je
ten pro mne moment, že dekapitace vůdců jednak
se nebojím a jednak bych rád reservoval i nestranníkům
možnost, aby posílali do obecních zastupitelstev
lidi skutečné důvěry. Zde musím
to objasniti. Jestliže pouze jen a jen strana sestavuje pořad
kandidátní listiny, dojde k různým
machinacím v lůně jednotlivých organisací
strannických. My víme, že mnohdy bývají
určité lokální veličiny, jichžto
dekapitace nebyla by neštěstím pro příslušné
strany, ale operací ozdravující, ne pouze
organisaci, ale celý život komuny. Nechtěl
bych bráti možnost voličstvu, aby ne dekapitaci,
ale operaci provedlo. Jako morální důvod
uvádím, že volby do obcí nedějí
se jen dle politického příslušenství.
Každá strana, která chce míti při
volbách obecních úspěch, ví,
že chce-li dosáhnouti pronikavějšího
úspěchu, musí získati i určité
lidi, kteří přesvědčenými
jejími stranníky nejsou, že musí získati
a zvláště dnes bude muset získati celou
řadu lidí politicky neorganisovaných, - a
řekneme to zase, jak to jest - politicky neorientovaných.
A tu říkám: Jestliže
takový volič prostě si vybere z těch
108 kandidátů, kteří tu jsou, osobnosti
z jednotlivých kandidátních listin, jež
vyzkoušel jakožto lidí své důvěry,
ať se hlásí k té či oné
straně, nebude to na škodu, nýbrž na prospěch
věcí. Bude-li však se po něm požadovati,
aby se rozhodl pro celou kandidátní listinu
a v této listině nalezne osobnosti, o jichžto
škodlivosti pro hospodářství obecní
je přesvědčen, ale které jinak odstraniti
nemůže, než když nebude voliti celou kandidátní
listinu, nakloní se přirozeně k tomu, aby
ty osoby pro obecní hospodářství škodlivé
do zastupitelstva nedostal, že - třeba stranník
- raději k volbě nepůjde anebo dá
hlas svůj straně jiné.