Středa 22. ledna 1919

Bylo již proti tomu učiněno vše možné, ale není to nic platno, a sice proto, poněvadž se prohlašuje u nás na dotyčných úřadech: "To je jejich právo, vždy se to tak dělalo a vždy to tak musí býti." Přicházejí k nám stížnosti, jaké to má důsledky, přicházejí k nám stížnosti, že si občané jdou do lesa a tam si kácí sami dříví, poněvadž v mnohých obcích starousedlíci jim odpírají prodati vůbec dříví. Uhlí není, dříví nedostanou, nemohou vařit, nemohou vytápět pro děti, a tak si jdou prostě do lesa, tam si kácejí stromy. Přicházejí pak hajní nebo četníci a jsou neustále spory a bitky, ba na mnohých místech došlo až k velmi vážným zjevům následkem tohoto stavu. (Tak jest!).

Byla zde předřečníkem učiněna zmínka o tom, že práce musí býti ctěna. Po celé jednání posledních dnů ve sněmovně mluvilo se o pracovní povinnosti. Poněvadž všecko bylo značně zplundrováno, všecko zkrachovalo, to jediné, co zde jest a zůstalo, je práce, jako jediná, která tvoří nové hodnoty, práce, která také je jediná, která zase může zavésti pořádek a zjednati nápravu. (Výborně!).

A tu neváhám říci, že jsme přirozeně my socialisté pro to, aby práce byla všude jako povinnost prohlašována, poněvadž vlastně nám je socialismus prací. Ale tím není řečeno, že jest nutno pracovati do úpadu, nemíti žádného práva, spoluužívati ovoce této práce, nemíti žádného práva spolurozhodovati ve veřejném životě a nemíti nejmenšího práva, spoluužívati vymožeností nejlepších synů českého národa, (Tak jest!) tráviti život ve tmě, v nedostatku a bídě, zatímco druzí rozmařilostí a přílišným přebytkem klesají. (Souhlas.) Tu pravím jedno: práci chceme vykonávati, fedrovati chceme myšlenku o nutnosti práce, o pracovní povinnosti, ale nejen pro dělníky, nýbrž pro všechny, pro všechny stejně, poněvadž ty doby jsou již pryč, kdy by se mohlo z nějaké hostiny, z nějakého banketu dělníkům přikazovati, kolik mají pracovati a jak bídně mají při tom živořiti a upadati. (Tak jest!).

Myslím, že bychom se mohli všichni shodnouti na jedné základní formuli pro naši československou republiku, a sice, aby republika vydala příkaz, aby ten, kdo práci hledá, tomu že má býti opatřena, kdo pracovati nemůže, toho že musí republika zaopatřiti, a toho, kdo pracovati nechce, musí ku práci donutiti. (Výborně! Tak jest!) Myslím, to by byla formule, na které by se mohli všichni shodnouti, poněvadž je to také jedině možná cesta, abychom se dodělali nápravy.

Ke konci mi dovolte ještě jednu zmínku o resolučním návrhu ústavního výboru k řádu volení do obcí. Je to resoluce, kterou ústavní výbor nám doporučuje a v níž se praví: "Vláda se vyzývá, aby co nejdříve rozpustila všechna okresní zastupitelstva. K řízení správy místo rozpuštěných sborů buďtež jmenovány správní výbory nejdéle do dne, v němž volby do obcí budou provedeny."

Já doporučuji tuto resoluci ku přijetí proto, poněvadž všechna naše práva zůstanou jen na papíře, když budou nynější obecní správy sdělávati volební seznamy, když je budou dělati ti, kdož si onoho práva nepřejí. Zde musí býti provedena náprava hned při sdělávání volebních seznamů. (Člen N. S. Hrouda: Ale rozpusťte i obecní zastupitelstva, nejen okresní!) Zde jest obecní... (Posl. Hrouda: Ne, okresní!) Ale já myslím, i obecní... Obecní také chtěl jsem říci. Obecní i okresní, poněvadž víme, jakým způsobem věci tyto byly dělány.

Jest přirozeno, že bychom mohli ještě leccos podotknouti k této volební opravě, ale poněvadž je dílem kompromisu, vzájemné dohody, doporučuji její schválení, a sice proto, poněvadž tím schválením této předlohy bude odčiněna křivda, která na českém lidu dělnickém po staletí byla páchána tím, že nebyl rovnoprávným a rovnocenným ve své rodné obci, a bude také položen bezpečný základ k zdemokratisování republiky československé.

Čím více bude lidu dělnému přiznáno v republice československé práv, čím více mu bude dokazováno, že tato republika jest zároveň jeho republikou, jeho státem, čím více v ní bude nalézati ochrany a záštity pro svá práva, pro své svobody, tím více ji bude milovati, tím více ji bude chrániti, aby nemohly se jí státi se žádné strany úhony.

Lid dělný pomáhal českou republiku vybudovati, lid dělný ji dovede také udržeti proti všem nepřátelům, když bude v ní rovnoprávným a rovnocenným činitelem. (Výborně! Hlučný potlesk.)

Předseda: Dalším řečníkem jest pan dr. Horáček. Uděluji mu slovo.

Posl. dr. Horáček: Vážené shromáždění!

Zdálo by se býti podivným, že o otázce, ve které bylo docíleno dohody stran a ve které tedy vlastně nebude nijakých sporných názorů, rozvinula se tak obšírná debata, a že zapsán jest také značný počet řečníků. Ale věc ta vysvětluje se tím významem, který otázka tato má pro celý náš veřejný život. Jsou dvě instituce práva veřejného, se kterými setkáváme se v celém kulturním světě. Je to, řekl bych, ten vrcholný útvar, kterým žije každý samostatný politický národ, je to útvar státní a je to ten spodní útvar který tvoří základ tohoto státu, a to je obec.

Ten vývoj obcí prodělal historicky velké změny. Původně obce nebyly než jakási společenstva zájmová s podkladem ryze hospodářským; tedy na venkově to byli původně usedlíci, kde se jim jednalo o správu toho společného pospolitého stavu těch občin, o ten obor, o to vzdělávání rolí, a ve městech, jak známo, byly to jisté zájmy hospodářské, které se vyjadřovaly zejména starým cechovním zřízením.

Ale tyto obce se proměnily, zejména když nastala emancipace třetího stavu, v jisté útvary s posláním politickým. Byly to útvary politické samosprávy, kterým přiznány byly důležité úkoly. Víme, že to u nás zejména byly jednak úkoly tak zvané vlastní působnosti, jednak úkoly tak zvané přenesené působnosti, kde ty obce vlastně byly jistými orgány moci státní. Ale vidíme, že čím dále, tím více tyto obory působnosti obecní vzrůstají, rozmnožují se a rozšiřují se a my vidíme, že obec dnes nemá již jen politické poslání, nýbrž že má i důležité poslání kulturní. Mysleme si na příklad u nás školství, mysleme si u nás ve velkých obcích zřízení čítáren, mysleme si zřízení museí, mysleme si zřízení různých vzdělavacích ústavů.

My víme, že mají obce důležitá poslání hospodářská. Mysleme si zase ve velkých obcích ty obecní plynárny, elektrárny, městské dráhy, obecní spořitelny, pojišťovny, a víme také, že mají tyto obce také dnes důležité poslání sociální, aneb aspoň mají je míti! (Hlas: Bohužel, že ho nekonají!) Mysleme si na příklad v oboru sprostředkování práce, v oboru otázky bytové! To jsou jistě úkoly, kde právě obce jsou v prvé řadě povolány je plniti.

A nyní se tážeme: kdo vlastně jsou aneb dosud byli nositeli toho organismu obecního, aneb jak ty orgány správy obecní přicházely k místu? A tu zase můžeme pozorovati jisté prameny v průběhu dějinném. Ve starých dobách byla to jistá stavovská zřízení, zejména ve městech, byly to, jak známo, cechy, které vysílaly ze svého středu konšele, ty městské rady, atd. Na venkově, kde bylo ještě tehdy poddanství, tam vůbec o nějaké samosprávě obce nebylo řeči, tam to byli jednoduše rychtáři, kteří málokdy byli voleni občany, zpravidla jmenováni byli vrchnostmi. Po vyvazení půdy a zrušení svazku poddanského a zavedení obecního zřízení vidíme, že se vyvinula v tom směru jistá samospráva, že tyto orgány obecní skutečně občanstvem byly voleny. Ale - a v tom nyní spočívá ta důležitá hluboká změna dřívější doby a dnešní: - my se zde tážeme, jaký to byl způsob, jaký to byl volební řád, na základě kterého občanstvo své zástupce do správy těchto obcí vysílalo? A my ovšem vidíme a, pánové, já bych to konečně neodsuzoval a nezazlíval a hledal bych pro to vysvětlení v tehdejším ovzduší politickém, v tehdejší době starého liberalismu: že to byli zástupci tak zvaného třetího stavu, tedy toho, co nazýváme dnes buržoasií, a že ten volební řád spočíval tehdy na tom základě censuálním. Ten, kdo platil daně, a sice přímé daně, - to jest zde důležité - ten měl zpravidla právo volební. Jen výminkou ještě byly připuštěny tak zvané honorace, to jest jistí příslušníci intelligence.

Naproti tomu veškeré ostatní široké vrstvy obyvatelstva byly z tohoto volebního práva naprosto vyloučeny. A nám dnes, když na to pohlížíme, zdá se to býti takřka nepochopitelným, že skutečně mohl tento stav existovati a že toto právo volební nepřiznávalo se i těm, kdo přece v této obci žili, kdo s touto obcí byli svým osudem životním stejně spjati, jako ti ostatní, kdo měli největší zájem na vývoji celé této obce a přece jenom ze správy této obce byli vyloučeni. Řekněme si to mezi sebou a musíme si to všichni přiznati: že to skutečně byla jistá politická a sociální křivda. A jest to opravdu pokrok, jestliže dnes jsme odhodláni, a sice všichni bez rozdílu, jak zde zasedáme, tuto křivdu tímto novým volebním řádem napraviti. (Výborně!)

A já vidím, aniž bych se pouštěl v této povšechné debatě ovšem do podrobností, hlavně ve 3 bodech napravení této staré křivdy.

Jeden ten bod je rozšíření volebního práva na ženy. Pánové, o úkolech žen ve společnosti lidské mohou býti různé názory a jistě příroda sama po případě jim vytkla jiné jisté úkoly, než snad mužům. Ale o jednom dnes jistě nesmí býti pochybnosti: to jest o tom, že nikdo nemá nadále práva vylučovati ženy - a to je, pánové, celá polovice lidské společnosti - (Tak jest!) z práv politických.

A já, pánové - a v tom se odchyluji zde od p. referenta - nekladu si otázku, s kým půjdou ty ženy a koho budou voliti. To jest mně, pánové, docela vedlejší věcí. Já pravím: spravedlnost to žádá, abychom ženám to volební právo dali, a je dalším úkolem politických stran, aby si ty ženy pro své idee vychovaly. (Výborně! Tak jest!)

Druhý moment, na který bych kladl váhu, to jest ta důležitá novota, že my zavádíme aspoň pro větší obce - a fakultativně i pro menší - zastoupení menšin. V tom zase byla jistá nespravedlnost, že dokud zastoupení menšin zde nebylo, že mohla snad náhodná majorita jednoho nebo dvou hlasů rozhodnouti o složení celého zastupitelstva, kdežto ta menšina byla odsouzena k mlčení. (Tak jest!) To má přestati a mají i menšiny dostati takové zastoupení, jakého dle počtu hlasů svých zasluhují.

A konečně třetí důležitá novota, na kterou kladu rovněž veliký důraz, jest ta otázka povinného volení. A já, pánové, jsem zastáncem povinnosti volební. Pokládám volební účast nejenom za právo, které každý může vykonávati, nýbrž pokládám ji i za státoobčanskou povinnost, kterou má a musí vykonávati. (Výborně!) A i v tom vidím veliký sociální i politický pokrok.

Tedy to jsou asi ty hlavní body, které charakterisují naši novou volební opravu volebního řádu do obcí a které zde máme všichni jednomyslně odhlasovati. Mluví se někdy, pánové, o obětech, které snad jednotlivé strany přinášejí, když zavádějí všeobecné rovné hlasovací právo. Snad s toho stanoviska jsou to skutečně oběti.

Ale tyto oběti jsou úplně oprávněny a úplně odůvodněny, a sice především jsou oprávněny a odůvodněny s jistého, řekl bych, vyššího stanoviska ethického.

Jestliže jsme o tom přesvědčeni a jsme si toho vědomi, že dosavadní volební právo, tak jak bylo obmezeno jen na třídy privilegované, bylo bezprávím a křivdou, pak musíme a máme povinnost, nésti tyto oběti a tuto křivdu odstraniti.

Ale mimo to tu mám na zřeteli ještě jiné hledisko. Mám naději, a dle mého mínění odůvodněnou naději, že toto zreformování volebního práva přivede docela nový život do naší samosprávy. Mám, pánové, tu naději za odůvodněnou proto, že zde máme jistý příklad: Zde v Praze bylo rozpuštěno obecní zastupitelstvo a zavedena správní komise, sestávající z polovice ze zástupců stran tak zv. měšťáckých a ze zástupců stran dělnických. A já, pánové, béřu za svědka ty své kolegy, kteří se mnou zasedají v této nové správní komisi a zejména veleváženého pana starostu zde přítomného, že skutečně až dosud ten poměr obou těchto stran ve správní komisi pražské byl co nejlepší, že obě strany snažily se svorně a souhlasně pracovati pro dobro a prospěch obce pražské (Hlas: To jest všeobecné přání!), a já jsem přesvědčen, že něco podobného uvidíme a uzříme také ve všech ostatních obcích tohoto státu, až bude zavedeno rovné hlasovací právo (Hlasy: Stykem se protivy mírní! Bude pochopení na všech stranách! Tak jest!), a to bude znamenat jistě veliký pokrok v celé naší samosprávě. (Výborně!)

Ale, pánové, já bych v tom viděl ještě něco! Proč klademe dnes takový důraz na toto volební právo do obcí? Víme, že to nemá býti nic jiného, nežli příklad a vzor volebního práva ještě důležitějšího, totiž budoucího volebního práva do té naší nové republiky a že ty zásady, které jsou uskutečněny v tomto volebním řádě, že dojdou také uskutečnění ve volebním řádu do příštího sboru zákonodárného, na který s toužebností veškeré obyvatelstvo naše čeká. A to, pánové, zdá se mi býti důležité! Musíme míti na zřeteli zde, že tento úkol jest pro nás ten nejhlavnější, který zde právě máme takto vyplniti.

Jsem přesvědčen, že všude a na všech stranách toužebně již se hledí k tomu, aby zde na místě našem sešel se nový sbor zákonodárný, vyšlý skutečně z vůle voličstva, a že tento sbor bude nejlepší zárukou té budoucí stálosti a prospěchu našeho nového státu.

Bylo zde již mnoho debat vedeno, mnoho řečí promluveno a byla to někdy dosti ostrá slova kritiky, byly to někdy výkřiky, které vyplynuly z dosti horkého ovzduší rozvášnění strannického, ale já jsem zde, pánové, ještě neslyšel ani jednoho slova, ani jednoho výkřiku, který by býval směřoval proti existenci našeho státu, naší republiky. Naopak, vidím zde na všech stranách, i na té nejkrajnější pravici i na té nejkrajnější levici: že jeden cit a jedno vědomí nás všechny naplňuje, a tento cit a toto vědomí - to jest ta láska k té naší nové republice, kterou po tak dlouhém strádání jsme si vybojovali a kterou chceme hájiti a chrániti, chrániti a hájiti proti všem nepřátelům vnějším, ale také proti všem nepřátelům vnitřním. (Tak jest! Výborně!)

Jsem, pánové, přesvědčen, že záruky šťastnější její budoucnosti nejlépe docílíme tím, když budeme se říditi heslem starého římského národa, jež znělo: "Salus rei publicae suprema lex esto!" Blaho republiky náš nejvyšší příkaz! (Výborně! Dlouhotrvající potlesk.)

Předseda: Dalším řečníkem jest člen Národního shromáždění p. Slavíček. Uděluji mu slovo.

Posl. Slavíček: Slavné shromáždění!

Nejprve je přirozeno, že musíme vzdáti úctu práci, kterou vykonal v krátké poměrně době ústavní výbor a kterou nám předložil. Považujeme to za práci nejen velikou, úctyhodnou, ale přímo za práci historickou a základní, na které budeme teprve budovati další věci v naší republice. Jsme přesvědčeni o tom, že každý příslušník našeho národa, když jsme organisovali Nár. výbor a později toto slavné shromáždění, byl si vědom jako my, že to je pouhé provisorium a že teprve na základě řádných voleb, na základě řádné demokracie zdola vzešlé může nastati trvalý stav a trvalé uspokojení.

U této práce základní tedy se nalézáme a, byť bychom tu a tam narazili na odlišný názor v mnohých ustanoveních předlohy samé, přece myslím, že v několika málo dnech budeme s prací hotovi a uspokojíme velké naděje našeho národa.

O meritu věci mluviti nebudu, ponechávaje to zapracovaným kolegům, kteří týdny, snad dnem i nocí věnovali se práci této. Ale dotknu se ve své řeči jenom těch důsledků, které z předlohy samé a ze zákona budou vyplývati a o kterých již dnes je viděti takové malé proudění mezi politickými stranami a malé přípravy k nim.

Byť bychom mluvili a jednali vždycky o konkretním programu, přece není o tom sporu, že od prvého dne Národního shromáždění vidíme tady určité šikování se jednotlivých směrů, jednotlivých programů, jednotlivých zásad, vidíme tady určité přípravy - řeknu to docela otevřeně - pro volby; ba v poslední debatě, na kterou chci navázati, poněvadž se týkala také velmi mnoho strany naší, dokonce jsme vycítili určité sondování půdy, sondování půdy jedné strany ke druhé, určitého poměru, vztahu, ze kterého vzniklo dokonce na jedné straně odsuzování směru toho či onoho a naší straně dokonce to vyneslo pochvalu strany státoprávní demokracie. (Hlas: Slyšte! Slyšte!)

Opakuji ještě jednou: Chci reagovati na tyto věci již také proto, poněvadž po našem prohlášení programovém, po našem prohlášení sjezdovém nastalo tady tolik rozporů v nazírání na naši stranu a tolik kombinací do budoucnosti, že považujeme za nutno, podati náležité objasnění poměru našeho k jednotlivým stranám, aby zase nevzbudilo mlčení naše dohadů dalších. O co jde?

Ve svém prohlášení sjezdovém odsoudili jsme oportunismus a nakonec jsme prohlásili, že jsme ochotni, třeba se zbraní v ruce, chrániti naši republiku.

Po prohlášení našem nastalo ihned jiné ovzduší, a to stejně u našich přátel se strany sociálně-demokratické, tak jako také u ostatních stran politických. Sociální demokraté domnívali se, jako mnozí, že my polevujeme s toho velkého ideálu sjednocení všeho proletariátu československého. Strana agrární prohlásila ve svém žurnále, že blok socialistický je rozbit, a strana státoprávní demokracie, myslím, že se schovala za nás jako za zeď a vyrazila hodně ostře proti proudu bolševickému, ale nejen proti proudu bolševickému, nýbrž také proti proudu socialistickému, nebo demokratickému a docela i proti bloku socialistickému. (Hlas: Tím se to vlastně myslí.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP