Středa 22. ledna 1919

A nyní několik slov k poměrnému právu volebnímu. Toto poměrné volební právo samo sebou - ta zásada přináší, - abych tak řekl, - disciplinovanost stran i v malých korporacích a sice stran politických nebo místních; jest to nutný následek tohoto zastoupení. Jím nabývají strany politické ovšem ještě větších práv, než si je osobovaly dosud. Bylo již řečeno, že volič není voličem, nýbrž že je strojem. Nemůže se rozhodnouti pro toho, koho on sám považuje za schopného, nýbrž musí se rozhodnouti pro toho, kdo jest mu diktován. Tedy, v tom ohledu mám za to, že jest to smutné, a možno, že právě ti, kteří jsou nejschopnější, budou vyloučeni z toho, aby řídili obec. A mnoho se mluví také o svobodě hlasovací, o tajnosti hlasování. Nyní tato tajnost právě tím způsobem nebude zachovávána. Jest to znásilnění dvojí: jednou minority ve straně a jednou potom zase znásilnění při volbě. Když tedy volič nemůže vykonávati právo, nýbrž čistě svou povinnost stranickou, tedy není zapotřebí velikého aparátu, není zapotřebí odevzdání listin, nýbrž, jak jsem naznačil již v ústavním výboru, mohou se odevzdávati čísla, číslo to a to, pro tu a tu stranu a není zapotřebí psáti tolik kandidátů a sčítati.

Avšak, velectěné shromáždění, když se přijme zásada poměrného zastoupení, pak jsem také pro vázanost listin, a sice proto, že zájem všech stran toho vyžaduje, aby se každé straně měřilo stejně. Jsou strany ukázněné, které jdou do boje s 95, s 99% a z nichž snad nikdo nehlasuje jinak, než se mu předepíše, to je ukázněnost, disciplinovanost. Jsou ovšem strany, které tak nečiní, a proto se může státi, že právě někdo, na kom straně záleží, mohl by býti dekapitován. A tu je nebezpečí takové, proto bych měl za to, že přijme-li se poměrné zastoupení, že má býti vázanost listin; nemá býti znásilněno celé mínění stran, nýbrž, když se má někdo znásilniti, má se znásilniti jen volič. Hle, velectění pánové a dámy! Když jsme vplynuli již do nového státu ve znamení stran, když to znamená, býti účastníkem strany buďto kvalifikací aneb diskvalifikací, když tato zásada vyvrcholila také v tom, že podle stran zařídila se vláda a jiné vlivné složky v našem národě, mám za to: neznásilňovati strany, nýbrž znásilňovati jednotlivé voliče.

Mnoho ještě jest důležitých zásad, o kterých by bylo třeba se zmíniti. Učiním zmínku jen o některých. Velezrada nemá za následek ztrátu volitelnosti. Kdo učiní zločin proti naší republice, nebude vyloučen z volebního práva aktivního. Budiž, je to politický zločin, ale mě to, pánové, přece jde proti srdci. Paragrafem pátým jsou vyloučeni úředníci správních úřadů, jimž přísluší nad obcemi bezprostřední správní dohled. Přál bych si, aby toto ustanovení bylo rozšířeno také na volené členy, neboť právě vlastně ti rozhodují. Podle našich dosavadních zásad úředníci v obcích nerozhodují, byť měli velký vliv. Tedy jen částečně zmenší se, co právě chtěl ústavní výbor zameziti, totiž, aby nebyl nikdo ve dvou instancích, které bezprostředně spolu souvisí. Ohledně volených byl již učiněn jednou pokus takový, a sice tehdáž, když se předložila osnova nového stavebního řádu pro Prahu. Tam to bylo provedeno, aby volení členové nemohli býti ve více stolicích.

O námitkách proti volbám má rozhodovati správní úřad druhé stolice, nyní zemská vláda a později snad župy. To považuji za správné. Bylo by na místě, zmíniti se několika slovy o župním zřízení, ale nezbývá na to času.

Pokud se týče přání českých menšin, aby starosta byl vládou jmenován a ne volen ve všech obcích, mám za to, aby se nerušilo to, co se na venku vžilo. Jest jisto, že právě tato ústava obecní, pojem o tom, jak velkou moc má dnes obec, nemůže se rušiti. Jednou z nejhlavnějších zásad jest, že i maličká obec si má voliti starostu. Neříkám, že by to bylo správné pro všecky obce, ale pro malé obce pokládám to za naprosto správné, nerušiti to. Ostatně máme dnes jinou vládu než dříve, a když by němečtí naši krajané utiskovali české menšiny, má vláda přece příležitost, rozpustiti obecní zastupitelstvo a zříditi tam správní komisi. V tom ohledu nevidím žádného nebezpečenství.

Nový volební řád přinese zastupitelstvo všeho lidu, všech vrstev. Nelze dnes vylučovati nikoho, neboť všichni jsme lidé, všichni činíme nárok, abychom byli považováni za součást lidu.

Společná práce má přece jen v takových těžkých dobách rušných, jaké prožíváme nyní, velmi dobré účinky. Přeji si, aby tento volební řád přinesl ve všech obcích, v těch nejmenších i největších, úctu ke každé práci, nejen úctu k moci a touhu po moci. Ta jest sice snahou u mnoha lidí a někde vzpruhou jedinou, ale jedinou vzpruhou nikde nemá býti. Je-li vzpruhou jedinou, vidíme, že se může státi velikým neštěstím pro celé národy. Ta vzpruha Viléma po větší ještě moci byla to, která do trosek uvedla národ německý, ten národ, kterému se v posledním padesátiletí tak vedlo, jako nikdy nikomu a žádnému národu. Žádný národ snad nepovznesl se na světě za tak krátkou dobu jako právě německý národ; ten ovšem své ponížení, které se mu právem stalo, teprve trpce bude cítiti.

To je také úkol vedoucích ve státě, aby se řídili vším jiným, než právě jen tou jedinou touhou.

Komu přinese tato zásadní reforma prospěch, jest nejisto. Naděje nejsou skutečností. Teprve den, ve kterém budou volby konány, bude viděti, kam se vážky nakloní. Možná, ze se nakloní právě tam, kam se nečeká. To jest ovšem dnes nejisté. Ať jest jakkoli, zatím chceme působiti všude k dobru věci, majíce zřetel na veřejné zájmy a jen na veřejné zájmy, na život a prospěch státu, toho státu, který jsme si úsilovnou prací vydobyli, pro který chceme vzbuditi právě dnes respekt před celým světem, právě teď, kdy bude rozhodováno o naší práci, o nás samých a o významu našem ve světě. (Výborně! Hlučný potlesk.)

Předseda: Dalším řečníkem jest pan kolega Ant. Němec. Uděluji mu slovo.

Posl. Němec: Občané a občanky!

Máme republiku bez republikánů, máme republikánské obce bez republikánského zřízení a máme stát bez republikánské ústavy. Takový jest, velectění občané, u nás stav věcí, stav věcí, které nám zanechalo staré, zpuchřelé Rakousko, které opíralo se jedině o kapitalism, militarism a imperialism, kteréžto tři zásady samy o sobě za dnešní doby zpátečnické přivodily zase jiné zpátečnické zásady a živily nám nacionalism, živily nám klerikalism, živily nám všechno to, co stálo vývoji národů, vývoji lidu v cestě. (Výborně!)

Když se podíváte, vidíte, jaká spoušť po 4 1/2 roku trvala, když se po 4 1/2 roku u nás kradlo, loupilo a vraždilo; vraždilo se všude, loupilo a kradlo se, kde kdo mohl, nevyjímaje nikoho, od rakouského císaře do toho nejposlednějšího úředního sluhy. Kde kdo mohl se k něčemu dostati, všichni kradli a loupili. A přátelé, za takových okolností jest ovšem těžko, když my dnes v důsledku těchto událostí v tomto spustošeném, zničeném státě hospodářsky, sociálně a mravně, máme budovati nový stát, máme budovati republiku, která v prvé řadě musí býti opřena o silné mravní zásady, o solidaritu k obecnosti, o solidaritu k národu a neméně také o solidaritu k celém pokolení lidskému. (Souhlas.)

A nyní, prosím, v té době, kdy není potravin, není oděvu, není obuvi, není uhlí, není surovin, není práce, kdy všichni se třeseme před tím, co nám přinese zítřejší den, v této době klademe základy k novému svému státu, k československé republice. A tu je ovšem otázka, a již zde občané předřečníci se o tom zmiňovali, že nelze jinak než základy demokratické položiti pod československou republiku. Pánové, já také myslím, že jedině demokracií lze zjednati nápravu a zejména, přihlížíme-li k české demokracii, která je z nejstarších demokracií, která prakticky prováděla veliké ideály lidstva, rovnost, volnost a bratrství na celém světě, tato demokracie to byla, která tehdy povznesla český národ nad všechny národy celého světa (Výborně!), a tato demokracie to také bude, která dnes dovede uchrániti český národ především toho, co se hrne k nám od západu, co se k nám hrne ze severu, z východu a neméně, myslím, také z jihu. (Výborně!)

A právě když se podíváte na nejnovější, na poslední dějiny našeho národa, na jeho politický vývoj, poznáváte, že to byla také vlastně jedině demokracie, která dovedla český lid vychovávat pro státní samostatnost. A jakým způsobem se to dělo? Vzpomínejte, občané! Když u nás nebylo o demokracii žádné řeči, za éry staročeské, čeho se domáhali naši politikové? Tehdy se domáhali rovnoprávnosti národní. Když pak přišla modernější éra, kde již se počaly prvky demokratické jeviti, přátelé, tu již rovnoprávnost národní nestačila, již to byla autonomie národní, které se domáhali, a když došlo pak k vítězství rovného práva, už se nemluvilo o rovnoprávnosti národní, rozuměla se sama sebou, ani o autonomii národní už se nemluvilo, poněvadž se rozuměla sama sebou, nýbrž mluvilo se o zbudování samostatného československého státu (Výborně!)

S vývojem demokracie vyvíjí se také to vědomí státoprávní a vyvíjí se také, abych tak řekl, páteř české politiky. A jest zajímavo, jak se to stalo. Dnes ovšem se nám to nejeví ještě tak velkolepým, poněvadž jsme to prožívali všichni s sebou a dělali jsme to s sebou. Ale až budou potomci naši psát dějiny politické z posledních let a když vzpomenou toho, ze jsme tři léta úpěli pod nejstrašnější persekucí a když nás tehdy poprvé zase volali do poslanecké sněmovny a když jsme tam přišli a sjednávali s námi, co všechno napřed musíme splnit, jaké předpoklady učinit, že se máme všeho vzdát, každého práva na úpravu poměrů jazykových, na úpravu poměrů politických a že máme tam věrně sloužiti, když jsme tam tedy přišli, na místo toho nejenže všechno to, co od nás žádali, jsme zamítli, nýbrž postavili jsme se a řekli jsme: my žádáme znovuzbudování českého království, českého státu. (Výborně!) Občané, kdo se na to z dálky tehdy díval, neviděl, co všechno předcházelo, neviděl, - jak strašlivě to působilo tam v té sněmovně, když ten Clam Martinic zůstal celý zkoprnělý a povídá: "To přece nemyslíte, pánové, vážně, něco takového zde dnes prohlásit! Vždyť to jest revoluce!" Řeklo se mu prostě: "Budiž! Je-li to revoluce, tedy my ji děláme! Od toho neupustíme. (Souhlas).

A od toho se to vyvíjelo dále. Ovšem, jak pravím, ta síla české politiky byla proto tak velká, poněvadž se opírala o všechen lid a poněvadž se zejména opírala o české dělnictvo.

A, občané, když slyšíte vypravovat organisátora české revoluce, kapitána Vosku, ten nám také pověděl ve schůzi, kde nám vyličoval její vývoj a její postup: Revoluci nedělali měšťáci čeští, poněvadž tam v Americe odepřeli přispívati bohatci k revoluci tak, jak k ní přispívali i ti nejchudobnější dělníci. Revoluci také nedělala čtyřdohoda, - pravil - nýbrž revoluci organisovali a dělali čeští sociálně-demokratičtí dělníci a dělnice. Ti sbírali peníze, ti všechno to podporovali. Ti umožnili, že jsme v té revoluci za hranicemi mohli čestně obstát a také tak čestně zvítěziti. (Výborně!)

Je tedy přirozeno, že nemůže býti základem budoucího státu nic než demokracie, nic než široká správa dělného lidu, poněvadž dělnictvo musí nabýti vědomí a přesvědčení, že ani obec ani stát není mu útvarem cizím nebo nepřátelským, nýbrž že tento základ veškeré veřejné správy obcí musí býti stejně přístupen v řízení a vedení dělníkovi, jako každému majetnému člověku. Ale, což je přirozeno, musí každému poskytovati stejné ochrany a záštity, poněvadž jinak by ta obec neměla pro něj žádného zájmu a pak by také nebyl ochoten pro tuto obec dělat více, než k čemu bude donucen. Velectění občané a občanky, za dnešní doby není dobře někoho přílišně nutit, nýbrž je lépe přesvědčovat ho, aby to, k čemu musí býti donucován, konal dobrovolně, když se mu prokáže, že to nekoná výlučně pro druhé, nýbrž že to stejně vykonává také pro sebe. (Hlas: Tak jest!)

Když se podíváte, občané, jak se chovají česká města vůči chudině a všem sociálním požadavkům vůbec, srovnáte-li to s tím, co se děje jinde, pak musíte říci: Takhle to dále nemůže jít! Zejména potřebujeme ukázati jen na Prahu. Nebudu o tom mluviti, jak ta Praha uvnitř vypadala, jak ta její správa byla zkorrumpována, jak byla neschopna vůbec něco řešiti. Jinde, velectění, kupř. v Německu, konali přípravy ku demobilisaci, v německých obcích byla zřízena stavební družstva, aby mohla stavěti byty, poněvadž se říkalo: přijde záplava na nás, nebude bytů, nebude nic.

Prosím, co se dělo u nás, co dělaly naše radnice? Ničeho nedělaly, ničeho si nevšímaly. A což chudinství? Ani jich nenapadlo něčeho si všimnouti, jak se jinde na to dívají. Když jsem s kollegou dr. Soukupem byl v Curychu v r. 1914 v novoroční noc, řekl nám bývalý farář Pflüger, nynější obecní radní v Curychu, který má chudinství: "Naše republika je měšťáckou, naše republika se mnoho neliší od států kapitalistických. Také není nijak nadchnuta pro sociální spravedlnost, musíme i zde těžce za vše zápasiti. Ale jedno přece máme zde, a to - povídá - jste zde neviděli, pánové: žebravé děti, zde jste neviděli mrzáky po ulicích žebrati, zde jste neviděli hladové, otrhané starce. A tu jsem přisvědčil: "Ano, to je pravda!" Dále řekl: "To je to jediné, co máme, na co jsme hrdi, ale jsme ještě daleko vzdáleni od nějaké pronikavé sociální spravedlnosti."

A prosím, co dělají naše obce venkovské? Jak se chovají vůči dělnému lidu? Myslím, to by byla taková kapitola, že neradno o ní mnoho mluviti, každý to zná z vlastní zkušenosti. Ale jedno jenom připomenu: když nabyl nový zákon o právu domovském platnosti, byly to české obce, které hromadně vypovídaly českou chudinu a české dělníky, takže se musili utíkati k německé vládě vídeňské, aby je chránila před českými držiteli obcí, kteří způsobem krajně bezohledným a necitelným v zimě počali vyháněti chudinu, aby jim museli dávat práva domovského.

To je velice smutné znamení a je také jedna z těch příčin, která skutečně má hlavní vinu na tom, že ten poměr mezi dělnictvem a mezi vrstvami nedělnickými je u náš tolik otráven, že je tak napjatý a rozhořčený.

Když pak dnes přicházíme k tomu konečně, abychom jednali o řádu volebním, jest přirozeno, že musíme dbáti toho, aby byl takový, by zjednal každému obyvateli rovné právo do obce voliti a stejné právo v obci rozhodovati. Pro nedostatek času - ač by se to velice ještě doporučovalo, o té věci si podrobněji promluviti - není možno blíže se o tom zmiňovati. Ale jedno jest jisto: že když dnes měníme základy obecního zřízení, vlastně měníme základy státu, poněvadž v tom obecním zřízení, které jest první naší veřejnou správní jednotkou, přijdou nad ně župy, snad stát, budou-li strženy zemské hranice, nemůžeme ještě určitě říci, zdá se, že tomu tak bude, ale obec jest prvním základem všeho toho a tu jest přirozeno, že musí býti provedeno vedle rovnoprávnosti muže i zrovnoprávnění ženy. Myslím, že by to nebyla pravá demokracie, kdyby nebyla žena v životě veřejném, v životě politickém a sociálním postavena muži úplně na roveň. (Výborně!)

Myslím, že netřeba nám míti obav před ženami zrovnoprávněnými, jest nám více obavy míti před ženami, které nemají žádných jiných povinností, než starati se pouze o rodinu, anebo, když jsou z vrstev majetných, o svou zábavu, o svou kratochvíli, kdy život jejich není naplněn žádným hutnějším obsahem, když jest jim neznáma solidarita národní, solidarita sociální, když všechno to neznají. (Souhlas.) Tam jest v pravdě obava vždycky na snadě, že se stane nástrojem reakce.

Proto uvědomte ženy, naplňte jejich život obsahem moderním, obsahem sociálním a nebude žádného strachu! Před zpolitisovanými ženami netřeba nám míti strachu, nýbrž naopak, čeho se máme báti, jest před ženami indifferentními, před ženami, které nemají nejmenšího zájmu na veřejném životě, poněvadž pro něj nebyly vychovány. (Souhlas.)

Volební právo do obcí však má u nás nejen ten význam občanský, demokratický, volební právo má ještě u nás také zejména v Čechách a na Moravě význam národně-politický. My máme celou řadu obcí, které jsou německé jen proto, poněvadž dělníci jsou tam vyloučeni z práva volebního. (Výborně! Tak jest!)

V tom okamžiku, kdy tam čeští dělníci, kteří jsou z 90% Čechy, nabudou rovné právo volební, celá řada měst, která dnes platí za města německá, budou obratem ruky městy českými. (Výborně!) Jmenuji, aby se snad neříkalo, že to není možné, jen města: Duchcov, Obrnice, Záluží, na Moravě: Jihlavu, Vyškov atd.

Já znám celou řadu měst, v nichž v tom okamžiku, kdy dostane dělník hlasovací lístek do ruky, jest docela po německé správě veta, aniž bychom se musili toho nějakým způsobem násilným domáhati. Věci se změní čistě politickým právem, zdemokratisováním.

Pokud se týká malých obcí venkovských, tu jest otázka změny volebního řádu obecního nanejvýš důležita, se zřetelem na ochranu obecního jmění. Právě tyto dny docházejí z velké řady obcí četné stížnosti na to, jak hrozným způsobem se zachází s obecním statkem. Třída rustikalistů, která má zastaralým řádem privilej užívání obecního statku, zatím, co domkáři a dělníci ve venkovských obcích tohoto práva nemají, podniká hotové výpravy na plundrování obecního statku. Lesy obecní jsou proti předpisům obecního zřízení a proti pravidlům lesní kultury v pravém slova smyslu zničeny. Rustikalisté béřou více než potřebují a přebrané dříví za drahý peníz odprodávají. Nekonají při tom zákonem předepsané povinnosti, nespravují cest, nepodporují místních chudých a využívají obecního statku do krajnosti. Domkáři proti tomuto plundrování obecního statku marně protestují. Rustikalisté mají ochranu v privilegovaných obecních a okresních výborech, které mlčky přihlížejí k ochuzování obecního jmění. Tisíce a statisíce unikají obcím a obecní jmění jest zkracováno. Proto je nutna rychlá náprava. Reforma obecního řádu volebního způsobí úlevu i v otázce obecního statku, než bude provedena podstatná změna obecního zřízení.

Obecní statek nesmí býti výsadou, nýbrž musí se stát nezcizitelným jměním obcí. V Heřmanově Městci na př. prodávají starousedlíci dříví z obecního lesa po 12 K za krychlový metr - a vlastně je to řezáno tak, že jsou to 2 krychlové metry - mezi sebou, chudině prodávají za to klestí a chvojí po 30 K za krychlový metr. Dříví pro sebe pilně vozí a prodávají je zase za drahé peníze jinam. (Souhlas).

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP