Nežli své politické vývody
budu rozpřádati dále, dovolte, abych stručně
dotkl se některých výroků mých
pánů předřečníků.
Kol. Biňovec shledává
tempo, kterým vláda, resp. ministr Prášek
chce řešiti otázku rozdělení
velkostatků, příliš pomalým.
Ale kdybychom mu položili hned otázku, jak on by si
vedl, kdyby vedle ostatních svých kolegů
seděl ve vládě, jistě by nám
upřímně odpověděl: nemohli
bychom prozatím nic jiného dělat. Ta otázka
nacházela by se ve stadiu příprav.
Kol. Biňovec ovšem rozchází
se s námi v principu, v zásadě. Způsob
rozdělování velkostatků, jak jej naznačil
náš první řečník p. dr.
Vyškovský a ministr orby sám, jmenuje výslovně
zcizení půdy, a tu dlužno říci,
že zde se naše náhledy diametrálně
rozcházejí.
Nevidíme a nebudeme nikdy viděti
v rozdělení velkostatků bezzemkům,
v utvoření malých drobných zemědělců
zcizení půdy, ale naopak: my v tomto způsobu
řešení této otázky vidíme
něco zcela jiného, my vidíme zvlastnění
půdy v nejvlastnějším a nejhlubším
slova smyslu. Právě ten zemědělec,
který má jen tolik půdy, že postačí
na její obdělávání silou vlastní,
prací rukou svých, ten jest tím nejpevnějším
embryem pojmu státu, pojmu domoviny, ten jest nám,
ten je státu samotnému nejdrahocennějším.
My chceme toho člověka připoutati k půdě,
my nemyslíme na zcizení půdy, nýbrž
na připoutání člověka k půdě
a půdy k člověku. Zde je to, jak v "Prodané":
"láska jen lásku zase ocení." Musí
se ten dotyčný naučit milovat půdu,
pak miluje půda jeho a odměňuje jeho práci.
Zde se tedy bohužel naše názory
diametrálně rozcházejí, zde se stýkají
dva světy a bude velmi těžké dorozumění.
My jsme ovšem ochotni ke kompromisu tak daleko, že říkáme:
- nejsem splnomocněn od vlády, ani od ministra Práška
a od nikoho, ale myslím, že to mohu říci
- zemědělské a národohospodářské
otázky se nejlépe řeší cestou
pokusnictví. Chceme tento velký problém na
cestě pokusnické řešiti. Jistě
že vláda československé republiky bude
ochotna, poskytnouti příležitost soc. demokratům,
aby oni t. zv. sesocialisováním pokusili se o hospodaření
na velkostatcích a aby nedali praxí vyřešiti
tuto spornou otázku.
My jistě budeme se přimlouvati,
aby dostali velký komplex statků ve velmi výhodné
poloze, aby nám ukázali, seč jsou jejich
síly. Tím způsobem, cestou hospodářského
pokusnictví, přijdeme jistě, nejjistěji
ke konečnému výsledku, k rozřešení
tohoto sporu.
Pan kol. Biňovec nebyl také
spokojen s politikou železniční. Politika železniční
neprovádí se prý u nás ve velikých
rysech, nemá na sobě nic evropského! Dost
možná, že prozatím nemá na sobě
nic evropského, ale jest otázkou, zdali na sobě
něco evropského mohla míti. Ty věci
budou řešeny jistě dle přání
kol. Biňovce. My si všichni budeme přáti,
aby politika železniční měla veliký
ráz, aby jí byla dána veliká široká
základna na světovém kongresu v Paříži
atd.
My jsme to byli, kteří u vědomí,
že v dohledné době, v době zasedání
kongresu světového budou řešeny veliké
otázky dopravnické, nejen položili jsme veliký
důraz na důležitost otázky politiky
železniční, ale i na důležitost
dopravy vodní. My jsme na místech nejkompetentnějších,
nežli se do Paříže odjelo, upozorňovali,
jaký význam by pro nás měla volná
plavba po Labi, volná plavba po Odře, volná
plavba po Dunaji. V tom se tedy snadno domluvíme, ale musíme
rozeznávati možné od nemožného,
nesmíme chtíti nic více, než co na ten
čas je dosažitelno.
Kol. Čuřík zval
kolegy sociální demokraty, aby mu dosvědčili,
že věřící katolíci neprodávali
tak draho chlebovin a obilí, jako ti ostatní agrárníci.
(Veselost.)
To jest věc, kterou bych se nerad
blíže zabýval, ale jest to zajímavé.
Člověk neví, zdali kolega Čuřík
zval pány sociální demokraty, aby byli rozhodčími
ve věcech víry (Veselost.), to by, jak se
mně zdá, nepřišel na pravou adresu.
(Veselost.) Člověk dobře neví,
z jakých příčin by to svědectví
měli vydati. S náboženského stanoviska
to tak trošku vypadalo, jako když farizeus říká:
"Podívejte se na mne, já nejsem takový,
jako tento publikán." (Veselost.) Vážení
pánové! S takovým tónem by se zde
nemělo začínati, neboť probůh,
kam pak bychom to konečně přišli?
Kolega Vaněk ohradil se proti
zabití Muny - jistě, že nic takového
neměli jsme na mysli, naopak přáli bychom
si, aby byl immunisován - a prohlásil zde výslovně,
že zabití Muny znamenalo by vypuknutí veliké
revoluce. Od té doby byl asi kolega Vaněk poučen
vývojem událostí. V Berlíně
byli odstraněni lidé ještě daleko populárnější,
s velikou tradicí a s velikou silou, a nevypukla revoluce!
Vážení pánové!
My bychom si všichni měli uvědomiti jedno,
všichni by si to měli uvědomiti, kteří
ještě něco od revoluce čekají:
lidstvo dlouhou, krvavou válkou je tak znaveno a bylo mu,
řekl bych, do té míry puštěno
žilou - a to jest třeba, abychom si několikráte
připomenuli - takže půda pro revoluci zde není!
Vy se o tom přesvědčíte,
budoucnost sama nás o tom poučí, že
kdokoliv se odváží na tyto cesty, kdokoliv
se odváží vyvolání jakýchkoliv
převratů, naposledy sám odnese tento pochybený
krok ztrestáním, s krvavou hlavou.
Kol. Bechyně mluvil o generálním
pardonu, chválil dra Stránského a
my jistě s tím všichni souhlasíme. Jest
třeba najíti cestu, abychom předměty
těchto ustavičných třenic a bojů
nějakým způsobem odstranili, ale čím
pak, velectění pánové, máme
k tomu přispěti? Co my chceme? Chceme snad toho
Munu nějakým způsobem sprovoditi se světa?
Ani nás nenapadlo! Ale my chceme, aby k vůli uvolnění
míru, pořádku a pokojného vývoje
republiky se zde nechodilo ustavičně se zapálenou
smolnicí mezi doškovými střechami. My
neuznáváme takových členů okrašlovacího
spolku, - ustavičně mají paklíček
sirek v ruce a jsou hotovi při každé příležitosti
škrtnout.
To chceme odstraniti, toho nemůžeme
trpěti, to nesmí trpěti ve svém interesu
republika a to kol. Bechyně sice velmi pěkně
pověděl, ale pak na konec z té hezké,
pěkné řeči vyvodil trochu jiné
důsledky, nežli by bylo v zájmu veřejného
pokoje snad třeba.
Kol. Vaněk se zde naposled
povýšeným hlasem tázal celého
Národního shromáždění,
kdo má zásluhu o vládní prohlášení.
On totiž přiznal, že ve vládním
programu jest mnoho dobrého, a ptal se, kdo má zásluhu
o to vládní prohlášení: našich
šest, anebo vašich jedenáct? A dal si sám
odpověď, že jejich šest!
Podle Adama Riese by to neodpovídalo,
podle všech dosavadních počtářských
pojmů také ne. Jestli tam bylo něco sporného
v ministerské radě a kdyby tam došlo k hlasování,
tak podle principu majority, na kterém republika stojí,
by těch 11 musilo přehlasovati těch 6 vašich.
Že ano?
Ale já to proto opakuji, poněvadž
je v tom něco typického: to je to, čemu my
říkáme náklonnost k terroru. (Hlas:
Systém.) Pánové si stále chtějí
namlouvati a namlouvají to také bohužel svým
lidem, že jejich representanti jsou něco zcela jiného,
že hlas jejich representantů znamená víc.
A to se jim tak vžilo, to jim tak vešlo v krev a tuk,
a tím se vysvětluje, že přijdou k takovému
matematickému nonsensu. (Posl. Aust /k ministru Práškovi/:
Koukejte, pane ministře, jak jste si v něm získal
obhájce!) To mně ani nenapadlo, abych zde dělal
neplaceného advokáta vlády, ale když,
pane kolego, na tuto tribunu jdu, uvědomím si, že
nejsem na vídeňské tribuně, že
jsou jiné poměry dnes, že ano? - nežli
byli pro nás dřív, že žijeme vlastní
život, že jsme ve vlastním hospodářství,
a právě proto, že celý národ
až dosud si bohužel toto neuvědomuje a že
si toho také neuvědomuje Národní shromáždění
(Posl. Aust: To se klamete!), nacházíme se
najednou v chorobném stavu, a tomuto předmětu
já jistou část svých vývodů
věnuji. Po 300letém bloudění, pane
kolego (obrácen k posl. Austovi) pouští
plnou běd, žalu, plnou protivenství přišli
jsme mořem světové války konečně
do země zaslíbené. Jsme doma, ve svobodném
státě, na vlastní půdě, ale
nemůžeme se tady tak dobře usaditi. Pořád
nás, jistou část národa, někde
něco tlačí. (Hlas: Velice!), nejsme
dost spokojeni. Kdo chce, nedělá - říká
se to totiž třeba tady v Národním shromáždění.
Jinde na venku zase říkáme, že nechceme
tolik a tolik se dřít, že nesmíme tak
mnoho dělat, že si ten život hned na počátku
naší republiky musíme zpohodlnět, že
nesmíme tak dlouho pracovat.
Pánové se budou pamatovat,
že s tím počítal již president
republiky Masaryk a že ve svém prvním poslání
výslovně se zmínil o potřebě
převychování, jak on to nazval, a já
řeknu: přeorientování.
My si musíme uvědomiti, že
pracujeme na svém (Hlas: Zajisté!), že
sami si dáváme zákony, že sami je musíme
plniti, že sami jsme si tu vládu zde posadili, že
sami jsme si tu vládu zde posadili, a že musí
ona v našich intencích pracovat a že pracuje.
Já bych se pokusil znázorniti
to následujícím způsobem: Palacký,
jeden z prvých znalců slovanského světa
a jmenovitě našeho národa, řekl, že
jsme v neštěstí malomyslní, ve štěstí
lehkomyslní. Kdyby Palacký dnes byl mezi námi,
kdyby mezi námi býval prožil světovou
válku, jistě by nám rád dal plné
zadostiučinění, přiznal by, že
těžká škola života, těžká
škola poroby vychovala nás k jisté dokonalosti,
že ve mnohém jsme se polepšili, že dovedli
jsme v neštěstí během války všechny
živé vlny národa shrnouti v jeden obrovský
proud všech jeho sil, který nás konečně
přivedl tam, kde jsme.
Ale o správnosti druhé části
charakteristiky našeho národa nelze prozatím
ještě pochybovati. Zde budeme museti teprve provésti
důkaz, je-li to pravda či ne, co o nás Palacký
řekl, musíme dokázat, že dovedeme žít
i ve štěstí, že se nedáme štěstím
zpít k lehkomyslnosti, že dovedeme hospodařit
na svém místě. My musíme dokázat,
že není pravda to, co se o nás tvrdilo, co
jsme všichni slyšeli, při každé příležitosti:
že jsme rasou méně cennou, která se
nedovede spravovat, která se uplatňuje jen v cizích
službách, že jsme plémě, které
z čerstva a jasně chápe jen hvíždění
cizího karabáče.
Ten důkaz budeme muset teprve provésti
a dokázati, budeme musiti si dát na tom záležeti.
- To bude pro nás zkouška státníkova.
(Posl. Aust: To jest důkazem, jaké proudy vyrůstají
a jak každá hlava myslí!) Vážený
kolego (k posl. Austovi), já také na to myšlení
každé hlavy taky přijdu. Zde jsou v národě
našem a jsou zde ve shromáždění
elementy, které mají sklon k hazardování,
které chtějí hazardovat s nejcennějšími
a nejdrahocennějšími našimi statky, s
naší mladou, krásnou svobodou.
Ty elementy zde jsou (Hlas: Lichváři!)
a také mezi ně patří lichváři,
ale vedle lichvářů budou zde ještě
jiné lehkomyslné elementy, které si neuvědomily
a neuvědomují dostatečně, že
ten statek té krásné naší svobody,
že ten svobodný souverainní a samostatný
český stát není jen jejich majetkem,
a není také naším majetkem, není
majetkem celého Národního shromáždění,
po případě celého žijícího
národa, nýbrž že on jest majetkem i minulosti,
všech těch, kteří před námi
zde zrovna tak pilně, jako my, s týmž sebezapřením,
jenže ne s tím štěstím, které
jsme my měli, že mohli jsme vstoupiti za živa
do země zaslíbené, pracovali.
Budovu české samostatnosti
stavěla celá staletí, celá pokolení,
všichni synové českého národa
přispívali každý dle možnosti,
dle síly své k této stavbě a společnou
silou povznesli jsme ji na takovou výši, že v
době přítomné za šťastné
shody velkých světových událostí,
přičiněním našich nejlepších
synů, prací našich nejlepších synů
venku i zde, stalo se nám všem možným
i přípustným, že my jsme mohli tu budovu
české samostatnosti přivésti pod střechu,
a že mohli jsme ji dát firmu.
Že líčím správně,
dokladem toho může býti i známý
státní akt francouzského vyslance Clémenta
Simona u příležitosti jeho akreditování,
kde především připomněl jistý
akt, který dokazuje, že nejen my, nejen nejlepší
lidé české přítomnosti, ale
již v minulosti uvědoměle, s rozvahou, s velkou
politickou prozíravostí to byli, kteří
pracovali k tomu velikému cíli, kterého my
jsme měli štěstí dosáhnout.
Čeho má republika zapotřebí?
Republika má zapotřebí míru, klidu,
pokojného vývoje a pak nám všem všechno
může dáti, na všechno stačí
její síly, jestliže jí popřejeme
pokojného vývoje. Tak výhodně jsme
položeni, že když dovedeme využitkovati své
položení časové a prostorové,
vše bude nám možným a přístupným.
Ale ten pokoj jest proto tak nesmírně důležitý.
A ten klid k vývoji musíme za každou cenu opatřiti.
Proto nesmíme říkati
a nesmíme trpěti, aby se stále říkalo,
že se nic neděje a nic se v Národním
shromáždění nestalo. Já lituji,
že tu nejsou také kolegové sociálně
- demokratičtí ve větším počtu,
ale oni si to přečtou ve stenografickém protokole
a kollega (obrácen k poslanci Austovi) jim to vyřídí.
Právě příslušníci jeho
strany měli by míti všichni příčinu
říci, že z naší iniciativy se mnoho
stalo a stalo se tolik, že jednou, až klidně,
se stanoviska historie o tom, co se zde stalo dobrého za
toho krátkého času, bude se souditi, s největším
uznáním bude se mluviti o tom, co se zde právě
stalo.
Zrušili jsme tisíciletá
privilegia, přemocná tisíciletá privilegia
kast, které ovládaly až do zřízení
české republiky nás i vás, které
ovládaly všecko a které se kryly, jak víte,
štítkem "z boží milosti" atd.
atd. Uzákonili jsme osmihodinovou denní práci,
provedli jsme sociální reformu, s jakou v tom rozsahu
nikde na celém světě se neshledáme.
(Hlas: Tu již cítíme my! Posl. Aust: Vždyť
to je pomoc pro vás, chcete umřít v bídě
a nedostatku?)
Stojíme bezprostředně
před uzákoněním velkých sociálních
reforem, které ve svém celku, až vejdou v nejbližší
době v život, nebudou mít zase na celém
světě v žádném i nejpokročilejším
státě příkladu. Jaké je to
tedy neupřímnost, když se zde chce tvrdit,
že se nic nestalo? To nepodporuje klidný vývoj,
to působí zcela jinak. (Posl. Aust: Kdo to řekl,
vždyť to není žádná pravda!
Posl. dr. Kubíček: Je to ve všech vašich
listech, pořád nám vytýkáte,
že nám schází dobrá vůle!)
Velectění pánové, vždyť
i z vývodů bezprostředního vašeho
řečníka, který jinak velmi pěkně
mluvil, bylo vidět, že něco zcela jiného
si přeje právě on, i když to stejně
vyslovuje, a něco zcela jiného Dr. Stránský.
Tento případ je typickým
dokladem jisté nedůvěry a podezření
a tím dojista nepracuje se k potřebnému prohloubení
jistého souručenství, ze kterého,
jak jsem řekl, vyšlo Národní shromáždění,
vyšla vláda, a jehož linie, pokud toto souručenství
trvá, musí býti také znatelna. Nebyl
to zase nikdo jiný než president republiky dr. Masaryk,
které ve svém poselství nám na jednom
místě praví, kdybychom byli méně
vykonali, že by to nejspíše znamenalo více.
Tedy i tomu Masarykovi, vracejícímu
se ze svobodné Ameriky přes nejstarší
konstituční stát, přes Anglii, přes
republikánskou Francii, přes svobodomyslné
Švýcarsko - i tomu zdá se práce naše
více, než překotnou. A zde najednou se tvrdí,
že se nic nestalo! Ostatně mohl bych poukázati
i na výklady kapitána Vosky, které do věci
také vrhly jiné světlo. (Souhlas.)
Předseda vlády dr. Kramář
ve své jisté společenské noblesse
řekl, že výstřel, který proti
němu se obrátil, nic neznamená, než
obrat k dobrému a také jisté hlavy naší
žurnalistiky zde vypočítaly a dnes nanovo dokázal
kol. Bechyně, že výstřel, mířený
proti dru Kramářovi, zabil snad komunismus, zabil
bolševismus.
Vážení pánové!
Já bych si přál, aby to bylo pravda. Ale
kdybychom si položili otázku, jak byl ten výstřel
ceněn za hranicemi, musili bychom si říci,
že na velikou naši škodu, na strašnou naši
škodu - a kdybychom tu škodu chtěli vyčísliti
- a řekli, že ta škoda nedá se hospodářsky
vyčísliti ani jednou miliardou, myslím, že
bychom odhadovali správně. (Výborně!)
Já se k tomu ještě vrátím.
A nyní několika slovy zmíním
se o lichvě. O lichvě trefně řekl
náš řečník, že se vyskytuje
ve všech stavech a politických stranách a že
jest ji dlužno všude potírati - s tím
ovšem i já plně souhlasím. Ale lichva
naše - lichva zemědělská, jest staršího
původu. Pramen selské lichvy nevznikl za války,
a na to já chci poukázati, poněvadž
jest to pro vývoj věcí velmi důležito.
Kdy začalo se na českém venkově poprvé
mluviti o selské lichvě? Asi před 22 lety,
když byly první volby, všeobecné volby
tak zv. páté kurie. Tenkráte strana soc.
demokratická poprvé přišla se svými
agitátory na český venkov a začala
mluviti o selské lichvě, v době svrchovaně
nevhodné. A mluvilo se o té selské lichvě
stále víc a více a před válkou
několik roků, v r. 1908, 1909 a 1910 psaly vaše
listy nejvehementněji proti selské lichvě.
A jak to tenkrát vypadalo s tou naší lichvou?
Kilogram másla stál 2 K a 1 kg bramborů také
2 K. Hospodář, zemědělec, pracoval
pod náklady výrobními. Tady pánové,
dole v knihovně jest malá knížečka
národního hospodáře dra Koženého;
jděte tam, vezměte si tu knížečku,
čtěte v ní. Knížečka má
název: "Knihovní zadlužení a exekuční
prodeje nemovitostí" a vy se dovíte, jak v
těch letech, když se sedláku, zemědělci
nejvíce nadávalo selských lichvářů,
jak úžasnou měrou zadluženost jejich majetku
stoupala, více než desateronásobně stoupala,
než-li zadluženost jiných nemovitostí.
Vy se dovíte, že při všech exekučních
prodejích bylo daleko přes 90% selských usedlostí,
nemovitostí pozemkových (Hlas: Důvody
těch prodejů?) a vy užasnete nad tou zvráceností.
Dnes se nám mluví pořád
o selské lichvě - tu my potíráme a
my, jako váš řečník, voláme:
ministr spravedlnosti ať je na svém místě!
Ať je na své místě ministr vnitra, ať
činí to, co jim zákon ukládá.
My chceme potírati lichvu, my se ovšem bráníme,
aby jí potíral někdo jiný, aby ji
snad potíraly shluky nezodpovědných lidí
přepadáváním trhů, poněvadž
tím poškozuje dobré jméno (Výkřik),
a kdo se tím naposledy nejvíce, pane kolego,
poškodí: řada vašeho dělného
lidu.