Čtvrtek 16. ledna 1919

Já tam také nebyl, ale vím jeden detail, který mne poučuje o něčem jiném, než o té tvrdosti historických hranic: já vím, že tam bylo vedle těch historických hranic pojato také sebeurčení národů. A to, co dnes zde vykládal kolega Sís, to jest velmi pěkné, když poslouchají samí lidé, kteří předem již jaksi zaručují, že řeknou své Amen k tomu, co povídal.

(Obrácen k posl. dr Stránskému.) Není-li to kol. Sísem trochu násilně konstruováno, co přednesl v této věci, jest otázka, na kterou, myslím, vy byste mi dal první odpověď. (Posl. dr. Stránský: Ano.) Přišla světová válka, já jako sociální demokrat pohlížím na věc tak, že světová válka nás rázem hodila 50 roků ku předu na vývojové cestě, k těm metám, které si také sociální demokracie vytkla.

Tu jest přirozeno, že i při platnosti toho programu, který máme, na kterém nic neslevujeme a neslevíme, že naše stanovisko co do taktiky a postupu dnes, když o 50 roků najednou se nám posune naše záležitost ku předu, musí býti uváženo, měřeno a přizpůsobeno novým poměrům. O tom není sporu. Totéž také program náš říká přímo, že budeme bojovati těmi zbraněmi, jaké nám budou dány do rukou poměry.

Po válce byla přivoděna atmosféra, která samozřejmě v jistých kruzích působí hodně obav, hodně strachu. O tom není sporu. Kol. Stránský chce tento strach rozšířiti na celý Národ a chce ho zorganisovati jako armádu proti eventuelně vypuknuvšímu spravedlivému hněvu lidu. (Posl. Dyk: Proti spravedlivému ne!) Jak to říkal, je lhostejno, jak to chceme my, je směrodatné. (Posl. Dyk: To snad on ví lépe, než vy!) Jestli on to ví, nevím, ale já to mohu říci. Myslím, že socialistům poskytuje se právě v této atmosféře příležitost, aby dokázali lásku k svobodě a spravedlnosti (Posl. Dyk: Kéž to dokáží!) v této republice, aby ukázali, že jejich disciplina ve straně není jen disciplinou tam, kde vyhovují vůli - a já bych snad řekl, chtíčům, jak byste to vy nazvali - širokých vrstev lidových, nýbrž že této discipliny, vypěstované jistě ve vysoké kultuře českého proletariátu, o které myslím, není sporu, použijí k tomu, aby vedli lid proti výstřelkům egoismu, které snad v něm jsou buzeny a které se v něm vzmáhají. Jak se nám to podaří, to neleží v rukou vůdců sociální demokracie úplně, to leží z velké části v rukou vůdců měšťáckých stran (Poslanec Dyk: Není měšťáckých stran!) - promiňte, tedy: buržoasních, já bych nerad dělal do slovíčkářství. Mohu konstatovati jen tolik, že v žádném národě nebyl proletariát vystaven tak velké zkoušce jako v českém národě.(Posl. Dyk: Tím proletariátem jsme my zrovna tak, jako vy!) Tak se chovejte jako proletariát a nebude vás to boleti, hájíme-li vaše zájmy. (Posl. Dyk: Organisujte se vy k nám! My se organisujeme tak, jak nám káže naše národní povinnost!) Myslím, mistře, kdybyste se vy u nás organisoval, že bychom měli ještě více co dělat, abychom bolševismus zdolali. (Veselost. Posl. Dyk: To nevím, ale budete-li to dělati jako dosud, pak budete míti ovšem práci těžkou!)

My u nás vedle těžkého útisku politického se strany Němců musili překonávati ještě mimořádně těžký útisk se strany vlastních lidí za frontou. A tak jako šibenicemi, kulkami a těžkými žaláři byl dáván projev té politické moci germánské proti našim lidem, (Hlas: Ale centralisty nevěšeli! Veselost) tak hledaným způsobem, přímo zbídačením byl vybíjen náš národ za frontou. A to jest docela přirozeno, že tyto poměry musely vésti k určité, řekl bych duševní desorganisaci v českém proletariátu. Velectění pánové, na straně sociální demokracie bylo jistě veliké pochopení pro danou situaci. Já vzpomínám toho, že byla to sociální demokracie českoslovanská, která svým přičiněním umožnila platformu národní revoluce, pokavad ona mohla býti prováděna u nás zde. Byla to sociální demokracie českoslovanská, která velikým obětováním ožehavých zájmů proletariátu způsobila zřízení Českého svazu, Národního výboru, a která když viděla, že české listy byly zastaveny, převzala na svá bedra celý ten boj, řekl bych, boj všenárodní. (Posl. Dr. Stránský: Kde byl pan Cingr když se tvořil Český svaz?)

Myslím, že veliké idee nejsou osobami. Já mluvím o faktech. (Hlas: On representuje Vaši stranu!)

My jsme se - a v tom spočívá ten hřích nám zvláště přičítaný - oddělili od této politiky českoslovanské strany sociální demokracie proto, poněvadž stojíce pevně na svém programu a na svých zásadách, prohlásili jsme: My jsme pro národní boj až do krajnosti, i my cítíme a uznáváme, že národní boj proletariátu je současně u nás, jak věci stojí, bojem sociálním. (Hlas: Třídním!)

Ale tento boj nechceme dělati ruku v ruce se stranami měšťáckými (Posl.: Dyk Nýbrž s národními nepřáteli!), nýbrž paralelně vedle nich (K posl. Dykovi:) Mistře, je dobře dělat výkřiky, ale nesmí to ukazovati na nízkost a plochost nazírání politického. (Hlas: To není urážka!) Ty fráse o Vídni, které jsme slyšeli. . . (Hlas: To jsou fakta, jste v područí Vídně!) Stejně jako Vy všichni, jsme také my byli v jednom poutě. Záleží na tom, jak se kdo trhal; jestli někdo Sysifovou prací snažil se dostati se z těchto pout ven, anebo jestli někdo dělal jen veliké gesto, že chce ven a byl rád, že je v nich, to je ten rozdíl. (Hlas: Máte krátkou paměť! Jiný hlas: Podívejte se na program! Jiný hlas: To není všechno, hlavní jest, co se dělá! Co jste dělali Vy, je známo! Předseda zvoní.)

Je známo, že byla příčina našeho odloučení založena v našem programu, a že jsme nešli chybnou cestou, ukazuje to, čeho jsme byli svědky ihned po převratu. Ve válce přinesl proletariát obrovské oběti a já mám dodnes za zlé ústřednímu orgánu českoslovanské sociálně-demokratické strany, "Právu Lidu", že napsalo hned po začátku těch zkoušek ohledně lichvy a zdražování: My s agrárníky nebudeme polemisovati, chceme dodržeti svornost v národě a jednotnost.

"Právo Lidu" a celá českoslovanská sociálně-demokratická strana dodržely dané slovo, ale na druhé straně nebylo toho slova dodrženo. Toto spojení v tom, řekl bych, vše národním úsilí bylo na jedné straně dodržováno tím, že přinášel český proletariát největší oběti bez muknutí, bez hlesu, zatím co stejně tak agrárníci jako průmyslníci, jako obchodníci, jako kapitál vůbec nikterak nebrali zřetele na skutečné poměry a do krajnosti využitkovávali situace pro své třídní sociální obohacení i na úkor největšího utrpení nejširších vrstev národa.

Takové bylo to všenárodní sjednocení, tak mluvila k nám mluva zkušeností, že není radno s pány třešně jídati a že socialistickou politiku lze dělati jen mezi socialisty a se socialisty.

Pánové, poměry válečné vedly jistě k velkému, řekl bych vysvětlení, ani nechci říci třídění duchů, ale vysvětlení. Viděli jsme, že ty strany socialistické to byly, které nejvíce se vynasnažily, aby opravdu příští náš stát byl demokratický, aby bylo dosaženo toho, aby boj revolučně-národní byl s úspěchem proveden.

Já myslím, že vám, pánové, není tajno, na kterých místech se všude revoluce prováděla a kdo ji prováděl, jak vlastně na celé to dílo máme pohlížeti. Veškeré strany přesvědčily se při vítězném zakončení revoluce, jak pravdivé bylo naše tvrzení, že politická svoboda není ještě svobodou celou, že jest svobodou poloviční, že jest jenom štěstím polovičním národa a že celým štěstím národa může býti jen politická svoboda, spjatá se svobodou hospodářskou, se svobodou sociální.

Tedy zde se opět scházíme na těch starých liniích, na starých zásadových bodech (Posl. Stránský: Také s námi!), vy s námi a my s vámi aspoň s této tribuny a aspoň ve vašich akademických řečech.

Pokud se týče však dalšího, jest nutno říci, že jsme byli v každém případě připraveni, říci jasně a otevřeně, co chceme a proto jsme byli pronásledováni. Prohlašujeme i dnes: Stojíme na zásadách třídního programu sociálně-demokratického. Věříme, že není národa jednotného, nýbrž věříme, že každý národ rozkládá se na třídy, specielně v soukromopolitickém zřízení státním, o tom není sporu. Věříme, že všeobecné dobro národa nebude docíleno v harmonické práci těchto tříd, nýbrž, že bude docíleno (Posl. Dyk: Rvačkou!), - tam máte sklon Vy, mistře - nýbrž že bude docíleno jenom vzájemnými zápasy, i když to budou polemiky, když to budou koncesse, když to bude, řeknu, koncesse poměrům doby, momentu, atd., nikdy tu ale nebude dobrovolné vzdání se nabytých práv, nikdy tu nebude dobrovolné vzdání se možnosti docílení práv dosud upíraných. (Hlas:Proč?) To jest proto, poněvadž takový jest život a sociální boj a my ho neuděláme jiný.

My prohlašujeme přímo, že tomuto boji a zcela otevřeně tomuto boji věnujeme veškeré své síly a použijeme k němu veškerých prostředků, které nám poměry do rukou vnutí, (Posl. Dr. Stránský: Ne demokracie?), všech prostředků demokracie, poněvadž, tuším, že jste sám naznačil, že i revoluce proti útisku jest výsledkem demokracie. (Posl. Dr. Stránský: V demokracii není útisku!) Demokracie není útisk, ale prostředek proti útisku, i když vyběhne v revoluci, jest demokracií. Myslím, to jest konsekvence toho, co vy jste s tohoto místa řekl. My toho nezapíráme, ale na jednom stojíme: my si nedáme své formy boje diktovati a suggerovati ani cizinou, ani poměry ciziny, ani třídními cizími lidmi u nás. (Hlas: My také ne! Posl. Mattuš: Sláva! Jen aby to bylo!) To zůstane vždy předmětem určení naší vůle a naší veliké zodpovědnosti, kterou k českému proletariátu máme. (Poslanec Dyk: K národu také!) Rozdělme se o to, když myslíte, že se to dělí!

Vážení pánové! Řeklo by se, že se vyhýbáme těm, řekl bych choulostivým fásím toho, co tu bylo řečeno. Byli jsme označeni bolševiky, a z důvodu toho, že takovými v očích našich protivníků jsme, byl probírán náš poměr k legionářům na jedné a bolševikům na straně druhé. Já se vám musím přiznati, pánové, že prozatím mimo ty všeobecné poměry, kde jako individua vůbec nehrajeme roli, já o žádném poměru tak zvaných českých sociálních demokratů-centralistů ani k bolševikům ani k legionářům nevím. (Posl. dr. Stránský: Munu jste vítali úvodníkem!) Myslím, že to bude také vysvětleno, třeba bych já to nedělal. Ale, pánové, vžijte se do psychologie masy! Legionáři přece jsou v psychologii širokých vrstev dvojí, a chcete-li vy je v debatě o těchto jistě vážných a pro republiku vysoce vážných otázkách shrnouti do jednoho rámce, pánové, tak nečiníte dobře; dobře to chápu, že oni se shrnuli, ale nečiníme my dobře, kteří se máme postaviti na kritické hledisko, abychom my je shrnovali. (Posl. Dyk: Toho kritického stanoviska máte moc, ale lásky málo!) Někdo z lásky křičí a jodluje a jiný z lásky dře, až padne v práci pro věc, kterou miluje. (Posl. dr. Stránský. To jsou legionáři!)

Vážení! Já myslím, že to rozšiřování musí nastati, aby bylo pochopeno, proč tu a tam se octne slovo "sociální demokrat krajního křídla" vedle slova "bolševism". Na západě a na jihu legionáři konali hned od samých počátků tu práci, kterou jsme my revolucionáři, že ano, musili přirozeně chápati a schvalovati. Jinak se mají poměry na Rusi. Pánové, vy víte, jak došlo k zakládání legií. Vy víte, že to není jenom spor, který dnes je dodatečně hledán, že to jest spor, který neměl tehdejší poslání, docela prvopočáteční poslání legií na Rusku, že jest to spor, který, jak víte, neluštil nikdo jiný, než náš Masaryk a Dürich, jistě oba poctivci nad každou pochybu. A mně, vážení pánové, bylo tak zvláštně u srdce, když jsem slyšel člověka, který obětoval všechno, co měl, revoluci československého národa a když takovým prostým, jednoduchým způsobem povídal o Masarykovi v řeči: "To byl světec!"

Vážení! Já jsem přesvědčen o tom, že dojde-li u vás, je-li možno, aby vůbec u vás došlo, řekl bych, oprávněně k tomu, abyste vedle sociálních demokratů československých nebo českých sociálních demokratů krajního křídla stavěli slovo bolševism, že to vzniká z toho poměru, který byl, poněvadž ne všechno, co dělali legionáři na Rusi ve svých počátcích, mohlo býti psychologií širokých vrstev lidových pochopeno jako osvobozující revoluce. (Hlas: Proto se jich hlásilo dvacet tisíc! Posl. dr. Stránský: Vysvětlete to blíže!) O tom není v psychologii masy dosud pochyby, že první prací legionářů na Rusi byla práce proti socialistické revoluci ruských proletářů. (Posl. dr. Stránský: U Zborova se nebojovalo! Kde jste to vzali? Protože dávali Rakušané 1000 a 5000 K na hlavu?) Pánové, nechte si dáti informace z pravých míst. (Hlas: Ještě dnes od účastníka! Dr. Markovič: Já jsem byl tam, já ty informace od vás nepotřebuji.) Pánové, my máme tolik účastníkův a každý tam byl. Každý vypravoval positivně něco jiného. Zde není možno, abychom na těch zprávách stavěli. O tom bude mluvit teprve historie a přehled. (Hlas: Na čem pak stavíte tedy?)

Já mluvím o tom, co je faktem, co vám potvrdí přímo lidé, kteří stáli na špici tvoření legií v Rusku.(Posl. dr. Stránský: Legie se utvořily proti Rakousku a Německu!)

A jaký byl rozdíl mezi Masarykem a Dürichem? (Posl. dr. Markovič: Ale vždyť to bylo v 17. roku a legie se tvořily ve 14. roku!)

Já mluvím o té první práci legií, která šla ne jako na západě, nebo na jihu, o té první práci, kdy přišly legie do rozporu s psychologií širokých vrstev lidových, když šly proti socialistické revoluci v Rusku. (Posl. dr. Stránský: Jediný fakt dokažte! Hlasy: Neuvádíte fakt! To se nedá omluvit!) Uvádím věci tak, jak stojí. (Posl. Stránský: My jsme se dozvěděli od Špačka, že to bylo teprve, když jim bolševická vláda bránila ve prospěch Německa cestu do Vladivostoku!) Ale předtím byl boj. (Hlasy: Kde? Je vidět, že to vůbec neznáte!) Já jsem řekl (Posl. Dyk: Kdyby nebylo legionářů, neseděl by z nás ani jeden. Posl. Burian: Sláva jim v Italii, ale když jdou proti ruské revoluci, to jest hanba! Hlasy: To jest věc přesvědčení! Posl. Schieszl: Pak legionáři byíi naposled bandou sto tisíc lumpů!)

Předseda (zvoní): Prosím, pánové, ticho!

Posl. Brodecký: Já jen ukazuji k tomu, kde jest vysvědčení pro to, že široké vrstvy lidové jaksi dělají rozdíl mezi legionáři, dle toho, jaké mají dosud informace a znalosti, a jsou přesvědčeny o tom, že v Rusku legie vykonávaly také práci proti sociální revoluci ruské. (Posl. dr. Stránský: Poněvadž vy to rozšiřujete!)

V Rusku stály poměry zcela jinak, že ano? (Hlasy: Ne!) V Rusku stály zcela jinak poměry, zcela jinak, nežli u nás, v Rusku se prováděla revoluce proti carismu, kontra revoluce pro carismus, pro měšťanské strany (Posl. dr. Stránský: Savinkov je carista? Plechanov je carista? Krapotkin je carista?) Pardon! Původně byl proti carismu, byly živly, které chtěly pro carismus dělat kontrarevoluci, byly živly, které dělaly a provedly revoluci pro demokratickou republiku (Hlasy: Pro Německo!), byly živly, které chtěly dělat republiku s vysloveným programem proti válce, byly živly, které s tím programem revoluci dělaly, a jakmile dostaly moc do svých rukou, prohlásily válku za základní část svého programu. Byla nová kontrarevoluce proti válce atd. (Posl. Mattuš: Ale legionáři šli pořád jen proti Německu a Rakousku!)

To jest celá chaotická spleť poměrů, ve které, myslím, není možno dobře dnes najíti jasno, alespoň ne takové jasno, abychom vyslovili na té či na oné straně přesně svůj úsudek. (Posl. Mattuš: Bolševici vraždili naše lidi! Posl. Dyk: Bez legionářů by té české samostatnosti nebylo!)

To uvádím jen proto, abych řekl (Hluk. Předseda zvoní), že jest nutno pro mnohé věci hledati vysvětlení v psychologii lidu! Pánové, přeloženo na naše poměry: pro nás jako pro sociální demokraty. (Posl. Burian: My máme také to právo! Posl. Mattuš: Ale vždyť odcházejí dobrovolně!) - V tomto shromáždění je otázka, zdali v našem národě jsou třídy nebo nejsou třídy společenské. (Poslanec Stránský: Jsou!) To je tady velice často popíráno. (Posl. Dr. Stránský: Fakt není popírání!)

Teď otázka druhá: (Posl. Stránský: Museli se rvát spolu!) jestli během toho boje, který dosud byl prováděn, během toho národního boje byly základní zájmy těchto tříd stejným způsobem, stejnou měrou ukájeny. A poněvadž tomu tak není, poněvadž tu nastal určitý rozpor, poněvadž to plus, řekl bych, z toho národního boje nebylo stejně rozděleno, tyto třídní rozpory zde byly ještě - řekl bych - zostřeny a propast rozšířena, je nutno tohle si uvědomit a přímo, nepokrytě tu prohlásit. Má-li tenhle ten poměr, jak byl daným stavem o psychologii mas produkován tím vším, co se u nás vyvíjelo, má-li ten poměr býti vyluštěn evolucí, nemá-li pýti - a nechci říci luštěn - poněvadž jsem přesvědčen, že nemůže býti luštěn: revolucí.

Ale nemá-li nabýt vrchu pokus, luštiti problém tento revolucí (Posl. Stránský: Čí pokus?), pokus širokých vrstev lidových, které v tom, jakým, řekl bych, ziskem byly obmyšleny ve velikém národním boji - různé třídy přišly velice zkrátka, jich třídní zájem byl potlačen, byly zproletarisovány, jsou nahé, vyhladovělé - dnes tedy říkám, má-li ten boj, respektive vyvedení z těchto poměrů býti provedeno revolucí, pak není sporu o tom, že veliká část rozhodování o tom leží v rukou t. zv. stran měšťáckých, buržoasních, že neleží úplně v rukou stran socialistických.

Pánové, tady je výkřik skoro, řekl bych, velice oblíbený: u nás není kapitalistů. Pánové, dobře; řekněte na své dobré vědomí a svědomí: není u nás v československé republice ani útisků? (Posl. Dyk: Na všech stranách! Posl. Mattuš: U vás nejsou žádní bohatí lidé?) Pardon! (Posl. Stránský: Není u nás strany, která by ten útisk nechtěla poctivě odstranit!)

Já se ptám přímo a jasně: je-li tu útisk? (Posl. dr. Stránský: Je!) Prosím a teď, kde je útisk, tam je přirozeným produktem psychologie massy protitlak, protiútisk, a tam, kde je útisk, řekl bych, přímo určitou třídou opírající se o moc, tam není ani jinak možno, (Posl. dr. Matoušek: V demokracii je možno!) než že psychologie massy hledá tytéž prostředky proti útisku, kterými je utisk prováděn. Pánové, že je tu kapitál, ze jsou tu útisk a utiskovatelé, o tom svědčí zde naše debaty. Jakmile se zavadí o kapitál, o zdražování, o lichvu, o zbídačení širokých vrstev lidových, již se tu jeví taková nervosita, že opravdu (Posl. Dyk: Ta nervosa je u vás, my jsme podporovali všechno. Udělejte návrhy, přiveďte nápravu a půjdeme ve všem s vámi! Posl. dr. Stránský: Nervosa vzniká, když za lumpy činíte zodpovědnými celé strany!) To činíte vy!

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP