A nyní, velectění
pánové, pokud se týče Ruska. My bychom
zajisté byli nejšťastnější,
kdyby to, co se stalo v Rusku, mohlo býti u nás
trvale pochováno. My nechceme jíti tak daleko, abychom
mohli říkati, že ti, kteří se
v Rusku přihlásili do strany českých
komunistů, byli šmahem vedeni jen nečistými
motivy. My nemůžeme vylučovati, že i mezi
nimi byli mužové, kteří jen z nejideálnějšího
zaníceni pro věc ruské revoluce k tomuto
hnutí se připojili. My ovšem jsme si všichni
dokonale vědomi, že, můžeme-li o těchto
věcech usuzovat, byli zde stoupenci dvou revolučních
tendencí. Je ovšem otázkou, kdo více
vykonal pro revoluci: zda ten, kdo se domníval, že
prospěje věci v české straně
komunistické, nebo ten, který se zbraní v
ruce pokračoval v revoluci proti Rakousko-Uhersku a proti
Německu. Ale přes to mám za to, že nemůžeme
takovýmto způsobem všechno u nás jen
generalisovat, a že by bylo svrchovaným nebezpečím,
kdybychom u nás každou sociální snahu
chtěli deklarovat jako snahu bolševickou, kdybychom
od rána až do večera jako evangelia používali
jen těchto výrazů a ničeho jiného.
Mám tudíž za to,
že by v takovýchto debatách a v takovémto
tónu pokračováno býti nemělo.
Je-li co zájmem republiky, je to jedno: aby všechny
pracující třídy byly pevně
semknuty a sjednoceny, poněvadž v tomto sjednocení
spočívá nejpevnější záruka
všech fundamentů republiky. Představte si,
co znamená tento rozvrat pro Rusko, a uvažte, jaké
hrůzy vyvolal tento rozvrat pro Německo. Rusko a
Německo jsou dva ohromné státy, které
unesou i tyto hrůzy, které se dnes valí tamními
kraji. Pro nás, pro republiku československou by
to mohlo znamenat zkázu. (Výborně!)
A poněvadž chceme tomuto
rozvratu předejíti, poněvadž chceme
zabrániti, aby naše města nestala se jevištěm
ohromných bojů bratrovražedných, usilujeme
o to, aby zde v této práci bylo tímto způsobem
také pokračováno. U nás není
žádné pochybnosti o tom, že všecken
náš lid je si vědom toho, co znamená
republika a, kdyby přišlo k nutnosti, že i se
zbraní v ruce je hotov věc své republiky
hájiti. Ale jde o to, aby práce tato nebyla znesnadňována.
Můj názor je ten, že žádnou persekucí,
žádným žalářem, žádným
stíháním jakékoliv stopy bolševismu
v českém národě nevyhladíte.
Chcete-li bolševismus odstraniti, pak ho odstraníte
pouze dvojí cestou. Na jedné straně veřejnou
tribunou, argumentem proti argumentu, na druhé straně
velikou tvůrčí prací pro ty vrstvy,
které ve státě nejvíce trpí.
(Tak jest! Potlesk.)
To jest práce proti bolševismu!
My se tohoto bolševismu nelekáme, poněvadž
víme, že ti lidé v Rusku, kteří
se k nám vracejí, až přijdou mezi nás,
až jim budeme moci říci, že u nás
jsou poměry takové a takové, oni to pochopí
a my v nich můžeme najíti spolupracovníky,
ne element, který by sahal na fundament republiky, ale
element, který by republiku v jejím rozvoji podepíral.
Nám se jedná především o to,
aby to, co bylo za hranicemi, u nás přestalo. My
všichni jistě víme, co ohromného vykonaly
naše legie venku za hranicemi. My si přejeme, aby
to, co venku bylo, bylo zahlazeno. Je samozřejmo, že
najde republika tolik síly, aby se ubránila všem
snahám, které by usilovaly o její život.
Nezapomeňme, že věc
naší republiky není ještě hotovou,
že před námi stojí ještě
ohromná práce, venku za hranicemi i u nás
doma. Práce ta musí býti vykonána.
A najdeme-li my navzájem cestu k sobě ne persekucemi,
ne zatýkáním, ale důvodem proti důvodu,
v přesvědčování, věříme
my tolik v onu velikou morální sílu, která
pomohla tuto republiku založiti a která ji drží,
tolik věříme v tuto velikou morální
sílu v našem lidu, že my také republiku
svou dovedeme k šťastnému konci, a proto naší
jedinou touhou jest, aby, co mezi námi se děje,
co mezi námi se jedná, aby se to dálo reformou,
která nás sbližuje, a ne která nás
rozvrací. Naším cílem jest, abychom
svoji republiku, jako doposud, udrželi i dále bez
občanské války, bez krveprolévání
a vraždění. Jest to ohromný úkol,
vážení pánové, a promiňte,
když mluvím přímo k zástupcům
z kruhů městských a venkovských. Vaší
povinností jest, abyste Vy dělníky při
jejich ohromné, těžké práci podporovali
činy i skutky. (Hlas: To se dálo!) Nejedná
se zde o vyhánění třídních
rozporův až do krajností, jedná se o
to, aby věci tyto byly urovnány způsobem,
který by republice naší přinesl jen
prospěch. (Výborně!)
Situace jest, vážení
pánové, neobyčejně vážná
a my si této vážnosti doby také musíme
býti dokonale vědomi. Naše práce musí
čeliti k tomu, aby to, čeho bylo dobyto, bylo udrženo
a dovedeno k šťastnému konečnému
rozvoji. (Výborně! Potlesk.)
Předseda
(zvoní): Slovo má p. dr. Veselý.
Posl. dr. Veselý: Vážené
shromáždění!
Vládní prohlášení
nepokládám za tvůrčí program,
protože v něm, kromě slibu o vyvlastnění
velkostatků, zavedení daně z majetku a o
dolech uhelných není žádných
nových podnětů, není žádných
nových úkolů, které by vláda
byla určila. Spíše je to jen rozhled po správě
veřejné a slibuje se jen důrazné vykonávání
některých zákonů. Ovšem, prohlášení
vládní slibuje také celou řadu nařízení
z různých oborů, neoznačuje ty obory
a nám nezbývá, než počkati, až
poznáme, jaký duch z těchto jednotlivých
nařízení bude patrný. Ale přiznám
hned, že od prvního programového prohlášení
vlády Československého státu bych
byl očekával více, než v něm
skutečně obsaženo jest. Vláda, která
nás má převésti ze starých
poměrů rakouských do nových poměrů
republikánských, vláda, která je revoluční
vládou, ta měla program svůj vysloviti určitěji,
obšírněji, než se stalo.
Vláda sice si stěžuje,
že jejím úkolem jest vybudování
celého státu od základu, že k tomu nemá
dosti sil a dosti úřednictva. Ale ani tyto obtíže
neomlouvají chudost jejího programu, zejména
úkoly, které plnit bude nejbližší
naléhavou povinností našeho státu, nejsou
ve vládním programu vytčeny a naznačeny.
Víme, že hned, jak se otevře jaro, nastane
vládě starost o zaměstnání
dělnictva. Víme, že soukromý ruch podnikatelský
není dosud tak silný, a vzhledem na drahotu materiálu
a vysoké mzdy dělnictva ani stavební ruch
nebude tak silný, aby zaměstnal velké masy
dělnictva.
Nezbývá, než aby
tu zasáhl stát, a tu jest třeba, aby vláda
měla už určitý program, jaké
stavby a v jakém pořadí míní
je prováděti a jak míní zaměstnati
lid, který dosud byl odkázán na vyživovací
příspěvky, který však si chce
poctivou prací mzdu řádně vydělati
a ne pouze vyživovací almužnu bráti.
Nápadno jest, že zejména
ministerstvo železnic v celém programu vládním
žádných úkolů si neustanovilo,
ač právě ministerstvo železnic nejspíše
může opatřiti práci a zaměstnání
lidem; ovšem jest nutno, aby ten plán byl promyšlen
a připraven, aby bylo jasno, které práce
pokládá ministerstvo železnic za nejnaléhavější
a které také skutečně nejvíce
potřebám lidu by vyhověly.
Jde přece o starý plán
drah místních, jest potřeba celým
východním Čechám opatřiti lepší
spojení ku Praze, jest potřeba celou síť
železniční, která dosud vodila lidi
kolem Prahy do Vídně, soustřediti v Praze.
O tom všem není ve vládním programu
ničeho. Jest potřebí a nejnaléhavější
nutností, upraviti spojení Slovenska s Prahou, sblížení
Moravy s Prahou.
To přece jsou úkoly,
které nestrpí odkladu až do provedení
voleb do Národního shromáždění,
to jsou úkoly, které nutno řešiti hned,
a úkoly, které budou spojeny s velikými stavbami
a pracemi státními. Lituji, že v programu vládním,
který se omezuje ovšem jen na krátkou dobu,
do voleb, není vzpomenuto těchto naléhavých
prací. Za takové jen jaksi správní
opatření bych pokládal také slib o
tom, že daň z válečných zisků
bude vybírána ostřeji, a že zákon
o ní bude prováděn důrazněji.
Zákon o válečných
ziscích trvá od 16. dubna 1916, ale je to téměř
zapomenutý zákon, zákon, který vykonáván
nebyl. Zbohatlíci se ho obávali, čekali,
že jim pomůže od části těch
zisků, jejich nepoctivých zisků.
Jsem přesvědčen,
že by v tom byli shledávali i úlevu výčitkám
svědomí, kdyby byl stát přišel
a pořádnou daní jim kus těch nepočestných
výtěžků vzal. Čekali však
marně a jsem jist, že každým měsícem,
o který se předpisování daně
opožďovalo, to hryzení svědomí
se umenšuje, že stát bude míti s těmi
zbohatlíky mnohem těžší úkol,
když nyní po letech, bude chtíti daň
z válečných zisků, než kdyby
byl ihned zákon řádně a důrazně
vykonával.
Proč se zákona neužívalo?
Myslím, že jednou z příčin byly
také příliš blízké styky
politických úředníků se všemi
těmi zbohatlíky i se všemi těmi mlynáři,
se všemi těmi marmeládovnami, se všemi
obchodníky s dobytkem, se všemi obchodníky
s různým zbožím, obilím atd.
Považte, pánové,
že ti úředníci. zejména to byli
úředníci berních referátů,
kteří mají vykonávati daň z
válečných zisků, jezdili po celou
dobu války s těmi pány komisionáři
obilními, dobytčími, bramborovými
každý den po rekvisicích v kočárech
po venkově a s nimi byli v nejbližších
stycích. A ti pak měli vykonávat proti těmto
zbohatlíkům zákon o dani z válečných
ziskův a měli státní správě
veliké obnosy od nich přiváděti! To
jim bylo jistě velmi za těžko. A nápadno
jest, že právě ty osoby, které měly
styky s finanční správou a s politickou správou,
že právě ty osoby, které měly
blízké styky s politickými úřady,
nejvíce zbohatly a vykazují největší
počet zbohatlých komisionářů,
mlynářův atd. - Kromě toho úředníci
politických úřadů svou výživou
- poněvadž nebyli živi z těch 200 gr.
které předpisovali jiným lidem - záviseli
na svých dodavatelích, na mlynářích,
řeznících, a neměli volné ruky
proti nim.
Okresní hejtmanství
dobře věděla, kdo zbohatl. Při válečných
půjčkách jste to pozorovali, prstem byste
mohli ukázati na ty, kterým hejtmanství nařídilo:
ty upíšeš 50.000 K, ty 100.000 K na válečnou
půjčku, neboť okresní hejtmani dobře
měli spočítáno, kolik set tisíc
který člověk vydělal, a kolik kdo
z války nashromáždil. Okresní hejtmanství
také věděla velice dobře, a když
měly býti odváděny sbírky k
různým státním účelům,
také dobročinným anebo válečným,
tu požadovala dary přímo od známých
zbohatlíků. Úřady tedy dobře
věděly, kdo zbohatl, ale právě těmi
poměry měly ruce svázány a všechno
úsilí, vehnati je doměřování
daně ze zisku bylo marné.
Ovšem jest škoda, že
tolik doby uplynulo od vydání zákona až
do skutečného jeho provádění,
o němž jsem přesvědčen, že
ministr financí tentokráte je míní
opravdu. Mnoho z těch zisků bude převedeno
na jiné osoby, mnoho bude schováno tak, že
nebude už vůbec možno najíti ty zisky;
mnoho jest také rozplýtváno, hýřilo
se, utrácelo se vesele z takových lehce nabytých
peněz. A těch peněz státní
správa již tak snadno nenajde. Je to škoda, poněvadž
těch pět set milionů korun, které
jsme opatřovali půjčkou svobody, jsme mohli
snadno nabýti daní ze zisků válečných,
a nebylo potřeba, abychom z nich platili 4proc. úrok
(Souhlas.)
Kromě toho myslím,
že důrazně vykonávaná daň
z válečných zisků bude také
důrazným prostředkem proti lichvě
válečné. My jsme stále hubovali na
válečné zbohatlíky, my jsme žehrali
na ně, slyšíte v Národním shromáždění
v každé debatě tolik a tolik stížností
na ně, ale na tu kořist, kterou oni shromáždili,
jim dodnes nikdo nesáhl.
Celý svět se rozhořčuje,
všechny noviny bouří, my tu křičíme,
ale, pánové, krejcaru jsme těm válečným
zbohatlíkům nevzali, ti sedí na těch
svých pytlících, ve kterých nashromáždili
stohy papírových peněz a vysmívají
se našemu rozhorlení, poněvadž slova,
která mluvíme, jim peněz nevezmou a od dalšího
kořistění jich neodvrátí.
Kdybychom vzali jim ty zisky a odňali
jim radost, kterou ze své práce mají, a ukázali,
že jest marné namáhání po těch
dalších ziscích, ježto jim je stát
vezme a dovede odejmouti, jistě bychom bojovali účinněji
proti lichvě, než pouhým řečněním
a rozhorlováním se v Národním shromáždění.
(Výborně!)
Také tresty, které
byly válečným lichvářům
ukládány, neprospěly, všude chytali
jenom jednotlivce a bohužel ty malé hříšníky,
těm velkým obyčejně se neublížilo.
Nemluvím proti tomu, aby byla trestána lichva. Je
také toho potřebí, aby soudy zde zakročovaly
a pořádek zjednaly, ale neslibuji si od tohoto trestního
stíhání mnoho.
Pan dr. Engliš mínil,
že jest potřebí odložiti provádění
zákona o daních z válečných
ziskův až k úpravě valuty. Odpustí
mi zajisté, že s tímto jeho míněním
nesouhlasím. Mně záleží na tom,
aby tato daň byla vymáhána rychle, poněvadž
ty válečné zisky jsou taková bahenní
květina, která má život krátký,
vyroste a brzy zahyne. Jest třeba chytati, dokud jest možno
je popadnout.
My jsme 28. října po
prohlášení samostatnosti státu československého
musili ihned slibovat shromážděným nadšeným
zástupům, že budou zbohatlíci stiháni
a že jim válečné zisky budou odnímány.
Konáme tedy docela spravedlivou povinnost, když připomínáme
panu ministru financí, aby podle svého slibu důrazně
tento zákon vykonával.
Také při vyvlastňování
velkostatkův i velkého průmyslu, o němž
ovšem vládní prohlášení
nemluví, jest nutno rychle jednati. Vláda slibuje
porady se znalci. Jistě je jich potřeba, ale odpusťte,
pánové, národ očekává
od nás již činy, rychlé skutky, ne již
dlouhých porad, poněvadž se mu zdá,
že ty dva měsíce času, které
uplynuly od státní samostatnosti československé,
byly ztraceny marně.
Nemůžeme-li my s lidu
sejmouti tíseň o potraviny, tíseň
o oděv, obuv, drahotu různou, musíme se starati,
aby alespoň spravedlnost byla prováděna ve
věcech majetkových. Jest nutno, aby vláda
břemena a bolesti válečné rozdílela
nejen na chudý lid, nýbrž aby je také
uvalovala na vrstvy, které dosud válku málo
pocítily. (Výborně!) To je úkolem
vlády, a povinností vládní.
Víme, že rovnosti nebude
dosaženo nikdy mezi lidmi. Úplné, sociální,
stavovské, majetkové rovnosti není možno
dosáhnouti, bylo by to nad lidské síly. Ale
úkolem vlády jest alespoň tu nerovnost upraviti
tak, aby byla snesitelnou. Jestliže lidu kážeme
pořád trpělivost a snášení
hladu, bídy a zimy, a žádáme od něho,
aby vzhledem na naši mladou republiku snášel
tyto strasti dále, není žádné
jiné pomoci, než abychom ukládali břemena
také těm, kteří nebyli válkou
postiženi. To je možno jenom zabavováním
velkostatků, ukládáním daně
ze jmění, která byla ohlášena,
a stíháním lichvy.
Naléhavá povinnost
vlády jest a sice neodbytná povinnost, aby se starala
o reformu veřejné správy, zejména
politické správy.
Ani tento úkol není
takový, aby bylo možno jej odložiti do provedení
nových volen do Národního shromáždění,
jest to úkol nejvýš naléhavý.
Reforma veřejné správy
má záležeti nejen v tom, že vláda
laickým živlům občanským opatří
spolupráci při politických úřadech,
nýbrž také že udělá mezi
politickými úředníky očistu
a pořádek. (Posl. Hrouda: Nestačí,
že politické úřady, dříve
černožluté, byly přetřeny nyní
červenobíle!)
Již z důvodů,
které jsem uvedl, jest potřebí, aby političtí
úředníci byli přesazováni,
dáváni na jiná místa, aby ten jejich
černožlutý život ve starém Rakousku
byl zakončen a aby jim byla poskytnuta příležitost,
by mohli jinde, kde nevidí kolem sebe svědky svých
starých hříchů z minulých časů,
začíti život nový. (Posl. Hrouda:
Měli by také za ty hříchy pykati!
Jsou případy, že okresní hejtmani dali
odstřeliti lidi! To je demoralisace!)
Při politické správě
je nutno zaříditi komise občanské,
které by spolupracovaly s politickými úředníky.
Nestane-li se to, pak naše politická správa
se vyvine směrem, který jistě nám
způsobí značné škody.
Národní výbory
byly zrušeny, poněvadž se prý dopustily
jakýchsi přehmatů. Myslím, že
tento krok nebyl zcela oprávněn a rozmyšlen.
Víme, že Národních výborů
bylo potřeba ihned po převratu, poněvadž
tu nebylo žádných instancí a pracovníků,
kteří by převod ze starých poměrů
rakouských do nových poměrů mohli
provésti. Politické úřady tehdy k
tomu způsobilé nebyly.
Druhý den po zřízení
Národních výborů sliboval ústřední
Národní výbor, že okresním Národním
výborům budou zaslány instrukce na venkov.
Tyto instrukce vydány nebyly ani za týden, ani za
měsíc, nevyšly do dnes. Pak ovšem se Národní
výbory venkovské dopouštěly přehmatů,
poněvadž si nebyly vědomy, jaké meze
má jejich kompetence. Místo, abychom upravili jejich
činnost, odstranili jsme je. To je jistě chyba,
kterou bude nutno napraviti tím, že alespoň
nyní se dostane politické správě součinnosti
občanstva. Nemyslete, že lidu jest lhostejno, jestliže
v tom novém československém státě,
v té československé republice, která
jest jeho láskou, jeho radostí, se setkává
s figurami starého Rakouska.