1 | kg. mouky stojí nyní v aprovisaci K 1.76, tedy je dražší o 445 %. | ||||||||
1 | q uhlí černého před válkou K 2.50, nyní stojí K 20-30, t. j. 800-1200 % zdražení, | ||||||||
1 | l. mléka | před | válkou | K | -.20, | nyní K | 2-3 | = 1000-1500 % | |
1 | kg. masa vepř. | K | 1.80, | nyní K | 32-36 | = 2000 % | |||
1 | kg. bramborů | K | -.10, | nyní K | 2.- | = 2000 % | |||
1 | l. piva dobrého | K | -.28, | nyní K | 2.40-3 | = 1000 % | |||
1 | l. vína | K | 1.-, | nyní K | 18.- | = 1800 % | |||
1 | pěkná zástěra | K | 5.-, | nyní K | 150.- | = 3000 % | |||
1 | vlněná bluza | K | 8.-, | nyní K | 300.- | = 3750 % | |||
1 | samet. bluza | K | 12.-, | nyní K | 500.- | = 4200 % | |||
1 | košile jednod. | K | 2.-, | nyní K | 78.- | = 3900 % | |||
1 | utěrka | K | -.80, | nyní K | 24.- | = 3000 % | |||
1 | bavlněný kabát | K | 35.-, | nyní K | 700.- | = 2000 % | |||
1 | kostým vlněný | K | 80.-, | nyní K | 1600.- | = 2000 % | |||
1 | slušné boty | K | 15.-, | nyní K | 150.- | = 1000 % | |||
1 | kapesník dětský | K | -.20, | nyní K | 3.60 | = 1800 % | |||
1 | pár punčoch | K | 1.-, | nyní K | 50.- | = 5000 % | |||
1 | tkaničky do bot | K | -.04, | nyní K | 2.- | = 5000 % |
Na těchto případech,
které se týkají všech možných
oborů výrobních, ukazuji, že by muselo
obyvatelstvo ostatní, které nevyrábí
a neprodává, míti zvýšeny své
mzdy a platy také o 1000 až 5000 % měsíčně.
Tak učitel, který míval 100 K měsíčně,
musel by míti nyní 1000 až 5000 K a dělník
by měl míti 50 až 250 K.
To jsou věci, které
jsem chtěla v zásadě uvésti. Chci
připomenouti ještě jedno: že přes
všechny tyto strašlivě křiklavé
případy máme také my ženy lásku
velikou k republice, že dovedeme oceniti práci, kterou
ministerská rada v zájmu občanstva provádí,
nebo chce provésti.
Máme právo volné
kritiky občanské.
My ženy budeme pracovati vždy
pro rozkvět republiky. Byla to česká strana
socialistická, která v neděli prohlásila,
že ať se stane cokoliv, staví všechny síly
své strany k disposici republice. Také my ženy
tak učiníme.
Žena dává život
člověku, jest tedy jejím svatým právem,
protestovati proti válkám. Kdyby však nastal
případ, že by klid naší republiky
byl ohrožen, potom bychom byly první, které
by poslaly své muže, syny a bratry, aby šli hájiti
a ochraňovati svobodu a neodvislost republiky, a nabídly
i všecky své síly k tomu, aby republika naše
mohla vzkvétati dále. (Výborně!
Dlouho trvající potlesk.)
Místopředseda Udržal:
Dalším řečníkem jest pan dr.
Jaroslav Stránský. Prosím, aby se
ujal slova.
Poslanec dr. Stránský:
Velectění pánové a paní!
Dovolte, abych po četných,
více nebo méně zajímavých,
více nebo méně přesných detailech,
které zde byly předneseny, se vrátil zase
k otázce, kterou se musíme zabývati, v první
řadě k otázce politického významu
vládního prohlášení, jež
je předmětem této debaty.
Dovolte, abych řekl hned předem,
že mám za to, že se politický význam
tohoto vládního prohlášení značně
přeceňuje. My se ještě všichni
pamatujeme, že praeludiem k němu byl onen výstřel,
který padl na hradě pražském, a v den,
kdy p. dr. Kramář zde vládní prohlášení
předčítal, nám zněl tento výstřel
ještě příliš silně v uších.
My jsme také mysleli více na něj a více
na celý význam jeho, na to, že nepřišel
z nějakého vzduchoprázdného prostoru,
nýbrž z určité teorie, z určité
propagandy, která zde jest, a celý, myslím,
asi politický význam této debaty musí
se týkati oné tehdejší situace, té
situace, ze které také vládní prohlášení
vyprýštilo.
Velectění přátelé,
já jsem toho mínění, že to byly
jakési rozpaky, které se projevily tehdy na všech
stranách a že jen z jakýchsi rozpaků
k onomu všeobecnému přeceňování
toho vládního prohlášení došlo.
Nejednou jsem četl zejména také v socialistickém
tisku úvodníky, podle kterých znamenalo to
prohlášení velmi významný fakt.
Stejně jsme to slyšeli v debatě z úst
socialistických řečníků, kteří
zde již mluvili tak, jako by se tímto prohlášením
něco významného bylo stalo. Tenor té
debaty a těch článků vyznívá
jaksi v ten smysl, že prohlášení to je
opožděné, - proč pak to vláda
neřekla dříve? -, nemuselo pak dojíti
k této nepříjemné události,
nebylo by žádného teroru a nebude, když
se budou ty věci provádět, které se
zde slibují a tu jsem, velectění přátelé,
toho mínění, že jsou to právě
jen rozpaky, že jest to jenom ta známá psychosa,
kde najednou se stane něco velmi významného,
velmi silného, co rozechvívá mysli nás
všech, a z rozpaků se pak mluví o něčem
docela jiném.
Velectění pánové,
co pak vlastně je v celém tom vládním
prohlášení, co jsme se z něho dověděli
nového a politicky významného? Především
to bylo prohlášení vlády o politických
reformách. Politicky bylo toto jeho místo zcela
bezvýznamné, poněvadž se jedná
o věci, které, jak víte, jsou ve výboru
hotovy. To není nic nového, to jsme zde měli
hotovo, to se přece rozumí samo sebou. Vláda
prohlašuje dále, že bude co nejenergičtěji
potírat veškerou lichvu. To je velmi pěkné
- ještě pěknější bude, když
to bude dělat - ale velectění přátelé,
to přece není úkolem Národního
shromáždění, to přece není
vhodným předmětem politického prohlášení
vlády a my se musíme prostě ptát,
proč se to dosud dosti energicky nedělo, vždyť
zde přece nejde o žádné mysterium, potírání
lichvy je přece potírání určitého
zločinu a je zcela zřejmo, že při správném
spolupůsobení ministerstva pro lidové zásobování
s ministerstvem vnitra a ministerstvem spravedlnosti musí
tato otázka býti beze všech vládních
prohlášení rozřešena, poněvadž,
budou-li úřady zásobovací náležitě
informovat úřady politické a policejní
a bude-li státní policie konat svou povinnost a
budou-li justiční úřady i úřady
obžalovací přísně postupovat
s náležitou bezohledností a rigorosností,
je přece tato otázka jistě vyřešena
a prohlášení v tom ohledu nemá žádného
smyslu. (Souhlas.)
Vládní prohlášení
slibuje dále určité sociální
reformy. Ale nevím, kdo z nás by nevěděl,
že to, co vláda o těch sociálních
reformách prohlásila, je méně, než
co jednotlivé politické strany, také nesocialistické,
mají ve svých programech a co již zde provedly
ve svých návrzích. Ale jako vám nestačí
prohlášení, že se vláda chce zmocniti
distribuce uhlí a disposice s uhlím, stejně
ni nám to nestačí - také my počítáme
požadavek vyvlastnění uhelných dolů
za conditio sine qua non naší sociální
politiky. Já nezazlívám vládě,
- a nevím co ji k tomu přimělo - že
se vládní prohlášení vyjadřuje
tak skromně, ale na každý způsob bude
nám milejší, když vláda ve svých
prohlášeních bude méně slibovat
a když se ve skutečnosti bude více plniti,
než kdyby tomu bylo naopak. Jisto je, že také
ohledně těchto sociálních reforem
nepřineslo vládní prohlášení
žádné podstatné novoty a že tedy
také po této stránce není nějak
zvláště významno.
Velectění přátelé!
Otázka, jak se k tomuto vládnímu prohlášení
stavíme, není obyčejnou parlamentní
otázkou důvěry. Tato vláda, tato nynější
vláda nemůže vůbec otázku důvěry
položiti, poněvadž otázka důvěry
nesmí vůbec u této vlády státi
se otázkou, tato vláda by nemohla existovati, kdyby
ta důvěra neměla býti něčím
zcela samozřejmým. To je přece naše
vláda, to je náš kabinet. Velectění
přátelé, bylo by velice nesprávným
názorem, kdybychom dívali se na věc snad
tak, že snad má tam každá strana své
ministry a ti že budou jejími zástupci a ministry.
Já jsem nevolil do vlády jen ministry ze strany
státoprávně-demokratické, já
jsem také voličem ministra Stříbrného,
já jsem také voličem ministra Habermana,
my všichni jsme volili celý tento kabinet, tento
kabinet je z nás a naší povinností je,
abychom jej podporovali. To nemůže býti otázkou
důvěry. Ale věc je jiná.
Pan dr. Franke zde ve své
řeči a jiní řečníci
po něm také správně na to poukázali,
že tu jde o koaliční kabinet. Není tu
jen koaliční kabinet, jest tu ještě
něco jiného. My jsme také koaličním
parlamentem, my všichni jsme parlamentem, který nevyšel
z voleb, nýbrž z koalice politických stran
a to, co je dnes kritické, co je dnes, řekl bych,
klíčem k situaci, to není kabinetní
otázkou této vlády, nýbrž to
jest kabinetní otázkou tohoto Národního
shromáždění. (Výborně!)
Otázka, jestli my, velectění přátelé,
jsme skutečně parlamentem, který představuje
onu moc, jíž se zmocnil, který má sílu,
který má možnost tu státní moc
představovati, anebo jestli jsme arogantními lidmi,
kteří jsme se prostě arogancí této
moci zmocnili a které by massy lidu, které nebyly
na tom súčastněny, prostě odtud právem
zahnaly - to je veliká otázka, proto veliká,
vážení přátelé, poněvadž
byla položena ne odtud, nýbrž z venčí
a my musíme na tuto otázku věděti
odpověď.
Velectění přátelé,
já tedy pravím, že jestli zde řekl pan
poslanec Vaněk ve své řeči: "Nemalujte
čerta na zeď", že chci tohoto čerta
malovati; my nejsme pověrčivi, my se nebojíme,
že se čert ukáže, proto že ho někdo
namaluje, ale bojíme se, že by se mohl čert
ukázati, že by se zlo mohlo uplatniti, kdyby se o
něm nemluvilo, kdyby se o něm mlčelo.
Velectění přátelé,
že o něm tato vláda nemluví, to není
nic divného, v ní je pohromadě 14 příliš
dobrých řečníků, než aby
tento kabinet musel býti zamlklým kabinetem. Ale,
vážení přátelé, my musíme
otevřeně dnes také mluviti o jednom. A tu
chci říci, že je zde skutečně
theorie, a ne již jen theorie, je zde také praktická
propaganda, která stojí na stanovisku, že my
nemáme práva hráti si zde na parlament, že
státní moc, které jsme se zmocnili, kterou
vykonáváme vládou, kterou jsme zvolili ze
svého středu, není legitimována státní
mocí a že musí býti nahražena jinou.
Nemůže se již říci: Hanibal před
branami, - Hanibal je již tady, je ve středu našem
a já pravím docela otevřeně, buďme
přece upřímní: choulostivé
a smutné jest, že zástupci tohoto směru,
tohoto směru, který není snad jen proti vládě,
nýbrž proti celému tomuto koaličnímu
systému, proti celému tomuto shromáždění,
zástupci tohoto směru - já to pravím
klidně, také po dnešním úvodníku
pana Stivína - zástupci tohoto směru jsou
mezi námi, a já to dokáži. Velectění
přátelé, ten čert, kterého
nemáme tady malovati na stěnu, to je onen bolševismus,
o kterém se tady tak mnoho mluví a o kterém
říkají, že se ho jen měšťáctvo
a rolnictvo bojí a že jenom měšťáctvo
a rolnictvo má příčinu toho bolševismu
se bát. A já, velectění přátelé,
velmi lituji, že tak seriosní řečník
jako pan dr. Franke ve své řeči, když
mluvil o bolševismu, mluvil o něm jako o něčem
problematickém, o něčem, co dosud dobře
neznáme. To jest to slovo, které se nám až
do omrzení opakuje, že nejsme dosti informováni
o tom, co bolševici chtějí, že nejsme
informováni, co bolševici dělají. Ne,
pánové, to není pravda.
To, čemu se říká
bolševismus, to není nic nejasného a nemůže
dnes býti nejmenšího sporu o tom, že to,
čemu se říká bolševismus, nemá
nic společného se socialismem (Dr. Franke: To
jsem já již řekl před vámi! Hlas:
Tím lépe, shodují se!) Bolševismus
znamená pravý opak toho, co zde děláme.
My jsme, velectění přátelé,
se postavili na stanovisko, že zvolíme vládu
všech stran, že připravíme volby a ty
volby že rozhodnou o tom, kdo zde bude míti většinu,
a kdo bude míti menšinu. Na základě
těch voleb, které se musejí vykonati na nejdemokratičtějším
volebním řádu a kterým nota bene ještě
přidělena volební reforma a volby v obcích,
tak že již bude ten vykonavatel těch voleb spravedlivě
konstituován, jde o to, jest-li po těch volbách
má pak se zde sejíti většina a menšina
a utvořiti vládu většiny, bude-li ta
většina socialistická, vláda ryze socialistická,
anebo nebude-li socialistická, (Výkřiky:
To lze těžko předvídati. Nedělejte
proroka!) nebo, velectění přátelé,
nebude-li té většiny socialistické,
zase bude dvojí možnost, má-li býti
utvořena vláda na základě většiny,
která bude zvolena, nebo - což já považuji,
třeba že nemám velkých politických
zkušeností, za pravděpodobné - budoucí
vláda bude koaliční, jako dosavadní.
Proti tomuto plánu stojí názor docela protilehlý,
totiž názor, že nemá býti žádných
voleb, že nemá býti žádné
vlády většiny, nýbrž že má
býti tak zvaná diktatura proletariátu.
Velectění přátelé,
dovoluji si upozorniti na to, že slovo diktatura proletariátu
není slovo z ruské politiky, nýbrž je
to slovo Marxovo. Ale mezi socialisty je dnes veliký spor,
který nechci rozhodovati: jest-li Marx si pod tím
slovem "diktatura proletariátu" představoval
určitou vládní formu na demokratickém
základě, anebo jest-li si představoval to,
co z toho slova udělali maximalisté ruští.
Ale co se v Rusku pod tím rozumí, nemůže
býti sporno.
Jest velmi poučná kniha,
kterou napsal Trocký o revoluci z r. 1905, jest to velice
objemná kniha, a jest zajímavo právě,
že z té knihy, kde Trocký líčí
onu velkolepou revoluci, kterou řídil v r. 1905,
jest zřejmo, že Trocký již r. 1905 se
díval theoreticky docela stejně, docela tak na ty
věci, jak je v r. 1917 provedl, a že to nebylo něco,
co vyšlo z dané situace, nýbrž že
to bylo něco, co se ne léta, nýbrž desetiletí
připravovalo. Z té knihy mohu jen velmi krátce
přednésti citáty, které jsou poučné.
(Čte):
"Říjnová
revoluce ukázala nespornou a neomezenou hegemonii proletariátu
v revolučním boji. Město se stalo pánem
situace. Soustředilo v sobě ohromná bohatství,
podrobilo si venkov železnými pouty drah a přilákalo
po těchto drahách k sobě nejlepší
síly iniciativní a tvůrčí."
Nejen socialistické, prosím. "Hegemonie s revolucí
náleží městu a ve městě
proletariátu."
Tedy zde Trocký opravdu jen
velmi správně charakterisuje skutečnou pravdu,
skutečný stav a otázka jest, jest-li má
a jest-li může demokratická politika této
pravdy a tohoto stavu zneužíti.
Trocký nepopírá,
že buržoasie poctivě tehdy šla ruku v ruce
s dělnickým stavovským hnutím a hnutí
podporovala, a přes to praví: Úkolem dělnické
rady delegátů nebylo, aby parodovala parlament,
jejím úkolem bylo organisovati stejnoměrné
zastoupení zájmů různých sociálních
skupin, nýbrž vnésti jednotu ve vražedný
boj proletariátu a právě stejnorodost třídního
složení odstranila možnost třídních
sporů.
Velectění přátelé!
Ještě praegnantněji to říká
Lenin v článku, který vyšel toho roku
v berlínském "Vorwärts". Kautský
totiž vydal velice ostrou polemiku proti bolševikům.
Kautský není člověk, který
mluví na plano a který mluví o něčem,
čeho nezná. On v tom článku protestuje
proti zneužívání tohoto Marxova výrazu
a odvolává se na to, že pařížská
komuna spočívala na všeobecném hlasovacím
právu, ne na organisaci sovětů, jako celá
sovětská ústava, která velké
massy zbavuje politických práv, která ve
skutečnosti není diktaturou proletariátu,
nýbrž diktaturou stran. Vybudování socialistické
společnosti, říká Kautský,
stojí v cestě překážky větší
než uvnitř občanská válka.
A toto stanovisko velice rozčílilo
Lenina, takže, ačkoliv to jistě bylo v době,
kdy měl velice mnoho práce neodkladné, ve
"Vorwärtsu" velice ostrým, energickým
způsobem vynadal přímo Kautskému jako
renegátu socialismu. Praví tam: "Diktatura
proletariátu" - nevím, pane dre Franke, jestli
není tato věta docela zřetelná - "to
není vláda formy, to jest stát docela nového
typu, stát proletářský stojí
k potlačování měšťanstva
proletariátem. Proletářská demokracie
potlačuje buržoasii, neslibuje jí licoměrně
žádnou svobodu a žádnou demokracii.
Teprve sovětové Rusko
proletariát osvobodilo tím, že na příklad
nahradilo měšťácký parlament organisací
sovětů, tedy jen zastupitelstvem dělnictva.
Velectění pánové!
My tedy víme, že tento názor, který
representuje Rusko dnešní a který snad zítra
nebo pozítří, nám to musí býti
zcela jedno, zda ano či ne, bude representovati také
Německo, jde o to, jestli tento názor, proti kterému
stojí názory veškerého ostatního
civilisovaného demokratického světa, také
ostatního socialistického světa, - jde o
to, jestli tento názor má býti uplatněn
také u nás, jestli my v tom velikém sporu,
jehož jevištěm je dnes Evropa i Amerika, v tom
sporu, který jaksi nastoupil na místo uhasínající
světové války, v tom sporu proletariátu,
který chce jaksi prolomením té situace přes
noc domoci se vlády a socialistické soustavy společenské
s vládami západních mocí, jestli v
něm máme my Čechové a Slováci
postaviti se na stranu Ruska nebo na stranu Evropy a Ameriky.
To jest ta veliká otázka,
o kterou se jedná, neboť tu jest existenční
otázka tohoto Národního shromáždění.
(Výborně! Potlesk.)
Velectění pánové!
Vy víte velmi dobře... (Posl. Vaněk: Záležeti
bude na měšťanských stranách západní
Evropy!)