Předseda
(zvoní). Debata je skončena; uděluji
k doslovu slovo panu kollegovu dru Fáčkovi.
Poslanec dr. Fáček:
Vážené Národní shromáždění!
Po ukončeném rokování
o provisoriu rozpočtovém nemám, čeho
bych k věci připomenul. Chci jen dáti výraz
všeobecnému uspokojení a radosti nad souzvukem,
ve kterém vyzněly projevy všech stran, a doporučiti
znovu schválení provisoria rozpočtového
a projeviti přání, aby to bylo poslední
provisorium, kterým se toto shromáždění
zabývá, abychom příště
mohli již jednati o řádném, normálním
rozpočtu.
Tím bude zajisté celému
světu dán definitivní důkaz o tom,
že jsme již nadobro vyvázli z těch nevyhnutelných
počátečních zmatků, že
náš stát je pevně konsolidován,
že jsou položeny pevné základy pro naši
mladou, radostnou svobodu. (Výborně! Potlesk.)
Předseda
(zvoní): Přistoupíme k hlasování.
Hlasovati budeme, protože předloha má 4 paragrafy,
podle jednotlivých paragrafů.
Námitky proti tomu není.
Postup hlasování schválen.
Kdo, pánové, souhlasí
s § 1., prosím, aby povstal. (Přítomní
povstávají.)
To jest většina.
§ 1. je schválen.
§ 2.: Kdo souhlasí s
§ 2., prosím, aby povstal. (Stalo se.)
To jest většina.
Jest schválen.
§ 3. Kdo s ním souhlasí,
prosím, aby povstal.
To je většina. §
3. je přijat.
§ 4. jakož i název
zákona.
Kdo s ním souhlasí,
prosím, aby povstal.
To je většina; §
4., jakož i nadpis zákona jsou schváleny.
Přeje si pan zpravodaj slova
ke druhému čtení?
Nepřeje. Žádných
tiskových změn není.
Kdo souhlasí s právě
přijatým zákonem, a to se všemi jeho
paragrafy a s nadpisem také v druhém čtení,
prosím, aby povstal.
To je většina, zákon
je schválen také ve druhém čtení.
Tím je tento odstavec denního
pořádku vyčerpán a přistoupíme
k odstavci dalšímu, a to ke zprávě
ústavního výboru o návrhu dra Hajna
o stanovení platů presidentu republiky a ministrům
(tisk č. 273 a 274). Prosím pana zpravodaje,
aby se ujal slova.
Zpravodaj posl. dr. Weyr:
Slavné Národní shromáždění!
Včera bylo uloženo Národním
shromážděním ústavnímu
výboru, aby ihned vypracoval osnovu zákona o platu
presidenta československé republiky a osnovu zákona
o platech ministrů. Ústavní výbor
tak učinil a já dovoluji si vám přečísti
tyto dva stručné zákony, na kterých
jsme se včera usnesli (čte):
President československé
republiky má ročně 500.000 K a na výdaje
svého úřadu 500.000 K. Byt má na hradě
Pražském.
Nároku na pensi nemá.
Úřad presidentský
není na újmu postupovým a pensijním
nárokům, před nastoupením úřadu
toho nabytým.
Tento zákon nabývá
platnosti dnem vyhlášení.
Druhý zákon zní
(čte):
Členové vlády
mají ročně 60.000 K a předseda vlády
70.000 K.
Nároku na pensi nemají.
Úřad ministerský
není na újmu postupovým a pensijním
nárokům, před nastoupením úřadu
toho nabytým.
Tento zákon nabývá
platnosti dnem vyhlášení.
K tomuto zákonu dovoluji si
jen zcela stručně poznamenati, že ústavní
výbor vycházel ze zásady, že ministři
nemají býti považováni za stálé
státní úředníky, že tedy
nejsou zařaděni do nějakých hodnostních
tříd, jako to bylo v Rakousku. Bližší
úprava právního poměru ministrů
nepatří ovšem do tohoto zákona, který
jedná jen o platech ministrův, a bude úkolem
ústavního výboru, jednati o tom, až
bude pojednávati o ústavních problémech
vůbec. Bez dalších vývodův -
a činím tak úmyslně - prosím
slavné Národní shromáždění,
aby oba tyto zákony přijalo.
Předseda:
K slovu není nikdo přihlášen. Debata
je skončena, přistoupíme k hlasování.
Prosím pány, aby zaujali svá místa.
Budeme zase hlasovati podle jednotlivých paragrafův,
a to při obou zákonech. Námitky proti tomu
není.
Nejprve zákon o platu presidenta
československé republiky.
§ 1. Kdo s ním souhlasí,
prosím, aby povstal.
To je většina. Je schválen.
§ 2. Kdo s ním souhlasí,
prosím, aby povstal.
To jest většina, jest
schválen.
§ 3. Prosím pány,
aby povstali, kdo s ním souhlasí.
To jest většina, jest
schválen.
§ 4. Prosím, aby povstali
pánové.
To jest většina, §
4. jest přijat, spolu i nadpis a úvodní
formule.
Přistoupíme k druhému
čtení.
Kdo souhlasí s právě
přijatým zákonem také ve druhém
čtení, prosím, aby povstal.
To je většina, zákon
je schválen také v druhém čtení.
Přistoupíme k hlasování
o zákonu, týkajícím se platů
ministrů.
§ 1. Kdo souhlasí s §
1., prosím, aby povstal.
To je většina, §
1. je přijat.
§ 2. Prosím pány
s ním souhlasící, aby povstali s míst.
To jest většina, §
2. jest přijat.
§ 3. Kdo s ním souhlasí,
prosím, aby povstal s místa.
To je většina, §
3. jest schválen.
§ 4. Kdo s ním souhlasí,
prosím, aby povstal s místa.
To je většina, §
4. jest schválen.
Přistoupíme k druhému
čtení.
Kdo souhlasí se zákonem
přijatým právě ve čtení
prvém, také ve čtení druhém,
prosím, aby povstal s místa.
To jest většina, zákon
jest schválen také v druhém čtení
a tím tento odstavec denního pořádku
jest vyčerpán.
Přistupujeme k 4. odstavci
denního pořádku, a to
dodatečným volbám
do výborů:
a)
sociálně-politického,
b)
právního,
c)
pro jednací řád,
d)
mírového.
Žádám pány,
aby zaujali svá místa. (Zvoní.)
a)
Strana agrární kandiduje do výboru sociálně-politického
za vystoupivší členy Rychteru a dra Rolíčka
členy Špačka a dra Viškovského.
Kdo s navrženými souhlasí,
prosím, aby povstáním dal souhlas svůj
na jevo. - Jsou zvoleni.
b)
výboru právního za dra Rolíčka
člena dr. Kubíčka.
Žádám ty, kteří
s navrženými souhlasí, aby s místa povstali.
- Jest zvolen.
c)
do výboru pro jednací řád.
Za vystoupivšího dra
Rolíčka - člena Hrejsu.
Kdo s navrženým souhlasí,
nechť povstane. - Jest zvolen.
d)
do výboru mírového za vystoupivšího
dra Rolička - člena Karla Svobodu.
Kdo s touto volbou souhlasí,
nechť povstane. - Jest zvolen.
Tím jest tento odstavec denního
pořádku vyčerpán a přistupujeme
k poslednímu odstavci 5., a to ku zprávě
výboru zásobovacího o návrhu poslance
Jos. Šamalíka a soudruhů, tisk 14., o zavedení
jednotné kvoty chlebovin pro všechny země v
československém státě zastoupené.
Uděluji slovo panu referentovi.
Zpravodaj poslanec dr. Viškovský:
Slavné Národní shromáždění!
Zásobovací výbor
zabýval se návrhem poslance Jos. Šamalíka
a soudr. v příčině zavedení
jednotné dávky chlebovin pro veškeré
země v československém státě
zastoupené. Návrh tento žádá,
aby pro všechny země v československém
státě zastoupené byla jednotná dávka
chlebovin, která by také z výnosu sklizně
všech súčastněných zemí
v československém státě byla zabezpečena.
Dále, aby rekvisiční systém odběru
plodin byl zrušen a ve všech zemích státu
československého zaveden byl rozumný odběr
dle kontingentu, na okresy, obce a jednotlivce spravedlivě
rozdělen. Návrh tento souvisí s různými
nestejnostmi v zásobování obilím,
obilními výrobky a chlebovinami (Hluk. Předseda
zvoní) s těmi různostmi, které
jsou důsledkem jednak ztroskotání zásobovacího
systému rakouského, jednak také jistého
uvolnění, které nastalo po státním
převratu našem v organisaci zásobovací
jednotlivých zemí. Nyní běží
o to, aby po tomto uvolnění, které uvedlo
do praxe jisté různosti co do velikosti dávky
chlebovin, co do vymílání, co do provádění
distribucí, co do větší nebo menší
intensity rekvisicí, aby nastal nyní jednotný
systém, aby nastala jednotná organisace celého
našeho zásobování chlebovinami ve veškerém
našem státě.
Výraz této myšlence
byl dán v poslední době tím, že
zvýšená dávka výrobků
chlebovin, která zavedena byla hned na počátku
našeho osamostatnění v Čechách,
nyní nařízením úřadu
zásobovacího byla rozšířena na
celé území státní. Tato dávka
činí nyní 2.100 g mouky týdně,
včetně chleba, a 3.150 g pro osoby těžce
pracující. Princip, který byl vyjádřen
v tomto zvýšení dávky, jest tento: Dávati
obyvatelstvu slušné dávky, které vylučují
potřebu pokoutního opatřování
si chlebovin a nežádati od obecenstva něčeho,
co jistě není příznakem poctivého
občana, t. j. pokrytectví a podvodného obcházení
veřejných předpisů.
Další požadavek
však, který objevuje se ve veřejnosti, a sice
právem, jest zlepšení jakosti našich mlýnských
výrobkův a chleba. Vysoké vymílání
obilí a zároveň vyrábění
chleba z mouky takto získané bylo klamáním
obecenstva, které dostávalo sice jistou dávku,
avšak zboží naprosto nezpůsobilého,
a bylo přímo hříchem na tomto dobrém
produktu, který byl zemědělci dodáván.
Princip byl: málo, ale špatně. Nynější
princip, který zvýšenou dávku, kdyby
nebylo změny vymílací, byl by přijat,
byl by: více, ale také špatně. Avšak
obecenstvo právem praví: raději snad o něco
méně, avšak dobrou jakost. Tom o požadavku
má býti vyhověno.
Nechceme přímo předpisovati
zásobovacímu úřadu, jaké procento
vymílání bude příště
vyvoleno, a chceme tento moment, kde má započato
býti s tím zlepšením vymílání,
jakož i výši procenta přenechati uvážení
zásobovacího úřadu v dohodě
s obilním ústavem.
Avšak neprozrazuji nijakého
úředního tajemství, jestliže
pravím, že s touto věci má býti
započato v dohodě s těmito orgány
co nejdříve a že má asi býti
zvoleno následující procento vymílání:
při pšenici místo 90 procent 75 procent, při
žitu místo 90 nejméně 85, při
ječmenu místo 85 nejméně 80.
Běží tu také
o zřetel na výstačnou dobu zásobovací
a tu jest zajímavo při výpočtu, že
ten rozdíl při zlepšení kvality není
příliš značný, a sice při
našem počtu činil by i při tomto procentu
snížení asi 12 dní, o které bychom
méně mohli z nynějších zásob
býti živi.
Jestliže má toto opatření
býti provedeno nařízením, pak bude
zapotřebí, aby nejen o clo se na papíře,
nýbrž aby také skutečně bylo
provedeno, zejména ve mlýnech, a aby také
jakost chleba v pekárnách byla náležitě
uspokojující.
V té příčině
činí se právě opatření,
aby velice přísnými, zákonnými
předpisy byl stíhán pokoutní obchod
v mlýnech a za druhé nedodržování
předepsaného procenta vymílání
a zásadou jest, že trestem má býti nejen
pouhé pokutování, nýbrž také
trest vězení, který by paralelně byl
ukládán.
Kromě toho jako další
důsledek má býti vyřčena event.
i ztráta živnostenského oprávnění.
(Výborně! Zcela správně!)
Jest nutno, jestliže žádáme
loyalitu a poctivost od jedněch, abychom ji žádali
i od druhých a abychom také nyní výkon
těch předpisů co nejpřísněji
vynucovali.