Pátek 20. prosince 1918

My jsme na celém světě získali přímo neobyčejný respekt. Když mluvíte s cizinci, kteří sem přicházejí, anebo když jsme byli venku v Ženevě, bylo to pravou radostí, slyšeti o tom, jak jsou všichni plni chvály toho, jak český lid dovedl býti klidný, a později, když sem přicházeli cizinci, jak se všichni divili tomu, že veliký náš převrat minul beze všech bouří, beze všeho plenění atd., které jinde jsou téměř na denním pořádku. To nám vzbudilo onen veliký respekt, který, to si řekněme zcela upřímně, pomohl našim lidem venku, Masarykovi a Benešovi, aby dosáhli s takovou lehkostí jistých věcí, které se pomalu dějí a budou díti, poněvadž bylo přesvědčením nám přátelské ciziny a našich spojenců, že všechno, co dělají, dávají národu, který dovede zachovati pořádek. To jest, pánové, jedna z nejdůležitějších věcí: my jsme si zjednali úžasný respekt vnitřní kázní našich legionářů. To stalo se přímo legendární. Já když jsem o tom mluvil s francouzským důstojníkem, byl jsem přímo dojat tou úctou, kterou měl francouzský národ před touto vnitřní kázní. To byl příklad ciziny pro náš národ a bylo by naším největším hříchem, kdybychom my tuto dobrou pověst našich legionářů zkazili tím, že bychom jim ji poskvrnili nepořádky, pogromy, loupením a rabováním doma. (Výborně! Potlesk!) Já prohlašuji zde docela otevřeně jménem vlády: Vláda je odhodlána zakročiti co nejpřísněji proti tomu, co by rušilo pořádek. (Hlasy. To jest správné. Výborně! Tak jest!) My nebojíme se žádných prostředkův, ale musíme míti jedno: musíme věděti, že vy nás v tom podporujete. Já chápu velmi dobře, co zde bylo na př. namítnuto v řeči kol. Stivína.

Řekne se: ale co dělali ti páni za války? Je to pravda. Není nejmenší pochybnosti, že chovali se nacionálně, že chovali se hospodářsky úžasným způsobem. To podpisuji. Upřímně se přiznám, že vlastně, řekl bych, ten instinktivní pohyb člověka, vnitřní anebo vnější, jest: pomstíti se. To všechno musí každý nepředpojatý chápati.

Ale, velectěné shromáždění, pomsta bývá někdy velice krátkozraká politika. Politika nesmí se říditi jen, řekl bych, ukojením momentální pomstychtivosti, ale politika národa, který staví stát, musí se dívati dále. A tu dovolte, abych řekl několik slov o našem poměru k Němcům, a to proto, že to stále plní sloupce německých listů, slyším to od Němců, kteří k nám chodí anebo musí jíti.

Řekl bych o tom, vlastně bych nemohl říci více, než to, co jsem řekl jménem vlády, a každé slovo bylo celou vládou schváleno v první schůzi Národního shromáždění. Jsem rád, že kolega Tusar, jak jsem zvěděl z toho, co mi bylo referováno o jeho řeči, třeba od počátku nebyl mezi námi, úplně stejně se dívá na věci, jako my.

Řekl jsem, že v ničem nechceme porušovati jazyková a kulturní práva německých občanů našich, v ničem porušovati jejich občanská práva, jejich naprostou hospodářskou rovnoprávnost, ale stále a stále opakuji jedno každému Němci, s kterým mluvím, a i nyní před celou veřejností: tento stát bude český a jen český. (Výborně, Potlesk.)

A tu dovolte, abych o té věci trochu blíže promluvil. Nesmíme zapomenouti na jedno. My to jsme, kteří chceme, aby Němci zůstali u nás. To jest, prosím, moment, ke kterému bych prosil, aby při všem posuzování našeho poměru k Němcům bylo především přihlíženo. Tedy to, myslím, že jest, řekl bych, základna, na které musíme stavěti svůj poměr k Němcům. Chceme, aby na věky, pokud bude československá republika trvati, Němci s námi žili; chceme celistvost a nedělitelnost našich zemí a to jest naše kredo.

Tu myslím, že jest naší povinností si říci jedno: totiž, že jest každé poukazování na naše vítězství a moc a zejména každý příliš okatý takový poukaz přímo hříchem na budoucnosti. (Výborně!) Musíme konečně do jisté míry bráti zřetel na psychologii německého lidu. Hned připomínám, že to bylo přímo přední vlastností Němců, nikdy nepřihlížeti k psychologii druhého národa. Oni se jakživi na nic neohlíželi, oni znali jen svou moc a využitkování své moci do krajnosti. Ale myslím, když si řekneme, že to nebyla pěkná vlastnost Němcův, a když si řekneme, že tato vlastnost učinila je nenáviděnými na celém světě, že jest tato vlastnost poslední příčinou toho jejich strašného pádu, že nemáme žádných příčin, abychom je v tomto následovali a kopírovali, abychom si řekli, že jsme počeštění Němci.

Mně se zdá, že jest nám potřebí něčeho jiného. My jsme mužně a důstojně bez pláče a nářku - oni teď pláčou a naříkají - snášeli všecka utiskování - a naše utiskování byla o něco horší, než jejich. (Výborně! Potlesk.) Já bych si přál, abychom stejně mužně, klidně a důstojně také snášeli své vítězství. (Výborně!) Stejné stejným odpláceti, to je docela dobré, odpusťte mně, v prostém životě, to jest někde snad docela v pořádku, ale ve státním životě jest to, myslím, trochu hrubá filosofie, filosofie, která by vedla k nemožným poměrům na venek i uvnitř. A my, kteří jsme tak rádi, že konečně zvítězila na světě idea práva, spravedlnosti, svobody a opravdové demokracie, my přece k této theorii, která jest tak čistě tvrdá a německá, se naprosto nemůžeme přidati. Jak říkám, v tom bych prosil, abychom se trochu odněmčili a přivykli druhé filosofii, filosofii práva, svobody a spravedlnosti.

A tu myslím, že jsou tedy naše povinnosti tyto: my jsme slavnostně slíbili Němcům, že jich nebudeme utiskovati ani národně, ani kulturně, ani hospodářsky. Myslím, když jsme to učinili ve slavnostní chvíli našeho prvního sedění Národního shromáždění, že jsme povinni, to doslova dodržeti. (Výborně! Tak jest!) Doufáme, že to bude, řekl bych, politikou nejen několika odpovědných politiků, nýbrž že si tomu také zvykne náš lid a že se to stane, řekl bych, že ta politika spravedlnosti, o které jsme mluvili celá desetiletí, a která byla našim čistým štítem, krásným praporem v našem boji, která nás sílila, zůstane takovou i tenkrát, když my budeme míti moc a budeme moci rozhodovati nejen o osudu svém, nýbrž i o osudu druhých, kteří budou s námi bydleti ve společném státě, ve společné naší republice.

Němci ovšem jsou, jako byli vždy dříve. Oni vůbec na to nezvyknou, že by bylo možno, aby oni bez nějakých zvláštních garancií a zvláštního ústrojenství byli také menšinou. Vy, kdo jste starší, velice dobře se pamatujete na ten přímo zázračný přemet, když ztratili většinu v tomto sněmu zde. Vždy byli pro celistvost země, poněvadž v ní panovali, poněvadž byli zde většinou. Byli pro celistvost země; jakmile ztratili většinu, jakmile se stali menšinou, byli okamžitě pro roztržení Čech a pro sestrojení zvláštního německého území. A bylo neobyčejně zajímavo, jak se v tom lišili ti, kteří se již vzdali naděje, že by mohli ještě něco zgermanisovati, byli pro toto rozdělení Čech, od Všeněmců, kteří věřili hrubé síle německého a spíše velkoněmeckého meče a byli proti roztržení Čech, poněvadž si říkali: my chceme vládnouti v celém národě. (Souhlas.)

Jak to vypadá v tom německém území, víme velice dobře a zejména jak se tam měly naše menšiny. Pamatujeme na to, že v posledním programu pro tak zv. "Deutschböhmen", který uveřejnili ještě v tomto roce, byl jako hlavní bod programu, že tam nesmí býti ani českých škol, ani české řeči. (Hanba!) Tedy tak se chovali Němci.

Když nyní my máme moc, kdy jsme členy vítězné ententy, dnes by snad Němci chtěli, abychom jim stvořili to, proti čemu jsme po léta bojovali, abychom zrušili to, co bylo naším paladiem, abychom zrušili celistvost našeho státního území. To od nás žádati, je věcí, které nikdo nerozumí, leda jen ten, kdo zná dobře psychologii Němců.

Němci nemohou a nechtějí si na to zvyknouti, že se časy změnily, že tu nestojí za každým Němcem policajt vídeňský, že tu není stále a stále rozhodující vídeňská žurnalistika a vídeňské ministerské kanceláře, že rozhodujeme nyní my a že jest šílenstvím žádati od nás, abychom zapřeli celý svůj minulý program, to, pro co jsme bojovali a co nám bylo jediným paladiem: celistvost naší země a beze všeho jim dali to, co jsme měli za hrob svých menšin. (Výborně!) My své menšiny neopustíme (Výborně! Hlučný potlesk), naopak podporovat a sílit naše menšiny nebude více úkolem našeho dobročinného vlastenectví, nýbrž jedním z předních úkolů československé republiky. (Výborně! Bouřlivý potlesk.)

Na to si musí Němci zvyknout! Jestli jejich mentalita dnešní ještě na to nestačí, doufám, že brzo tomu přivyknou. Nechci jenom jedno - a o to bych prosil celou naší veřejnost, zejména také ty, kteří obsazují německá města: aby nikde nebylo násilí. (Tak jest!) Musím říci, že se do duše stydím, že v německých městech byly strhány německé nápisy. To se nesmí díti, to je věc, která nám škodí (Výborně!), a to daleko více, než si ti pánové myslí. Anebo jestli jest to pravda, co řekl velmi vážený Němec, že seděl v kupé, že tam přišel voják náš a zakázal mu německy mluvit, - pak je to věc, která se nesmí trpěti. My nemáme možnost, za každým stát a musíme počítati s mentalitou našeho národa a s tím, že náš národ trpěl tak dlouho příkoří a utiskování, že se mu nikdo nemůže divit, když se něco takového stane. Musíme říci našim lidem, že tu jde o největší statky našeho národa. Musíme říci, že všechno to, co vyjde z jich oprávněného rozhořčení, které všichni chápeme, že jest to věc, která nám jistě v budoucnosti uškodí.

Dovolte, abych já, který mám nejen příležitost, ale i povinnost, sledovati věci zahraniční a všechno, co se tam dělá, vám řekl, že jest vaší povinností pro celou budoucnost, abychom zachovali vědomí u cizích národů, zejména u ententy a všech nám přátelských národů, že nám mohou s dobrým svědomím osud Němců svěřiti do rukou (Výborně!), že se mohou na nás spoléhat, že je národnostně nebudeme utiskovat, že je nebudeme kulturně tlačiti, že je nebudeme tlačiti hospodářsky. Ale musím také říci a jest mé pevné přesvědčení, že to ententě úplně stačí. Aby si myslili Němci, že u ententy najdou pochopení, že když je někde Němec v menšině, že se pro něj musí konstruovat zvláštní území, aby byl docela pán a utiskoval ty druhé, to se velmi mýlí. Taková nálada k Němcům u ententy opravdu nepanuje. (Výborně!) Jestli si to páni myslí, myslím, že budou velmi nepříjemně překvapeni.

V tomto ohledu jest tedy potřebí, abychom mluvili docela jasně. Němci budou zrovna tak plnoprávnými občany demokratického státu, jako my. Nebudeme je v ničem tisknout, nebudeme dělat žádné umělé okresy a všechny ty ošklivé věci, které dělali Němci proti nám. Ale nebudeme konstruovati žádnou zvláštní zemi pro ně, aby tam byli pány. Chceme, aby element laický, ať český, neb německý súčastnil se na správě, jak to vyžaduje princip moderní správy.

Ale abychom to dělali takovým způsobem, že bychom Němcům zaručili, že jim tam nikdo nebude mluvit česky, aby to neuráželo jejich německý útlocit, nebo že budeme dělat to, abychom snad expatriovali své menšiny odtamtud, aby jim nepřekážely, nebo abychom jich nepodporovali s celou silou, aby nám menšiny zůstaly úplně zachovány a nejen zachovány, nýbrž aby kulturně a hospodářsky prospívaly, v tomto požadavku se, pánové, přece jen mýlí a myslím, že by bylo lépe pro ně všecky, aby takových nadějí vůbec zanechali. (Tak jest!) To by nevedlo k ničemu jinému, nežli k tomu, že by skutečně jejich život byl otravován.

Řeknu vám docela upřímně: nechci býti pro budoucnost a nebývám zbytečným optimistou, naopak já na svět se dívám velmi realisticky, - tak jsem tomu zvykl, a nestanu se tomu nevěrným - ale když slyším hrozby o německé irredentě, tu přece jen myslím, že můžeme říci toto:

Jestli nebudeme Němce nacionálně a kulturně utiskovat, pak myslím, že nám budou Němci děkovati za to, že jsou s námi v československém státu. (Tak jest! Výborně! Hlasy: Brzy budou nám děkovati!) Nevím, je-li to velkoněmectví a pangermanismus u Němců českých tak silný, aby s takovou chutí šli a brali účast na těch stech miliard, které bude platiti Německo. Nevím, je-li jejich pangermanismus a láska k velkému Německu tak velká, aby se přímo hnali tam ven, aby otevřeli své hranice, aby je daleko silnější a lépe organisovaný německý průmysl mohl úplně zatlačiti odevšad, kde měli ještě nějaký odbyt.

Také nevím, zdali jejich bohatý obchod a průmysl byl by tak šťasten, kdyby musel s Němci v říši sdíleti se o ten osud, který bude míti německý průmysl a obchod, totiž o všechnu tu nenávist, která bude v celém ostatním světě a která zůstane největší překážkou každého rozvoje jejich průmyslu, i kdyby třeba na konferenci mírové byla prohlášena zásada otevřených dveří. Neboť, když člověk mluví s příslušníky státův ententy a těch ostatních, ví, že ten morální bojkot, který jest daleko horší, nežli jakýkoliv bojkot celní býti může, zůstane velmi dlouho, že se člověk až hrozí, když to slyší, jak hluboká jest nenávist všech těch, kteří museli prodělat válku s Německem.

Jestli Němci touží po všem tom, pak ovšem musím se obdivovati jejich, řekl bych, germánskému nadšení, ale já myslím, že se ukáží, jako ve všem, velice praktickými počtáři, tím, co je dovedlo k tomu, že dovedli tak hospodářsky sesíliti.

Oni si řeknou: "Když jsme v té československé republice svobodni, když žijeme opravdu v demokratickém státě, když jsme tak svobodni jako každý Čech, když nás nacionálně a kulturně nikdo neutiskuje, když máme klidně svoje školy jako dříve, když v úřadě - tam doma - najdeme právo ve svém jazyku, je přece lépe, žíti v československé republice, která má otevřen celý svět pro hospodářský rozvoj, nežli v Německu, které musí nésti následky své hříšné politiky". (Výborně!)

Stejně povím ještě několik slov o židech. Nebudu se o tom dlouho šířiti, řeknu jen jedno: Byli dobří židé, kteří se chovali výtečně (Hlasy: Těch bylo málo!), a byli židé, kteří se chovali strašně.

A bylo by hříchem, kdybychom, myslím, my, - odpusťte mi, že to řeknu, já jsem starý idealista (Posl. Dyk: Až příliš velký!) - že by to bylo neštěstí pro český národ, kdyby se chtěl snížiti k rasovému antisemitismu. Toho, myslím, v českém národě nebude. (Posl. Schiezsl: Nikdy nebylo!) My musíme otázku tu posuzovati tak, jak jsem to řekl ve veřejné schůzi: Ať je Žid, Nežid, Němec, Neněmec, ke každému budeme se chovati tak, jak on se choval k nám a jak on se bude chovati k nám. (Výborně! Potlesk.) Nic jinak. Ale při tom řeknu zase, že každé násilí, které bychom v tom případě dělali, velectění, by bylo, dovolte mi to říci, jako tomu, který zde obstarává také zahraniční věci a má referáty ze zahraničí, že by to bylo pravým hříchem na naší svobodě. Nelamme si židovskou otázkou hlavy, pánové. Žid si ji spraví sám, pod tou podmínkou, že my budeme co možná silný a zdravý národ (Výborně!), pak není pro mne žádné židovské otázky. Ta se vyřeší sama sebou, a není potřebí, abychom, jak pravím, si lámali hlavu. (Hlas: Méně politikův a více obchodníků! Více se od nich učit!)

Tedy v té věci, myslím, že je potřeba, abychom zachovali především klid, a já vás prosím, kteří máte vliv na lid a na masy, já prosím naši žurnalistiku (Hlas: Zcela správně!), aby pokud možno uklidňovala naši veřejnost (Tak jest!), aby se dala proniknouti přesvědčením, že nic nám neprospělo tolik, jako naše vnitřní kázeň v utrpení, jako ta báječná kázeň našich legií, jak jsem řekl, a ten pokoj a klid při tom velkém převratu, který se zde stal. To je naším čestným titulem, všechno to, co se proti tomu děje, je hříchem na naší budoucnosti.

Dovolte, abych opakoval slova Bismarkova: Každé okno, které se rozbije, musí platit stát. Já říkám: Každá tabulka, která se v krámě rozbije, a každý kus, který se tam snad vezme, nebo se někam zahodí, bude platiti československá republika svou budoucností. (Tak jest!)

To nejsou žádné hrozby. Já se o osud, resp. o náš budoucí stát nebojím, ten bude, o tom není nejmenší pochybnosti. (Hlas: Ten je!) Na tom by nezměnily nic ani ty věci, které se u nás dějí.

V tom ohledu bych nechtěl strašiti a také bych nechtěl sít nedůvěru k našemu státu, ale něco bych řekl: My nebudeme sami na světě, my své samostatné úkoly hospodářské nemůžeme prováděti bez srozumění a bez úplné intimity se západními mocemi. My nejsme sice odkázáni na jejich pomoc, poněvadž si dovedeme stačiti sami, ale jestli máme vyplniti ty velké úkoly, pak musíme si říci, že je nemožno, abychom vyplnili ty velké úkoly samy a my si musíme přiznati, že všechno závisí na tom, jací budeme. Když my dovedeme vyplniti ty ideály, které jsou dnes ideály, řekl bych, světové politiky, jak jsou stilisovány v prohlášení Wilsonově a ve všem tom, na co přistoupily druhé mocnosti dohodové, když to všechno chceme vyplniti, pak si musíme říci, že náš vnitřní stav je proto tím nejvážnější. My musíme ukázat, že jsme skutečně přes ta strašná nebezpečí, která má sociálně v sobě doba poválečná, přešli bez pohromy, bez pogromů, bez bouří a že dovedeme to docíliti dohodou.

A tu ku konci dovolte, abych jedno řekl: bylo zde řečeno, že naše vláda je sui generis.

Jest to pravda. Naše vláda není vládou většiny a není to vláda, které by předseda ministerstva provedení jistého programu sám sestavil. Jest to vláda, která vyšla ze shody stran, vláda, kterou nejmenoval president, nýbrž kterou si zvolilo samo Národní shromáždění. V tom jest veliký element slabosti, o tom není nejmenší pochyby; v takové vládě není ta jednota vůle, která se jeví v celé administraci a ve všem. To jest docela přirozené. Při tom ale na druhé straně říkáme: v tom je neobyčejně veliký element síly a síly tak veliké, že sami o něm nemáme snad ani ponětí, když se nedíváme okolo a nevidíme, co tam se děje.

Jsem pevně přesvědčen, že tato koalice všech stran jest to, která nám umožňuje, abychom se dostali přes nejnebezpečnější periody našeho života bez úrazu. (Výborně!)

Tato dohoda to jest, jež nám pomáhá, abychom všechny ty strašné otázky, které před nás postavila válka světová, řešili v klidu, mírně a organicky, abychom zabránili zde násilným převratům (Výborně!), a jsem pevně přesvědčen, že jest-li se nám to podaří, jest-li se my dostaneme přes tato strašná úskalí, přes to úžasné nebezpečí ve vzájemné dohodě, která je nyní opravdu krásná a kterou nemohu dosti chváliti, jest-li se dostaneme aspoň my ve vládě přes toto úskalí bez úrazu, jestliže svoji lodí proplujeme všemi těmi nebezpečími bez pohromy a budeme-li potom moci, až se dostaneme na širé moře, rozvinouti plně plachty svého korábu a nebudeme nuceni se báti žádného větru, žádné bouře, pak to bude zásluhou toho, že vláda jest sice složena z různých elementův, ale zejména složena z těch lidí, kteří předem nechtějí nic, než blaho a prospěch československé republiky (Výborně! Dlouho trvající hlučný potlesk).

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP