Čtvrtek 19. prosince 1918

Poněvadž však jsme přesvědčeni, že tento stav nenastane a že každému nebezpečí neb každé obtíži, která se může při provádění zákona naskytnouti, vyjde neb vychází se vstříc výminečnými ustanoveními, doufáme, že také z toho důvodu tento zákon dostane trvalou sankci i v praxi samé a nezůstane prostě zákonem, který by snad jenom jako zásada byl schválen. I my jsme sledovali ten názor, že jenom vývojem, tu rychlejším, tu pomalejším podle poměrův a skutečných potřeb života, musí býti v úpravě našich veřejných otázek sociálních i hospodářských postupováno.

Jistě, že musíme stavěti na těch skutečných poměrech, s nimiž musíme jako rozumní lidé počítati. Není možno a není také naším úmyslem prováděti to, co snad v debatě některými řečníky bylo jako obava vysloveno, nějakou diktaturu, nebo prostě nějaký nátlak. (Hluk. Předseda zvoní.) Byli bychom jistě v posici dnes, která by dovolovala tento postup, ale myslím, že bychom tím jistě naší věci neprospěli. I nám jde o to, a to jest tendence našich snah, aby tento zákon, který odpovídá skutečným poměrům, proto stal se zákonem, poněvadž znamená podmínku dalšího našeho hospodářského života, poněvadž způsobí výhody kulturní i hospodářské, kterých nezbytně potřebujeme. A tu bych chtěl jenom upozorniti na to: není dnes času na vzájemné výtky. Soudím, že si musí každý z nás jistě uvědomiti, že ty poměry, ve kterých dnes žijeme a trpíme, nebyly způsobeny tímto státem, nýbrž že trpíme tu za vinu Rakouska, zásluhou těch poměrů, kterými jsme v Rakousku trpěli, a proto předpokládám, že by bylo chybou, kdybychom za cizí vinu na nás samých chtěli prováděti tresty nebo ukládati si pokuty, že tedy jenom ve vzájemné shodě prospějeme svému národu nejlépe, když zákony, které sděláme, také jen společnému, všeobecnému zájmu budou svědčiti.

Národ, jako je náš, který jistě nejméně z 80 % je vlastně národem proletářským, národem dělnickým, ať již dělníků práce nebo ducha, jistě musí svůj zřetel v první řadě obrátiti k otázkám sociálně politickým, mezi nimiž 8hod. doba pracovní na prvním místě se nalézá.

Ze všech těchto důvodů předpokládám, že není potřebí se obávati nějakého nátlaku v této otázce, že není třeba zejména se domnívati, že by uzákonění této předlohy bylo zkázou hospodářského našeho života a že zejména nebylo potřebí vyzvedati zde určité momenty, které by mohly naznačovati, že se obáváme snad toho velkého proudu sociálního, socialismu, který se dnes ve veřejnosti i v životě našeho národa projevuje.

Soudím, že tento proud může znamenati jen sociální spravedlnost a že i v otázce 8hodinové doby pracovní neběží o to, aby jeden pracoval méně a druhý více, nýbrž aby právo na práci, ale současně i povinnost ku práci stejnoměrně byla rozdělena. (Tak jest!)

To jest jistě naším úkolem a naší snahou. Mám dojem, že více ještě nežli zákon sám bude to naše vlastní svědomí, bude to výchova a součinnost všech vrstev, které přispějí k tomu, aby zákon setkal se se zdarem a aby také našemu hospodářství veřejnému prospěl. Mohu vás, velevážení pánové, upozorniti již nyní, že tam, kde byla zavedena 8hod. práce, na př. u horníků, bylo při konaných anketách konstatováno, že výkonnost dělnictva stoupla (Slyšte!Slyšte!) a představte si, že dnes horníci trpí značnou podvýživou, a přes to vidíme ten svrchovaný interes, jaký mají zejména horníci čeští, kteří dobře vědí, že od jejich práce závisí také vývoj dnešního našeho hospodářského života! Pracují se vším úsilím a i při kratší pracovní době, která byla zavedena, přece jen mohlo se konstatovati, že těžba značně stoupla.(Výborně!)

Tedy z toho důvodu předpokládám, že není obavy, že by snad 8hodinná pracovní doba, jak v debatě bylo vysloveno, znamenala i pro tuto přechodnou dobu nějaké nebezpečí, že by výkonnost dělníků mohla klesnout. Ostatně počet nezaměstnaných dokazuje dostatečně, že je i v našem zájmu, abychom pokud možno tyto nezaměstnané umístili a na místě podpory raději jim dali práci, poněvadž to bude také s prospěchem i pro naše státní zájmy a ovšem v neposlední míře jistě i pro státní pokladnu. Také náš interes v tomto směru je, aby dělník raději obdržel zaměstnání než nějakou podporu v nezaměstnanosti.

Tedy ze všech těchto důvodů soudím, že není třeba se nějak zvláště rozčilovat a že jistě tyto útoky, které tu a tam z jednotlivých míst nebo stran se dějí a které zde také byly vzpomenuty, nejsou přece jenom oprávněny. Jestli bylo poukázáno na to, že snad sociálně-politický výbor se stydí nebo doznává svou chybu, kterou touto předlohou vykonal, pak, pánové, lépe činí ten, kdo tutu chybu uznává, než ten, kdo pořád tyto chyby přehlíží. My jsme si vědomi toho, že když budeme sebe déle na této předloze pilovat, že vždycky najdeme určité bolesti a určité otázky, které zde by bylo třeba řešiti. Ale tento zákon je rámcem a do tohoto rámce musíme vtěsnati prostě tyto rozličné poměry a proto ten rámec je dostatek volný, aby tomuto požadavku bylo v praktické formě vyhověno. Není také správné tvrzení, které mezi jinými bylo uvedeno, že dělníci by snad nechtěli pracovati nebo jenom málo pracovati. Že ti druzí taktéž pracují, jistě toho nepopíráme, ale nezapomeňte, pánové, že na př. V zemědělství ti drobní zemědělci, kteří pracují déle než 8 hodin, pracují na svém a pan kol. dr. Schieszl docela správně poukázal na to, že v tom směru je docela jiný interes, než pracují-li na cizím. Upravme, vážení pánové, také majetkové nebo hospodářské poměry takovým způsobem, aby každý dělník a každý člen tohoto národa cítil, že pracuje na svém (Výborně!), a pak buďme ujištěni, že otázka pracovní doby bude také jinak posuzována, nežli je posuzována dnes. Ovšem i potom jsem přesvědčen, že neztratí na svém kulturním a hospodářském významu.

Já chci tudíž poukázati jenom k tomu, že, pokud zde byly činěny určité dodatky, které byly vysloveny v určitých návrzích, že na tyto dodatky byl brán také již předem, alespoň na některé, zřetel.

Resoluce p. kol. Votruby, aby doba zavírací u obchodů neb podobných podniků byla stejně upravena, nespadá v rámec tohoto zákona a doporučuji proto, aby tato resoluce byla odkázána sociálně-politickému výboru se zřetelem k tomu, že musí býti zvlášť projednávána. To je otázka sama pro sebe, o které tak jako tak bude musit být zvláště jednáno. Totéž týká se návrhu p. kol. Jílka, ve kterém hovoří o práci domácí, totiž o těch pracích, které jsou dávány dělníkům domů, tedy dělníkům, kteří nepracují v dílně zaměstnavatele, nýbrž po domácku.

To jest celý problém práce domácké, o kterém jistě budeme zde míti příležitost ještě mluviti. Nespadá však v tento zákon, poněvadž zde zejména by se musilo hovořiti o tom, jakým způsobem také má to býti kontrolováno.

Z toho důvodu doporučuji, aby také tento resoluční návrh odkázán byl sociálně-politickému výboru.

Třetí návrh resoluční je podán od pana kol. Pelikána, který doporučuje, aby pro strojvůdce a topiče na lokomotivách bylo platným také ustanovení § 1. odstavec 3., v němž se mluví o tom, že při hornických podnicích může býti pracovní doba zkrácena až na 7 hodin, počítaje vjezd a výjezd.

Vážené shromáždění, doporučuji, aby také tento návrh odkázán byl sociálně-politickému výboru, poněvadž o této otázce, o úpravě pracovní doby na železnicích bylo hovořeno a jest do jisté míry pamatováno na úpravu této věci - nepravím tím ovšem ve smyslu návrhu pana Pelikána - ale přece jenom se zřetelem ku potřebám železnictví, aby příslušná ministerstva v dohodě a po výslechu svých zaměstnanců upravila pracovní dobu tak, aby nepřesahovala 192 hodiny v měsíci, respektive ve 4 nedělích.

Vedle práce těchto kategorií, jistě namáhavé a důležité, bylo přihlíženo k tomu, že při hornických podnicích pracují horníci v hlubokých dolech při vysoké teplotě až 30° C., nebo ve vodě, takže v tom směru 6hodinná pracovní doba je nejkrajnější výkon, který tu mohou obětovati.

V tomto směru jest tu určitý rozdíl od ostatního dělnictva hornického a průmyslového.

Doporučuji z těchto důvodův, aby resoluce pana Pelikána byla odkázána sociálně-politickému výboru.

Konečně zbývají tu 2 dodatky, které byly navrženy, a sice dodatek p. kollegy Schieszla, který vztahuje se k § 7., odstavec 3., za nímž má býti uvedeno, že pro železniční podniky upravuje pracovní dobu, respektive služební dobu, (Předseda zvoní), tak zvanou pohotovost, ministerstvo železnic, pochopitelně v dohodě s příslušnými interesenty.

Doporučuji, aby tento dodatek byl přijat a do § 7., odstavec 3., pojat.

Stejně tak doporučuji resoluci, která k tomuto zákonu se vztahuje, která však jej nemá nijak seslabovat, nýbrž slavnostním způsobem má zdůrazniti, že otázka 8hodinové doby pracovní jest otázkou jistě mezinárodní. Dělnictvo československé republiky získává tímto zákonem prioritu, že jde v popředí dělnictvu ostatního kulturního světa a československá republika v popředí všech ostatních středoevropských států. To je, myslím, také jistě naše zásluha, totiž tohoto slavného Národního shromáždění.

Vedle toho ku konci chtěl bych upozorniti ještě na to, aby laskavě bylo vzato na vědomí, že číslice, které u jednotlivých paragrafů jsou po straně, tedy číslice odstavců, mají býti v závorkách. Mimo to v § 10. a 11., kde jsou uvedeny číslice arabské, mají býti uvedeny tyto číslice slovy.

Konečně v § 12. je v první větě 1. odstavce tisková chyba. Stojí tam: "Osobám zaměstnaným a bydlícím v domácnosti zaměstnavatelově a na další dobu" - má tam správně býti "na delší dobu".

§ 15. první odst. má zníti: "Zákon tento nabývá účinku patnáctého dne po svém vyhlášení." Také v následujícím odstavci 2. jest tisková chyba. Stojí tam: "Pro jednotlivé skupiny podniků nepřetržitě pracujících nebo jich části může ministerstvo" - má tam státi "ministr sociální péče", jako ve všech ostatních odstavcích se zřetelem k tomu, že ministr jest zodpověden za provádění zákona.

Končím a doufám, že návrh, který sociálně-politický výbor vám předkládá, i s dodatky, které byly doporučeny, jednomyslně schválíte. (Výborně! Potlesk.)

Předseda: Debata je skončena. Přikročíme k hlasování.

Hlasovati budeme - a činím návrh v tomto smyslu - podle skupin paragrafův, a to v první řadě o prvních dvou paragrafech, t. j. "Délka doby pracovní", dále o § 3., 4. a 5. druhé skupiny "Pracovní přestávky", dále o skupině třetí "Práce přes čas". Tu budeme hlasovati o každém paragrafu zvlášť, poněvadž při § 7. je návrh dodatečný. Dále budeme hlasovati o skupině §§ 8. a 9. "Práce noční", dále o §§ 10. a 11. "Mladiství zaměstnanci", konečně o § 12. zvlášť "Osoby v domácnosti zaměstnané", dále o § 13. "Trestní ustanovení" a konečně o poslední skupině "Ustanovení závěrečná" §§ 14., 15. a 16., jakož i o nadpisu a úvodní formuli.

Je snad proti tomuto návrhu hlasování nějaká námitka? Není tomu tak. Dám tedy hlasovati ve smyslu mnou navrženém.

Kdo souhlasí se skupinou první (§§ 1 a 2), prosím, aby povstal se svého místa.

To je většina. §§1 a 2 jsou přijaty.

Skupina druhá (§§ 3, 4 a 5 o pracovních přestávkách). Kdo s paragrafy uvedenými souhlasí, prosím, aby povstal.

To je většina. Prohlašuji je za schválené.

Skupina třetí (§ 6). Kdo s § 6 souhlasí, prosím, aby povstal.

To je většina, je přijat.

§ 7. Budeme zatím hlasovati nejprve o prvních třech odstavcích, bez dodatečného návrhu p. kol. Schieszla. Kdo souhlasí s prvními třemi odstavci § 7, prosím, aby povstal.

To je většina. Prohlašuji tyto tři odstavce za přijaté.

Kdo souhlasí s dodatečným návrhem p. kol. Schieszla, prosím, aby povstal.

Tím je přijat i dodatečný návrh p. kol. Schieszla.

Kdo souhlasí se čtvrtým odstavcem § 7, prosím, aby povstal.

Poslední odstavec je schválen.

Dále skupina o práci noční (§§ 8 a 9).

Kdo s paragrafy těmi souhlasí, prosím, aby povstal s místa.

To je většina, paragrafy ty jsou přijaty.

§§ 10 a 11 "Mladiství zaměstnanci".

Kdo s nimi souhlasí, prosím, aby povstal.

To je většina, prohlašuji je za schválené.

§ 12 "Osoby v domácnosti zaměstnané".

Kdo s paragrafem tím souhlasí, prosím, aby povstal.

To je většina, prohlašuji jej za přijatý.

§ 13 "Trestní ustanovení".

Kdo tento paragraf schvaluje, prosím, aby povstal.

To je většina. Je přijat.

Dále "Ustanovení závěrečná", § 14, 15 a 16, jakož i nadpis a konečně i úvodní formule.

Kdo s nimi souhlasí, prosím, aby povstal.

To je většina, prohlašuji je za přijaté.

Má snad pan zpravodaj nějaké textové změny pro druhé čtení? Není tomu tak. Kdo souhlasí se zákonem právě přijatým v prvém čtení, také v druhém čtení, prosím, aby povstal. (Dlouhotrvající potlesk. Předseda zvoní.) To je většina, prohlašuji zákon i v druhém čtení za schválený. (Výborně! Sláva Československé republice! Bouřlivý potlesk.)

Zbývá ještě rozhodnouti o navržených resolucích. Je zde nejprve resoluce vypracovaná samým výborem sociálně-politickým, kterou zpravodaj doporučuje, aby byla schválena. Kdo s navrženou resolucí výborovou souhlasí, prosím, aby povstal. To jest většina, resoluce je schválena.

Teď jsou zde resoluce pana kol. Jílka, pana kol. Votruby a pana kol. Pelikána. O všech třech navrhoval pan zpravodaj, aby byly přikázány výboru sociálně-politickému. Kdo s návrhem na přikázání výboru sociál.-politickému souhlasí, prosím, aby povstal.

To jest většina, resoluce tyto jsou výboru přikázány.

Přistoupíme k dalšímu bodu denního pořádku, kterým je zpráva právního výboru o vládním návrhu na vydání zákona o změně vojenského trestního řádu, tisk 251. (Zvoní.)

Zpravodajem jest pan dr. Bouček, uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Bouček: Komise, jejímž jménem mám, pánové a dámy, čest...

Předseda (zvoní): "Prosil bych o klid!")

Zpravodaj posl. dr. Bouček (pokračuje): Komise, které byl vládní návrh na reformu vojenského trestního řádu přikázán, měla k projednání jeho velmi krátkou lhůtu. Se zřetelem na rozsáhlost materie jest přirozeno, že nebylo komisi vůbec možno, aby jednotlivé návrhy reformní do všech podrobností probírala. Elaborát, který vám tudíž, pánové, předkládám k odhlasování, jistě jest nedokonalý a račte býti ubezpečeni, kdybych já měl kritisovati osnovu, kterou vám předkládám, že bych patřil ke kritikům nejpřísnějším, avšak bylo nám řečeno, že osnova zákonem státi se musí v době nejkratší, a to z té příčiny, že prostě poměry ve vojště toho nezbytně vyžadují. My tudíž podléhajíce této nezbytné nutnosti, dali jsme se do práce a předkládáme vám svůj návrh. Já bych hlavní rysy reformní dovolil si vám nastíniti takto.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP