Čtvrtek 19. prosince 1918

Předseda (zvoní): "Prosil bych o klid!"

Zprav. posl. Dr. Bouček (pokračuje): Reforma týká se v přední řadě organisace soudní, organisace vojenských zastupitelstev, obhájcův a soudních svědků, dále příslušného velitele, a provádíme demokratisaci soudu odstraněním polního soudu a reformou stanného práva.

O těchto věcech pověděl bych toto: Provádíme hodně hluboce sáhající reformu soudu brigádního a přiznávám, že reforma, kterou provádíme, jest hodně proti mému právnímu přesvědčení. Snahy moderní kriminalistiky jdou v tom směru, aby i u okresních soudů, kde dosud samosoudcové rozhodují, přibírány byly laické živly, tak aby odpovědnost nestihla jediného člověka a aby zejména činnost právníků korrigována byla živlem laickým. Dosud bylo tomu tak u soudu brigádního, který asi odpovídá okresnímu soudu. Jsou tam přikázány poměrně nejlehčí trestní činy. Dosud složeny byly tyto soudy tím způsobem, že zasedal v nich auditor a vedle něho dva důstojníci. My odstraňujeme důstojníky, tedy živel laický. Proč to činíme? Proto, že nám prostě bylo řečeno, že by nebyl dostatek důstojníků, který by mohl býti komandován k soudům brigádním. Tedy pod tímto tlakem podvolili jsme se a soudy brigádní mají na příště býti soudy, kde rozhoduje samosoudce.

Mnohem hlubší změnu provádíme při soudech divisijních. Řekl bych, že to co jsme udělali u soudů brigádních, jest jediná věc, za kterou se nemohu s plným přesvědčením postaviti a kde jen nutnosti vyhovujeme. V ostatních věcech znamenají reformy námi navržené prostě pokrok. Tedy divisijní soudy. Dosud byly skládány z 5 soudcův a to 1 auditora a 4 důstojníků. My prostě zmenšujeme počet soudcův na 4 a navrhujeme Vám, abyste svolili k tomu, aby na příště soud divisijní skládal se ze 2 auditorů, tedy ze 2 právníkův a ze 2 laiků důstojníků, pokud se týče z přísedících ze stavu mužstva.

Proč navrhujeme zmenšení počtu přísedících? Protože v kriminalistice moderní snažíme se dosáhnouti toho, aby existence člověka, jeho svoboda a po případě jeho život nezávisely na hlasu jediném. Jde-li o 5členný senát a jsou-li míněni rozdílná, jsou-li 2 hlasy proti a 2 hlasy pro, pak vlastně člověk a celý život a svoboda jeho spočívá v rukou toho, který naposled svůj hlas odevzdá. Ráčíte vědět, že při porotním soudu jest třeba dvoutřetinné většiny porotcův, ze 12 hlasů 8 musí býti pro vinu, má-li někdo býti uznán vinným. Při senátě ze 4 členů musí býti nejméně 3 pro vinu, má-li někdo uznán býti vinným, tedy tříčtvrtinová většina. Uvádíme tento poměr hlasů na soud divisijní. Musejí býti nejméně 3 členové pro vinu, aby někdo mohl býti uznán vinným a vydán v ruce spravedlnosti.

To jest jedna reforma. Podle mého přesvědčení reforma, která znamená zlepšení dosavadního stavu. Ale i v jiném směru, ve směru demokracie provádíme tu něco dobrého. Dosud rozhodoval nad důstojníky a příslušníky stavu mužstva vždycky sbor důstojníků, tedy auditor-důstojník a důstojníci. Stojíme na stanovisku, že toho potřebí není. Když už disciplina vojenská toho vyžaduje, aby příslušníci stavu mužstva nerozhodovali nad důstojníky, budiž! Ale kde jde o prosté vojáky a poddůstojníky, nevidím příčiny, proč by ti, kteří jsou z jejich řad, nemohli nad nimi jako soudci zasedati.

Navrhujeme reformu v tom smyslu, kde jde o důstojníky, zasedati budou dva auditoři a dva důstojníci. Kde jde o poddůstojníky nebo prosté vojíny, tam vedle dvou auditorů budou zasedati dva prostí vojíni nebo poddůstojníci.

Provádíme reformu také v jiném směru. Vojenský trestní řád dosavadní předpisuje, že předseda soudu musí míti vyšší šarži, než důstojník, který byl souzen. Stojíme na stanovisku, že toho potřebí není. Račte uvážiti prostě civilní soudnictví. Kdyby stál na soudu, třeba přestupkovém, president nejvyššího soudu, rozhoduje o tom přestupku soudce nebo okresní soudce, tedy někdo, kdo jest hodně hluboko pod ním.

Mám na mysli hierarchii byrokratickou. My stojíme na stanovisku, jde-li o generála nebo Bedřicha pověstného, jestli dopustil se trestného činu, stačí, když tam zasedají čtyři poctiví lidé; dva právníci a dva poctiví důstojníci to dovedou, jestliže svědomitě důkazné řízení prozkoumají a dovedou docela dobře rozsouditi, jestli se generál dopustil krádeže, zpronevěry nebo jiného činu. Ne ty hvězdičky, ne ty distinkce, ne límce rozhodují, nýbrž prostě zdravý úsudek člověka. V tom smyslu, dle mého přesvědčení, znamená návrh, který vám činíme, skutečný pokrok.

Velice energicky zasahuje se také do organisace nejvyššího vojenského soudu. Dosud presidentem nejvyššího soudu byl nějaký generál, vicepresidentem generál, v senátech zasedali tři generálové a čtyři auditoři. Kdo byl přítomen takovému líčení na nejvyšším soudě, ví, že to byl brak generálský, tedy z toho generálského braku bývalého Rakouska ještě brak. Vybíráni lidé staří, neschopní, kteří velice inklinovali k tomu, aby prostě usnuli při líčení. Ti měli rozhodovati o tom, jestli někdo má býti popraven anebo odsouzen.

Odpovědnost na nejvyšším soudě my úplně přenášíme na stav právní, poněvadž při skutečné povaze trestního činu se tam nerozhoduje, důkazní řízení není předmětem jednání na nejvyšším soudě, jen právní otázka se rozhoduje. Nač potřebujeme na to nějakého generála?

Zodpovědnost my převalujeme na auditory, na právníky, a ti také ať nejsou zodpovědni za hlasování generálů všelijakých, kterým to bylo předepsáno.

Presidentem podle našeho návrhu má býti auditor, jeho náměstkové auditoři, senát tvoří se jen z auditorů, tedy z živlů právnických. To pokud jde o organisaci soudní.

Pokud jde o vojenské zastupitelství, navrhujeme vám, abyste místo tak zv. důstojníka soudního určili, by na příště funkci veřejného žalobce na soudech brigádních vykonával auditor také. Dosud totiž žalobcem u brigádních soudů býval důstojník, tedy ne právník, ne auditor, nýbrž nějaký důstojník, který v zázemí pokládal za nejlepší to, že zachraňoval staré Rakousko. Dostali na to takovou malou knížku, potom měli nějaký kurs 2 až 3 neděle a byli kvalifikovaní k tomu, aby vykonávali tuto funkci žalobní.

My trváme prostě na stanovisku, třeba u brigádních soudů nejde o zvláštní těžké trestní činy, že přece může odsouzení i na brigádním soudu znamenati důsledky pro celý život. Račte uvážiti, že se vznese žaloba pro krádež, zpronevěru, podvod; soud nedopatřením odsoudil, žaloba neměla snad ani býti podána. Račte uvážiti, jaké důsledky jsou pro život, když někdo přijde a řekne se, že byl odsouzen pro přestupek, resp. dle vojenského trestního řádu pro přečin krádeže, zpronevěry nebo podvodu. Představujeme si instituci soudní docela jinak, aby napříště tu funkci vykonával právník auditor.

Pokud jde o obhájce, tu přímo vydrážděn musil býti každý, kdo nebyl právě toho smýšlení militaristického, když četl příslušná ustanovení vojenského trestního řádu. Račte uvážiti, že já jsem oprávněn, bych na všech soudech v Rakousku starém hájil, ale na vojenských soudech, to bylo něco vyššího, to bylo něco majestátnějšího, to jsem musil projíti sítem nějakého ministra.

Byla založena zvláštní listina obhájců a ne každý musil býti do toho seznamu zapsán, třeba byl mudrcem v oboru práva; ale nebyl tam pojat, poněvadž prostě nekonvenoval ministrovi a generalitě, nesměl na soudech vojenských hájiti.

My stojíme na stanovisku, že soudy vojenské nejsou vůbec o nic více, než soudy občanské, že jsou jim úplně na roveň postaveny - aspoň mají býti - že hluboko poklesly, o tom není dnes žádné pochybnosti. Tedy jestli někdo jest oprávněn, hájiti na soudech občanských, má míti právo přijíti na soudy vojenské a hájiti také tam.

Provádíme změnu vojenského trestního řádu v tom smyslu, že právo hájiti na vojenských soudech má každý, kdo má právo hájiti na soudech občanských. Odvoláváme se prostě v osnově zákona na § 39. ob. tr. řízení. Ovšem v jednom směru připouštíme odchylky; mají býti oprávněni i aktivní a neaktivní auditoři. Ti zajisté svou znalostí práva trestního a vojenského řízení jsou povoláni k tomu, aby jim toto právo bylo přiznáno.

Pokud jde o soudní svědky, dosud bylo ustanoveno, že při vyšetřování těžkých případů trestních, aby jaksi působeno bylo na soudce, aby objektivně si počínal, že má býti přibrán soudní svědek. Ale tím směl býti jenom důstojník. My odstranili tuto abnormalitu a navrhujeme vám, abyste připustili, aby každá svéprávná osoba bez rozdílu pohlaví mohla býti soudním svědkem na soudu vojenském.

My odstraňujeme - a to je nejdůležitější zasáhnutí do konstrukce vojenského trestního řádu - instituci příslušného vojenského velitele. Jestliže někdo je vinen zločinem, který páchaly vojenské soudy ve starém Rakousku, jest to v přední řadě instituce příslušného velitele. Nebylo by mohlo dojíti na ty hrozné zločiny, kterých se vojenské soudy dopouštěly, kdyby byli rozhodovali jen právníci, kdyby tam nebylo bývalo diktováno stále a stále příslušným velitelem.

Příslušný velitel, nějaký generál, který prostě dával iniciativu k tomu, tedy nařizoval, aby trestní řízení bylo zavedeno anebo také nezavedeno - a prosím, i to jest velmi důležité. Já sám, který jsem byl poměrně dosti dlouho u Štyrskohradeckého vojenského soudu, vím, jaký rozdíl se činil, jestliže šlo o nějaký trestní čin prostého vojína, nebo poddůstojníka vůbec, nebo jestliže bylo podezření, že trestního činu se dopustil nějaký důstojník. Ten voják, který z hladu ukradl kousek chleba, byl zločinec v každém případě. Ale jestliže nějaký důstojník tisíce a tisíce zpronevěřil, řeklo se: Ach, neučinil to jistě ze zlého úmyslu, důstojnická čest by mu v tom bránila, to bylo jistě nedopatření, a aby pověst důstojnického stavu neutrpěla, raději se takové trestní řízení potlačilo.

My ovšem nedokonale postupujeme, když nahražujeme instituci příslušného velitele. Mně mé právní svědomí stále říká, že bychom měli udělat něco jiného, než co navrhujeme. Ale ta konstrukce celá je tak jemná, že kdybychom začali něčím hýbat, musili bychom vlastně přepracovati celý vojenský trestní řád, a na to v těch osmi dnech prostě nebylo času.

My prostě přenášíme funkci, kterou dosud měl příslušný velitel, na vojenského zástupce. To jest věc choulostivá, poněvadž příslušný velitel rozhodoval také o tom, má-li býti vazba uvalena čili nic. Tedy račte uvážit, že podle nynějšího stavu o tom, má-li býti vazba uvalena, rozhoduje vlastně strana, tedy vlastně žalobce, vojenský státní zástupce. To je anomalie. Ale opakuji: omluvte tu anomalii, poněvadž nebyla nám dána možnost pro krátkost času, abychom zjednali stav, který by uspokojoval.

Ale my jsme zjednali přece určitý korektiv. V přední řadě navrhujeme vám, aby odstraněn byl 5. odst. §u 171., který ustanovuje, že vazba může býti uvalena také prostě z vojenských důvodů. To byl ten veliký pytel, do kterého se naházeli všichni lidé nepohodlní, aby nemusili být na svobodě. Nějaký důvod vojenský byl vždy po ruce.

Zavádíme také zvláštní způsob stížnosti do vazby, který znamená pokrok proti obecnému radu trestnímu.

Dosud stížnost do uvalení vazby šla na nejvyšší vojenský soud. My poskytujeme prostředky, stížnosti na soud divisní, a poněvadž nemáme radní komory na soudě divisním, prostě určujeme, aby o stížnosti té rozhodoval tříčlenný senát divisijního soudu. Pokrok proti obecnému řádu trestnímu znamená, že rozhoduje tento tříčlenný senát sice v neveřejném řízení, ale nikoliv jenom za přítomnosti státního zástupce, jak je to v obecném trestním řádu, nýbrž musí býti, je-li v témže místě obviněný, také on přibrán a v každém případě, nemá-li obhájce, musí býti mu obhájce neodkladně jmenován, který musí býti přítomen každému jednání, aby hájil práv zatčeného.

Přes to, že nedostatečným způsobem postupovali jsme, když jsme prostě přenesli funkci příslušného velitele na vojenského zástupce, pokládám za to, že jsme vyloučením 5. odst. § 171. voj. tr. ř. a pak tím, že jsme takový účinný opravný prostředek obviněnému poskytli, zjednali nápravu proti stavu dosavadnímu.

Pokud jde o neodvislost soudcovskou, ta byla ve starém Rakousku, i pokud jde o civilní soudce, jen na papíře a ani snad na papíře nebyla, třeba v zákoně jest, pokud jde o soudce vojenské. My zabezpečujeme soudcům vojenským tutéž neodvislost, jakou si přejeme, aby měli civilní soudcové v naší česko-slovenské republice. Tedy jistě zase pokrok proti stavu dosavadnímu.

Demokratisaci soudu provádíme také ve dvou jiných směrech. Dosud nebyl brigádní soud oprávněn, souditi o důstojnících. I když šlo o sebe menší trestní čin, musel o důstojnících vždy rozhodovati sond divisní. My tento rozdíl odstraňujeme a říkáme: Člověk jako člověk; i když důstojník se dopustil pouze přečinu, resp. podle obecného zákona trestního nějakého přestupku, jen ať jde před týž soud, před který se musí postaviti voják ze stavu mužstva.

Ale důležitá jest také právě ve směru decentralisace reforma § 173. odstavec 2. Každý státní občan může býti zatčen, jestliže jest v podezření, že se dopustil trestného činu. U důstojníka byla učiněna výjimka.

To přece bylo zvláštní postavení! Já těch kautel všech, které mluví pro důstojníky, nebudu předčítati. Bude-li vysloveno přání v tom směru, mohu to učiniti. My prostě stavíme důstojníka na roveň každému jinému občanu, i takovému poddůstojníku a prostému vojáku a občanům jiným a stojíme prostě na stanovisku: Nechceme míti žádných kast v našem novém státě československém, člověk jako člověk, nechceme žádných kast byrokratických, žádných kast kněžských, zkrátka neznáme kast, a jestliže by nějaký důstojník byl v naší armádě, kterému by nebylo vhod toto nivelisování, toto stavění občanů jednoho vedle druhého, pak není, podle mého přesvědčení, místa pro něho v armádě, kterou vytvořila naše československá republika. (Výborně!)

My jsme odstranili polní soudy. Vážené shromáždění! Kdo prodělal řízení na polních soudech, ví, jaká to byla instituce, jako šitá na ty Bedřichy a na ty Habsburky a všechny ty, co Rakousko ovládali. Pražádný opravný prostředek proti rozsudku polních soudů nebyl. Obhájci - ach Bože - mohli býti, ale dělalo se to tak, že honem k líčení byl přizván některý důstojník - ani právník to nemusel býti.

Někdo byl obviněn z deserce za okolností, pro které mohl býti odsouzen k trestu smrti, nebo pro jiný trestní čin. Přišel na rychlo právní obhájce důstojník, který nemusel býti ani právník, a teď se soudilo. Považte, že do rozsudku, který byl vynesen, nebylo žádných opravných prostředků. Tím se vysvětluje, že tolik tisíc nevinných lidí bylo v Rakousku popraveno. Dnes vychází na jevo již cifra 3-4 tisíce lidí, kteří byli po popravě prohlášeni za nevinné.

Pryč s polními soudy! Není jich zapotřebí, není již Habsburkův a Bedřichův a všech těch lidí této kategorie. Chceme, aby bylo spravedlivě rozsuzováno, a jestliže se někdy protáhne líčení... (Posl. Vaněk: Měli bychom ten polní soud ještě asi 14 dní nechat a zakoušet ten instrument na těch Habsburcích!) Souhlasím a přidal bych k tomu stanné právo.

A nyní pokud jde o stanné právo.

Ponecháme je sice v platnosti, ale jen za určitých kautel. Ukazuje se, že není možno tak hned odstraniti stanné právo, ale jednu kautelu zavádíme. Dosud totiž i bez vyhlášení stanného práva někdo náhlým soudem mohl býti souzen.

To jsou určité případy, o kterých ustanovuje již vojenský trestní zákon, že mají býti rozsouzeny soudem stanným. To byl na př. případ Kudrnův.

Když na příklad někde deserce by se příliš projevila, nebo kdyby žhářství, vražda apod. se příliš často vyskytly, represse je nutná, a sice rychlá represse; ale každý voják musí být varován, napřed musí být stanné právo prohlášeno a každý musí si býti vědom: jestliže se nyní dopustím určitého trestního činu, který v příslušné vyhlášce byl vyjmenován, pak mi jde prostě o hrdlo.

Ale je nepřípustno, aby bez vyhlášení stanného práva najednou člověk byl souzen podle práva náhlého a tu víte, že jediným trestem, který náhlý soud vysloviti může, je trest smrti.

Vážené shromáždění, to jsou zásady, na kterých vybudován byl návrh, který vám předkládám. Opakuji, jsme si vědomi toho, že nepředkládáme vám návrhů dokonale formulovaných, ale co v krátké době dalo se na zlepšení trestního řádu učiniti, to jsme s nejlepším vědomím a svědomím učinili. (Výborně, potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP