V návrhu zákona bylo
ovšem třeba vysloviti v zásadě přestávek
také určitou delší přestávku.
Této delší přestávce vycházíme
vstříc tím, - aniž se tu dotýkáme
otázky nedělního klidu, která musí
býti zvláště upravena - že stanovíme
přestávku jednou týdně na 32 hodin
pro všecky kategorie pracovní, které v §
1. jsou vyjmenovány.
Důvod, proč se s původního
návrhu 36 hodin slevilo na 32 hodin, byl obsažen zejména
v tom, že při šetření, které
jsme v sociálně-politickém výboru
provedli, se ukázalo, že by tento návrh nebyl
možný bez tak četných výjimek,
že by tyto výjimky se téměř stávaly
pravidlem. I tu mám za to, že pro ty kategorie pracovní,
v nichž se tak jak tak nepřetržitě nepracuje,
tedy kde pracovní doba jest upravena v denní době,
tam že celkem tak jako tak budou míti pracovníci
zajištěn nedělní klid nejméně
36 hodin.
Jenom v ostatních podnicích,
kde tedy zejména nepřetržitá výroba
toho vyžaduje, bude nutno počítati s kratší
odpočinkovou přestávkou týdenní,
která může býti ovšem ještě
za určitých výjimek zkrácena.
A toto zkrácení dovoluje
§ 4., ve kterém se praví, že pro závody
nepřetržitě provozované, kde z důvodů
zdravotních zejména jest třeba, aby se dělníci
střídali, jest nutno, poněvadž není
vždycky možno opatřiti čtvrtou náhradní
směnu, upraviti pracovní dobu tak, aby zejména
ze soboty na neděli, případně s neděle
na pondělí, dva dělníci pracovali
místo 8 hodin 16 hodin denně.
Vidíme tu z toho, že
na př. dělník A., který bude celý
týden pracovati od 6 hod. ráno do 2 hod. odp., půjde
v sobotu v poledne domů ve 2 hod. a nepřijde do
práce až v neděli večer v 10 hodin.
Dělník B., který celý týden
pracoval od 2 hod. do 10, bude pracovati v sobotu od 2 hod. do
6 hod. ráno. A dělník C., který pracoval
celý týden od 10-6hod. v noci, ten v neděli
bude pracovati od 6 hod. ráno po dělníku
B. do 10 hod. večer.
Tímto způsobem jest
možno - nevylučuje to také jinou úpravu,
která se ponechává závodům
- docíliti toho, že vždy 2 dělníci
budou míti každý týden neděli
buď z valné části nebo vůbec
volnou, a třetí dělník za 3 týdny
přijde o neděli. Tedy proti dosavadním poměrům,
které tu nechci podrobně líčiti, znamená
to velký pokrok a přihlížíme-li
k tomu, že zejména dnes jest nedostatek zapracovaných
sil, které by mohly býti postaveny na místo
čtvrtých náhradních směn, vedle
toho také z hospodářských důvodů
v menších podnicích to nebude možno provésti,
předpokládáme, že tímto ustanovením
zákona vycházíme průmyslu a těm
skupinám, které musí nepřetržitě
pracovati, vstříc.
Ženy v původním
návrhu měly pracovati pouze do 12. hod. v sobotu.
Návrh ten byl změněn z toho důvodu,
že jednak by byl předpokládal, že všecky
ty závody, v nichž jsou ženy zaměstnány,
musí v sobotu v poledne přestat pracovati, což
by nebylo vždycky dobře možno, na druhé
straně pak, že neponechává tu dostatek
volnosti určitému rozpjetí pracovní
doby.
Z toho důvodu, abychom se
vyhnuli četným výjimkám, bylo raději
sáhnuto k tomu, aby práce pro ženy v sobotu
přestávala ve 2 hod. odpoledne a pouze tam, kde
tak jako tak nemůžeme se ženské práce
zříci, aby činěny byly výjimky
potud, že by práce žen i v sobotu odpoledne byla
dovolena, jestliže tím ovšem není úhrnná
pracovní doba v týdnu překročena.
Tedy to znamená, že o to, oč budou v sobotu
odpoledne ženy pracovati déle - mohou to býti
obchody nebo hostince a pod. podniky - musí v týdnu
pracovati méně. Důležitá ustanovení
byla pak o práci přes čas. Tato ustanovení
jsou obsažena v §§ 6., 7. a z části
8. Dosavadní zákon stanovil, že práce
přes čas může býti dovolena jen
nejvýše v 15 týdnech v roce.
Sociálně-politický
výbor po vykonaném šetření dospěl
k tomu názoru, že tato doba jest poměrně
krátká a že jest třeba, aby byla vhodným
způsobem prodloužena se zřetelem na to, že
také zákonná ustanovení se mění,
a i když připouštíme, že bude pracováno
o dvě hodiny denně déle, přece jen
stále vidíme z toho, že nedosáhne i
s prací přes počet pracovní doby dnes
tolika hodin, kolik v původním zákoně
stálo, nejvýše bude moci pracovati dnes dělník
neb úředník 10 hodin denně i při
práci přes počet, kdežto dříve
normální pracovní doba zákonná
byla 11 hodin a dovolená práce přes čas
ještě další 2 hodiny, tedy úhrnem
13 hodin.
Ovšem bylo tu nutno přihlížeti
zejména k poměrům v jednotlivých kategoriích
pracovních. Tak zejména v zemědělství
běželo o to, kdo má tuto práci přes
čas povolovati. My si nemůžeme, vážení
pánové, zastříti, že nemůžeme
práci na všechny poměry, abych tak řekl,
narážeti jen na jedno brdo, že jest jistý
rozdíl mezi prací, která bez zřetele
na přírodní poměry a vliv počasí
může býti den co den pravidelně vykonávána,
a mezi prací, která jest závislá na
přírodních poměrech, na dešti,
zimě, krátce na počasí. Tu pomýšlíme
na to, že zejména tím, že práci
přes čas budou povolovati nejbližší
úřady, k nimž bez jakéhokoliv zdržování
může zemědělec sáhnouti, vycházíme
vstříc právě poměrům
v zemědělství, neboť práci pres
čas činíme závislou na dovolení
obecního úřadu.
Já, vážení
pánové, jsem si vědom toho, že provádění
zákona bude zde činiti určité obtíže,
ale předpokládám, a vyslovuji tím
i názor celého výboru sociálně-politického,
že právě tímto způsobem bude
možno respektovati zvláštní poměry,
které v zemědělství jsou, zejména
také, když i v II. instanci není potřebí
dovolávati se pomoci nějakého vzdáleného
úřadu, nýbrž nejbližšího
politického úřadu 1. stolice. Tedy tím
ovšem bude umožněno, aby práce ve sklizni,
eventuelně i práce jarní, když toho
potřeba bude vyžadovati, byly vykonávány
i v delší pracovní době než osmihodinové.
Ovšem vedle této dovolené
práce přes čas bylo nutno pamatovati také
na určité práce, k nimž není
možno vyžadovati si povolení. Takovými
pracemi jsou zejména nutné práce přechodní
povahy: například stane se něco na stroji
a celý závod by musil zůstati státi.
Tu není možno běžet do města o
dovolení, nýbrž musí býti přirozeně
umožněno, aby zde mohl závod neprodleně
přikročiti k opravě stroje. V takovém
případě počítáno s tím,
že je to pouze pro dobu přechodnou.
Jest ovšem nezbytně nutno
dovoliti mimořádnou práci přes čas
zvláště sice placenou, ale ke které
není třeba pro dobu přechodnou žádného
povolení.
Dále není třeba
povolení k práci přes čas pro práce
pomocné, totiž takové, které musí
býti vykonávány sice mimo pravidelnou pracovní
dobu, ale jsou nezbytnou součástí nebo podmínkou
další výroby. Takovými pracemi jsou
na příklad v továrnách práce
strojníků, topičů, nebo u dopravních
podniků přípravné práce k potahům,
nebo v zemědělství určité pomocné
práce, které musí býti vykonány,
aby ostatní práce mohly býti zahájeny,
konečně při určitých podnicích
tak zv. odevzdávání služby, která
se navzájem na sebe váže, stojí v určité
souvislosti, a bez toho odevzdání služby by
nemohl následující pracovník zahájiti
další činnost. To je zejména u pokladen,
ve veřejné službě nebo v podobných
oborech pracovních. Konečně bylo třeba
pamatovati také na to, že bude nutno pracovní
dobu v určitých případech v dohodě
se zaměstnanci prodloužiti, když zaměstnance
je sice třeba na určitém místě
v pohotovosti služební, ale jeho pracovní doba
ve skutečnosti netrvá déle nežli 6hodin.
O jaké kategorie pracovní
tu může jíti? Jsou to na příklad
ve službě železniční strážníci
trati nebo stanice na vzdálených, opuštěných
místech, kde by vyžadovalo velmi značného
nákladu, kdyby tam měli býti postaveni 2
nebo dokonce 3 zřízenci, protože třeba
dvakrát nebo třikrát denně jest nutno
zvednouti závoru přes trať nebo jiná
opatření učiniti, tedy opatření
nebo služba, která v pravdě za celý
den nevyžaduje více, než snad nanejvýše
6 hodin. Ale počítá se i s tím, že
ani polovice toho času se nespotřebuje. Tedy v tomto
případě doporučuje sociálně-politický
výbor v návrhu zákona ustanovení,
které umožňuje, aby za určitého
schválení ministerstva sociální péče
bylo dovoleno v takových podnicích nebo oborech
pracovní dobu prodloužiti, když při tom
se bude počítati, že i tato pohotovost považuje
se za práci přes čas, a když skutečná
práce opravdu nebude přesahovati více než
nanejvýše 6 hodin v této služební
době.
Konečně další
paragraf mluví o práci v noci, kde taktéž
musilo býti upuštěno od původního
návrhu, který zakazoval práci v noci od 8.
hod. večerní do 6. hod. ranní, a návrh
zákona nyní stanoví zákaz práce
od 10. hod. večerní do 5. hod. ranní.
Dovoluje pak tuto práci jenom
v závodech nepřetržitě provozovaných
a vedle toho v závodech veřejné potřebě
sloužících. To jsou zejména tiskárny,
hostince, kavárny a tedy takové podniky, v nichž
se bez noční práce nelze obejíti.
My ovšem vidíme - opět podle šetření
z r. 1907- že těchto závodů poměrně
je malý počet. Na příklad tehdy pracovalo
vůbec z dělnictva několika set tisíc,
o kterém se konalo šetření, pouze 14
procent dělníků mužských i ženských
v noci a z žen byla to pouze 4 procenta, která k noční
práci byla přikazována, zejména v
průmyslech potravním, papírenském
a textilním. Totéž do jisté míry
týkalo se i dělníků mladistvých,
kteří byli zaměstnáni hlavně
v průmyslu potravním, kamenickém, kovovém
a papírnickém.
Tedy tím také do jisté
míry je vyjádřena potřeba této
výminečné noční práce,
a když uvážíme, že určitý
odstavec zákona stanoví, že k této noční
práci mohou býti připuštěny jenom
ženy přes 18 let staré, a to pouze tehdy, běží-li
o výkony poměrně málo namáhavé,
nepravidelně vykonávané, tedy seznáme,
že tu nehrozí žádné zvláštní
nebezpečí a že vedle toho proti dosavadnímu
ustanovení zákona jest i toto ustanovení
ještě stále velikým pokrokem.
Další paragraf 10. mluví
o ochraně mladých dělníků od
16-18 let, respektive o zákazu práce dětí
do 14 let, tedy o zaměstnání výdělečném,
o zaměstnání námezdném. Je
to ustanovení dosavadního zákona. Od původního
návrhu na ochranu takových dětí do
15 roků bylo prozatím upuštěno, poněvadž
tvoří to předmět zvláštní
ochrany mladistvých dělníků a nám
běží v tomto zákoně pouze o to,
aby upravena byla pracovní doba.
Nyní přicházíme,
velectění pánové, k paragrafu, který
znamená naprostou novotu v našem zákonodárství,
dotýká se totiž osob v domácnostech
zaměstnaných. Dosavadní zákonodárství
je vůbec vylučovalo jak ze živnostenského
řádu, tak z jakéhokoliv jiného ustanovení
a ponechávalo pro ně pouze tak zv. čelední
řád.
Ani sociálně-politický
výbor, když se touto otázkou obíral,
nemohl dobře přistoupiti k tomu, aby prohlásil,
že 8hodinová doba pracovní má se vztahovati
i na tuto kategorii pracovníků.
Jsme si plně vědomi
toho, že tato kategorie je ze všech pracovníků
námezdných na tom poměrně nejhůře
(Tak jest!), poněvadž pohřešuje
dosud jakékoli význačné ochrany, nemá,
bohužel, ani radného nemocenského pojištění
ani úrazového.
Ale přes to není dobře
možno - nehledě k tomu, že tyto otázky
musejí býti zvláště řešeny
- sáhnouti beze všeho k tomu, aby pro tuto kategorii
pracovníků 8hodinová doba také platila.
Není to možno z technických, řekl bych,
důvodů, tedy z důvodů, které
vyplývají z povahy té práce vlastní.
Navrhujeme tudíž, aby
bylo zajištěno alespoň minimum ochrany těmto
pracovníkům. Namnoze tu běží
vlastně o ženy, služebné v soukromých
domácnostech, o služky i čeleď v domácnosti
hospodářově na venku nebo v městech
v rodinách sloužící. Dosavadní
poměry jsou ovšem toho druhu, že nezbytně
této ochrany vyžadují. Namnoze totiž služebná
byla povinna pracovati nejen celý den, nýbrž,
poněvadž nepožívá žádné
ochrany a není tu také žádné
kontroly, často i dlouho do noci a často také
brzy zrána. Její odpočinek mnohdy trvá
pouze několik hodin, které odespí často
v komůrce nebo ložnici, která toho jména
nejméně zasluhuje. To jest však ovšem
jiná kapitola.
Předpokládáme
proto, že vycházíme této potřebě
jistě vstříc, jestliže v zákoně
navrhujeme, aby pro zajištění této minimální
ochrany byl těmto pracovníkům zajištěn
alespoň odpočinek 12 hodin ve 24 hodinách.
Je to o plnou polovinu hodin více,
nežli stanovíme pro všechny ostatní kategorie
pracovní. My víme, že v tomto směru
slušní zaměstnavatelé jistě tohoto
ustanovení nezneužijí a že na těch
dosavadních poměrech dovedeme snad zameziti aspoň
tomu nejhrubšímu vykořisťování
pracovní síly. Je pochopitelno proto, že tím
nestanovíme, že těch zbývajících
12 hodin musí znamenati nepřetržitou práci.
To jest dáno a diktováno ostatně praktickými
poměry. Ale přece jenom tedy žádáme,
aby nepřetržitý tento klid byl poskytnut alespoň
po 8 hodin, t. j. alespoň v době od 10. hod. večerní
do 6. hod. ranní, případně, pokud
běží o těžkou práci, od
9. hodiny večerní do 5. hod. ranní. Tedy
v tyto hodiny nesmí býti připuštěna
žádná práce, vyjma snad ovšem nahodilé,
nepředvídané výjimky, které
mohou spočívati v nemoci v rodině nebo v
nějakých naléhavých, neodkladných
pracích. Při tom ovšem vylučujeme zejména
těžké práce, které namnoze také
i v době noční byly vykonávány.
Třeba uvésti, že
v tuto ochranu spadají všechny tyto kategorie služebné,
deputátníci na venkově, kteří
žijí v domácnosti hospodářově
nebo i mimo ni, ale jsou za to odměňováni
naturaliemi, jsou také na delší dobu najímáni
než na měsíc, jsou krátce v takovém
námezdním poměru a při takových
pracovních výkonech, které nedovolují
pravidelného vykonávání práce,
totiž práce v normální době.
Vedle toho sem spadají ty
kategorie pracovní, které jsou určeny k střežení
domů, podniku, nebo k hlídce zvířat,
krátce k takovým pracím, které se
také normální pracovní dobou vyjádřiti
nedají a při nichž namnoze neběží
o nic jiného, než o určitý dozor, který
se skládá celkem z nepatrných výkonů
pracovních.
Soudím, že tímto
rozlišováním těchto kategorií
pracovních vycházíme vstříc
nejen té potřebě, jaká praktickými
poměry je diktována, nýbrž zároveň
že tímto ustanovením vycházíme
vstříc dlouholetému požadavku této
dost četné kategorie pracovní, která
dosud z jakékoli ochrany zákona byla vyloučena.
(Výborně!)
Zbývají pak ještě
ustanovení trestná, při čemž
výbor sociálně-politický vychází
z té zásady, že mají být pro
obě strany stejně platná a že zejména
musí býti pečováno o to, aby ustanovení
zákona nezůstalo snad na papíře.
Další ustanovení
stanoví také ochranu mzdy potud, pokud by snad zkrácením
dosavadní pracovní doby mohlo vzniknouti nebezpečí,
že bude také snížena mzda. Sociálně-politický
výbor vychází totiž z toho názoru,
že dosavadní mzda, počítaná za
odpracované hodiny, musí býti přepočítána
na dále za ty hodiny, které podle zákona
budou stanoveny.
Zákon má nabýti
účinku v nejbližší době.
V textu zákona naleznete, velectění, ustanovení,
podle něhož má vstoupiti v účinek
dne 1. ledna 1919. (Výborně!) Po shodě
v sociálně-politickém výboru, která
následovala na upozornění, že z praktických
důvodů není možno, aby v tak krátké
době byl zákon proveden, doporučuji opravný
návrh sociálně-politického výboru,
aby zákon vstoupil v účinek 15. dne po svém
vyhlášení.
Prosím, abyste vzali tuto
změnu laskavě na vědomí.
Vedle toho mohou býti však
ještě kategorie pracovní, skupiny určité,
ve kterých nebude dobře možno ani při
nejlepší vůli provésti v této
poměrně krátké době ustanovení
tohoto zákona.
Nebude někde strojů,
nebude někde dostatku zapracovaných sil - ukázáno
bylo zejména na určité práce v cukrovarech,
které jsou dnes velmi důležitým objektem
našeho hospodářství - a tu sociálně-politický
výbor došel k tomu názoru, aby doporučil,
že v takových případech, po náležitém
vyšetření poměru, po výslechu
zaměstnavatelův i zaměstnanců je možno
prohlásiti odklad zákona pro tyto pracovní
skupiny. Při tom ovšem vycházíme z názoru,
že tento odklad nemůže jistě trvati léta,
že nebude jistě trvati také ani měsíce,
nýbrž poměrně krátkou, nevyhnutelnou
dobu, která jest odůvodněna technickými
nebo všeobecně hospodářskými
poměry na pracovním trhu.
Dosavadní zákony, které
tímto zákonem se ruší, není třeba
v zákoně uváděti, poněvadž
vyplývají z toho poznání, že,
pokud dosavadní zákony neodporují těmto
ustanovením, platí nadále.
Ostatně bude jenom poměrně
velmi málo zákonů se zřetelem k tomu,
že obmezujeme se pouze na úpravu pracovní doby.
Vážení pánové,
tím uvedl jsem podstatné zásady, které
v zákoně sociálně politický
výbor při své práci měl na
mysli.
Soudím, že tímto
zákonem splníme jistě určitý
příkaz doby. Nejsem toho názoru, že
by se dělo tak jenom pod heslem určité agitace,
nebo že by tento návrh zákona měl býti
jenom agitačním heslem. Naopak, musíme si
býti všichni vědomi toho, že přijetím
tohoto zákona stavíme náš hospodářský
život před určité poměry, kterým
se bude musiti nezbytně přispůsobiti, a že
každé toto přizpůsobení bude
míti jisté potíže v zápětí.
(Hlas: Přechodní!) Jistě však
to budou přechodní obtíže, jako každý
počátek, kterým počínáme
něco nového.