Úterý 10. prosince 1918

Branný výbor navrhuje:

Národní shromáždění Československé a republiky se usnáší:

Národní shromáždění vyzývá vládu, aby bez průtahu zrušila toto cís. nařízení, dané 1. května 1915 č. ř. z. 108 o rozšíření domobranecké povinnosti."

Prosím Národní shromáždění, aby návrh branného výboru schválilo (Výborně!).

Předseda: Hlásí se někdo k slovu? Není tomu tak. Přistoupíme k hlasování. Žádám pány, aby zaujali svá místa. (Zvoní:)

Pánové slyšeli návrh, přečtený zpravodajem p. kol. Pikem. Kdo souhlasí s návrhem, prosím, aby povstal s místa. (Děje se). To jest většina. Prohlašuji návrh za přijatý. (Hlasy: "Jednomyslně!")

5. Přistoupíme k 5. bodu denního pořádku, a sice s výhradou souhlasu Národního shromáždění: Zpráva výboru finančního o ukládání všeobecné daně výdělkové (tisk č. 163).

Námitek proti tomu není, přistoupíme ku projednání. Žádám p. kol. dra Fáčka jako zpravodaje, aby se ujal slova.

Zpravodaj dr. Fáček: Vážené Nár. shromáždění!

Zpráva o návrhu v příčině ukládání všeobecné výdělkové daně byla vydána tiskem rovněž jako původní zpráva předlohy vládní s podrobnými motivy. Mám za to, že můj referát ústní může následkem toho býti co nejstručnější.

Zdůrazňuji především znovu, že jde toliko o opatření přechodné, dočasné. Podstatou navrženého opatření jest zrušení zákonitých předpisů o kontingentaci všeobecné daně výdělkové a sice jenom pro ukládací období 1918/19.

Tímto uvolněním má se umožniti vládě, tedy finanční správě, aby provedla vypsání všeobecné výdělkové daně na rok 1918, které se již značně zpozdilo, co nejrychleji, a tím má býti zbavena překážek, které jí v té příčině kladou staré předpisy ohledně kontingentování výdělkové daně.

Vážené shromáždění! Kdybychom byli doposavad v zajetí nepřátelského nám státu rakouského, zajisté že bychom jako lidoví zástupci museli se rozpakovat vzdáti se každékoli zákonné závory, která poskytuje poplatnictvu ochranu proti možné libovůli úředních orgánu, ale dnes, kdy žijeme ve státě, jenž jest náš, zajisté tato nedůvěra k vládě nebyla by na místě. Alespoň ve finančním výboru bylo zástupci všech našich stran poukazováno k tomu, jak dnes vlastně finanční zájem našeho státu jest blízký všem nám, kteří vidíme, jak velké a nákladné úkoly bude tento stát musiti řešiti.

Ukazovalo se i k tomu, že slovo "fiskalismus" a "fiskální" dnes již pozbylo své dřívější odporné příchuti, ale o to vše dnes vlastně ani nejde.

Vláda přeje si jisté uvolnění zákonných předpisů, ale ve finančním výboru prohlásila svým zástupcem, že nehodlá tohoto uvolnění použití k tomu, aby daňová břemena v celku pro poplatnictvo zvýšila.

Vláda žádá přijetí tohoto zákona jako projev důvěry a finanční výbor navrhuje, aby Národní shromáždění ráčilo vládní předlohu zákona s některými změnami, které byly finančním výborem provedeny a které jsou zjevny z tištěné zprávy, schváliti. Tím končím referát. (Výborně!)

Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen.

Přistoupíme k hlasování. (Zvoní.) Prosím pány, aby zaujali svá místa.

Budeme při hlasování postupovati podle jednotlivých paragrafů.

Jest snad proti § 1. námitka?

Není tomu tak.

Prohlašuji § 1. za schválený.

Proti § 2.?

Námitek není.

Prohlašuji jej za schválený.

Proti § 3.?

Námitek není. Prohlašuji jej za schválený.

Proti § 4.?

Není námitky.

§ 4. jest schválen.

Proti § 5.?

Není námitek.

§ 5. jest schválen.

Proti § 6.?

Není námitek.

§ 6. jest schválen.

Proti § 7.?

Námitek není.

§ 7. jest schválen.

Proti § 8.?

Námitek není.

§ 8. se schvaluje.

Proti § 9.?

Námitky není.

§ 9. jest schválen.

Proti § 10.?

Námitek není.

§ 10. jest schválen.

Proti § 11.?

Námitek není.

§ 11. jest schválen.

Jest proti nadpisu zákona a úvodní formuli námitka?

Námitek není.

Prohlašuji je za schváleny.

Přistoupíme ke druhému čtení.

Oprav žádných není.

Kdo s přijatou právě osnovou zákona souhlasí i ve druhém čtení, prosím, aby povstal s místa. (Děje se.)

Prohlašuji osnovu zákona za přijatou ve druhém čtení.

6. Přistoupíme k 6. odstavci denního pořádku, a sice ke zprávě výboru sociálně-politického na vydání zákona o podpoře nezaměstnaných (tisk 164), ovšem nebude-li proti tomu námitek. Námitky není.

Žádám p. zpravodaje koll. Laube, aby se ujal slova.

Zpravodaj posl. Laube: Vážené Nár. shromáždění!

Hospodářskou krisí, v níž jsme se octli a která je zjevu mimořádného, protože plyne jednak z demobilisace válečného průmyslu, jednak proto, poněvadž ohromná armáda vojínů, povolaná k domobraneckým službám, byla demobilisována - ocitáme se v té situaci, že prozatímně pro ohromnou část dělnictva nenalézáme zaměstnání a vedle toho pro lidi demobilisované, navrátivší se z vojny, nenalézáme také existence.

Tato situace, která tu vzniká a která dá se očekávati, je zjevu přechodného proto, poněvadž v době nejkratší je naděje, že se dostane dostatek materií, které jsou k provozu průmyslu mírového nezbytně potřebny, tím, že ona část, ona armáda pracujících rukou dostane zaměstnání prostě z toho důvodu, poněvadž dá se očekávati, že země, stát a obyvatelstvo průběhem 41/2 léta trvající války je hospodářsky opotřebováno.

Tedy nejen naše prostředky dopravní budou vyžadovati ohromných investicí, nejen jejich doplnění a jejich uvedení na mírový stav, nýbrž také potřeby obyvatelstva, tedy normální, běžné potřeby obyvatelstva jistě zaměstnají ohromnou řadu dělnictva. Ba dá se očekávati, že hospodářská situace nového státu bude více než příznivou, že bude dobrá, a že tedy to, s čím se setkáváme dnes, s průmyslovou krisí, která má za následek ohromnou nezaměstnanost, která nicméně zaujímá jenom určité kruhy výrobní, přestane a bude všechno plně zaměstnáno.

Ale, aby právě v této době, kdy jednak trpíme nedostatkem potravin, jednak nedostatkem organisace a distribuce, přistoupila k této situaci ještě také nemožnost širokých vrstev pracujícího lidu, opatřiti si tyto nejnutnější potřeby vzhledem k tomu, že prostředků nemají, neboť reservy, které snad tu byly, jsou úplně vyčerpány, přichází ministerstvo sociální péče s návrhem, který byl již panem ministrem označen v jedné z předcházejících schůzí N. S., aby pro dobu mimořádnou, pro dobu krise hospodářské, ve které jsme se octli, učiněno bylo opatření státní na podporu těch, kdož chtějíce pracovati, zaměstnání nemají nebo nalézti nemohou, a aby toto opatření směřovalo k těm, kteří také nemají vlastních prostředků do té doby, než nastanou normální poměry. Zákon, který předkládá se sl. N. S., je tedy opatření nouzové; není to tedy zákon, který by ve svém důsledku směřoval k vyřešení hospodářských krisí, které se objevují v každém státě, zřízeném na podkladě soukromokapitalistické výroby, jakožto důsledek tohoto systému, nýbrž zákon ten sleduje opatření, která mají vypomoci příslušníkům dělnické třídy právě tak eminentně, jako opatření nouzové, poněvadž jde ne o krisi, která plyne ze soustavy, nýbrž o krisi průmyslovou, která plyne následkem přechodu z válečného hospodářství do hospodářství mírového.

Možno ovšem konstatovati, že zákon má na mysli, aby se opatření podpory, které nepovažuje sociálně-politický výbor za podpory, které by měly nebo mohly nějakým způsobem obmezovat občanská práva těch, kdož o ně žádají, nebo kdož jich potřebují - sociálně politický výbor vychází z předpokladu, že latentní hospodářská krise zachvátila, konkretně řečeno, určité vrstvy pracovníků a proto tedy návrh zákona v § 1. obmezuje tuto pomoc nouzovou na dělnictvo a vrstvy, které jsou živy převážně ze služebních požitků, tedy konkretně řečeno, které jsou odkázány nemocenským pojištěním na zákon ze dne 30. března 1888 a na zákon o bratrských pokladnách ze dne 28. července 1889. Tedy jiným způsobem řečeno, nouzové opatření státní má směřovati k ochraně určitých, krajně obmezených vrstev. Tento fakt, tato skutečnost není však vztahována na ustanovení odstavce 2., který má znamenat podporu osob demobilisovaných, a sice proto ne, poněvadž považujeme za nutné, aby osoby, které přešly z válečného poměru do poměru civilního, jejich hospodářství, jejich existenci považujeme za tak daleko, nebo do té míry rozvrácenou, že předpokládáme, že u těch lidí bezpodmínečně jest potřebí veřejné státní pomoci.

A tu tedy, aby to bylo konkretně známo Národnímu shromáždění, praví se, že sociálně politický výbor vychází z předpokladu, že odstavec 1. vztahuje se eminentně na dělnictvo a úřednictvo, neb zřízenectvo. Sporná otázka byla do té míry, do jakého způsobu a do jaké míry mají býti v ochranný rámec zákona pojati oni občané republiky, kteří sice nejsou námezdními dělníky v tom pravém slova smyslu, ale kteří svým sociálním postavením octli se na úplné hranici námezdních dělníků. Měl tu sociálně politický výbor na mysli živnostnictvo, jehož značná část octla se vývojem poměrů hospodářských tak daleko, že někteří jeho příslušníci jsou skutečně námezdními dělníky, jenom s tím rozdílem, že jsou přihlášeni u příslušného živnostenského úřadu a berního úřadu jako samostatní podnikatelé. Poněvadž však u těchto osob nelze konkretně vymeziti jednak skutečný jejich příjem, jednak nelze je považovati za osoby, které výlučně poměry válečnými přišly do onoho postavení sociálního, které veřejnou podporu předpokládá, bylo v sociálně politickém výboru zamítnuto mínění, aby i na tyto osoby se podpora státní vztahovala, a sice z těch důvodů, poněvadž se jedná o výminečné, sporadické případy a poněvadž nelze u nich uskutečniti požadované konkretní vyznačení námezdního poměru, nelze u nich také konkretně dokázati zaměstnání a vykázati mzdu, která je podmínkou k nabytí určitého nároku, neboť § 3 ustanovení tohoto zákona znamená, že nárok na tuto podporu podle pravidel zákonných mají ti, kteří nárok činí, tedy podporovaní podle sazeb nemocenských a to tedy neznamená, že by podpora musela v každém jednotlivém případě obnášeti 6 K, nýbrž budou demobilisační komise přirozeně zařaďovati podle výšky mzdy, kterou měl dotyčný pracovník v posledním svém zaměstnání, a budou podpory nejen přikazovati, ale i vyměřovati podle zásad nemoc. pojištění, t. j. dle 12 tříd. z nichž nejvyšší obnáší 6 K denně. (Posl. Zeminová: "A nejnižší?") Nejnižší obnáší 60 h, to však jsou učňové, kteří tomu nepodléhají.

Vedle toho vychází ovšem sociálně-politický výbor z předpokladu, že také rodiny nezaměstnaných vyžadují, aby se jim dostalo podpory. § 4., který o této věci pojednává, stanoví tedy podporu pro ty, kdož žijí ve společné domácnosti, u dítek do 18 let a kdož jako příslušníci rodiny každé práce jsou neschopni. Pan dr. Engliš předloží Národnímu shromáždění konkretněji stylisovaný minoritní návrh tohoto odstavce a sice proto, poněvadž je mínění, že stylisace §u, jak ji přijal sociálně-politický výbor, připouštěla by kumulaci nároků při svazcích legitimních, při svazcích manželských i naturálních, a sice nároků, které by znamenaly, že by nejen manželka rozvedená nebo zapuzená mohla klásti nároky, nýbrž vedle toho tak zv. družka, tedy naturální sňatek, který existuje. Pro děti stanoven je tedy příplatek konkretní do 18 let.

Nechci slavné Národní shromáždění zdržovati probíráním všech zásad zákona, chci jen konstatovati, že ministru sociální péče dává se v § 13. odst. 2. zmocnění, aby ve skupinách, u nichž se předpokládá, že tam není krise, tedy ve skupinách zemědělských, mohl demobilisačním výborům poukazovati podpory i ve sporadických případech, které by se mohly v zemědělství objeviti - objeviti proto, poněvadž aktem Národního Shromáždění, kterým byly obstaveny zemskodeskové statky, vyvolány byly poměry, že dosavadní majitelé z důvodů na snadě ležících nesnaží se, aby dělnictvo zaměstnané nebo demobilisované vzali zpět, poněvadž se obávají, že zásadní změna těchto majetků by prosperitu zemědělského podnikání ohrozila, nebo že by to činili na účet osoby třetí. Poněvadž by tedy případy takové mohly se objeviti a působiti jako zjev sociálně škodlivý, splnomocňuje se ministr sociální péče k tomu, aby v těchto případech mohli dotyční lidé býti demobilisačními komisemi podporováni.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP